strojenie basu

kródka piłka jak się stroji bas 🙂

122 komentarzy

  1. Logmaster

    Dzięki ;]

  2. robbas

    Jak jeszcze nie wiedziałem co to bas i byłem użytkownikiem zwykłej
    6ściostrunowej gitary to miałem taką metodę, najpierw stroiłem E1 do
    początku „nothing else matter” (zaczyna się od wyraźnie wybrzmiewającego
    dźwięku na 7dmym progu). Najpierw równo z kasetą, później już jakoś tak
    ucho się przyzwyczaiło, że samo szło. Pozostałe struny już w stosunku do
    tej pierwszej. Tak obyłem się przez kilka lat bez stroika a nawet
    kamertonu.

    Czy znacie jakiś dość popularny, charakterystyczny, prosty kawałek, z
    wyraźnym basem najlepiej granym gdzieś pomiędzy 5tym a 12stym progiem struny
    G? Dumam i dumam i jakoś nic do głowy wpaść mi nie może.

  3. Kapral

    Powiem Ci, że czasami można się trochę zdziwić, jak się stroi gitarę pod
    dźwięk z utworu. Kolega tak do Marleya chciał się zestroić i się nie
    udało zbyt dobrze :).

  4. robbas

    może oryginalny kawałek był grany na jakiejś nietypowo strojonej gitarze?

  5. method

    @robbas:
    Czy znacie jakiś dość popularny, charakterystyczny, prosty kawałek, z wyraźnym basem najlepiej granym gdzieś pomiędzy 5tym a 12stym progiem struny G? Dumam i dumam i jakoś nic do głowy wpaść mi nie może.

    np. rage against the machine – settle for nothing

  6. robbas

    @method: np. rage against the machine – settle for nothing

    chodziło mi raczej o kawałek (fragment kawałka) do odegrania tylko na
    strunie G, a tu masz przeplatane z D. Żeby melodyjka na tej jednej strunie
    dała pewność, że ona jest nastrojona. Resztę już można będzie normalnie
    nastroić w stosunku do G. Chodzi mi konkretnie o średniowysokie dźwięki na
    G, bo jakoś te dźwięki na basie najłatwiej mi zidentyfikować ze słuchu.
    Wiadomo – przy niższych dźwiękach nawet stroiki się gubią, a co dopiero
    moje dość drewniane ucho.

  7. Dante Morius

    pierwsze dźwięki motywu przewodniego na smyczkach (gdzieś od 0:57) to A# i G
    – 15 i 12 próg na G. Potem schodzi na A i G na zmianę, zresztą ze słuchu
    zauważysz – dla mnie nieomylna nawigacja czy struna stroi 😉

  8. robbas

    Całkiem fajny motyw, tyle, że się trochę trzeba osłuchać.

  9. robbas

    Też prawda. Strojenie na melodię jest jednak takie … mniej mechaniczne. I
    zdaje się, że lepiej kształci słuch.

  10. pppp

    Wygeneruj sobie w darmowym programie audacity to pliku sinusik 440Hz

    Wrzuć je do telefonu to będziesz miał go zawsze pod ręką. To jest wzorzec
    dźwięku A a od niego lecisz resztę strun na zasadzie 5-go progu.

  11. paczo1000

    ja to ostatnio „lidlu” za 49zł kupiłem metronom heheheheh:)powiem wam ,ze
    nawet fajny,ma wbudowany metronom i nawet dobrze stroi:)

  12. robbas

    metronom z metronomem – super sprawa

  13. jakubbaranowski

    Witam basówą brać !

    Otóż założyłem tydzień temu nowe struny (EB Slinky) i zabrałem się za
    regulację.

    1. Odpowiednia ilość zwojów na kołku (E-2 A,D-3, G-4) czyli standard wg
    Pana Drozda.

    2. Ustawiłem akcję strun (E – 2,5 mm G-2mm)

    3. Ustawiłem je w odpowiednim „zaokrągleniu” 12″ do podstrunnicy (chociaż
    SR-y mają podobno 11″ ale to chyba bardzo minimalna różnica – po prostu nie
    mam odpowiedniego miernika, żeby odmierzyć 11″)

    4. Wyregulowałem gryf (0,4 – 0,5 na 7-9 progu – wg Pana Drozda standard).

    5. Rozciągnąłem struny.

    Czyli wszystko wg podręcznika. Nastroiłem bas, ale ciągle któraś ze strun
    jest przestrojona kilka kreseczek do przodu.

