Future bas

W artykule po艣wi臋conym przysz艂o艣ci gitar basowych rozwijamy dyskusj臋 na temat potencjalnych innowacji i ulepsze艅, kt贸re mog膮 pojawi膰 si臋 w ci膮gu najbli偶szych 50 lat. Od indywidualnych equalizer贸w dla ka偶dej struny, przez basy z wbudowanym efektem overdrive, a偶 po unikalne rozwi膮zania strojenia - przysz艂o艣膰 wygl膮da obiecuj膮co.

Uwaga! Temat nie dla ortodoksyjnych basist贸w wyznaj膮cych zasad臋
Fender>kabel>piec 馃榾

Jak my艣licie, jakie ulepszenia czekaj膮 bas w nast臋pnych powiedzmy 50 latach?
Poteoretyzujmy co by si臋 przyda艂o, albo co by艂oby ciekawe w nowych
rozwi膮zaniach.

Sam nie jestem fanem np samostroj膮cej si臋 gitary Gibsona, ale pobawi膰 si臋
mo偶na 馃檪

Moje pomysly:

1) Niektore basy maja problemy z nier贸wno艣ci膮 g艂o艣no艣ci strun, niektorym
“E” brzmi za ma艂o basowo, “G” za p艂asko. Co by艣cie powiedzieli na
indywidualny equalizer dla ka偶dej struny osobno? 4 ma艂e graficzne eq (3-4
pasmowe) w komorze z elektronik膮 i problemy znikaj膮 馃檪 Oczywi艣cie trzeba by
skonstruowa膰 przetweornik/przetwornii kt贸re rejestrowa艂yby struny osobno

2) Znamy bas Funk Machine z wbudowanym envelope filter, a co z overdrive?
Typowa bas贸wa do cie偶kiego grania z przesterem w艂aczanym switchem by艂oby
ciekawym rozwiazaniem,zw艂aszcza jakby to po艂aczy膰 z patentem z punktu
pierwszego. Mo偶na by ustawi膰 dla ka偶dej struny osobno BLEND z przesterem
wedle woli.

3) Nie wiem jak u Was, ale u mnie 80% strojenia spowodowane jest tym, 偶e
klucze si臋 poprzekr臋ca艂y w futerale. A jak by pod艂apa膰 pomys艂 od
perkusist贸w? Tzn.Zamiast motylka do ka偶dej maszynki, mamy jeden klucz do
strojenia wszystkich 艣rub od stroik贸w. Oczywi艣cie trzeba by zaprojektowa膰
od nowa g艂owk臋 basu “bezmotylkowego”, bo taki Warwick bezkluczy wygl膮da艂by
kiepsko 馃槢

Dajcie tu sowje pomys艂y, i piszcie co my艣licie o tychju偶 zapisanych;)

Jakie ulepszenia przewidujesz dla basu w ci膮gu najbli偶szych 50 lat?
Czy zastanawia艂e艣 si臋 nad indywidualnym equalizerem dla ka偶dej struny basu?
Co s膮dzisz o basie z wbudowanym overdrive’em i envelope filterem?
Czy problem strojenia basu sp臋dza Ci sen z powiek? Jakie rozwi膮zanie by艣 zaproponowa艂?
Czy uwa偶asz, 偶e struny basowe powinny mie膰 mo偶liwo艣膰 regulacji g艂o艣no艣ci?
Co my艣lisz o basach ca艂kowicie bez kluczy do strojenia?
Czy widzia艂e艣 kiedy艣 bas z samostroj膮c膮 si臋 gitar膮 Gibsona? Czy uwa偶asz to za dobry pomys艂?
Czy by艂by艣 zainteresowany basem, kt贸ry umo偶liwia zmian臋 d藕wi臋ku ka偶dej struny indywidualnie?
Czy zastanawia艂e艣 si臋, jakie rozwi膮zania technologiczne mog膮 zmieni膰 przysz艂o艣膰 basu?
Czy s膮dzisz, 偶e w przysz艂o艣ci basy b臋d膮 wyposa偶one w jeszcze wi臋cej funkcji?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

