DREWNO !

990-2mmzfoy.

992-10mrne9.

993-picagathis-plywood.

994-mahon.

P8050052.JPG
Czołem !

Męczy mnie jedna sprawa Agathis !, wyczytałem u was że Agathis to badziewne
drewno, pytam dlaczego i dlaczego firma ESP pakuje Agathis w gitary za 2,5
tysiaka. Proszę o opinie bo nie wiem czy warto inwestować w sprzęt z dechą
agathisową, (oczywiście wg mnie bas jest okej i wystarczy mi w zupełności
jedyny pytajnik to decha, nie podaje nazyw ani marki basu bo nie chodzi mi o
gitarę tylko o jej część) a jeśli nie to dlaczego, tylko proszę o rozsadne
odpowiedzi, ponieważ wyżej nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie, jeżeli
źle szukałem proszę o linka do postu…

Niskodźwięczne Pozdrawiam !

Czy wiecie, dlaczego Agathis jest uważane za badziewne drewno do budowy gitar basowych?
Co sądzicie o drewnie Agathis jako materiału do budowy instrumentów basowych?
Czy jest sens inwestować w gitarę basową z dechą Agathisową za 2,5 tysiąca?
Dlaczego firma ESP stosuje Agathis w swoich instrumentach basowych, jeśli uważane jest to za słabe drewno?
Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić dlaczego Agathis jest uważane za słabe drewno i nieodpowiednie do używania w gitarach basowych?
Co myślicie o użyciu Agathis jako materiału do budowy strunami basowymi?
Czy ktokolwiek miał już doświadczenie z graniem na gitarze basowej z dechą Agathisową i mógłby mi powiedzieć, jak brzmi w porównaniu do innych drewnianych instrumentów?
Czy faktycznie Agathis jest tak złe jak mówią i czy powinienem unikać kupowania instrumentów z tym drewnem?
Jakie są alternatywne drewna do Agathis, które mogą być lepsze do budowy gitar basowych?
Co powinienem wiedzieć przed podjęciem decyzji o zakupie gitar basowej z drewnem Agathis?

Podziel się swoją opinią

359 komentarzy

  1. Faktycznie 35 był czarny z kremową deseczką ale kształt miał ten sam więc
    orientacyjnie tak wygląda. Fotę wkleiłem od Maczosa, u którego 75 wygląda
    tak: [url]www.maczosbass.pl/images/products/458/1.jpg[/url]

    Różnią się więc chyba guardem pod potencjometrami i dizajnem markerów.
    Ale 75 jest z jesionu, a to już chyba do wątku „lekki bas” 😉

  2. obie fotki to GB75. Zdaje się, że ten z palisandrową podstrunnicą to
    starsza wersja. Ale może też nowsza. Albo równoległa.

  3. Basy na których ścieram opuszki:

    Fender American Standard Jazz Bass

    Korpus z olchy lub jesionu

    klonowy gryf o profilu „C”, wzmacniany grafitem,

    klonowa podstrunnica

    Epiphone Thunderbird IV VS

    – Korpus: olcha

    – Gryf: klon

    – Podstrunnica: palisander

    Jolana Diamant

    http://www.meatexz.com/cheesyguitars/diamant_bass.html

    W reperaturalizacji:

    Jolana Proxima L bass

    http://www.meatexz.com/cheesyguitars/jolana_proxima_bass.html

    Właśnie wylakierowałem na bordo 🙂 teraz kumpel Piotrek będzie ją
    dopieszczał 😉

    DEFIL ChaCha Bass

    http://www.meatexz.com/cheesyguitars/DEFIL_chacha_bass/DEFIL_semihollow_bass.jpg
    Z tym DEFILkiem walczę powoli 🙂 czeka mnie wymiana progów (lub zrobienie
    fretki) i wsadzenie nowej elektroniki jakiejś i hardwaru 🙂

    Byłbym wdzięczny, jeśliby ktoś znał specyfikację drewna w tych ostatnich
    wynalazkach 🙂

    http://www.myspace.com/insertc0in

  4. Lutnicza Basia ala Jazzbass (już drugi, pierwszy sprzedałem :))

    Korpus – jesion

    gryf – klon

    podstrunnica – heban

    Mi to wygląda na takieś jakieś dziwne połączenie, ale brzmi ładnie.

  5. Tak też zrobię, ale że pozwolę sobie powtórzyć:

    @zakwas: Moje pytanie brzmi: czy ktoś miał z czymś takim do czynienia?

