Palcowanie

Mam takie pytanko, jestem narazie poczatkujacym basista, i mam takie pytanko
odnosnie palcowania:

Wiec, zastanawiam się jak powinno się palcowac (uderzac struny palcami prawej
reki dla uscislenia ;)), poniewaz kiedy probuje grac wiekszosc rzeczy, dźwięki
grane przezemnie wydaja mi się brzmiec „sztucznie”, slychac dokladnie
naciskanie strun, nie potrafie wydobyc takich ladnych „cieplutkich (:))”
dźwięków, wiem ze trzeba dużo praktyki, ale wolalbym nauczyc się dobrze i
cwiczyc to niż nauczyc się grac zle.

Potraficie pomoc? może ktoś z was ma/zna jakiś filmik najlepiej w ktorym jest
do dokladnie przedstawione?

Z góry dzięki

Jak powinienem palcować struny na basie, aby uzyskać ładne ciepłe dźwięki?
Czy ktoś może mi pomóc z poprawnym palcowaniem strun na basie?
Często słyszę naciskanie strun podczas gry na basie, jak mogę temu zapobiec?
Jakie są najlepsze metody palcowania strun na basie dla początkujących?
Czy istnieją jakieś filmy instruktażowe, które pokazują, jak poprawnie palcować na basie?
Jakie techniki powinienem stosować, aby wydobycie bardziej naturalne dźwięki podczas gry na basie?
Czy ktoś z was zna jakąś dobrą książkę lub źródło do nauki poprawnego palcowania strun na basie?
Jakie są najczęstsze błędy, jakie popełniają początkujący basiści podczas palcowania strun?
Czy powinienem zacząć od nauki palcowania strun pojedynczo czy może od razu próbować grać akordy?
Czy ktoś z was miał podobne problemy z palcowaniem strun na basie i jak sobie z nimi poradził?

Podziel się swoją opinią

52 komentarze

  1. heh naucz się panowac nad siłą uderzenia to będziesz miał bez obijania o
    progi

    poza tym ile już grasz?

    Ty się nagraj wtedy bedziemy mogli sluzyc lepsza radą ;P

  2. ułożenie dłoni tez może mieć znaczenie- ustawienie akcji strun tez może ci
    pomoc jeśli nie będziesz umial zwalczyc tego klopotu 😉

  3. musisz tez dobrze docisnąć strunę lewą ręką, jak wdusisz np 3 próg
    dokladnie na wysokości kropki to nie ma co się dziwić ze brzeczy.

    tak samo siła z jaką ją dociskasz, musisz to zrobić dokladnie. Wiadomo,
    struna nie może podskakiwać.

    a sam problem zbyt mocnego ataku na strony dla mnie nie istanieje. uwielbiam
    jak strunki uderzają o gryf. 😀

  4. podobnież zbyt mocne palcowanie (właśnie takie gdy struna caly czas się o
    próg obija) niszczy stawy na starość. tak przynajmniej slyszalem ; p

  5. A moim zdaniem to kwestia praktyki i wyrobienia sobie własnego stylu i
    brzmienia wiosła 🙂 Wszystko powinno przyjść z czasem

  6. Nie chodzi mi o to, ze struna brzeczy. Chodzi mi dokladnie o to, ze slychac
    „naciskanie” na struny palcami prawej reki i kiedy gram kilka razy ten sam
    dźwięk (np 2-2-2-2-2-2) to slychac takie jakby „dobijanie” dźwięku

  7. Zbyt wolno uderzasz?

    Ciężko o niuansach brzmieniowych się rozmawia – byle jak, ale nagraj
    lepiej…

  8. To normalne że słychać każde udeżenie palca. Możesz zagrać dłuższą
    nute i pozbędziesz się tego problemu.

    Jeśli nie o to Ci chodziło, to może palcuj bliżej gryfu, wyjdzie bardziej
    miękki, mruczący dźwięk. Granie przy mostku sprawia że dźwięk jest podobny
    do kostkowego.

    Oczywiście warto pobawić się te EQ, dodać basu, gra i mruczy 🙂

    tak rozumiem Twój problem. huh”

  9. No cóż, brzmienie to temat rzeka, każdy element
    gitary/techniki/nagłośnienia może być winien (w końcu wszystko produkowane
    jest, aby brzmieć mniej lub bardziej).

