Jaki efekt do uzyskania takiego brzmienia…?

Jeśli nie wiesz, jakiego efektu używa Twój ulubiony basista do osiągnięcia
charakterystycznego brzmienia (pomijając wszelkie techniki gry i instrumenty!)
– zapytaj tutaj. Zanim zapytasz, sprawdź, czy odpowiedź nie znajduje się na
www.guitargeek.com a do konkretnych utworów podaj link.

Jakiego efektu powinienem użyć, aby uzyskać takie brzmienie na moim basie?
Czy wiesz, jakiego efektu używa mój ulubiony basista, aby osiągnąć taki dźwięk?
Czym mogę osiągnąć charakterystyczne brzmienie na moim basie?
Co muszę zrobić, aby mój bas brzmiał tak jak na konkretnych utworach?
Jaki jest sekret brzmienia mojego ulubionego basisty?
Moglibyście polecić mi jakiś efekt do uzyskania konkretnej barwy dźwięku na basie?
Jakie efekty są najczęściej używane przez basistów, aby osiągnąć określone brzmienie?
Czy jest jakiś konkretny efekt, który pozwoli mi na uzyskanie brzmienia mojego ulubionego basisty?
Czy użycie określonego efektu pozwoli mi na nagranie mojego ulubionego utworu na basie?
Jakie efekty są niezbędne, aby uzyskać charakterystyczne brzmienie w muzyce basowej?

1212 komentarzy

  1. Frytas

    Jak uzyskac brzmienie, takie jak w tym trailerze (zaczyna się mniej więcej w
    tym momencie:

    https://www.youtube.com/watch?v=kt6Wj_VooGo

    Wydaje się nie trudne, ale kręcę, kręcę i nie udaje mi się :/

  2. Kapral

    To takie bardzo typowe brzmienie z dwóch rozkręconych pickupów, na
    basie granym kostką :D.

  3. tapchan

    Miałem kiedyś koreańskiego Spectora i dokładnie tak brzmiał w
    okolicznościach wspomnianych przez Kaprala.

  4. Łowi

    https://www.youtube.com/watch?v=CP4Lhe6E7YY

    czym można podobne brzmienie wyciagnac? sansamp jakiś? mxr blowtorch?

  5. wiolanczela1995

    Witam!

    Chciałbym uzyskać brzmienie podobne do brzmienia mistrza 😀

    Oczywiście identyczne brzmienie jest nieosiągalne, lecz może dzięki efektom
    uda mi się choć do tego zbliżyć.

    Chodzi mi konkretnie o ten bass attack , funk bass brzmienie .

    Widoczne jest min. tutaj :

    (także świetnie widać to w studyjnym szczególnie podczas sola )

    https://www.youtube.com/watch?v=JnfyjwChuNU

    ( 2:22)

    https://www.youtube.com/watch?v=U_E4IBO4Jf4

    (2:27)

    (0:40)

  6. tapchan

    wiolanczela1995:

    Przede wszystkim paluchy i gitara. Jasno brzmiąca decha, humbucker w pozycji
    centralnej i mocny atak na struny.

    Oglądnij sobie to:
    https://www.youtube.com/watch?v=3ARZGwfhC_U

  7. Gondi

    A wie ktoś może w jaki sposób uzyskać brzmienie charakterystycxne dla Johna
    Entwistle? chodzi mi np o to
    https://www.youtube.com/watch?v=YTXGBxF0_bA lub o
    to
    https://www.youtube.com/watch?v=kkKeZ1z8zGk

  8. Kapral

    Mocna artykulacja, struny ustawione nisko, często obijające się o progi. W
    tym pierwszym filmiku to jeszcze jakiś drajw jest.

    Generalnie w związku z basistami tak popularnymi, jak John Entwistle, to
    polecam google, można bardzo szybko znaleźć potrzebne info:

    http://www.thewho.net/whotabs/gear/bass/bass.html

  9. Gondi

    Czyli do uzyskania takiego brzmienia potrzebuje szafy procesorów za kupę
    kasy? Czy da radę jakoś podrobić ten sound?

  10. Kapral

    Nie – wystarczy dobry bas z pickupem / pickupami typu P,
    wyregulowany tak, żeby struny przy trochę silniejszym ataku waliły o progi,
    Tech21 Sansamp i generalnie możesz już takie brzmienie podrabiać (przydałby
    się jeszcze wzmacniacz o konkretnym wygarze). A, i jeszcze to ważne –
    nauczyć się grać takim mocnym atakiem.

  11. Damta

    Ale czy John E. nie grał czasem przy użyciu kostki?

