239-struny.

drysd.JPG

W tym temacie rozmawiamy o strunach

Podziel się swoją opinią

2 459 komentarzy

  1. Ja mam teraz 100 najgrubszą niklowaną i tak średnio brzmi a reszta tak w
    miarę jeszcze. Gdy dam 100 stalową to będzie lepszy klang czy może 95?

  2. Ludzie dobrzy, mam pytanie (prawda, może trochę głupie, ale początkująca
    jestem, wolno mi).

    Moje basidło jest zdobyczne-używane i choć struny nie wyglądają na
    straszliwie stare ( tzn. nie ma rdzy świadczącej o tym, że pochodzą z epoki
    gdy wszystkie kontynenty były jeszcze połączone), będę je wymieniać
    obowiązkowo. Po przejrzeniu 300 km tegoż wątku, zdecydowałam się na nikle
    – mam je nawet w domu. Uderzyło mnie jednak, że się różnią na oko od tego
    co mam założone – i tak się zastanawiam…

    Czy jest sposób prosty by się zorientować jakie struny mam założone
    aktualnie w basie – nikiel czy stal?

    (w lokalnym muzycznym nie będę macać obu rodzajów, bo się na nich chwilowo
    obraziłam – pan sprzedawca proponował mi kupno zestawu do piątki, bo nie
    miał do czwórki.. jestem blondynką, ale bez przesady).

    Wiem, że stalowe brzmią jaśniej i metaliczniej, ale to mi akurat nic nie
    powie, albowiem a) jeśli struny moje są stare, metalicznie i jasno nie
    będzie choćby nie wiem co, b) na chwilowo posiadanym nagłośnieniu wszystko
    zabrzmi mulaście i nie wybrzmi za długo

    Przyniosłam sobie dla porównania ze sklepu te nikle i na moje oko różnica
    jest taka, że

    – aktualnie założone struny mają owijkę za siodełkiem (to sznurkowe coś –
    wybaczcie ignorancję, nie wiem jak to nazwać), a trzymane w ręku nikle
    nie

    – aktualnie założone są twarde, sztywne, mocno naprężone i trudno się na
    nich gra początkującemu takiemu jak ja, a już zwłaszcza rzeczy bardziej
    funkowate – nie wydaje mi się, by nikle po założeniu były takie

    – kolor lekko się różni, ale to jak mniemam kwestia używane vs
    nieużywane

    Czyli że co? Stalówki mam teraz? 🙂

    Da się to stwierdzić moim amatorskim okiem, czy też po prostu wymienić na
    te nikle 45-105 ku chwale początkujących palców i zawiesić śledztwo z
    braku dowodów? 😛

    Thx

  3. @Jerem: wg stereotypow klang praktycznie tylko na stalowkach.

    Ale taki Wooten, z tego co wiem, pomyka na niklach, więc… 😉

    A tak nawiasem mówiąc, ja ostatnio przesiadłem się na nikle. Nigdy więcej!
    Wracam do stali. 😉

  4. Tak ale mi chodzi oto że 100 praktycznie nie brzmi jak klang tylko jakbyś ją
    palcem zaatakował a 045 brzmi fajnie ale szukam stalówek dlatego pytanie czy
    grać na 040-95 czy 040 100 czy może 045-100 czyli takie jak mam teraz.

  5. Ja teraz mam w ogole 105 stalowke, no i rzeczywiscie struna E nie jest bardzo
    metaliczna.

    Dlatego nasptenym razem sporobuje 40-100.

  6. Mam pytanie trochę z innej beczki. Znacie jakiś sposób farbowania strun? Z
    jak najmniejszą stratą w jakości dźwięku. Proszę oszczędźcie kazań na
    temat bezsensu farbowania strun :D.

