Witam wszystkich 😉 Kupiłem ostatnio 5-cio strunowy bas i mam problem z
nastrojeniem najgrubszej struny, ponieważ grałem wcześniej na 4 strunach i
strojenie to : C# G# C# F# (idąc od góry). Jak nastroić tą najgrubszą
strunę ?
Jak nastroić moją najgrubszą strunę na nowym pięciostrunowym basie?
Czy ktoś może mi doradzić, jak nastroić moją najgrubszą strunę na nowym basie?
Jaka jest najlepsza metoda nastrojenia najgrubszej struny na moim pięciostrunowym basie?
Co powinienem zrobić, aby przestawić moją najgrubszą strunę na właściwe nastrojenie?
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć, jak nastroić moją najgrubszą strunę na pięciostrunowym basie?
Jakie powinny być tonacje strun na moim pięciostrunowym basie i jak je właściwie stroić?
Jak mogę uzyskać właściwe nastrojenie mojej najgrubszej struny na 5 cio strunowym basie?
Jakie są najważniejsze wskazówki do nastrojenia pięciostrunowego basu?
Czy dobrze nastroiłem swoją najgrubszą strunę na pięciostrunowym basie?
Co mogę zrobić, aby poprawić nastrojenie mojej najgrubszej struny na moim nowym pięciostrunowym basie?
Chyba bardziej tradycyjnie co 2,5 tonu i wtedy ewentualnie sobie jakiegoś
dropa zrobisz, jeśli Ci jeszcze będzie potrzebny.
A jak potrzebujesz tej oktawy na pustych to nie wiem:D
Zależy czy chcesz iść kwintami, kwartami czy ich kombinacjami. Nastrój wg
potrzeb i doboru strun.
W mojej kapeli gitarzysci stroja się właśnie w drop C#. Ja gram na piatce i
stroje się w standardzie opuszczonym o pol tonu w dol, czyli A# D# G# C# F#.
Czesto potrzebne mi niskie C# mam na 3. progu najgrubszej struny – i dodatkowo
mogę zejsc nizej, a jednoczesnie dzięki standardowemu strojeniu kwartami mogę
grac „po bozemu” wszelkie przebiegi. Niektore partie wymagaja przez to wiekszej
gimnastyki, ale wiedzialem w co się pakuje, co i jak gram i nie zaluje.
Produkowalem dlugie wyjasnienie, dlaczego tak, ale wychodzilo chaotycznie,
belkotliwie i niejasno. Wiec najkrocej – jeśli granie wymaga szybkiego
riffowania z uzyciem pustej struny C# i roznej masci lojenia, , które bardzo
trudno byloby poprawnie wykonac bez strojenia w dropie, itp – to ja bym
nastroil bas w drop C#, czyli tak jak masz, a najgrubsza strune dodatkowo w G#,
lub, jeśli struna będzie w G# zbyt duzym flakiem – w A#. Troche dziwne i
wydawaloby się, ze niepraktyczne, ale w pewnych sytuacjach „metalowych”
przydatne 😉
Kurna, sądziłem, że niewiele już może mnie zaskoczyć – a tu, proszę
bardzo!
Najpierw zacząłem się zastanawiać jaki jest powód strojenia basu w takich
interwałach: kwinta – kwarta – kwarta.(?)
Wydaje się, że chodzi o granie „powerchordów” jednym palcem lewej ręki i
powtarzanie ich w oktawie bez zmiany wyuczonych pozycji na progach…
Kolejna zagadka, to: dlaczego struny „puste” („otwarte” wg innego nazewnictwa)
to akurat dźwięki Cis/Gis/Cis/Fis, a nie np. C/G/C/F lub D/A/D/G lub jeszcze
coś innego?
I znów wydaje mi się, że widocznie wokaliście skala głosu „pasuje” do
tonacji Cis-dur (ewentualnie cis-moll) i można napierniczać kostką przez
wszystkie cztery struny w ogóle ich nie przyciskając, a lewą rękę w tym
czasie wykorzystując do czegoś innego (tu wyobraźnia mnie zawodzi…)!
No i wracając do najgrubszej 5 struny: logiczne wydaje się Fis?
Wyjaśniam:
Jeżeli grane utwory opierają się na progresji akordów takich jak dźwięki
„pustych” strun od najniższej do najwyższej, to taką samą progresję
uzyskamy grając od struny drugiej (wyższe Cis) w kierunku najniższej 5
struny, nastrojonej jako Fis. Potrzebny ewentualnie dźwięk Gis odnajdujemy
wtedy na II progu tej struny.
UWAGA! Na ten moment trzeba przerwać czynności wykonywane zwykle lewą
ręką!
PS. Gnębi mnie pytanie – co to za czynności?!
PPS. W prequelu ŚCIĄG DLA LENIWYCH BASISTÓW napisałem, że do grania na
basie nie jest konieczne posiadanie wszystkich palców. Myliłem się!
Odpowiednio strojąc basiórkę nie musimy w ogóle posiadać lewej
ręki!!!
: D
EDIT: Nie jestem dobrym człowiekiem – oj, nie…!
: (