Jestem jeszcze laikiem i wiem że to marne usprawiedliwienie, ale nie rozumiem
kilku kwestii odnośnie Pentatonik. Czym się różni molowa od durowej?? Tak
na chłopski rozum, i na czym polega improwizacja na podst. tych skal ?? Tylko
proszę, tłumaczcie jak laikowi, szukałem trochę na googlach ale znalazłem
tylko materialy dla ludzi którzy się w tym orientują. Z góry dzięki…
Czy mógłbyś mi wyjaśnić różnicę między skalą molową a durową w kontekście pentatonik?
Nie rozumiem pentatoniki, czy mógłbyś mi pomóc z niektórymi kwestiami?
Jakie są podstawy improwizacji przy użyciu pentatoniki?
Czy mógłbyś mi przetłumaczyć terminy związane z pentatoniką na prosty język, aby zrozumieć je jako laik?
Jak można użyć pentatoniki w muzyce basowej?
Jakie są najczęściej używane formy pentatoniki w muzyce bassowej?
Czy potrzebuję jakiejś wiedzy teoretycznej lub przygotowania specjalnego, aby zacząć używać pentatoniki?
Czy istnieją jakieś konkretne techniki gry na basie, które są skuteczne w grze pentatoniki?
Czy możesz mi polecić jakieś dobre materiały i źródła, które pomogą mi lepiej zrozumieć pentatonikę?
Czy pentatonika jest powszechnie stosowana w różnych stylach muzyki basowej?
Zajrzyj tutaj a wszystko się wyjaśni . Ogólnie polecam tą szkołę durzo
się można nauczyć.
http://www.szkola.mayones.pl/lekcjab.html?id=3&dzial=Podstawy
temat stary, ale jak widać – do tej pory średnio omówiony więc miałbym
kilka pytań… :]
1. czy pentatonika budowana jest zawsze na tych samych stopniach skali,
czyli:
durowa – 1, 2, 3, 5, 6
molowa – 1, 3, 4, 5, 7
(cyferki oznaczają stopień skali)
2. czy chcąc zastosować pentatonikę, gdy gitara leci hmmm, np. przez kilka
taktów dwudzwięk (?) D+A musi być to pentatonika d-mol lub d-dur, czy może
a-mol lub a-dur? czy muszę zaczynac od dźwięku D czy od dowolnego stopnia
pentatoniki d-mol/dur.
hmmm miałem jeszcze jakieś pytanko, ale chwilowo wyleciało z bani. proszę o
jasna odpowiedź. pozdrawiam. ;p
tak ogólnie może jakiś dobry człek wyjaśni kiedy i jak można stosować
pentatonikę.
1. Podstawowe pentatoniki, które wymieniłeś są budowane tak jak
napisałeś. Ale istnieją też inne odmiany tworzone inaczej. Po szczegóły
odsyłam do jakiegokolwiek artykułu na ww. temat.
2. Dwudźwięk D-A to pryma i kwinta akordu A (tryb nieokreślony), także
wypadałoby stosować się do tego akordu. Zaczynać możesz od dowolnego
dźwięku, zależnie od efektu, który chcesz osiągnąć (polecam poczytać o
zasadach dobierania dźwięków w zależności od tego czy jest on grany na
słabej czy mocnej części taktu; szczególnie pomocne są tu reguły
tworzenia walkingów jazzowych).
Pentatonikę stosujemy wtedy kiedy chcemy usłyszeć zależności między
dźwiękami, które ona wprowadza, tak samo jak każdą inną skalę.
akordu A? a nie D?
a co do artykułów to nie m tego za dużo w sieci.
cytat:
„Zaczynać możesz od dowolnego dźwięku, zależnie od efektu, który chcesz
osiągnąć (polecam poczytać o zasadach dobierania dźwięków w zależności
od tego czy jest on grany na słabej czy mocnej części taktu; szczególnie
pomocne są tu reguły tworzenia walkingów jazzowych)”.
a orientujesz się gdzie coś na ten temat mogę znaleźć? tak czy siak dzięki
za odp.
Tak, tak D F/F# A – mój błąd.
