Mam pytanie co do grania funky. Wiem że to jest skomplikowane, ale trochę
sobie radzę z graniem. 🙂
Mam pytanie co do skal – jakie najczęściej są używane w tym stylu?
Jeżeli ktoś w tym siedzi, to na kim warto się wzorować? I jakie kapele
powinienem zobaczyć??
Jaki styl gry polecacie mi na grę funky na basie?
Jakie skale najczęściej używacie podczas grania funky?
Czy znacie jakieś dobre wzorce do naśladowania w grze funky?
Które kapele są najlepsze do oglądania, jeśli chce się nauczyć grania funky?
Jak wykorzystać skalę do grania funky?
Czy istnieją jakieś konkretne techniki, które powinienem znać, żeby dobrze zagrać funky?
Co to jest “slap” w grze funky i jak się tego nauczyć?
Czy istnieją jakieś “sekrety” techniczne w grze funky, których powinienem się nauczyć?
Które akordy należy znać, żeby dobrze zagrać funky?
Od czego warto zacząć, jeśli chce się nauczyć gry funky na basie?
Skale??
Generalnie, nie ma czegoś takiego jak skala do Funku. Po prostu grasz to co
pasuje. Wiadomo, częsty slap i knap to podstawa. Tapingi też się przydaja.
Posłuchaj sobie typowych kapeli Funkowych (nie tylko RHCP) to powinno Ci
pomóc. A wzorować się?? Ja uważam, że lepiej stworzyć swój własny,
nawet pokraczny styl, niż kopiować innych:PP
http://www.paradoks.pev.pl
James Brown!!!
Funkadelic
Parliament
Betty Davis (!) np.:
https://www.youtube.com/watch?v=8PjbLgIJZho
Dokonania pana Larrego Grahama
Warto posłuchać INXS np.:
https://www.youtube.com/watch?v=SxDyjkGKsiA
Z nowszych rzeczy polecam Peppersów of course (ale jeżeli chodzi o funk to
chyba tylko Blood Sugar Sex Magic)
And much much more- klikaj po relative na jutubie to znajdziesz zajebiste
rzeczy 😀
Edit: Nosz ku#wa zapomniałem że grać funk a nie znać pierwszych płyt
Michaela Jaksona to grzech! 🙂
Po co szukać tak daleko, skoro mamy nasze rodzime Blenders! 😛
____________________________________
“Punk rock to nie rurki z kremem.”
I jeszcze The Positive:D
http://www.paradoks.pev.pl
Sorki, zapomniałem 😛
Ale oni to grali przy okazji duuuużo innych rzeczy że tak sobie przypomnę co
się na Kaszebe działo 🙂
Można też szukać mniej znanych polskich kapel- Funktor czy Majahba- do
zlukania na majspejsach 🙂
Po to, żeby nie być ignorantem ;P
Butsy Colins czy tam jak go tam zwali
George Clinton czy tam jak go tam zwali
no i James Brown
To jest podstawa
Groove is in your soul!
A jeżeli chodzi o ewentualne skale w funku. Jeśli już ktoś musi to czy nie
powinien się trzymać molowych bo są one “weselsze” od durowych ??
lepszego współczesnego funky nie słyszałem 😛
w ich inspiracjach znajdziesz sporo nazwisk i nazw wartych przeglądnięcia
😉
i czy to przypadkiem durowe nie są weselsze od molowych?
