Dlaczego drewno wpływa na brzmienie ??

757-rumblemilitia-endl.

2541-2aluuf.
Dlaczego drewno wpływa na brzmienie ?? Szczerze powiedziawszy odkąd tylko
wiedziałem że drewno ma b.duże znaczenia na brzmienie instrumentu, zaczęło
mnie zastanawiać czemu…. Znalazłem na necie jakie parametry drewna
(gęstość, twardość, waga itp.) działają na jakie parametry brzmieniowe,
ale (może jestem ślepy…) nie znalazłem odpowiedzi na pytanie…

Zastanawia mnie w jaki sposób drgania drewna wpływają na zmianę napięcia
wyjściowego instrumentu, bo przecież to właśnie kryje się pod hasłem
’brzmienie’.

Dlaczego drewno ma tak duży wpływ na brzmienie instrumentu?
Jakie parametry drewna wpływają na parametry brzmieniowe?
Czy drewno wpływa tylko na brzmienie basu, czy na każdy instrument?
Jakie rodzaje drewna są najlepsze do produkcji basów?
Czy istnieją inne czynniki, oprócz drewna, które wpływają na brzmienie basu?
Czy każdy bas wykonany z tego samego rodzaju drewna brzmi tak samo?
Czy drgania drewna są bardziej istotne niż materiał strun, pod względem wpływu na brzmienie basu?
Jakie są największe różnice brzmienia między basem wykonanym z drewna a basem wykonanym z innego materiału?
Czy istnieją sposoby na zmianę brzmienia basu bez zmiany materiału, z którego jest wykonany?
Czy z czasem brzmienie basu wykonanego z drewna ulega zmianie? Jeśli tak, to dlaczego?

Podziel się swoją opinią

40 komentarzy

  1. Drewno dlatego wplywa na brzmienie instrumentu, żeby było można mieć kilka
    basów – każdy inaczej brzmiacy.

  2. Daab89 – o nie, brzmienie nie wplywa na napiecie na wyjsciu! na to wplywa moc
    pickupow, za czym idzie glownie glosnosc. na brzmienie sklada się szereg
    alikwotow dla danych dźwięków (czyli ich dźwięków skladowych). Im jest ich
    więcej, tym bogatsze, szlachetniejsze brzmienie.

    Tak naprawdę jak grasz jeden dźwięk, to grasz je wszystkie jednoczesnie, tylko
    ze niektore sa tak ciche, ze w ogole nieslyszalne, niektore sa tylko troszeczke
    slyszalne.

    Juz widzisz analogie do drewna? To przeciez drewno rezonuje, nie struny. Gitara
    jest jakby nie patrzec instrumentem akustycznym. Nie ma może pudla
    rezonansowego, ale zastapiono je elektronika.

    ————————————————————

    >>Moja strona
    domowa – a na niej masa stufffu dla basistow!
    Ten głęboki dźwięk ta przenikająca wszystkie członki barwa, majestat… (www.kolos.math.uni.lodz.pl/~krol/)

  3. Drewno dostaje wibracji poprzez mostek i siodełko, po czym, „oddaje” je z
    powrotem na struny, tyle, ze wibracje drewna wycinają jedne częstotliwości a
    podbijają inne. Taka przynajmniej jest najpopularniejsza teoria.

    —–

    Pobłażliwość wobec userów jest niedopuszczalna, gotowi sobie pomyśleć,
    że MY tu jesteśmy DLA NICH.

  4. Drewno wpływa na brzmienie, bo różne gatunki drewna mają różne
    gęstości, oleistości i układy słojów. Tyle w temacie :D.

  5. Poza tym zwróćcie też uwagę na jeszcze jeden, prostszy szczegół – pickupy
    nie lewitują w powietrzu, tylko są przykręcone do dechy. Czyli rezonują
    razem z nią i to też wpływa na to jak zbierają drgania.

  6. no tak. i chyba z tego powodu najwierniej oddawalyby brzmienie takie pickupy
    lewitujace… hmm

    ————————————————————

    >>Moja strona
    domowa – a na niej masa stufffu dla basistow!
    Ten głęboki dźwięk ta przenikająca wszystkie członki barwa, majestat… (www.kolos.math.uni.lodz.pl/~krol/)

  7. Składowa harmoniczna (alikwot, z łac. aliquot – kilka) –
    część składowa dźwięku muzycznego o przebiegu sinusoidalnym i
    częstotliwości n = fk gdzie f jest częstotliwością tonu podstawowego, a k
    jest liczbą naturalną większą od 1. Długości fal kolejnych składowych
    harmonicznych są elementami szeregu harmonicznego.

