Niedawno doradzili艣cie mi wyb贸r head’a (orange bass terror 1000) teraz coraz
bli偶ej na horyzoncie pojawia si臋 kupno nowych kolumn. Poniewa偶 potrzebuj臋
czego艣 mobilnego i do艣膰 du偶ej mocy to my艣la艂em o Ampegach z serii
portaflex. Im bli偶ej jednak kupna tym wi臋cej r贸偶nych my艣li przechodzi mi
przez g艂ow臋 i coraz wi臋cej kolumn ogl膮dam. Nie ukrywam, 偶e wola艂bym, ze
wzgl臋du na ceny sprz臋t u偶ywany, a portaflexy ci臋偶ko trafi膰 takie, bo to
do艣膰 nowy sprz臋t 馃檪 Z drugiej strony ceny nowych s膮 cz臋sto ni偶sze ni偶
sporej cz臋艣ci u偶ywek, no i brzmi膮 ca艂kiem 艂adnie jak na nich gra艂em!
Mimo wszystko na przyk艂ad brak r膮czek po bokach mo偶e by膰 utrudnieniem przy
transporcie, a o mobilno艣膰 sprz臋tu tu g艂贸wnie chodzi. Mo偶e potrafi膰 co艣
kto艣 doradzi膰?
Nie znalaz艂em tematu dotycz膮cego og贸lnie niewielkich paczek, kt贸re 艂atwo
wsz臋dzie zabra膰, a maj膮 mimo wszystko pot臋偶ne brzmienie w zanadrzu. Wydaje
mi si臋, 偶e to jest temat, na kt贸ry sporo mo偶na powiedzie膰 r贸wnie偶
opr贸cz tego czego ja potrzebuj臋. Poprawcie mnie je艣li si臋 myl臋 馃檪
Jaki head bassowy poleciliby艣cie mi niedawno, a teraz zbli偶am si臋 do zakupu nowych kolumn mobilnych?
Czy Ampegi z serii portaflex s膮 dobrym wyborem dla mobilnych kolumn basowych?
Czy u偶ywane portaflexy s膮 艂atwe do znalezienia, gdy偶 s膮 do艣膰 nowym sprz臋tem?
Czy warto kupi膰 nowe kolumny basowe, mimo 偶e ceny s膮 ni偶sze ni偶 u偶ywek?
Jakie s膮 wady i zalety mobilnych kolumn basowych Ampeg z serii portaflex?
Czy brak uchwyt贸w bocznych mo偶e utrudni膰 transport kolumn?
Czy istniej膮 niewielkie kolumny basowe, kt贸re 艂atwo mo偶na wsz臋dzie ze sob膮 zabra膰, a maj膮 mocne brzmienie?
Jakimi firmy kolumnami basowymi warto si臋 zainteresowa膰, je艣li szukam mobilnego sprz臋tu?
Jakie czynniki warto wzi膮膰 pod uwag臋 podczas wyboru nowych mobilnych kolumn basowych?
Czy istniej膮 alternatywne rozwi膮zania dla kolumn basowych Ampeg z serii portaflex?
Mobilno艣膰 to dla Ciebie rozmiary, masa, czy jedno i drugie?
G艂贸wnie rozmiary, bo zale偶y mi, 偶eby zmie艣ci艂o si臋 w ma艂ym samochodzie
(aktualnie mam matiza, prosz臋 si臋 nie 艣mia膰 :p ) bez konieczno艣ci
sk艂adania siedze艅. Nie musi wi臋c by膰 kolumna na neodymach, mog膮 by膰
ci臋偶sze rzeczy.
To trzeba by艂o zacz膮膰 od markbassa 15″ combo. Ma艂e, por臋czne i do tego
stosunkowo tanie.
Przerabia艂em temat kolumn w nast臋puj膮cy spos贸b:
Robi膰 czy kupowa膰 ?
U偶ywam 100watowej lampy [zak艂adaj膮c w przysz艂o艣ci 偶e mog臋 dosi膮艣膰
200watowy] przejrza艂em co jest w ofercie. Przecie偶 w teorii to tylko p艂yta i
g艂o艣nik. Wszystkie kolumny w ni偶szej p贸艂ce s膮 do艣膰 podobne.
