Witam kolegów basistów,
mam pytanie – chcialbym zasiegnac informacji jak w zasadzie grac kawalki folkowe, weselne. Krotko mowiac jezeli mam piosenke z chwytami Am,F,C,G to jak ja ograc zeby to nie bylo oklepane na zasadzie grania dzwiekami np. AAAAA, FFFF, CCCC, GGGG. Jakie sa proste sposoby na urozmaicenie brzmienia. Jezeli na kazdy chwyt mialbym szarpnac trzy dzwieki (Am – A,C,E), to w pewnym momencie zostane w tyle i gitarzysta mnie wyprzedzi grajac juz “F albo C”. Nie wiem czy dobrze wytlumaczylem co mi po glowie chodzi, liczę na Waszą wyrozumiałość i pomoc.
Serdecznie pozdrawiam.
Jak mogę zagrać folkowe kawałki na basie, aby brzmiały ciekawie?
Co mogę zrobić, aby uniknąć grania oklepanych dźwięków na basie, jak na przykład: AAAAA, FFFF, CCCC, GGGG?
Jakie są sposoby na urozmaicenie brzmienia na basie, kiedy gram piosenkę z chwytami Am, F, C, G?
Jak mogę uniknąć zapewnienia na basie do każdego chwytu trzech dźwięków (np. Am A, C, E), aby nie zostawać w tyle i nie przegrywać z gitarzystą, który może już gra F lub C?
Jak mogę zagrać na basie folkowe i weselne kawałki na żywo i zachować interesujące brzmienie?
Jak będę mógł wzbogacić swoją grę na basie i nie ograniczać się do oklepanych dźwięków, grając na weselach i innych okolicznościach?
Jakie techniki na basie mogę wykorzystać, aby urozmaicić mój styl gry w piosenkach folkowych i weselnych?
Jakie są sposoby na grę w piosenkach folkowych i weselnych na basie, które nie są takie proste i oklepane?
Co robić, aby mój styl grania na basie w piosenkach folkowych i weselnych był bardziej interesujący dla słuchaczy?
Jak mogę nauczyć się grać kawałki folkowe i weselne na basie w oryginalny sposób, aby sprawić, żeby ludzie tańczyli i dobrze się bawili?
[url=https://www.youtube.com/watch?v=Br29sKy9PRA ]https://www.youtube.com/watch?v=Br29sKy9PRA [/url] :)))
Podpatrywać i podsłuchiwać najlepszych… A tak poważnie, to co zrobił Stu Hamm, jest wg mnie mistrzostwem “urozmaicenia” bassu w folku/country.
Wiadomo, oczywiście podpatrywanie i podsłuchiwanie jak najbardziej. Myślałem, że miałby ktoś jakąś radę, poradę jak to ogrywać 🙂
Żeby nie grać prymek, to ja polecę ułożyć (albo podpatrzeć) sobie jakiś pasujący walking, a przy zmianie chwytów coś pourozmaicać rytmicznie (jakiś przedtakt na przykład wsadzić czy “przejście” krótkie dodając parę dźwięków).
Nie masz tak, że jak słyszysz jakiś numer, to Ci jakieś pomysły (linie) same do głowy przychodzą?
Gram od niedawna i tak na prawdę z czym miałem do czynienia to jedynie tabulatury, ogrywajac jakis kawalek np. Red Hot’ów. Mógłbyś podać przykład tego co opisałeś na tych czterech akordach, które w/w. Najlepiej po prostu, ze do Am -dolozylbys to i owo.
Jeżeli faktycznie grasz tak jak to rozpisałeś, tj. same prymy akordu w podziałach ćwierćnutowych to ja mam dla Ciebie propozycję jeśli chodzi o metrum 2/4: spróbój odgrywać każdy takt w układzie pryma – kwinta, od czasu do czasu wprowadzając tzw. kwintę odwróconą, tj. kwinta – pryma. Możesz używać różnych pozycji danego dźwieku na gryfie. Co mam na myśli ? Gdy odgrywasz np akord D-dur, to do prymy z pozycji A5 (piąty próg na strunie A) kwintę możesz grać zarówno w pozycji E5 jak i D7.
