z tego co mówisz to nauczyciela nie masz a warto żeby ktoś Ci pokazał jak się trzyma na tym reke.. co do stania to ustaw go sobie tak żeby prozek był mniej więcej na wysokości oka, łuku brwiowego. opierasz go o brzuch tak blizej biodra tym kantem od tylnej deki tak żeby tzymał równowage jak go puścisz. gra się trzema palcami. jest jeszcze pozycja rozszerzona gdzie wystepuja 4 ale nieważne. od następnej oktawy wchodzi się go pozycji kciukowej. załatw sobie książke J Eichstada. Szkoła na kontrabas cz 1 jest parę zdjęć. i opisane jak grac. tylko to jest do gry smyczkiem. aha te 3 palce to 1 2 i 34 razem dostawiaj palce nie odrywajac poprzednich. przy zmianie pozycji przesuwasz cały układ. ogólnie to nie polecam się za to brac bez nikogo kto Ci z bliska pokaze jak się tym obsługiwac
nauczyciel jest, ale licze na jakieś zyciowe porady, osobiste patenty 😉
ta…
ta… ze niby cwany inteligenciak
Przy KOntrabasie to nauczyciel musi być 😛 generalnie ułożenie palców to jest jakby takie m/ 😀 2 palec z 3 są złączone a 4 i 1 jest rozszerzony co niżej pozycja to mniejsze rozwarcie palców, kciuk muisz mieś na wysokosći 2 palca oczywiście to wszystko w pozycjach I – VIII włąćznie bo dalej masz IX to kciuk so samego końca i pierwszy musisz rozszeżony w dół drugi zaś tym razemn niejest złaczony z 4 😀 a flażolety w IX pozycji walisz 4 palcem . Jeśli chodzi o smyczek(nienapisałeś o nim 😀 może neichcesz grać smykeim no ale ja napisze :D) zależy jak grasz czy sposobem francuskim czy niemieckim ja gram NIemieckim wiec niemiecki to chodzi w nim o to ze trzymas zgo jakbyś komuś ręke podawał 😀 ale to jak mówiłem wcześniej samouki na kontrabasie to naprawdę zła rzecz bo akurat na tym instrumencie można strasznie dużo złych nawyków się naumieć … 🙂
gosciu załatw sobie kogos chociarzby po to żeby ci pokazał jak się trzyma kontrabas i smyczek, jak trzymać reke nad chwytnia itp. gram na kontrabasie 12 lat ale żeby ci pomoc to musielibysmy się spotkac bo tak na mejla to się nie da tego zrobić. w szkole Eishtada są co prawda zdjęcia ale w/g tych zdjęc to będziesz umiał przy kontrabasie stanąć a nie grac. więc radze poszukać kogoś zey ci to pokazał. jak masz gdzies blizej do większego miasta to idz na akademię muzyczną i i sobi chociarz popatrz jak to wygląda w rzeczywistości. pozdrawiam
@uzeb: gosciu załatw sobie kogos chociarzby po to żeby ci pokazał jak się trzyma kontrabas i smyczek, jak trzymać reke nad chwytnia itp. gram na kontrabasie 12 lat ale żeby ci pomoc to musielibysmy się spotkac bo tak na mejla to się nie da tego zrobić. w szkole Eishtada są co prawda zdjęcia ale w/g tych zdjęc to będziesz umiał przy kontrabasie stanąć a nie grac. więc radze poszukać kogoś zey ci to pokazał. jak masz gdzies blizej do większego miasta to idz na akademię muzyczną i i sobi chociarz popatrz jak to wygląda w rzeczywistości. pozdrawiam
Myslę że na odleglość nic tu się ni zdiala…
O cholera, w takim razie technika gry lewa reka az tak bardzo rozni się od technikii na git. basowej? W co ja się pakuje, ma ktoś jakieś filmiki , które ukaza mi jak to robic (najlepiej na youtube)? Raczej nie ma w poblizu mnie kontrabasisty, , który pokaze mi jak grac 🙁 A pozatym, technika gry na kontrabasie elektrycznym będzie się jakoś roznila od gry na „pudle” (czytaj: czy jest trudniej?)
Trudniej na pewno nie. Może być trochę wygodniej z racji małego pudła. A filmiki na Youtube sam sobie znajdź ;] Trudno? Podpowiem, że kontrabas po angielsku to double bass…
Costam znalazłem tylko powiedzcie, o co chodzi z tymi pozycjami? Z tego co widze jest ich kilka ale jak np chce zagrac game Cis-dur to muszę ta pozycje po prostu przesunac o polton czy jak?
