Jak Niekomercyjna Muzyke Uprawiac Zarobkowo

Jak niekomercyjną muzykę uprawiać zarobkowo

Autor dzieli się swoim doświadczeniem w zarabianiu na niestandardowej muzyce, takiej jak blackmetalowe wersje piosenek ludowych. Opowiada o swojej drodze do sukcesu, wskazując na kluczowe aspekty, takie jak minimalizacja wydatków i gotowość do wielu prób.

Skoro udaje mi się trochę zarobić na absurdalnie niekomercyjnej muzyce
(blackmetalowe wersje piosenek ludowych, biesiadnych i country – patrz temat o
DEAD RAVEN CHOIR w dziale “Scena”) i doszłem do tego przypadkiem to
pomyślałem że warto się podzielić moim “businessplanem”.

Niekoniecznie są to dobre rady, mo to zajęło z pięć lat czasu ale się
udało więc może coś w tym jest.

1. Graj gatunek który nie wymaga wielkich wydatków żeby zrobić nagranie na
wystarczającym poziomie. Np. elektronikę, black metal, psychodelię, funeral
doom itd.

2. Graj gatunek (np. te same co wyżej) w którym nie trzeba koncertować dla
promocji zespołu. Koncerty wymagają pełnego składu, dojazdów, dużo
sprzętu i nieprędko będą dochodowe.

3. Miej jak najmniej członków, najlepiej robić co się da samemu i
zatrudniać sesyjnych muzyków.

4. Nie wydawaj dużo na sprzęt. Najlepiej kupuj tak żeby w razie potrzeby
móc bez strat odsprzedać.

5. Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę – spróbuj kilka różnych
projektów w różnych stylach, może niektóre ci wyjdą lepiej od innych?
Możesz to robić pod różnymi pseudonimami żeby w razie czego móc się
odciąć od mniej udanych.

6. Nagraj coś i wydaj w malutkim CD-Rowym wydawnictwie, najlepiej w kraju
bogatszym niż Polska. I tak co kilka miesięcy, najlepiej w innym trochę
większym wydawnictwie. To powinno wystarczyć żeby twój materiał zaczął
trafiać do rąk właścicieli trochę większych wydawnictw którzy zaczną ci
przysyłać mailie czy nie masz przypadkiem czegoś dla nich do wydania. 3-4
lata i powinieneś dostać oferty wydania albumów na CD i winylu. Na początek
wydawnictwa powinny ci zapłacić częścią nakładu.

7. Nie sprzedawaj swoich CD-Rów tylko je wymieniaj na CD-Ry (ewentualnie
winyle, raczej nie CD) innych podziemnych kapel, najlepiej z krajów
bogatszych. Najlepiej wyrobić sobie kontakty z kilkoma distro – łatwiej i
taniej wysłać jedną paczkę z dziesięcioma albumami niż dziesięc po
jednej sztuce. Poczekaj z rok czy półtora aż się nakład wyczerpie i
sprzedaj na Ebayu. Połowa będzie nic nie warta ale reszta pójdzie po 15-20
dolarów a kilka wyjątków pewnie po 50-100. Kokosów nie będzie ale powinno
pokryć koszty nowych strun i innego drobnego sprzętu.

8. Jak wydasz już 2-3 CD czy winyle i będzie tobą zainteresowanych kilku
wydawców to poinformuj ich że za część nakładu nie chcesz pracować i
poproś o gotówkę. Niektórych na to nie będzie stać ale znajdzie się
ktoś kto za prawo wydania 1000 sztuk na CD zapłaci minimum 500 dolarów,
może i 2000. No a za to można już w Polsce żyć przez parę miesięcy.
Dodać jeszcze dochody z koszulek, majteczek, winyli, reedycji wcześniejszego
materiału i tyle co praca sprzątacza powinno wyjść.