Skale mollowe weselsze od durowych? To jakaś nowość 😀
Ja bym tam nie upierał się że durowe są weselsze… Jak odpowiednio
wybierzesz dźwięki to zrobisz z dura niezłego zamuła xdddd
http://www.paradoks.pev.pl
Z mola też można zrobić coś wesołego, ale chodzi o brzmienie w ogóle
🙂
Wniskuję, zę strzeliłem jakiegoś babola. W takim razie świetli koledzy
wytłumaczcie proszę, które skale są “weselsze” ? Jeśli w ogóle można je
pod tym względem ropatrywać. Oczywiście cały czas obracamy się w rejonie
funku.
dzięki
:O
jak Ty Rambus chcesz, by Ci wyjaśnić, co jeste wesołe, a co smutne???
pozdrawiam w każdym razie 😉
Rambus:
Przecież to zależy od tego co grasz. Gieneralnie do ballad mol, do
napierdalanki też mol:PP Do wesołych odpałów dur (ale to tylko ogół). Po
prostu jak masz nutę do to co podpasi:P
http://www.paradoks.pev.pl
Generalnie wszystko zalezy jak bardzo i jaka będziesz ogrywal tercje- to ona
najbardziej nadaje charakter utworowi. Nie tylko w funku
Ok, zapętliłem się trochę :/
CZyli:
1. Nie można rozpatrywać skal pod względem tego, która jest “weselsza”
2. Z każdej skali można wyciągnąć muzykę o różnorakim nastroju
3. Muszę poczytać o teorii muzyki (tu piję do ZAKWASA 🙂 )
W każdym razie nie będę ustawał w próbach sklejenia w końcu jakiegoś
funkowego kawałka jak coś mi się uda to się Wam “pochwalę”.
dzięki i pozdrawiam
Poszukaj sobie funkowej szkoły na bas Jona Liebmana. Ja od tego zaczynałem i
się nie zawiodłem- to taka w stylu od zera do bohatera 🙂 Teorii tam nie ma
ale łatwo skumać wiele rzeczy zmuszając się trochę do myślenia.
Tytułu podręcznika nie pamietam, ale jak będzie funk w tytule to powinno
być to ;P
pozdrawiam ^^
Dzięki!! Napewno sobie to przesłucham. Ale rozumiem, że RHCP to funk. Ale mi
chodzi o taki gatunek jak funky.
Generalnie charakteryzuje się szybką gitarą “jazzującą” wręcz i szybkim
klangowaniem na bassie. Z takim czymś się zetknąłem. Ale dzieks 🙂
o znalazłem przykład o co konkretnie mi chodzi 😉 Taka gitarka jest na
przykład w Wild Cherry
propozycji też
przesłucham 🙂 Próbuje właśnie pokręcić się w tym stylu i stworzyć coś
własnego 🙂
Edytuj posty 🙂
No to z takich rzeczy to już kilka propozycji padło powyżej. Big Fat Mama o
której wspomniał Dante Morius jest chyba najlepszym polskim i współczesnym
przykładem. 🙂
Zajebista kapela w przykładzie nota bene. Chyba trzeba pomyśleć o wątku
tylko z funkowymi wygrzebami… 😀
Aydyn weź wrzuć na speedy share bo z tymi literkami nie mogę wyrobić:|
Jak chcesz zobaczyć jak się gra funky i inspirować się tym później w
real-live bass playing nie czytaj postów na jakimś forum dla starych pryków,
ale wbijaj na Youtube.
Ze swojej strony polecam wpisać np.
bass cover jamiroquai<-mój faworyt
bass cover James brown
bass cover (obojętnie jaka inna kapela funkowa)
Zobaczysz wtedy, że funka nie grasz skalami, ale musisz mieć tego feelinga,
żeby Twoja linia basowa idealnie wkomponowała się w utwór ewentualnie jam
dodając tym samym muzyce smaczku. A to jest cholernie trudne.
Powodzenia
funk i funky to nie są różne gatunki. Funk to rzeczownik, funky to
przymiotnik od niego utworzony. Jeśli chodzi o pytania na temat funku,
odpowiedziałbym:
if you have to ask, youll never know…
Funk wykorzystywał te same powiększone akordy co bebop, czyli takie, jak
akordy molowe z dołożonymi siódemkami i jedenastkami czy siódemki oparte na
dominancie ze zmienionymi dziewiątkami. Jednak w przeciwieństwie do bebopu, w
którym prym wiodły oszałamiające i skomplikowane przejścia akordowe, funk
odszedł od tego typu kompozycji na rzecz improwizacji wokół jednego akordu,
z rozbudowaną i wyraźną rytmiką.
