Jaki efekt do uzyskania takiego brzmienia…?

Jeśli nie wiesz, jakiego efektu używa Twój ulubiony basista do osiągnięcia
charakterystycznego brzmienia (pomijając wszelkie techniki gry i instrumenty!)
– zapytaj tutaj. Zanim zapytasz, sprawdź, czy odpowiedź nie znajduje się na
www.guitargeek.com a do konkretnych utworów podaj link.

Jakiego efektu powinienem użyć, aby uzyskać takie brzmienie na moim basie?
Czy wiesz, jakiego efektu używa mój ulubiony basista, aby osiągnąć taki dźwięk?
Czym mogę osiągnąć charakterystyczne brzmienie na moim basie?
Co muszę zrobić, aby mój bas brzmiał tak jak na konkretnych utworach?
Jaki jest sekret brzmienia mojego ulubionego basisty?
Moglibyście polecić mi jakiś efekt do uzyskania konkretnej barwy dźwięku na basie?
Jakie efekty są najczęściej używane przez basistów, aby osiągnąć określone brzmienie?
Czy jest jakiś konkretny efekt, który pozwoli mi na uzyskanie brzmienia mojego ulubionego basisty?
Czy użycie określonego efektu pozwoli mi na nagranie mojego ulubionego utworu na basie?
Jakie efekty są niezbędne, aby uzyskać charakterystyczne brzmienie w muzyce basowej?

1212 komentarzy

  1. Tobik

    Oczywiście to on je:) Gość robi miazgę.

  2. Szympek19

    Witam, czy kto orientuje się czy do osiagniecia brzmienie Cliffa Burtona
    potrzebny będzie compressor? Chodzi mi o uzyskanie „normalnego”, czy używanego
    caly czas tonu. Mozna je uslyszec na wyodrebnionym nagraniu bassu Cliffa z np.
    master of puppets czy creeping death. Jeśli ktoś zna odpowiedz, to proszę tylko
    o informacje, czy z wlaczonym muffem i kaczka (na jakim ustawieniu), da się to
    osiagnac, lub czy do tego konieczny jest compressor.

    Pozdrawiam 🙂

  3. beatdeath

    na tym filmiku jest gitarowy, Cliff używał gitarowych efektów, bo basowych
    jeszcze nie było(?)

    ale moim zdaniem nie jest potrzebny żaden compressor. Po prostu ukręć muffa
    tak aby było jak najpodobniej. A może jest potrzebny kompresor, nie wiem
    nawet do czego służy.

  4. Szympek19

    Ogladalem ten filmik, wiem ze uzywal gitarowych, basowego muffa jeszcze nie
    było, a w sumie to nawet chyba jeszcze o basowych efektach nie mysleli 🙂
    Wlasnie tez się zastanawiam, bo autor filmiku, na ten temat wypowiada się dość
    sceptycznie, ponoc bez compressora będzie to brzmialo jak cytuje: „gowno”.
    Dlatego przyszedlem do bardziej doswiadczonych, aby się tego dowiedziec 😀

  5. beatdeath

    No, a próbowałeś? Ja też gram trochę Burtona, np. Anasthesia, wydaje mi
    się, że bez compresora jest to po prostu taki suchszy dźwięk, ale grać
    można, wystarczy, że jest jakiś fuzz. Ja to grałem na Bad Monkey gitarowy
    efekt i na Big Muffie basowym. Da się, ale to nie jest 100% Cliff to po prostu
    fuzz

    Aha no i jak używałem to z kaczką to kaczka po włączeniu zabierała mi 50%
    głośności i 70% fuzza z bad monkey, więc mało tego fuzza było, nie wiem
    czy compressor coś zmienia w tej kwestii, wątpię, ale się nie znam na
    compresorach

  6. Szympek19

    Wiesz co, mam basowego muffa i właśnie jedzie do mnie kaczka, dlatego te obawy,
    czy to będzie brzmialo. Tez nie chce mieć takiego samego tonu jak Cliff, bo to
    by się mijalo z celem. A jak pisalem, nie chodzi mi o takie rzeczy jak
    anesthesia, bo tam fuzz jest można powiedziec mniej wyrazisty, po prostu
    bardziej podkrecony. Rozchodzi mi się o to, czy na wlaczonej kaczce i muffie
    osiagne podobne brzmienie, jakie jest np. w orionie. Tam caly czas wszystkie
    efekty sa wlaczone, tylko po prostu Burton bawi się kaczka.

