witam po raz peirwsyz się wypowiadam a wiec czesc wszystkim. to tyle z
przywitania a pytanie mam jedno…czytajac temat o groovie doczytalem się
takiego sformulowania jak ogrywanie akordow…może ktoś rozwinac ten termin??
zgory dzięki
Co oznacza termin „ogrywanie akordów” w kontekście gry na basie?
Czy ktoś może powiedzieć coś więcej na temat ogrywania akordów, czego nie wiem?
Jakie są sposoby na ćwiczenie ogrywania akordów na basie?
Czy czujesz, że ogrywanie akordów jest ważną umiejętnością dla basisty?
Czy jest jakiś konkretny styl muzyki, który wymaga szczególnie dobrej techniki ogrywania akordów na basie?
Jakie są najlepsze porady, jakie otrzymałeś/aś kiedyś na temat ogrywania akordów?
Czy uważasz, że umiejętność ogrywania akordów wpływa na twoją ogólną umiejętność grania na basie?
Czy jest jakiś konkretny repertuar, który warto opanować, aby lepiej poradzić sobie z ogrywaniem akordów?
Czy borykałeś/aś się kiedykolwiek z trudnościami w ogrywaniu akordów na basie?
Czy szukasz jakiejś inspiracji lub wskazówek, jak udoskonalić swoje umiejętności ogrywania akordów?
Musisz poznać wszystkie „ogniskowe” chwyty a poźniej improwizujesz w tych
pozycjach 🙂
ogrywanie akordów – grasz po kolei dźwięki akordu, czyli np. dla C dur grasz
D ———2—–5——2———
A —–3———————-3——
czyli ogniskowe chwyty to sa te dźwięki , które sa jakby wprowadzeniem do akordu
tak jak w tym artykule: i na bas uczymy się akordow, czy jakoś tak??
ogniskowe chwyty to te, , które grasz na klasyku przy ognisku 🙂 A wiec te
najpopularniejsze :D….. A Dur, a mol, G Dur i takie tam tym podobne 🙂
Ale też power chordami można- np. „children of the damned” Ironów 🙂
Żeby nie było- power chord to dźwięk + jego kwinta i oktawa (choć
niezawsze)
Ja bym poszukał na forum, bo już coś o tym było mówione, jak pamiętam.
W „Makumbie” Big Cyca występują akordy grane przez basiste. Są to bodajże C
dur oraz G dur i coś jeszcze.
Bo w ska tak się właśnie gra bas, pseudo-walkingi po rozłożonych akordach.
Aby umiejętnie ogrywac akordy musisz znac ich rolę formotwórczą.
Polecałbym rozumienie akordów jako funkcji danej tonacji. Na temat odniesień
i zależności obficie rozpisuje się Jacek Targosz w książce „Podstawy
harmoni funkcyjnej”.
ja już wiem na czym polega „formotwórcza funkcyjność akordów danej
tonacji” :
akordy molowe są „smutne” a durowe „wesołe” 😀
Nie tylko w ska ale i w muzyce latynoskiej często też. Np gdzieniegdzie u
Santany.
Poza tym do bluesa i country nie tylko durowe i molowe ale warto i septymowe
też.
Pastorius fajnie pokazywal ogrywanie akordow w Modern Electric Bass…
Mysle ze tak jest w „Macumbie”:
akordy to: |C|C|F|G|
zw+solo
G|——–|——–|——–|——–|
D|—-2-5-|—-2-5-|——–|——–|
A|3-3—–|–3—–|—-0-3-|—-2-5-|
E|——–|——–|1-1—–|–3—–|