Akordy używane w muzyce funk zwykle wykorzystują skalę dorycką lub
miksolidyjską, w przeciwieństwie do durowej lub naturalnej molowej tonacji,
których najczęściej używa się w muzyce rozrywkowej. Linie melodyczne
powstawały poprzez łączenie wspomnianych skal ze skalą bluesową. W latach
70. zaczęto łączyć funk z jazzem, co dało nowy podgatunek zwany jazz-funk,
który można usłyszeć w utworach Milesa Davisa i Herbie Hancocka z lat
70.
http://www.wikipedia.pl
Super
Bardzo Wszystkim dziękuję, nie wiem jak spawacz ale mi to bardzo
pomogło.
Dzięki Zakwas za radę . Dzięki Aydyn za książkę.
Dzięki Radarro za odpowiedź dotyczącą mojego drążenia w temacie skal do
funku.
Dziękuję Rodzicom i Akademii Filmowej. Przyjaciołom, bliskim oraz Wszystkim
bez których ten film nie mógłby powstać 😀
Tak gram właśnie funky. Ale to trzeba zmienić!!
Dzięki Radarro za konkretną wypowiedź 🙂 na pewno mi to pomoże 🙂
Przesłucham sobie to wszystko, tylko narazie nie mam dużo czasu siedzieć na
necie bo pracuje :/
Jak wy to robicie że w dwa dni przesłuchaliście całego Jamesa Browna
chociaz nie mówiąc już o reszcie??? 🙂
Z resztą i tak żeby grać funk to najlepiej się urodzić Czarnym… 😛
Jak najbardziej. Tylko pamiętaj że można klangować coś innego niż tylko
oktawy 😛
Fajne licki.
zainspirowany powyższym tematem skleiłem wczoraj takie cuś :
http://www.wrzuta.pl/audio/5GAJXOzBj8/dinu_dinu_mp3
Czy to już jest choć trochę funkowe ?
Edit : Zakwas, jak zrobić żeby przesłuchać całego Jamesa Browna w dwa dni
? Trzeba podkręcić obroty do 78 😀
Wiem Wiem.
Ale po prostu chciałem zagrać coś możliwe prostego i nieskomplikowanego
żeby nie wyszła jakaś dziwnostka, i żeby się nie zakręcić przy tym.
Jeśli zatem werdykt brzmi “funkowe” to spróbuję zrobić z tego cały
numer.
Pozdrawiam
P.S.
Co to są “licki” ?
licki to to co tam robisz pomiędzy głównymi frazami 😉
te takie ozdobniki.
Fajne. Niezły sound z kciuka masz, i dobre pomysły. Ale spróbuj trochę
bardziej z gryfowej przystawki, i bez tego koszmarnego efektu.
No i naprawdę powinieneś zaprzyjaźnić się z metronomem, stary. Zwłaszcza
naprawdę wolno tykającym…
Chcecie posłuchac prawdziwego dobrego funky music to proszę
https://www.youtube.com/watch?v=X6x–c9SZak
ogólnie polecam Tower Of Power, mam ich 17CDs i partie basu sa genialne a w
rolach głównych Francis Rocco Prestia, polecam gorąco wszystkim
Kuban
Jeżeli masz zamiar być w przyszłości basistą to bym radził zamurować
się w pokoju z metronomem gitara lodówka i kiblem, bo potwooooooornie
nierówno grasz 😉
I przede wszystkim graj wszystko w tempie 50bpm (albo i jeszcze wolniej, ja
czasem gram 40 bpm) aż do ośmiokrotnego pożygania!
Groove is in your soul!