    🙂

  6. Mama pytanie odnośnie drewna użytego w mojej nowo zakupionej gitarze. Otóż
    po małym rekonesansie i konsultacji ze znajomym znającym się na gatunkach
    drewna jestem na 90% pewien, że w wyżej wspomnianym basie użyto drewna teak
    (Tectona grandis dla jasności :P) Nie nurtowałoby mnie to gdyby nie fakt, że
    nie spotkałem się jeszcze z takim drewnem w żadnej innej gitarze. Moje
    pytanie brzmi: czy ktoś miał z czymś takim do czynienia?

    Dla ciekawskich dorzucam fotki wiosła:

    http://www.images27.fotosik.pl/258/d70a15d2c34616a3m.jpg

    http://www.images25.fotosik.pl/258/e790cfa3278e49bdm.jpg

    Rzeczony teak jest widoczny z bliska na drugim zdjęciu w dwóch odcieniach
    (cienkie paski przedzielające to mahoń, tak jak reszta korpusu)

    Jeżeli ktoś uważa, że gitara jest wykonana z czegoś innego niech też
    pisze. 🙂

    Bas jest lutniczy i nie wiadomo nawet kto go wykonał (choć prawdopodobnie
    jest to dzieło pana Witkowskiego) więc nie mogę sprawdzić co to za
    drewno…

    Edit: albo pana Długosza…

  7. Hmm z tego co wiem to raczej żadne. Np. nawet dobrze wysezonowany polski
    jesion gra ponoć płasko. Info od Nexusa i Kani

  8. Yyyy. Nieprawda, że żadne. Doskonale nadaje się jawor (taka odmiana klonu).
    Myślę też, że nada się karpacki wiąz.

  9. a ja widziałem kostki do gitary z drzewa ciekawe czy coś to daje? jaki sound
    i w ogóle .

  10. Nic nie daje. Po prostu kostka z drewna.

    W niektórych przypadkach pewnie dźwięk będzie inny, niż jakbyś grał na
    przykład metalową, ale to zbyt nieznaczne różnice, żeby w ogóle marnować
    klawiaturę na ich opisywanie.

  11. a do kolumn to jakie najlepsze drewno? bo słyszałem ze np. z desek nie robić
    lepiej ze sklejki

  12. Ja mam w swoim Dimavery SB201 korpus z catalpy(dobre to drewienko?)
    podstrunnice z palisandaru i gryf z klonu

  13. Mayones => Korpus Mahoń, gryf Klon, podstrunnica klon

    Squier => Korpus Klon, Gryf Klon, podstrunnica klon

    Jolana => Korpus Sklejka, Gryf Sklejka, podstrunnica fake ebony – tak
    wyczytałem na cheesyguitars

  14. Nie wiem jakim cudem, moja jolana ma korpus z GRABU i klonowy (całkiem
    niezły) gryf.

  15. To ja napiszę, że jestem posiadaczem gitary z agathisu… Nie narzekam raczej
    (choć pasywna jest), i dzięki temu wątkowi dowiedziałem się w końcu, co
    może być przyczyną takiej nieprzyjemnej górki dźwiękowej przy popie (bo
    przy slapie jest raczej okej). W związku z tym pytania: z jakiego drewna
    korpus, żeby klang ładnie brzmiał i co powiecie o jesionie?

    Jeszcze ostatnie, głupie zapytanie: czy podstrunnica zrobiona z drewna
    wpłynie na brzmienie gitary? Bo zakładam, że jeśli jest to drewno/sklejka
    (nie wiem jeszcze, z czego będę takową robić) to może jakoś
    przekształcać, w końcu to przylega do korpusu…

  16. wszystko w gitarze wpływa na jej brzmienie… a jedyną podstrunnice
    nie-z-drewna widziałem w swoim pierwszym wiośle, klasyku stagga za 200zł
    sklepowe, byłą chyba z plastiku…

  17. [quote=Kokoś]To ja napiszę, że jestem posiadaczem gitary z agathisu… Nie
    narzekam raczej (choć pasywna jest), i dzięki temu wątkowi dowiedziałem
    się w końcu, co może być przyczyną takiej nieprzyjemnej górki
    dźwiękowej przy popie (bo przy slapie jest raczej okej). W związku z tym
    pytania: z jakiego drewna korpus, żeby klang ładnie brzmiał i co powiecie o
    jesionie?