  8. Drewno nie tyle chyba wpływa na brzmienie, co po prostu samo brzmi. Widząc
    pniaczek ściętego drzewa zastanawiam się „jak też będzie brzmiał bęben
    wydłubany z takiego pniaczka” – podcodzę więc i popukawszy i oklepawszy taki
    pniaczek słyszę jak on gada. Grają też meble, podłogi, parapety itp. –
    każde z nich inaczej. Oczywiście bęben ma naciąg, a bas ma struny, ale od
    nich jednak mniej zależy niż od drewna.

    Bas-decha nie ma pudłe rezonansowego, ale pneumatyka porów też przecież
    jakoś wpływa na brzmienie. Wilgotne drewna tropiklane się sezonuje, drewien
    suchych się nie nasącza za głeboko lakierami, a wrak pewnej gitary, która
    rozfrezowałem niemal na wylot przymierzając najróżniejsze przystawki,
    przestał brzmieć całkiem:)

    „Bogactwo i szlachetność” (jak to ładnie ujął krolik) drewna zależy od
    proporcji wzmiankowanych alikwotów. Po to się sączy w sound lampowe
    ciepełko, żeby dodać parzystych harmonicznych, fani distortionów wolą
    nieparzyste. Jedni przesterowują preampy, inni tor wzmacniacza, a wszystko to
    właśnie żeby pojawiły się harmoniczne. Dużo. Jak najwięcej. Nie tylko w
    górę. W dół też. Oktawerem.

    Czysty dźwięk (w typie flażoletu, czy dżwięku fletu prostego) zdaniem
    większości grajków brzmi jednak mniej atrakcyjnie. Ile się musieli
    nakombinować biedni kompozytorzy orkiestr symfonicznych żeby uzystać
    polifonię instrumentów jednogłosowych. A Jimi pociął głośnik żyletką i
    efekt od razu sto razy lepszy:)

    Drewno tak samo gra w kolumnach – wszak tylko monitory studyjne projektuje się
    z płaska ćharakterystyką – inne mają „dodawać smaczków”.

    Każde drewno więc generuje inne poziomy innych harmonicznych, co za tym idzie
    gra swoim własnym specyficznym „akordem”. Dodanie samej kwinty czy tercji
    zmniejszonej nie brzmi szczególnie intrygująco, zbyt „durowo” jakoś. Na
    szczęście rozmaite gatunki drewna mają bardzo specyficzne koloryty.

    Ja osobiści jestem fanem układu mahoń-klon w proporcji 3/2. I chyba mi się
    już nie zmieni.

  9. @Hoo-Bee: Składowa harmoniczna (alikwot, z łac. aliquot – kilka) – część składowa dźwięku muzycznego o przebiegu sinusoidalnym i częstotliwości n = fk gdzie f jest częstotliwością tonu podstawowego, a k jest liczbą naturalną większą od 1. Długości fal kolejnych składowych harmonicznych są elementami szeregu harmonicznego.

    Dzisiaj w sumie gadałem o tym z móją nauczycielką elektroniki i w zasadzie
    już wszystko łape 🙂 Dzięki za wyjaśnienia

  10. @Daab89: Dzisiaj w sumie gadałem o tym z móją nauczycielką elektroniki i w zasadzie już wszystko łape 🙂 Dzięki za wyjaśnienia

    Jakaś fajna d*pa z tej pani od elektroniki ?

  11. Hoo-Bee +1

    jedna z lepszych wypowiedzi jakie przeczytałem na forach internetowych 😛

  12. Heracless dla przykładu moja nauczycielka od elektroniki ma już z 65lat ;]

  13. @Jajo: Heracless dla przykładu moja nauczycielka od elektroniki ma już z 65lat ;]

    moja 40 z hakiem (kto da mniej ?) [/oftop]

  14. Nie mam pani od elektroniki… I DOBRZE 😀

    Mam panie od maszynowznawstwa i materiałoznawstwa.

  15. @Toffik: A coś więcej o panu od żyletki i cięcia?

