Budujemy efekty własnoręcznie [w treści poradnik dla amatorów lutownicy] ciąg dalszy zmagań z elektronika…

2823-s-l1600.

20101206108.

20101206107.

20101206106.

20101206105.

20101206104.

20100930001.

20100930.
Witam

Dłubię troszkę w elektronice. Chciałbym własnymi siłami zbudować
przester do basu o charakterze zbliżonym do tego z linku

www.taurus-amp.pl/products/preamp-efx/effects-silver-line/abigar.html

Taki do stoner/doom/slow…

Wiem, że w sieci jest mnóstwo schematów, ale nie wiem który brzmiałby
właśnie w ten sposób. Nie wydaje mi się, żebym mógł nabyć gotowe tak
brzmiące pudełko do 100zł?

Ps. Jak określić tego typu modulację? Mi intuicyjnie nasuwa się słowo
“gruz”. Duża ziarnistość?

===============

Zapraszam do dodawania swoich efektów prac oraz dzielenia się
spostrzeżeniami, celowością takich poczynań, etc…

================

Chcę zbudować przester do basu o charakterze zbliżonym do tego z amp.pl, czy ktoś ma sugestie na temat najlepszego schematu?
Czy można kupić gotowe pudełko, które brzmiałoby tak samo jak mój własnoręcznie zbudowany przester?
Co to za modulacja, która jest używana w takim rodzaju efektu?
Czy ktoś może polecić jakiś konkretny schemat na przester do basu o charakterze stoner/doom/slow?
Czy warto budować własne efekty w domu, czy lepiej kupić gotowe?
Jakie są największe wyzwania przy budowaniu własnych efektów basowych?
Co zrobić, jeśli mój własnoręcznie zbudowany przester nie brzmi tak, jak chciałem?
Czy ktoś ma doświadczenie w budowaniu efektów o specyficznym charakterze, jak stoner/doom/slow?
Czy budowanie własnych efektów może pomóc mi w osiągnięciu unikalnego brzmienia na basie?

Podziel się swoją opinią

153 komentarze

  1. To właśnie jest tak pomyślane, że przednia krawędź niemal leży na
    glebie. Tył tylko lekko się unosi. Dzisiaj test dowiódł, że założenia
    konstrukcyjne w praktyce się sprawdziły 😀 Nie trzeba zadzierać nóg.

    Otwory sfazowane, ale jeszcze do poprawki. Wkręty dokupię na dniach, bo te
    są zbyt “uniwersalne” 😉 Dzięki za zainteresowanie.

    Spód jest goły. Będzie zaimpregnowany. Coś muszę pomyśleć z podbitką
    gumową. Nie chcę zwiększać wysokości, a przydałoby się coś
    antypoślizgowego. Stopki raczej odpadają.

    Za to nie wyobrażam sobie jak Ty to nogą przełączasz 😉 Żarcik.

  2. A ja mam takie pytanie odnośnie elektroniki

    Co jest polskim odpowiednikiem angielskiego zwrotu “vero board” i gdzie to
    można kupić? Szukałem w polskich sklepach ale nie znalazłem. Te płytki
    wydają się łatwiejsze do lutowania na początek od zwykłych
    drukowanych.

    Tak w ogóle to polecacie to rozwiązanie?

    A może te płytki vero też trzeba samemu drukować?

  3. A ja mam takie pytanie odnośnie elektroniki

    Co jest polskim odpowiednikiem angielskiego zwrotu “vero board” i gdzie to
    można kupić? Szukałem w polskich sklepach ale nie znalazłem. Te płytki
    wydają się łatwiejsze do lutowania na początek od zwykłych
    drukowanych.

    Tak w ogóle to polecacie to rozwiązanie?

    A może te płytki vero też trzeba samemu drukować?

  4. Nie jestem pewien czy w ogóle w Polsce znajdziesz płytki tego typu. One mają
    pola łączone rzędami po całej swojej szerokości.

    Jak znajdziesz ciut większa niż ta która potrzebujesz to możesz ją
    uciąć.