Jak mogę zarabiać grając niekomercyjną muzykę?
Czy jest sposób na to, żeby zarabiać na blackmetalowych wersjach ludowych i biesiadnych piosenek?
Jak mogę zacząć zarabiać na mojej muzyce?
Czy są jakieś dobre rady dla osób, które chcą zarabiać na niekomercyjnej muzyce?
Jakie gatunki muzyczne powinienem grać, żeby zarabiać?
Co powinienem robić, żeby zarobić na muzyce?
Czy warto wydawać wiele pieniędzy na sprzęt muzyczny?
Czy istnieje sposób na zarabianie na koncertach?
Czy powinienem mieć wielu członków w zespole, żeby zarobić?
Jakie są sposoby na zarabianie na muzyce w Polsce?

Podziel się swoją opinią
DSmolken
DSmolken
Artykuły: 0

30 komentarzy

  1. To bardzo fajnie wygląda, ale moim zdaniem trochę upraszczasz :D.

    Spodziewam się, że mówisz to raczej ze swojego doświadczenia, ale ciężko
    będzie przedstawicielowi młodzieży polskiej ot tak zrozumieć i wykonać
    coś takiego (szczególnie z wysyłaniem płyt do różnych wytwórni i stacji
    radiowych za granicą).

    Ponadto mnie np. ciężko byłoby z założenia zagrać doom metal, czy coś
    takiego :}.

    _______________________________

  2. Hmm,a mi się to podoba. Nie tylko “mlodzież” czyta Basoofkę;). Może jak
    ustawie się w Anglii wypróbuję część pomyslów.

    thanx DSmolken!

    “Informacja nie jest wiedzą,wiedza nie jest mądrością,mądrość nie jest
    prawdą,prawda nie jest pięknem,piękno nie jest miłością,miłość nie
    jest muzyką.Muzyka jest najlepsza.” – Frank Zappa

  3. @Kapral: To bardzo fajnie wygląda, ale moim zdaniem trochę upraszczasz :D.
    Spodziewam się, że mówisz to raczej ze swojego doświadczenia, ale ciężko będzie przedstawicielowi młodzieży polskiej ot tak zrozumieć i wykonać coś takiego (szczególnie z wysyłaniem płyt do różnych wytwórni i stacji radiowych za granicą).
    Ponadto mnie np. ciężko byłoby z założenia zagrać doom metal, czy coś takiego :}.

    Trochę upraszczam, pewnie. No ale wypełnię trochę szczegółów.

    Z mojego doświadczenia wysyłanie materiału do wytwórni to strata czasu i
    pieniędzy. Do stacji radiowych nigdy nic nie wysyłałem. Raczej podeszłem do
    tego tak: znajdowałem wydawnictwa na tyle małe że naprawdę nie miały nic
    lepszego do wydania i pisałem do nich maile czy chcą żeby im przysłać
    jakiś materiał. Po może dziesięciu mailach udało się kilku chętnych
    znaleźć. Jedno wydawnictwo sprzedało w sumie może 30 sztuk i padło, drugie
    padło przed wydaniem pierwszej płyty bo skrzynia biegów się właścicielowi
    zepsuła, a trzecie się rozwinęło i od paru lat wydaje CD.

    Pierwsze kroki planu zrobiłem dopiero w wieku 26 lat… wtedy nie był to
    oczywiście plan tylko działania dosyć na oślep i bez nadziei na cokolwiek
    poza może kiedyś wydaniem czegoś na winylu.

    No i oczywiście nie mówię tu o tym że muzyka powinna być na poziomie i że
    trzeba grać to co się w głowie słyszy żeby mieć własne rozpoznawalne
    brzmienie… To oczywiście kluczowe tematy (jak dla każdego businessu mieć
    dobry produkt) ale na inne dyskusje.

    http://www.wolves.tamu.edu

  4. A w jaki sposób szukałeś tych wytwórni? Przez internet, przez znajomych,
    czy jak? Bo to jest w sumie ciekawa kwestia.

