jak się do tego pudła zabrać??

518-3e0646ad8e17ce01m.
jaka postawa; jakie ulożenie dloni, palców; ktorymi palcami grac poszczegolne
dźwięki itd. itd.

czyli co muszę wiedziec żeby nie zabic się przy spotkaniu z kontrabasem

Podziel się swoją opinią
karol098
karol098
Artykuły: 0

38 komentarzy

  1. z tego co mówisz to nauczyciela nie masz a warto żeby ktoś Ci pokazał jak się
    trzyma na tym reke.. co do stania to ustaw go sobie tak żeby prozek był mniej
    więcej na wysokości oka, łuku brwiowego. opierasz go o brzuch tak blizej
    biodra tym kantem od tylnej deki tak żeby tzymał równowage jak go puścisz.
    gra się trzema palcami. jest jeszcze pozycja rozszerzona gdzie wystepuja 4 ale
    nieważne. od następnej oktawy wchodzi się go pozycji kciukowej. załatw sobie
    książke J Eichstada. Szkoła na kontrabas cz 1 jest parę zdjęć. i opisane
    jak grac. tylko to jest do gry smyczkiem. aha te 3 palce to 1 2 i 34 razem
    dostawiaj palce nie odrywajac poprzednich. przy zmianie pozycji przesuwasz
    cały układ. ogólnie to nie polecam się za to brac bez nikogo kto Ci z bliska
    pokaze jak się tym obsługiwac

  2. nauczyciel jest, ale licze na jakieś zyciowe porady, osobiste patenty 😉

    ta…

    ta… ze niby cwany inteligenciak

  3. Przy KOntrabasie to nauczyciel musi być 😛 generalnie ułożenie palców to
    jest jakby takie m/ 😀 2 palec z 3 są złączone a 4 i 1 jest rozszerzony co
    niżej pozycja to mniejsze rozwarcie palców, kciuk muisz mieś na wysokosći 2
    palca oczywiście to wszystko w pozycjach I – VIII włąćznie bo dalej masz IX
    to kciuk so samego końca i pierwszy musisz rozszeżony w dół drugi zaś tym
    razemn niejest złaczony z 4 😀 a flażolety w IX pozycji walisz 4 palcem .
    Jeśli chodzi o smyczek(nienapisałeś o nim 😀 może neichcesz grać smykeim no
    ale ja napisze :D) zależy jak grasz czy sposobem francuskim czy niemieckim ja
    gram NIemieckim wiec niemiecki to chodzi w nim o to ze trzymas zgo jakbyś
    komuś ręke podawał 😀 ale to jak mówiłem wcześniej samouki na kontrabasie
    to naprawdę zła rzecz bo akurat na tym instrumencie można strasznie dużo
    złych nawyków się naumieć … 🙂

  4. gosciu załatw sobie kogos chociarzby po to żeby ci pokazał jak się trzyma
    kontrabas i smyczek, jak trzymać reke nad chwytnia itp. gram na kontrabasie 12
    lat ale żeby ci pomoc to musielibysmy się spotkac bo tak na mejla to się nie da
    tego zrobić. w szkole Eishtada są co prawda zdjęcia ale w/g tych zdjęc to
    będziesz umiał przy kontrabasie stanąć a nie grac. więc radze poszukać
    kogoś zey ci to pokazał. jak masz gdzies blizej do większego miasta to idz
    na akademię muzyczną i i sobi chociarz popatrz jak to wygląda w
    rzeczywistości. pozdrawiam

  5. @uzeb: gosciu załatw sobie kogos chociarzby po to żeby ci pokazał jak się trzyma kontrabas i smyczek, jak trzymać reke nad chwytnia itp. gram na kontrabasie 12 lat ale żeby ci pomoc to musielibysmy się spotkac bo tak na mejla to się nie da tego zrobić. w szkole Eishtada są co prawda zdjęcia ale w/g tych zdjęc to będziesz umiał przy kontrabasie stanąć a nie grac. więc radze poszukać kogoś zey ci to pokazał. jak masz gdzies blizej do większego miasta to idz na akademię muzyczną i i sobi chociarz popatrz jak to wygląda w rzeczywistości. pozdrawiam

