Gra艂em na MM… [ vs. Ibanez BTB 675 ]

Por贸wnanie bas贸w MM i Ibanez BTB 675 ujawnia diametralne r贸偶nice w ich brzmieniu, konstrukcji i ergonomii. MM wyr贸偶nia si臋 r贸wn膮 charakterystyk膮 przenoszenia i 'gumowatym' brzmieniem, podczas gdy Ibanez BTB 675 ma os艂abione kra艅ce pasma i bardziej selektywne, ale 'telefoniczne' brzmienie.

No i wreszcie mia艂em doczeka艂em si臋 mo偶liwo艣ci bezpo艣redniego
por贸wnania

MM z Ibanezem BTB675 w jednym czasie i miejscu i na tym samym piecu.

Moje wra偶enia.

S膮 to zupe艂nie odmienne basy. Ocenia膰 je w skali
bezwzgl臋dniej nie ma najmniejszego sensu.

S膮 jak woda i ogie艅. Mo偶na ka偶dy z nich wywy偶sza膰 b膮d藕 uzna膰 za g贸wno
, zale偶nie od osobistych

preferencji i upodoba艅.

Jednak najgorszy los czeka tych , kt贸rzy by chcieli mie膰 w swoim instrumencie
po kawa艂ku z ka偶dego z tych tort贸w.

Brzmienie clean…

Diametralnie inne w ka偶dym z tych wiose艂. MM ma bardzo szerok膮 i r贸wn膮
charakterystyk臋

przenoszenia , bez jakikolwiek podbarwie艅. Jest bardzo niski i soczysty d贸艂
, o charakterystycznym,

tak przeze mnie upragnionym „gumowatym” atakiem i „gumow膮 spr臋偶ysto艣ci膮”
brzmienia.

G贸ra MM bardzo klarowna i si臋ga kra艅c贸w pasma. Slap brzmi bardzo dobrze bez
jakichkolwiek

ekwilibrystyk z EQ itp. Dos艂ownie Plug & Play..

Ibanez 675 , w por贸wnaniu z MM ma wyra藕nie os艂abione kra艅ce pasma ,
zar贸wno i od do艂u i od g贸ry.

Dodatkowo , ma bardzo uwypuklone okolice 1-3khz , co generuje
„telefoniczno艣膰” brzmienia

i bardzo dla mnie niemi艂膮 tendencj臋 do drastycznego
uwypuklania fret-nois’贸w

pochodz膮cych zar贸wno od uderze艅

strun o progi , jak i od przesuwania palc贸w po strunach oraz samego palcowania
przy mostku.

Graj膮c jaki艣 szybki biegnik , na MM s艂ysza艂em tylko czysty d藕wi臋k strun ,
natomiast

graj膮c to samo na Ibanezie , opr贸cz podstawowego d藕wi臋ku , pojawia艂y si臋
ca艂kiem wyra藕nie „艣mieci”

fret-nois贸w.

Aby „sprowadzi膰” brzmienie Ibaneza do pasma zbli偶onego do MM , musia艂em
bardzo mocno wyci膮膰

pasma 艣rodkowe i wy偶sze , oraz jednocze艣nie lekko podbi膰 najni偶szy d贸l i
najwy偶sz膮 g贸r臋 na EQ.

Mimo to , „艣mieci” w Ibanezie generuj膮 si臋 w dalszym ci膮gu.

R贸偶nice dotycz膮 tak偶e ataku brzmienia. Szczyt „kopa” w MM przypada ( IMO )
w okolicach 200Hz

natomiast w Ibanezie na jaki艣 1000HZ.

Skutek jest taki , 偶e MM „kopie” bez 偶adnych fajerwerk贸w „na kablu” , a w
Ibanezie , aby zwi臋kszy膰

dynamik臋 do poziomu MM , trzeba bezwzgl臋dnie podeprze膰 si臋 sztucznym
atakiem , generowanym przez kompresor.

