Obnizanie Stroju 2

Obniżanie stroju

Ostatnio słyszałem, ze można gitarę obniżyć o 3 tony do A#, a bas
pieciostrunowy o pół tonu do D# i wtedy piata struna w basie (nominalnie H)
odpowiada szostej strunie w gitarze (nominalnie E) – nie wiem czy zrozumiale to
opisalem… ale jeśli gitara gra pusta szosta strune to odpowiada jej pusta
piata struna w basie. Podobno Sonata Arctica tak gra, tak przynajmniej wynika z
tabow… Ktos tego może probowal?

W ogole obnizacie stroj swoich basów, jeśli tak to o ile, pol tonu, ton, a może
do C 😛

Pozdr,

Podziel się swoją opinią

50 komentarzy

  1. obnizanie w basie 5 strunowm stroju to bezsenowny zabieg jak dla mnie bo ta
    piata struna jest właśnie po to żeby go nie przestrajac do dropped D albo
    kwartowego D i takich tam innych.. no chyba ze ktoś lubi 😛

  2. A po co ta Sonata robi takie dziwne kombinacje, skoro szósta struna w gitarze
    i czwarta w basie to E, różnica w wysokości tylko…

    Ja osobiście gram o pół tonu niżej.

  3. B F# B E – ja tak gram (podobnież zespół Machine head). O dziwo struny mi
    nie wiszą a to standardowy set .105-.45 – kocham długoskalowe basy 😀 .

  4. @McGregor: B F# B E – ja tak gram (podobnież zespół Machine head). O dziwo struny mi nie wiszą a to standardowy set .105-.45 – kocham długoskalowe basy 😀 .

    Nie powiem, że mnie takowy strój nie dziwi, bo pierwszy raz taki widzę (a z
    tego co pamiętam, to np. Davidiana grali CGCF, choć gram z tabulatur i być
    może ona nie była zbyt wierna) ale dść ciekawy jest :]

    A co do strojeń, to gram na standardzie dla piątki – H E A D G

  5. @McGregor: Oczywiście MH nie grało wszystkiego na BF#BE 😀 . Ale chyba całe TTAOE jest tak nagrane.

    Nawet więcej, bo sprawdzałem jakiś kawałek z „Burn My Eyes” to też taki
    strój miał.

  6. Mi się przypomina jak polazłam na próbę z jakimiś koleżkami i ci
    kategorycznie nalegali, żebym strój obniżyła do D (a to był fretless
    piątka).. bo „inaczej nie będzie stroić” 😉 Fakt faktem od 440 byli ciut
    daleko..

    Może niektórym jest wygodnie obniżyć nawet tak niski strój, ale dla mnie
    najwygodniejsza jest standardowa headG 🙂 Jak miałam czwórkę nagminnie
    obniżałam strunę E ale teraz to chyba sensu nima 🙂

  7. ja gram glownie w standardzie 4ki EADG, ewentualnie czasami (ale bardzo rzadko)
    obnizam o pol tonu

    ale slyszalam ze oollaa lubi obnizac do D 😛 😛

  8. Ja osobiście gram na CGDG i te ostanie struny są obniżone o całą oktawę
    😈 jednak takiego stroju używam tylko do gry z zespołem, na codzień
    do ćwiczeń i przyjemności standard EADG 😈

  9. Ja stroję w następujący sposob H Fis H E i jest fajowo tylko struny dałem
    grubsze i ciężar miażdży wszystko… ]:->

  10. Ja stroję w następujący sposob H Fis H E i jest fajowo tylko struny dałem grubsze i ciężar miażdży wszystko… ]:->

    Ciezar nie zalezy od strojenia;)

    imho stroj przypalowy

  11. @Kapral: To może lepiej się przerzuć na kontrabas w ogóle Brylant! 😀

    A wiesz, że myślałem o tym 😈 tylko jak chyba wygram w totka 😉
    tak propos kontrabasów to ostatnio na necie widziałem do kupienia jakiś
    chyba z 1770 roku ❗ za 230000zł 😈 normalnie bagatela 🙂 a Kapral
    normalnie ja sobie kiedyś sprawię kontrabas bo to świetny instrumencik jest,
    tylko się pytam bo normlanie mam prawo, czy mówiłeś o elektrycznym i
    akustycznym ? 🙂

  12. Akustyczny kontrabas to krowa trochę jest, a elektryczny to elektryczny :D.
    Nie wiem o co pytasz tak naprawdę :D.

    Przerzucaj się na jaki chcesz! – ja bym wybrał elektryczny, bo mam
    skrzywioną psychikę.