R贸wnolegle przegl膮da艂em kolegom paczki gitarowe. Na wz贸r poszed艂 marshall
1960 [model A i B]. Wed艂ug obiegowej opinii – kr贸l. Ot贸偶 po przeszukaniu
internetu i dok艂adnym organoleptycznym przyjrzeniu si臋 sytuacji sprawa ma
si臋 nast臋puj膮co. Kolumna ma 4 g艂o艣niki. Problemem w tym 偶e g艂o艣niki w
ni偶szych seriach zazwyczaj wk艂adane s膮 jeden po drugim prosto z kartona. Nie
ma mo偶liwo艣ci doj艣膰 jaki to konkretnie model g艂o艣nika.
Przyjrza艂em si臋 modelom 1960 BH [ABW i BHW] i pojawi艂a si臋 odpowiedz.
G艂o艣niki da艂o si臋 odnale藕膰 u producenta pod t膮 sam膮 nazw膮.
Teraz pytanie co wk艂adane jest w wersje Low Budget ?
Ot贸偶 nie jest to “crap”, tylko ca艂kiem dobre g艂o艣niki. R贸偶nica polega na
manufakturze i doborze materia艂贸w u偶ytych do wykonania g艂o艣nika. Po prostu
u偶ywa si臋 tego co odpad艂o w selekcji do modeli “wy偶szych”.
Maj膮c na uwadze to i偶 g艂o艣niki mo偶na kupi膰 solo w kwocie powiedzmy do 400z艂 sztuka pojawia si臋 pytanie. Ponad 3000z艂 za znaczek vs 2000 bez
znaczka tylko 偶e troch臋 pracy trzeba w艂o偶y膰.
Ale s膮 pewne plusy – mo偶na dobra膰 materia艂, oklejenie, rack, ranty, ko艂a,
co si臋 tam chce.
O ile przy paczkach gitarowych sprawa jest do艣膰 prosta z basowymi zaczynaj膮
si臋 schody. Bo dochodzi pojemno艣膰, otw贸r, materia艂, nawet rodzaj
zastosowanego 艂膮czenia p艂yt ma wp艂yw na d藕wi臋k.
O w艂asnych preferencjach “muzyka” nie wspomn臋. Pytanie jest czy si臋 chce
brzmie膰 jak idol czy chce si臋 brzmie膰 jak ja.
Zasi臋gn膮艂em rady cz艂owieka kt贸ry ma wi臋ksze poj臋cie o g艂o艣nikach ni偶
ja. Dowiedzia艂em si臋 na co zwraca膰 uwag臋 przy projektowaniu kolumny.
Cz艂owiek ten jest typowym audiofilem ko艂o 80, a wi臋c mo偶na powiedzie膰 偶e
zjad艂 z臋by na tym. Widzia艂em te偶 jego kolumny w akcji.
Wracaj膮c do brzegu.
Twoim problemem b臋dzie moc bo musisz podpi膮膰 ok. 1000watt, czyli w peaku
nawet ko艂o 2000. Zale偶y wszystko jak producent podaje. I tu si臋 zaczynaj膮
kolejne schody.
Po zagraniu kilkudziesi臋ciu koncert贸w z du偶ym sk艂adem, gdzie aby wszystko
nag艂o艣ni膰 na du偶ej scenie podpi膮膰 nale偶y 20 linii/mikrofon贸w, graj膮c w
klubie na 5 linii zadaje sobie jedno pytanie. Czy aby na pewno potrzeba
wielkich mocy aby dobrze gra膰 koncerty ? Odpowiedz nie jest jednoznaczna ale
musisz dopasowa膰 sprz臋t tak偶e pod zesp贸艂 z kt贸rym grasz.
Ale patrz膮c na to co wybra艂e艣 i na to co mo偶na poleci膰 no to wychodzi 偶e
czeka ci臋 nie ma艂y zakup wzgl臋dem kolumn. Ja bym postawi艂 jednak na Orange
115 i 210. Chocia偶 watowo to bym tego nie rozkr臋ca艂 na ca艂y regulator.
Problemem kt贸ry warto jeszcze rozwa偶y膰 to przenoszenie paczki, powinno by膰
jak najni偶sze [patrz poni偶ej 40hz]. Je偶eli tego nie ma w specyfikacji, albo
kto艣 zmierzy艂 i jest mniejwi臋cej tyle to trzeba rozejrze膰 si臋 za czym艣
innym.