Co interesuj膮ce , w/g opinii innych os贸b , kt贸re by艂y w贸wczas obecne na
sali pr贸b ,

Ibanez brzmia艂 selektywniej i precyzyjniej ( chyba dzi臋ki „dominacji”
艣rodkowego pasma ) , co nie oznacza

偶e „pi臋kniej” ni偶 MM.

Mnie , jako zdeklarowanemu bluesmanowi , zdecydowanie bardziej przypad艂o do
serca brzmienie MM.

W tym co lubi臋 gra膰 najbardziej ( blues , soft-rock , old-shool rock , funk )
MM jest zdecydowanie

bardziej „trafionym” instrumentem ni偶 Ibanez.

Tyle uwag na temat czystego brzmienia okiem bluesmana.

Brzmienie overdrive…

Jest jednak dziedzina muzyki , w kt贸rej Ibanez „goni” MM. To ostre metalowe
wymiatanie.

czyli co艣 czego nie gram i gra膰 nie b臋d臋.

Piec ( Hartke 115c ) , na kt贸rym testowa艂em obie gitary , ma wbudowany
overdrive , czyli Bass Attack.

Tu Ibanez pokaza艂 swoje japo艅skie smocze pazurki.

Na overdrive brzmi szata艅sko agresywnie niczym pi艂a motorowa. 呕adnego
zamulania do艂em.

呕adnej delikatno艣ci. Bardzo selektywny kop do艂em i ostra , wal膮ca po
g艂owie g贸ra.

Esencja metalu zakl臋ta z jazgotliwych kostkach Bartolinii.

MM przy nim to lamentuj膮ca panienka , co by chcia艂a ale si臋 boi.

Wra偶enia organoleptyczne..

Obie gitary wykonane na tym samym poziomie technologicznym. 呕adnych
fajerwerk贸w w MM , ani zaniedba膰

w Ibanezie.

Cho膰 , jak i brzmieniowo , tak i konstrukcyjnie to dwa r贸偶ne 艣wiaty.

W MM ra偶膮 mnie klucze wielko艣ci otwieracza do konserw. R贸wnie偶 zakres
regulacji brzmienia

w MM w zasadzie 偶aden. Potencjometry od ka偶dego z uzwoje艅 tej dziwnej ,
monstrualnej kostki MM

dzia艂aj膮 jako艣 bez wyrazu i na pewno nie jest to zakres regulacji takiej ,
jak膮 daje balans kostek

w Ibanezie.

Ale nie uwa偶am tego za wad臋 , bo jakby nie kr臋ci膰 tymi potencjometrami , to
i tak , dla mnie ,

brzmienie MM jest bardzo dobre ( wr臋cz idealne )

Co natomiast rzuci艂o mn膮 o 艣cian臋 po chwyceniu MM do 艂ap ?

Ano gryf. A-ergonomiczny , a-ludzki , ko艂kowaty , za w膮ski etc etc. \

Wi臋cej nie napisz臋 , bo regulamin zabrania u偶ywania wulgaryzm贸w.

Dla mnie absolutnie nie do przyj臋cia. Gram z do艣膰 mocno
wysuni臋tym nadgarstkiem ( zdecydowanie

podpieram gryf kciukiem , ni偶 go obejmuj臋 )

i gryf MM jest wybitnie nie-Igorowy.

Graj膮c na MM , czu艂em si臋 jakbym gra艂 na jakie艣 dzieci臋cej zabawce , w
dodatku w膮ski rozstaw skutecznie

przeszkadza艂 mi w podrywaniu strun innych ni偶 G.

Co艣 podobnego , jak gryf z MM mia艂em ostatnio w r臋kach na wiosn臋 , kiedy
kopa艂em ogr贸dek.

To Co艣 to by艂a 艂opata.