    W ogóle nie lubię kontrabasów 😀

  13. drop d only;P a na kontrabasie nie miałem okazji grac 😉 a tak swoja droga to
    poszukiwany basista do kapeli trashowej z leszczyn k/ rybinka;) kontakt do mnie
    😀

  14. No właśnie to jest jedyny problem z obniżaniem stroju 🙂 jak ja D i G
    obniżam o całą oktawę, to struny mają napięcie sznurówek w
    niezawiązanych butach i można je podnosić nawet na jakieś 2-3 cm na gryf
    😈 na wzmacniaczach ponad 100 W to nie robi to zupełnie różnicy,
    gdyż sound jest świetny i nie słychać brzęczenia na progach, jednak na
    mojej 40 W w domu trochę to się kiełbasi i dlatego zawsze muszę po próbie
    zmieniać strój 😀

  15. Weź mnie nie strasz… 😯 no może rzeczywiście to nie działa na niego
    kojąco, ale jak się zmienia strój tylko raz w tygodniu, to chyba nie jest
    jeszcze tak źle 🙂 miejmy nadzieję…

  16. Mam pytnie odnośnie obniżania stroju. Wraz z kapelą postanowiliśmy, że
    będziemy grać na DGCF. I tu się zaczął problem: moje struny zaczęły
    brzęczeć. Czy jest to kwestia zakupu nowych, odpowiednich strun czy też
    powinienem wyregulować menzurę tylko?

  17. Czy jest to kwestia zakupu nowych, odpowiednich strun czy też powinienem wyregulować menzurę tylko?

    Powinieneś poluzować pręt w szyjce.

  18. zaraz tam w gryfie kopac nie musisz, przy mostku podnies, bo z tym kreceniem w
    gryfie to potem rozne jaja sa… a co do tego storju-ja zmieniam z reguly co
    dwa dni, chyba ze się wczesniej zbrudzi albo coś… ale chyba spodnie
    najrzadziej pozdrawiam

  19. @musiek: zaraz tam w gryfie kopac nie musisz, przy mostku podnies, bo z tym kreceniem w gryfie to potem rozne jaja sa… a co do tego storju-ja zmieniam z reguly co dwa dni, chyba ze się wczesniej zbrudzi albo coś… ale chyba spodnie najrzadziej pozdrawiam

    Też tak uważam. Wystarczy podnieść na mostku. No chyba, że od zbyt
    luźnych strun gryf się wygiął, to wtedy prętem trzeba…

    A z tą zmianą stroju to 😆

  20. To chyba jasne, że po zmniejszeniu naciągu strun naturalną reakcją jest
    wygięcie szyjki instrumentu spowodowane napięciem pręta regulacyjnego.
    Podniesienie strun na mostku niewiele pomoże, i tak będzie dzwonił w niskich
    pozycjach.

  21. Trochę odkopuję temat (wybaczcie :P), by zadać pytanie.

    Czy jak założę do czwórki 4 najgrubsze struny z setu do piątki i nastroję
    standardowo dla tych strun – head, to czy nic złego nie stanie się z basem? I
    czy konieczne będą to tego jakieś zabiegi poza rozpiłowaniem siodełka i
    gruntowną regulacją basu?

  22. Ja mam EEEE. W ten sposób zawsze trafiam we właściwą strunę.

    A tak serio to EADG, ale niedługo przyjdzie mi się przestroić do D z
    inicjatywy gitarnika, który również taką operację planuje.

  23. @Medawc: Czy jak założę do czwórki 4 najgrubsze struny z setu do piątki i nastroję standardowo dla tych strun – head, to czy nic złego nie stanie się z basem? I czy konieczne będą to tego jakieś zabiegi poza rozpiłowaniem siodełka i gruntowną regulacją basu?

    Ja coś takiego zrobiłem w swoim wieśle
    (basoofka.net?p=928) i jest si.

    Chcesz tak w swoim Corcie zrobić?

  24. Jak na razie nie. Mnie akurat pasuje standardowe strojenie.

    Sęk w tym, że jest możliwe, że będę za jakiś czas zespołu szukał i
    cholera wie jak trzeba będzie się nastroić, więc pytam „przyszłościowo”.

  25. Mam z pozoru głupie pytanie:

    Co tak specyficznego jest w strojeniu do C (czasem też Cis), że wielu
    basistów stroi się tak na basach pięciostrunowych? Jest kilka takich osób
    nawet na basoofce, bodajże Filipiarz i Meomandras, z bardziej znanych osób:
    Ryan Martinie z Mudvayne, który na początku stroił się do B, a potem do C.
    Na czwórkach to zrozumiem, może już dalej nie chcieli/nie mogli się
    obniżać, ale na piątce, to przecież trzeba się nastroić wyżej. Po
    Corta? Co to daje? Lepsze brzmienie? A może gitarzysta nie może się
    nastroić niżej? A może łatwiej zagrać jakąś fajną skalę? A może to po
    prostu próba bycia oryginalnym i fajnym za wszelką cenę?

