Witam was. Mam takie pytanko. Gram na basie o strojeniu D (tzn ton w
dół).
Jeżeli gram utwory pisane na basik o strojeniu E to:
-nie zmieniać nic w nutach (grać po prostu 2 progi dalej)
-przetransportować dźwięki na pięciolinii o ton w górę, używać nut tak
jak bym używał basu EADG i przy nutach zaznaczyć, że jest do dla stroju
D.
Męczy mnie to od jakiegoś czasu. Z mojego (być może błędnego) toku
rozumowania wynika, że powinno się grać 2 progi dalej, bo przecież nuta nie
pokazuje miejsce zagrania, ale wysokość dźwięku. Z kolei GP po
przetransportowaniu pokazuje mi inne nuty (ton wyzej wszystko).
Który z tych wariantów jest używany? Jak oba to który częściej?
Jakie jest Twoje strojenie na basie?
Czy kiedy grasz utwory napisane na basik o strojeniu E, zmieniasz coś w nutach?
Jak przetransportujesz dźwięki na pięciolinii o ton w górę?
Co robisz ze swoim strojem D, kiedy grasz na basie EADG?
Czy zaznaczasz, że nuty są dla stroju D?
Czy są jakieś warianty używane w tej sytuacji?
Czy zawsze grasz 2 progi dalej, kiedy nuty są napisane na basik o strojeniu E?
Jakie podejście do strojenia i nut jest popularne wśród basistów?
Czy istnieją inne metody przystosowania nut do innego stroju basu?
Jakie są Twoje najskuteczniejsze sposoby na dostosowanie nut do swojego stroju basu?
Nie rozumiem pytania.
Masz w zapisie nutkę E to grasz dźwięk E. Nieważne jak się stroisz.
A GP to głupi program. 😉
coś źle w GP klikasz, bo przy zmianie stroju pyta, czy przetransponować do
nowego stroju, dajesz nie i jest 🙂
ja bym TRANSPONOWAŁ z tego względu że skoro chcesz zagrać dźwięk
C(brzmiący) to na przestrojonym basie musisz zagrać D. Więc komputer
podpowiada jakie grać nuty, aby BRZMIAŁO tak jak normalnie nastrojona
basówka:)
myślę że do zamknięcia, jakby co to wal na PW
@zakwas – przeczytałem kilka razu i nie wiem czego tu nie rozumieć.
@kububasek – dzięki – tak na razie robię, ale mam wątpiwości, czy jak się
przyzwyczaje do transportowania (drukuje sobie wszystko) to czy jak dostane
nuty na stoj standard to czy zagram coś trudniejszego.
Cwicz transpozycje.
albo przestrój normalnie basówkę:)
Powinienem napisać w sumie „nie wiem w czym problem”.
Grasz to co masz w nutach, albo w przypadku motywów z pusta struną robisz
sobie transpozycję. Tylko przepisz odpowiednio nutki wtedy, nie sugeruj się
GP 😉
No zaiste głupie pytanie:D Przecież nuty mówią jakie dźwięki masz grać.
Zapis nutowy jest uniwersalny i nigdy nie tyczył się strun w gitarze basowej.
Chodzi o dźwięki i skoro ci każde grać E to grasz E, nieważne czy to
będzie na pustej strunie czy na drugim progu… Czy to naprawdę tak trudne do
pojęcia? Sam z teorią jestem trochę na opak no ale człowieku, mózgu trzeba
używać:D Logikaaaa!!!
No proszę Cię…;D Jedno z głupszych zdań jakie przeczytałem na tym
forum;D Powtórzę jesz cze raz za kolegami i samym sobą: Nuty mówią Ci o
DŹWIĘKACH! To nie tabulatura, żebyś musiał cokolwiek przestawiać. Ciekaw
jestem jak wyglądałyby zapiski poszczególnych członków jakiejś
orkiestry:D Każdy stroi inaczej, każdy gra na innym instrumencie a nuty? O
cholera, jedne!:D
Edit: nie spinam się, chyba wyraźnie widać, że się uśmiałem 😐 Za mało
emotek jeszcze? Z takimi tekstami na irc zapraszam.