Ale jako dow贸d , jak dalece mog膮 si臋 r贸偶nic subiektywne opinie ,
przytocz臋 opinii臋 mojego syna,

kt贸ry ( z uwagi na wiek ( 14-latek )ma jeszcze ma艂e d艂onie ) uzna艂 gryf z
MM za bardzo dobry

i stwierdzi艂 , 偶e na MM m贸g艂by gra膰 , co w przypadku Ibaneza jest
niewykonalne.

I na koniec najwa偶niejsza sprawa w tym ca艂ym przyd艂ugawym po艣cie.

Czy znacie bas 艂膮cz膮cy cechy Ibaneza i MM , czyli gryf jak lotnisko (
rozstaw 19-20mm )i

niskie , „gumowo-mi臋siste” brzmienie ? .

Licz臋 na opinie tych , kt贸rzy macali i grali a nie na

powtarzane bezwiednie „prawdy jedynie s艂uszne.. „

bo je艣li nie… to kupi臋 sobie traktor.. :):)

Czy mia艂em okazj臋 por贸wna膰 bezpo艣rednio MM i Ibaneza BTB675?
Jakie s膮 moje wra偶enia z por贸wnania MM i Ibaneza BTB675?
Czy ocenienie tych bas贸w w skali bezwgl臋dnej ma sens?
Jakie s膮 moje osobiste preferencje i upodobania w por贸wnaniu tych bas贸w?
Czy mo偶na uzyska膰 brzmienie clean podobne w obydwu tych basach?
Jakie s膮 r贸偶nice w ataku brzmienia MM i Ibaneza?
Jakie wra偶enia organoleptyczne mam z MM i Ibaneza?
Czy s膮 jakie艣 wady lub zalety w konstrukcji obydwu tych bas贸w?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

24 komentarze

  1. Kup traktor – Ursus C-360 tylko nie c-360 3P bo ma gorszy silnik.

    Dobry tekst, nadaje si臋 do czytelni. Nie napisa艂e艣 tylko jaki to model MM.
    Mo偶na nawet powiedzie膰, 偶e jest lepszy ni偶 recenzja, bo od razu mamy
    por贸wnanie do czego艣 innego.

    Zg艂aszam wi臋c podanie o przeniesienie do czytelni 馃榾

  2. Dok艂adnie tak jak m贸wi Grze艣. Warwicki. Wypr贸buj Thumba lub Corvett臋. Ale
    skoro wiesz czego wymagasz od basu, znasz swoje preferencje co do szczeg贸艂贸w
    budowy to ja bym ci szczerze poleca艂 co艣 kastomowego. Dobry lutnik zrobi ci
    wios艂o kt贸re spe艂ni wszystkie twoje wymagania je艣li tylko dasz mu
    odpowiednie wytyczne.

  3. bo widzisz MM to jest wios艂o w艂a艣nie do szalenstw, do slapu, sztuczek i
    popisow, szybkiej napierdalanki z kciuka itp. ma specyficzne brzmienie i dzi臋ki
    temu si臋 w艂a艣nie wyroznia , 偶e jest taki a ni inny. mo偶na go kochac lub
    nienawidziec w zaleznosci od gustu. ja do mojego MM`a przystosowywalem si臋
    prawie rok czasu zanim przestal mi przeszkadzac jego ksztalt itp. i dla odmiany
    teraz mog臋 powiedziec , 偶e jest to genialne wios艂o do w艂a艣nie takich rzeczy jak
    funk, rock, grouvvvvvyyyyyyy itp. i w tej chwili nie zamienie go na zadne inne.
    pozdrawiam P.S. fajny tekst w og贸le napisales

  4. warwick thumb(4 strunowy 19mm rozstaw strun 5tki maja ju偶 w膮ziute艅ko 16,5mm
    )Thumb ma mocne czytelne bardzo punktowe brzmienie Corvetta ju偶 nie ma tego
    punktu,jest bardziej „gumowato-kluchowata”

  5. Problemem ( moim , bo sympatyk贸w metalu niekoniecznie ) s膮 w Ibanez
    pickupy zdeklarowane

    do zupe艂nie innego rodzaju muzyki , ni偶 t膮 , kt贸r膮 gram i lubi臋.