    Myslę że na odleglość nic tu się ni zdiala…

  6. O cholera, w takim razie technika gry lewa reka az tak bardzo rozni się od
    technikii na git. basowej? W co ja się pakuje, ma ktoś jakieś filmiki , które
    ukaza mi jak to robic (najlepiej na youtube)? Raczej nie ma w poblizu mnie
    kontrabasisty, , który pokaze mi jak grac 🙁 A pozatym, technika gry na
    kontrabasie elektrycznym będzie się jakoś roznila od gry na “pudle” (czytaj:
    czy jest trudniej?)

  7. Trudniej na pewno nie. Może być trochę wygodniej z racji małego pudła. A
    filmiki na Youtube sam sobie znajdź ;] Trudno? Podpowiem, że kontrabas po
    angielsku to double bass…

  8. Costam znalazłem tylko powiedzcie, o co chodzi z tymi pozycjami? Z tego co
    widze jest ich kilka ale jak np chce zagrac game Cis-dur to muszę ta pozycje
    po prostu przesunac o polton czy jak?

  9. Moze mi ktoś wytlumaczyc (dobrze by było jak by ktoś dal jakieś fotki lub
    linki) w jaki sposob szarpac i jak ustawiac prawa reke? Caly czas mam wrazenie,
    ze zle ukladam lape i do tego nie jestem w stanie szarpac drugim paluchem
    (fuckiem), a chciałbym grac dwoma. Pozatym jak ukladac lewa reke, żeby bark tak
    się nie spinal? Jak ustawiam prostopadle do gryfu jak to ktoś tutaj napisal to
    boli jak cholera, jest caly czas spiety, a pozatym od ktorego dźwięku można
    uzywac palca serdecznego?. Pomoocyy!

  10. Masakra.nawet nie wiadamo co Ci tu opdowiedzieć.Najlepiej,żeby Ci ktoś to
    wszystko pokazał chociażby jeden raz.Masz jakiś podręcznik?Jeśli nie to
    sobie spraw.Tam jest dużo o ustawieniu aparatu gry.(Szkoła gry na kontrabas
    J.Eichstadt)

    Lewa ręka boli,cóż chodzi o to ,żeby bolała jak najmniej a to możesz
    osiągnąć…ćwicząc.Ale bark to już nie powinien Cię bolec -tak
    myślę.Albo wiesz mam kilka zdjęć .jak znajdę to wrzucę

  11. Zdjęć jest sporo.Ale nie będę tu zaśmiecał.Spójrz na to :

    Facet albo ma za długie paluchy albo żle ustawiona ta rękę.A może się
    czepiam.Generalnie chodzi o okrągłe paluchy.Jakbyś jajko trzymał w dłoni
    -to potem taki kształt przenieś na gryf.

    Tu facet stoi prosto jak struna,tak trochę na sztywniaka,no i ten bark ma
    podniesiony czyli napina go.Ja bym nieco się pochylił,tak żeby twarz była
    bliżej,na wysokości lewej.

    Aha prawa-na basie szarpiesz struny prostopadle no do tychże prawda?W
    kontrabasie palce kładż i szarp basa jak najbardziej równolegle do struny.To
    będzie wtedy wieksza powierzchnia palucha.jak chcesz -popatrz na moje piękne
    dłonie.

    I na koniec taka refleksja.Postawa aparat gry lewej i prawej

    są ku temu ,że tak powiem wytyczne.Generalnie chodzi o to,żeby postawa i
    ręce były jak najbardziej lużne w “pozycjach” jak najbardziej naturalnych,A
    tu praca i doświadczenie przyniosą Ci Twoje własne rozwiązania.jak
    będziesz coś potrzebował -pisz(cz).