    _______________________________

  5. Tego nie wiem bo na tym nie zarabiam więc lepiej niech kto inny ci poradzi. Ja
    się do coverów nie nadaję bo po prostu nie znam materiału. Wiele przebojów
    ostatnich kilkunastu lat nigdy nie słyszałem bo żyłem daleko od polskiej
    czy europejskiej kultury. Żeby coś zagrać muszę więc mieć przyzwoicie
    rozpisane… nie rady przecież 150 kawałków nauczyć się na pamięć od
    zera, już po kilkunastu zaczynałyby mi się w pamięci zlewać i mylić. Ale
    wiele ludzi to robi, może załóż nowy temat?

    http://www.wolves.tamu.edu

  6. A ja to żyłem w przekonaniu, że będzie jakiś łowca talentów, , który mi
    zasponsoruje trase koncertową, wydanie płyty i całą oprawę medialną…
    Kurcze, gdzie ja żyję???? 🙂

    _________________________________________________

    http://www.kaduceus.civ.pl – strona mojego zespołu. POLECAM!

  7. Panie.. takie coś to tylko w erze.. erze bitelsów i zeppelinów było 🙂 ( i
    to jeszcze nie w polsce )

  8. Ogólnie może i to ma szanse powodzenia (skoro mówisz, że na tym zarabiasz),
    ale…

    @DSmolken: 1. Graj gatunek który nie wymaga wielkich wydatków żeby zrobić nagranie na wystarczającym poziomie. Np. elektronikę, black metal, psychodelię, funeral doom itd.

    2. Graj gatunek (np. te same co wyżej) w którym nie trzeba koncertować dla promocji zespołu. Koncerty wymagają pełnego składu, dojazdów, dużo sprzętu i nieprędko będą dochodowe.

    Tylko co w przypadku, kiedy ktoś chce robić coś gdzie potrzebny jest skład,
    trzeba grać koncerty (tudzież ma się ochotę grać koncerty)? Przecież nie
    każdy lubi np. black metal czy psychodelię; a ja nie wyobrażam sobie grania
    czegoś czego nie lubię – przecież to masochizm!

    3. Miej jak najmniej członków, najlepiej robić co się da samemu i zatrudniać sesyjnych muzyków.

    To jest niewątpliwie dobre rozwiązanie, ale trzeba samemu pisać utwory od a
    do z oraz kompletnie je aranżować, innymi słowy być
    człowiekiem-orkiestrą! Nie mówię o znajomości nut, tylko “tajników”
    aranżacji (harmonizowanie, akordy, itp.), przydałoby się umieć pisać
    teksty (najlepiej dobre, bo disco polo udowadnia, że pisać każdy może tylko
    z poziomem to już gorzej)…

    Nie żebym się czepiał, tylko nie sądzę, że każdy może z tej recepty
    skorzystać.

    A co do promowania się to mamy przecież internet. Jest masa stron pokroju
    myspace, gdzie można założyć konto, wrzucić kilka utworów…

  9. Ale wiesz Oblivion – co do zarzutu nr 1 – mowa jest przecież o nagrywaniu pod
    kątem zarobkowym, niekoniecznie tego, co najbardziej lubimy.

    Co do drugiego – nie trzeba znać teorii – można to zrobić na słuch. Teksty
    natomiast to inna sprawa, tudzież wychwycenie co jest charakterystyczne w
    danym gatunku :}.

    _______________________________

  10. @Oblivion: Ogólnie może i to ma szanse powodzenia (skoro mówisz, że na tym zarabiasz), ale…

    Tylko co w przypadku, kiedy ktoś chce robić coś gdzie potrzebny jest skład, trzeba grać koncerty (tudzież ma się ochotę grać koncerty)? Przecież nie każdy lubi np. black metal czy psychodelię; a ja nie wyobrażam sobie grania czegoś czego nie lubię – przecież to masochizm!