    Potem udało mi się nastroić tak, że puste dokładnie stroiły (strzałeczka
    idealnie w tunerze była na środku).Ale menzury po prostu nie idzie wystroić
    – tuner skacze (np jak stroje a przeskakuje na d pozniej znowu na a itp), albo
    strzalka drga w lewo i w prawo przez co nie wiem czy dobrze stroi czy jeszcze
    za nisko/wysoko. Próbowałem zrobić to najdokładniej jak się da, ale i tak
    nie stroiło (sprawdzałem flażoletami, zwłaszcza na niższych strunach jest
    najgorzej.

    I teraz się zastanawiam, co zrobiłem źle ?? A może to wina tunera ? (boss
    tu 12) ? Może jest popsuty, ma słabe baterie ? A może mam progi za bardzo
    wytarte (kupiłem 4 letnią nówkę z USA mam ją od roku i od tamtego czasu
    nie były szlifowane progi), a może coś źle ustawiłem ? Co mozę być
    przyczyną ? Bo na wcześniejsszym secie striło niemal idealnie. Mogę
    zanieść do lutnika ale znowu mi ustawi akcję na 0,5 cm :/ A płacić i
    jeszcze poprawiać po nim mało się opłaca :/

  14. mazdah

    Kup nowe baterie do tunera. To raz.

    Dwa – nigdy nie wystroisz progowego, strunowego instrumentu IDEALNIE. Odchyły
    +/- 5c są dopuszczalne. Mało tego – są niesłyszalne.

    No chyba, że przesadziłeś z tym rozciąganiem strun i je mechanicznie
    uszkodziłeś. Zużyta, porozciągana struna nie da się wystroić.

  15. bolem

    raz naciskasz strune mocniej, raz słabiej. To dlatego 🙂

  16. latem666

    Zapomniałeś napisać że po zestrojeniu wszystkich strun do siebie trzeba
    znów zobaczyć czy najcieńsza struna stroi do odpowiedniego dźwięku. U mnie
    zazwyczaj się zdarza że jeszcze muszę dostroić ponownie. Może to ze
    względu na to, że mam szóstkę w której naprężenie jest większe ale
    wydaje mi się, że w mniej strunowych basach jest podobnie. W końcu gryf jest
    z drewna a ono pracuje

  17. Pi-kny

    latem666 wrote:

    Zapomniałeś napisać że po zestrojeniu wszystkich strun do siebie trzeba znów zobaczyć czy najcieńsza struna stroi do odpowiedniego dźwięku. U mnie zazwyczaj się zdarza że jeszcze muszę dostroić ponownie. Może to ze względu na to, że mam szóstkę w której naprężenie jest większe ale wydaje mi się, że w mniej strunowych basach jest podobnie. W końcu gryf jest z drewna a ono pracuje

    Opisany przez Ciebie efekt występuje ale tylko wtedy kiedy stroisz gitarę
    BARDZO rozstrojoną (powiedzmy że struny wiszą prawie luźno). Wtedy
    nastrojenie każdej ze strun powoduje znaczną zmianę siły z jaką
    oddziaływują one na gryf a co za tym idzie zmieniają naciąg wcześniej
    nastrojonych strun.

    Zaznaczam że nie obcowałem nigdy z 6-cio strónówką więc nie wiem jak się
    ona zachowuje. Natomiast przy regularnym strojeniu 4/5-cio strunowych basów
    efekt ten jest na tyle znikomy że pomijalny dlatego o nim nie pisałem.

    Zapomniałem natomiast dopisać żeby (jeśli jest taka możliwość) gitara
    postała w temperaturze w której będzie używana przez kilkanaście minut
    przed strojeniem. Jeśli macie niezbyt ciepłą kanciape (a to zdaża się
    często) to po zagraniu pierwszego numeru cała kapela powinna się ponownie
    dostroić. Struny mocno reagują na zmiany temperatury.

  18. Pi-kny

    Nie chciało mi się czytać wszystkich postów bo dużo offtopów w nich było
    ale napiszę od siebie o strojeniu może się komuś przyda.

    1) Najlepiej zacząć stroić od najwyżej brzmiączych strun (w przypadku
    4-strunówki od G)

    ucho ludzkie jest tak zbudowane że czym niższy dźwięk tym słabiej
    rozpoznaje różnice w wysokości dźwięku.