Moze mi ktoś wytlumaczyc (dobrze by było jak by ktoś dal jakieś fotki lub linki) w jaki sposob szarpac i jak ustawiac prawa reke? Caly czas mam wrazenie, ze zle ukladam lape i do tego nie jestem w stanie szarpac drugim paluchem (fuckiem), a chciałbym grac dwoma. Pozatym jak ukladac lewa reke, żeby bark tak się nie spinal? Jak ustawiam prostopadle do gryfu jak to ktoś tutaj napisal to boli jak cholera, jest caly czas spiety, a pozatym od ktorego dźwięku można uzywac palca serdecznego?. Pomoocyy!
Masakra.nawet nie wiadamo co Ci tu opdowiedzieć.Najlepiej,żeby Ci ktoś to wszystko pokazał chociażby jeden raz.Masz jakiś podręcznik?Jeśli nie to sobie spraw.Tam jest dużo o ustawieniu aparatu gry.(Szkoła gry na kontrabas J.Eichstadt)
Lewa ręka boli,cóż chodzi o to ,żeby bolała jak najmniej a to możesz osiągnąć…ćwicząc.Ale bark to już nie powinien Cię bolec -tak myślę.Albo wiesz mam kilka zdjęć .jak znajdę to wrzucę
Zdjęć jest sporo.Ale nie będę tu zaśmiecał.Spójrz na to :
Facet albo ma za długie paluchy albo żle ustawiona ta rękę.A może się czepiam.Generalnie chodzi o okrągłe paluchy.Jakbyś jajko trzymał w dłoni -to potem taki kształt przenieś na gryf.
Tu facet stoi prosto jak struna,tak trochę na sztywniaka,no i ten bark ma podniesiony czyli napina go.Ja bym nieco się pochylił,tak żeby twarz była bliżej,na wysokości lewej.
Aha prawa-na basie szarpiesz struny prostopadle no do tychże prawda?W kontrabasie palce kładż i szarp basa jak najbardziej równolegle do struny.To będzie wtedy wieksza powierzchnia palucha.jak chcesz -popatrz na moje piękne dłonie.
I na koniec taka refleksja.Postawa aparat gry lewej i prawej
są ku temu ,że tak powiem wytyczne.Generalnie chodzi o to,żeby postawa i ręce były jak najbardziej lużne w „pozycjach” jak najbardziej naturalnych,A tu praca i doświadczenie przyniosą Ci Twoje własne rozwiązania.jak będziesz coś potrzebował -pisz(cz).
To w takim razie pisze: nadgarstek prawej reki ma isc rowniutko z przedramieniem? Tzn ma z nim tworzyc linie prosta jak kolek? Aha i co z tym palcem serdeczny? Czy od jakieś pozycji można go uzywac normalnie i ogrywac gamy tak samo jak na gitarze basowej czy sekunda wielka miedzy malym palcem a wskazem to jest regula do kazdego miejsca na gryfie?
Uzywaz takich”extremalnych okresleń.Pewne zasady muszą być zachowane,po to by złe ułożenie aparatu gry nie utrudniał w przyszłości granie.Rzeczywiście nadgartek nie jest tak zgiety jak grając na basie.Ale tez bez przesady -nie będziesz przeciez mierzył tego linijką.(Zreszta podobnie w lewej )Co do palcowania-palec serdeczny jest za słaby ,by sam pracował.Ten instrument wymaga jednak siły. Trudno mi sobie dziś wyobrazić
granie tym właśnie palcem.to już musisz sam zdecydować.
Dopiero w pozycji kciukowej zaczyna się go używać ,ale wtedy nie używa się palca małego.zapewniam Cię,że technicznie,jakość tempo nie zmienia się nic.To nie kwestia palcowania-ale to moje zdanie.
Co do odległości-tak właśnie mierzysz je sobie-pozycjami
Pozycja I-2p-gis ; 3p-a- ;5p-b.(Inaczej się oznacza palce ale nie3ch tak tak zostanie.
i jeszcze jedno -poszukaj sobie ksiązki kontrabas od A-Z.Sporo informacji.
