239-struny.

drysd.JPG

W tym temacie rozmawiamy o strunach

Podziel się swoją opinią

2 459 komentarzy

  1. A ma to jakiś wpływ na brzmienie? Jeśli jest dość ostre załamanie struny
    to w tym miejscu owijka może się lekko rozluźnić. Jeśli nie dzwoni i nie
    zrywa się, to ja bym z tego nie robił problemu. Jeżeli Ci to jakoś
    przeszkadza, to kup sobie struny taperowane (mają cieńsze końcówki, często
    sam rdzeń bez owijki).

    Kapral, pudło 🙂 Dostałem kilka odpowiedzi prywatnie i wszystkie nietrafione.
    Nie jest to ani fretless na roundach, ani progówka na flatach, ani holow
    body.

    Yamaha BB z włączonym jedynie mostkowym jazzem z założonymi roundami Dean
    Markley z okrągłym rdzeniem sygnowanymi Rocco Prestia 😀

  2. A ja mam pytanie z innej beki , czy strunami mógłbym uzyskać brzmienie do
    niejakiego A.Webstera ?

    Posiadam shectera 5 strun – lipa korpus , podstrunnica palisander , gryf jest z
    klonu do tego piec laney rb2 35w.

    Wiecie może jakie strunki pomogły by mi dojść do celu ? 🙂

    Wiem że alex używa modulusów i spectorow , nawet ma swoją sygnature w tej
    drugiej firmie .

    Więc może jakaś mała podpowiedź ? 😛

  3. Stalowe druty i do tego nisko ustawione, raczej niezbyt naprężone.

    Druga sprawa to ustawienie korektora. Alex w jednym z filmów mówił, że na
    płytach gra z podbitym dołem i górą i wyciętym środkiem (co chyba dobrze
    słychać), natomiast na koncertach stosuje wręcz odwrotne ustawienie żeby
    zachować słyszalność.

    Ale bez dobrego głośnika raczej nie pociągniesz dobrego brzmienia, on jest
    na końcu całego łańcucha i decyduje czy końcowe brzmienie będzie dobre
    czy złe. Na takim mały piecyku możesz mieć kłopot aby uzyskać odpowiednio
    „duże” brzmienie.

    Swoją drogą – Butchered at Birth było nagrywane na zwykłym preclu.

  4. Witam, jestem początkującym basistą, posiadam na stanie mayo be5 i teraz
    pytanie jakie strunki do tego najlepiej się zdadzą. Chciałbym aby były
    miękkie w dotyku, obecnie nie pamiętam jaki mam zestaw ale gra się dosyć
    „ciężko”. Poprzedni właściciel basu nie pamięta modelu strun jakie są
    obecnie. Wiem, że przy łepku są bez owijki (rozumiem, że przez to można
    poprawić akcję strun???) Proszę o wyrozumiałość i wskazówki 🙂

  5. @Wados: A ja mam pytanie z innej beki , czy strunami mógłbym uzyskać brzmienie do niejakiego A.Webstera ?
    Posiadam shectera 5 strun – lipa korpus , podstrunnica palisander , gryf jest z klonu do tego piec laney rb2 35w.
    Wiecie może jakie strunki pomogły by mi dojść do celu ? 🙂
    Wiem że alex używa modulusów i spectorow , nawet ma swoją sygnature w tej drugiej firmie .
    Więc może jakaś mała podpowiedź ? 😛

    Naucz się tego na „sucho”.90% tajemnicy tego brzmienia to po prosty atakowanie
    strun pod nieco innym katem i lekka zmiana dynamiki palcowania (broń boże nie
    rób tego siłowo).Struny, ukrecenie korektora, paczka to już tylko wisieńka
    na torcie 😉

    Generalnie da się to zrobić na kazdym w miarę „grajacym” basie.a ustawiajac
    struny zbyt nisko pozbawiasz się susteinu i jakby to tu
    nazwać….hmmmm”brzmienia właśiwego” wynikającego z wibracji strun-sorry,
    nie wiem jak to określić 🙂

  6. @jeden.moment: Mam taki problem, że po paru miesiącach owijka z E 'rozchodzi się’ w miejscu styku struny z siodełkiem.

    Wszystkie problemy paru-miesięcznych strun rozwiązuje ich wymiana 😉

    Możliwe, że masz źle spiłowane siodełko i kanał na tą strunę ma
    wystającą do góry krawędź z którejś strony. Przyjrzyj się dokładnie
    jak to wygląda. Jak będzie ewidentnie widać coś takiego to bardzo
    ostrożnie możesz to spróbować wyrównać. Pamiętaj, że jeśli spiłujesz
    za mocno to będziesz miał siodełko do wymiany.