    Jedyna dobra rada (chyba, że chcesz, aby każdy Ci wymieniał wszystko, na co
    masz uważać, wtedy temat będzie miał dziesiątki, jeśli nie setki stron)
    to udać się do kogoś osobiście.

  10. najwieksza rada, szarpac struny, nie udezac 😛 czasami wydaje się ze szarpiemy
    struny a tak naprawdę udezamy, a co do tego dźwięku naciskania progu to radze
    po prostu przykladac palec z mniejszej odleglosc 😛

  11. Jeszcze jedna sprawa – bas solo zupełnie inaczej subiektywnie się odbiera
    niż w kapeli – w kapeli środek i górka od basu się często bardzo
    kamuflują i głównie bas czuć i słychać dzięki dołowi.

  12. No bo zazwyczaj słychać. W wielu utworach usłyszysz mocno
    brzmiące/brzęczące uderzenia w struny, gdy gra sam bas, a których prawie
    nie słychać jak gra reszta zespołu.

    Zobacz np. jak brzmi bas z tego (mojego ;P) wątku:
    – jak gra w miarę sam to mocno charkocze,
    no nie? A jak cała kapela gra, to słychać głównie sam jego dół…

    O to chodzi?

  13. Kiedy trzymasz palce bardziej poziomo( tzn. prostopadle do korpusu gitary) to
    wtedy masz taki bardziej ciepły dźwięk niż jak uderzasz struny palcami od
    góry. Ponadto palec lądujący na strunie wyższej czasem dociska ją do
    progu(jak masz niską akcję strun) i to też stuka.

  14. ooo Maxiulilian, o to mniej więcej chodzi i jeszcze mam takie pytanko, co
    zrobić jeśli przy szybszym graniu slychac takie jakiby dobijanie struny (np.
    grajac 2-2-2-2, slychac to właśnie uderzanie) (nie chodzi o to ze gram coś zbyt
    wolno, bo na pewno potrafie szybciej)

  15. Jak grasz kilka razy ten sam dźwięk (np ósemkami) to właśnie o to chodzi
    żeby było słychać początek każdego dźwięku taki „uderzony”(szarpnięty
    paluchem), bo w taki sposób powstaje rytm. A jak ci coś stuka to zetnij
    paznokcie może…?

  16. no właśnie paznokci nie mam w ogóle, pozatym nie jestem takim idiota i potrafie
    odroznic kiedyś coś jest grane zle 🙂 chodzi o to ze zbyt wyrazie slychac
    uderzanie strun

  17. Palce staraj się mieć prosto i staraj się uderzać nimi w krawędź struny.
    Nie wiem jak to dokładniej wytłumaczyć.

  18. @Fan_of_Myung: Palce staraj się mieć prosto i staraj się uderzać nimi w krawędź struny. Nie wiem jak to dokładniej wytłumaczyć.

    A dokladniej w , która krawedz struny? chodzi o ta grawed „gorna” patrzac na
    gitarę lezaca na zemii z góry czy o ta krawedz od góry struny patrzac na gitarę
    zawieszona na pasku na szyi? ;D

  19. Ale poszly teorie. Jeden nie ma paznokci a drugi uderza palcami w krawedz
    struny 😀 (struna ma krawedz? no chyba ze masz struny o przekroju wielokąta).
    Ehhh ale się czepiam.

    Patrzyles może na youtube czy nie ma tam wrzuconych jakiś fragmentow leksji czy
    coś. POdpatrzyl bys jak się to robi bo najlepszym sposobem zobrazowania Ci tego
    było by pokazanie

  20. Omg…

    Wyjście z problemu jest jedno – ćwiczyć, ćwiczyć, ćziwczyć. Jak ci coś
    nie brzmi to ustaw inaczej rękę, kombinuj, trzeba znaleźć swój sposób
    grania.

    Filippiarz – w tym kawałku co dałeś to ja słyszę przede wszystkim niski i
    wysoki środek, a nie dół. Zresztą w kapeli to właśnie dół czesto jest
    przytłumiony (przez stopę), a bas przebija się niskim srodkiem.

  21. Chodziło mi o ogólną zasadę, że jak nie gra cały band to wyraźnie te
    wszystkie chroboty słychać, a jak wszyscy łupią to mocno zagłuszają.

    To nagranie mam akurat na świeczniku.

