Czołem !
Męczy mnie jedna sprawa Agathis !, wyczytałem u was że Agathis to badziewne
drewno, pytam dlaczego i dlaczego firma ESP pakuje Agathis w gitary za 2,5
tysiaka. Proszę o opinie bo nie wiem czy warto inwestować w sprzęt z dechą
agathisową, (oczywiście wg mnie bas jest okej i wystarczy mi w zupełności
jedyny pytajnik to decha, nie podaje nazyw ani marki basu bo nie chodzi mi o
gitarę tylko o jej część) a jeśli nie to dlaczego, tylko proszę o rozsadne
odpowiedzi, ponieważ wyżej nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie, jeżeli
źle szukałem proszę o linka do postu…
Niskodźwięczne Pozdrawiam !
Czy wiecie, dlaczego Agathis jest uważane za badziewne drewno do budowy gitar basowych?
Co sądzicie o drewnie Agathis jako materiału do budowy instrumentów basowych?
Czy jest sens inwestować w gitarę basową z dechą Agathisową za 2,5 tysiąca?
Dlaczego firma ESP stosuje Agathis w swoich instrumentach basowych, jeśli uważane jest to za słabe drewno?
Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić dlaczego Agathis jest uważane za słabe drewno i nieodpowiednie do używania w gitarach basowych?
Co myślicie o użyciu Agathis jako materiału do budowy strunami basowymi?
Czy ktokolwiek miał już doświadczenie z graniem na gitarze basowej z dechą Agathisową i mógłby mi powiedzieć, jak brzmi w porównaniu do innych drewnianych instrumentów?
Czy faktycznie Agathis jest tak złe jak mówią i czy powinienem unikać kupowania instrumentów z tym drewnem?
Jakie są alternatywne drewna do Agathis, które mogą być lepsze do budowy gitar basowych?
Co powinienem wiedzieć przed podjęciem decyzji o zakupie gitar basowej z drewnem Agathis?
Faktycznie 35 był czarny z kremową deseczką ale kształt miał ten sam więc
orientacyjnie tak wygląda. Fotę wkleiłem od Maczosa, u którego 75 wygląda
tak: [url]www.maczosbass.pl/images/products/458/1.jpg[/url]
Różnią się więc chyba guardem pod potencjometrami i dizajnem markerów.
Ale 75 jest z jesionu, a to już chyba do wątku „lekki bas” 😉
obie fotki to GB75. Zdaje się, że ten z palisandrową podstrunnicą to
starsza wersja. Ale może też nowsza. Albo równoległa.
Basy na których ścieram opuszki:
Fender American Standard Jazz Bass
Korpus z olchy lub jesionu
klonowy gryf o profilu „C”, wzmacniany grafitem,
klonowa podstrunnica
Epiphone Thunderbird IV VS
– Korpus: olcha
– Gryf: klon
– Podstrunnica: palisander
Jolana Diamant
http://www.meatexz.com/cheesyguitars/diamant_bass.html
W reperaturalizacji:
Jolana Proxima L bass
http://www.meatexz.com/cheesyguitars/jolana_proxima_bass.html
Właśnie wylakierowałem na bordo 🙂 teraz kumpel Piotrek będzie ją
dopieszczał 😉
DEFIL ChaCha Bass
http://www.meatexz.com/cheesyguitars/DEFIL_chacha_bass/DEFIL_semihollow_bass.jpg
Z tym DEFILkiem walczę powoli 🙂 czeka mnie wymiana progów (lub zrobienie
fretki) i wsadzenie nowej elektroniki jakiejś i hardwaru 🙂
Byłbym wdzięczny, jeśliby ktoś znał specyfikację drewna w tych ostatnich
wynalazkach 🙂
http://www.myspace.com/insertc0in
Lutnicza Basia ala Jazzbass (już drugi, pierwszy sprzedałem :))
Korpus – jesion
gryf – klon
podstrunnica – heban
Mi to wygląda na takieś jakieś dziwne połączenie, ale brzmi ładnie.
No wal do niego z zapytaniem czy to wiosło wyszło spod jego rąk.
