Granie Flazoletami

granie flażoletami

Witam. Mam pytanie takie: Jak się gra flażoletami? 🙂

Moglby mi ktoś to wyjasnic bo nie czaje 😛

Generalnie to mi chodzi o coś takiego jak tu gra Wooten:
www.video.google.com/videoplay?docid=5313639281780987096&q=victor+wooten&pl=true

Rozumiem jak się robi flażolety np. na 12 progu albo na 5 ale na innych mi
jakoś nie wychodzi :/ I jakie jest rozmieszczenie dźwięków na gryfie jeśli
chodzi o flazolety bo chyba nie takie same…

Jeśli było już na forum coś o tym to sorki ale ja nic konkretnego nie
znalazłem.

Pozdrawiam

Jak grać flażoletami na basie?
Czy mógłbyś wyjaśnić mi jak robić flażolety na basie?
Jaki jest sposób na granie flażoletów na basie?
Jakie są techniki gry flażoletów na basie?
Jak rozmieszczone są dźwięki flażoletów na gryfie basu?
Jak stworzyć flażolety na basie na innych progach poza 12 i 5?
Czy ktoś może mi pomóc z nauką gry na flażoletach na basie?
Jakie są najlepsze ćwiczenia na granie flażoletów na basie?
Jakie są różnice w graniu flażoletów na basach o różnych skalach?
Jakie wskazówki można dać początkującym graczom basowych flażoletów?

Podziel się swoją opinią

34 komentarze

  1. nie tylko na 12 i 5 progu możesz to zrobić jeszcze bodajże na 7 albo 8 nie
    pamietam teraz bo nie mam pod ręką basi a chodzi mniej więcej o to żebyś
    nie dociskał strun do gryfu , jeśli grasz na przesterowanym basie to możesz
    usyskać coś takiego jak gitarzyści no a co do dźwięków to zależy jak
    basie stroisz…

  2. Mogę podpowiedzieć jak się robi wyciskane/polflazolet (nie wiem czy to dobra
    nazwa). Grając kostką uderzasz dżwięk, i ułame sekundy później
    ześlizgujesz kciukiem po strunie-robisz to dociskając normalnie strunę na
    każdym progu. Słychać to zarówno na czystym jak i przesterowanym basie
    (tutaj ejst wyrażźniejszy pisk-najlepiej działa z vibrato). Nie wiem czy to
    poprawnie, ale na gitarze tak do tej pory robilem i potem jak przenioslem na
    bas to wszystko caca.

  3. Pędzący Dziku – to się zwie “Sztuczne Flażolety” tudzież “Wymuszone”.

    Normalne robi się dotykając strunę nad progiem. 3, 5, 7, 9, 12 i jeszcze
    kilka ;P.

  4. pędzący_dzik nie dodał że przy sztucznym flażolecie w zależności od tego
    na którym progu dociskasz strunę to w odpowiednim miejscu na tej strunie
    musisz zrobić ten flażolet. Dokładnie na 1/3 długości czynnej struny robi
    się flażoleta. Innymi słowy tyle ile masz progów na gryfie to tyle jest
    miejsc robienia flażoleta i niestety jeśli nie trafisz w to miejsce co trzeba
    to nic nie wyjdzie.

    A jeśli chodzi o flażolety sztuczne robione palcami a nie kostką to należy
    na 1/3 długości czynnej struny oprzeć lekko kciuka i z tak opartym kciukiem
    szarpać ( palcem wskazującym, albo serdecznym albo małym jak kto woli 🙂 )
    struny.

    Aha i jeszcze żeby zrobić flażoleta normalnego, czy naturalnego to palec
    trzymasz nad 7 ( na przykład ) progiem. Podkreślę że nad
    progiem a nie nad miejscem w którym normalnie dociskasz strunę.

  5. Trzeba by jeszcze dodać że jakość/możliwość wydobywania jakichkolwiek
    flażoletów poza progami 4,5,7,12 w dużej mierze zależy także od
    gitary,strun – i co chyba najważniejsze,samej artykulacji grającego.

    Na mysongbook.com jest tab do “Portrait of Tracy” Pastoriusa,polecam jako
    materiał do nauki grania flażoletów.

  6. Ja dodam, że jest bardzo dobra metoda dostrajania gitary za pomocą
    flażoletów (oczywiście mus to dobrze ustawiona menzura).np flażolet nad
    progiem 7 struny A powinien współbrzmieć z flażoletem nad progiem 5 struny
    E, nie wiem jak wy ale ja zawsze dostrajam tą metodą basik mimo, że używam
    też stroika.

  7. Strojenie flażoletami jest chyba najdokładniejsze ( poza stroikami
    elektronicznymi ). Ale prócz dobrze wyregulowanej menzury musi być również
    ustawiona odpowiednia krzysizna gryfu bo inaczej będzie kupa.