  22. Jeszcze mam takie pytanko, kiedy palcuje to mam starac się grac tak, ze
    jeśli bas jest niepodlaczony do wzmacniacza, żeby struny mi nie brzeczaly
    (chodzi o palcowanie, nie o zle dociskanie progow)
    poniewaz z tego co
    objerzalem na roznych filmikach np. Myunga, to na jego lekcjach slychac ze on
    uderza struny tak ze slychac brzeczenie samych struny czego nie slychac po
    podlaczeniu do wzmacniacza i do glosnika.

    Dodadkowo bylem niedawno na koncercie i basista gral tak ze kiey stalem z tyłu
    to nie było slychac tych dźwięków nieslyszalnych na piecyku, ale kiedy stanolem
    bardzo bisko to było już je sychac

    No, trochę naokolo powiedzialem i myślę ze zrouzmieliscie i potraficie
    odpowiedziec na pytanie 😉

  23. Ale nie zadałeś pytania, albo ja nie umiem czytać. 🙂

    Nie znalazłem żadnego znaku zapytania w Twoim poście.

  24. Gruby666 – Jeśli walisz za mocno – tak

    Jeżeli walisz leciutko – to wina gitary i fretbuza.

    i chyba wszystko

  25. WIem ze to może takie smieszne pytanie, ale może ma ktoś z was chwilke czasu i
    trochę chęci i zrobilby ktoś zdjęcia na których pokazany bylby moment
    uderzania struny palcem i wrzucil tutaj? 😉 byblym bardzo wdzięczny

    a jakby komus się chcialo filmik nakrecic naprzyklad (:D) to jeszcze bym
    dopłacił =)

  26. To rzeczywiście śmieszne pytanie 🙂 I od razu ci powiem żebyś wziął bas
    do ręki i faktycznie to wyćwiczył bo po pierwsze nikt ci takiego
    zdjęcia/filmu tu prawdopodobnie nie wykona, a po drugie nic by ci to nie
    pomogło tak naprawdę.

  27. Powinienes probowac roznych ustawien lapy, roznego ataku, roznej artykulacji,
    powinienes szukac wlasnego stylu, tego co ci się najbardziej podoba.

    Odnosnie twojego ostatniego pytania to moje zdanie na ten temat wyglada
    nastepujaco:

    palec (albo przynajmniej jego czesc najblizsza struny) prawej ręki aktualnie
    pobudzajacy strune powinien być mozliwie jaknajbardziej prostopadly do korpusu
    wtedy wydobywa się z gitary najladniejsze moim zdaniem brzmienie. Dodam jeszcze
    ze duzy wplyw na brzmienie ma fakt jaka czescia palca pobudzamy strunę. Moim
    zdaniem najlepiej pobudzac strune koncowka palca a mianowicie jak popatrzymy na
    palec z boku to widzimy jak na gorze zaczyna się paznokiec, miejsce to
    rzutujemy sobie na dol palca i to jest to miejsce dokladnie w ktorym powinna
    znajdowac się struna podczas kontaktu z palcem.

    Groove is in your soul!

  28. Wiem ze powinienem siedziec i probowac, ale niestety robie to od 2 tygodni
    tanim napsialem ten temat, i aczyna mnie to irytowac strasznie szczegolnie ze
    nie zaliczam się do cierpliwych ludzi

    Dzieki wielkie panowie tak czy inaczej

  29. Może za mocno szarpiesz struny? Jakie masz te palce – rozlużnione? spięte?
    Muskaj te struny lekko opuszkami możliwe w najniższym punkcie struny (czyli z
    ręką ustawioną prostopadle do gryfu). Wyobraż sobie, że to jest taka
    prawdziwa pani Baśka, i że ona lubi gdy robisz to delikatnie będąc
    rozluźnonym. 😛

  30. A jeszcze takie 2 pytanka, struny powinienem uderZac (patrzac na bas zawieszony
    na szyi od góry) lekko od dolu i poziomo, tak?

    A po 2, to czy palec podczas „uderzania/naciskania” struny powinien być jakby
    trochę zaokraglony tak normalnie czy może zaokraglony odwrotnie (tzn ze ta
    czesc palca z paznokciem jest bardziej z przodu niż reszta palca?

  31. 1. ja raczej gram lekko od góry, ciężko raczej od dołu szarpać struny.

    2. to nie jest uderzanie/naciskanie tylko szarpanie… staw tuż przy paznokciu
    powinien być wyprostowany jak szarpiesz.

  32. może masz mozliwosć nagrania jakoś swojej gry, byle co, tylko dokladnie
    mógłbyś zobrazować swój problem 🙂

    na przykladzie struny A – szarpię ją tak, ze po wszystkim palec ląduje na
    strunie E i równoczesnie na pickupie.