Tak też zrobię, ale że pozwolę sobie powtórzyć:
🙂
Mama pytanie odnośnie drewna użytego w mojej nowo zakupionej gitarze. Otóż
po małym rekonesansie i konsultacji ze znajomym znającym się na gatunkach
drewna jestem na 90% pewien, że w wyżej wspomnianym basie użyto drewna teak
(Tectona grandis dla jasności :P) Nie nurtowałoby mnie to gdyby nie fakt, że
nie spotkałem się jeszcze z takim drewnem w żadnej innej gitarze. Moje
pytanie brzmi: czy ktoś miał z czymś takim do czynienia?
Dla ciekawskich dorzucam fotki wiosła:
http://www.images27.fotosik.pl/258/d70a15d2c34616a3m.jpghttp://www.images25.fotosik.pl/258/e790cfa3278e49bdm.jpgRzeczony teak jest widoczny z bliska na drugim zdjęciu w dwóch odcieniach
(cienkie paski przedzielające to mahoń, tak jak reszta korpusu)
Jeżeli ktoś uważa, że gitara jest wykonana z czegoś innego niech też
pisze. 🙂
Bas jest lutniczy i nie wiadomo nawet kto go wykonał (choć prawdopodobnie
jest to dzieło pana Witkowskiego) więc nie mogę sprawdzić co to za
drewno…
Edit: albo pana Długosza…
a jakie typowo z Polski dzewa się nadają na wyrób basa?
Hmm z tego co wiem to raczej żadne. Np. nawet dobrze wysezonowany polski
jesion gra ponoć płasko. Info od Nexusa i Kani
Yyyy. Nieprawda, że żadne. Doskonale nadaje się jawor (taka odmiana klonu).
Myślę też, że nada się karpacki wiąz.
a ja widziałem kostki do gitary z drzewa ciekawe czy coś to daje? jaki sound
i w ogóle .
Nic nie daje. Po prostu kostka z drewna.
W niektórych przypadkach pewnie dźwięk będzie inny, niż jakbyś grał na
przykład metalową, ale to zbyt nieznaczne różnice, żeby w ogóle marnować
klawiaturę na ich opisywanie.
a do kolumn to jakie najlepsze drewno? bo słyszałem ze np. z desek nie robić
lepiej ze sklejki
To epicko źle słyszałeś. Kolumny najlepiej robić ze sklejki.
No dobra, a moje pytanie o teak w basach pozostanie nieskomentowane? 🙂
Jak ktoś będzie wiedział, to pewnie skomentuje, prawda?
Mam taką nadzieję 😀
Ja mam w swoim Dimavery SB201 korpus z catalpy(dobre to drewienko?)
podstrunnice z palisandaru i gryf z klonu
Mayones => Korpus Mahoń, gryf Klon, podstrunnica klon
Squier => Korpus Klon, Gryf Klon, podstrunnica klon
Jolana => Korpus Sklejka, Gryf Sklejka, podstrunnica fake ebony – tak
wyczytałem na cheesyguitars
Nie wyobrazam sobie gryfu ze sklejki..
Nie wiem jakim cudem, moja jolana ma korpus z GRABU i klonowy (całkiem
niezły) gryf.
To ja napiszę, że jestem posiadaczem gitary z agathisu… Nie narzekam raczej
(choć pasywna jest), i dzięki temu wątkowi dowiedziałem się w końcu, co
może być przyczyną takiej nieprzyjemnej górki dźwiękowej przy popie (bo
przy slapie jest raczej okej). W związku z tym pytania: z jakiego drewna
korpus, żeby klang ładnie brzmiał i co powiecie o jesionie?
Jeszcze ostatnie, głupie zapytanie: czy podstrunnica zrobiona z drewna
wpłynie na brzmienie gitary? Bo zakładam, że jeśli jest to drewno/sklejka
(nie wiem jeszcze, z czego będę takową robić) to może jakoś
przekształcać, w końcu to przylega do korpusu…
wszystko w gitarze wpływa na jej brzmienie… a jedyną podstrunnice
nie-z-drewna widziałem w swoim pierwszym wiośle, klasyku stagga za 200zł
sklepowe, byłą chyba z plastiku…
[quote=Kokoś]To ja napiszę, że jestem posiadaczem gitary z agathisu… Nie
narzekam raczej (choć pasywna jest), i dzięki temu wątkowi dowiedziałem
się w końcu, co może być przyczyną takiej nieprzyjemnej górki
dźwiękowej przy popie (bo przy slapie jest raczej okej). W związku z tym
pytania: z jakiego drewna korpus, żeby klang ładnie brzmiał i co powiecie o
jesionie?