  5. Coś takiego chyba może być:

    allegro.pl/uniwersalna-plytka-drukowana-50x100mm-wiercona-i2464355175.html

    A co w ogóle myślicie o tym rozwiazaniu

  6. @cropec: Nie jestem pewien czy w ogóle w Polsce znajdziesz płytki tego typu. One mają pola łączone rzędami po całej swojej szerokości.

    Szukałem kiedyś płytki z polami w rzędach na necie i w krakowskich sklepach
    z podzespołami elektronicznymi. Mieli tylko takie z polami łączonymi w
    sekcje po 3 i chyba 5. Teoretycznie można by spróbować robiąc “zwory”
    łączące pola (ale tylko w przypadku 5-ciu pól, bo przy 3-ce wykorzystując
    skrajne otwory do umieszczenia zwór, zostawałby nam jeden wolny w środku, a
    to raczej bez sensu). Poza tym to wydłużyłoby płytkę. Można próbować
    zwierać cyną, ale wtedy można zewrzeć też w pionie przypadkowo… Lepiej
    po prostu wytrawić samemu.

  7. Dobra, tu mam raczej w liniach, ale powaznie zastanawiam się czy nie zrobić
    samemu

    allegro.pl/sr50-plytka-uniwersalna-50x100mm-linie-i2421682502.html

  8. witam panowie. Takie pytanie czy ktoś dysponuje sprawdzonym shematem
    wzmacniacza basowego o mocy około 200W?

    Jestem żywo zainteresowany tokowym.

  9. Witam Panowie. Czy ktoś dysponuje sprawdzonym schematem wzmacniacza o mocy
    około 200W??

    Jestem żywo zainteresowany.

  10. Ostatnio naszło mnie na zrobienie nowego efektu wg tegoż schematu:

    DOD BassOverdrive

    Wybór padł na niego, bo ma potencjometr “BLEND”.

    Sprawdziłem już zgodność schematu z tą dwustronną płytką drukowaną i
    wszystko się zgadza, tylko mam wątpliwości czy schemat jest ok (miałem
    kiedyś problem z “trefnym” schematem MXR Zakk Wylde Overdrive, umieszczonym w
    necie i cała robota poszła na marne), ale jak nie zrobię to się nie
    przekonam.

    A może ktoś z Was już go składał???

    Tutaj przykłady brzmienia tego pudełka na YT: https://www.youtube.com/watch?v=swNwK3MlcSs przykład 1, https://www.youtube.com/watch?v=BiRcOfYcvEY przykład 2

  11. PW poszło. Ja tego nie robiłem. Wygląda to na Tube Screamer z nieco inną
    korekcją barwy i dodanym blendem. Zób i pochwal się jak poszło i czy fajnie
    gra u Ciebie 😉

    A to moje ostatnie zabawki

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/boostremo.gif

    Pedalboard – aktualizacja

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/pedalboard/nowe/1.jpg

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/pedalboard/nowe/2.jpg

    Mieszacz z filtrami

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/loopblend/1.jpg

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/loopblend/2.jpg

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/loopblend/3.jpg

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/loopblend/4.jpg

    Na koniec garść kabelków

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/kable/zlaczki-amp-01.jpg

    http://www.gasbassfx.y0.pl/fotki/kable/zlaczki-amp-02.jpg

  12. 620 może tam być śmiało. VTL dostaniesz w amptone.pl

    Jak ułożyć nie pamiętam. wlutuj delikatnie, jak nie zadziała to na
    odwrót. nie spalisz tego raczej.

  13. Kable mam i inne cuda też. Więc teraz pora na wzmacniacz z prawdziwego
    zdarzenia. Dałoby się zrobić lampiaka o małej mocy który dawałby czyste
    brzmienie na jednym kanale i na drugim coś brudnego [jak orange używany przez
    stonerowców]. Ile to kosztuje takie coś?