    Z „dechy” obie gitary brzmi膮 bardzo podobnie , a wr臋cz by艂bym sk艂onny
    twierdzi膰 , 偶e Ibanez ma d艂u偶szy sustain.

    Troch臋 by艂oby bez sensu robi膰 lutnicz膮 gitar臋 z powodu dw贸ch
    niefortunnych pickup贸w.

    W艂a艣nie „ryj臋” w necie temat zamiennik贸w to raczej z mizernym skutkiem.

    Ju偶 kiedy艣 pisa艂em do Merlin w tej sprawie , ale nie podejm膮 si臋 zrobienia
    takich pickup贸w.

    Najbli偶szy prawdy jest przetwornik Nordstrad DC5

    http://www.nordstrandpickups.com/bass-pickups/index.shtml cho膰 cena niew膮ska (
    ponad 300 $ )

    R贸偶nice pomi臋dzy pickupami z MM ( i innymi tego typu )a Bartolinii Mk2
    to przede wszystkim

    u偶ycie przez MM magnes贸w Alnico i wysuni臋te rdzenie.

    Z kolei sam Bartolinii na temat serii Mk2 wypowiada si臋 , 偶e s膮 to
    pickupy o uwypuklonym rezonansie

    i „wokalowym” odzwierciedlaniu artykulacji.

    Ja sol贸wek na basie nie gram ( cho膰 rzeczywi艣cie Bridge Mk2 brzmi tak jako艣
    w pa艣mie wokalowym )

    i takie fajerwerki nie s膮 mi potrzebne. Jak ju偶 b臋d臋 gra艂 jak 艢ciera艅ski
    to mo偶e :))))))))))))

    Przejrza艂em te偶 basy Warwicka .. 呕aden z nich nie jest odpowiedni .
    Najszerszy gryf ( Corvette ) dla

    5-strunowej wersji ma 61mm , a BtB675 a偶 76mm.

    Znalaz艂em co艣 bardzo ciekawego u Ibnaeza , czyli seria SRX np model SRX
    725.

    Szerokos膰 gryfu to 73mm ( czyli niewiele mniej ni偶 seria BTB ) ,

    a kostki wypisz wymaluj jak w MM czyli na magnesach Alnico z wysuni臋tymi
    rdzeniami.

    http://www.maczosbass.pl/index.php?goto=shop&man_id=82&cat_id=3&prod_id=6095
    Mia艂 kto艣 te cudo w r臋kach..? . Co艣 mnie w kieszeni ju偶 sw臋dzi
    :))))))))))))

  6. Ale co ty m贸wisz? Przecie偶 Warwicki maj膮 opcj臋 „broadneck” i broadneck
    ma:

    -rozstaw strun 20 mm (standard ma 16,5 mm)

    -szeroko艣膰 siode艂ka 47 mm (standard ma 45 mm)

    -radius 1200 mm (47″) (standard ma 664 mm (26″))

    I broadnecki to s膮 prawdziwe koby艂y.

    -> link

  7. @McGregor

    Do Warwick Kustom Shop nawet nie zagl膮da艂em. Rzeczywi艣cie maj膮 jako opcj臋
    i艣cie Ibanezowy gryf.

    Niestety cena takiego wios艂a poza moim zasi臋giem finansowym ( 4000-5000 EUR )
    馃檨

    Zostaje mi b膮d藕 wymiana BtB na SRX , lub ma艂e zamieszki ze zmian膮
    pickup贸w i jak膮艣 p艂ytk膮

    maskuj膮ca.