jak rezygnujesz z kontrabasu to mi oddaj ;P choruje na ten instrument niestety stan mojego konta chyba będzie na to pozwalal za parę lat ;/
Zazdroszcze i pozdrawiam 😉
To jeszcze co do tych pozycji: chcac zagrac dźwięk wysuniety o sekunde mala od pozycji w ktorej aktualnie trzymam reke muszę przesuwac caly uklad z kcukiem czy mogę wysunac nadgarstek do tego dźwięku nie ruszajac kciuka z miejsca? Pozatym jakie sa inne strojenia na kontrabas? Uzywam EADG jak na git basowej i się zastanawiam czy na kontra nie ma jakiegoś innego, na ktorym jest latwiej grac poczatkujacym. Poztaym co do prawej reki to gdzie dokladnie opierac kciuk i na jakiej wysokosci powinien być w stosunku do nadgarstka? Zawsze mam problemy z szarpaniem struny E. Pozatym widze, ze ten koles https://www.youtube.com/watch?v=yESZ31JnSbw uzywa palca serdecznego i jedzie skale podobnie jak na git basowej, czy to jest poprawne? Wybaczcie, ze zadaje az tyle pytan ale jestem laikiem w tym temacie 🙂
Rozumiem Ciebie doskonale ale to nie wchodzi w rachubę.W swoim życiu sprzedalem jeden kontrabas-poszedł w bardzo dobre,ba! nawet więcej bo ręce Adasia Cegielskiego-i długo żałowałem.
a może trafi mi się jakiś i będzie do łyknięcia?
A zadawaj ile chcesz-bardzo chętnie odpowiem.
Tak,tez zauważyłem,że koleś gra takze serdecznym.No cóż reguly sa po to ,żeby je zmieniać.A może On ich nie zmieniał tylko od początku tak się uczył.jeśli tak grasz na basie to po co masz to zmieniać? nie widze sensu.
Co do stroju-są jeszcze basetle strojone kwintami ale kwartowy jest najodpowieni-tak myślę.
Słuchałem Twoich dźwięków,twojego walkingu.Jeśli można Ci coś podpowiedzieć-w takim graniu staraj się ,żeby dzwięki były jak najbardziej legato tzn,żeby się jak najbardziej „zlewały” ze sobą,łączyły,to taki szczegół ale dość istotny.
A mozesz mi powiedziec jaki cel ma łączenie tego srodkowego i serdecznego palca?
Po pierwsze-anatomia te dwa palce są połączone wspólnymi ścięgnami-je dwa złączysz razem ale rozłączyć trudniej.
teraz tak.I pozycja na gryfie czyli dźwięki g(pusta)gis(1p)
a-2palec i b(albo ais to to samo)-4palec.
teraz II pozycja a-1; b-2 ih-4palec itd -to po co mi ten środkowy?On przydaje mi się do wzmocnienia palcego małego i tyle .Ale jeszcze raz powtarzam-jeśli Ty grasz na basie już..no inaczej to sobie graj.jaki to problem?
ja soobie nawet myślę,że to daje Ci więcej możliwości niż mnie.w tym tradycyjnym ustawieniu.
W koncu po kilku dniach suszenia kontrabasu na sloncu mogę grac na wiec postanowilem nagrac filmik dzięki, ktoremu mam nadzieje obeznani uzytkownicy beda mogli mi podpowiedziec co robie zle 🙂 http://www.download.yousendit.com/1C6E1E40317A280F nagrany komorka wiec jakosc nieciekawa.
PS. Chodzi mi glownie o bledy w ustawieniu rak.
Weasel jak postępy w wydobywaniu dźwięków z Twojego sympatycznego instrumenta?
Na razie nie gram na nim bo lezy u Stradiego. Przemalowuje mi go poniewaz tamten lakier był za miekki i się lapy do niego kleily.
Ostatnio pogrywam na kontrabasie (prawdziwym) we wroclawskiej szkole jazzu i przez to nasuwa mi się trochę pytan: czy przy palcowaniu robie blad jeśli E szarpie tlyko jednym a reszte dwoma? Nie jestem w stanie szarpnac tej E naprzemiennie dwoma palcyma. Prawa reke ukladam troszke podobnie do tego pana https://www.youtube.com/watch?v=yESZ31JnSbw . Kolejne pytanie: czy przy zmianach pozycji sa jakieś wytyczne? przy graniu gamy C-dur przez więcej niż jedna oktawe (zaczynajac od C na strunie A) dojezdzam do G i na G jade tak: G pusta, A wskazujacy, H maly, na gorne C przenosze wskazujacy i potem D malym i pozniej E i F kolejno fakiem i malym. Pomaga mi to w utrzymaniu dobrej odleglosci przy przejsciu z gornego C na D. Jest to jakiś blad czy opalcowanie można ustalac sobie w dowolny sposob jak co komu wygodne?
A Ty waselu sam sobie w tej szkole „pogrywasz” czy ktoś ma na to baczenie??? Mam na myśli jakiegoś pedagoga oczywiście…
Palcowanie podaleś dobre…przy zmianach pozycji pierwsza wytyczna to intonacja a druga to luzny aparat(cala ręka!). Jedyne wątpliwości może budzić używanie pustych strun…ale tu zdania są podzielone…
Co do pracy prawej ręki to trochę trudno coś na odleglość powiedzieć…odpuść sobie na razie granie dwoma palcami na wszystkich strunach. Jak już zabrzmisz dostatecznie dobrze i nabierzesz bieglości wtedy możesz zacząć eksperymentować. Pracuj nad brzmieniem i luzem (lewej i prawej ręki).
