Jaki efekt do uzyskania takiego brzmienia…?

Jeśli nie wiesz, jakiego efektu używa Twój ulubiony basista do osiągnięcia
charakterystycznego brzmienia (pomijając wszelkie techniki gry i instrumenty!)
– zapytaj tutaj. Zanim zapytasz, sprawdź, czy odpowiedź nie znajduje się na
www.guitargeek.com a do konkretnych utworów podaj link.

Jakiego efektu powinienem użyć, aby uzyskać takie brzmienie na moim basie?
Czy wiesz, jakiego efektu używa mój ulubiony basista, aby osiągnąć taki dźwięk?
Czym mogę osiągnąć charakterystyczne brzmienie na moim basie?
Co muszę zrobić, aby mój bas brzmiał tak jak na konkretnych utworach?
Jaki jest sekret brzmienia mojego ulubionego basisty?
Moglibyście polecić mi jakiś efekt do uzyskania konkretnej barwy dźwięku na basie?
Jakie efekty są najczęściej używane przez basistów, aby osiągnąć określone brzmienie?
Czy jest jakiś konkretny efekt, który pozwoli mi na uzyskanie brzmienia mojego ulubionego basisty?
Czy użycie określonego efektu pozwoli mi na nagranie mojego ulubionego utworu na basie?
Jakie efekty są niezbędne, aby uzyskać charakterystyczne brzmienie w muzyce basowej?

Podziel się swoją opinią

1 212 komentarzy

  1. Czytałem kiedyś, że używał Juggernauta, ale czy używał go wówczas, czy
    może jakiejś fantazji nt. Fuzz Face – nie jestem w stanie powiedzieć :P.

  2. Jak to zły wątek to mnie zlinczujcie, ale jeśli chodzi o fuzz, to zawsze
    wszystko mi ucina za dużo dołu i zbyt siarczyste to jest i mnie to wkuwia.
    Znalazłem takie coś jak blender od Chaosa,
    allegro.pl/chaos-blender-blend-paralooper-x-wysylka-gratis-i4086220796.html
    wygląda pro i z*ebiście i wodotryski ale drogo też jest, znacie jakieś
    urządzenie, które można użyć w ten sposób?

    inb4 gałka blend w nowych Muffach itp…

  3. @dharr: Czym ukrece brzmienie z wstepu

    https://www.youtube.com/watch?v=HzZ_urpj4As
    😉

    Masz na myśli ten fragment do “Hey” w 00:19? To brzmi jak czysty bas zagrany
    piórkiem z mocnym palm-mute.

    @Besatt: Witam. Jak można wytworzyć takie brzmienie?

    https://www.youtube.com/watch?v=b9OsWK-y9WI

    w posiadaniu mam:
    Ibanez GWB35
    combo Line6 LowDown ld150

    Tak mniej więcej brzmi fretless z założonymi strunami niklowanymi, ogrywany
    przez gościa, który poświęcił parę lat na ćwiczenie artykulacji 🙂

    Wystartuj z płaskim EQ na kanale Clean. Być może będziesz musiał trochę
    basu zdjąć, na tym nagraniu bas leci bardziej środkiem niż dołem. Jeśli
    nie zda egzaminu spróbuj programu Rock. Jest teoretycznie wzorowany na Ampegu
    SVT – Wikipedia twierdzi, że koleś używa takiego właśnie pieca.

  4. Lecą po całości z playbacku – tam są dwie partie gitary i ledwo słyszalny
    bas. Zerknij jak bas brzmi tutaj, kiedy faktycznie grają na żywo:
    https://www.youtube.com/watch?v=me5BmYZJ5Bg

    Jeśli chcesz uzyskać takie gitarowe brzmienie, wytnij dół na zero, góra i
    środek na maksa i dołóż jakiś przester z gainem ma maksa.

  5. Witam.

    Jak ukręcić podobny dźwięk? + ewentualnie więcej “pryknięć”.