    To ostatnie by艂oby jednocze艣nie najlepszym ( drewno w BtB jest OK )

    i najta艅szym manewrem ( kostki po jakie艣 200-300 USD ).

    Musz臋 narysowa膰 wst臋pny projekt jak by to wygl膮da艂o.

  8. Gra艂em na Ibanez ze wspomnianej przez Ciebie serii. Jest wygodny (chocia偶 nie
    zachwyci艂 mnie). Brzmienie (jako 偶e to by艂 jaki艣 艣redni model) nie
    zachwyci艂o, ale te偶 nie rozczarowa艂o. Jak jest w wy偶szych modelach – tego
    nie wiem. Do slapu – s膮dz臋, 偶e bas si臋 nada.

  9. Na BassDaysach zesz艂orocznych kto艣 gra艂 na tych Sandbergach. Jedno z
    najlepszych brzmie艅 jakie w 偶yciu s艂ysza艂em. Bas ma
    taki wykop, 偶e bebechy w 艣rodku na lew膮 stron臋 przewraca.

  10. ja w moim btbj pamietam ze jak mia艂em caly preamp na plasko to brzmial chu…
    no w艂a艣nie(jak dla mnie) dopiero jak si臋 pokrecilo to co艣 fajnego si臋 robilo.
    poza tym szeroki gryf wymagal przyzwyczajenia, ale nie tyle co mm… bardzo
    wymagajacy instrument, nie wybacza bledow i wymaga perfekcyjnej techniki. co do
    preampu, cokolwiek wykrece to brzmi zajebiscie, od jakiego艣 subbassu po
    megaszklanke.

  11. Sandbergi w pyt臋 fajne s膮, ale tak samo w pyt臋 drogie.

    W warszawskim rnr wisi sporo – ogrywa艂em – miodne s膮.

    MM z piaskowan膮 dech膮 z zebry (uwypuklone s艂oje) z*ebi艣cie gada艂 –
    charakterne, brudnawe i soczyste brzmienie + topowa jako艣膰 wykonania +
    wygl膮d.

    Tylko, 偶e pomalowany na w艣ciek艂膮 ziele艅 馃槢

  12. Ja te偶, pewno do wawskiego rnr zab艂膮dzim na sp臋dzie naszym. Te偶 ciekaw
    jestem tych bejs贸w 馃榾

    Jak膮 toto ma elektrowni臋? Tyle pokr臋te艂… A i teraz patrz臋 偶e
    przynajmniej na tym egzemplarzu dost臋p do 24 progu jest dupny.

    „Delicious recipes of bassplayers favourite dishes, with thrilling
    tour-stories!

    bassplayers cook book „

    z
    http://www.sandberg-guitars.de/ 馃榾 Zapatrzyli si臋 na GzK czy co?

  13. Tak patrz臋 na te sandbergi, one s膮 brzydkie. Przewa偶nie jakie艣
    zniekszta艂cone precle i jazzy. I widz臋 偶e przewa偶nie tylko 2pasmowe eq.
    Co艣 czuj臋 偶e m贸j wymarzony bas b臋dzie od lutnika…

  14. Dwupasmowy ek艂alizer daje sporo mo偶liwo艣ci. Co do kszta艂tu – nigdy nie
    by艂em przekonany do jazzowego kszta艂tu korpusu ani gryfu, ale ostatnio
    gra艂em na modelu na JB Deluxe i stwierdzam otwarcie, 偶e tak wygodnego gryfu
    nie u艣wiadczy艂em w 偶adnym Ibanezie.

    Basy wymarzone s膮 z za艂o偶enia lutnicze ;). Ka偶dy ma w艂asny koncept,
    cz臋sto bazuj膮cy na jakim艣 konkretnym modelu (kszta艂t, elektronika). Suma
    jest indywidualna, i dzi臋ki temu jeszcze nie wygin膮艂 na 艣wiecie gatunek
    lutnikus pospolitus drzwewny.