Ja sam jeszcze nie podj膮艂em decyzji jak rozwi膮za膰 problem w moim zespole
wzgl臋dem basu. Bo mog臋 wie藕膰 prawie 2m szafe sprz臋tu, do tego jeszcze dwie
takie z gitarami, ca艂y sprz臋t, kilka gitar inne graty jakie mo偶na znale藕膰
w 9 osobowym zespole i uwierz mi nie dogodzisz je艣li si臋 nie dogadasz z
kolegami z zespo艂u co do plan贸w inwestycji.
Mam nadzieje 偶e ci namiesza艂em w g艂owie 馃榾
Gwoli 艣cis艂o艣ci m贸j Orange ma ko艅c贸wk臋 mocy w klasie D wi臋c raczej w
peaku nie wyskoczy do 2k 馃檪
Patrzy艂em na kolumn臋 Orangea OBC 115, bo chocia偶by zestaw jednej firmy
“艂adnie wygl膮da”, ale jest to niestety wielkie bydle, niewiele mniejsze ni偶
wi臋kszo艣膰 4×10, a w艂a艣nie 4×10 by艂o dla mnie za du偶e. Gdybym mia艂
lepsze mo偶liwo艣ci transportu sprz臋tu, to szuka艂bym jakiej艣 lod贸wy typu
Ampeg 810e, ale (podejrzewam, 偶e jak wielu innych) potrzebuj臋 sprz臋tu
maksymalnie kompaktowego.
Na markbassy te偶 patrzy艂em i rzeczywi艣cie fajnie rozmiarowo wychodzi seria
traveler, nie gra艂em jednak na nich, a s艂ysza艂em, 偶e troch臋 brzmi膮
“kartonowo”, szczeg贸lnie w por贸wnaniu do pe艂nowymiarowych odpowiednik贸w.
B臋d臋 musia艂 to sprawdzi膰 przy najbli偶szej okazji. Jest to w ka偶dym razie
jedna z opcji, kt贸re rozwa偶am, wi臋c jak kto艣 ma do艣wiadczenia to ch臋tnie
us艂ysz臋 opinie.
Widzia艂em, 偶e Mesy maj膮 sporo mocy, podejrzewam, ze brzmi膮 te偶 艂adnie,
ale kosztuj膮 “艂adnie” i niepr臋dko b臋dzie mnie sta膰 馃檪
A jeszcze jeden drobiazg (mo偶e dla niekt贸rych oczywisty): poszukuj臋 paczek
8ohm, 偶eby bez problemu pod艂膮czy膰 dwie do wzmacniacza.
Noisy Box? Pod siebie skonfigurujesz…
Raczej Ci臋 to nie zainteresuje ale Fender wyda艂 fajny zestaw kolumn mobilnych
tzn.
http://www.thomann.de/pl/fender_rumble_112.htm i
http://www.thomann.de/pl/fender_rumble_2x8.htm. Ja mam akurat Rumble 112 kt贸rej
czasami u偶ywam jako zamiennik do mojej 15stki, kt贸ra jest cholernie ci臋偶ka
i jak nie mam r膮k do pomocy to j膮 zabieram bo wa偶y oko艂o 11 kg, wi臋c jest
leciutka i nie musz臋 wrzuca膰 do baga偶nika w kombi jej jak 15stki tylko na
tylne siedzenie. Te wzmaki z serii Rumble to wed艂ug mnie g贸wno ale kolumna
Rumble 112 niesamowicie mnie zaskoczy艂a je艣li chodzi brzmienie. Niestety nie
testowa艂em jej przy bardzo g艂o艣nym graniu bo wtedy zawsze zabieram 15stk臋.
Nagrywa艂em na Markbassie combo 15. Tranzystor lamp膮 nie b臋dzie ale co艣 za
co艣. Rzecz gustu. A co do paczek “pe艂nowymiarowych” no to niestety gabaryt i
waga [u偶yty materia艂 na obudow臋] maj膮 znaczenie w brzmieniu.
Kurcz臋, spory dylemat i niewiele mi si臋 rozja艣ni艂o. Fendery widzia艂em z
jakiej艣 wi臋kszej serii i by艂y bardzo przyzwoite, niestety za du偶e. Tych z
serii Rumble nie widzia艂em, ale spr贸buj臋 dorwa膰 gdzie艣 i ogra膰. Co do 8
g艂o艣nik贸w troch臋 nie jestem przekonany. Do tej pory my艣la艂em nad 2×10 i
do tego dostawi膰 1×15, ale mo偶e jednak jakie艣 12 si臋 nadadz膮. Widz臋, 偶e
paczki z takimi g艂o艣nikami maj膮 ca艂kiem dobre charakterystyki: s膮
niewielkie, lekkie, maj膮 du偶膮 moc i przenosz膮 szerokie pasmo d藕wi臋ku.
lekkie i male kolumny to g艂o艣niki neodymowe: 1×12, 2×10, 1×15 pod wzgledem
gabaryt贸w z czego 2×10 to najlepszy zazwyczaj wyb贸r, chyba ze si臋 lubi sound
15“.