    @krzysiekwoy: Witam, jestem początkującym basistą, posiadam na stanie mayo be5 i teraz pytanie jakie strunki do tego najlepiej się zdadzą. Chciałbym aby były miękkie w dotyku, obecnie nie pamiętam jaki mam zestaw ale gra się dosyć „ciężko”.

    Sprawdź czerwone Warwicki. Najtańsze na rynku, mocno niedocenione, a dają
    radę.

    http://www.taniestruny.pl/struny-komplety/struny-do-gitary-basowej/warwick-40-130-red-label-nickel-steel
    Trudność w graniu może wynikać też z błędnego ustawienia basu. Poczytaj
    sobie o tym tutaj:

    https://basoofka.net/forum/46786,regulacja-basu/

    @krzysiekwoy: Wiem, że przy łepku są bez owijki (rozumiem, że przez to można poprawić akcję strun???)

    Brak owijki przy główce nie ma żadnego wpływu na akcję strun.

  7. Uwaga. Forumowicz w potrzebie. Pilnie potrzebuję szybkiej opinii o:

    ErnieBall 2833 45-105

    Brać? Czas mnie bardzo nagli.

    Ogólnie to ktoś wie jak mogą brzmieć na Squier’ku Vintage Modified ’77 ?
    Coś innego brać? Cenowy max to 100zł

  8. brać. są w porządku. gram na nich na preclu i dosyć fajnie trzymają
    dźwięk. Chodzi mi o żywotość, chociaż to oczysiście zależy od tego ile
    się gra, jaką techniką itp. itd.

  9. @mozzie

    Gram na Ernie Ball od lat, w swoim segmencie cenowym są doskonałe. Używałem
    wcześniej podobnie wycenianych D’Addario – wypadają moim zdaniem gorzej. Te,
    które opisujesz, to akurat komplet „hybrydowy”, ja zazwyczaj gram na cienkich,
    ale i tak Ernie rządzi:-) Wklejam je do Ibaneza SR, Yamahy BB i przerobionej
    Arii – rewelacja, zwłaszcza w tej ostatniej. Pozdrawiam

  10. Cześć Wam. Piszę z zapytaniem o DR Neon a konkretnie o powłokę K3. Co to
    konkretnie za powłoka? Czy można do nich można używać płynów
    konserwujących struny jeśli (i tu podkreślę jeszcze raz) struny są
    powlekane.:) Kupiłem z ciekawości, bo stwierdziłem, że jak nie ogram to
    się nie dowiem o różnicy, ale jeszcze 'jadą’ do mnie. Pozdrawiam.

  11. Gitara Fender MM Jazz Bass IV.

    Które struny polecacie bo się waham miedzy:

    DR Hi-Beams 45-100

    DR Fat-Beams 45-105

    Innych nie biorę tym razem pod uwagę.

  12. Chciałbym skorzystać ze sposobności i pochwalić firmę GHS profesjonalizm i
    dobre podejście do klienta.

    Miesiąc temu z hakiem kupiłem komplet strun GHS Precision Flatwound i
    okazało się, że E jest źle nawinięta – zmula niesamowicie, brzmi jakby
    była pod nią nasączona smalcem gąbka. Strona GHS miała jakieś bugi, więc
    napisałem PW na ich fanpage na Facebooku (!) i wyjaśniłem problem, a oni
    zaproponowali nowy set w ramach rekompensaty. Dziś struny przyszły, prosto z
    Battle Creek, MI. Nie założyłem ich jeszcze, ale widzę gołym okiem, że
    tym razem zwój na strunie E jest prawidłowy.

    Reasumując – wielki plus dla GHS za szacunek dla klienta. A jako, że w tym
    pierwszym secie A, D i G brzmiały świetnie, wiem, że chętnie kupię te
    struny i mogę je polecić.

  13. Witam, trochę tutaj dużo postów i nie che mi się przeglądać xd Chciałem
    zapytać jakie lepsze są struny stalowe czy niklowe? Czym się one
    charakteryzują, i które mają bardziej przejrzyste i ciepłe brzmienie?

    Interesują mnie głównie Ernie Ball 45-100 Niklowe lub Stalowe (te tańsze 90zł około ) i które waszym zdaniem bardziej warto wybrać?

