Czytałam wiele o skalach, ale nie mogłam znaleźć odpowiedzi na to. A
nasunęło mi się pytanie. Podam to na przykładzie.
A więc:
Mam skalę jońską C.
Na kolejnych jej stopniach są dorycka, frygijska itd…
Ale np. chcę zagrać jońską G. Mogę zagrać ją zaczynając w dowolnym
miejscu na gryfie i na dowolnej strunie (byle od dźwięku G) i zachowując
odpowiednie jej interwały, czy muszę zaczynać na strunie E (jak to
znalazłam w jednym z tekstów z czytelni, rozpisane skale i akordy)?
Np. czy mogłabym zacząć od pustej G? Wiadomo, że wysokość dźwięków
będzie inna, ale jak zachowam odpowiednie interwały?
Skąd wiedzieć, że muszę zacząć od dźwięku akurat na danej strunie? Tak
samo mając skalę eolską. Jest ona na 6 stopniu jońskiej. A więc grając
skalę C-jońską, będzie to dźwięk A. A jednak wszędzie opisywana skala
eolska grana jest o oktawę niżej. I ten 6 stopień skali jońskiej, na
którym jest zbudowana skala eolska jest powtórzeniem początkowego A, od
którego zaczynam na 5 progu struny E, tyle, że o oktawę wyżej.
Skąd wiedzieć w jakim miejscu na gryfie zacząć?
Trochę to zamotałam, ale proszę o odpowiedzi. Nigdzie nie mogłam tego
znaleźć.
Jak zagrać skalę jońską G, czy mogę zacząć od dowolnej struny i zachowując interwały?
Czy mogę zacząć skalę jońską G od pustej struny?
Czy muszę zacząć skalę jońską G od dźwięku na konkretnej strunie?
Jak zagrać skalę eolską na 6 stopniu jońskiej, czy muszę zacząć od dźwięku A na 5 progu struny E?
Czy skalę eolską zawsze gra się o oktawę niżej niż skalę jońską?
Jak zachować odpowiednie interwały grając skalę jońską G?
Skąd wiedzieć, na którym miejscu na gryfie zacząć skalę eolską?
Czy muszę znać skalę jońską, aby zagrać skalę eolską?
Jakie interwały są potrzebne, aby zagrać skalę jońską?
Czy muszę grać skalę jońską C od dźwięku na strunie E?
to na której strunie wybierasz Ty.
Zauważ, że np. w jońskiej C ostatnim dźwiękiem po przebyciu oktawy jest…
C – czyli w praktyce obojętne od którego C zaczniesz. Tak samo z G itd
itp.
Skale określają Ci odległości między dźwiękami, to przydatne przy
konstruowaniu własnych kompozycji i improwizowaniu, ale one Ci nie mówią od
którego G zaczynać. To Ci powiedzą nuty – a czy to będzie pusta struna G,
czy 10 próg na A – o tym już Ty decydujesz 😉
Czyli po prostu zależnie od tego jakiej wysokości dźwięków potrzebuję,
tam mogę zacząć?
Dopiero się uczę 😉 Dlatego wolę pytać, tymbardziej, że jest możliwość.
A samouk jestem. I póki co do perfekcji opanowana skala jońska i trochę
eolska, a że zaczynam zabawę z innymi, to wolałam spytać, gdyż to mnie
zastanawiało.
oj oj oj
ja tam za bardzo się nie znam, ale to może Tobie i innym początkującym
pomoże:
żeby grać akordy itp najlepiej znać pojęcie tonacji – nastepnie ogrywamy
akord w danej tonacji 🙂
Np masz kawałek w A moll leci akord C – ogrywasz C za pomoca dźwięków z A
moll ( harmonizujesz 😛 ) ( a h c d e f g a h c ……. ) i tyle na początek,
jest to gigantyczne streszczenie ale pomaga zrozumieć, że teoria pomaga
😉
pozdrawiam
Wiem, że grając jońską g zaczynam od g i dalej dźwięki układają się
zgodnie z interwałami itd.
Ale chodziło mi o to, że jońską g mogę zacząć od dźwięku G na 3 progu
struny E, a także od pustej struny G. Wtedy po prostu wysokość dźwięków
będzie inna. Można tak? I nadal będzie to skala jońska g?
jak masz jońską c
możesz zagrać ją
c d e f g a h c
ale jak masz jońską g grasz
g a h c d e fis g
————
to czy grasz oktawę niżej czy wyżej nie ma znaczenia
————
zauważ że jeśli klawiszowiec czy gitarzysta gra akord d-moll
możesz spokojnie zagrać go w skali doryckiej lub eolskiej rozpoczętej od d
(mają taką samą Tonikę jeśli chodzi o triadę harmoniczną gamy d-moll
————-
zacząłbym na Twoim miejscu od gam: durowej, molowej harmonicznej i
melodycznej, dlatego, budowy akordów i przewrotów akordów z triady
harmonicznej, gamy równoległe (np. C-dur/a-moll, G-dur/e-moll), kołem kwint,
a potem dopiero zajął się skalami
edit: przeczytałem jeszcze raz Twój post i radzę spojrzeć na to tak:
-gama (i tonacja, którą ona wyznacza) to takie coś, co przebiega w ciągu
dźwięków słyszalnych, od jego początku do końca. nie jest ważny dźwięk
początkowy, nie jest ważna oktawa w której ją grasz ważne są z góry
wyznaczone dźwięki oddalone powtarzające w każdej oktawie dokładnie tą
samą sekwencję interwałów (wyobraź to sobie jako oś liczbową, której
punktami są półtony a z których tonacja/gama wybiera pewne, a pewne odrzuca
w oktawewej regularności tych wyborów i odrzuceń)
-skale o których czytałaś budowane na różnych stopniach skali eolskiej, to
różne punkty od jakich można zacząć grać gamę, więc grając eolską
zawsze wyznaczasz cały garnitur innych skal
tak, tyle, że oprócz tego, że dla struktury skali nie jest to ważne, dla
instrumentu ważne jest aby opanować go we wszystkich pozycjach (bo barwa
dźwięku Vpróg struna d nie= pusta struna G, dlatego raczej polecałbym
ćwiczenie w takim systemie)
wybierz gamę (niech to będzie ta G-dur)
i graj tak
jońska
——————-
———–2–4–5
–2–3–5———
3—————— i w dół
dorycka
———————-
—————4–5–7
———5–7———
5–7–8—————
itd
No tak rozumiem 🙂
Ale czyli, że powinnam też ćwiczyć np. tą jońską G w różnych
pozycjach, zaczynając od różnych miejsc na gryfie (oczywiście dźwięków
G)? Bo chyba to jest przydatne, prawda?
to zależy w dużej mierze co grasz (jaki rodzaj muzyki) i od Twojego
podejścia, śmiem jednak twierdzić, że ten schemat ogrywania, który
podałem jest wystarczająco trudny na początek – potem myśl co dalej, bo to
tylko od Ciebie zależy czy chcesz spędzać dużo czasu powyżej XII progu,
czy wspierać zespół (oczywiście nieco spłaszczam możliwości wyboru)
Rozumiem 😉 Dzięki za odpowiedzi. Już wiem, to co chciałam. Dobrze mieć
kogo spytać w potrzebie.
W dodatku mam 5strunowe basidło, to możliwości trochę większe.
Ale jeszcze się uczę. W razie następnych pytań i wątpliwości wiem, gdzie
się zgłosić 😀
i caly czas jak cwiczysz skale to mow sobie dźwięki , które grasz lub probuj je
zaspiewac, a najlepiej laczac jedno i drugie, trudne ale warte zachodu 🙂