Cześć, to mój pierwszy post dotyczący teorii, jestem trochę nieobyty(po
dwoch lekturach typu „jak grac na basie” i kilku szkolek internetowych)
i jeszcze dużo mi się myli ale pracuje nad tym 🙂
Do sedna, mam progresje akordow:
Es B c B As as Es f B c
i niby wszystko ładnie, jest to w skali c moll ale skad to as??
www.w853.wrzuta.pl/audio/5HXPxYTlVWA/krakowska_koleda
link do tego, jakby komus mialo to pomoc 🙂
Skąd się bierze As w tej akordowej progresji?
Czym jest Ab moll?
Jakie akordy występują w tej progresji?
Czy ktoś może mi pomóc z interpretacją tej progresji akordowej?
Co oznacza skala c moll?
Czy jest jakiś sposób na zrozumienie teorii muzycznej?
Jakie materiały mogą mi pomóc zrozumieć teorię muzyki?
W jaki sposób mogę poprawić swoją wiedzę teoretyczną na temat muzyki?
Co zrobić, aby zrozumieć akordy i progresje?
Czy jest ktoś, kto może mi wytłumaczyć teorię muzyczną w prosty sposób?
EDYTA! Kurna, za szybko chciałem i palnalem! 😉
Chodzi ci o to, dlaczego jest Ab-moll, w dodatku obok Ab-dura?
Tak dokładnie o to Ab-dur pasuje ale Ab-moll?, myslalem ze to z jakiejs
pokrewnej tonacji ale ani do f molowej ani do g molowej to nie pasuje
Po prostu jest. Nie za bardzo pojmuję, co tu wyjaśniać. Pochodzenie tego
pomysłu?
Jest wiele piosenek, nawet popowych, w których wykorzystuje się taki patent.
Ok, wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi. Bardzo podoba mi się punkt 5 😀
1 progresja akordów to jest po prostu zbiór następujących po sobie dowolnych
akordów.
nie ma tutaj żadnych zasad, układasz to co ładnie brzmi. możesz sobie grać
progresje as-moll, Ces-Dur fes-moll i cokolwiek Ci się spodoba. możesz albo
wybierać następstwa akordów, które Ci się podobają, albo wymyślić sobie
melodię i próbować dobierać akordy, które będą do niej pasować
2 owszem, możesz przyjąć takie założenie, że budujesz akordy na stopniach
danej skali, ale to tylko i wyłącznie Twoje założenie (i raczej mało
popularne)
3 dźwięki w skali to tylko dźwięki, a nie akordy.
4 skal się używa głównie do ogrywania akordów, które sobie wymyślisz
5 muzyka to nie zadanie z logiki
6 występują różne patenty na progresje i takie użycie akordów
jednoimiennych (np as-moll i As-Dur) występuje dosyć często np w popie jak
napisał Michał II.
jest dużo innych popularnych pomysłów na progresje – np kadencje, ale nie
są to żadne zasady, raczej takie schematy, które możesz dowolnie
modyfikować i wplatać w utwór
Możliwe, że akurat w tym takcie autor przeszedł na gamę Eb-dur melodyczną
(z sekstą małą), której czwartym stopniem jest akord Ab-moll. Ewentualnie
chciał zagrać następujący po tym Ab-mollu akord Eb nie jako tonikę tonacji
Eb-dur (czyli akord Ebmaj7), ale jako dominantę wtrąconą z Ab-molla
harmonicznego (Eb7 lub nawet Eb7b9).
Strasznie mi się podoba to wyjaśnienie 🙂 W 2 słowach – robić progresję
taką jak pasuje, a muzykolog lub forum w razie pytań skutecznie dorobi
teorię 🙂
Mi tez 😀 myślałem o harmonicznej jak już ale ze to może być melodyczna nie
wpadlem 😀
nazwij jakoś po ludzku ten temat bo poleci
Ab-moll bardzo ładnie łączy Ab-dur i Eb-dur: bez Ab-moll pomiędzy
mielibyśmy przy zmianie akordu przejście o cały ton z C(tercja wielka Ab) na
Bb (kwinta Eb). Kiedy wstawimy do środka Ab-moll mamy śliczne chromatyczne
przejście C->B->Bb 🙂
Krótko mówiąc tonacja jest tu Es-dur (czyli durowy odpowiednik c-moll).
Najpierw jest As-dur (As-C-Es) a później as-moll (As-Ces-Es). I As-dur i
as-moll w tonacji Es-dur są subdominantą, a w tonacji durowej subdominanta
może być i durowa i mollowa a i nic nie stoi na przeszkodzi by była i taka i
taka i to nawet po sobie 🙂
I tak jak kolega wyżej wchodząc w szczegóły można to uzasadnić jako
zmiane skali z dur naturalnego na dur harmoniczny (6 st. obniżony o pół tonu
czyli właśnie z c na ces).