    Graj co chcesz. Ale na niektórych gatunkach trudniej zarobić niż na innych
    bo ich uprawianie więcej kosztuje. Więc nie będę udawał że ten plan
    poskutkuje jeśli ktoś np. chce grać goth-metal i co roku wydawać tysiące
    na stroje i profesjonalnych fotografów.

    Jak chcesz grać coś czego nie lubisz dla kasy to faktycznie polecałbym inne
    opcje… np. wesela i bankiety.

    3. Miej jak najmniej członków, najlepiej robić co się da samemu i zatrudniać sesyjnych muzyków.

    To jest niewątpliwie dobre rozwiązanie, ale trzeba samemu pisać utwory od a do z oraz kompletnie je aranżować, innymi słowy być człowiekiem-orkiestrą! Nie mówię o znajomości nut, tylko “tajników” aranżacji (harmonizowanie, akordy, itp.),

    No, pewnie że nie każdy początkujący basista sobie z tym poradzi ale nie
    jest to wielka sztuka dla doświadczonego muzyka który rozumie teorię i gra
    na kilku instrumentach. Zresztą nagrałem kilka metalowych kawałków tylko
    przy użyciu głosu, kontrabasu i gitary basowej. Obyło się bez gitar i bez
    perkusji za którą posłużyło stukanie w kontrabas.

    przydałoby się umieć pisać teksty (najlepiej dobre, bo disco polo udowadnia, że pisać każdy może tylko z poziomem to już gorzej)…

    Niejeden młody poeta-amator ci napisze teksty za darmo. Można też
    skorzystać z wielkich poetów którzy dawno nie żyją. Ja używałem autorów
    od starożytnej Grecji po współczesnego nam boksera, niejakiego M.
    Tysona.

    Nie żebym się czepiał, tylko nie sądzę, że każdy może z tej recepty skorzystać.

    Na pewno nie każdy. Bardzo chętnie bym przeczytał inne recepty od innych
    ludzi którzy mają dochody z niekonwencjonalnego grania.

    ______________________

    http://www.wolves.tamu.edu

  11. @Kapral: Ale wiesz Oblivion – co do zarzutu nr 1 – mowa jest przecież o nagrywaniu pod kątem zarobkowym, niekoniecznie tego, co najbardziej lubimy.
    Co do drugiego – nie trzeba znać teorii – można to zrobić na słuch. Teksty natomiast to inna sprawa, tudzież wychwycenie co jest charakterystyczne w danym gatunku :}.

    Ale ja nie mówiłem o tym, że coś lubimy mniej, tylko, że w ogóle tego nie
    lubimy 🙂

    Owszem, znać nie trzeba (ja np. nie znam), ale też nie każdy ma słuch. Poza
    tym ciężko o bardziej oryginalne aranżowanie wtedy, najczęściej się na
    schematach kończy i to tych dość oklepanych.

    Co do tekstów, to mógłbym swoje przemyślenia przedstawić kiedyś i gdzieś
    (bo tu chyba nie miejsce na to), bo dla mnie osobiście teksty są bardzo
    ważne – zarówno w sensie formy jak i treści. Ale tak jak napisał Smolken –
    można poszukać wśród poetów-amatorów, albo jakieś wiersze Mickiewicza
    czy innego Norwida śpiewać. Pytanie tylko co, jeśli chce się coś własnego
    przekazać? Chyba trzeba się zdać na kogoś, kto napisze za nas… ale wtedy
    ten punkt o samowystarczalności będzie trochę niezrealizowany.

  12. Bez obrazy DSmolken… Może nie inetresuje Was moje zdanie, ale jeśli mogę je
    wypisać na forum to właśnie to zrobię…

    Ogólnie mówiąc to nie rozumiem jak można muzykę traktować strikte
    zarobkowo. Czy Ciebie w ogóle muzyka sama w sobie bawi czy chodzi tu tylko o
    zarobek. Bo z tego co widzę, to dla niektórych muzyka to tylko zysk i zero
    przyjemności.