  15. Niby daje, ale tylko regulacje bas贸w i g贸ry. A ja lubi臋 przycinac 艣rodek.
    to r贸wnie dobrze mogie pasywa kupi膰. Mo偶e da艂oby si臋 zamoncowac 3pasmow膮
    elektronik臋, ale co z dodatkowym pokr臋t艂em? Balans ani voljum nie wywal臋.
    Wiercic?

  16. A potencjometr pi臋trowy taki jak ja mam np do regulacji ton贸w niskich i
    wysokich? :> A do 艣rednich mam puszpul 偶ebym m贸g艂 sobie regulowane pasmo
    wybra膰. 馃檪

  17. wez se zamow co艣 u lutnika.. odpowiednia menzure. przystawy drewno itd.
    wszystko pod siebie zrob

  18. Dobry tekst. Szczegolnie mnie zainteresowala czesc o przesterze. Ja jestem
    bardzo zadowolony z tego jak m贸j MM StingRay 5 brzmi na przesterze, ale tylko
    pod warunkiem ze potencjometr srodka jest na max, g贸ry na 0 a dolu na 1/2.
    Porownywalem to raz z Ibanez SD costam, i to brzmialo gorzej, nie znam si臋 na
    ibanezach, nie wiem czy to jaka艣 gorsza wersja od BTB czy lepsza. W kazdym
    razie z MM jestem super zadowolony je艣li chodzi o przester, ale podejrzewam ze
    sa lepsze gitary do tego. Intuicja mi mowi ze Gibson Thunderbird bylby lepszy.
    Jakies opinie? (P.S. sprawdz link ponizej, lub m贸j blog 偶eby zobaczyc o jakie
    brzmienia mi chodzi).

    Szukam br膮zowego d藕wi臋ku!
    http://www.myspace.com/betatestmusic

  19. Jestem ( prawdopodobnie ) bliski znalezienia swojego 艢wi臋tego Gralla 馃檪

    Znalaz艂em gitar臋 o rozstawie strun 19mm z dwoma humbuckerami MM-style.

    To Sandberg Basic Ken Taylor Sign. Nie znalaz艂em zdj臋cia 5-cio
    strunowego.

    http://www.sandberg-guitars.de/images/galerie/basickthg/bakt4-brownburst_hg.jpg

    Przery艂em sporo temat贸w na r贸偶nych forach . Bardzo interesuj膮ce opinie.
    Zaskakuj膮co-interesuj膮ce 馃檪

    Pozwol臋 sobie zacytowa膰 jedn膮 z wypowiedzi ( do艣膰 znamienn膮 )

    I love mine more and more each day 馃檪
    (www.bugzilla.free.fr/Sandberg/Sandberg.html)

    It blows all other brands away, i can confirm !

    I bought it after having tried in a row the same day :

    – 2 laklands

    – 2 Fender (JB AM DLX & PB AM DLX)

    – 3 Warwicks (Streamer, Corvette and Thumb)

    – 1 Noguera (a french luthier – the one I tried was 2 and a half more expensive
    but a pure beauty !)

    – 1 MM Bongo (so ****ty !)

    Maybe another one or two basses, but the Sandberg really stood out from the
    other. The only other I could try this day that could equal it was another
    Sandberg :p. (I own a JB shape with PB/MM pus) It was another Kustom shop
    instrument, a basic with PB/MM pus.

    I hope im not too confusing, but Im so much excited when talking about my
    favourite groove machines ! 馃槈

    Kilka link贸w do ciekawych dyskusji…

    http://www.talkbass.com/forum/archive/index.php/t-117220.html

    http://www.talkbass.com/forum/archive/index.php/t-234828.html

    http://www.forum.warwick.de/14-maddrakketts-caffe/7175-sandberg-basses.html

    http://www.eden-electronics.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12634

    Jak B贸g i Ojczyzna pozwol膮 , to niebawem…. 馃檪

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.