  14. da się zrobić to nie problem mając odpowiednią wiedzę i umiejętności
    (wysokie napięcia >300 V = śmierć lub inwalidztwo) dobierając komponenty
    o należytej jakości wydasz z 700- 1000zł Minimalna sensowna moc takiego
    wzmacniacza to minimum 5 watt do grania na basie do gitarki i 0,5watt
    wystarczy. Pozostaje kwestia dobrania odpowiednich schematów i ich
    przeprojektowanie i prawidłowy montaż Budowa wzmacniaczy lampowych to
    zupełnie inna filozofia niż budowanie kostek gitarowych Więc jeśli nie masz
    pod ręką kogoś z minimalną wiedza na ten temat kto by Cię wprowadził w
    świat lamp elektronowych zajął bym się wpierw edukacją z zakresu aplikacji
    lampowych W internecie można znaleźć wiele książek i artykułów

    Ulek: Zmieniłeś wartość kondensatora na wyjściu i który jeszcze? jeśli
    wolno spytać

  15. Pytam bardziej z ciekawości i hobbystycznie, bo w moim wypadku to zupełnie
    nie opłacalne. A co do napięć to różnie mnie ok 350V potraktowało i
    żyję ;D.

    A z rzeczy łatwiejszych jakiś “stonerowy” przester to trudna robota, no taki
    z wyłącznikiem pod butem? Po maturze na wakacjach bym sobie zrobił,
    lutownicą umiem się obchodzić, ale na kostkach znam się kiepsko lub bardzo
    kiepsko. Kable mam, dzięki za rady Pinio!

  16. do stonerowgo grania to fuzz Ci potrzebny schematów w necie wiele od takich
    opartych na jednym tranzystorze jak muff czy fuzzface do bardziej rozbudowanych
    ale równie prostych typu wooly mammoth czy big muff

  17. Witam,

    myślałem ostatnio nad zrobieniem sobie jakiegoś efektu, jeśli chodzi o
    elektrykę jestem dość zielony, podstawowe umiejętności jeśli chodzi o
    lutowanie posiadam, tak samo z niezbędnymi narzędziami.

    Co prostego, i niezbyt drogiego polecacie na początek?

    Zdaje sobie sprawę że nie wyjdzie mi za pierwszym razem coś niesamowitego
    tylko raczej chciałbym to zrobić dla “sportu”.

    Jeśli chodzi o fundusz jaki chciałbym przeznaczyć to powiedzmy około 50
    zł(o ile jest to jakaś realna cena, nie orientuje się w cenach elektroniki),
    obudowy w koszta nie wliczam bo mam dostęp do narzędzi i materiałów żeby
    sobie samemu takową zrobić.

  18. Byłbym wdzięczny za konkretne nazwy tych fuzz’ów. I co myślisz o tym:
    http://www.topopiccione.atspace.com/pjimages/EHBassBalls.lay.gif? nie jest aby zbyt
    skomplikowane jak na sam początek? Myślałem jeszcze nad efektem typu wah-wah
    i zauważyłem że jest tam bardo prosty schemat lecz ta mechanika mnie trochę
    odstrasza.

    Edit:

    Przeglądając dziś sklepy internetowe z elektroniką zauważyłem że np.
    rezystor “47k” może być 1/4W, 0.125W, o,6W skąd mam wiedzieć jaki kupić?

  19. Bassballs fajny jest i niezbyt skomplikowany. Możesz spróbować.

    W miarę prosty i fajny fuzz
    http://www.tonepad.com/getFileInfo.asp?id=89

    Oporniki bez znaczenia. 0,125W najłatwiejsze do aplikacji choć 0,25 mają
    najlepsze pokrycia w wartościach. 0,6W to są metalizowane z lepszą
    tolerancją i mniej szumią, polecam.

  20. Sorry że zalewam cię taką ilością pytań, ale jeszcze muszę zadać
    kilka.

    1.jeśli chodzi o kondensatory to w liście potrzebnych materiałów przy
    kondensatorze 0.47 jest napisane TANT i nie jestem pewny czy chodzi o tantalowe
    a jak jest napisane EL to czy chodzi o elektrolityczne i w jakiej jednostce są
    one podawana nF, pF, uF?

    2. Są potrzebne 2 wzmacniacze operacyjne IC 1458 i IC 4558, czy są do nich
    jakieś zamienniki czy te litery przed cyframi mają jakieś znaczenie?

    3. I pytanie o rezystor, jest napisane 100, ale nie wiem czy chodzi o 100r czy
    100k (o ile to jakaś różnica

    4. Z potencjometrami montażowymi(o ile to co jest opisane 10k trim vertical
    standing to ten potencjometr właśnie) jest tak samo jak z rezystorami bez
    różnicy ile W? I jaki lepszy montażowy czy precyzyjny?