Na razie tylko „pogrywam”, z nauczycielem wezme sobie lekcje dopiero za jakiś czas.
weasel, wes poszukaj w sieci nagran charlsa Mingusa, larsa danielsona albo johna patittuciego. na pewno tego trochę jest i zobaczysz jak graja znakomici kontrabasisci. z niektórych twoich pytań wynika ze bardzo jest ci potrzebny nauczyciel aby ustawic ci aparat gry i te cala reszte. bo jak sam się zle przyzwyczaisz to ci tak zostanie i będziesz miał potem problem żeby to zmienic. jeśli chodzi o mnie to graja walking gram na wszystkich strunach 2 a nieraz nawet 3 palcami prawej reki bez zadnych problemow wiec nie zabardzo rozumiem dlaczego ty masz problem ze struną E i stąd wnioskuję ze konieczny jest ktoś kto gra żeby ci to pokazac.
Juz miałem pierwsza lekcje z nauczycielem (Adamem Skrzypkiem) wytlumaczyl mi co i jak i polecil kupić smyczek żeby cwiczyc intonacje. Jako, ze nie stac mnie na wydatek rzedu 400zł to co myślicie o tych tanich smyczkach z allegro? allegro.pl/item251411699_smyczek_do_kontrabasu_drewniany_niemiecki_nowy_bas.html Tylko blagam o nieodpowiadanie w stylu „za tyle to na pewno będzie gowno, lepiej będzie jak dozbierasz” bo to ja doskonale wiem. Moze ktoś probowal kiedyś takim czyms grac? Zalezy mi tylko na takim, ktorym jako tako da się grac i żeby wydobywal dźwięk.
Możesz kupić sobie taki…rewelacji się nie spodziewaj…
Jeśli chcesz ćwiczyć „kilowe nuty” ten będzie ok…pamiętaj tylko że są dwa rodzaje (systemy gry) smyczków kontrabasowych-niemiecki (taki jak na aukcji którą pokazaleś) i francuski. Różnica tkwi w żabce…zapytaj nauczyciela jakim systemem będzie Cię uczyl. I pamiętaj o kalafonii…nyman,pops lub kolstein (all weather/soft).
…albo po prostu Thomastik-najlepsza!
Thomastik-fe!!! 🙂 nie zgodzę się z Tobą Kontrapianisto…kiedyś próbowalem tej „kaliforni” i okazalo się że to mąka jest jakaś jak się smyczek nasmaruje…fuj!!!
a jakiej Ty używasz i dlaczego jest dobra?
Ja wcześniej na „popsie bylem” ale to straszne „lepiszcze” jest…zimą było wszystko w miarę dobrze ale już latem zaczynal się dramat-strasznie zlepia wlosie i smyczek klei się do strun…i na dodatek ten „piasek” w dźwięku. Potem miałem epizod z nymanem oraz z pirastro (bo miałem struny jelitowe[oliv] i do nich dostalem też kalafonię) średnio zadowolony bylem z nymana-taki pops w lagodniejszym wydaniu… Teraz używam tylko kalsteina (all weather)-nie sypie się,nie klei wlosia (oczywiście caly czas mówimy o rozsądnym nacieraniu kijaszka)i nie syczy jak grasz dluuugie dzwięki. Jedyną wadą jest „trudnodostępność” tej kakafonii-choć już powoli idzie ku lepszemu…
P.S. to moje FE!!! w poprzednim poście to oczywiście taka mala prowokacja…każdy używa tego co mu najlepiej sluży…znam basistów którzy od lat smarują smyczki tylko thomastikiem-kwestia gustu…ja jej nie lubię 🙂
Nie..ok właśnie byłem ciekaw -nie jestem obrzydliwy.Z popsem podobnie.Thomastik mi psuje,może dlatego,iż tej ,którą Ty wymieniasz.
Odświeżam temat.
Czy ktoś miałby jak podrzucić mi skany słów wstępu z książki J.Eichstadta? Ewentualnie jakieś w miarę dokładne zdjęcia instruktażowe z cyklu „jak poprawnie trzymać smyczek w systemie niemieckim” ? 🙂
Odgrzew.