    2) Instrument zawsze stroimy do źródła o tej samej (określonej z góry)
    częstotliwości. Przyjmujemy że dźwięk A powinien mieć 440Hz. Za źródło
    można obrać: tuner, pianino, kamerton, keyboard lub w googlach wpisać „tuner
    on-line”. Jest to o tyle ważne dla tego iż strojąc instrument zawsze do tej samej wysokości ćwiczymy sobie słuch i po kilku
    latach grania będziemy słyszeć jeśli coś będzie nie tak.

    3) Instument powinien być wystrojony w menzurze. Niewyregulowani instrument
    nie będzie stroił na całej długości gryfu.

    Korzystając z tunera należy przeczytać instrukcje i wszystko powinno
    pójść gładko więc się nie będę rozpisywał

    Metody douszne:

    Na początku stroimy strunę G „na słuch”

    Strojenie „na 5-tym progu step by step”

    Mając nastrojoną strunę G przyciskamy strunę D na „5-tym progu” (palcem
    naciskamy przed progiem tak żeby dociskana struna opierała się o 5-ty
    próg). I kręcimy kluczem struny D aż uzyskamy identyczny dźwięk jak na
    srunie G. Jeśli się udało to powtarzamy sytuację „o strunę wyżej”.
    Dociskając na 5-tym progu strunę A powinniśmy kręcąc kluczem od tej struny
    uzyskać ten sam dźwięk co na uprzednio nastrojonej strunie D.

    Analogicznie robimy ze strunami E i H

    Strojenie „na flażolety”

    Tak samo jak poprzednio strunę G musimy dostroić na ucho do odpowiedniego
    źródła.

    Teraz kładziemy mały palec dokładnie nad 7-dmym progiem struny G a palec
    wskazujący dokładnie nad 5-tym progiem struny D. Dotykamy palcami strun lecz
    nie dociskamy ich do progów! Teraz uderzamy kolejno palcami prawej ręki w
    strunę G a następnie w strunę D tak żeby obydwa flażolety zabrzmiały
    razem.

    Teraz należy użyć uszu. Jeśli struny są niezestrojone z sobą powinno być
    słyszalne wibrowanie. Im szybsze tym mniej zestrojone struny im wolniejsze tym
    lepiej. Kręcimy kluczem struny D aż wibrowanie ustanie. Wtedy jest sukces i
    możemy przejść „o strunę wyżej” i stroić następny „sznurek”.

    Teraz kilka faktów o tej metodzie strojenia.

    – perkusiści tego nie wiedzą i w czasie strojenia basówki „wyłączają”
    sprężyny od od werbla. BŁĄD! One pomagają gdyż wibrują tak samo jak
    niedostrojona struna przez co ułatwiają wysłyszenie częstotliwości owego
    wibrowania.

    – strojenie flażoletami pozwoli nastroić instrument w miarę równo na całej
    długości gyfu. Nawet gitara nie wystrojona w menzurze powinna jako tako
    strioć w większości pozycji (nie mówię o ekstremalnych przypadkach
    zaniedbania instrumentu!). Po prostu takie strojenie „uśrednia błędy
    strojenia w menzurze” Wniosek jest taki iż jest to najdokładniejsza metoda
    strojenia basówki „na słuch”

    – gitarzyści nie często stosują ten sposób gdyż czym wyższy dźwięk tym
    trudniej wydobyć głośny flażolet i tym trudniej wysłyszeć owo
    niepokojące wibrowanie 😉

    Mam nadzieję że komuś pomogłem. A do bezpłodnej dyskusji o urażone
    ambicje i nieumiejętność zrozumienia czytanego tekstu nie będę się
    włączał.

    Pozdrawiam.

    Przy okazji prywatę walnę.

    Zapraszam na [url]www.myspace.com/zazuziband[/url] gdzie można
    usłyszeć nasz nowy kawałek nagrany razem z Panią Renatą Przemyk.

  19. Muriel1130

    Mam pytanie, jakie muszę mieć dźwięki na pustych strunach, jeżeli chcę ją
    nastroić w Cis? Ew po nastrojeniu jej do E o ile progów muszę podciągnąć
    struny by dojść do Cis? W Guitar Pro 5 nie ma nawet takiego stroju basowego
    😛 A z zespołem gramy w Cis;D Na próbie dostroi się do elektryka, ale w domu
    to już samemu gorzej się dostroić;D

    Ew czy są takie tunery, co da się łatwo bas przestroić wyżej/niżej?
    grając na elektryku miałem 3 stroiki, każdy był jakby too ująć
    zaprogramowany pod podstawowy strój E (były napisane dźwięki + która to
    struna np. E1, B2 itd.) więc przestroić się nim nie dało-.-

    dodam, że doświadczenia w teori za dużo nie posiadam;)

  20. Pi-kny

    A może łatwiej się nauczyć grać kawałek na nieprzestrojonym basie??

