Podsawowe skale basowe

Cześć, mam szybkie pytanie. Otóż proszę o podanie kilku (kilkunastu)
podstawowych skal basowych, łącznie z odmianami np. znam C JOŃSKĄ C
DORYCKĄ C MIKSOLIDYJSKĄ. Zależy mi na opanowaniu skal aby móc coś
improwizować, tworzyć, a skal jest ogrom, dlatego proszę o podanie tych
najważniejszych. Dziękuje z góry i pozdrawiam wszystkich basistów.

Podziel się swoją opinią

22 komentarze

  1. Mi te nazwy nic nie mówią (nie licząc sztuki greckiej) a głównie
    improwizuję i tworzę 😀

  2. Nie ma skal ogólnie najważniejszych – dużo zależy jaki gatunek muzyki
    uprawiasz. 🙂

    Jeżeli umiesz zagrać skalę jońską, to możesz zagrać siedem innych skal
    modalnych – zaczynając od drugiego dźwięku (i grając 8 kolejnych) będziesz
    miał skalę dorycką. Ten sam manewr możesz przeprowadzić zaczynając od
    każdego kolejnego – razem siedem skal złożonych z tych samych dźwięków,
    ale brzmiących komploetnie inaczej. 🙂

  3. Pentatonika durowa, mollowa, skala bluesowa (rozwinięcie pentatoniki)

    skale modalne, wszystkie są na tych samych dźwiękach co C jońska tylko że
    zaczynamy od innego dźwięku:

    C jońska (dur)

    d dorycka (moll)

    e frygijska (moll)

    F lidyjska (dur)

    G miksolidyjska (dur)

    a eolska (moll)

    h lokrycka (moll)

    (jak się nauczysz jakie tam są interwały to nie rób ciągle np lidyjskeij w
    F, tylko znając interwały, figurki, graj ją w różnych możliwych
    tonacjach)

    Te skale musisz wykuć. Oczywiście da się grać bez znajomości skal niby, ale
    one dadzą Ci świadomość tego co grasz, mają różne brzmienia, np
    frygijska tajemniczo, eolska smutno, a na lidyjskiej się fajnie komponuje
    metalowe riffy (jak dla mnie)

    Edit: Zakwas mnie ubiegł 😀

  4. „zaczynając od drugiego dźwięku (i grając 8 kolejnych) będziesz miał
    skalę dorycką” Pszepraszam, ale nie do końca zrozumiałem z tymi 8 kolejnymi
    dźwiękami, chodzi o to że mają to być dźwięki na gamie?

  5. @MPB: Mi te nazwy nic nie mówią (nie licząc sztuki greckiej) a głównie improwizuję i tworzę 😀

    Po co więc udzielasz się w tym wątku?

  6. @Deser: „zaczynając od drugiego dźwięku (i grając 8 kolejnych) będziesz miał skalę dorycką” Pszepraszam, ale nie do końca zrozumiałem z tymi 8 kolejnymi dźwiękami, chodzi o to że mają to być dźwięki na gamie?

    mówiłem o tym ale innymi słowami, ale jeszcze wytłumaczę, więc patrz, jak
    masz skalę C-dur (jońską):

    C D E F G A H C

    to jeśli zagrasz ją od 2. stopnia czyli zamiast od C to od D osiem
    dźwięków to wyjdzie ci inna skala: dorycka

    D E F G A H C

    jak widać dźwięki są te same, tylko przesunięte jakby, wszystkie kolejne
    skale które podałem w swoim poście polegają na tym samym, skala, np
    h-lokrycka to skala C-dur ale od 7 stopnia:

    H C D E F G A H

    Mam nadzieję że wytlumaczyłem jakoś

  7. Już lepiej, dzięki, ale chyba dorycka powinna kończyć się na D

    PS. W książce Tomasza Grabowego skal dorycka leci tak C D ES F G A Bb C czyli
    zamiast dżwięku E jak w doryckiej jest ES, gubię się

  8. Zachowane są interwały. Pierwszy dźwięk decydujący o tonacji potem cały
    ton – pół ton – cały ton – cały ton – cały ton – pół ton. Jesteś
    oktawę wyżej. Proponuję znaleźć książkę, która się nazywa 'fret
    farm’.

  9. Bo to forum i dzielę się inna perspektywą widząc ślepe zaufanie do skal
    autora wątku. Może zrozumie, że muzyka to nie kwestia wykucia 🙂

  10. @miklaus: Zachowane są interwały. Pierwszy dźwięk decydujący o tonacji potem cały ton – pół ton – cały ton – cały ton – cały ton – pół ton. Jesteś oktawę wyżej. Proponuję znaleźć książkę, która się nazywa 'fret farm’.