Widzę, że wszyscy garnęli się do pomocy Kokosiowi w sprawie trzymania smyczka. Aż sobie sam jakoś poradził i to wyćwiczył 😛
mam pytanie czy słyszał ktoś o jakiejś wypożyczalni sprzętu muzycznego w warszawie gdzie mają kontrabasy?? potrzebował bym awaryjnie na około 10 dni
ta…
z tego co mówisz to nauczyciela nie masz a warto żeby ktoś Ci pokazał jak się
trzyma na tym reke.. co do stania to ustaw go sobie tak żeby prozek był mniej
więcej na wysokości oka, łuku brwiowego. opierasz go o brzuch tak blizej
biodra tym kantem od tylnej deki tak żeby tzymał równowage jak go puścisz.
gra się trzema palcami. jest jeszcze pozycja rozszerzona gdzie wystepuja 4 ale
nieważne. od następnej oktawy wchodzi się go pozycji kciukowej. załatw sobie
książke J Eichstada. Szkoła na kontrabas cz 1 jest parę zdjęć. i opisane
jak grac. tylko to jest do gry smyczkiem. aha te 3 palce to 1 2 i 34 razem
dostawiaj palce nie odrywajac poprzednich. przy zmianie pozycji przesuwasz
cały układ. ogólnie to nie polecam się za to brac bez nikogo kto Ci z bliska
pokaze jak się tym obsługiwac
nauczyciel jest, ale licze na jakieś zyciowe porady, osobiste patenty 😉
ta… ze niby cwany inteligenciak
Przy KOntrabasie to nauczyciel musi być 😛 generalnie ułożenie palców to
jest jakby takie m/ 😀 2 palec z 3 są złączone a 4 i 1 jest rozszerzony co
niżej pozycja to mniejsze rozwarcie palców, kciuk muisz mieś na wysokosći 2
palca oczywiście to wszystko w pozycjach I – VIII włąćznie bo dalej masz IX
to kciuk so samego końca i pierwszy musisz rozszeżony w dół drugi zaś tym
razemn niejest złaczony z 4 😀 a flażolety w IX pozycji walisz 4 palcem .
Jeśli chodzi o smyczek(nienapisałeś o nim 😀 może neichcesz grać smykeim no
ale ja napisze :D) zależy jak grasz czy sposobem francuskim czy niemieckim ja
gram NIemieckim wiec niemiecki to chodzi w nim o to ze trzymas zgo jakbyś
komuś ręke podawał 😀 ale to jak mówiłem wcześniej samouki na kontrabasie
to naprawdę zła rzecz bo akurat na tym instrumencie można strasznie dużo
złych nawyków się naumieć … 🙂
gosciu załatw sobie kogos chociarzby po to żeby ci pokazał jak się trzyma
kontrabas i smyczek, jak trzymać reke nad chwytnia itp. gram na kontrabasie 12
lat ale żeby ci pomoc to musielibysmy się spotkac bo tak na mejla to się nie da
tego zrobić. w szkole Eishtada są co prawda zdjęcia ale w/g tych zdjęc to
będziesz umiał przy kontrabasie stanąć a nie grac. więc radze poszukać
kogoś zey ci to pokazał. jak masz gdzies blizej do większego miasta to idz
na akademię muzyczną i i sobi chociarz popatrz jak to wygląda w
rzeczywistości. pozdrawiam
Myslę że na odleglość nic tu się ni zdiala…
O cholera, w takim razie technika gry lewa reka az tak bardzo rozni się od
technikii na git. basowej? W co ja się pakuje, ma ktoś jakieś filmiki , które
ukaza mi jak to robic (najlepiej na youtube)? Raczej nie ma w poblizu mnie
kontrabasisty, , który pokaze mi jak grac 🙁 A pozatym, technika gry na
kontrabasie elektrycznym będzie się jakoś roznila od gry na „pudle” (czytaj:
czy jest trudniej?)
Trudniej na pewno nie. Może być trochę wygodniej z racji małego pudła. A
filmiki na Youtube sam sobie znajdź ;] Trudno? Podpowiem, że kontrabas po
angielsku to double bass…
Costam znalazłem tylko powiedzcie, o co chodzi z tymi pozycjami? Z tego co
widze jest ich kilka ale jak np chce zagrac game Cis-dur to muszę ta pozycje
po prostu przesunac o polton czy jak?
Moze mi ktoś wytlumaczyc (dobrze by było jak by ktoś dal jakieś fotki lub
linki) w jaki sposob szarpac i jak ustawiac prawa reke? Caly czas mam wrazenie,
ze zle ukladam lape i do tego nie jestem w stanie szarpac drugim paluchem
(fuckiem), a chciałbym grac dwoma. Pozatym jak ukladac lewa reke, żeby bark tak
się nie spinal? Jak ustawiam prostopadle do gryfu jak to ktoś tutaj napisal to
boli jak cholera, jest caly czas spiety, a pozatym od ktorego dźwięku można
uzywac palca serdecznego?. Pomoocyy!