Czyli rozumiem 偶e chcesz dwie kolumny tak czy inaczej ?
Je艣li masz 15 cali to zwracasz uwag臋 na to aby przenoszenie by艂o bardzo
niskie [w szczeg贸lno艣ci je艣li grasz 5 strun albo drop]. D藕wi臋k B chodzi
ok. 30hz. Nale偶y jeszcze uwzgl臋dni膰 harmoniczno艣膰 d藕wi臋ku. Ja osobi艣cie
gram na 5 strunach chocia偶 g艂o艣nik dobiera艂em pod 4 [bo mia艂em tak膮
gitar臋]. W tym momencie uzyska艂em brzmienie d藕wi臋ku B [takie jakie mnie
interesuje] tylko na g艂o艣niku 18 cali kt贸ry mia艂 obudowy po 600+ litr贸w.
Oczywi艣cie s膮 kolumny mniejsze kt贸re w teorii przenosz膮 30hz ale co z
ni偶szymi? Trzeba postudiowa膰 troch臋 wykres贸w g艂o艣nik贸w aby pewne rzeczy
zrozumie膰. A zahaczaj膮c o wykresy to ju偶 si臋 robi kolejna ksi膮偶ka na sam
temat jak czyta膰 i interpretowa膰 to co producent podaje. Nie zapomina膰
nale偶y 偶e jeszcze inn膮 spraw膮 jest nota a inn膮 prawdziwe 偶ycie.
Do brzegu znowu. Szukaj paczki 15″ o maksymalnie niski przenoszeniu, a czy
wybierzesz 8, 10 czy 12 na g贸r臋 to jest sprawa drugorz臋dna [zak艂adaj膮c 偶e
m贸wimy o paczce nie przenosz膮cej poni偶ej 50hz – bo i jaki to ma sens 偶eby
przenosi艂o]. Obudowa do mojego g艂o艣nika 15″ ma 150L – wg. specyfikacji
powinienem da膰 ponad 200 i o ile mi臋dzy 50-100hz nie jest 藕le to wszystko
poni偶ej zaczyna “kapcie膰”. Moje 4 g艂o艣niki maj膮 obudow臋 przewidzian膮 w
tym samym gabarycie na szeroko艣膰 ale g艂臋boko艣膰 paczki zmniejszy艂em do
rozs膮dnego minimum.
PS. dwa gwizdki wpi臋te w to wszystko te偶 fajnie podbijaj膮 popy.
Teraz pytanie czy nie lepiej gra膰 na ma艂ym wzmacniaczu wpi臋tym w linie
[zak艂adam wzmacniacz lampowy o bardzo niskim przenoszeniu] ? Na du偶ej scenie
i tak masz wat贸w pod dostatkiem.
Tak, docelowo chc臋 kupi膰 dwie paczki i na pewno jedna z nich b臋dzie 15.
Zastanawiam si臋 te偶 od kt贸rej zacz膮膰, tzn. od 15tki czy od tej z
mniejszymi g艂o艣nikami. Niestety na kupno dw贸ch na raz nie mam kasy, chyba,
偶e trafi膮 si臋 bardzo okazyjne ceny 馃檪
Przy okazji wie kto艣 co艣 konkretniejszego o tym markbassie:
http://www.markbass.it/product_detail.php?id=35 ?
Ja bym zacz膮艂 od 15 poniewa偶 to ona odpowiada za “g艂臋boko艣膰”, mniejsza
dodaje selektywno艣膰/klarowno艣膰 przy zmianach d藕wi臋ku. Tak t艂umacz膮c na
ch艂opski rozum.