  14. Zapytam krótko. Które struny są lepsze do grania rocka/metalu oraz do grania
    slapem. Zależy mi na ostrym dźwięku. Obecnie używam
    http://www.muziker.pl/gitary-basowe/struny-do-gitar-basowych/struny-do-gitar-basowych-5-strunowych/p/895-daddario-EXL-220-5
    i znalazłem bardzo podobne struny i tu moje pytanie gdyż znalazłem bardzo
    podobne struny i to też z D’addario
    (www.muziker.pl/gitary-basowe/struny-do-gitar-basowych/struny-do-gitar-basowych-5-strunowych/p/5776-daddario-EPS-220-5).
    Które struny będą bardziej spełniały moje oczekiwania ?

  15. Jedne są niklowane, drugie stalowe. Zajrzyj do filmików z poprzedniego posta,
    do cholery. Firma inna, ale masz możliwość usłyszenia różnicy.

  16. @pachal89: Które struny będą bardziej spełniały moje oczekiwania ?

    odpowiem krótko : te które sprostają Twoim oczekiwaniom tj. te które
    względem Ciebie będą brzmiały lepiej tym samym spełniając Twoje
    oczekiwania

  17. Grałem na nich długi czas, w górce strasznie jasno brzmią, są bardzo
    „rozkrzyczane”. W zasadzie to chyba najlepsze struny do kostki, z jakimi się
    spotkałem, aczkolwiek byłem troszkę zawiedziony ich żywotnością – po 3
    tygodniach kapota, kiedy np. DR Hi Beams grały mi 4-5 tygodni. Aczkolwiek
    różnica w cenie jest co najmniej zauważalna ;).

    Myślę, że ciężko o lepsze struny do metalu, szczególnie jeżeli
    preferujesz nowocześniejsze brzmienia (a nie np. klimat Sabbathów i
    generalnie rocka lat 70).

  18. Bardziej lata 90 AiC, pantera, i takie tam sprawy 😉

    co do menzury będą pasowały na menzurę 34?

  19. Spoko, to jest właśnie nowocześniejsze brzmienie :).

    A co do menzury – bez najmniejszego problemu, ja mam basik z 34ro calową
    menzurą i jeszcze je przycinałem :P.

  20. O to spoko 😉 może jeszcze dziś się na nie szarpnę,

    dzięki.

    A tak wgl będzie jakaś różnica w intonacji między 0.130 a 0.128 mm
    struną?.

  21. Witam.

    Mam kilka raczej prostych pytań. Być może już gdzieś tu jest odpowiedź na
    nie, ale przebrnąć przez 45 stron jest ponad moje siły.

    Pytanie pierwsze. Założywszy, że ćwiczycie około godzinki dziennie, i ze
    dwie próby w tygodniu po 2-3 godziny – jak często wymieniacie struny? I czy
    wymieniacie przed każdym koncertem, czy nie koniecznie? A jeśli już
    wymieniacie, to staracie się na takie same, jak były, czy inne w poszukiwaniu
    brzmienia?

    I druga sprawa – być może śmieszna, ale jakoś nie mogę dojść…

    Jeśli założę struny grubsze, niż teraz mam, to będą luźniejsze, czy
    bardziej naprężone od obecnych?

    Załóżmy, że mam 40-100, a założę 45-105. Czy będą luźniejsze, czy
    bardziej napięte?

    Dlaczego o to pytam. Niedawno kupiłem Fendera Jazz Bassa. Oryginalnie ma
    założony taki dziwny zestaw 45-100 (45,65,85, 100). Ustawiłem akcję strun
    bardzo nisko, i bardzo wygodnie mi się na nim gra, ale jednak czasem
    brzęczą. Myślę, na jakie struny zmienić, żeby to brzęczenie zmniejszyć
    (chociaż oczywiście jak gram podłączony do pieca, to i tak tego nie
    słychać).

  22. Jak grałem regularnie / dużo, to co miesiąc.

    A czy wymieniać przed koncertem? No to zależy, jakie brzmienie chcesz mieć
    na tym koncercie :D. Niektórzy bardzo nie lubią „dzwona” ze świeżych strun
    i na koncert biorą już takie wstępnie zgrane.

    Tak samo pytanie o wymianę na takie same lub inne jest bezsensowne – przecież
    to zależy od Twoich preferencji brzmieniowych :P.

  23. Jak się szuka własnego brzmienia, to trzeba wymieniac „na inne”. Jak inny
    sposób znaleźć te najlepsze dla siebie?