Papa: Ciekawe, w literaturze kontrabasowej na kontrabas solowy zapis jest taki,
żeby myślec kontrabasem orkiestrowym. kontrabas solowy strojony jest ton
wyżej czyli F#HEA, ale na zapis to nie ma wpływu. Napisane jest powiedzmy G,
łapiesz G chociaż brzmi jak A. A akompaniament jest już normalnie, czyli
przeważnie dwa krzyżyki więcej ma;] To nie jest takie głupie wbrew pozorom.
Chodzi o płynne czytanie a vista, jak ktoś grywa i solowo i orkiestrowo to
wygodniej jest zmienic kontrabas a myślec i łapac nadal tak samo.
To cała orkiestra używa klucza basowego? Ciekawe… Widzę, że po miesiącu
od zabrania się za nuty wiem więcej…
Właśnie chodzi mi o to co napisał Don Chezare.
Teraz drogi bear powiedz to samo kontrabasiście solowemu 😀
Widzę, że trochę tu jest jak z du*ą – każdy ma swoją.
Niedługo będę używać 2 gitar o różnych strojeniach. Byłby to dla mnie
uciążliwe, gdybym musiał w inny sposób czytać nuty. Konkretnych utworów
mam zamiar się uczyć albo na jedną, albo na drugą gitarę. No chyba, że
fretlessa nastroję tak samo jak progowca.
A kto mówi o kluczu basowym? Pierwsze słyszę, żeby w kluczu basowym zapis
nutowy odwoływał się do strojenia instrumentu. Tutaj nie ma żadnej
różnicy między kluczami. To raz.
Dwa, że wciąż jak dla mnie to co mówisz to błazenada. Masz dźwięk na
pięciolinii? GRASZ GO! Nie ważne na którym progu, strunie, klawiszu itd!
Dźwięk to dźwięk. Żadne strojenie tego nie zmienia. Czezary podał
przykład, w którym każe się kontrabasistom zapomnieć o wyuczonych
pozycjach dla dźwięków ale nijak ma się to do tego pytania. Kurde no
czuję, że się nabijacie ze mnie bo dla mnie to tak absurdalnie głupie, że
aż śmieszne:D Jest dźwięk zapisany w nutach to go grasz i tyle. Co ma do
tego strojenie? No prościej się nie da:D Przytoczę pewną wypowiedź,
którą jakiś czas temu skierowałem do mojej dziewczyny. Pokazuję ci
czerwoną różę i mówię, że jest czerwona. A ty starasz się mi wmówić
wbrew zdrowemu rozsądkowi i co najgorsza z pełnym przekonaniem, że jest
niebieska:D Powtórzę więc raz jeszcze. Dźwięk zapisany w nutach NIE ODNOSI
SIĘ DO STROJU INSTRUMENTU!! I albo sobie to wbijesz do głowy albo nie
przeskoczysz płotu, którego nie ma i będziesz tkwił w miejscu
zastanawiając się czemu wspomniana czerwona róża jest niebieska.