  6. Struny mam założone około 2 tygodni temu.

    Mam małego kombiaczka Orange 50 bxt i aktywnego ptaka od Epiphone. Dźwięk
    jest tonowo podobny, ale brakuje tego prykania.

  7. Precision bass, świeże struny, granie kostką. To prykanie jest trademarkiem
    takiej kombinacji i w żaden sposób nie ukręcisz tego na aktywnym
    thunderbirdzie.

  8. Siemson.

    Wiecie może jakiego efektu użyć żeby wydobyć fajne disco brzmienie? Wiecie
    – selektywne, głębokie i wyraziste brzmienie. Powoli zastanawiam się nad
    sprzętem do grania chałtur, i tylko czekam aż hajs wpadnie w łapę, i
    kupuję kilka kostek potrzebnych mi do takiego grania.

    Dziękuję bardzo! :>

  9. @Immo:
    https://www.youtube.com/watch?v=KQRV0c1KXYc

    Żeby tak lubiężnie zabrzmieć, oprócz posiadania talentu w łapach, trzeba mieć…

    …dużo wolnego czasu oraz wywrotkę samozaparcia i pomysłów. Nie słyszę
    tam nic dziwacznego w sprzęcie. Jeśli chodzi ci o ten drive w temacie to
    bierze się on z grania unisono basu i klawisza.

    Na wideo widać PJ -> Ampeg -> mikrofon. Jedyne co bym dodał –
    prawdopodobnie gość nie gra na nierdzwkach. Brzmi bardziej jak nikle, może
    nawet flaty.

  10. Kapral, mogę Wam podawać przykłady Abby, Boney M, Modern Talking czy
    ówczesnego disco polo, ale chciałbym bardziej uniwersalne brzmienie pasujące
    do każdego typu disco. Zapewne większość powie że sama basia wystarczy,
    ale chciałbym wydobyć taki głęboki bas.

  11. W takim razie muszę stwierdzić, że odpowiedź na Twoje pytanie jest
    absolutnie niemożliwa, ponieważ bas w disco z lat 70tych był zazwyczaj
    głęboki i mruczący, a później stawał się coraz bardziej zimny i
    syntetyczny.

    Nie istnieje uniwersalne brzmienie “disco”, tak jak nie
    istnieje “bas do metalu”, o który wielokrotnie początkujący pytają.

    Albo się na coś zdecydujesz i podasz przykład, albo nasze próby pomocy
    spełzną na niczym :D.

  12. siemka!

    a wie kos może jakiego przesteru i czego tam jeszcze uzywa basiata monowara
    Joey DeMaio? kilka jego nr

    albo tak fajnie strzelajacy jak w tym albumie

    ride the dragon itp

  13. Witam ;)Chciał bym się was poradzić jakiego sprzętu potrzeba do ukręcenia
    takiego brzmienia z piosenki Anny Jantar Wielka dama tańczy sama

    Potrzebuje precla czy jazz bassa, a czy mark massbass będzie idealnym headem i
    paczka 2×10 na eminnence gamma

    Myślę że mi pomożecie POZDRAWIAM !!!

  14. Witam, może i odpowiedź będzie banalna ale jak myślicie jakiego
    przesteru/overdrive używa się tu na basie? Pytam bo spodobało mi się to
    brzmienie, fajnie komponuje się z zespołem.

    https://www.youtube.com/watch?v=-u6DvRyyKGU

    A właśnie offtopując jeśli moglibyście podać inne efekty pozwalajacę
    uzyskać taki overdrive, oglądałem Bossa, Ashdowna, Digitecha ale jakoś mi
    nie podpasowały.