    Przestraja się gitary z trzech powodów.

    1)Brzmienie. Te same dźwięki granie na niżej nastrojonej gitarze brzmią w
    niektórych gatunkach lepiej/ciekawiej.

    2) Instrument nie posiada odpowiedniej skali i żeby zagrać wymagany dźwięk
    trzeba przestroić. Często przestrajałem przy gitarze 4 strunowej strunę E
    do D.

    3) pewne zagrywki w utworze dużo lepiej brzmią z wykorzystaniem pustych strun
    i w przypadku nie sprzyjającej ku temu tonacji przestraja się cały
    instrument.

    Pomyśl o tym z praktycznego punktu widzenia.

    Jeśli któryś z powyższych powodów skłania Cię do przestrajania to
    pamiętaj że na koncercie nie będzie czasu na kręcenie kluczami i musisz
    mieć dwie gitary jeśli zmieniony strój masz tylko w jednym kawałku.

    Jeśli nie podpadasz pod powyższe zasady naucz się kawałka grać na
    normalnym stroju

    Jak dostroić gitarę do Cis?? najłatwiej o pół tonu obniżyć strój całej
    gitary wtedy Cis będziesz miał na strunie D na strune G będzie Fis na A
    będzie Gis a na E Dis.

    W większości tunerów jest możliwość ustawienia takiego strojenia. W domu
    możesz gitarę do kompa przez wejście liniowe podłączyć i ściągnąć
    któryś z darmowych tunerów. Tu polecam google.

  21. Metrob

    Ja się nauczyłem jak stroić ze słuchu przy użyciu linii basowej w „Money”
    Pink Floydów – tak jeżeli chcę standard. Drop D to najgrubsza struna
    obrócona o cały obrót w dół. Czasami też używam Drop C, tutaj to już
    Stroik/Tuner do gitary basowej online stroik – zbyt
    żadko tak stroję żeby umieć ze słuchu.

  22. Mortimer

    Przeczytaj dokładnie artykuł o regulacji basu, który znajduje się na
    basoofce. To Ci powinno rozwiac wszelkie wątpliwości.

  23. Korsakov

    Witam wszystkich,

    mam takie techniczne pytanie co do strojenia basu.

    Otóż; moje pytanie brzmi: czy całkowicie nową strunę da się nastroić na
    czuja, czy trzeba do tego koniecznie tunera czy jakiegoś elektronicznego
    stroika?

    Jeszcze nie próbowałem grzebać przy ustawieniu strun (bo jak zepsuję to
    się może okazać, że bez elektronicznego diwajsa tego nie przywrócę),
    dlatego najpierw pytam – może sprawa jest trywialna, ale moje wątpliwości
    układają się wokół następującego tematu:

    Nie wiem jak istotną różnicę dźwięku czyni ustawienie menzury (tej co
    się w przód i w tył przy mostku przesuwa)? No bo – jak mam poprawnie
    ustawić tą menzurę, skoro nie będę miał dobrze naciągniętej struny przy
    kluczu; i dźwięk na 12-tym progu po prostu nie zabrzmi?

    A z drugiej strony, jak mam poprawnie naciągnąć strunę, skoro powiedzmy
    źle ustawiona menzura nie pozwoli rozpoznać „czy to już”?

    Ja nie wiem; być może moje pytanie jest nieco niedorzeczne; ponieważ nie
    wiem czy problem jest rzeczywiście taki jak ja go widzę; ale chodzi
    generalnie o to, czy: da się „na czuja”, czy bez elektroniczego diwajsa ani
    rusz?

    Pozdrawiam

  24. Dante Morius

    Na początku stroisz „pustą” strunę, kiedy jest nastrojona (nieważne, czy
    nowa czy stara, dźwięk ma dawać taki sami, tzn o tej samej częstotliwości,
    i to na słuch da się rozpoznać). Kiedy już jest nastrojona sprawdzasz czy
    na wszystkich progach stroi, czy dźwięk nie jest zbyt wysoki bądź zbyt
    niski. Jeśli jest to korygujesz długość menzury, jeśli nie, to lecisz z
    następną struną. Dokładnie całość jest wyjaśniona w artykule o
    ustawianiu basu.

