Witam
Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem
coś zle poprawcie mnie proszę
” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zarówno do
toniki, jak i do subdominanty.”
Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu
C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?
„Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech
akordów molowych (na II, III i VI stopniu)”
A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll
i G moll?
I ostatnia prośba
POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych
akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?
Z góry dzikuje i pozdrawiam:)
Czy czytałem ostatnio lekcję o pentatonice i nie jestem pewien, czy dobrze ją zrozumiałem?
Czy pentatonika C D E G A C pasuje do akordu C dur i F dur?
Czy pentatonika molowa C Eb F G Bb C pasuje do akordów molowych na II, III i VI stopniu?
Czy pentatonika molowa C moll będzie pasować do akordów D#moll, F moll i G moll?
Jakie są fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akordów, takich jak Cmoll, Cdur, C7 i Cmoll 7?
Jak powinienem zastosować pentatonikę w graniu na basie?
Jakie są inne sposoby na wykorzystanie pentatoniki w muzyce basowej?
Jakie są korzyści płynące z gry pentatoniką na basie?
Czy powinienem skupić się na nauce pentatoniki, a nie na innych skalach i akordach?
Jakie konsekwencje dla mojej gry może mieć brak zrozumienia pentatoniki na basie?
Uch, chyba przez Internet Ci tego nie wyklaruję, bo widzę, że się
zapętliłeś…
Podpowiem tylko, że pentatonika C-dur pod akord F-dur raczej średnio będzie
pasowała, bo nie zawiera nawet dźwięku F w sobie. 😉
Pograj sobie pod dane akordy skale i zobacz czy Ci pasują jeżeli nie jesteś
pewien z teoretycznego punktu widzenia. Nie ufaj do końca teorii, użyj też
czasem ucha! 🙂
MI to pasuje tylko do C ;(
No i prawidłowo. O tym pisał Zakwas. Dla subdominanty będzie to pentatonika
F dur.
Mógłbyś podać źródło strony? Może coś przekręciłeś? Bo po kilku
minutach analizy to wychodzą z tego same bzdury, nawet jeśli przyjąć, że
podane stopnie dotyczą skali pentatonicznej.
Jeszcze kwestia pytania o pentatonikę molową: jeśli opierasz się w
budowaniu tych akordów na stopniach skali molowej naturalnej, to II stopniem
tej skali jest akord D moll, trzecim Es moll, a szóstym As moll. I nie ma w
tej skali czegoś takiego jak Dis moll (D#moll), tylko Es moll, taka drobna
kwestia enharmonii).
Cmoll – gamy molowe
C7 – miksolidyjska
EDIT:
A temat nadaje się do działu o teorii
Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E
moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll
pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A
moll).
Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E
moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze
zabrzmi to jak należy 🙂
Duża część czarnych bluesmanów tak działa – jadą w jednej pentatonice
cały kawałek. I źle nie jest 😀
No właśnie, a jak rozumiem, z tego co jest tu napisane przez kolegę wyżej,
autor chciał wykorzystywać jedną pentatonikę C moll do wszystkich akordów.
No i nie widzę problemu. Pentatonika A moll zawiera też E i D. Można więc
jedną pentatoniką A moll obskoczyć progresję złożoną z mollowych A, D i
E (czyli zwykły mollowy blues, choć często na dominantę daje się jednak
akord E7 – bo ładniej dąży do rozwiązania – wtedy jednak nadal wszystko
można ograć A moll). Można też na luzaka tą jedną pentatoniką obskoczyć
bluesa A moll, D7, E7. Wszystko będzie ładnie pięknie, o ile umie się ową
pentatonikę wykorzystać. Mi to nie wystarcza,bo nie jest to szczyt
wyrafinowania, ale BB King, Albert Collins, czy John Lee Hooker grali tak całe
życie i raczej trudno im zarzucić, że coś robią źle 😀
może i ale nic z tego nie rozmumiem
http://www.magazyngitarzysta.pl/warsztat/lekcje/6006-jazz-60-o-pentatonikach-sow-kilka.html
oto link do strony
Czyli bluesa mogę grać tylko A mollem Dopasowywojac dźwięki do akordow
gitarzysty?
np:
G——————————————–
D——————————————–
A———————-5–5–5–5–7–7–7–7
E—-5–5–5–5–5–8————————-
Stary. Zabrałeś się za trudne warsztaty 🙂 Moje dotychczasowe wywody
dotyczyły solówek w prostym bluesie z 3 akordów. W przypadku basu
pentatonika może nie wystarczyć. Proste schematy basowe opierają się
głównie na prymie, kwincie i septymie akordu. Tak więc dla Toniki w A moll
można zagrać prosty schemat typu A A E E G G E E i potem to transponować do
kolejnych akordów – dla Subdominanty D D A A C C A A i dla Dominanty E E H H D
D H H. Jak widzisz spoza pentatoniki jest tutaj H. Na początek poćwicz takie
schematy, które po prostu przesuwasz na gryfie zależnie od akordu (pod
palcami ten sam układ cały czas, tylko grany w różnych miejscach).
Temat do zamknięcia
Znajdź sobie ogarniętego nauczyciela, na prawdę trudno zakumać niektóre
rzeczy przez Internet. Jak jesteś z Łodzi to służę pomocą, jak nie – jest
temat z ogłoszeniami nauczających i szukającymi pomocnej ręki. 🙂