Masakra.nawet nie wiadamo co Ci tu opdowiedzieć.Najlepiej,żeby Ci ktoś to
wszystko pokazał chociażby jeden raz.Masz jakiś podręcznik?Jeśli nie to
sobie spraw.Tam jest dużo o ustawieniu aparatu gry.(Szkoła gry na kontrabas
J.Eichstadt)
Lewa ręka boli,cóż chodzi o to ,żeby bolała jak najmniej a to możesz
osiągnąć…ćwicząc.Ale bark to już nie powinien Cię bolec -tak
myślę.Albo wiesz mam kilka zdjęć .jak znajdę to wrzucę
Zdjęć jest sporo.Ale nie będę tu zaśmiecał.Spójrz na to :
Facet albo ma za długie paluchy albo żle ustawiona ta rękę.A może się
czepiam.Generalnie chodzi o okrągłe paluchy.Jakbyś jajko trzymał w dłoni
-to potem taki kształt przenieś na gryf.
Tu facet stoi prosto jak struna,tak trochę na sztywniaka,no i ten bark ma
podniesiony czyli napina go.Ja bym nieco się pochylił,tak żeby twarz była
bliżej,na wysokości lewej.
Aha prawa-na basie szarpiesz struny prostopadle no do tychże prawda?W
kontrabasie palce kładż i szarp basa jak najbardziej równolegle do struny.To
będzie wtedy wieksza powierzchnia palucha.jak chcesz -popatrz na moje piękne
dłonie.
I na koniec taka refleksja.Postawa aparat gry lewej i prawej
są ku temu ,że tak powiem wytyczne.Generalnie chodzi o to,żeby postawa i
ręce były jak najbardziej lużne w „pozycjach” jak najbardziej naturalnych,A
tu praca i doświadczenie przyniosą Ci Twoje własne rozwiązania.jak
będziesz coś potrzebował -pisz(cz).
To w takim razie pisze: nadgarstek prawej reki ma isc rowniutko z
przedramieniem? Tzn ma z nim tworzyc linie prosta jak kolek? Aha i co z tym
palcem serdeczny? Czy od jakieś pozycji można go uzywac normalnie i ogrywac
gamy tak samo jak na gitarze basowej czy sekunda wielka miedzy malym palcem a
wskazem to jest regula do kazdego miejsca na gryfie?
Uzywaz takich”extremalnych okresleń.Pewne zasady muszą być zachowane,po to
by złe ułożenie aparatu gry nie utrudniał w przyszłości
granie.Rzeczywiście nadgartek nie jest tak zgiety jak grając na basie.Ale tez
bez przesady -nie będziesz przeciez mierzył tego linijką.(Zreszta podobnie w
lewej )Co do palcowania-palec serdeczny jest za słaby ,by sam pracował.Ten
instrument wymaga jednak siły. Trudno mi sobie dziś wyobrazić
granie tym właśnie palcem.to już musisz sam zdecydować.
Dopiero w pozycji kciukowej zaczyna się go używać ,ale wtedy nie używa się
palca małego.zapewniam Cię,że technicznie,jakość tempo nie zmienia się
nic.To nie kwestia palcowania-ale to moje zdanie.
Co do odległości-tak właśnie mierzysz je sobie-pozycjami
Pozycja I-2p-gis ; 3p-a- ;5p-b.(Inaczej się oznacza palce ale nie3ch tak tak
zostanie.
i jeszcze jedno -poszukaj sobie ksiązki kontrabas od A-Z.Sporo informacji.
jak rezygnujesz z kontrabasu to mi oddaj ;P choruje na ten instrument niestety
stan mojego konta chyba będzie na to pozwalal za parę lat ;/
Zazdroszcze i pozdrawiam 😉
To jeszcze co do tych pozycji: chcac zagrac dźwięk wysuniety o sekunde mala od
pozycji w ktorej aktualnie trzymam reke muszę przesuwac caly uklad z kcukiem
czy mogę wysunac nadgarstek do tego dźwięku nie ruszajac kciuka z miejsca?