    Acha i żeby nie było. Nie jestto tylko moje zdanie!!!

  13. Zrozumiałam i to aż za dobrze… Widzisz tak się dziwnie składa, że
    miałamta przyjeność rozmawiać osobiście z DSmolkenem i wiem jakie jest
    jego podejście do muzyki. A, że nie miałam okazji mu powiedziec co o tym
    myśle.

  14. Nie chcę być jednym z tych którzy grają kilkanaście lat, koncertują,
    wydają albumy i sprzedają je ale dochody nie wystarczają im nawet na
    pokrycie kosztów. Za dużo takich ludzi znam. I nie rozumiem ich podejścia a
    oni mojego. Chociaż mogą mnie zatrudnić jako wolnego strzelca.

    Granie muzyki sprawia mi przyjemność pod warunkiem oczywiście że z innymi
    muzykami się dobrze gra i da muzycznie zrozumieć. Granie samemu też sprawia
    przyjemność ale mniej. Natomiast nie robi mi wielkiej różnicy czy gram
    muzykę ludową, poważną, jazz czy metal. Np. w ostatnim tygodniu poza
    metalem o którym tu piszę grałem dla chóru dziecięcego, z hiszpańskim
    gitarzystą, i jeszcze z wujkiem i kuzynką muzykę biesiadną i trochę
    Mozarta.

    W metalu robię dokładnie to co chcę i jak chcę, często robię to co
    chciałbym żeby inni robili ale wiem że nie zrobią – np. granie
    blackmetalowych coverów piosenek country. Gdyby ktoś inny to robił na
    poziomie to pewnie bym zaczął robić coś innego. Poza metalem oczywiście
    liczę się ze zdaniem innych. Ale na przyjemność to nie wpływa więc w
    końcu nie jest to takie ważne. Póki co udaje mi się zarabiać tylko na
    metalu.

    Nie czerpię przyjemności z pochwał innych (nigdy im nie wierzyłem do końca
    a poza tym mi się przejadły), ze znaków gwiazdorstwa (rzeczy typu że jakaś
    fanka robi sobie majteczki z logo mojej kapeli), z bycia lepszym od kogo innego
    (np. z grania szybciej czy bycia bardziej znanym) ani z wydawania kasy na
    sprzęt itd. Zdaję się że tego typu rzeczy motywują wielu muzyków. Za to
    lubię wyzwania wszelkiego rodzaju. Wiem że niektóre mnie w tej chwili
    przerastają (np. granie po weselach albo zagranie partii skrzypiec z czardasza
    Montiego), niektórych w życiu nie osiągnę (np. granie na poziomie
    filharmonii) ale ogólnie lubię to.

    Natomiast słuchanie muzyki przestało mi sprawiać przyjemność kilka lat
    temu. Nie potrafię już słuchać bez natychmiastowego zajmowania się
    analizą co, jak i dlaczego się w niej dzieje i co by jeszcze można z tego
    zrobić.

    Cholera, alem się rozpisał…

    ______________________

    http://www.wolves.tamu.edu

  15. @DSmolken:
    Natomiast słuchanie muzyki przestało mi sprawiać przyjemność kilka lat temu. Nie potrafię już słuchać bez natychmiastowego zajmowania się analizą co, jak i dlaczego się w niej dzieje i co by jeszcze można z tego zrobić.