  7. beatdeath

    Jaka kaczka? Bo będzie taka padaka jak ja mam, kaczka zjada/zamula fuzza i
    tyle. Nie wiem jak to zrekompensować

  8. Szympek19

    Morley Wah/Vol/Distortion, myślę ze dobrze wybralem na tego typu muzykę. W
    polaczeniu z muffem ciekawie to brzmi.

  9. beatdeath

    Ja mam Morleya Classic Wah jak to działa? Opisałem wyżej.

  10. Szympek19

    Na początku chciałem właśnie classic wah, az tak zle? Czy po prostu zaley od
    efektu?

  11. beatdeath

    Jutro sprawdzę z muffem, ale obstawiam, że wszystkie kacze tak robią, bo sam
    o to pytałem tutaj na forum.

  12. Szympek19

    A, to jeśli taka przypadlosc wszystkich, to ok, myslalem ze to jakiś
    odosobniony przypadek 🙂

  13. yoh1239

    https://www.youtube.com/watch?v=gnAzE5bYnas Co jest ISTOTĄ brzmienia basu w
    8:26? Strasznie mi się podoba takie jak ja to sobie nazywam „grzechoczące”
    brzmienie. Wiem że basista w kabanosie używa basówek spector, w tym wypadku
    chyba rebop, do tego preamp MXR M80 Bass D.I. i przester Boss ODB-3, wzmacniacz
    Warwick profet4.

    Co jest najważniejsze w osiagnięciu takiego lub podobnego „grzechoczącego”
    dźwięku? To głównie kwestia gitary, preampu, odpowiednich strun,
    overdrive’a, jakiegoś charakterystycznego ustawienia barwy/equilizera?

  14. yoh1239

    Świeże jak już. Nie wątpię że struny nie są istotne, ale mi bynajmniej
    nie pomogły w osiągnięciu choćby podobnego brzmienia 🙂

  15. beatdeath

    Świeże struny.

  16. tapchan

    @yoh1239: Świeże jak już. Nie wątpię że struny nie są istotne, ale mi bynajmniej nie pomogły w osiągnięciu choćby podobnego brzmienia 🙂

    Pomogłyby. Tylko musiałbyś grać piórkiem. I posiadanie Spectora też by
    nie zaszkodziło 😀

  17. yoh1239

    o kurczę, myślałem że to zdecydowanie kwestia
    wzmacniacza/przesteru/preampu. Dzięki! Zbieram na nową gitarę 😛

  18. axetofall

    Psze państwa, jak uzyskać takie brzmienie jak to Henry’ego Bogdana z Helmet.
    https://www.youtube.com/watch?v=-TxqhR12IAI

  19. beatdeath

    Ja z kolei mam pytanie co podkręcić, co zmiejszyć lub jaki efekt użyć
    żeby grając paluchami mieć dźwięk zbliżony do kostkowania?

  20. tapchan

    Trzeba zapuścić paznokcie 🙂

    Różnica bierze się z innego ataku. Ukręcić się tego za bardzo nie da.
    Grając palcami można brzmieć prawie jak z pióra grając siłowo. Grając
    piórem można brzmieć prawie jak z palca grając bardzo delikatnie. Prawie
    robi wielką różnicę 🙂

    Ewentualnie możesz się schować za mocnym przesterem – wtedy różnica
    między piórem a palcami jest mniej słyszalna.

  21. Archaon

    W drugą stronę (kostką brzmieć tak jak palce) da się niemalże, o ile się
    ma drewnianą kostkę z odpowiednio miękkiego drewna.

  22. Wosiej

    od 3:50, czy na moim Corcie b4 da rade uzyskać takie brzmienie?

  23. Oczy Chaosu

    https://www.youtube.com/watch?v=QYxNXFPT7w4

    Tak… Poszukuję Drive, który by tak pięknie brudził. Pytałem na fb ale
    chyba moja angielszczyzna ich odstraszyła :). Ktoś ma może sugestie?