  12. To w takim razie pisze: nadgarstek prawej reki ma isc rowniutko z
    przedramieniem? Tzn ma z nim tworzyc linie prosta jak kolek? Aha i co z tym
    palcem serdeczny? Czy od jakieś pozycji można go uzywac normalnie i ogrywac
    gamy tak samo jak na gitarze basowej czy sekunda wielka miedzy malym palcem a
    wskazem to jest regula do kazdego miejsca na gryfie?

  13. Uzywaz takich”extremalnych okresleń.Pewne zasady muszą być zachowane,po to
    by złe ułożenie aparatu gry nie utrudniał w przyszłości
    granie.Rzeczywiście nadgartek nie jest tak zgiety jak grając na basie.Ale tez
    bez przesady -nie będziesz przeciez mierzył tego linijką.(Zreszta podobnie w
    lewej )Co do palcowania-palec serdeczny jest za słaby ,by sam pracował.Ten
    instrument wymaga jednak siły. Trudno mi sobie dziś wyobrazić

    granie tym właśnie palcem.to już musisz sam zdecydować.

    Dopiero w pozycji kciukowej zaczyna się go używać ,ale wtedy nie używa się
    palca małego.zapewniam Cię,że technicznie,jakość tempo nie zmienia się
    nic.To nie kwestia palcowania-ale to moje zdanie.

    Co do odległości-tak właśnie mierzysz je sobie-pozycjami

    Pozycja I-2p-gis ; 3p-a- ;5p-b.(Inaczej się oznacza palce ale nie3ch tak tak
    zostanie.

    i jeszcze jedno -poszukaj sobie ksiązki kontrabas od A-Z.Sporo informacji.

  14. jak rezygnujesz z kontrabasu to mi oddaj ;P choruje na ten instrument niestety
    stan mojego konta chyba będzie na to pozwalal za parę lat ;/

    Zazdroszcze i pozdrawiam 😉

  15. To jeszcze co do tych pozycji: chcac zagrac dźwięk wysuniety o sekunde mala od
    pozycji w ktorej aktualnie trzymam reke muszę przesuwac caly uklad z kcukiem
    czy mogę wysunac nadgarstek do tego dźwięku nie ruszajac kciuka z miejsca?
    Pozatym jakie sa inne strojenia na kontrabas? Uzywam EADG jak na git basowej i
    się zastanawiam czy na kontra nie ma jakiegoś innego, na ktorym jest latwiej
    grac poczatkujacym. Poztaym co do prawej reki to gdzie dokladnie opierac kciuk
    i na jakiej wysokosci powinien być w stosunku do nadgarstka? Zawsze mam
    problemy z szarpaniem struny E. Pozatym widze, ze ten koles
    https://www.youtube.com/watch?v=yESZ31JnSbw uzywa palca serdecznego i jedzie
    skale podobnie jak na git basowej, czy to jest poprawne? Wybaczcie, ze zadaje
    az tyle pytan ale jestem laikiem w tym temacie 🙂

  16. Rozumiem Ciebie doskonale ale to nie wchodzi w rachubę.W swoim życiu
    sprzedalem jeden kontrabas-poszedł w bardzo dobre,ba! nawet więcej bo ręce
    Adasia Cegielskiego-i długo żałowałem.

    a może trafi mi się jakiś i będzie do łyknięcia?

    A zadawaj ile chcesz-bardzo chętnie odpowiem.

    Tak,tez zauważyłem,że koleś gra takze serdecznym.No cóż reguly sa po to
    ,żeby je zmieniać.A może On ich nie zmieniał tylko od początku tak się
    uczył.jeśli tak grasz na basie to po co masz to zmieniać? nie widze
    sensu.

    Co do stroju-są jeszcze basetle strojone kwintami ale kwartowy jest
    najodpowieni-tak myślę.

  17. Słuchałem Twoich dźwięków,twojego walkingu.Jeśli można Ci coś
    podpowiedzieć-w takim graniu staraj się ,żeby dzwięki były jak najbardziej
    legato tzn,żeby się jak najbardziej “zlewały” ze
    sobą,łączyły,to taki szczegół ale dość istotny.