  26. Sam się stroję ADGCF i nie jest to kwestia fanaberii, tylko potrzeb – w
    naszym przypadku porządanego, pasującego brzmienia, w innych kapelach czasem
    mozliwości wokalisty (w szczególności, jak kapela gra 25 lat ;))

  27. Dobra, ale jakbyś nie zauważył pytanie była o przestrajanie się W GÓRĘ!
    Dla mnie bezsens akurat…

  28. żeby mieć możliwość szarpnięcia pustej struny C? dla mnie jedyne logiczne
    😛

  29. Moja kapela obecnie stroi się Cis, Fis, B, E (gdyby to była 5-ka, to
    strojenie byłoby w górę 😉 ). Nie jest to potrzeba bycia oryginalnym.
    Próbowaliśmy jechać po kolei całym strojem od E do B. Obecne ustawienie
    brzmi w/g nas najlepiej i odpowiada wokaliście.

  30. No właśnie – niedomagający wokaliści to przekleństwo, aktualnie w kapeli
    rozważamy przejście na strojenie do niskiego G#, bo wokalista gór nie
    wyrabia… Tylko gdzie ja znajdę struny i sprzęt do takiego strojenia 🙁

    Także sprawa jest taka, że mam tylko piątkę, więc jeśli chcę grać z
    zespołem strojącym do C/C# to po prostu MUSZĘ tak nastroić piątkę. Kasy
    na drugi bas nie miałem, ale jak już będę miał (to już niedługo! :D) to
    kupię sobie drugi bas – czwórkę, do strojów wyższych niż B.

    A strojenia w okolicach C są także częste u ludzi (gitarzystów), co chcą
    grać ciężko, a nie mają barytona, siódemki, ani innej możliwości aby ich
    sprzęt uciągnął B.

  31. @Filippiarz: No właśnie – niedomagający wokaliści to przekleństwo, aktualnie w kapeli rozważamy przejście na strojenie do niskiego G#, bo wokalista gór nie wyrabia… Tylko gdzie ja znajdę struny i sprzęt do takiego strojenia 🙁
    Także sprawa jest taka, że mam tylko piątkę, więc jeśli chcę grać z zespołem strojącym do C/C# to po prostu MUSZĘ tak nastroić piątkę. Kasy na drugi bas nie miałem, ale jak już będę miał (to już niedługo! :D) to kupię sobie drugi bas – czwórkę, do strojów wyższych niż B.
    A strojenia w okolicach C są także częste u ludzi (gitarzystów), co chcą grać ciężko, a nie mają barytona, siódemki, ani innej możliwości aby ich sprzęt uciągnął B.

    Pewnie masz rację. Jednak… Bas i gitara (mayones na zamówienie) są
    mahoniowe i ładnie ciągną dół. Bas ma do dyspozycji 2×15″, gitara 2x 4×12″
    przystosowane do 7-strunowych gitar Fallen Angel). Niemniej jednak w B to
    jakoś tak kapciowato brzmiało, dużo dołu, ale zero agresywności. Poza tym
    Cis jakoś tak fajnie gra w bebechach, aż miło 😉 D z kolei też było takie
    bezpłciowe, już lepiej w normalnym E.

    Przypuszczam, że pomogłoby dobranie innych grubości strun do stroju H,
    ale…

  32. Filippiarz wrote:

    Także sprawa jest taka, że mam tylko piątkę, więc jeśli chcę grać z zespołem strojącym do C/C# to po prostu MUSZĘ tak nastroić piątkę…

    A czemu musisz? Graj od 1/2 progu. Progress Panie, progress. Uczyć się
    dopasowywać dzwięki a nie tylko gapić się na łapy giatrzysty 😀

    pinio wrote:

    Przypuszczam, że pomogłoby dobranie innych grubości strun do stroju H, ale…

    …Ale zwykła gitara ze zwykła menzurą nie zagada nigdy tak dobrze jak
    baryton w takim strojeniu.

    BTW. Ja stroje teraz na potrzeby projektu F# C# G# C# F#. Ktoś wie jaka
    strunka da rade do tego F#? 130 to makaron.

  33. Warwick Vampyre Dark Lord stroi się od F# i posiada struny 170. Poszukaj w
    sklepach Warwicka gdzieś znajdziesz set do Dark Lorda. Ale biedny twój gryf.

  34. poprawka – 175. Jedna kosztuje chyba 6 dych. Zamówiłem 145 bo wyższych
    oprócz Warwicka nie ma. Wiem że mało ale do grania nu-metalowych zagrywek
    może wystarczy.

    Gryf nie narzeka… tylko 2 struny zestrojone niżej

Możliwość komentowania została wyłączona.