  25. Korsakov

    @Dante Morius: Na początku stroisz „pustą” strunę, kiedy jest nastrojona (nieważne, czy nowa czy stara, dźwięk ma dawać taki sami, tzn o tej samej częstotliwości, i to na słuch da się rozpoznać).

    No i dobra, podłączamy ten tuner, i co dalej;

    @Dante Morius: Kiedy już jest nastrojona sprawdzasz czy na wszystkich progach stroi, czy dźwięk nie jest zbyt wysoki bądź zbyt niski. Jeśli jest to korygujesz długość menzury, jeśli nie, to lecisz z następną struną.

    To znaczy… jak; zbyt wysoki lub zbyt niski, tzn. czy na przykład na piątym
    progu nie brzmi dźwięk z siódmego, o to chodzi? Czyli menzura odpowiadałaby
    za jakieś „przesunięcia w progach”, tak to jest?

  26. Mortimer

    @Korsakov:

    @Dante Morius: Kiedy już jest nastrojona sprawdzasz czy na wszystkich progach stroi, czy dźwięk nie jest zbyt wysoki bądź zbyt niski. Jeśli jest to korygujesz długość menzury, jeśli nie, to lecisz z następną struną.

    To znaczy… jak; zbyt wysoki lub zbyt niski, tzn. czy na przykład na piątym progu nie brzmi dźwięk z siódmego, o to chodzi? Czyli menzura odpowiadałaby za jakieś „przesunięcia w progach”, tak to jest?

    No nie tak drastycznie 🙂 Poprostu jeżli pusta struna stroi a np. dźwięk na 15
    progu jest o 15centów za wysoki to trzeba to skorygować.

  27. Korsakov

    @Mortimer: No nie tak drastycznie 🙂 Poprostu jeżli pusta struna stroi a np. dźwięk na 15 progu jest o 15centów za wysoki to trzeba to skorygować.

    Czyli jednak te różnice są subtelne. W granicach tak ilu progów może
    robić różnicę menzura? (Pewnie pojawi się klasyczna odpowiedź jak chodzi
    o wszelkie niuanse gitar, tzn. „to zależy” :] ).

  28. LiptonTipton

    Korsakov, podpinasz „elektronicznego diwajsa”, stroisz wszystkie struny do
    niego. Następnie sprawdzasz na przykład czy struna przyciśnięta na 12.
    progu daje dżwięk równo o oktawę wyższy niż pusta, jeżeli nie to cza tę
    menzurę nieszczęsną wyregulować, tak jak to jest opisane we wspomnianym
    artykule.

  29. Dante Morius

    Korsakov, ale to się nie ma prawa różnić nawet o jeden próg! Różnica
    niesłyszalna jest poniżej 5 centów (kresek na stroiku), w zależności od
    jakości wykonania instrumentu ta dokładność jest osiągalna, bądź nie,
    ale jak próg powinien dawać D a daje D# to już jest tragedia.

  30. Korsakov

    Dzięki za wytłumaczenie mi co i jak z tą menzurą, Dante Morius i
    LiptonTipton. Bo prawdę mówiąc nie rozumiałem tego i miałem takie
    wyobrażenie, że to zmienia dźwięk struny na zupełnie inny, tak że się
    rozeznać nie idzie. No a zmiana jest dosyć subtelna.

    Zauważyłem jeszcze, że w niektórych przypadkach zmiana akcji struny (tj.
    wysokości) pociąga za sobą także konieczność ponownego uregulowania
    menzury. Konkretnie przy strunie piątej; B, zaobserwowałem coś takiego.

  31. Dante Morius

    to naturalne, każda zmiana wysokości wymaga korekty długości.

  32. sebaa

    kiedyś w jakimś poradniku p. Plichowskiego, przeczytałem coś w stylu,
    ,,jeśli początkującemu basiscie nie uda się nastroić na słuch basu przez
    2 godziny to niech lepiej odłoży go i zajmie się czymś innym… Czy serio
    tak jest? Czy nie uważacie że słuch należy chociaż na początku troszkę
    wyćwiczyć?

  33. Dante Morius

    Słuch trzeba szkolić cały czas. Nie, że „można”, nie, że „to pomaga”, po
    prostu trzeba. Muzyk bez słuchu jest jak polonista analfabeta.