  24. Kapral

    Wzmacniacz Sunn + jakiś Big Muff.

  25. Oczy Chaosu

    Sunn raczej sobie nie zmontuję, ale big muffa do basidła spróbuję
    podpiąć. Dziękuję :).

    EDYTA:

    Panowie z Herdera jednak połapali się w mojej angielszczyźnie, za co im
    serdecznie podziękowałem, i podesłali taką oto odpowiedź:

    Its a Geddy Lee japanese made Fender Jazz bass, recorded into a
    1: dry di signal (limited/compressed to f*ck, low passed to like 100 khz and sidechained to kick)
    2: Ibanez PD7 distortion.
    3: Bluebeard fuzz.

    both distortions are treated with some sansamp.

    then sent to a group, with a bit of added chorus on send.

  26. mati22

    Cliff Burton używał Morleya Power Wah Fuzz czy Power Wah Boost?

  27. Kapral

    Milion wyników w google na zapytanie „cliff burton morley wah”.

  28. kielkois

    Jaki efekt by osiagnac takie brzmienie basu?

    https://www.youtube.com/watch?v=4mEpZhwQaJA (chodzi mi o brzmienie w 2.15
    minucie)

  29. beatdeath

    Bas bezprogowy na dobrej elektronice tudzież preampie w kostce 🙂 masz jakieś
    taby? ;P

    w pyte zespół, polecasz coś podobnego jeszcze?

  30. kielkois

    Dzieki 🙂

    Z tego co się dowiedzialem to jest schecter hellraiser extreme 4, lecz o wzmaku
    nic nie mogę znalesc…

    …wpisujac w yt modern metal pewnie znajdziesz coś ciekawego 😉

    ciezko o taby z racjii ze to swiezy zespół…Ciezko cokolwiek znalesc na jej
    temat…

  31. beatdeath

    No to jakoś musieli dograć tego bezproga. Ja mam z kolei Schectera Omen
    Extreme 5 😉 i kilka innych basów 😛

  32. kielkois

    Ja się zastanawiam co do zakupu nowej basowki i chyba kupie jakiegoś schectera
    😉

  33. beatdeath

    Możemy pogadać o moim jak chcesz, stan ideał 😉 jak coś to wal mi na PW,
    żeby tutaj nie spamować 🙂

  34. axetofall

    Mam pytańsko – kupuje teraz Sansamp Bass Driver DI. Czy powinienem sprzedawać
    w takim razie Bossa ODB-3 którego mam w tej chwili, czy Sansamp skutecznie
    wypełni lukę która będzie po Bossie?

  35. tapchan

    Najlepiej wstrzymaj się ze sprzedażą Bossa i sam sprawdź.

  36. krzysiekz28

    https://www.youtube.com/watch?v=nZODoEwub44

    takie cosik jak uzyskać ? mega przyjemny drajwik 🙂

  37. tapchan

    @krzysiekz28:
    https://www.youtube.com/watch?v=nZODoEwub44

    takie cosik jak uzyskać ? mega przyjemny drajwik 🙂

    Brzmi jak Boss ODB-3.

  38. Niemravy

    Witam,

    Mam takie pytanko czy za pomocą BIG MUFF’a osiągne sound jak w utworze
    Marilyna mansona-third day of seven day binge?

    https://www.youtube.com/watch?v=RbfHVNawJC4

    Gdzieś czytałem że basista do tego kawałka użył fuzza i distortiona.

  39. Aviator

    Nagralem właśnie na kolanie specjalnie dla Ciebie riff w podobie:

    Ibanez Roadstar+Big Muff+ Combo Peavey 115Max+ Recorder Tascam DP008. Sygnal
    sciagniety wbudowanym mikrofonem z glosnika.

    Brzmi prawie tak samo…uuhhhaaa.

  40. Niemravy

    Wielkie dzięki Aviator, jesteś wielki 😉

    Właśnie zamówiłem big muffa.