    Mi właśnie takie analizowanie sprawia największą przyjemność 😛

  16. Smutne to trochę że tak fajna rzecz jak muzyka nie sprawia ci przyjemności…
    szczególnie że ją tworzysz 😛

    Z tym zarabianiem na niekomercyjnej muzyce to trzeba chyba mieć także trochę
    szczęścia – czasem można zarabiać grając nawet nie dla kasy 😛 No i
    przydają się kontakty np. mój bend^^ istnieje jakieś niecałe 3 miechy a
    gdyby nie toże mamy wszyscy szkołe (o dziwo wszyscy całkiem ambitną 😀 ) i
    nie ma czasu już byśmy nagrywali demo. Tylko dzięki temu że nasza
    wokalistka ma jakieś znajomości rodzinne z jakimś wydawcą większym (nie
    pamiętam nazwy). (tzn koleś już nas naciągal na to… prawie zapraszał do
    studia 😛 ) pieprzony brak czasu…

  17. Szczęsciu trzeba dać dużo szans żeby się uśmiechnęło a znajomości
    zdobyć. Wydawanie płyt w małych wydawnictwach pomaga obu.

    Parę przykładów.

    W czerwcu 2001 wydałem “Sheath And Knife” przez zupełnie tycie wydawnictwo
    DarkBlack. Była to najlepiej sprzedająca się płyta w historii wydawnictwa –
    15 sztuk w ciągu chyba roku z hakiem. Potem się wydawcy odechciało i
    zawiesił działalność. Ale w 2004 odgrzebał jakieś dwie zapomniane sztuki
    przy sprzątaniu piwnicy i napisał mi maila co z nimi robić. Ja mu odpisałem
    że czasem do mnie pisują ludzie czy nie mam jakichś płyt które z druku
    wyszły i że mu podam adres ostatniego. No i ten ostatni (który jak się
    okazało też ma małe CD-Rowe wydawnictwo) kupił obie. Parę tygodni
    później był w Kaliforni i tam spotkał jakiegoś innego faceta któremu
    sprzedał tą drugą sztukę. Tamtem okazał się być właścicielem
    wydawnictwa trochę większego i po paru tygodniach napisał do mnie maila i
    zaproponował reedycję kilku CD-Rów na winylu. Stąd box “Cask Strength Black
    Metal”.

    Mniej zagmatwana historia: późnym latem 2001 roku miałem wydać “…But
    Inside They Are Ravening Wolves” w pewnym neofolkowym wydawnictwie ale
    właścicielowi zepsuła się skrzynia biegów i nie stać go było już na
    wydawanie płyt. Więc wydałem to w psychodelicznym wydawnictwie Last Visible
    Dog. Od LVD kupił to facet z kolektywu i wydawnictwa Jewelled Antler.
    Spodobało mu się i po paru miesiącach zaproponował mi wydanie nowego albumu
    na CD-Rrze. Trochę czasu upłynęło i LVD i Jewelled Antler urosły na tyle
    żeby wydawać prawdziwe CD. No i skorzystałem. Jewelled Antler zdążył
    wydać “Death To Dead Wolves” ale facet zajmujący się wydawnictwem się
    pokłócił ze swoją dziewczyną, wyrzuciła go z domu, z pół roku był
    bezdomny, prawie wszystkie egzemplarze zostawił w sklepie Aquarius Records
    żeby się zajęli dystrybucją i wydawnictwo de facto padło. Ale CD zdążył
    się ukazać i swoje egzemplarze dostałem czyli szczęście miałem.

    ______________________

    http://www.wolves.tamu.edu

  18. mam kumpla…, który zajmuje się nagrywaniem porngrindu..koleś jest jeden
    sam…kiepsko gra na gitarze…ale coś tam zrobi. Nagrał kilka jaksi tam
    kawałków, wysłał jakiejs wytwórni..i już jakieś naszywki jakąs płyte mu
    zasponsorowali okładki jakieś..teraz wie mze mimo jego młodego wieku on
    ciagle z nimi wspolpracuje ;] i jakoś mu tam idzie. Mimo tego, ze jego muzyka
    ogolnie postrzegana jest jako gówno i chłam totalny. Kapelka zwie się lol
    Brutal Nekkro Sex ;] gdyby ktoś był zainteresowany to może coś się w necie
    znajdzie :S

  19. Powiedz jak zarabiasz pieniądzę tym graniem… Bo wydawanie płyt w wytworni
    nie pomoglo Ci w graniu z roznymi ludzmi na festynach, festiwalach itp.