Pozatym jakie sa inne strojenia na kontrabas? Uzywam EADG jak na git basowej i
się zastanawiam czy na kontra nie ma jakiegoś innego, na ktorym jest latwiej
grac poczatkujacym. Poztaym co do prawej reki to gdzie dokladnie opierac kciuk
i na jakiej wysokosci powinien być w stosunku do nadgarstka? Zawsze mam
problemy z szarpaniem struny E. Pozatym widze, ze ten koles
https://www.youtube.com/watch?v=yESZ31JnSbw uzywa palca serdecznego i jedzie
skale podobnie jak na git basowej, czy to jest poprawne? Wybaczcie, ze zadaje
az tyle pytan ale jestem laikiem w tym temacie 🙂
Rozumiem Ciebie doskonale ale to nie wchodzi w rachubę.W swoim życiu
sprzedalem jeden kontrabas-poszedł w bardzo dobre,ba! nawet więcej bo ręce
Adasia Cegielskiego-i długo żałowałem.
a może trafi mi się jakiś i będzie do łyknięcia?
A zadawaj ile chcesz-bardzo chętnie odpowiem.
Tak,tez zauważyłem,że koleś gra takze serdecznym.No cóż reguly sa po to
,żeby je zmieniać.A może On ich nie zmieniał tylko od początku tak się
uczył.jeśli tak grasz na basie to po co masz to zmieniać? nie widze
sensu.
Co do stroju-są jeszcze basetle strojone kwintami ale kwartowy jest
najodpowieni-tak myślę.
Słuchałem Twoich dźwięków,twojego walkingu.Jeśli można Ci coś
podpowiedzieć-w takim graniu staraj się ,żeby dzwięki były jak najbardziej
legato tzn,żeby się jak najbardziej „zlewały” ze
sobą,łączyły,to taki szczegół ale dość istotny.
A mozesz mi powiedziec jaki cel ma łączenie tego srodkowego i serdecznego
palca?
Po pierwsze-anatomia te dwa palce są połączone wspólnymi ścięgnami-je dwa
złączysz razem ale rozłączyć trudniej.
teraz tak.I pozycja na gryfie czyli dźwięki g(pusta)gis(1p)
a-2palec i b(albo ais to to samo)-4palec.
teraz II pozycja a-1; b-2 ih-4palec itd -to po co mi ten środkowy?On przydaje
mi się do wzmocnienia palcego małego i tyle .Ale jeszcze raz
powtarzam-jeśli Ty grasz na basie już..no inaczej to sobie graj.jaki to
problem?
ja soobie nawet myślę,że to daje Ci więcej możliwości niż mnie.w tym
tradycyjnym ustawieniu.
W koncu po kilku dniach suszenia kontrabasu na sloncu mogę grac na wiec
postanowilem nagrac filmik dzięki, ktoremu mam nadzieje obeznani uzytkownicy
beda mogli mi podpowiedziec co robie zle 🙂
http://www.download.yousendit.com/1C6E1E40317A280F nagrany komorka wiec jakosc
nieciekawa.
PS. Chodzi mi glownie o bledy w ustawieniu rak.
Weasel jak postępy w wydobywaniu dźwięków z Twojego sympatycznego
instrumenta?
Na razie nie gram na nim bo lezy u Stradiego. Przemalowuje mi go poniewaz
tamten lakier był za miekki i się lapy do niego kleily.
Ostatnio pogrywam na kontrabasie (prawdziwym) we wroclawskiej szkole jazzu i
przez to nasuwa mi się trochę pytan: czy przy palcowaniu robie blad jeśli E
szarpie tlyko jednym a reszte dwoma? Nie jestem w stanie szarpnac tej E
naprzemiennie dwoma palcyma. Prawa reke ukladam troszke podobnie do tego pana
https://www.youtube.com/watch?v=yESZ31JnSbw .
Kolejne pytanie: czy przy zmianach pozycji sa jakieś wytyczne? przy graniu gamy
C-dur przez więcej niż jedna oktawe (zaczynajac od C na strunie A) dojezdzam do
G i na G jade tak: G pusta, A wskazujacy, H maly, na gorne C przenosze
wskazujacy i potem D malym i pozniej E i F kolejno fakiem i malym. Pomaga mi to
w utrzymaniu dobrej odleglosci przy przejsciu z gornego C na D. Jest to jakiś
blad czy opalcowanie można ustalac sobie w dowolny sposob jak co komu wygodne?
A Ty waselu sam sobie w tej szkole „pogrywasz” czy ktoś ma na to baczenie???
Mam na myśli jakiegoś pedagoga oczywiście…
Palcowanie podaleś dobre…przy zmianach pozycji pierwsza wytyczna to
intonacja a druga to luzny aparat(cala ręka!). Jedyne wątpliwości może
budzić używanie pustych strun…ale tu zdania są podzielone…
Co do pracy prawej ręki to trochę trudno coś na odleglość
powiedzieć…odpuść sobie na razie granie dwoma palcami na wszystkich
strunach. Jak już zabrzmisz dostatecznie dobrze i nabierzesz bieglości wtedy
możesz zacząć eksperymentować. Pracuj nad brzmieniem i luzem (lewej i
prawej ręki).