    No w końcu, dzięki wielkie, czyli oby dwa sposoby są ok?

  11. @MPB: Bo to forum i dzielę się inna perspektywą widząc ślepe zaufanie do skal autora wątku. Może zrozumie, że muzyka to nie kwestia wykucia 🙂

    To idź na forum dla drwali i jak ktoś zapyta o skuteczną siekierę to mów,
    że drzewa powinny sobie swobodnie rosnąć, a my powinniśmy tylko
    okazjonalnie zrywać z nich listki.

    Jeżeli nie masz nic sensownego w odpowiedzi na post kolegi do napisania, to
    weź pisz gdzieś indziej, np. w Hyde Parku.

  12. @Deser: Już lepiej, dzięki, ale chyba dorycka powinna kończyć się na D
    PS. W książce Tomasza Grabowego skal dorycka leci tak C D ES F G A Bb C czyli zamiast dżwięku E jak w doryckiej jest ES, gubię się

    Bo to jest C dorycka, a w moim przykładzie zagrałbyś dorycką D. 😉

  13. Kapral jak zwykle porównanie z d*py 😀 Znam gościa, który teorię ma
    wykutą, nuty chopina odgrywa jak maszyna, nawet książkę o muzyce miał
    pisać a nie potrafi zagrać nic z siebie czy najprostszego numeru z zespołem
    😀 inny geniusz skal gra do komputera dzenty ze szredowanymi solówkami 😀
    Teoria nie nauczy cię grać tylko tyle chcę powiedzieć

  14. Jedna sprawa to skale modalne, a druga to dominujący obecnie system dur-moll.
    Podstawowych skal z tego systemu jest 6:

    – dur naturalna

    – dur miękka

    – dur harmoniczna

    – moll naturalna

    – moll dorycka

    – moll harmoniczna

    Skale modalne są oczywiście jak najbardziej przydatne i fajne, osobiście
    bardzo cenię sobie skalę frygijską. Im więcej skal świadomie opanujesz tym
    lepiej. Do tego pentatonika i możesz już coś tam zacząć improwizować.

    No ale najważniejsze jest i tak świadome granie. Improwizacja nie polega na
    ślepym ogrywaniu dźwięków skali i różnych pozycjach wariantach
    rytmicznych. Improwizacja to świadome odtworzenie w locie tego, co gra ci
    aktualnie w głowie. Znajomość skal ci tego nie zastąpi.

    Miłego ćwiczenia 🙂

  15. @MPB: Kapral jak zwykle porównanie z d*py 😀 Znam gościa, który teorię ma wykutą, nuty chopina odgrywa jak maszyna, nawet książkę o muzyce miał pisać a nie potrafi zagrać nic z siebie czy najprostszego numeru z zespołem 😀 inny geniusz skal gra do komputera dzenty ze szredowanymi solówkami 😀 Teoria nie nauczy cię grać tylko tyle chcę powiedzieć

    Ale czy Ty rozumiesz, że zupełnie nie o tym jest ten wątek?

    Piszesz nie na temat.

  16. Okej, a mogły ktoś podać stronkę z skalami, opcjonalnie ich tabowaniem i
    koniecznie z interwałami?

  17. siemka skale sa bardzo ważne i ważne jest że wiesz co grasz bo np mi już
    niejednokrotnie mówiono „” o stary ty zagrasz wszystko ale nie wiesz jak to
    się nazywa

  18. Cześć 🙂

    Trochę się pogubiłem z nazewnictwem skal i prosiłbym o pomoc, bo nie wiem
    czy dobrze myślę.

    A pojmuję to w ten sposób, że np. skala jońska może być w tonacji C, D, E
    itd., skala dorycka również w skali C, D…, skala frygijska też w ten sam
    sposób, ale każdą skalę wyróżnia inny rozpis interwałów, tak?

    Bo jeśli tak, to w cholerkę tych kombinacji wychodzi :p

  19. Dzięki za odpowiedź! Jestem teraz pewny i wiem, że mogę śmiało ogrywać
    skale bez przekonania, że jednak coś nie tak robię.

    Dzięki za stronkę! Podobną znalazłem odnośnie basu:
    http://www.musicopedia.com/scales/4-bass.php.

    Muszę sobie porozpisywać „wzory” na dane skale – łatwiej wtedy wychodzi ich
    odgrywanie, a po przegraniu kilku tonacji kartka z ową podpowiedzią staje
    się zbędna.

    Dzięki! Lecę po precla 😀

Możliwość komentowania została wyłączona.