    Jeszcze ostatnie, głupie zapytanie: czy podstrunnica zrobiona z drewna
    wpłynie na brzmienie gitary? Bo zakładam, że jeśli jest to drewno/sklejka
    (nie wiem jeszcze, z czego będę takową robić) to może jakoś
    przekształcać, w końcu to przylega do korpusu…

    Klang bardzo fajnie brzmi z jesionowego wiosła, tak samo z mahoniowego. Jest
    raczej takie neutralne.

    Niektórzy z powodzeniem klangują na wiosłach z olchy czy klonu. O ile olcha
    jest jeszcze-jeszcze (jeżeli ktoś lubi takie brzmienie środka), o tyle klon
    potrafi zabrzmieć bardzo ordynarnie. Można te drewna próbować miksować,
    można sięgnąć po egzotyki (wiele z nich brzmi taką charakterystyczną
    sprężyną), ale moim zdaniem najbardziej klasyczne i takie ładne brzmienie
    do klangu to raczej jesion lub mahoń.

    Natomiast co do podstrunnicy – na Talkbass było mnóstwo wątków na ten
    temat, w części ludzie dowiedli, że podstrunnica jak najbardziej ma wpływ
    na brzmienie, z innych wynikło, że żadnego nie ma. Możemy pójść więc na
    kompromis i stwierdzić, że ludzi, którzy słyszą różnicę – podstrunnica
    ma wpływ na brzmienie, a dla reszty to tylko kosmetyka 😉

  18. d*pa. Oczywiście, że podstrunnica ma wpływ na brzmienie. Przecież to
    pierwsza „warstwa”, poza progami i mostem, która zbiera drgania strun.
    Teoretycznie twardszy i cięższy materiał da mocniejszy atak i nieco
    jaśniejsze brzmienie, a miękkie podstrunnice oddadzą z siebie trochę
    więcej ciepłego basu i wyrównają brzmienie. W praktyce nie zestawiałem ze
    sobą instrumentów różniących się tylko podstrunnicą, ale wierzę w
    zauważalne różnice (porównując pewne niuanse brzmieniowe aktualnego basu z
    hebanem, a poprzedniego z palisandrem oraz innych, ogrywanych prze ze mnie –
    hebanowe przy mocnym ataku bardzo charakterystycznie „pukają”, no i przede
    wszystkim mają uwypuklone okolice częstotliwości 1540 Hz przy ogrywaniu gamy
    G-dur 😉 ).

  19. @Szergiel: Nie wiem jakim cudem, moja jolana ma korpus z GRABU i klonowy (całkiem niezły) gryf.

    http://www.cheesyguitars.com => sprawdź Jolanę Iris Bass

    EDIT

    Body: – solid, undefined woods (glued 3-piece), undefined top

    Neck: – beech, bolt-on, rosewood fingerboard or fake ebony fretboard, 20 frets,
    dot inlay

    Headstock: – tele-style, but not angled and slightly different shape, with
    „Iris bass” and „J” logos.

    Tuners: – Jolana tuners with round heads

    Nut: – white plastic

    Pickups: – two single coils, „rail” type, the neck pickup is angled. AlNiCo or
    Ferrie magnets.

    Controls: – two volume knobs, one chickenhead switch

    Bridge: – some sort of tune-o-matic/stop bar variation, with chrome covers.

    Finish: – 3-color sunburst.

    Pomyliłem. Co to beech?

  20. beech- buk 🙂

    Edit: A tak z innej beczki- czy ktoś widział kiedyś gałki do
    potencjometrów z drewna (obojętnie jakiego)? Bo jeżeli takowe są to ja bym
    się skusił…

    I nie każcie mi samemu strugać 😛

  21. @Dante Morius: wszystko w gitarze wpływa na jej brzmienie… a jedyną podstrunnice nie-z-drewna widziałem w swoim pierwszym wiośle, klasyku stagga za 200zł sklepowe, byłą chyba z plastiku…

    Ja pier… ale wtopę zaliczyłem – myślałem „maskownica” napisałem
    „podstrunnica” 😀

    Się zbłaźniłem 😛 To pewnie przez płyn do czyszczenia podstrunnicy, po
    który akurat jechałem. Ale co by nie było, sprowokowałem przy okazji
    dyskusję o wpływie drewna podstrunnicy na jakość brzmienia 😉

    Pytanie brzmiało: czy płytka maskująca z drewna/sklejki
    jakoś wpływa na sound? Bo zakładam, że tak, skoro to przylega do korpusu,
    pickupów…

  22. No to raczej nie :DDDDD

    Poza tym, że maskownica jest bardzo cienka – podobnie jak forniry, które na
    brzmienie mają nikły lub żaden wpływ – to lakier tłumi drgania (ręki nie
    dam uciąć).