61 komentarzy

  1. 1 bzdura – problemy fazowe szumy i brak miejsca np w basie 6cio strunowym 24
    galy… poza tym nierownosci brzmienia nie rozwiarzesz zadnym eq

    2. bzdura po co wbudowywac – najlepszy drive to kilka lamp w przedwzmacniaczu i
    na koncowce mocy – wbuduj takie co艣 w wios艂o…

    3. wygoda strojenia kluczem od perkusji jest zadna a czas na strojenie wydluzy
    by si臋 znacznie np podstroj si臋 w trakcie grania numeru zakladajac klucz do
    bebnow…

    – future bass powinien by膰 sztucznie wibrowany tak aby nowa gitara brzmiala jak
    30stoletnia

    – czekam tez na wynalezienie niebrumiacego dobrze brzmiacego singla

    – czekam tez na system antygrawitacyjnego unoszenia ciezkich instrumentow tak
    aby bass mogl wazyc 100kg i nie byloby go czuc na ramieniu

    – future strings powinny by膰 niezniszczalne niebrudzace si臋 i swietnie
    brzmiec

    – future Fender powinien mie膰 plytke dokladana jako gratis chcesz przykrecac
    twoja sprawa nie chcesz nie masz tych cholernych oblesnych dzior

    – czekam na mozliwosc kupienia Fender wygladajacego jak nowy a brzmiacego jak
    stary a nie odrapanego jak stary i brzmiacego jak nowy

  2. @Alfik: czekam na mozliwosc kupienia Fender wygladajacego jak nowy a brzmiacego jak stary a nie odrapanego jak stary i brzmiacego jak nowy

    U艣mia艂em si臋 馃榾

    Ja bym chcia艂, 偶eby wszystkie aktywy mog艂y dzia艂a膰 w trybie pasywnym bez
    baterii.

    Od bas贸w nie wymagam super usprawnie艅, ale kto艣 m贸g艂by wynale藕膰
    niezniszczalny kabel. I taki, kt贸rego nie da si臋 zgubi膰 馃檪

  3. 1.Podejrzewam 偶e problem z szumami du偶y, a suwaki by艂yby schowane w komorze,
    tak jak niekt贸re kostki maj膮 dodatkowe poty na p艂ytce w 艣rodku

    Poza tym wiem 偶e to po艂owa bed膮 bzdury w tym temacie, ale potraktujmy go
    bardziej jako k贸艂ko mi艂o艣nik贸w science fiction 馃榾

  4. A co z drewnem ? czy p贸jdzie ca艂e na rozpa艂k臋 i zast膮pi膮 je ultra/mega
    kosmiczne polimery.

    i czy b臋dzie mo偶na gra膰 za pomoc膮 my艣li/neuroprzeka藕nik贸w jakich艣 ? A
    mo偶e w艂a艣nie teraz to czasy docelowe w dziedzinie basologii i czeka nas
    reolucja/艣mier膰 zastsowaniu gitar basowych.

  5. A ja bym chcial:

    – 偶eby drewno w basach by艂o takie, jak dawniej – trzeba wymyslic sposob
    szybkiej hodowli, przy zachowaniu wlasciwosci drewna z normalnych lasow.

    – 偶eby nowy Fender mogl brzmiec jak 30letni.

    – 偶eby wymyslili roboty do przenoszenia sprz臋tu.

    – 偶eby zaczeli robic wzmacniacze dzialajace na piloty…

    – i last but not least – ciastko z dziurka:D

  6. blokada kluczy by si臋 przyda艂a i drop whole – czyli obni偶 str贸j na
    wszystkich strunach naraz np do C 馃榾 mo偶e da艂oby si臋 zaprojektowa膰 taki
    mostek, jeszcze mog艂aby powsta膰 opcja t艂umienia niepotrzebnie
    wybrzmiewaj膮cych strun, prosty automat perkusyjny do 膰wicze艅 te偶 by si臋
    przyda艂

  7. Klejpull wrote:

    2) Znamy bas Funk Machine z wbudowanym envelope filter, a co z overdrive?