  8. Hm, ostatnio zacząłem uczyć się flażoletów sztucznych i mam kilka
    wątpliwości:

    Niezależnie od tego, czy gram paluchami czy kostką te flażolety to wychodzą
    cichutko i szybko wybrzmiewają/są tłumione. Czy to wina mojej jeszcze nie
    wyćwiczonej techniki, czy sprzętu czy zawsze tak brzmią?

  9. Mnie brzmi długo. Spróbuj wydobywać flażolety tylko małym palcem (lewej
    ręki), wtedy nieco lepiej i głośniej brzmią, przynajmniej w moim wypadku.

  10. Generalnie im przystawka bliżej mostka tym flażolety wyraźniejsze. Bo
    więcej górnego środka i góry. Także artykulacja przy mostku im pomaga.

  11. Hm, gram na DEFILu, to może nieco wyjaśniać. Poza tym próbuję tak jak Jaco
    Pastorius, tłumię kciukiem i szarpię palcem wskazującym. Generalnie bliżej
    mostka mam przetwornik, więc mogę jedynie szarpnąć paznokciem, bo palec mi
    się nie mieści… Poza tym zależnie od odległości od mostka się
    wysokość flażoletu zmienia, im dalej tym niższy.

    Medawc – czy ty czasem nie mówisz o flażolecie naturalnym? 😀

  12. Co do kwestii sprzętu to flażolety przede wszystkim brzmią kiepsko na
    zdechłych strunach, lub jak ktoś wycina środkowy i górny środek na eq.

  13. Kishkoltz- poza tym grając flażolety (naturalne i te wymuszone również)
    trochę mocniej trzeba szarpnąć strunę. Przynajmniej ja tak robię, żeby
    zbalansować głośność brzmienia “normalnego” dźwięku i flażoletów.

  14. Tez to jest kwesttia wprawy, bo musisz dokladnie trafic w to co trzeba miejsce,
    a kazde male przesuniecie tlumi. Poza tym paluch powinien zagrac przy mostku.
    Im dluzej będziesz trenowal tym lepiej beda wychodzily.

    A i flażolety można robic na kazdej pozycji(nie tylko progu). Też w polowach
    progów (najlatwiejszy jest chyba miedzy 2 a 3.), nad preztwornikami (to akurat
    jest latwe)no i teoretycznie w 1/3 progach, 1/4 itd .

    .Refleks w pyte mam …

  15. zapomnielisce dodac ze żeby grac flazoletami treba mieć wiosło , które je z
    siebie wydobedzie jeszcze w fajny sposob, miałem już w rekach takie wiosła ze
    poza naturalnymi i jednym czy dwoma sztucznymi nie udalo się wydobuc zadnego
    innego 😀

  16. dużo racji jest w tym że trzeba mieć “nadające się” wiosło mój flame cs4
    nie jest do tego najlepszy natomiast Ibanez sr700 na którym grałem przy
    odpowiednim pokręceniu przy balansie pickupów wręcz popłynął
    czytelne i klarown były nie tylko te na progach 12 9 i 7

    owa płyta O.S.T.R “o.c.b” od 27 lutego

  17. @Albin: Ja dodam, że jest bardzo dobra metoda dostrajania gitary za pomocą flażoletów (oczywiście mus to dobrze ustawiona menzura).np flażolet nad progiem 7 struny A powinien współbrzmieć z flażoletem nad progiem 5 struny E, nie wiem jak wy ale ja zawsze dostrajam tą metodą basik mimo, że używam też stroika.

    No tak się składa że nie zaleca się strojenia korzystającego z flażoletu
    nad siódmym progiem, ponieważ to wprowadza niedokładność stroju

    Wynika to z różnicy między systemem temperowanym a systemem naturalnym.

    Ciekawskich odsyłam do poczytania o tym gdzie indziej bo temat zaskakująco
    ciekawy 🙂

    Ogólnie : najdokładniejsze efekty daje strojenie pustych strun

    http://www.hasiok.art.pl

    http://www.emcustom.eu – Profesjonalna elektronika dla muzyków

  18. hm. a mi lepiej słyszalne flazolety sztuczne wychodzą, jak dociskam kciukiem
    i paznokciem (opuszkiem) gram. Takie bardzie piszczące. 🙂

  19. do kosa i albin, strojenie na flazoletach na 7 i 5 progu sprawdza się przy
    instrumentach bezprogowych i smyczkowych gdzie mzasz realna mozliwosc
    kskorygowania wysokosci dźwięku palcem na podstrunnicy, jeśli chodzi o bass z
    nabitymi programi lepiej stosowac stroik

  20. Strojenie na flażoletach na 7 i 5 progu sprawdza się przy
    instrumentach bezprogowych?

    Poza stroikiem, na progowcach i tak to jest najdokładniejsza metoda. Chociaż
    ja próbuję ze słuchu. Inna sprawa, że potem to koryguję i
    tak stroikiem 😀

  21. no właśnie, chodzi o to ze jak grasz na bezprogowym instrumencie to mozesz coś
    z tym zrobić a jeśli chodzi o bass z progami to nie ma na swiecie gitary , która
    będzie stroic idealnie na calej skali

  22. Jomonger napisał:

    a kazde male przesuniecie tlumi

    BULLSHIT!