    Jednak pytanie o wymianę na „takie same” ma drugie dno. Wymiana na „takie
    same” pozwoli prawdopodobnie zminimalizować regulacje po zmianie strun.
    Zapewne nie trzeba będzie korygować gryfu, akcji, może menzura też się nie
    zmieni. W moich basach z cieniutkimi gryfami, zmiana strun „na inne” rozpoczyna
    czasem dwu-trzydniowy (czekam spokojnie aż gryf „zauważy” kręcenie prętem,
    za każdym razem delikatne) cyrk regulacyjny. Ale ja dążę do maksymalnie
    niskiej akcji strun.

    Natomiast w kopii precla z mocarnym gryfem, nieekstremalne zmiany strun
    przechodzą bezboleśnie, parę minut regulacji, korekta po rozegraniu i jest
    ok. Ale na nim nie dąże do niskiej akcji, bo on jest do konkretnego
    łomotu.

    Grubsze powinny być mocniej napięte, cieńsze mniej, ale wszystko zależy od
    konkretnej konstrukcji.

    Jak często? To zależy czy okrągło musisz brzmieć dobrze — koncerty,
    nagrania — to pewnie często (3-4 tygodnie). Jeżeli masz okresy
    próby-ćwiczenia to godząc się z pogorszeniem brzmienia, można nie
    wymieniać i przez pół roku. Wszystko zależy. Również od kasy.

    BTW — testuję właśnie od wczoraj DM Helix nikle, 45-105. Przejście
    nieekstremalne w sensie paramterów strun, bo z niklowych Fenderów w tym samym
    rozmiarze. Pierwsze wrażenie bardzo pozytywne, super niska akcja bez
    brzęczenia ustawiona w parę minut, mięsiste, selektywne brzmienie. Jutro
    test na próbie, ciekawy jestem jak zabrzmią na „produkcyjnym”
    nagłośnieniu.

    Pozdroofka

    Romek

  24. Dzięki za odpowiedzi. Podaj po próbie wrażenia z tych Xelixów. Bo ja
    właśnie zamierzam kupić Fendery.

  25. Szybkie pytanie: stroję się o ton niżej na całej gitarze (DGCF), ale póki
    co gram na strunach takich jak do standardowego strojenia i trochę za bardzo
    mi latają. Jakie struny powinienem wziąć, żeby trzymały się bardziej
    sztywno? Z góry dzięki za odp 😉

  26. Rysnik bierz jakieś struny w rozmiarze minimum 50-110 😉 Widziałem na Guitar
    Center Daadario pro steels 55-110.

  27. Konkretna odpowiedź, dzięki 😉 poszukam czegoś w tym rozmiarze. A co
    myślicie o jakichś jeszcze większych rozmiarach strun?

  28. Miała być szybka relacja — Dean Markley, nikle, 45-105. E, A taperowane —
    moje pierwsze takie, żadnych problemów, w niczym mi taperowanie nie
    przeszkadza. Bardzo precyzyjne wykonane, na niziutkiej akcji nie brzęczą,
    „szybkie” pod palcami, ładnie stroją, trzymają strój. Na starcie nie
    powalają szklanką i jasnym brzmieniem, ale też po dwóch tygodniach niewiele
    się w ich brzmieniu zmieniło. Na dwóch humbuckerach — ładny, zwarty dół,
    wyraźny środek i góra, ale bez szklanki. Bardzo wygodne i ładnie brzmiące
    w slapie, tu jest dosyć dołu i wyraźnej góry. Ogólnie jestem zadowolony i
    chyba zostanę przy nich na dłużej. Zobaczymy jak się będą starzeć.

    Równolegle testuję na drugim basie DR Lo-Rider, też nikle w tym samym
    rozmiarze. Mniej miłe pod palcami, na niskiej akcji brzączą tu i ównidzie,
    mniej wyraźnego środka, jakaś taka niekonkretna góra, mimo że bas typu JB
    na singlach. Jestem odrobinę rozczarowany, chyba spróbuję stalówek i
    HiBeamów.

    Pozdroofka

    Romek

  29. Hej. Proszę o pomoc w doborze strun do basu 5-strunowego. Strojenie G C F A#
    D# (4 półtony w dół). Zależy mi na stalówkach, obecnie założone mam
    40-130 i nie jestem zadowolony szczególnie z brzmienia najgrubszej struny.
    Skala instumentu 34″. Jaki rozmiar może polepszyć brzmienie przy tym
    strojeniu ?

  30. @Vorph: …. Jaki rozmiar może polepszyć brzmienie przy tym strojeniu ?…..

    Ja bym się najpierw zastanowił nad głośnikami mogącymi przenieść taką
    częstotliwość! To chyba 24,5Hz będzie!!!

    Jakieś dobre 15 calówki? W ilości 8 sztuk?