Edit: Co do samego combo 15 markbasa – nie wiem na ile ci to pomo偶e no to
nagrywa艂em na nim ale wpi臋ty w linie. Ale brzmi to dobrze. Oczywi艣cie
kwestia gustu. Ale takie rozmiary, takie brzmienie, sensowne pieni膮dze
[patrz膮c w kierunku sprz臋tu bardziej pro]. A mobilno艣膰
niepor贸wnywalna.
https://www.youtube.com/watch?v=GSkXri0vc-U
[oczywi艣cie zale偶y na czym si臋 s艂ucha nagrania, do tego wchodz膮 takie
specyficzne sprawy jak mastering na kt贸ry nie mia艂em jako takiego wp艂ywu,
1000 rzeczy bym teraz poprawi艂 itd]
PS. Nagrywane na Jazz Bass American Deluxe V, chcia艂bym taki do domu ale mnie
nie sta膰 na razie …
Najlepiej zabierz gitar臋 i piecyk tam gdzie maj膮 dan膮 paczk臋 i pod艂膮cz.
Sprawdz Orange i sprawdz markbass. Wtedy sam b臋dziesz wiedzia艂. Mo偶esz te偶
sprawdzi膰 inne paczki, mo偶esz pod艂膮czy膰 obie. Po prostu musisz sprawdzi膰
co ci le偶y. A tak przez internet ci臋偶ko jest cokolwiek powiedzie膰. Jedno
jest pewne – wydasz 2500- 3000z艂 na sztuk臋. Ale wybieraj膮c tak膮 g艂ow臋
my艣l臋 偶e ten wydatek jest dla ciebie osi膮galny.
Head poch艂on膮艂 spor膮 cz臋艣膰 moich oszcz臋dno艣ci, ale wol臋 inwestowa膰 w
sprz臋t lepszy, z kt贸rego b臋d臋 zadowolony i nie b臋d臋 chcia艂 go za trzy
miesi膮ce wymieni膰. Oczywi艣cie wymaga to czasu, wi臋c powoli zmieniam
wszystko. Kolumn臋 musz臋 kupi膰 jedn膮 na razie i jak przyjdzie jaka艣
dodatkowa got贸wka to kupi臋 drug膮. W ko艅cu nie mog臋 pozwoli膰, 偶eby Orange
gra艂 na czym艣, co nie pozwoli rozwin膮膰 mu skrzyde艂 :p
Ja bym zacz膮艂 od 2×10 z hornem. Jezeli podpasuje idziemy t膮 drog膮 i
dokupujemy drugie 2×10 lub jak nie musi by膰 mobilnie 4×10 tej samej serii.
Je偶eli jednak musi by膰 co艣 nizej to bierzemy 1×15.
30Hz ma艂o kt贸ra paczka poprawnie odda ale tez w tych cz臋stotliwo艣ciach sa
pasma niepo偶膮dane kt贸re odczuwa si臋 bardziej jak wibracje ni偶 d藕wi臋k.
Og贸lnie ma艂o wyst臋puj膮 te cz臋stotliwo艣ci w muzyce, a akustycy na przodach
maja i tak za艂膮czone subsoniki obcinaj膮ce wszystko ponizej 30Hz.
Jak komus zale偶y na tak niskim masa偶u to 18“ a jak 35Hz -10dB to porz膮dna
15“ np FaitalPRO.
Te pasma ta harmoniczne, a nie d藕wi臋k “podstawowy” nie ma co przesadza膰.
No w艂a艣nie i tu si臋 pojawia magiczne s艂owo “pasmo harmoniczne”. Ja tam
lubi臋 jak pod艂oga i szklanki w klubie dr偶膮 馃榾
W skr贸cie mo偶na by jeszcze doda膰 偶e obcinaj膮c harmoniczne musimy doda膰
wat贸w. A prawda jest taka 偶e lampka 50 watt mo偶e bez problem贸w obs艂u偶y膰
500watow膮 paczk臋 u偶ywaj膮c [w zale偶no艣ci od pomieszczenia oczywi艣cie]
mniej jak po艂owy mocy i b臋dzie g艂o艣niejsza od kilkusetwatowego wzmacniacza
tranzystorowego [o ile obudowa kolumny jest odpowiednio duza i ma odpowiednio
dobrane materia艂y, wymiary i otw贸r wentylacyjny].
Moc swoja droga a dynamika wzmacniacza swoja dlatego subiektywnie lampa b臋dzie
zawsze g艂o艣niejsza w tym samym zakresie mocy.
Co do niskich d藕wi臋k贸w a mocy trzeba zobaczyc krzywe izofoniczne i sobie
uzmys艂owi膰 im nizszy d藕wi臋k tym tej mocy trzeba wpompowa膰 wi臋cej.