  20. Za nowe płyty dostaję pieniądze od wydawcy – coś tam z góry plus procent
    sprzedaży. I zarobek jest.

    Wcześniej dostawałem od wydawców kilkaset egzemplarzy albumu do handlu. Te
    sprzedaję głównie hurtowo do distro i sklepików z którymi wcześniej
    wyrobiłem kontakty. Poza tym wystawiam je na sprzedaż na różnych forach
    gdzie wiem że mam fanów i wysyłam spam do distro które sprzedają moje
    płyty wydane przez innych wydawców. Ale to strasznie dużo roboty. Dlatego
    teraz już robię tylko za gotówkę.

    Na żywo gram tylko “normalną” muzykę, zupełnie osobna działalność
    muzyczna i gospodarcza. Z metalem koncertować po Krakowie mi się zwyczajnie
    nie opłaca, w Anglii i Szkocji gdzie mam sporo fanów może by się i
    opłacało ale jechać nigdzie nie będę bo mam poważną pracę i remont domu
    na głowie.

  21. k*rwa ja p*rdolę… czegoś takiego szukałem 🙂 Porządny businessplan dla
    blackmetalowca 😀 Od razu się wypowiem, że planuje już od dłuższego czasu
    załozyć własny projekt pod szyldem Coven (wolne tłumaczenie – sabat
    czarownic), ale kilka przeszkód mam: brak kasy, niewystarczające zdolności
    (stawiam na technike w grze, a jeśli chodzi o tremolo palcami, to jeszcze
    raczkuję), brak ludzi do zepsołu. Teksty powoli zaczynam tworzyc, a muzyka
    już siedzi w mojej głowie, takze wystarczy ją przelać na instrumenty. Kilka
    coverów na poczatek działalności, zebyu później móc się zająć
    tworzeniem własnej muzyki. To nie ma być totalny projekt poświęcony
    zarabianiu dzięki niekonwencjonalnej muzyce, tylko to ma być to, co
    chciałbym grac najbardziej. mieszkam w górach i być może ktoś słyszał o
    takiej bestii z kotliny kłodzkiej, jak Irhell – współtwórca zespołu Morior
    Axis, który teraz działa bez niego, a sam Irhell siedzi w Wa-wie i pracuje
    nad nowym projektem. To właśnie on zaraził mnie swoim zboczeniem,
    popierdoleniem i skrzywieniem od tradycyjnych wzorów. Karpatian Forest, czy
    inne pogańskie “ścierwa” każdemu są znane w tym nurcie, a on mając wizje
    utworzył tęgi materiał na podstawie naszych rejonów, legend i klątw 🙂 Do
    tego muzyka odpowiednia – wszystko rewelacja jak dla mnie. Coś jakby
    połączenie black-death-winter metal. Ja mieszkam w bardzo podobnym rejonie
    pełnym niespotykanych, mrocznych miejsc, ale nie będę kopiował Irhella.

    Co do istoty zarabiania, to gram jazz z mało zaawansowana kapelką, blues i
    rock (temat Nad Poziomem Morza). Sprawia mi to niewystarczającą satysfakcję,
    ale trzepie na graniu wystarczajkąca na poierdoły kasę, ostatnio w mojej
    mieścinie wynajął mnie jeden zespoł, by zagrać z nimi dwa konzerty.

    Dlatego tutaj pisże, bo to siedzi cały czas we mnie i chciałbym się
    podzielić tym. Staję się powoli uniwersalny do każdej muzyki – mogę po
    nauczeniu się, bądź tez nie zagrac z kazdą kapelę, oczywiście za forsę,
    bo inaczej teraz nie potrafię. Zacząłem do doceniać, że ludzie nie po to
    się uczą po kilka, kilkanascie alt grac, żeby później jako wypożyczani,
    czy zapraszani grali za darmo. Gdyby takl było, to sami zapraszajacy by grali,
    bo ine musieliby opłacać innych, skoro potrafią to samo. To jest tak jak ze
    zwykłą robotą. Oczywiście, zdarza mi się grac charytatywnie, ale nie lubię
    tego. Ojciec mi zawsze mawiał, ze nic nie ma tym na tym świecie za darmo.