    KLIK

    sernik wrote:

    – 偶eby zaczeli robic wzmacniacze dzialajace na piloty…

    Podobno od wynalezienia i wprowadzenia do u偶ycia pilota do telewizora 艣rednia
    waga na 艣wiecie wzros艂a, wi臋c ja bym uwa偶a艂 z tymi wygodami. 馃槢

    Poza bardziej 偶ywotnymi strunami i jak膮艣 metod膮 pozyskiwania sensownie
    brzmi膮cego drewna bez wyrzynania kilometr贸w kwadratowych las贸w tropikalnych
    nic mi si臋 nie marzy. Ale ja powoli zaczynam nale偶e膰 do ludzi, kt贸rzy mieli
    w tym temacie nie pisa膰. 馃槢

  8. Jak napisa艂 Jigsaw , oczekuj臋 pojawienia si臋 syntetycznych materia艂贸w

    umo偶liwiaj膮cych kontrol臋 na poziomie produkcji zdolno艣ci do rezonansu

    , przenoszenia konkretnego pasma itp.

    Czyli na 偶yczenie syntetyczny maho艅 , klon , olcha , jesion i co tam
    jeszcze.

    W elektronice wios艂a oczekuj臋 wysokonapi臋ciowych , pasywnych ,
    bezindukcyjnych pickup贸w ,

    by膰 mo偶e dzia艂aj膮cych na zupe艂nie innej zasadzie ni偶 obecne , np
    pojemno艣ciowych

    ( bo optyczne ju偶 mamy ).

    No i “prze藕roczysty” kabel do wios艂a. Najlepiej z nadprzewodnika ( sustain
    forever ? )

    Z ca艂ej domeny elektroniki to marzy mi si臋 energooszcz臋dny element (
    tranzystor czy c贸艣 )

    o o 100% charakterze lampy.

    Na koniec gitara wykrywaj膮ce linie papilarne w艂a艣ciciela , tak , aby ka偶dy
    kto j膮 bierze do r臋ki , zagra艂 gorzej ni偶 w艂a艣ciciel :))))))))))))0

  9. oczekuj臋 pojawienia si臋 syntetycznych materia艂贸w

    umo偶liwiaj膮cych kontrol臋 na poziomie produkcji zdolno艣ci do rezonansu

    , przenoszenia konkretnego pasma …. id膮c tym tropem jestem pewien 偶e
    mojejmu wnukowi na komuni臋 kupi臋 synetycznego Wala na kt贸rym flea nagrywa艂
    blood sugar sex magic w 1991 “D

  10. @igorro: Jak napisa艂 Jigsaw , oczekuj臋 pojawienia si臋 syntetycznych materia艂贸w
    umo偶liwiaj膮cych kontrol臋 na poziomie produkcji zdolno艣ci do rezonansu
    , przenoszenia konkretnego pasma itp.
    Czyli na 偶yczenie syntetyczny maho艅 , klon , olcha , jesion i co tam jeszcze.

    Wydaje mi si臋, 偶e czego艣 takiego nie robi si臋 nawet dla drewna.

    St膮d np dwa identyczne wios艂a z identycznych materia艂贸w, tej samej firmy
    brzmi膮 inaczej (niekonieczne jedno lepiej od drugiego, po prostu inaczej).

    I to jest 艣wietne. Takie ujednolicenie brzmienia pomiarami to moim zdaniem
    dokonanie gwa艂tu na brzmieniu.

    @igorro:
    No i “prze藕roczysty” kabel do wios艂a. Najlepiej z nadprzewodnika ( sustain forever ? )

    Jak najbardziej prze藕roczysty kabel tak. Ale zbyt d艂ugi sustain bywa bardzo
    k艂opotliwy – kiedy艣 gra艂em troch臋 z kompresorem/sustainerem i jak si臋 go
    ustawi艂o na zbyt d艂ugi sustain to jako艣 g艂upio to brzmia艂o. Nie to, ze
    kastrowa艂 brzmienie. Po prostu d藕wi臋k nie gas艂… a mia艂 gasn膮膰 馃榾

    @igorro:
    Z ca艂ej domeny elektroniki to marzy mi si臋 energooszcz臋dny element ( tranzystor czy c贸艣 )
    o o 100% charakterze lampy.