  34. sebaa

    no ale czy jeśli początkujący który na początku by sobie z tym nie radził
    jest według pana Plich. skreślony? Bo trochę go nie rozumiem. Nie mówię o
    sobie ale po prostu pytam

  35. Korsakov

    @Sebaa: kiedyś w jakimś poradniku p. Plichowskiego, przeczytałem coś w stylu, ,,jeśli początkującemu basiscie nie uda się nastroić na słuch basu przez 2 godziny to niech lepiej odłoży go i zajmie się czymś innym… Czy serio tak jest? Czy nie uważacie że słuch należy chociaż na początku troszkę wyćwiczyć?

    (…)

    no ale czy jeśli początkujący który na początku by sobie z tym nie radził jest według pana Plich. skreślony? Bo trochę go nie rozumiem. Nie mówię o sobie ale po prostu pytam

    Hehe. No i co to znaczy „początkujący”? Czyli taki, co gitary nigdy na oczy
    nie widział?

  36. Aviator

    @sebaa: kiedyś w jakimś poradniku p. Plichowskiego, przeczytałem coś w stylu, ,,jeśli początkującemu basiscie nie uda się nastroić na słuch basu przez 2 godziny to niech lepiej odłoży go i zajmie się czymś innym… Czy serio tak jest? Czy nie uważacie że słuch należy chociaż na początku troszkę wyćwiczyć?

    Ze strojeniem gitary nie miałem nigdy wiekszych klopotow ale kiedyś
    zastosowalem się do innej rady tego Pana i zapisalem się na silownie
    hi,hi…(nie zostalem kulturysta)

  37. Dante Morius

    @sebaa: no ale czy jeśli początkujący który na początku by sobie z tym nie radził jest według pana Plich. skreślony?

    Ja 4-5 lat temu nie zwracałem uwagi jak grałem na gitarze do kawałku w innym
    stroju, teraz ćwiczę na fretlessie (bez kresek) i coraz więcej motywów ze
    słuchu rozwalam. Długa droga przedemną, bo mało zrobiłem w tym temacie 🙂
    Słuch o dziwo się rozwija, oczywiście trzeba świadomie słuchać, czy coś
    pasuje, czy nie itd itp. Wypowiedzi pana Wojtka bym nie traktował jako
    święte prawo gry na basie.

  38. greenaniaday

    Mam pytanko (typowo laickie, no ale, dopiero zaczynam swoją przygodę :)) – od
    której struny zaczynamy strojenie basu? Chodzi mi o czterostrunowy i z
    tunerem. Od najgrubszej E, najcieńszej G, a może nie ma w ogóle różnicy?
    🙂

  39. Drooper

    Nie ma różnicy.

  40. tubas

    Wzruszyła mnie mnogość wypowiedzi na temat tak podstawowy jak nastrojenie
    instrumentu. Co ciekawe ujawniła się duża rozbieżność opinii w tej
    sprawie!

    Czytając zauważyłem, że:

    [*]nikomu z wypowiadających się nie przyszło do głowy sprawdzić czy na
    „basoofce” nie zostało to już dokładnie wyjaśnione (podpowiadam: zostało i
    to kilkakrotnie!)

    [*]da się zauważyć brak wiedzy na temat kolejności dźwięków i ich
    położenia na poszczególnych strunach basiórki (a wydawałoby się, że od
    tego należy zacząć w ogóle znajomość z instrumentem)

    [*]zadziwia mnie drażliwość jednych „basoofkowiczów” i skłonność innych
    do kpinek (każdy przecież kiedyś zaczynał od tego, że nie wiedział
    nic…)

    Kolegę „mondo” zachęcam do skorzystania ze stworzonych jakiś czas temu
    krótkich ściąg dla początkujących oraz dla leniwych basistów. Można je
    odnaleźć tutaj:

    https://basoofka.net/blog/25895,tubas-co-chcielibyscie-wiedziec-o-basowaniu-ale-zawsze-wstydziliscie-sie-zapytac/

    oraz tutaj:

    https://basoofka.net/blog/24051,tubas-jest-sciaga/

    i tutaj:

    https://basoofka.net/blog/24358,tubas-sciaga-ii-_-powrot-leniwego-basisty/

    Uprawiam tu trochę „prywaty”, ponieważ to ja jestem ich autorem i powstały
    właśnie z myślą o zaczynających swoją podróż przez życie z
    basóweczką.