Jeszcze ostatnie, głupie zapytanie: czy podstrunnica zrobiona z drewna
wpłynie na brzmienie gitary? Bo zakładam, że jeśli jest to drewno/sklejka
(nie wiem jeszcze, z czego będę takową robić) to może jakoś
przekształcać, w końcu to przylega do korpusu…
Klang bardzo fajnie brzmi z jesionowego wiosła, tak samo z mahoniowego. Jest
raczej takie neutralne.
Niektórzy z powodzeniem klangują na wiosłach z olchy czy klonu. O ile olcha
jest jeszcze-jeszcze (jeżeli ktoś lubi takie brzmienie środka), o tyle klon
potrafi zabrzmieć bardzo ordynarnie. Można te drewna próbować miksować,
można sięgnąć po egzotyki (wiele z nich brzmi taką charakterystyczną
sprężyną), ale moim zdaniem najbardziej klasyczne i takie ładne brzmienie
do klangu to raczej jesion lub mahoń.
Natomiast co do podstrunnicy – na Talkbass było mnóstwo wątków na ten
temat, w części ludzie dowiedli, że podstrunnica jak najbardziej ma wpływ
na brzmienie, z innych wynikło, że żadnego nie ma. Możemy pójść więc na
kompromis i stwierdzić, że ludzi, którzy słyszą różnicę – podstrunnica
ma wpływ na brzmienie, a dla reszty to tylko kosmetyka 😉
d*pa. Oczywiście, że podstrunnica ma wpływ na brzmienie. Przecież to
pierwsza „warstwa”, poza progami i mostem, która zbiera drgania strun.
Teoretycznie twardszy i cięższy materiał da mocniejszy atak i nieco
jaśniejsze brzmienie, a miękkie podstrunnice oddadzą z siebie trochę
więcej ciepłego basu i wyrównają brzmienie. W praktyce nie zestawiałem ze
sobą instrumentów różniących się tylko podstrunnicą, ale wierzę w
zauważalne różnice (porównując pewne niuanse brzmieniowe aktualnego basu z
hebanem, a poprzedniego z palisandrem oraz innych, ogrywanych prze ze mnie –
hebanowe przy mocnym ataku bardzo charakterystycznie „pukają”, no i przede
wszystkim mają uwypuklone okolice częstotliwości 1540 Hz przy ogrywaniu gamy
G-dur 😉 ).
http://www.cheesyguitars.com => sprawdź Jolanę Iris Bass
EDIT
Body: – solid, undefined woods (glued 3-piece), undefined top
Neck: – beech, bolt-on, rosewood fingerboard or fake ebony fretboard, 20 frets,
dot inlay
Headstock: – tele-style, but not angled and slightly different shape, with
„Iris bass” and „J” logos.
Tuners: – Jolana tuners with round heads
Nut: – white plastic
Pickups: – two single coils, „rail” type, the neck pickup is angled. AlNiCo or
Ferrie magnets.
Controls: – two volume knobs, one chickenhead switch
Bridge: – some sort of tune-o-matic/stop bar variation, with chrome covers.
Finish: – 3-color sunburst.
Pomyliłem. Co to beech?
beech- buk 🙂
Edit: A tak z innej beczki- czy ktoś widział kiedyś gałki do
potencjometrów z drewna (obojętnie jakiego)? Bo jeżeli takowe są to ja bym
się skusił…
I nie każcie mi samemu strugać 😛
Popytaj lutników czy Ci nie podrzucą.
Ja pier… ale wtopę zaliczyłem – myślałem „maskownica” napisałem
„podstrunnica” 😀
Się zbłaźniłem 😛 To pewnie przez płyn do czyszczenia podstrunnicy, po
który akurat jechałem. Ale co by nie było, sprowokowałem przy okazji
dyskusję o wpływie drewna podstrunnicy na jakość brzmienia 😉
Pytanie brzmiało: czy płytka maskująca z drewna/sklejki
jakoś wpływa na sound? Bo zakładam, że tak, skoro to przylega do korpusu,
pickupów…
No to raczej nie :DDDDD
Poza tym, że maskownica jest bardzo cienka – podobnie jak forniry, które na
brzmienie mają nikły lub żaden wpływ – to lakier tłumi drgania (ręki nie
dam uciąć).