    To ju偶 podobno powsta艂o. Nie mog臋 niestety znale藕膰 linka. Ma kszta艂t
    lampy, mo偶na to stosowa膰 bez przerabiania wzmacniacza jako zamiennik lampy
    (chodzi o lampy do preampu) i podobno uk艂ad za偶egna艂 wszystkie problemy
    wynikaj膮ce z konstrukcji lampowej – zu偶ywanie si臋, delikatno艣膰 i r贸偶nice
    w brzmieniu mi臋dzy poszczeg贸lnymi egzemplarzami tej samej firmy.

    Podchodz臋 do tego do艣膰 sceptycznie – jak pojawi艂y si臋 mosfety, to te偶
    pisano wsz臋dzie, 偶e to tranzystor o charakterystyce lampy. Ile w tym prawdy –
    sami wiemy.

    Moje marzenie na przysz艂o艣膰:

    Koniec z oszcz臋dzaniem kosztem jako艣ci.

    Japo艅czycy w latach 80 potrafili zrobi膰 tani, doskonale brzmi膮cy i wykonany
    na poziomie arcydzie艂a bas. Dlaczego teraz tak si臋 nie da?

    Nie chc臋 plastikowego gniazda, plastikowego siode艂ka, jednowarstwowej
    maskownicy, puchy na elektrowni臋 zapa膰kanej farb膮 zamiast porz膮dnego
    ekranu, kruchych kabelk贸w, potencjometr贸w wysiadaj膮cych po 2 latach, lut贸w
    bez kalafonii, wiecznie 艂ami膮cych si臋 kabli, nierozbieralnych gniazd jack,
    plastikowych gniazd speakon wyrabiaj膮cych si臋 po 2u偶yciach.

    Nie chc臋 s臋k贸w w drewnie, w臋druj膮cych mostk贸w (problem Musicmana pre-EB)
    krzywo nabitych, ostrych prog贸w, grubej warstwy lakieru poly i olejowych
    kluczy wyrabiaj膮cych si臋 po roku.

    Powr贸t do powszechnego u偶ywania tolexu i metalowych oku膰 na paczki zamiast
    plastiku i koca 馃槈

    A niezu偶ywaj膮ce si臋, 艣wietnie brzmi膮ce struny ju偶 wymy艣lono, tylko
    kolesie bodaj偶e od Rotosounda zjebali spraw臋 i wymy艣lili szybko padaj膮ce,
    艣ciszcz膮co-brz臋cz膮ce szczekaczki 馃槈

  11. Ja bym chcia艂, 偶eby wynaleziono niezniszczalne struny dost臋pne za 5 z艂. I
    偶eby w piecu by艂 przycisk “kopanie ty艂k贸w brzmieniem ON” 馃榾

  12. Kapuch :Ampeg ju偶 to wynalaz艂 nazywa si臋 “shape” 馃榾

    Mazdah czepiasz si臋 rotosound贸w, to偶 to brzmieniowe last minute 馃檪
    Perfekcyjnie wytrzymuj膮 6 godzin inwazji potu i martwego nask贸rka a potem…
    no last minute, nie 馃榾

  13. @jigsaw: Kapuch :Ampeg ju偶 to wynalaz艂 nazywa si臋 “shape” 馃榾

    Mylisz si臋. Ten przycisk nazywa si臋 “power” 馃榾

    @jigsaw:
    Mazdah czepiasz si臋 rotosound贸w, to偶 to brzmieniowe last minute 馃檪 Perfekcyjnie wytrzymuj膮 6 godzin inwazji potu i martwego nask贸rka a potem… no last minute, nie 馃榾

    Czepiam si臋 roundwound贸w 馃槈

  14. no faktycznie moje przej臋zyczenie, chodzi艂o mi o roundwoundy :/ sorry ale 33
    stopnie daje w ko艣膰.

  15. Fakt, kiedy艣 ju偶 si臋 spotka艂em z tym rozwi膮zaniem w pewnym trejsie :D. W
    katowickim rnr by艂 taki zestawik g艂owa + 2 paczki. Gra艂e艣 mo偶e na tym
    jigsaw?? To jest moje przysz艂e brzmienie, tylko 偶e koszt ca艂kowity = oko艂o
    10 k PLN :/

  16. Tak gra艂em, ale co ja ci mam powiedzie膰, przepraszam 偶e tak powiem ale w tej
    pieprzonej salce wszystko chuczy ,kasetony jakie艣 i farfocle.