Jeden z niezłych artykułów:
http://www.en.wikipedia.org/wiki/Pentatonic_scale
Na ten temat napisano dziesiątki real booków. Tu np. jest jakiś mega
skrótowiec:
http://www.malletjazz.com/lessons/bassline.html
jeśli idzie o zasady dobierania dźwięków to taka najprostsza i najstarsza
glosi, ze jak grasz groove to zaczynaj od prymy lub kwinty. i dobrze by było
jakby pryma lub kwinta byly na raz.
przyklad:
zalozmy ze gramy w Amaj, dźwięki tego akordu to pryma A, tercja(wielka bo to
akord durowy)C#, oraz kwinta E
zatem jakby to jakoś rozpisac to wygladalo by mniej więcej tak:
|A…….|A…….|E…….|E…….|
kropki to dalsza czesc taktu a tam jest robta co chceta byle ladnie
brzmialo
oczywiście kombinacja jest dowolna, to w koncu tylko przyklad
jeśli idzie o granie solo, to na raz dobrze brzmi zagranie tercji, czyli w
naszym przypadku jest do dźwięk C#
przyklad: jak wyzej tylko zamiast dźwięków A i E jest dźwięk C#.
jasna sprawa nie jest to sztywna regula ze tak musi być i koniec, ale na
poczatek taka wiedza bardzo się przydaje, a granie by na raz zawsze był jakiś
skladnik akordu, sprawia ze wiemy co się dzieje i zmniejsza się przypadkowosc
doboru dźwięków
aha bo zapomne, to nie jest takie latwe jak się może wydawac
Radarro, Flageton – dzięki, ciekawe rzeczy, będę starał się to
wykorzystać. jakby jeszcze coś ciekawego Wam się przypomniało to zapodajcie
tutaj ;p
To ja zadam pytanie. Czy budowanie linii basu na akordach, skalach itd. Polega
na odegraniu dźwięków tego akordu w kolejności dowolnej w celu
osiągnięcia pożądanego efektu dźwiękowego i ewentualnie dodawanie jakiś
interwałów do tych dźwięków, czy jest to nieco bardziej skomplikowane niż
rozumuje?
Czyli np biore akord A czyli A C# E i gram np:
– |A A|C# C#|E E|
I potem dla przykładu dorzucam kwinty tych dźwięków?
– |AGAG|C#G#C#G#|E E| (Na końcu zostawiłem E bo wstawienie dźwięku H coś
mi tam nie pasowało)
Dobrze rozumuje?
Ps. Jeżeli pomyliłem jakiekolwiek dźwięki to z góry przepraszam i proszę
o poprawę bo jestem lajkiem w tych sprawach.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne.
Trochę to bardziej skomplikowane jest.
Najlepiej sobie wyczaić skalę, w jakiej dany akord istnieje. Potem raczej
starać się na mocną część taktu (czyli zwykle 1 i 3 ćwierćnuta w 4/4)
grać albo prymę, albo kwintę (można też czasem coś innego, zalezy jak
leży, byle ze skali, tercja na mocnej częsci taktu może podkreślić
durowość lub molowość akordu, septyma na raz też daje ciekawe efekty), a
pomiędzy można dać dźwięki ze skali, czasem też spoza (chromatyczne
podejścia itd)
Takie elementy walkingu w sumie.
Twój przykład jest w porządku, bo wszystkie dźwięki są ze skali A dur, z
tym, ze kwintą od A jest E 😉
Ale nie zawsze kwinta będzie leżeć w skali. W akordach maj 7 na przykład
kwinta od septymy wielkiej to tryton prymy, czyli „troszkę” poza skalą. Tak
samo kwinta od tercji małej jest septymą małą (a w skali molowej jest
septyma wielka)
Tyle. Mogłem jakieś nazwy trochę poprzekręcać, bom nie do końca przekonany
do takiego nazewnictwa 😉
Czyli to kwestia zagrania na mocnej części taktu prymy ew. kwinty i
dogrywanie dźwięków z skali? Czyt. Wykuć się skal na blachę?
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne.
A czy macie gdzieś link do strony, gdzie skala molowa jest rozpisana w pięciu
superpozycjach na bas? Bo ja jakoś znależc nie mogę :/
Rozpisz sobie dźwięki i zaznacz na gryfie ;] nie wiem w czym problem…
Chyba, że dla Ciebie skala to układ palców 🙂
Już sobie poradziłem 🙂