  12. tapchan

    Czasem może grał.

  13. Kapral

    Czasami grał, czasami nie, to zależy.

  14. Moler

    Do tego co Kapral powiedział wydaje mi się, że świeżutkie stalówki
    jeszcze…

  15. sledz

    Ze wzmakiem Sunn Concert i mega niską akcją, i z atakiem z góry brzmiałem
    całkiem podobnie do Entwistle. Może nie w tym pierwszym filmiku, bo tam to
    słyszę pickup bardzo blisko mostka (a ten bas pewnie ma na dodatek grafitowy
    gryf), a w drugim to nie wiem. No ale generalnie klarownie brzmiące wiosło,
    setup i technika to klucz.

  16. Asus

    Siemka jak ukręcić taki warkot basu jak w tym filmiku?

    https://www.youtube.com/watch?v=ReLVtV7C1qA

  17. Theodor

    Witam, jak mogę uzyskać brzmienie basu ze skądinąd klasycznego w
    niektórych kręgach kawałka „Bonkers”
    https://www.youtube.com/watch?v=W33UGEKIgmU Przester, wiadomo, niemniej jednak
    – stary, dobry Big Muff się nada? I czy tam przypadkiem nie ma jakiegoś
    delikatnego delaya?

  18. mazdah

    Przede wszystkim zacząć należy od tego, że tu nie gra bas.

  19. Kapral

    O kurde, klasyka prawie jak „Smoke on the water” Purpli.

    To brzmienie jest do osiągnięcia za pomocą basu, ale to nie będzie sam li
    tylko Big Muff. Udawało mi się za pomocą cyfrowych kombajnów takie
    brzmienia produkować, trochę z tym jest zabawy. Nie da rady tutaj pomóc w
    sposób „ten i ten efekt, takie-a-takie ustawienie eq i jest git”.

  20. Theodor

    mazdah: Jestem tego w pełni świadomy 😉

    Kapral: Trudno, jeśli kiedyś złapię jakiś multiefekt, spróbuję pobawić
    się z presetami, może uda mi się uzyskać brzmienie choć trochę zbliżone
    do tego. Niemniej jednak, dzięki za odpowiedź.

  21. Bjarni

    Synth+octaver?

  22. Łowi

    czego potrzebuje tutaj ? wydaje mi się, ze sansamp, ale , który ?

  23. Bjarni

    Niekoniecznie sansamp, przede wszystkim precel na świeżych stalówkach+dobrze
    kręcić eq, ewentualnie jakiś drive faktycznie tam jest. Nie wiem, może bddi
    by Ci wystarczył tu?

  24. Squanto

    Cześć, zastanawiam czy jest jakieś EQ albo coś podobnego do uzyskania
    takiego brzmienia:
    od 0:00 do
    00:24? Czy ten „deep” to po prostu efekt grania na sprzęcie bardzo dobrej
    jakości? Tzn. pickupach, głowie, kolumnach itp.?

    Pozdrawiam.

  25. Kapral

    To żaden efekt, to technika oraz genialna gitara basowa (niestety – do tej
    pory nikomu się tego brzmienia nie udało podrobić – szukaj w necie „Wal
    basses”) i topowy sprzęt studyjny.

    Jest dokumentalny film na temat nagrywania tego albumu, poszukaj i obejrzyj :).

  26. latros

    Jak ukręcić brzmienie, które Nick Beggs (albo Steven Wilson, bo to on jest
    producentem) uzyskał w utworze https://www.youtube.com/watch?v=_w8SY_9yO8k Luminol? Co dziwne, na
    płycie gra ten utwór kostką (widziałem film), a na https://www.youtube.com/watch?v=E3MpGBwGdVk koncercie takie same
    brzmienie uzyskiwał palcami, więc to chyba nie kwestia techniki. Od razu
    mówię, że kupno Spectora Coda, na razie odpada (z oczywistych względów)
    ;-). Dzięki

  27. tapchan

    Na tym koncercie to nie Sepctor Coda a raczej NS2. Nie wiem czy coś takiego
    ukręcisz, ta gitara po prostu tak brzmi. Zadanie utrudniłeś dodatkowo nie
    podając co masz do dyspozycji.

  28. latros

    ale w studio https://www.youtube.com/watch?v=iOS48Icj1YY nagrywał naCodzie. Wiem, że używa strun Roto, choć nie wiem dokładnie których.
    Przypuszczam, że do takiej żylety, to raczej stalówki muszą być. Ja też
    używam Swingów stalówek. A co, mam? Steinbergera Spirita 5 i Precla z
    pickupem Lace Sensor.