  7. Rosenblaetter: za bardzo się przejmujesz. Kup po prostu jakieś nowe struny,
    niewazne czy nikle czy stalówki, polecam ernie balle jak masz pieniądze. To
    czy do slapu bardziej nadają się stalówki czy nikle to nie Twój problem,
    przynajmniej nie na tym etapie. Mało doświadczony basista nie usłyszy
    różnicy pomiędzy niklami a stalówkami. Kiedys się przekonasz jakie struny
    Ci bardziej pasują. Jak masz pytania to pisz śmiało na PW

  8. I dobra rada: nagrywaj sobie brzmienie różnych strun, staraj się utrzymywać
    te same warunki (gitara, ustawienia nagrywania itd) i kompletuj brzmienia
    rożnych setów, dzięki takim porównaniom szybciej wypracujesz własne
    preferencje 🙂

  9. Bolem: tak podejrzewałam, że mam zbędne dylematy początkującej basistki.
    Kupuję upatrzone nikle i do pracy. Thx!

  10. Siemka mam pytanie jestem na wymianie strun i nie wiem które mam wybrać
    odnośnie grubości bo chcę mieć niską akcję strun(tak 2mm) i nie wiem
    które mam wybrać aby nie brzęczały mi na progach. Z góry dziękuję za
    pomoc.

  11. wysokość strun ustawiasz sobie na kołkach przy mostku, grubość strun ma tu
    wg mnie bardzo mało do czynienia. Co innego jeżeli zmienisz set strun na
    cieńsze/grubsze wtedy musisz zająć się menzurą bo to będzie miało już
    wymierny wpływ na to 🙂

  12. Ale chyba struna bardziej naciągnięta do stroju E ma mniejsze wychylenia
    zarazem nie będzie tak drgała i pytam o to czy dobrze myślę czy też jest
    inaczej?

  13. Jak brzęczy to oddaj progi do szlifu. Grubość strun nie gra tutaj roli.

  14. Hej Basoofkowicze!

    Gram muzykę z pogranicza stoner/doom metalu, a moim brzmieniowym bass-bogiem
    jest Al Cisneros z zespołu Sleep. Pierwsze struny, które mam do dzisiaj, to
    Elixiry.

    Trzymają się około póltorej roku, przeżyły kilka przegotowań i mimo to
    dalej żadna z nich nie pękła. Szukam strun, które dorównają
    wytrzymałością tym Elixirom oraz dadzą mi brudne i klekoczące
    brzmienie.

    Teraz, haczyk – gram w C standard, ale czasem trzeba przestroić się do E. Nie
    mam pojęcia, jaką grubość strun wybrać, aby mieć stosunkowo sztywne
    struny w C i jednocześnie nie bać się, że przy każdym uderzeniu w E struna
    pęknie. Myśle nad kalibrem .115, ale jedyne jakie znalazłem to Ernie Balle z
    niklowana owijką (czyli odpadają). A wy jak sądzicie?

    A jeśli nie ma tak pięknie, że istnieją struny będące idealnym środkiem,
    to jaki kaliber najlepiej dobrać do ciężkiego grania w C standard?

    Polećcie, które marki/modele będą najlepiej pasowały do mojego opisu. Z
    góry wielkie dzięki : )

  15. Poleciłbym .105, maksymalnie .110, stalówki. Mam teraz rotosy .100 i w E są
    dosyć twarde, a w C jest już lekki makaron.

  16. Do C polecam jakiś cienki set do piątki. Daddario dadzą ci i klekot i
    wytrzymałość.

    Godotałeś elixiry? Dobry jesteś 😀

  17. @quniq: Do C polecam jakiś cienki set do piątki. Daddario dadzą ci i klekot i wytrzymałość.

    .125 będą dobre, czy jeszcze cieńsze? Pomińmy już pomysł z przestrajaniem
    się do E, zawsze mogę pójść pół tonu niżej i grać w BEAD gdy kawałek
    jest w E.

    Przez jaki czas Daddario utrzymują Ci świeze brzmienie?

  18. |Ciężko mówić ile utrzymały brzmienie. Mogę powiedzieć, że przez rok
    nie skapcaniały. Oczywiście dźwięk nie był nawet w połowie tak metaliczny
    jak przy zakupie, ale w porównaniu do wszystkich innych setów które miałem
    w gitarze DAddario wygrywają i wytrzymałością i brzmieniem.

    Co do C, to .125 prawdopodobnie może być – ja gram w .130 w H. Nawet
    przestrajałem się do C miejscami i było ok, więc .125 powinny być akurat.
    Oczywiście co kto lubi.

  19. Hey

    Ja mam problem, mianowicie cichą strunę A. Zastanawiam się teraz czy to wina
    strun (nie wiem jakie sznurki założone, zapewne jakieś szroty fabryczne) czy
    elektroniki w basówce. W sumie podnoszenie pockupa pod struną A nic
    slyszalnego nie dało.