  31. @kilan:

    @Vorph: …. Jaki rozmiar może polepszyć brzmienie przy tym strojeniu ?…..

    Ja bym się najpierw zastanowił nad głośnikami mogącymi przenieść taką częstotliwość! To chyba 24,5Hz będzie!!!
    Jakieś dobre 15 calówki? W ilości 8 sztuk?

    Hartke VX3500 całkiem daje radę – przy czym najgrubszej struny używam tylko
    sporadycznie w niskich pozycjach 🙂

  32. Seria VX to najgorsza seria produkowana chyba przez Hartke i nie dają rady…
    U mnie w kombinacji head + 2 kolumny VX 1×15″ + 4×10″ wiało z tej piętnastki
    takim mułem, że sprzedałem ten zestaw po 1 koncercie. Wymiana na Ampega
    8×10″ rozwiązała problem. Jest klarownie i po prostu „targa moszną”. Dodam,
    że strój w jakim gram to Drop F#

  33. Grał ktoś może przez dłuższy czas na EB Cobalt? Na jakimś zagramanicznym
    forum naczytałem się komentarzy, że lubią dosyć szybko rdzewieć..
    Mógłby ktoś wypowiedzieć się na ten temat? I jak ogólnie powierzchnia
    strun, dużo bardziej „szorstka” od typowych nikli/ów?

    Pyt. nr 2, GHS’y Flea, miał ktoś do czynienia? Długo trzymają szklankę?

  34. Zwykle kupuje EB 45-100 od wielu wielu lat, ewentualnie gdy w sklepie brak to
    nikle daddario i dwa razy niedawno miałem już właśnie te Cobalty i wg mnie
    bardzo dobre strunki. W dotyku praktycznie brak jakiejkolwiek róznicy, albo ja
    mam już takie palce twarde. Różnice czuć w dźwięku. Zakładane były na
    Yamahe rbx 774 i przede wszystkim zauważalny była szklanka , która utrzymywała
    się naprawdę bardzo długo. Dla porównania: Zwykłe EB 45-100 w moim
    użytkowaniu czyli około 15-20h grania w tygodniu, szklanka utrzymywała się
    około 2-3 tygodnie, na cobaltach zdecydowanie dłużej. Oczywiście struny
    czyszczone co dwa dni ghs fast fret. Nie zauwazyłem odrobiny rdzy choć
    przyznam ze czesto mam wilgotne dłonie podczas grania. I co najciekawsze z
    moich obserwacji wynika, że zdecydowanie lepiej moja Yamaha wypadała w slapie
    z tymi strunami. Dźwięk był dosłownie przeecudny. Teraz zmieniłem bas i
    narazie mam załozone daddario i chetnie skusze się na te cobalty raz jeszcze a
    żeby zobaczyć właśnie jak zabrzmi mój srx z tymi drutami.

  35. Może ktoś poleci budżetowe struny, niklowe 50-105?

    (okrągły rdzeń)

    Zazwyczaj używam Ernie Ball Regular Slinky, ok. 80zł

    W sumie to jestem zadowolony z tych strun ale może coś taniej

    by się dało wyrwać..

    Wtedy mógłbym je częściej zmieniać.

  36. @szczyrzuja: Może ktoś poleci budżetowe struny, niklowe 50-105?
    (okrągły rdzeń)

    Poleciłbym hartke, tylko, że mają rdzeń sześciokątny. Swoją drogą: jak
    się objawia w użytkowaniu ta różnica w rdzeniach – sześciokątnym i
    okrągłym?

  37. Ja tam nie wiem, ale zdaje się że okrągłe łatwiej się dociska,

    ktoś tak pisał.

    A na tym mi zależy.

    Ale w sumie to nie wiem czy to jakaś wyczuwalna różnica.

    Tanie te struny, chyba spróbuje.

  38. Zobacz sobie Dean Markley Roundcore NPS, czasem na tanichstrunach mają w bdb
    cenie.

    Z tego co zauważyłem, struny z okrągłym rdzeniem brzmią nieco śpiewniej
    od tych z hexagonalnym. Górka też jest wyraźna, ale mniej perlista.
    Wspomniany model bardzo żywotny, długo trzyma pierwotne brzmienie.

    Jak ktoś nie może się zdecydować czy woli flaty czy roundy, to w/g mnie
    bardzo dobry wybór. Przy umiejętnej artykulacji daje się wyciągnąć
    miauczenie lekko zbliżone do flatów, a przy agresywnej grze nie ustępują
    klasycznym strunom.

Możliwość komentowania została wyłączona.