    Powodzenia „mondo”!

  41. coguar

    tu pytanie odnosnie 6 jakie strojenie polecacie oprocz standardu BEADGF??

  42. latem666

    A D G C F A# 🙂

  43. tubas

    @coguar: tu pytanie odnosnie 6 jakie strojenie polecacie oprocz standardu BEADGF??

    Zdawało mi się, że standardowe jest strojenie basu w kwartach, czyli w tym
    wypadku najwyższej (najcieńszej) struny jako C! Skąd to
    F?

    Generalnie strój basu jest kwartowy niezależnie od tego czy
    całość podwyższamy, czy obniżamy. A już na pewno w sześciostrunowej
    wersji instrumentu…

    Inny sposób strojenia ma wg mnie uzasadnienie wyłącznie przy solowej grze
    akordowej, jako ewentualne ułatwienie w układzie palców na progach… Nie
    sądzę, żeby u „coguara” akurat ten wypadek występował, bo sam by wiedział
    co jest mu potrzebne.

    I tu uwaga:

    Z niektórych pytań „basoofkowiczów” wynika, że przestrajają swoje
    instrumenty nie z rzeczywistej, obiektywnej potrzeby – tylko dla „szpanu”(?)
    albo przekonani przez kogoś, że „prawdziwy” metalowiec musi(!) grać na
    dziwnym stroju, bo tak gra np. jego ukochany gwiazdor.

    Obniżenie całego stroju powinno wynikać z potrzeby uzyskania właściwego
    brzmienia granej linii basowej w konkretnych utworach, a nie „dla
    fantazji”.

    Zawsze zaskoczony jestem skalą muzycznego talentu początkujących basistów,
    którzy przestrajaja swoje instrumenty w nieprawdopodobnt sposób i nie
    przeszkadza im to w graniu.

    Ja grając akompaniament lub solóweczkę, żeby zagrać to co mam w głowie
    muszę z góry, odruchowo wiedzieć gdzie przycisnąć strunę. To samo kiedy
    wykonuję partie zapisane w nutach. Wymusza to strojenie zawsze w ten sam
    „tradycyjny” sposób.

    A przecież gram 40 lat na basie!

    Co innego jakbym grał „mechanicznie” z tabulatury narysowanej do konkretnego,
    dziwacznego stroju, ponieważ „nie słyszałbym” i tak w głowie granej linii
    dopóki jej nie zagram. A i wtedy nie byłbym w stanie stwierdzić czy jest
    zgodna z oryginalnym wzorcem!

    Prawdziwi wirtuozi basóweczki stroją swoje instrumenty „klasycznie” i to
    powinno dać początkującym do myslenia…

  44. bolem

    @tubas:
    Prawdziwi wirtuozi basóweczki stroją swoje instrumenty „klasycznie” i to powinno dać początkującym do myslenia…

    hej, ale nie każdy chce być wirtuozem 🙂

    Niższe strojenie basu z mojego doświadczenia wynika ze ścieżek które
    najczęściej wymyślane są przez gitarzystów. Załóżmy że gitara stroi
    się pół tonu w dół i wymyśla riff na strunie E 0 0 7 0 0 5 0 0 4 0 0 2.
    Gdyby takie coś grać w standardowym strojeniu byłoby dużo więcej
    przebierania palcami niż strojąc się po prostu te pół tonu w dół. Tym
    badziej że mamy bardzo duży wybór strun, więc grubość nie stanowi tutaj
    problemu.

    Co innego niskie strojenia typu A, G, F# itp- tego nie rozumiem 🙂

  45. latem666

    Co Ty gadasz?? Nie rozumiesz A? W wielu kapelach to norma. Niektórzy grają
    jeszcze niżej.

  46. bolem

    @latem666: Co Ty gadasz?? Nie rozumiesz A? W wielu kapelach to norma. Niektórzy grają jeszcze niżej.

    WIEM ze dużo osob gra tak nisko, ale nie rozumiem takiego strojenia. Nie wiem
    PO CO stroic się tak nisko, co to daje 🙂

  47. Bjarni

    Yyyy… niższe dźwięki, co za tym idzie brzmienie z większym „szatańskim
    pomrukiem” ?

  48. kookoop

    A jak się stroi gitarę basówą na drop c?

  49. Drooper

    C F A# D#

  50. kookoop

    czyli?

Inni czytali również