    Johnny Allen Hendrix, znany jako Jimi Hendrix (ur. 27 listopada 1942 w Seattle
    w USA, zm. 18 września 1970 w Londynie w Anglii) – amerykański gitarzysta,
    wokalista, kompozytor rockowy najczęściej wiązany ze stylami acid rock,
    psychodeliczny rock, blues rock i jazz rock.

  16. Dlaczego drewno wpływa na brzmienie ??

    Bo z*ebiście wygląda 😀

    *******************************************

    ::Peavey Axcelerator 5, Hartke 2115 combo::

    Podgatunek basisty?? Gitarzysta 😀

  17. Hoo-Bee

    + 10 🙂

    *******************************************

    ::Peavey Axcelerator 5, Hartke 2115 combo::

    Podgatunek basisty?? Gitarzysta 😀

  18. Hoo-Bee stał się człowiekiem, który sprowadził do kraju naszej basoofki
    wikipedię 😀

    A jeszcze co do tematu: ciekawe brzmienia można uzyskać kładąc bas np.: na
    stole, tak żeby rezonował z całym stołem 😉 albo można do jakiejś szafy,
    tak żeby mieć duuuuże pudło rezonansowe.

    . . . . . . . . .

    http://www.razorofdecadence.com – 606% Heavy Metal

  19. @mazdah: Drewno dostaje wibracji poprzez mostek i siodełko, po czym, „oddaje” je z powrotem na struny, tyle, ze wibracje drewna wycinają jedne częstotliwości a podbijają inne. Taka przynajmniej jest najpopularniejsza teoria.
    —–
    Pobłażliwość wobec userów jest niedopuszczalna, gotowi sobie pomyśleć, że MY tu jesteśmy DLA NICH.

    Ostatnio się nad tym zastanawiałem i proszę, mam garść informacji.
    Chciałbym jednak uporządkować wiedzę jaką dzięki wam zdobyłem.
    Najbardziej trafia o mnie powyższa wypowiedź Mazdaha. Z tego co wiem pickupy
    działają tak że drgania struny w polu magnetycznym czy elektromagnetycznym
    (bo do końca nie wiem) zmieniają się na prąd ten z kolei zamieniany jest na
    sygnał w piecu a ten dźwięk płynący z głośnika (jeśli coś
    popieprzyłem, a jest to wysoce prawdopodobne, to proszę o korektę). To
    znaczy, że drewno ma jedynie wpływ na DRGANIE strun. Jedne gatunki drewna
    tłumią te drgania inne wzmacniają. Oczywiście jest jeszcze siodełko i
    mostek jednak skupiamy się na drewnie. Czyli Ma ono wpływ na drgania struny
    nad pickupem , które zamieniane są na prąd ten z kolei na …

    Z góry dzięki za wniesienie kaganka oświaty do ciemnego pokoju zwanego „moje
    pojęcie o wpływie drewna na brzmienie basu”

  20. Różne drewna powodują, że struny drgają inaczej, mimo, że wydają
    dźwięk o tej samej wysokości – to o innej barwie. Struna drgając w polu
    magnetycznym (magnesy w pickupie) indukuje prąd (w cewce nawiniętej na
    magnesy), który NIE JEST zmieniany przez wzmacniacz – jest przez niego
    wzmacniany. Generalnie natura sobie tak to urządziła, że częstotliwość
    dźwięku z danego progu na strunie jest taka sama, jak prądu elektrycznego,
    który jest dzięki temu indukowany. No i właśnie ten sygnał, wzmocniony
    przez wzmacniacz, jest podawany na głośnik, w którym też jest magnes i
    cewka, która wprawia w ruch membranę głośnika i dlatego słyszysz dźwięk
    :).

  21. A ja myślałem, że słyszę dźwięk dlatego, że mam uszy :D. Ale poważnie
    to już wszystko zrozumiałem. Dzięki za łopatologiczne wyłożenie tematu
    Kapral. Głupio mi było jak się mnie ktoś pytał skąd ten dźwięk się
    bierze a ja coś kombinowałem i snułem domysły. Masz rację oczywiście, że
    wzmacniacz jak nazwa wskazuje WZMACNIA dźwięk, zamotałem się w poprzednim
    poście. Swoją drogą jest to k..wsko fascynujące.