  15. Witam basowiczów! Ja z takim pytaniem do Was. Pod względem efektów basowych
    tzw. kostek (bądź montowanych w racku) jestem raczej zielony bo nigdy nie
    byly mi potrzebne ale tak ostatnio sobie pomyślałem nad efektem takim, który
    dawałby brzmienie typowego basu syntetycznego tak to nazwe, a potrzebny do
    muzyki elektronicznej, bucy bucy 😀 bądź nowoczesnego disco, jakieś
    propozycje na uzyskanie takiego efektu macie? Zastanawiam się czy na EBS HD350
    można coś podobnego ukręcić ale nie mam jak tego sprawdzić póki co.
    Pozdrock

  16. Posłuchaj próbek Digitech BAss Synth na początek i powiedz, czy Ci chodzi o
    coś takiego. 😉

  17. Paluchy – tak. Big Muff – nie. Zagrane na Gibsonie EB13 przez Taurusa Abigar na
    piecu Hiwatta (nie pytaj skąd tak dziwna kombinacja). Sądzę, że to kwestia
    Hiwatta. Ale szczegóły brzmienia są zasługą realizatora dźwięku, który
    ma swoje własne patenty na miksowanie ścieżek.

  18. Rafał Matuszak (basista comy) uzywa basów:

    -MusicMan Sterling Ray 5 (do spokojniejszych piosenek)

    -najczesciej uzywa basu Sadowsky

    -i zapasowy GMR

    Gra na headzie lampowym z firmy MESA, głośniki również z MESY

    Nie używa żadnych efektów (kostek) ma tylko octaver i compressor wbudowany w
    head 🙂

  19. Witam. Mam pytanie. Czy istnieje jakiś efekt do basu, który jakby
    ujednolicałby, wyrównywałby jego brzmienie? Sam nie wiem jak dokładnie
    opisać to o co mi chodzi, więc może podam przykład. W moim basie w obrębie
    jednej struny są progi na których dźwięki brzmią mniej wyraziście, są
    po prostu cichsze niż reszta lub też na pewnym progu dany dźwięk brzmi w
    porządku, ale już próg wyżej szarpana struna “wali” po uszach średnim
    pasmem, lub też struny (mimo, że z jednego setu) brzmią inaczej. Oczywiście
    nie chodzi tu o różnice w wysokości dźwięków. Chodzi mi o jakiś efekt,
    który tak jak już pisałem wyżej ujednolicałby brzmienie (głośność
    dźwięku i poszczególne jego pasma) na konkretnej strunie, jak i tych samych
    dźwięków na różnych strunach.

    Mam nadzieję, że napisałem to w miarę jasno.

  20. W pierwszej kolejności sprawdź czy gitara jest w dobrym stanie. Twój opis
    różnic w brzmieniach dźwięków w obrębie jednej struny pasuje do problemu
    zwanego “wilkami” – być może trzeba dać progi do szlifu, podregulować
    bas.

    Różnice w brzmieniu poszczególnych strun są zawsze. W zależności od
    jakości strun mogą być mniejsze lub większe, ja jeszcze nigdy nie trafiłem
    na struny w których różnicy nie ma wcale.

    Jeśli gitara jest ok to w następnej kolejności sprawdź czy nie masz
    skwaszonych ustawień brzmienia na piecu. Jeśli podbijasz jakąś
    częstotliwość na EQ to siłą rzeczy dźwięki zawierające harmoniczne tej
    częstotliwości będą głośniejsze i “pełniejsze” od tych, które ich nie
    zawierają. Polecam ustawiać EQ na płasko i sprawdzić, czy różnice w
    brzmieniu poszczególnych dźwięków na jednej strunie nadal są tak
    ewidentne. Jeśli masz w piecu jakiś pre-shape, ultra-low czy inny contour to
    też sugeruję to wyłączyć na potrzeby eksperymentu.

    Idąc dalej – różnic w brzmieniu tego samego dźwięku granego na różnych
    strunach (np. 2 próg na G w porównaniu z 7 progiem na D) nie zniwelujesz
    żadnym efektem zachowującym w jakimkolwiek stopniu charakter brzmienia
    gitary. Instrumenty strunowe po prostu tak mają, z fizyką nie wygrasz. Można
    próbować radykalnych operacji na EQ, ale z mojego doświadczenia jest to de
    facto psucie brzmienia, nie naprawianie.

