Dzwieki Ponizej E

Dźwięki poniżej E

Pytanie początkującego basisty 🙂

Czy da się w jakiś sposób zagrać niższe dźwięki na czterostrunowym basie
niż E?

Przykładowo mam piosenkę Alannah Myles – Black Velvet, która zaczyna się od
D#, czyli o jeden półton niższy od dźwięku E – jak w tym przypadku zagrać
całą piosenkę? Podnieść całość o oktawę w górę?

Czy jako początkujący basista mogę zagrać dźwięki poniżej E na 4-strunowym basie?
Czy jest jakiś sposób na zagraniu tonacji niższej niż E na basie czterostrunowym?
Jak mogę zagrać piosenkę „Black Velvet” Alannah Myles, która zaczyna się od dźwięku D#, czyli o jeden półton niższy niż E, na swoim basie?
Czym jest tonacja niższa niż E i jak ją grać na 4-strunowym basie?
Jakie są sposoby na zagraniu dźwięków poniżej E na moim basie?
Jak zagrać piosenkę, która zaczyna się od D# na basie czterostrunowym?
Czy istnieją inne sposoby na zagraniu piosenki z tonacją niższą niż E niż podniesienie całej tonacji o oktawę?
Czy jako basista jestem w stanie zagrać piosenkę z tonacją niższą niż E na moim basie?
Czy można zagrać piosenkę z tonacją niższą niż E na 4-strunowym basie?
Jak zmienić tonację na niższą niż E na basie czterostrunowym?

Podziel się swoją opinią

11 komentarzy

  1. W tym konkretnym przypadku cały zespół stroi się w standard-D# czyli pół
    tonu w dół.

    Jeśli chcesz sobie grać z oryginałem ćwiczeniowo to najwygodniej będzie
    się tak przestroić i tak ćwiczyć.

    Jeśli robisz cover z zespołem to prawdopodobnie zagracie to pół tonu wyżej
    żeby gitarulowi otwarte akordy pasowały albo też się zespołowo
    przestroicie do standard-D#.

    To co mazdah pisze też ma sens ale wtedy opalcowanie trzeba przemyśleć,
    niektóre rzeczy robią się kłopotliwe do wygrania no i jeśli grasz z
    tabulatury to ci się numerki progów nie będą zgadzać.

  2. Albo można olać przestrajanie i zagrać wszystko (albo tylko jeden dźwięk)
    oktawę wyżej – od dźwięku D# np. na 6. progu struny A. Często tak robię,
    bo nie akceptuję przestrajania do konkretnego utworu, burzy to orientację na
    gryfie.

  3. Scott D. jak w którejś lekcji przekonuje wszystkich, że nie potrzebują
    pięciostrunowych basów, zaleca w tej niezręcznej sytuacji octaver 🙂 Inni
    używają detunerów a większość po prostu piątek albo się przestraja.

    Pamiętając o nauce i zabawie: pasuje opanować dość często spotykany
    strój drop D i to jest znakomita okazja.

  4. @maup: pasuje opanować dość często spotykany strój drop D i to jest znakomita okazja.

    Popieram – jest całkiem sporo fajnych numerów do ogrania w drop D, a jak
    ktoś potrzebuje się szybko i często przestrajać, to zawsze może zakupić
    D-tuner:

  5. Mam pytanie do okazjonalnych dropowców – czy czujecie się swobodnie
    improwizując albo układając coś w dropie?

  6. Podobną jak w tradycyjnym stroju właściwie. Co nie znaczy, że dużą 😉

  7. @J and D JD110: Mam pytanie do okazjonalnych dropowców – czy czujecie się swobodnie improwizując albo układając coś w dropie?

    Tak. Po raz pierwszy zastosowałem dropa w coverbandzie – kawałek tego
    wymagał. Potem drugi i trzeci. Chyba dzięki temu udało mi się swobodnie w
    tym odnaleźć, ze nie kombinowałem dla samego kombinowania, tylko dlatego ze
    wymagał tego dany utwór.

    Teraz stosuję we własnych liniach za każdym razem kiedy uznam że przyda
    się niskie D. Jakoś wchodzi mi to naturalniej niż przestrajanie całego
    wiosła.

  8. Strojenie jednej struny niżej do zagrania jednej piosenki raczej jest mało
    wygodne 🙂

    Próbowałem zagrać tę piosenkę na dźwiękach z oktawy wyżej, za pierwszym
    razem zaczynając od D# na 6 progu struny A, później to samo tylko, że na 11
    progu struny E – zdecydowanie bardziej brzmieniem pasowała mi druga
    wersja.

    Mam dziwne wrażenie że im wyższa struna tym dźwięk jest bardziej pasujący
    do gitary elektrycznej a nie basowej, w sensie, że wtedy ciężko się
    doszukać linii basowej – być może moja basówka albo combo nie jest wysokich
    lotów i w szczególności w początkowych fazach nauki na basie zdecydowanie
    wolałem grać tylko na dwóch dolnych strunach, nawet skacząc po całym
    gryfie (mam wtedy wrażenie że dźwięki są zdecydowanie „cięższe” czyli
    takie jak na bas przystało).

    Dzięki za odpowiedzi, nie spodziewałem się tylu postów i to w jeden dzień!
    🙂

  9. @daris: Strojenie jednej struny niżej do zagrania jednej piosenki raczej jest mało wygodne 🙂

    Nikt nie mówił że będzie lekko. Poza tym wcale nie grasz na basie w
    nagrodę 😉

    Dla mnie to tylko jeden ruch kluczem.

  10. @daris: Strojenie jednej struny niżej do zagrania jednej piosenki raczej jest mało wygodne 🙂

    Przy odrobienie wprawy robisz to w „pięc sekund” , ja nie widzę w tym
    żadnego problemu. W poprzednim zespole tak przestrajałem na jedną piosenkę
    czy tam dwie 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.