    Mam nadzieje że w EQ uda mi się jeszcze trochę góry podbic

  41. Dex

    @axetofall: Mam pytańsko – kupuje teraz Sansamp Bass Driver DI. Czy powinienem sprzedawać w takim razie Bossa ODB-3 którego mam w tej chwili, czy Sansamp skutecznie wypełni lukę która będzie po Bossie?

    Stosowałem oba efekty na raz w death/industrial metalu i sprawdzało się to
    świetnie

  42. Aviator

    @Niemravy:
    Mam nadzieje że w EQ uda mi się jeszcze trochę góry podbic

    Z gora nie powinno być zadnego problemu. Ja się napocilem, żeby ten szatanski
    deep uzyskac (smiech)…

  43. Niemravy

    Jeszcze takie pytanie o „metaliczny dźwięk” Kmiety z luxtorpedy.

    W takich utworach jak 44 dni lub nieobecny nieznajomy w basie słychać bardzo
    charakterystyczny dźwięk, prawie jak klang.

    Cos podobnego słyszałem już w utworach Toola.

    Przejrzałem pedalboard Kmiety, i jedyny przester jaki widzę to bass drive
    mosfet który na youtubie brzmi zupełnie inaczej.

    http://www.luxtorpeda.art.pl/download/file.php?id=101&mode=view

    Czy to zasługa odpowiednio dobranej gitary+strun+wzmacniacza czy gdzie tkwi
    cały sekret?

  44. mazdah

    Instrument, wzmacniacz plus dobre studio z ogarniętym realizatorem.

  45. romex

    Na jednym z koncertów słyszałem nagłaśnianie Luxtorpedy. Słyszane z
    pozycji słuchacz pod sceną — sound basu był totalnie metaliczny — dużo
    środka i góry, bardzo selektywny. Byłem zaskoczony umiarkowaną ilością
    dołu i niskiego środka. A potem się okazało, że w trakcie koncertu dół
    miażdżył klatę. Zatem kto wie czy sprawa nie tkwi w miksie i balansie
    bas-gitary, no i pewnie na (subbasach z przodów).

  46. zielony666

    Kmieta uzyskuje swój metaliczny sound grając (!!!) palcami na MiA Deluxe Jazz
    Bassie V podłączonym do GK 1001RB + Ampeg 410HLF albo HLF Heritage 810
    (wcześniej TE AH500).

    I tu fakt nad faktami – on po prostu ma takie zajebiste brzmienie „z palcy” –
    bo nie ma gitary szatana, ma misiowego heada i totalnie wolną i mało
    skuteczna pakę. Nie używa praktycznie efektów. A bass faktycznie łamie
    klatę!

    Więc naprawdę nie trzeba mieć sprzętu za milion milionów.

  47. J and D JD110

    GK nie są misiowe, paczka jest raczej skuteczna niż nieskuteczna, a sprzęt
    jest raczej z wyższej półki 😛

  48. zielony666

    No dobra z GK faktycznie palnąłem
    głupotę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ale HLF i lodówa to
    naprawdę nieskuteczne i mało czytelne paki i o to mogę walczyć na gołe
    klaty, paki są ŚWIETNE(!!!) ale mulą i są mało skuteczne i straasznie
    wolne a w porównaniu z EBSami albo SWRami to w ogóle nie słychać.

    Nie z najwyższej półki – czytaj HLF – 2tysiące zł, 1001RB zdarzał się
    nawet za 1800 = 3800zł – półka wysoka, ale nie na tyle żeby graty były
    nieosiągalne dla zwykłego „basowego Kowalskiego”, o to mi chodziło, pisane z
    Ps4 dlatego sużo skrótów myślowych.

    WAL=$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    Fodera=$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    Aguilar=$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

  49. Adrawde

    https://www.youtube.com/watch?v=nG1gRK5b_v0

    Da się uzyskać takie brzmienie z jednym wzmacniaczem? Czegoś więcej
    potrzebuje poza oktawerem, jakiegoś przełącznika lini i przesterem?

  50. pinio

    Jeśli mnie oczy nie myliły, to basista Luxtorpedy na dniach miasta u mnie
    grał na głowie Orange i paka Ampega. Widać tu też
    https://www.youtube.com/watch?v=rLfAmpoKd48

Inni czytali również