A żeby się nie zniechęcać i ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć
polecam taką drobną lekcję z pokazem 😉
Kuban
Eee tam nie równo, liczy się filing 😀
(żartowałem)
Spoko dzięki za wskazówki i wytknięcie błędów. Wczoraj w Funk Bass
Liebmana (dzięki Aydyn)wyczytałem, że powinno się grać w tempie między 60
a 80 bpm. Zacznę jednak od 50 jak radzi perz_86. Bo faktycznie granie w takim
tempie to dopiero wyrabia poczucie rytmu :). Zorganizowałem sobie wczoraj
trochę podkładów więc teraz będę sadził już tylko z pomocą drammaszin.
offtop: a widzieliście jaki basik fajny ma ten koleś ze szkółki Kubana?
Bekowy. Możnaby taki przy kluczach nosić :D.
A żeby nie było OT to cały czas katuję Grubą Mamę. Pierwszy raz
słuchając funku taką załapałem zajawkę. Wcześniej przeglądałem
godzinami YT słuchałem klasyków gatunku ale w Big Fat Mama znalazłem to
coś.
Oczywiście jak wrócę do domku to grał będę z podkładem parkusyjnym.
Ludzie jak ten koles z tego filmiku co zakwas dal linka nie powinni nagrywac
nagran pseudo edukacyjnych bo ma niedobre nawyki a potem inni się ucza takich
rzeczy i d*pa blada ze tak powiem ;)!
Koniec OffTopu
Groove is in your soul!
To zagraj jak on tu bez złych nawyków 🙂
Nie mówie że koleś jest Bogiem (ale może i zasiada po prawicy) 😀 ale do
kiepskich nie należy.
Poza tym chodziło o basik nie o kolesia 🙂
Teraz koniec offtopu! 😛
Wiem ze chodzi o basik, koles może i wymiata nie wiem bo nie mam dźwięku 😀 ale
taka mala anegdotka posłał byś swoje dzieci do szkoly w ktorej ucza
narkomani i pijacy dajacy sobie w zyle i chlejacy winiaki na lekcji ;>?? to
tez sa zle nawyki!!
Jezeli ktoś kreci filmiki edukacyjne to powinien się stosownie zachowywac, jak
gra dla siebie to se nawet odbytem może grac.
EDIT: Aczkolwiek w tym drugim filmiku już az tak nie jest zle może dla tego ze
zmienil bas na normalny!
nie siedzi
nie ma zalozonych nóg na siebie
nie ucieka mu lokiec
nie trzyma gryfu jak lopaty
Reasumujac o niebo lepiej. Tylko nie rozumiem czemu tam tak beznadziejnie
gral.
Dobra koniec offtopa 😀
Groove is in your soul!
Troche żeś przesadził z porównaniem ale kumam o co Ci chodzi :]
A jak się dorobisz dźwięku to może też zmienisz trochę zdanie 😀
Edit: O, zmieniłeś 🙂
Po raz wtóry: teraz koniec offtopa 😛
Perz, wątpię, czy zagrałbyś tak jak ten kolo, nawet trzymając “poprawnie”
gryf.
Dla mnie funk to maniakalne klangowanie oktaw robiąc fajny bit 😀 Kocham to.
uuuu to strasznie ten funk monotonny musi być 😀
LUDZIEEEE!!!
Czy dla was funk=klangowanie?
Litości!
Tu patrzeć dla przykładu:
https://www.youtube.com/watch?v=U3t9htxbIAc
Zero klangu- 100% funku!
Uch, zbulwersowałem się… 🙂
Ja mówie Jamiroquai i jest fajnieee… bas w sam ras
No pewnie, że da się bez klangu.
Ale da się i z 😀 I fajnie brzmi.
Posluchajcie sobie Polucjantow:) Swietna sekcja rytmiczna. Jedna z najlepszych
w Polsce jeżeli chodzi o ten gatunek:)
https://www.youtube.com/watch?v=yTFgBxugJ7U
Przesłuchałem już trochę propozycji tutaj. Fajne jest Betty Davis i Big Fat
Mama 🙂 Za niedługo coś nagram więc rzuce swoją wizję funky style