  17. Z my艣l膮 o kontynuowaniu swojej kariery lutniczej kupie chyba kolejne 10
    tarcic z jesionu. Tylko, 偶e te zostawi臋 na cieplutkim strychu na jakie艣 ~30
    lat 馃榾 Mo偶e wtedy b臋d膮 single kt贸re pozwol膮 mi wyci膮gn膮膰 z jesionu to
    co bym chcia艂 bez 偶adnych szum贸w.

  18. a mo偶e jeste艣my ju偶 na etapie 偶e nie trzeba nic poza kosmetyk膮 zmienia膰.
    Wszyscy od coca coli oczekujemy 偶e b臋dzie smakowa膰 jak cola, co nie ?

  19. @Alfik: wszystko co dobre ju偶 wymyslono zaiste

    Juliusz Cezar pewnie te偶 tak m贸wi艂 馃槈

  20. ekhm… powiem tak:

    http://www.supplierlist.com/photo_images/80594/Carbon_fiber_Cloth.jpg

    oto materia艂 z kt贸rego nawet za 300 lat bas zabrzmi tak samo dobrze i
    brzmienie si臋 nie zmieni 馃槢 i nawet za te 300 lat si臋 nie zdegraduje. Tylko
    nie ka偶dy lubi brzmienie tego “czego艣”, ja si臋 przekona艂em bior膮c do r臋ki
    bass Statusa a potem kupuj膮c Musicmana Cutlasa. To jest materia艂
    przysz艂o艣ci a zosta艂 pierwszy u偶yty dobrych 30 lat temu. obecnie powstaje
    coraz wi臋cej instrument贸w z tego. Ja na 90% b臋d臋 celowa艂 w tym kierunku.

  21. Materia艂 syntetyczny – niech臋tnie. Lepszy by艂by jaki艣 proces, kt贸ry by
    sprawia艂, 偶e ka偶dy Squier z aghatisu zagra jak Lakland. No i mo偶e jakie艣
    skuteczniejsze procesy kontroli jako艣ci/eliminowania niedor贸bek?

    Ten ToneGrinder… dziwna sprawa, ale mo偶e mo偶e… kto艣 wie wi臋cej?

  22. to jest czysty w臋giel. 呕aden tam polimer tylko po prostu w臋giel, drewno
    tak偶e go zawiera.

  23. Hmm, ja oczekuje strun, kt贸re zawsze brzmi膮 jak nowe i lampowych head贸w
    wa偶acych tyle co markbasy 馃榾

  24. patrz臋 z wielk膮 nadziej膮 na (co prawda ju偶 20 letni膮 konstrukcj臋)
    ashbory

    i w og贸le eksperymenty kr贸tkoskalowe.

    ciekaw jestem konstrukcji akustyczno-piezowych w stylu kinal compakt.

    czekam na bas akustyczny bazuj膮cy na meksyka艅skich gitarach basowych i
    hiszpa艅skiej precyzji gitar klasycznych o dono艣nym basowym brzmieniu.

    interesuje mnie jak zmieni si臋 technika gry na basie kiedy z ludycznej kultury
    pop-sieki ludzie wyjd膮 zm臋czeni, a w graniu na 偶ywca b臋d膮 jednak chcieli
    dosta膰 nieco amitnego transu: (1) co z pleasureboard (mo偶e na jego
    konstrukcji b臋dzie bazowa膰 rezonowanie jakiego domaga si臋 od nowych drewien
    Alfik); w jak膮 stron臋 p贸jdzie kompresja, czy zatr膮 si臋 podzia艂y
    vintage/contemporary – kiedy wintyejd偶 zostanie os艂uchany hiperrealistycznie
    do b贸lu.

    co jeszcze – piezobass z hebanowymi progami.

    bas贸wka 膰wier膰tonowa (A呕 DZIW 呕E JESZCZE NIE POWSTA艁A – jest co prawda
    fretless, ale przy pocz膮tkowym os艂uchaniu przyda艂by si臋 instrument z
    progami w skali 36 ;0)

    na wszystko mamy czas 馃檪

  25. Ja bym chcia艂 偶eby Future Bass 艂膮czy艂 w jednym instrumencie wszystkie
    ulepszenia kt贸re ju偶 istniej膮 ale jak na razie nie s膮 stosowane razem:

    -headless

    -fanned fret

    -gryf jak w Torzal Twist Bass

    -tension free neck

    (chocia偶 headless i tension free neck chyba nie mog膮 by膰 zastosowane w
    jednym basie).