  33. mam znajomego który uczył się sam od podstaw i nikogo nie pytał jak ma to
    robić. nie bierzcie tego jako zarozumialstwo z mojej strony:D ale metodą
    prób i błędów chyba można dojść do rozwiązania takich problemów jak
    ten, trzeba trochę pograć i powinno samo wyjść, chyba że masz zbyt dużą
    akcję strun jak to koledzy powiedzieli już wcześniej, czasem to wina
    instrumentu a nie Twoja:D

  34. @Binkulak: mam znajomego który uczył się sam od podstaw i nikogo nie pytał jak ma to robić.

    również tak było, szarpałem tragicznie i beznadziejnie, pozniej
    podpatrzylem jak to, poprobowalem i wyszło. no kurde tak już się ludzie
    dziela, jedni sami, inni z pomoca. Nie to ze mam coś do tych co pomocy
    potrzebują.

    Graj jak Ci wygodnie i jak się nie meczysz. Kazdy powie Ci jak jemu wygodniej
    przeca.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    http://www.img142.imageshack.us/img142/336/rickminiwr6.jpg

    Cannot the Kingdom of Salvation

    Take Me Home

  35. Ok, dzięki za pomoc już wiem mniejwiecej co i jak teraz tylko praktyka
    pozostaje.

    Co do tego ze potrzebuje pomocy: Nie dużo zmienil się mój sposob palcowania od
    czasu kiedy napisalem ten temat, trochę przeczulony może jestem, a poza tym
    chciałem się od razu nauczyc się tego „tak jak się powinno”

  36. No cóż, w powitaniu zarzekałem się, że nie będę zajmował głosu na
    takie tematy, ale nie daję rady.

    Binkulak ma rację.

    Myślę, że to wszystko kwestia eksperymentowania z brzmieniem. Przede
    wszystkim z brzmieniem „z łapy”, „na sucho”. Weź bas i wydobywaj z niego
    pojedyncze dźwięki eksperymentując prawą ręką bliżej gryfu, dalej od
    gryfu. Mocniej, lżej. W końcu osiągniesz to czego oczekujesz.

    Myślę, że przy tego typu ćwiczeniach trzeba się nagrywać, bo to co
    słyszymy w trakcie gry i to czego słuchamy w nagraniach drastycznie się od
    siebie różni.

    Co do lewej ręki to trzeba przyciskać struny na tyle mocno żeby wydobywał
    się z nich czysty sound, ale nie można przeginać bo po godzinie grania ręce
    padną.

    No i koledzy przede mną napomknęli: ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć.

  37. @sledz: Gruby666 oto fota, którą niegdyś Kapral strzelił:

    http://www.freakout.ovh.org/haha.jpg

    A o samej teorii już było sporo na forum.

    A na trzeciej i czwartej to niby kto ma tłumić

    pozostałe struny? Chyba lepiej by było oprzeć palucha

    o strunę E, a na czwartej – włożyć między E i A.

    Przynajmniej ja tak robię.

    A co do pytania: imho nie można nauczyć się źle.

    Z czasem wszystko się wyprostuje i samo ustawi.

    Trzeba tylko sporo ćwiczyć.

  38. @marek HAGA:
    A na trzeciej i czwartej to niby kto ma tłumić
    pozostałe struny?

    Standardowy basista ma jeszcze drugą rękę 😉

    a czasami jak się robi szybki przebieg „od G do E” (w sensie kolejności
    szarpania strun, mam nadzieję, że wiadomo o co chodzi) to jednak może nie
    być łatwo przełożyć palca spomiędzy E i A na przystawkę.

    @marek HAGA:
    imho nie można nauczyć się źle.

    znam wielu którzy tak sądzili, a mieli tego pecha że nauczyli się źle,
    przez co później długo musieli walczyć ze złymi nawykami.

  39. @Dante Morius:
    Standardowy basista ma jeszcze drugą rękę 😉
    a czasami jak się robi szybki przebieg „od G do E” (w sensie kolejności szarpania strun, mam nadzieję, że wiadomo o co chodzi) to jednak może nie być łatwo przełożyć palca spomiędzy E i A na przystawkę.

    Jak się gra na strunie D lub G to raczej ciężko jest lewą ręką tłumić E
    lub A.

    A z tym przebiegiem, wszystko jest trudne nim stanie się łatwe 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.