Druga sprawa to znaczne obnizenie skutecznosci g艂osnika w niskich rejestrach,
dlatego im ma by膰 nizej to srednica g艂o艣nika rosnie.
Jeszcze kwestia EQ bo sztuczne podbijanie 30Hz mo偶e spowodowa膰 r贸wnie szybkie
zar偶niecie mechaniczne g艂osnik贸w, czyli im dajemy g艂o艣niej masterem to
basy skrecamy w d贸艂 im dajemy ciszej to mozemy te basy wtedy podbi膰.
I wy nadal to wierzycie?
100W to 100W. Nawet z reakora atomowego.
To mi wyt艂umacz w jaki spos贸b kilkoma [nie przekracza 5] watami lampy
pod艂膮czonymi pod 50wat kolumn臋 osi膮gam ~100db ? Za du偶o wiary w cyferki
jak na moje niekt贸rzy ludzie wykazuj膮. 6000watt ma wi膮zka na amfiteatrze u
nas, s膮 4 powieszone, rozkr臋cone na p贸艂 mocy na ko艅c贸wce [na mikserze nie
patrzy艂em ile czego sz艂o ale na pewno nie full] a s艂ycha膰 je na drugim
ko艅cu miasta. A to jest dobre par臋 kilometr贸w. Pytanie czy szukamy d藕wi臋ku
czy czego艣 aby hucza艂o…
Tip: r贸偶nica jest w tym jaki sygna艂 podaje lampa a jaki tranzystor – V i A
nie s膮 takie same, st膮d r贸偶nice.
100dB mo偶na osi膮gn膮膰 nawet z 1W je偶eli bierzemy pod uwag臋 skuteczno艣膰
g艂o艣nika np KappaPRO15.
Lampowy amp ma wyzsza dynamike dlatego subiektywnie jest g艂o艣niejszy w tym
samym zakresie mocy, ale ju偶 le偶y jak go bardziej rozkr臋cimy bo pojawia si臋
przester.
Panowie, wybaczcie, ale jak zwykle du偶o p*rdolenia i ma艂o konkret贸w.
Ja polecam Orange SP 212. Dwie neodymowe “12, 艣ci艣ni臋te w ma艂ej obudowie,
jedna za drug膮.
Do kupienia tak偶e w opcji combo wraz z Terrorem.
Bardzo zadowolony b臋dziesz tak偶e z Portaflexa, Orange OBC 115, albo czego艣
robionego u Ma艅ka (diyManiek czyli Noisy Box). Nic tylko wyk艂ada膰 kasior臋 i
bra膰. A Matiz a偶 tak zn贸w niepojemny nie jest 馃槈
Siemanko 馃檪
S艂uchajcie, pisz臋 tutaj, poniewa偶 nie chce 艣mieci膰 na forum i zak艂ada膰
podobnego tematu, chcia艂bym si臋 dowiedzie膰 czy ma sens zbudowanie zestawu z
Laneya rb7 i do tego paczka 1×15. Potrzebuje mobilny i niedrogi zestaw, kt贸ry
mo偶e delikatnie skopa膰 d*p臋:P
My艣la艂em r贸wnie偶 o kolumnach Fendera, 1×12 i 2×8, nie jestem przekonany co
do g艂o艣nik贸w 8″ w basie, ale na zagranicznych forach czyta艂em 偶e te
kolumienki w zestawie 艂adnie daj膮 czadu.
Mazdah,a jak jest z treblami w tej sp212,bo tam horna nie ma?czytam w艂a艣nie
brytyjskie forum i r贸偶nie pisz膮,a zastanawiam si臋 nad kupnem.Ogrywa艂e艣 to
konkretnie,jak z g艂o艣no艣ci膮?
Oj daj膮 ;). Ja pocz膮tkowo u偶ywa艂em 1×12 jako zamiennika na mniejsze grania
(zamiast 15stki kt贸ra jest w basskick 200 H&K) po dokupieniu 2×8 i
po艂膮czeniu z 1×12 okaza艂o si臋, 偶e chyba rzadko b臋d臋 si臋ga艂 po t臋
ci臋偶k膮 15stk臋. D艂ugo by艂em zdania, 偶e 8″ to pora偶ka ale jak si臋 pogra
na tym zestawie 8″ + 12″ to cz艂owiek zmienia zdanie ;).
Jedyna wada jak膮 zauwa偶y艂em to, 偶e w przypadku BK 200 opcja punch brzmi
gorzej w por贸wnaniu z 15stk膮.