    Jakis sposób poza zakupem całego seta strun na sprawdzenie tegoż? 🙂

  20. Nawlecz strunę w miejsce G. Jeżeli G Ci gra dobrze, a A nie będzie grało
    dobrze, to myślę, że odpowiedź masz :).

  21. Hey

    Dzięki za knif – w sumie proste i skuteczne. Efekt taki, ze prawdopodobnie
    struna uwalona jest (może rdzeń gdzieś dał ciała czy coś), zalozylem
    rezerwowa z setu bodajze stagga żeby naciąg trzymac, po weekendzie smigam po
    nowy set ghs/drów, zaleznie jak z kasą będzie.

    pozdrawiam!

  22. Mam zamiar kupić Warwicki 45-105 Red, ale zastanawiam się czy wziąć
    niklowane czy stalowe, może ktoś podpowiedzieć jaka będzie różnica?

  23. A czy przypadkiem RED nie są tylko w wersji stalowej? Mogę się mylić, bo
    już ich od dawien dawno nie kupuję 🙂

  24. @Angrist: Mam zamiar kupić Warwicki 45-105 Red, ale zastanawiam się czy wziąć niklowane czy stalowe, może ktoś podpowiedzieć jaka będzie różnica?

    Struny niklowane mają jaśniejsze brzmienie, bardziej nadają się do
    bluesa/jazzu, lżejszych klimatów. Stalówki dają ciężki, głeboki ryt i
    klekot rodem z piekła, do metalu idealne.

  25. Moich o flaty pytań wysyp:

    CHCĘ flatów, wreszcie się nawracam i rodzi się problem – nasłuchałem się
    ładnie nagranych La Belli i świństwa nigdzie w Polsce
    dorwać nie mogę. Myślałem o Thomannie, ale przesyłka 20 Euro mnie nie
    cieszy, a nawet ze znajomymi zakupu za >200 euro nie uzbieramy.

    Interesuje mnie ładny thump, umiarkowana (najlepiej niska) ilość mułu, nie
    mam problemu z górą.

    Na podstawie usłyszanych próbek drugie w kolejności są
    Chromesy (mniej thumpa, ale ładna góra) – dostać je można
    bez problemu, pozostaje kwestia średnicy. Obecnie mam Elixiry 45-105 – szukam
    czegoś o podobnej, ewentualnie odrobinę mniejszej „twardości” – 45-100 to
    logiczny wybór?

    W rękach miałem Ernie Balle Gurfa, nawet fajnie chodziły.

    Na podstawie próbek Fendery mnie nie przekonały.

    Jakie jeszcze marki są warte polecenia? Thomastików albo nie udało mi się
    znaleźć przyzwoitych próbek albo faktycznie mają dla mnie za dużo mułu,
    za mało góry…

    Inne propozycje?

  26. Mam Chromesy i są mięciutkie. Nie zauważyłem zmiany w stosunku do
    Czerwonych Warwicków i Daddario tej samej grubości (co mnie w sumie
    zawiodło, bo chciałem nieco mocniejszy naciąg).

    EDIT: właśnie spostrzegłem, że Chromesy mam 45-100, a grałem zawsze na 105
    Warwickach i daddario, także faktycznie nieco mocniejszy naciąg mają. Nie
    grałem nigdy na elixirach, ale chyba nie odstają od tych, co wymieniłem.

  27. co do thomanna może trzeba jakieś forumowe zakupy robic, bo ja tez czasem bym
    wzial sznurki pozamawial bo faktycznie jest spooro taniej, ale ta przesyłka
    niweluje roznice..

  28. Miałem flaty Ernie Ball 45-100 i byłem bardzo zadowolony, na tyle, że do
    nich wracam po wycieczce przez roundy 😉 mułu miały mniej więcej tyle samo
    co skapcaniałe roundy, za to więcej górki 😉

  29. kurde, zalozylem dzisiaj na probe Rotosoundy stalowe 125-40, i stwierdzam ze
    dla mnie

    Ernie Ball > Rotosound, Nikle > Stalowki

    to takie pierwsze wrazenia, zobacze co będzie dalej, jak z trzymaniem brzmienia
    itp.