  23. Kokoś – podejrzewam że maskownica wpływa na brzmienie w podobnym stopniu co
    gałki od potencjometrów i zaczepy na pasek.

  24. Może ktoś mnie łaskawie oświecić z jakiego drewna mam GMRa? Bo ja niestety
    na drewnie nie znam się wcale

  25. Czyli korpus – ovengkol, gryf – ovengkol przekładany z klonem, i palisander na
    podstrunnicy?

  26. Najmniej pewny jestem tego korpusu, ale ovangkol można spotkać w kilku
    wersjach kolorystycznych.

  27. No wlaśnie mi o korpus głównie chodziło, bo porównując chociażby z GMRem
    z recki Mazdaha no to korpus wygląda inaczej, ale może rzeczywiście to też
    ovangkol tylko w jakiejś innej wersji

  28. MC: Gmr nie odpowiada na maile ;/

    Maczos ma pod gmr IV ovangkolowym zdjęcie takiego jasnego korpusu.

  29. Gryf – prawdopodobnie bubinga ale przydałoby się makro zdjęcie z bliska,
    żeby obadać fakturę i takie tam pierdoły.

  30. Prędzej powiedziałbym, że to łengej na gryfie. W thumbie można czasem
    spotkać łengeja bez tych wyraźnych słojów.

    Dalej jestem za tym, że to jednak classic. Na necie co jakiś czas taka wersja
    się pojawia.

  31. Też kiedyś wysłałem do GMR-a pytanie o drewno w moim egzemplażu i też
    mnie zlali, chamy zbolałe.

  32. Nie wygląda mi to na afzelię, przynajmniej nie w tym świetle. Poza tym
    strasznie „poszarpane” to drewno.

    P.S.: Jeżeli to jednak jest afzelia, to gryf równie dobrze może być z wenge
    (daj więcej fotek!)

  33. @Gwizdu: Może ktoś mnie łaskawie oświecić z jakiego drewna mam GMRa? Bo ja niestety na drewnie nie znam się wcale

    Korpus afzelia bardzo ciekawie brzmiace drewno (dużo ciekawiej niż ovangkol)
    ,podstrunica prawdopodobnie heban (daj zdjęcia z bliska to będę pewien) ,szyjka
    wyglada na bubinge przkladana klonem ale nie widzialem jeszcze gmra z gryfem z
    bubingi (również daj dokladniejsze zdjęcia)

    A co do tego ,ze gmr nie odpowiada na maile to gowno prawda trzeba skrobac
    prosto do Pana Romana

    PS. jeśli kiedyś zdecydujesz się na sprzedaz instrumentu wal do mnie

    EDIT:

    Mynu: skad otrzymales informacje ,ze twoj gmr jest z ovangkolu? najlepiej wrzuc
    zdjęcia

    EDIT2:

    Co do pytania o polskie gatunki drewna w lutnictwie to na mazurach znajduje się
    suszarnia skad drewno zakupuja również zagraniczni lutnicy.

    No i wspomniany przez kaprala jawor (szlachetna odmiana klonu) jest uznanym
    gatunkiem do tworzenia instrumentów klasycznych.

  34. zakwas jestem prawie pewien ,ze to afzelia (tyle ,ze ten kawalek jak widac nie
    jest rewelacyjny pod wzgledem lutniczym)

    EDIT:

    Zaczalem gruntowniej przegladac ten temet i tak przeczytalem twoje pytanie
    dotyczace galek od potencjometrow

    Takie coś miala w sprzedazy firma Maruszczyk Instruments.

    No i zawsze można zamowic u GMRa 😉

  35. Trochę za jasne przede wszystkim (wg mnie). Ale może poczekajmy na więcej
    fotek (w lepszej rozdziałce!)

    Edit: dzięx za info o gałkach! A sam sobie jeszcze odpowiem na pytanie o teak
    w basach- udało mi się znaleźć go wykorzystanego w Ibanezie z 76. (www.break-even.org/ibanez/imagesibanez/ImBLa/la2376.jpg) Jakby kogoś to może interesowało 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.