  29. tapchan

    Przesłuchałem wersję studyjną i koncertową.

    Brzmienie basu nie jest identyczne. W studio jest dużo śpiewniejsza góra i
    wyraźniejszy środek. Wyraźnie słychać różnicę między palcowaniem a
    piórkowaniem, szczególnie we fragmencie około drugiej minuty (tam gdzie bas
    całkowicie sam zostaje), więc nie można powiedzieć, że technika i
    artykulacja są tu bez znaczenia.

    Stainbergera nie macałem. Z klasycznego Precla może udało by się wycisnąć
    brzmienie zbliżone do tego na koncercie, ale musiałbyś to nagłośnić
    jakimś Ampegiem SVT albo przepuścić przez preamp potrafiący go udawać,
    Sansamp jakiś albo coś.

    Brzmienia studyjnego raczej nie wyciśniesz bez pickupa przy moście.
    Myślę, że warto by się rozejrzeć za przyzwoitym jazz-bassem, ewentualnie
    przerobić precla i dołożyć mu ten przetwornik. I znowu pewnie trzeba by go
    przepuścić przez coś około-ampegowego.

  30. latros

    https://www.youtube.com/watch?v=FB2NQRGfjQ4 coś takiego? Mój
    steinberger ma dwa humbuckery. Precla nie chce mi się przerabiać (szkoda). To już
    raczej kupię Squiera precission z pickupami p+j. w każdym razie dzięki, że
    się nad tym pochyliłeś.

  31. tapchan

    Tak, ten sansamp powinien dać radę.

    Humby mogą nie zrobić roboty, na ogół takim przetwornikom brakuje tej
    wyartykułowanej góry, którą słychać na tych nagraniach. P+J, J+J,
    ewentualnie P+P – za takimi wiosłami bym się rozglądał.

    Do usług 🙂

  32. Demon75

    Z tym Beggsem to co poniektórym się wujka gógla nie chce użyć:

    /wp-content/uploads/intext/jpeg/2376-swa18.jpg

    Ctrl+F Nick Beggs

  33. latros

    @Demon75: Z tym Beggsem to co poniektórym się wujka gógla nie chce użyć:
    /wp-content/uploads/intext/jpeg/2376-swa18.jpg

    Ctrl+F Nick Beggs

    Wydaje mi się, że to na jakim basie był nagrywany ten kawałek, zostało
    wyjaśnione. To zdjęcie, jest z tegorocznej trasy. Video koncertowe z kwietnia
    lub maja 2012, a więc jeszcze przed nagraniem utworu Luminol na płytę. Na
    wiki napisane jest nawet jakich używa wzmacniaczy i strun. Nigdzie nie jest
    napisane tylko jakich użył efektów do tego konkretnie kawałka (o ile w
    ogóle). I o to mi chodzi. Może to jego tajemnica? W sobotę spróbuję go
    podpytać osobiście. Może się uda.

    KLIK WątekNicka Beggs’a sam zakładałem na Basoofce. Myślisz, że się nie
    przygotowałem?

  34. Demon75

    Wiem tylko, że jako procesor efektów używa (na żywo) Rolanda V-Bass, a
    nagłaśnia się TC RH450. Nie wiem co piszą na Wiki, po prostu to widać
    ;-)))

  35. BartWuten

    https://www.youtube.com/watch?v=be7iNHw8QoQ

    https://www.youtube.com/watch?v=fWZcQT4DtkU <- 0:36

    A do dysozycji mam Yamahę RBX 374, Peavey’a TNT 130 i MXR M-80. Osiągnę
    takie brzmienie na tym sprzęcie?

    Na próbach gram na Fenderze Rumble 100 i jest niemalże identyczne, jednak na
    tym Peavey’u tylko góra brzmi jak w podanych linkach, dół już nie
    grzechocze tak fajnie.

    Jakieś rady?

  36. tapchan

    Postaw oba piece obok siebie, przepinaj gitarę co parę chwil i kręć gałami
    na Peaveyu aż będzie dobrze.

    Jak się nie uda sprzedaj Peaveya i kup Fendera.

  37. latros

    No, i wszystko się wyjaśniło. Faktycznie trochę chodzi o bass (Spector
    Coda), ale nie tylko. Nick Beggs na Luminol rozdzielił sygnał. Jeden poszedł
    do konsoli przez lampowy wzmacniacz Marshall’a (nie wiem jaki), a drugi sygnał
    poszedł prosto do miksera. Tyle mi powiedział.