hmm, prawdę powiedziawszy nie wiem jak jest na instrumentach strunowych 🙂 ale
np. na dęciakach sprawa jest skomplikowana 🙂 np. weżmy pianino C w zapisie
nutowym na pianino to C (brzmiące), a zapisie na trąbkę C to tak naprawdę D
brzmiące, chyba że coś pomyliłem 😛 ale zasadniczo chodzi o to ,że jakbyś
chciał zagrać na trąbce bezpośrednio z nut na fortepian razem z nim to by
to nie stroiło 😛 a na przykład palcowanie w trąbce B i C jest takie same,
tyle że nuty już inne 😛 ma nadzieję,że za bardzo nie zamieszałem:) i ze
się nie pomyliłem ale pije wino i zamysł jest chyba dorby więc powinno to
trochę wyjaśnić 🙂
dęciaki mają zapisane dźwięki chyba w C, ale TEN kolega NIE gra na dęciaku
ino na basówce:)
ja napisałem to samo co miś tylko krócej i wcześniej 😉
Nie denerwuj się. Jestem człowiekiem, który zawsze musi mieć jakieś
wątpliwości. Nigdy nie biorę sobie do serca czyiś uwag „na ślepo”. Zawszę
przedstawiam swój tok myślenia i tyle. Nie ma co się denerwować. Jeśli mi
pokazujesz różę (bez podtekstów :D), ty mi mówisz, że jest czerwona, gdy
mi się wydaje, że jest niebieska (są takie?) to chcę wiedzieć czemu jest
do jasnej cholery czerwona. Jestem ciekawskim człowiekiem i się tego nie
wstydzę. Jeśli nie będę wiedział czemu jest czerwona to mnie to będzie
męczyć. Sorry – taką mam naturę. Jedni to w ludziach lubią, inni
nienawidzą 🙂 Po za tym jestem matematykofizykiem – muszę mieć dowód nie do
obalenia 🙂
Z resztą i tak lepiej jak piszesz tak niż:
Aż zadzwoniłem do ciotki po studiach muzycznych (uczy w szkole i daje
prywatne lekcje). Też twierdzi, że nie zawsze dźwięk, który widzę na
pięciolinii jest grany tak jak twierdzisz. (Tak jak w opisanym przypadku
kontrabasu solowego.)Jeśli zaznaczę, że jest to przetransportowane do stroju
o ton niższego to wtedy widząc E w nutach gram D. Jednak z doświadczenia
wie, że lepiej jest się w to nie bawić
Przejdę na wersję o której mówisz (nie tylko dzięki twoim postom).
Pomogliście. Dzięki!
Proszę o zamknięcie.
zanim zamkną błagam Cię naucz się że dźwięków się nie transportuje
tylko TRANSPONUJE!!! proszę…
Pamiętaj także o znakach przykluczowych, służących do określenia tonacji
utworu – wszelakie bemole i krzyżyki umieszczone przy kluczu wpływają na
wszystkie nutki umieszczone dalej na danej linii + oktawę niższe i wyższe.
Przepraszam 🙂 Zapamiętam 🙂
O znakach wiem, ale o oktawach nie. Dzięki.
To działa w zakresie taktu? Wolę się upewnić.
znaki przykluczowe dotyczą całego utworu, chyba że pojawia się kasownik. W
przypadku gdy znak(krzyżyk, bemol) występuje w takcie przy nucie utrzymuje
się go do końca taktu, bardzo często w zapisie nutowym i tak w następnym
takcie pojawi się kasownik:)
jako człowiek z wykształceniem muzycznym zaznaczyć coś pragnę w starym
kotlecie.
gitara stroi w C czyli w stroju podstawowym i C to C
z innymi instrumentami bywa różnie trąbka jest w stroju B czyli transponuje
o sekundę (dla niewtajemniczonych to interwał(a interwał to odległość
między dźwiękami)) trąbka gra ze swoich nut dźwięk C to faktycznie jest
to brzmiące B czyli (H z bemolem)
saksofon altowy ma strój Es czyli transponuje o tercję (to też interwał)
saksofon grając G ze swoich nut to faktycznie jest to B czyli H z bemolem.
Puzon a to mój instrument główny stroi w C i gdybym grał z nut dla trąbek
z orkiestrą to bym fałszował gdyż grałbym cały czas dźwięk obok.
Instrumenty C mają łatwiej gdyż standardowo partytury pisane są w stroju
C
gitary nie da się przestroić, można przestroić struny, dla własnej wygody
bądź niewygody jeśli jest się masochistą lub masochistką.
więc jeśli zagrasz na przestrojonych strunach przytrzymując dźwięki na
progach tak jak w gitarze przy standardowym strojeniu to wszystko będzie ok
dopóki nie zagrasz np z gitarzystą który uderzy akord
a co do kluczy to jako puzonista w szkole grałem z num w kluczach basowym
głównie ale też we wiolinowym ale też w altowym i tenorowym i gra się tak
samo tylko trzeba znać zasadę ich czytania w danym kluczu, generalnie kwestia
przyzwyczajenia. szczegóły tutaj
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Klucz_%28muzyka%29
pozdr
mimikm