  18. A mozesz mi powiedziec jaki cel ma łączenie tego srodkowego i serdecznego
    palca?

  19. Po pierwsze-anatomia te dwa palce są połączone wspólnymi ścięgnami-je dwa
    złączysz razem ale rozłączyć trudniej.

    teraz tak.I pozycja na gryfie czyli dźwięki g(pusta)gis(1p)

    a-2palec i b(albo ais to to samo)-4palec.

    teraz II pozycja a-1; b-2 ih-4palec itd -to po co mi ten środkowy?On przydaje
    mi się do wzmocnienia palcego małego i tyle .Ale jeszcze raz
    powtarzam-jeśli Ty grasz na basie już..no inaczej to sobie graj.jaki to
    problem?

    ja soobie nawet myślę,że to daje Ci więcej możliwości niż mnie.w tym
    tradycyjnym ustawieniu.

  20. W koncu po kilku dniach suszenia kontrabasu na sloncu mogę grac na wiec
    postanowilem nagrac filmik dzięki, ktoremu mam nadzieje obeznani uzytkownicy
    beda mogli mi podpowiedziec co robie zle 🙂
    http://www.download.yousendit.com/1C6E1E40317A280F nagrany komorka wiec jakosc
    nieciekawa.

    PS. Chodzi mi glownie o bledy w ustawieniu rak.

  21. Na razie nie gram na nim bo lezy u Stradiego. Przemalowuje mi go poniewaz
    tamten lakier był za miekki i się lapy do niego kleily.

  22. Ostatnio pogrywam na kontrabasie (prawdziwym) we wroclawskiej szkole jazzu i
    przez to nasuwa mi się trochę pytan: czy przy palcowaniu robie blad jeśli E
    szarpie tlyko jednym a reszte dwoma? Nie jestem w stanie szarpnac tej E
    naprzemiennie dwoma palcyma. Prawa reke ukladam troszke podobnie do tego pana
    https://www.youtube.com/watch?v=yESZ31JnSbw .
    Kolejne pytanie: czy przy zmianach pozycji sa jakieś wytyczne? przy graniu gamy
    C-dur przez więcej niż jedna oktawe (zaczynajac od C na strunie A) dojezdzam do
    G i na G jade tak: G pusta, A wskazujacy, H maly, na gorne C przenosze
    wskazujacy i potem D malym i pozniej E i F kolejno fakiem i malym. Pomaga mi to
    w utrzymaniu dobrej odleglosci przy przejsciu z gornego C na D. Jest to jakiś
    blad czy opalcowanie można ustalac sobie w dowolny sposob jak co komu wygodne?

  23. A Ty waselu sam sobie w tej szkole “pogrywasz” czy ktoś ma na to baczenie???
    Mam na myśli jakiegoś pedagoga oczywiście…

    Palcowanie podaleś dobre…przy zmianach pozycji pierwsza wytyczna to
    intonacja a druga to luzny aparat(cala ręka!). Jedyne wątpliwości może
    budzić używanie pustych strun…ale tu zdania są podzielone…

    Co do pracy prawej ręki to trochę trudno coś na odleglość
    powiedzieć…odpuść sobie na razie granie dwoma palcami na wszystkich
    strunach. Jak już zabrzmisz dostatecznie dobrze i nabierzesz bieglości wtedy
    możesz zacząć eksperymentować. Pracuj nad brzmieniem i luzem (lewej i
    prawej ręki).

  24. weasel, wes poszukaj w sieci nagran charlsa Mingusa, larsa danielsona albo
    johna patittuciego. na pewno tego trochę jest i zobaczysz jak graja znakomici
    kontrabasisci. z niektórych twoich pytań wynika ze bardzo jest ci potrzebny
    nauczyciel aby ustawic ci aparat gry i te cala reszte. bo jak sam się zle
    przyzwyczaisz to ci tak zostanie i będziesz miał potem problem żeby to zmienic.
    jeśli chodzi o mnie to graja walking gram na wszystkich strunach 2 a nieraz
    nawet 3 palcami prawej reki bez zadnych problemow wiec nie zabardzo rozumiem
    dlaczego ty masz problem ze struną E i stąd wnioskuję ze konieczny jest ktoś
    kto gra żeby ci to pokazac.