    ale właśnie teraz to brzmi to dla mnie jakby była jakaś dziura w pasmie, i
    strasznie szorstkie sa

    poza tym struna B nie jest tak zywa, jak pozostale, wczesniej tego az tak nie
    odczuwalem

    edit:

    ok, po paru dniach i przyzwyczajeniu się na nowo do brzmienia stalowek,
    stwierdzam, ze sa to

    w sumie niezle struny, chociaz nie wiem czy kupilbym je 2gi raz, nie sa już
    takie szorstkie i gra się

    calkiem spoko, co do struny B to jest trche za krotko obcieta i przez to nie
    była dobrze docisnieta do

    siodelka, pozawiazaniu sznurka, w celu jej docisniecia odzywa się dużo
    lepiej

    btw polecam sciagac kawalek owijki ze struny B w miejscu gdzie opiera się o
    kowadelko, stosuje

    to od dość dawna polecam bo slychac roznice, efektow ujemnych brak jeśli zrobi
    się to dobrze

    tylko w roto trzeba dodatkowo pomeczyc się z czerwona nitka

  30. Słuchajcie a zna ktoś z was jakieś wyjątkowo wytrzymałe struny które nie
    popękają mi od mocnego kostkowania? Zawsze dosyć energicznie i szybko
    kostkuję i struny na których gram najczęściej (A i D) pękają po ok. 2, 3
    miesiącach… Dzisiaj na próbie znowu mi pękła A…

  31. A orientuje się ktoś czy struny wysłane z USofEj listem w kopercie dojdą
    normalnie, czy ktoś sobie ich przechwyci ? Bo idzie do mnie właśnie
    komplecik nowych ernie ball-i .

  32. Raczej samolot, bo listy gdzieś do tygodnia czasu dochodzą. Najwyżej trzeba
    będzie przeżyć na olympia strings jak nie dolecą Ernie B .

  33. To generalnie – z tego co się orientuję – wszystko co przylatuje samolotem
    trafia na cło, więc jeżeli podlega cleniu, to będziesz musiał coś tam
    dopłacić, żeby to dostać.

  34. Witajcie, możecie mi polecić jakieś strunki o ciepłym, głębokim brzmieniu
    ?

    Obecnie gram na strunach firmy Ernie Ball i przyszedł czas na zmianę, także
    szukam ciekawej alternatywy dla obecnych.

    Pozdrawiam.

  35. Ciepłe, głębokie brzmienie? To jakiś grubszy, niklowy set. Chociaż ciepło
    brzmienia, to się głównie z drewna bierze :p.

  36. Czyli chyba pozostanę przy secie Ernie Balla 50-135 : > wydaje mi się, że
    dobrze sprawdzają się z Yamaha trb.

    Dzięki.

  37. czy moglby mi ktoś zarzucic linkiem, wzglednie namiarem gdzie dostać customowe
    struny do standard d drop c do 4 strunowego bassu?

  38. co do cła parę postów wyzej to jakastam kwota jest zwolniona z cła,
    musialbys doszukac. 150euro bodajże? Ja przekazalem urzedowi celnemu
    potwierdzenie zakupu i wplaty na kwote nizsza niż ten limit i puscili bez
    opłacania cła.

  39. Tym razem przyszła pora na poradzenie w mojej sytuacji.

    Zastanawiam się nad zakupieniem kompletu DR Neonków 5 do mojego Langowskiego.
    Jak wiadomo (lub nie) ma on dłuższą menzurę, dlatego mam straszny dylemat
    czy owijka strun będzie na tyle długa, aby się zmieściła na tej
    długości.

    Jeżeli ktoś ma komplet DR Neonów do 5 to bardzo proszę, aby zmierzył
    długość od „kuleczki” na jednym końcu struny do miejsca, gdzie zaczyna
    zwężać się owijka. Dotyczyłoby to wszystkich strun, gdzie owijka się
    zwęża.

    Jeżeli ktoś ma komplet do 4 to również proszę o zmierzenie tej długości,
    zapewne na strunie 125 różnica w długości tej owijki będzie niewielka
    🙂

    Sam potrzebuję ok. 94-96 cm… ehh 😀

    Z góry Wam bardzo dziękuję.

  40. dziekuje Ci bardzo!:) jeszcze nie jesst tak zle abym ich nie zalozyl;D teraz
    zostaje tylko dylemat jaki kolor, zielony czy fioletowy…

  41. dziekuje Ci bardzo!:) jeszcze nie jesst tak zle abym ich nie zalozyl;D teraz
    zostaje tylko dylemat jaki kolor, zielony czy fioletowy…

Możliwość komentowania została wyłączona.