Na razie tylko „pogrywam”, z nauczycielem wezme sobie lekcje dopiero za jakiś
czas.
weasel, wes poszukaj w sieci nagran charlsa Mingusa, larsa danielsona albo
johna patittuciego. na pewno tego trochę jest i zobaczysz jak graja znakomici
kontrabasisci. z niektórych twoich pytań wynika ze bardzo jest ci potrzebny
nauczyciel aby ustawic ci aparat gry i te cala reszte. bo jak sam się zle
przyzwyczaisz to ci tak zostanie i będziesz miał potem problem żeby to zmienic.
jeśli chodzi o mnie to graja walking gram na wszystkich strunach 2 a nieraz
nawet 3 palcami prawej reki bez zadnych problemow wiec nie zabardzo rozumiem
dlaczego ty masz problem ze struną E i stąd wnioskuję ze konieczny jest ktoś
kto gra żeby ci to pokazac.
Juz miałem pierwsza lekcje z nauczycielem (Adamem Skrzypkiem) wytlumaczyl mi co
i jak i polecil kupić smyczek żeby cwiczyc intonacje. Jako, ze nie stac mnie na
wydatek rzedu 400zł to co myślicie o tych tanich smyczkach z allegro?
allegro.pl/item251411699_smyczek_do_kontrabasu_drewniany_niemiecki_nowy_bas.html
Tylko blagam o nieodpowiadanie w stylu „za tyle to na pewno będzie gowno,
lepiej będzie jak dozbierasz” bo to ja doskonale wiem. Moze ktoś probowal
kiedyś takim czyms grac? Zalezy mi tylko na takim, ktorym jako tako da się grac
i żeby wydobywal dźwięk.
Możesz kupić sobie taki…rewelacji się nie spodziewaj…
Jeśli chcesz ćwiczyć „kilowe nuty” ten będzie ok…pamiętaj tylko że są
dwa rodzaje (systemy gry) smyczków kontrabasowych-niemiecki (taki jak na
aukcji którą pokazaleś) i francuski. Różnica tkwi w żabce…zapytaj
nauczyciela jakim systemem będzie Cię uczyl. I pamiętaj o
kalafonii…nyman,pops lub kolstein (all weather/soft).
…albo po prostu Thomastik-najlepsza!
Thomastik-fe!!! 🙂 nie zgodzę się z Tobą Kontrapianisto…kiedyś
próbowalem tej „kaliforni” i okazalo się że to mąka jest jakaś jak się
smyczek nasmaruje…fuj!!!
a jakiej Ty używasz i dlaczego jest dobra?
Ja wcześniej na „popsie bylem” ale to straszne „lepiszcze” jest…zimą było
wszystko w miarę dobrze ale już latem zaczynal się dramat-strasznie zlepia
wlosie i smyczek klei się do strun…i na dodatek ten „piasek” w dźwięku.
Potem miałem epizod z nymanem oraz z pirastro (bo miałem struny jelitowe[oliv]
i do nich dostalem też kalafonię) średnio zadowolony bylem z nymana-taki
pops w lagodniejszym wydaniu… Teraz używam tylko kalsteina (all weather)-nie
sypie się,nie klei wlosia (oczywiście caly czas mówimy o rozsądnym
nacieraniu kijaszka)i nie syczy jak grasz dluuugie dzwięki. Jedyną wadą jest
„trudnodostępność” tej kakafonii-choć już powoli idzie ku lepszemu…
P.S. to moje FE!!! w poprzednim poście to oczywiście taka mala
prowokacja…każdy używa tego co mu najlepiej sluży…znam basistów którzy
od lat smarują smyczki tylko thomastikiem-kwestia gustu…ja jej nie lubię
🙂
Nie..ok właśnie byłem ciekaw -nie jestem obrzydliwy.Z popsem
podobnie.Thomastik mi psuje,może dlatego,iż tej ,którą Ty wymieniasz.
Odświeżam temat.
Czy ktoś miałby jak podrzucić mi skany słów wstępu z książki
J.Eichstadta? Ewentualnie jakieś w miarę dokładne zdjęcia instruktażowe z
cyklu „jak poprawnie trzymać smyczek w systemie niemieckim” ? 🙂
Odgrzew.
Widzę, że wszyscy garnęli się do pomocy Kokosiowi w sprawie trzymania
smyczka. Aż sobie sam jakoś poradził i to wyćwiczył 😛
mam pytanie czy słyszał ktoś o jakiejś wypożyczalni sprzętu muzycznego w
warszawie gdzie mają kontrabasy?? potrzebował bym awaryjnie na około 10
dni