  38. Łowi

    Mxr blowtorch dalby rade jako overdrive podobny do przesteru Lemmy’ego?

    Potrzebuje przesteru, , który będzie robil z basu druga gitarę tak do ok 5 stowek
    i nie mam pojecia za co się zabrac.. w kazdym razie potrzebna regulacja srodka,
    overdrive (może być trochę mocniejszy niż w motorhead) no i fajnie by było
    jakby było wejscie d.i 😉

  39. tapchan

    Polish Love daje radę w takim zastosowaniu. Ale nie ma DI ani EQ, tylko Gain,
    Master, wejście i wyjście.

  40. Kapral

    [quote=Łowi]Mxr blowtorch dalby rade jako overdrive podobny do przesteru
    Lemmy’ego?

    Nie szukaj brzmienia podobnego do Lemmy’ego w efektach, on żadnych nie używa
    :D. Lampowe Marshalle robią mu taki sound :).

  41. Łowi

    Wiem. Szukalem, czytalem i znalazłem milion odpowiedzi, ze lampy, rick,
    marshall i takie tam.

    Z lemmym tylko tyle ma to mieć wspolnego, ze ma brzmiec jak druga gitara i żeby
    srodka nie gubilo i najlepiej żeby to był mocny overdrive albo nawet
    podchodzacy pod distortion może być – jakieś propozycje ?

  42. Basoofka_NET

    Jak chcesz gitarowy sound to może zainteresuj się gitarowymi efektami.
    Poszukaj demówek basowych Boss (np. jeden z wielu distortion albo Metal Zone
    MT2) lub Digitech Whammy. Wydaje mi się, że sansamp z podkręconymi treble i
    presence też mógłby się nadać.

  43. Hisa

    Wie ktoś, czy na basie Washburn T14 z piecykiem Orange CR25BX można byłoby
    uzyskać podobne brzmienie do tego z linku ? https://www.youtube.com/watch?v=-6nVcpz0xxA

  44. Drooper

    Wycinasz środek, podbijasz górę i dół. No i dodajesz przester. Tyle że na
    takim małym piecyku nie otrzymasz raczej takiego „dużego” brzmienia. Wymaga
    ono dosyć sporej mocy nagłośnienia i powierzchni głośników.

  45. Kapral

    @Hisa: Wie ktoś, czy na basie Washburn T14 z piecykiem Orange CR25BX można byłoby uzyskać podobne brzmienie do tego z linku ? https://www.youtube.com/watch?v=-6nVcpz0xxA

    Nie.

    Możesz kombinować, ale będzie baaaardzo trudno.

  46. krzysiekz28

    może ktoś wie jak uzyskać tego szatana ?

    wiem że owy basista grał na preclu, ale co dalej?

    jakiś pomysł?

    z góry dzięki

  47. Kapral

    Chodzi Ci o to brzmienie na początku, czy później w utworze?

    Bo to na początku to prawdopodobnie owoc przetworzenia sygnału z precla, ze
    stalowymi strunami, przez szereg różnych przesterów i zabawek studyjnych. A
    później to już zwykłe brzmienie wykręconego na gainie precla, granego
    kostką.

  48. PSIexample

    To zdecydowanie jest kilka przesterów i całkowicie wycięty środek, do tego
    kostka jak już Kapral wsspomniał, a później no to jakiś zwykły przester i
    do przodu. Z konkretnych modeli jedyne,co przychodzi mi do głowy to ze 2 albo
    3 Big Muffy połączone w szeregu, jakikolwiek pojedynczy efekt musiałby mieć
    naprawdę chorą skalę przesterowania, żeby coś takiego wyciągnąć

  49. bartazel

    Chciałbym uzyskać takie brzmienie basu:

    https://www.youtube.com/watch?v=IXEuSF5JJOE

    Interesuje mnie jak ukręcić coś podobnego (bo wiem, że na moim sprzęcie za
    cholerę nie będzie kropka w kropkę). Mam Squier Jazz Bass Vintage Modified +
    Ashdown Five Fifteen. Ciekawi mnie też jakiego sprzętu najlepiej użyć do
    uzyskania takiego efektu jak w linku.

    EDIT. W próbowni mogę skorzystać z comba Box Electronics Taurus B-215. Na
    tym chyba prędzej coś wymyślę.

  50. krzysiekz28

    https://www.youtube.com/watch?v=L611BmxKNhU -> 0:25

    https://www.youtube.com/watch?v=y4ODPcSXUI4

    ten gruchot jest piękny, niech ktoś mi powie jak uzyskać ten dźwięk.
    Sansampem dałoby rade ?

Inni czytali również