    Jomonger napisał:

    nad preztwornikami (to akurat jest latwe)

    zależy gdzie masz pickupy… poza tym tam właśnie są najcichsze z tego
    względu że tam gdzie przyłożysz palec żeby wydobyć AH lub NH tam
    spotykają się dwie amplitudy i powstaje teoretycznie martwy pod względem
    drgania a praktycznie najcichszy punkt bo amplituda drgania będzie tam
    najmniejsza…

    uzeb napisał:

    strojenie na flazoletach na 7 i 5 progu sprawdza się przy instrumentach bezprogowych i smyczkowych gdzie mzasz realna mozliwosc kskorygowania wysokosci dźwięku palcem na podstrunnicy, jeśli chodzi o bass z nabitymi programi lepiej stosowac stroik

    Jeśli chodzi o strojenie do nagrania to się zgadzam ale obowiązkowo należy
    wystroić także w oktawie, jeśli chodzi o giga albo próbę to musisz mieć
    słuch absolutny żeby usłyszeć takie niuanse…

    P.S. Sory że tak jade po Was ale denerwuje mnie to że ludzie piszą swoje
    prawdy a nie sprawdza czy faktycznie jest to prawdziwe…

    Pozdrawiam!

    _______________

    http://www.butelka.net

    http://www.www1.gitarrebass.de/magazine/2008/09/200.jpg

  23. @uzeb: do kosa i albin, strojenie na flazoletach na 7 i 5 progu sprawdza się przy instrumentach bezprogowych i smyczkowych gdzie mzasz realna mozliwosc kskorygowania wysokosci dźwięku palcem na podstrunnicy, jeśli chodzi o bass z nabitymi programi lepiej stosowac stroik

    no właśnie, chodzi o to ze jak grasz na bezprogowym instrumencie to mozesz coś z tym zrobić a jeśli chodzi o bass z progami to nie ma na swiecie gitary , która będzie stroic idealnie na calej skali

    No przecież o to mi chodziło że lepeij stroić tunerem puste struny.

    a gdzie jest 7 próg na bezprogowcu? 😉 żartuję

    Do SeBASStian,

    nawet nie chodzi o to czy ktoś to usłyszy czy nie .. tylko o świadomość
    pewnych faktów.

    I tak jak piszesz .. niektórzy głoszą swoje prawdy nie mające pokrycia w
    rzeczywistości.

    A co do samych flażoletów tu jest rozpiska flażoletów na gryfie

    http://www.emcustom.eu/flaz.jpg

    Skan z książki J.Myunga

    Nie wiem jak to wstawić w tekst 🙂

    http://www.hasiok.art.pl

    http://www.emcustom.eu – Profesjonalna elektronika dla muzyków

  24. @SeBASStian: zależy gdzie masz pickupy… poza tym tam właśnie są najcichsze z tego względu że tam gdzie przyłożysz palec żeby wydobyć AH lub NH tam spotykają się dwie amplitudy i powstaje teoretycznie martwy pod względem drgania a praktycznie najcichszy punkt bo amplituda drgania będzie tam najmniejsza…

    Nie rozumiem tej wypowiedzi… Chodzi ci o to, żeby nie szarpać na węźle?
    Bo jeśli tak to jest głupota totalna bo praktyka pokazuje, że właśnie tam
    flażolety brzmią najlepiej i najgłośniej. Dlatego też, żeby tego nie
    tracić w moim basie wewnętrzne cewki humbuckerów są pod węzłami. Flażoletów
    używam często więc tak sobie zażyczyłem 🙂

  25. Sebasstian napisał:
    Cytat:
    a kazde male przesuniecie tlumi

    BULLSHIT!

    To wytlumacz dlaczego Pastorious wszytkie ladnie wydobywal, a ja nie mogę tak
    dobrze? BO co ? Bo bass? Gram czasem na basie naprawdę profesjonalnym (Fender
    Jazz) i tez nie mogę. Trza po prostu idealnie trafic. I jak najkrocej dotykac
    struny. Qrde koles z d*py bierzesz opinie, nawet do konca nie wiadomo o co Ci
    kaman.

  26. A pomyślałeś, że może nie grasz jak Pastorious? :> I z tym jak
    najkrótszym dotykiem to też nie do końca bo ja najczęściej palucha
    zostawiam a wybrzmiewa (przy naturalnych bo przy wymuszonych rzeczywiście
    chodzi tylko o muśnięcie).

Możliwość komentowania została wyłączona.