    [Teraz jeszcze został mi temat pt. „W jaki sposób prąd płynący z
    wzmacniacza do głośnika zmienia się na dźwięk i w jaki sposób w jednym
    momencie głośnik wydaje tak różne dźwięki (gitara bębny i wokal)?” Ale
    to może innym razem.]

    Raz jeszcze dzięki za pomoc.

  22. A jeśli rozpatrywalibyśmy bas z piezoelektrykiem to jak wtedy drewno wpływa
    na brzmienie? Zastanawiał się ktoś nad tym?

  23. Tak samo. Przetwornik piezoelektryczny po prostu inaczej zbiera drgania. Jasne
    – brzmienie jest inne, ale nadal da się wysłyszeć, że jesion to jesion, a
    klon to klon ;).

  24. Piezoelektryk uwypukla jakieś takie sykliwoświszczącoszezleszczącoszemrane
    środkowotelefoniczne brzmienie (niekoniecznie lubiane przeze mnie osobiście),
    dałoby się więc przez dobór drewna, które generuje dużo składowych
    akurat około tego pasma stworzyć bas brzmiący „bardziej piezoelektrycznie”?
    Zwróciliście uwagę czy twórcy basów piezo mają jakieś ulubione gatunki
    drewna? Wyciągnąłby to taki most dając efekt uwypuklenia tych
    częstotliwości jeszcze bardziej?

  25. Fan_of_Myung, nie., 2008-05-25 22:24

    Dlaczego drewno wpływa na brzmienie ??

    Bo łatwiej jest w basie wymienić struny, przystawki, klucze i most…

    …niż drewno… ;P

    RUMBLE MILITIA

  26. Wiem, że zdjęcie bardzo nieostre, ale taki aparat :/ Drewno jest jasnego
    koloru, ma „prążki” wzdłuż korpusu, proste, równoległe, grubsze i
    cieńsze, na załączonym obrazku nieco „wywinięte”. Być może jest to
    istotna informacja – gitara jest autorstwa pana Langowskiego. Mógłby mi ktoś
    powiedzieć jaki to najprawdopodobniej gatunek drewna?

  27. Zależność jest prosta;

    – jasne drzewo np; jesion,klon,jawor = jasne brzmienie

    – ciemne drzewo np; mahoń, heban, wenge = ciemne brzmienie.

    Każdy gat. drzewa posiada swoje „walory” brzmieniowe.O szczegóły i subtelne
    różnice w zakresie brzmienia, najlepiej zapytać dobrego i
    doświadczonego..lutnika.

    Konstrukcje sandwich są konglomeratem brzmień gat. drzew użytych do budowy
    basu.

  28. kolega ryszard58 chciał chyba zwrócić uwagę na ogólną
    zależność, która faktycznie w dużej ilości przypadków się sprawdza.

    Ale nie, brzmienie nie zależy od koloru drewna 😀

  29. Obawiam się, że ta zależność jest zupełnie pozorna i nie ma co
    wprowadzać w błąd ludzi.

  30. @zakwas: Napiszmy więc jeszcze raz:
    Nie, brzmienie nie zależy od koloru drewna! 😉

    Z tym się zgadzam absolutnie ! bo oprócz drzewa mamy przystawki
    elekromagnetyczne lub piezo. Jak kto woli. I na brzmienie basu składa się
    konglomerat użytych materiałów/drzewo,pckupy,klucze,most/. Jednak…

    Z moich wieloletnich doświadczeń wynika że ; Najbardzie popularnymi
    gatunkami drzew używanych do budowy basoofki jest ; Jesion , Klon, Olcha. To
    drzewa o kolorze… Jasnym/ Fender Jazz-Bass, Precision to basy robione prawie
    wyłącznie z w/w gat./ . Podkreślę że chodzi o.. naturalny kolor w/w gat.
    drzew, NIEMALOWANY ! I tu Moja opinia że ; te gat. w/w dają więcej
    Naturalnej „góry”, nie wynikającej bynajmniej z rodzaju zastosowanych
    pickupów… Niż : Mahoń , Heban, Wenge, i wiele innych egzotycznych gat.
    drzew, które również posiadają „górke” ale moim zdaniem trochę inną .
    Stąd ta moja „analogia” Jasne i Ciemne.

Możliwość komentowania została wyłączona.