Pentatonika cz2

Witam

Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem
coś zle poprawcie mnie proszę

” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zarówno do
toniki, jak i do subdominanty.”

Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu
C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?

„Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech
akordów molowych (na II, III i VI stopniu)”

A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll
i G moll?

I ostatnia prośba

POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych
akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?

Z góry dzikuje i pozdrawiam:)

Czy czytałem ostatnio lekcję o pentatonice i nie jestem pewien, czy dobrze ją zrozumiałem?
Czy pentatonika C D E G A C pasuje do akordu C dur i F dur?
Czy pentatonika molowa C Eb F G Bb C pasuje do akordów molowych na II, III i VI stopniu?
Czy pentatonika molowa C moll będzie pasować do akordów D#moll, F moll i G moll?
Jakie są fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akordów, takich jak Cmoll, Cdur, C7 i Cmoll 7?
Jak powinienem zastosować pentatonikę w graniu na basie?
Jakie są inne sposoby na wykorzystanie pentatoniki w muzyce basowej?
Jakie są korzyści płynące z gry pentatoniką na basie?
Czy powinienem skupić się na nauce pentatoniki, a nie na innych skalach i akordach?
Jakie konsekwencje dla mojej gry może mieć brak zrozumienia pentatoniki na basie?

11 komentarzy

  1. zakwas

    Uch, chyba przez Internet Ci tego nie wyklaruję, bo widzę, że się
    zapętliłeś…

    Podpowiem tylko, że pentatonika C-dur pod akord F-dur raczej średnio będzie
    pasowała, bo nie zawiera nawet dźwięku F w sobie. 😉

    Pograj sobie pod dane akordy skale i zobacz czy Ci pasują jeżeli nie jesteś
    pewien z teoretycznego punktu widzenia. Nie ufaj do końca teorii, użyj też
    czasem ucha! 🙂

  2. szymon15121998

    MI to pasuje tylko do C ;(

  3. miklo

    No i prawidłowo. O tym pisał Zakwas. Dla subdominanty będzie to pentatonika
    F dur.

  4. Magic

    @szymon15121998: Witam
    Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem coś zle poprawcie mnie proszę
    ” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zarówno do toniki, jak i do subdominanty.”
    Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?
    „Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech akordów molowych (na II, III i VI stopniu)”
    A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll i G moll?

    Mógłbyś podać źródło strony? Może coś przekręciłeś? Bo po kilku
    minutach analizy to wychodzą z tego same bzdury, nawet jeśli przyjąć, że
    podane stopnie dotyczą skali pentatonicznej.

    Jeszcze kwestia pytania o pentatonikę molową: jeśli opierasz się w
    budowaniu tych akordów na stopniach skali molowej naturalnej, to II stopniem
    tej skali jest akord D moll, trzecim Es moll, a szóstym As moll. I nie ma w
    tej skali czegoś takiego jak Dis moll (D#moll), tylko Es moll, taka drobna
    kwestia enharmonii).

    @szymon15121998: I ostatnia prośba
    POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?
    Z góry dzikuje i pozdrawiam:)

    Cmoll – gamy molowe

    C7 – miksolidyjska

    EDIT:

    A temat nadaje się do działu o teorii

  5. miklo

    Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E
    moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll
    pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A
    moll).

    Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E
    moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze
    zabrzmi to jak należy 🙂

    Duża część czarnych bluesmanów tak działa – jadą w jednej pentatonice
    cały kawałek. I źle nie jest 😀

  6. Magic

    @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    No właśnie, a jak rozumiem, z tego co jest tu napisane przez kolegę wyżej,
    autor chciał wykorzystywać jedną pentatonikę C moll do wszystkich akordów.

  7. miklo

    No i nie widzę problemu. Pentatonika A moll zawiera też E i D. Można więc
    jedną pentatoniką A moll obskoczyć progresję złożoną z mollowych A, D i
    E (czyli zwykły mollowy blues, choć często na dominantę daje się jednak
    akord E7 – bo ładniej dąży do rozwiązania – wtedy jednak nadal wszystko
    można ograć A moll). Można też na luzaka tą jedną pentatoniką obskoczyć
    bluesa A moll, D7, E7. Wszystko będzie ładnie pięknie, o ile umie się ową
    pentatonikę wykorzystać. Mi to nie wystarcza,bo nie jest to szczyt
    wyrafinowania, ale BB King, Albert Collins, czy John Lee Hooker grali tak całe
    życie i raczej trudno im zarzucić, że coś robią źle 😀

  8. szymon15121998

    @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze zabrzmi to jak należy 🙂

    Duża część czarnych bluesmanów tak działa – jadą w jednej pentatonice cały kawałek. I źle nie jest 😀

    może i ale nic z tego nie rozmumiem

    http://www.magazyngitarzysta.pl/warsztat/lekcje/6006-jazz-60-o-pentatonikach-sow-kilka.html
    oto link do strony

    Czyli bluesa mogę grać tylko A mollem Dopasowywojac dźwięki do akordow
    gitarzysty?

    np:

    G——————————————–

    D——————————————–

    A———————-5–5–5–5–7–7–7–7

    E—-5–5–5–5–5–8————————-

  9. miklo

    Stary. Zabrałeś się za trudne warsztaty 🙂 Moje dotychczasowe wywody
    dotyczyły solówek w prostym bluesie z 3 akordów. W przypadku basu
    pentatonika może nie wystarczyć. Proste schematy basowe opierają się
    głównie na prymie, kwincie i septymie akordu. Tak więc dla Toniki w A moll
    można zagrać prosty schemat typu A A E E G G E E i potem to transponować do
    kolejnych akordów – dla Subdominanty D D A A C C A A i dla Dominanty E E H H D
    D H H. Jak widzisz spoza pentatoniki jest tutaj H. Na początek poćwicz takie
    schematy, które po prostu przesuwasz na gryfie zależnie od akordu (pod
    palcami ten sam układ cały czas, tylko grany w różnych miejscach).

  10. szymon15121998

    Temat do zamknięcia

  11. zakwas

    Znajdź sobie ogarniętego nauczyciela, na prawdę trudno zakumać niektóre
    rzeczy przez Internet. Jak jesteś z Łodzi to służę pomocą, jak nie – jest
    temat z ogłoszeniami nauczających i szukającymi pomocnej ręki. 🙂

Inni czytali również