Z czasem postaraj sie budować pochody w regularnych podziałach ćwierćnutowych (tzw. bas spacerujący) oparty na pentatonice lub skali diatonicznej. Idąc tą drogą dojdziesz do walkingu opartego na skali harmonicznej. Dla celów weselno-chałturniczych taki poziom jest absolutnie wystarczajacy.
No i przede wszystkim – tak jak napisano wcześniej -dużo podsłuchuj,podpatruj oraz samodzielnie analizuj utwory (linie basowe) nie wyłączając dobrze zrobionych plików midi.
PS. Jeśli terminy, które przywołałem sa Ci obce to musisz sam wykonać troche pracy i wiedzę teoretyczną uzupełnić, ponieważ na tak postawiony problem z Twojej strony większość będzie odpowiadać Ci takim językiem jak ja to zrobiłem.
Powodzenia.
Dość konkretny przepis:
https://www.youtube.com/watch?v=VZUSEHkLS8Q
https://www.youtube.com/watch?v=PySxDj92T5I
Moim zdaniem tam jest wszystko, czego potrzebujesz.
Pozdroofka
RomekS
1. Posłuchaj jak inni grają ten kawałek.
2. Jak zobaczysz, że trzy tony składowe to za dużo, to zagraj 2 lub jeden.
3. Nagraj te funkcje, jak lecą – na gitarze – puść w pętli i kombinuj. W tempie 2 x wolniej.I tyle razy zagraj – aż wymyślisz coś ciekawego. Możesz też puszczać np. po jednej fukcji w kółko.
[quote=zbikra]Jeżeli faktycznie grasz tak jak to rozpisałeś, tj. same prymy akordu w podziałach ćwierćnutowych to ja mam dla Ciebie propozycję jeśli chodzi o metrum 2/4: spróbój odgrywać każdy takt w układzie pryma – kwinta, od czasu do czasu wprowadzając tzw. kwintę odwróconą, tj. kwinta – pryma. Możesz używać różnych pozycji danego dźwieku na gryfie. Co mam na myśli ? Gdy odgrywasz np akord D-dur, to do prymy z pozycji A5 (piąty próg na strunie A) kwintę możesz grać zarówno w pozycji E5 jak i D7.
Z czasem postaraj sie budować pochody w regularnych podziałach ćwierćnutowych (tzw. bas spacerujący) oparty na pentatonice lub skali diatonicznej. Idąc tą drogą dojdziesz do walkingu opartego na skali harmonicznej. Dla celów weselno-chałturniczych taki poziom jest absolutnie wystarczajacy.
No i przede wszystkim – tak jak napisano wcześniej -dużo podsłuchuj,podpatruj oraz samodzielnie analizuj utwory (linie basowe) nie wyłączając dobrze zrobionych plików midi.
PS. Jeśli terminy, które przywołałem sa Ci obce to musisz sam wykonać troche pracy i wiedzę teoretyczną uzupełnić, ponieważ na tak postawiony problem z Twojej strony większość będzie odpowiadać Ci takim językiem jak ja to zrobiłem.
Powodzenia.[/quote]
Dzieki Panowie! Do kolegi zbirka mam pytanie. Jesli dobrze rozumiem pomiedzy pryma, a kwinta jest 7 progow. Czyli jesli bym chcial zagrac F-dur pozycji E1, to kwintę mogę zagrać z pozycji A3 lub E8? Dobrze zrozumiawszy? 😀
PS. Co do filmików z pewnością okaża się pomocne!
Nie do końca mnie zrozumiałeś. W swoim poście chciałem pokazać, ze kwintę do danej prymy mozna grać niżej lub wyżej w stosunku do tej prymy. Te dwie wersje kwinty bedą różniły sie od siebie o całą oktawę. Przykład, który opisałeś (z akordem F-dur) jest poprawny muzycznie, ale jako kwintę proponujesz ten sam dźwiek tylko zagrany na różnych strunach. Poza tym wariant z kwintą na pozycji E8 jest niewykonalny technicznie. Generalnie musisz zapomnieć o graniu konwencji: pryma – kwinta na jednej strunie.
Rozumiem. Wrajac do tego przykladu podam inny rowniez z akordem F-dur – zagrany w nastepujacy sposob D3, A3, badz zamoast A3 – G5?
Będzie prawidłowo
Poszukaj na forum postów kolegi Tubasa
Taka próbka
https://basoofka.net/blog/31045,tubas-leniwy/