  26. Demanufacture, wiem 偶e to w臋giel, odnosi艂em si臋 do post贸w Igora i Jigsawa.

    I jeszcze jedno – nie艣miertelnych pewnie nie da si臋 zrobi膰, ale mo偶e Elixir
    by si臋 postara艂 i zacz膮艂 robi膰 struny brzmi膮ce jak struny…

  27. Albo 偶eby zrobili jak膮艣 korekcje d藕wi臋ku dla tanich gitar, 偶eby z
    prostego Skaj艂eja da艂o si臋 wyci膮gn膮膰 dowolne brzmienie a cho膰 powiecie,
    偶e od tego s膮 efekty i preampy to jednak mi chodzi 偶eby da艂o si臋 z tego
    wyci膮gn膮膰 brzmienie prawdziwego Fendera. (Tylko 偶eby to by艂o ta艅sze od
    Fender 馃檪

  28. na cholere Ci sans w desce…

    Szergiel on nie jest niesmiertelny ale jest bardzo dlugo 偶ywotny. kiedy艣 si臋 w
    ko艅cu roz艂o偶y.

    My艣l臋 偶e obecnie w臋giel ma baaaaardzo du偶膮 szans臋 zosta膰 nast臋pc膮
    drewna.

  29. my艣l臋 偶e opcja cytowania zdecydowanie pomog艂aby w rozr贸偶nieniu do kogo
    piszesz 馃槢

  30. Seryjnie montowane po艂膮czenie radiowe, zamiast gniazda antenka przy pasku,
    oczywi艣cie odbiornik montowany we wzmacniaczu seryjnie/do艂膮czony do
    basu.

  31. Bas kt贸ry automatycznie ” przyswaja si臋 ” do w艂a艣ciciela 馃檪 Wyobra藕cie
    sobie

    a) Jeste艣cie punkami 艂apiecie co艣 co przypomina i pr臋t i nagle PAFF pojawia
    si臋 p贸艂-rozwalony Thunderbird z naklejkami Sex Pistols.

    b) Jestescie metalami chwytacie co艣 co przypomina wid艂y i nagle PAFF czarny
    w艂ochaty BC Rich Warlock z krwi膮 martwych dziewic pod lakierem.

    c) Jeste艣cie Jazzmenami bierzecie jaki艣 patyk a tu PAFF Obdarty Fender 62
    Jazz Bass alla Jaco Pastorius

    Oczywi艣cie do ka偶dego w艂a艣ciciela dopasowany sound 馃檪

  32. Taaa.. Jeste艣cie Emo chwytacie co艣 co przypomina 偶yletk臋 i PAFF bas w
    kszta艂cie 偶yletki…

    xD Jeste艣cie laleczkami barbie chwytacie za szmink臋 i PAFF bas w kolorze
    r贸藕iowym

    przypominaj膮cym szmink臋?

    EE, raczej tego by艣my ie chcieli 馃榾

    A o soundzie owych bas贸w ju偶 si臋 nie wypowiem 馃檪

    Mo偶e taki bas, kt贸ry sam zmienia艂by struny? Nawija艂? aby nie musie膰
    nawija膰 samemu, tlyko by si臋 klika艂o na jaki艣 pstryczek i w艂a la, zrobione
    w kilka sekund 馃檪