    Do tematu: chciałbym utowrzyc w końcu taki zespoł, w którym grałbym, to co
    kocham, czyli w Covenie. I włąśnie dzięki temu tematowi mógłbym popchnąc
    zespoł do wydawania płyt, zarabiania itp.

    Granie muzyki sprawia mi (zaleznie od upodobania danego gatunku muzycznego)
    zawsze, ale to zawsze satysfakcję, tudziez tak smao ze słuchaniem muzyki.
    sepu9 – nie wyobrażam sobie grania nie za pieniądze, bo to
    się mija z celem. Szanujmy się ludzie, bo to jest na tej samej zasadzie, co
    praca – studiujemy, uczymy się po to, żeby umieć wykonywac pewien zawód,
    żeby zarabiac na życie, a w graniu muzyki jest ta różnica, ze sprawia nam to
    mniejszą, lub większą przyjemność jednocześnie trzepiac kasiurę małym
    wysiłkiem 😀 (z resztą… tak smao może być ze zwykłymi fachami 🙂 )

    Pamiętajcie ludziska – praca uszlachetnia 🙂

  22. Dokładnie. Jeśli nie będziesz się cenił to Cię nie będą cenić.

    Z tego powodu w swoim mieście nie zagram już koncertu, bo tutaj się gra za
    piwo (wybłagane ), a jak się samemu organizuje imprezę i zgarnia całą
    kasę z biletów to po opłaceniu akustyka zostaje 50zł 😛 Wiadomo, nie można
    popaść w paranoję, znam zespół, który płaci perkusiście za każdy
    koncert, mimo, że pałker jest stałą osobą w składzie 😛

    Jeśli coś robię, i robię to dobrze, to mam prawo za to żądać kasy.

    Niestety w naszym kraju paranormalna to jest sytuacja jak lokal zapłaci
    zespołowi za koncert. Na szczęście powoli zaczyna się to zmieniać.

    Działaj, rób to co lubisz, a w końcu Cię docenią. Tylko, że ja wolę
    koncertować niż nagrywać na komputerze demówki 😉

  23. No ja jeszcze żadnego materiału nie nagrywałem, bo do tej pory to same
    konzerciki się gra (jeszcze nie metalowe, ale już niedługo) 😛 Ale jestem
    bardzo zadowolony, bo być może dzięki temu “bassplanowi”, może właśnie
    dzięki DSmolkenowi rozkrece działaność zespołu i
    zaistnieje wydanymi demówkami, bądź LP-ami w metalowym światku. Wteeeedy to
    beda KONZERTY 😀 I za grubą forse, a jak! Przyjemne z pożytecznym 🙂

  24. ” … a co jeśli ktoś nie zna (i nie ma zamiaru poznać) teorii, nie ma też (i nie zamierza ćwiczyć) słuchu, a chciałby aranżować i nagrywać zarobkowo?…”

    nooo stary, wtedy to…

    d*pa.

    ___________________________________________________________
    (www.sapfoto.com)

    Sprzedam combo HandBox Crush 150W, Eminence 15″, jak nowy.

  25. No wiem, ale nie ze mną takie numery 😛 Cały czas się rozwijam w teorii,
    słuchu i praktyce, z resztą – tak jak każdy ambitny muzyk 🙂

  26. Plan calkiem sprytny. Mysle, ze wielu może zainspirowac 😉

    Mam tylko jedna watpliwosc, w jaki sposob za 2000$ można przezyc w Polsce kilka
    miesięcy, skoro to raptem 5600zł 😀

Możliwość komentowania została wyłączona.