    Poziom głośności dźwięków możesz równać kompresorem lub limiterem, ale
    to będzie głośność, nie brzmienie. A zagrane na G nadal będzie brzmiało
    inaczej od A granego na D.

  21. @Kano: W moim basie w obrębie jednej struny są progi na których dźwięki brzmią mniej wyraziście, są po prostu cichsze niż reszta lub też na pewnym progu dany dźwięk brzmi w porządku, ale już próg wyżej szarpana struna “wali” po uszach średnim pasmem, lub też struny (mimo, że z jednego setu) brzmią inaczej.

    Masz wilki na gryfie, efekt raczej średnio pomoże. Powinieneś raczej
    spróbować wymienić klucze na cięższe – wilki wywoływane są wzajemnym
    wygaszaniem się częstotliwości dźwięku i wibracji samej gitary, zatem
    zmiana jej masy może zredukować problem.

  22. Mam wilki w moim basie i o tym wiem. Są głównie na dźwięku D. Byłem z tym
    u lutnika, ale powiedział, że nie da się z tym nic zrobić, jednak na moim
    miejscu by się tym nie przejmował, bo nie są jakieś wielkie. Jednak jeśli
    chodzi o brzmienie jestem strasznie wyczulony i trudno mi się cieszyć z gry
    kiedy są tak duże różnice w brzmieniu nawet na tej samej strunie. Dlatego
    miałem nadzieję, że jest jakiś efekt, który mógłby to chociaż w pewnym
    stopniu zniwelować. Jeśli chodzi o EQ, to podbijam jedynie trochę wysokie
    tony i to wszystko. Nie ustawiam żadnych innych “dodatków”. Jeśli chodzi o
    dociążenie główki czytałem, że to jedynie przenosi wilki w inne miejsca.

  23. Witam proszę o poradę jak uzyskać brzmienie basisty ARKADIUSZA ŻAKA który
    grał w utworze Pozegnanie z bajką i w wielu innych.

    Jakiego sprzęt muszę mieć wiem tyle że najlepiej jazz bass tylko nie wiem z
    jakiego drewna musi być gitara dająca takie brzmienie i czy czysto brzmiący
    wzmacniacz czy może jakiś efekt jeszcze ? bardzo mi zależy na waszych
    wypowiedziach.

  24. Poszukaj na forum, mamy wątek o Arkadiuszu Żaku – mało tego, jest tam nawet
    zdjęcie tej gitary, na której nagrywał wszystkie Pany Kleksy i inne :).

  25. czasami mam wrażenie że każde brzmienie byście podciągnęli pod big muff –
    niestety, ten nie, jest wyraźniejszy niż sygnał z big muffa, i bardziej taki
    surowy. a taby kompletnie niepotrzebne, przecież ze słuchu to jest strasznie
    proste.

  26. Wszystko ze sluchu jest strasznie proste, albo strasznie trudne zalezy kto
    slucha;) nie chce tu nikogo obrazac sam mam tym strasznie problemy;/

  27. @axetofall: czasami mam wrażenie że każde brzmienie byście podciągnęli pod big muff – niestety, ten nie, jest wyraźniejszy niż sygnał z big muffa, i bardziej taki surowy. a taby kompletnie niepotrzebne, przecież ze słuchu to jest strasznie proste.

    Niczyja wina, że dużo basistów używa i zna big muffa 😛

    To pierwsze wideo kojarzy mi się się z brzmieniem Bossa ODB-3. Myślę, że
    można też próbować ukręcić coś takiego na Sansampie.

    To drugie to prawie na pewno przesterowany wzmacniacz lampowy, prawdopodobnie
    Ampeg. Mam preamp Ampeg SVT-IIP i jak mu się dowali gainem to brzmi prawie
    identycznie. Sansamp jest blisko, ale to nie do końca to, środka takiego na
    nim raczej nie ukręcisz. Może Catalinbread SFT dało by radę.

    W obu przypadkach istotny jest też mocny atak piórem.

Możliwość komentowania została wyłączona.