Kokoś – podejrzewam że maskownica wpływa na brzmienie w podobnym stopniu co
gałki od potencjometrów i zaczepy na pasek.
Okej, czuję się oświecony z leksza 🙂
Może ktoś mnie łaskawie oświecić z jakiego drewna mam GMRa? Bo ja niestety
na drewnie nie znam się wcale
Jest to raczej zwykły bassforce classic.
Czyli korpus – ovengkol, gryf – ovengkol przekładany z klonem, i palisander na
podstrunnicy?
Najmniej pewny jestem tego korpusu, ale ovangkol można spotkać w kilku
wersjach kolorystycznych.
A nie łatwiej napisać maila do GMRa i ich pytać?
No wlaśnie mi o korpus głównie chodziło, bo porównując chociażby z GMRem
z recki Mazdaha no to korpus wygląda inaczej, ale może rzeczywiście to też
ovangkol tylko w jakiejś innej wersji
MC: Gmr nie odpowiada na maile ;/
Maczos ma pod gmr IV ovangkolowym zdjęcie takiego jasnego korpusu.
Gryf to zdecydowanie nie Ovangkol, a podstrunnica mimo wszystko wygląda mi na
heban
Gryf – prawdopodobnie bubinga ale przydałoby się makro zdjęcie z bliska,
żeby obadać fakturę i takie tam pierdoły.
Prędzej powiedziałbym, że to łengej na gryfie. W thumbie można czasem
spotkać łengeja bez tych wyraźnych słojów.
Dalej jestem za tym, że to jednak classic. Na necie co jakiś czas taka wersja
się pojawia.
Też kiedyś wysłałem do GMR-a pytanie o drewno w moim egzemplażu i też
mnie zlali, chamy zbolałe.
Korpus będzie z Ovangkolu bo w moim GMRze jest bardzo podobny przynajmniej
wizualnie.
Wciskał mi jeden kit, że silvertone był z agathisu. Pffff.
Nie wygląda mi to na afzelię, przynajmniej nie w tym świetle. Poza tym
strasznie „poszarpane” to drewno.
P.S.: Jeżeli to jednak jest afzelia, to gryf równie dobrze może być z wenge
(daj więcej fotek!)
Korpus afzelia bardzo ciekawie brzmiace drewno (dużo ciekawiej niż ovangkol)
,podstrunica prawdopodobnie heban (daj zdjęcia z bliska to będę pewien) ,szyjka
wyglada na bubinge przkladana klonem ale nie widzialem jeszcze gmra z gryfem z
bubingi (również daj dokladniejsze zdjęcia)
A co do tego ,ze gmr nie odpowiada na maile to gowno prawda trzeba skrobac
prosto do Pana Romana
PS. jeśli kiedyś zdecydujesz się na sprzedaz instrumentu wal do mnie
EDIT:
Mynu: skad otrzymales informacje ,ze twoj gmr jest z ovangkolu? najlepiej wrzuc
zdjęcia
EDIT2:
Co do pytania o polskie gatunki drewna w lutnictwie to na mazurach znajduje się
suszarnia skad drewno zakupuja również zagraniczni lutnicy.
No i wspomniany przez kaprala jawor (szlachetna odmiana klonu) jest uznanym
gatunkiem do tworzenia instrumentów klasycznych.
zakwas jestem prawie pewien ,ze to afzelia (tyle ,ze ten kawalek jak widac nie
jest rewelacyjny pod wzgledem lutniczym)
EDIT:
Zaczalem gruntowniej przegladac ten temet i tak przeczytalem twoje pytanie
dotyczace galek od potencjometrow
Takie coś miala w sprzedazy firma Maruszczyk Instruments.
No i zawsze można zamowic u GMRa 😉
Trochę za jasne przede wszystkim (wg mnie). Ale może poczekajmy na więcej
fotek (w lepszej rozdziałce!)
Edit: dzięx za info o gałkach! A sam sobie jeszcze odpowiem na pytanie o teak
w basach- udało mi się znaleźć go wykorzystanego w Ibanezie z 76. (www.break-even.org/ibanez/imagesibanez/ImBLa/la2376.jpg) Jakby kogoś to może interesowało 🙂
https://basoofka.net/galeria/8404,koncert-w-wroclawskim-wagonie/ afzelia. Hmmm 😕