  33. @Polcia:
    Mo偶e taki bas, kt贸ry sam zmienia艂by struny? Nawija艂? aby nie musie膰 nawija膰 samemu, tlyko by si臋 klika艂o na jaki艣 pstryczek i w艂a la, zrobione w kilka sekund 馃檪

    jest ju偶 taka gitara – Gibson Robot 馃槈

    http://www.gibson.com/robotguitar/

  34. Ech…, a ja bym chcia艂, 偶eby te wszystkie uwagi producenci wzi臋li sobie do
    serca…

  35. – struny z czego艣 lub robione tak 偶eby zachowywa艂y brzmienie znacznie
    d艂u偶ej

    – jakie艣 nowe tworzywo do robienia bas贸w dobrze brzmi膮cych

    – jakie艣 lepsiejsze w ko艅cu przystawki – ich konstrukcja si臋 praktycznie nie
    zmieni艂a od kilkudziesi臋ciu lat. przy czym nie chodzi o nowy rodzaj tylko
    kompletnie now膮 koncepcj臋 jak膮艣.

    a na dodatek:

    W KO艃CU NOW膭, PORZ膭DN膭 KONSTRUKCJ臉 G艁O艢NIKA!!!

    (ka偶dy kto dobrze wie jak to dzia艂a przyzna, 偶e ta powszechnie u偶ywana od
    prawie 100 lat zostawia wiele do 偶yczenia)

    …i s膮dz臋 偶e to wszystko jest realne w ci膮gu naszego 偶ycia, je艣li komu艣
    si臋 b臋dzie chcia艂o (a z tym mo偶e by膰 problem, bo w sumie niewiele jest
    eksperyment贸w w tym kierunku – pseudo-vintage i tanie konstrukcje zbyt dobrze
    si臋 sprzedaj膮)

  36. polimery nie zast膮pi膮 drewna, bo b臋dzie chodzi艂o nawet o sam fakt
    posiadania drewna, my艣l臋, 偶e g艂贸wne zmiany nast膮pi膮 w elektronice,
    ewentualnie w technikach gry- kto艣 wymy艣li jaki艣 nowy slap, albo inne
    ciekawe szarpanie. Ale bajery s膮 nieuniknione typu- zamiast strun wi膮zka
    laseru z mo偶liwo艣ci膮 wygenerowania barwy fletu poprzecznego 馃檪

  37. Bas przysz艂osci b臋dziemy robic sobie sami. 馃榾 Pod艂膮czymy sobie glace pod
    kabelki od maszyny a ta nam zrobi w kilka sekund idealne dla nas basid艂o z
    niezniszczalnymi strunami zrobionymi z w艂osia marsjan i korpusem i gryfem z
    drewna uranowego ;D

  38. je艣li p贸jdzie to w stron臋 tworzyw sztucznych, co jest prawdopodobne, to
    wy偶sze modele pozostan膮 pewnie drewniane, ju偶 widz臋 jaki podziw b臋dzie
    wzbudza艂o “prawdziwe” drewno 馃檪

    lasery – raczej nie, struna musi drga膰 i przenosi膰 to drganie na korpus,
    szyjk臋 st膮d przecie偶 r贸偶nice w brzmieniu poszczeg贸lnych gatunk贸w drewna,
    a laser to wszystko by zniszczy艂, ja np nie chcia艂bym gra膰 na takim
    sztucznym tworze

  39. Moim zdaniem raczej b臋d膮 odchodzi膰 od drewna na rzecz kompozyt贸w. Przede
    wszystkim odejdzie problem nier贸wno艣ci brzmienia. Dwa identyczne basy z
    kompozytu zabrzmi膮 identycznie. Dwa identyczne basy z drewna zabrzmi膮 inaczej
    – nawet je艣li zjecha艂y z ta艣my w odst臋pie 5minut.

    Oczywi艣cie najdro偶sze basy nadal b臋d膮 z drewna.

  40. Mazdah, Twoja wizja mi si臋 nie podoba :/ Nie chc臋 p艂aci膰 np. 8 kafli, bo
    wszystkie ta艅sze b臋d膮 z kompozyt贸w.

    Czego ja chc臋 od bas贸w przysz艂o艣ci? Tego, co wszyscy. Normalniejszych cen,
    r贸wniejszej jako艣ci wykonania.

    Wieczne struny mi nie s膮 potrzebne, bo i tak z nud贸w bym je zmienia艂 co
    pewien czas 馃槈

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.