  25. Juz miałem pierwsza lekcje z nauczycielem (Adamem Skrzypkiem) wytlumaczyl mi co
    i jak i polecil kupić smyczek żeby cwiczyc intonacje. Jako, ze nie stac mnie na
    wydatek rzedu 400zł to co myślicie o tych tanich smyczkach z allegro?
    allegro.pl/item251411699_smyczek_do_kontrabasu_drewniany_niemiecki_nowy_bas.html
    Tylko blagam o nieodpowiadanie w stylu “za tyle to na pewno będzie gowno,
    lepiej będzie jak dozbierasz” bo to ja doskonale wiem. Moze ktoś probowal
    kiedyś takim czyms grac? Zalezy mi tylko na takim, ktorym jako tako da się grac
    i żeby wydobywal dźwięk.

  26. Możesz kupić sobie taki…rewelacji się nie spodziewaj…

    Jeśli chcesz ćwiczyć “kilowe nuty” ten będzie ok…pamiętaj tylko że są
    dwa rodzaje (systemy gry) smyczków kontrabasowych-niemiecki (taki jak na
    aukcji którą pokazaleś) i francuski. Różnica tkwi w żabce…zapytaj
    nauczyciela jakim systemem będzie Cię uczyl. I pamiętaj o
    kalafonii…nyman,pops lub kolstein (all weather/soft).

  27. Thomastik-fe!!! 🙂 nie zgodzę się z Tobą Kontrapianisto…kiedyś
    próbowalem tej “kaliforni” i okazalo się że to mąka jest jakaś jak się
    smyczek nasmaruje…fuj!!!

  28. Ja wcześniej na “popsie bylem” ale to straszne “lepiszcze” jest…zimą było
    wszystko w miarę dobrze ale już latem zaczynal się dramat-strasznie zlepia
    wlosie i smyczek klei się do strun…i na dodatek ten “piasek” w dźwięku.
    Potem miałem epizod z nymanem oraz z pirastro (bo miałem struny jelitowe[oliv]
    i do nich dostalem też kalafonię) średnio zadowolony bylem z nymana-taki
    pops w lagodniejszym wydaniu… Teraz używam tylko kalsteina (all weather)-nie
    sypie się,nie klei wlosia (oczywiście caly czas mówimy o rozsądnym
    nacieraniu kijaszka)i nie syczy jak grasz dluuugie dzwięki. Jedyną wadą jest
    “trudnodostępność” tej kakafonii-choć już powoli idzie ku lepszemu…

    P.S. to moje FE!!! w poprzednim poście to oczywiście taka mala
    prowokacja…każdy używa tego co mu najlepiej sluży…znam basistów którzy
    od lat smarują smyczki tylko thomastikiem-kwestia gustu…ja jej nie lubię
    🙂

  29. Nie..ok właśnie byłem ciekaw -nie jestem obrzydliwy.Z popsem
    podobnie.Thomastik mi psuje,może dlatego,iż tej ,którą Ty wymieniasz.

  30. Odświeżam temat.

    Czy ktoś miałby jak podrzucić mi skany słów wstępu z książki
    J.Eichstadta? Ewentualnie jakieś w miarę dokładne zdjęcia instruktażowe z
    cyklu “jak poprawnie trzymać smyczek w systemie niemieckim” ? 🙂

  31. Odgrzew.

    Widzę, że wszyscy garnęli się do pomocy Kokosiowi w sprawie trzymania
    smyczka. Aż sobie sam jakoś poradził i to wyćwiczył 😛

  32. mam pytanie czy słyszał ktoś o jakiejś wypożyczalni sprzętu muzycznego w
    warszawie gdzie mają kontrabasy?? potrzebował bym awaryjnie na około 10
    dni

Możliwość komentowania została wyłączona.