No cześć,
Pewna piosenka składa się z czterech akordów, a mianowicie: Db, Db/B, Gb/Bb
oraz Gbm6/A. Napiszcie proszę, czy dobrze myślę:
1) D z bemolem, czyli Dis-dur skł. się z 3 dzwiękow: dis, g, b=h czy ais czy
nawet… hes a może bes, nie wiem, ale chodzi mi o dźwięk- sekunda mała od
a.
2) jw. + dźwięk- sekunda wielka od dźwięku a, albo sekunda mała od tego b=h
w zależności od oznaczeń.
3) G dur z bemolem, czyli Fis dur + dźwięk o kórym powyżej się
rozpisywałem.
4) fis moll z sekstyną i z dźwiękiem „a” czyli skł. się z: fis, a i dis.
?????
Mam nadzieje, że ktoś mi pomoże. Z góry dziękuję.
po pierwsze wszystkie tonacje w których wystepuje krzyzyk sa nazywane poprzez
dodanie do glownego dźwięku koncowki ->is czyli D-dis, g-gis itp, jeśli
masz bemol to dodaje się koncowkę -es, d-des, g-ges itp. po drugie nie z
sekstyna a z seksta 🙂 po trzecie to o co ci dokladnie chodzi bo nie za bardzo
kumam? o nazwe dźwięku czy o to w jakie dzwięki występują w danym
akordzie?? napisz jeszcze raz konkretnie i ci odpisze co i jak. pozdrawiam
1) Db to des-dur: des (pół tonu niżej niż d), f, as (pół
tonu niżej niż a)
2) pół taktu grasz akord Db a drugie pół taktu grasz H (dur): h, dis (pół
tonu wyżej niż d), fis (pół tonu wyżej niż f)
3) g-dur z bemolem to ges-dur: ges (pół tonu niżej od g), hes (pół tonu
niżej od h), des (pół tonu niżej od d) – grasz pół taktu, drugie pół
taktu grasz hes-dur: hes (pół tonu niżej od h), des (pół tonu niżej od
d), f
4) ges-moll z sekstą (molową oczywiście): ges (pół tonu niżej od g), a,
des (pół tonu niżej od d), d (seksta!) – grasz pół taktu,
drugie pół taktu grasz a-dur: a, cis (pół tonu wyżej od c), e
Chciałem się dowiedzieć przede wszystkim z jakich dźwięków składają
się te akordy. Dzięki za odpowiedzi. Teraz czuję się dużo
mądrzejszy.
h z bemolem to nie hes misiu kolorowy tylko b ;]
Jeśli to są 4 akordy Filippiarz błędnie rozumuje. Przykładowo akord Db/B
według mnie się składa z dźwięków: B,F,Ab,Db.
Filippiarz generalnie popisał się świetną wiedzą z zakresu teorii. Nie
żebym nie doceniał chęci pomocy, ale uważam, że jeżeli ktoś nie ma o
czymś pojęcia to powinien nie wprowadzać w błąd innych.
Db – Db, F, Ab
Db/B – B, F, Ab, Db
Gb/Bb – Bb, Db, Gb
Gbm6/A = A, Db, Eb, Gb
W akordach ze slashem gramy dźwięk po slashu zawsze w basie (czyli
najniższym głosie).
Yyy, fakt – myślałem, że to przedzielone na pół takty – nie grałem takich
zapisów wcześniej. No a hes to po to żeby się b z B nie pozajączkowało
;P
Przepraszam za zamieszanie.
Jak jest jakiś akord i po ułamku jest napisany jakiś dźwięk to oznacza ze
ten dźwięk trza wyeksponować w akordzie, a basiści powinni właśnie jego zagrac
do tego akordu.
Jeszcze mam zapytanko apropo czwartego akordu. Jest to taki akord, który
składa się z tych samych dźwięków co fis moll(Gb), czyli Gb, Db, A + seksta
do tego akordu Eb + należy zaznaczyć w niskich rejestrach tzn. na basie lub
lewą ręką na klawiszach dźwięk A. Jeśli chodzi o tę sekstę. Mam
rozumieć, iż jeśli jest akord durowy gramy sekstę durową, inaczej sekstę
wielką, a jeśli mamy do czynienia z akordem molowym-jak w tym przypadku-
gramy sekstę molową(sekstę małą). Dla fis moll: g-sek. mała, gis- sek.
wielka, a-tercja mała, b- tercja wielka, h-kwarta, c-tryton, cis- kwinta,
d seksta mała, zaś Eb to seksta wielka, czyli
durowa, e i f to septymy. Dobrze myślę, czy jestem w błędzie?
Piszę to, gdyż pan Radarro podsumował akord Gbm6/A jako A, Db, Eb, Gb