  21. Ponieważ pozbyłem się ostatnio multiefektu (bo służył mi głównie za
    automat perkusyjny i czasem za kompresor) postanowiłem poskładać najprostszy
    możliwy kompresor na bazie schematu do MXR DynaComp. Tym razem poszedłem na
    łatwiznę i zamówiłem wszystko przez allegro (polecam wszystkim którzy
    cierpią na notoryczny brak czasu – jeśli policzyć koszty części, płytki,
    środka do trawienia, czas, paliwo – do dobrego sklepu, gdzie kupiłbym
    wszystko naraz muszę jechać przez pół miasta, to na jedno wychodzi) i
    satysfakcja może nieco mniejsza niż robiąc wszystko samemu, ale efekt
    (dosłownie) przychodzi szybciej:)

    Efekt zmodyfikowany (zmiana dwóch wartości kondensatorów) pod bass.

    Chwalę się więc na świeżo:

    PS. Wiem, że mało ergonomiczne rozmieszczenie potencjometrów względem
    swtcha, ale ze względu na małą szerokość pedalboardu nie mogłem dać
    gniazd wejścia/wyjścia na bocznych ściankach.

  22. 1. Tant=tantal, EL=elektrolit. Tego typu zazwyczaj w uF, ale reguły nie
    ma.

    2. Mogą być NE, RC, JRC, byle 4558 w miejsce 4558. To to samo, ale różni
    producenci. Mogą się nieznacznie różnić brzmieniem. Można też dać
    TL082.

    1458 podobnie, ale tam TL082 może nie zdać egzaminu.

    3. Różnica między 100R a 100k jest jak między królikiem a krową 😉 Jak
    tylko 100, to domyślnie 100R (chyba że na schemacie jest gdzieś napisane,
    że wszystkie rezystory są w kOhm).

    4. Przy efektach są tak niskie prądy, że bez znaczenia ile W. Precyzyjny jak
    sama nazwa wskazuje jest dokładniejszy i wieloobrotowy. Jak masz gotową
    płytkę to dawaj taki jak w opisie, nie trzeba będzie nic przerabiać.

  23. I ostatnia seria pytań bo prawdopodobnie jutro jadę po części(lub będę
    zamawiał) i zaczynamy zabawę 😀

    1. Kondensatory: czy mogę czymś zastąpić kondensator 560pF bo w sklepie
    internetowym w prawdopodobnie będę zamawiał(elektronika-sklep.pl, chyba że
    ktoś zna lepszy) takiego nie ma, czy kondensator tantalowy mogę zastąpić
    zwykłym elektrolitycznym?

    2.Wzmacniacze operacyjne: czy MC1458 i RC4558 zdadzą egzamin?

    3.I małe pytanko o tranzystor, potrzebny mi jest 2N5088 a w sklepie jest
    2N5088G jest jakaś różnica?

    4. W tym schemacie
    http://www.topopiccione.atspace.com/pjimages/EHBassBalls.sch.gif
    na dole jest mały oddzielny schemacik podpisany +9 rozumiem że chodzi tu o
    zasilanie ale po co ten schemat na dole?

  24. Witajcie, też chce zbudować własny efekt. Na początek może jakiś
    nietrudny reverb do basu.

    Macie jakieś przykładowe schematy lub innego rodzaju pomoce, może ktoś z
    was taki robił?

    Czekam na informacje 🙂

  25. Nie zrobisz takiego. Reverby w kostkach są chyba tylko cyfrowe,przez co trudne
    do stworzenia w domu. Są reverby sprężynowe, ale to zupełnie historia (i
    jeszcze wyższy poziom trudności)

  26. O ile dobrze pamiętam z lektury internetów, reverb jest w sumie jednym z
    najtrudniejszych efektów do zrobienia w “domowych” warunkach…

  27. Też coś patrzyłem i wydaje się dość trudny, więc nikt z was nie robił
    nigdy takiego efektu?

  28. Cropec jest jednym z naszych “nadwornych” elektroników. Jeżeli on mówi, że
    to trudne i ma ograniczony sens, to potraktuj to poważnie :D.

    Poza tym teraz tak czytam i jeden gościu na forum Seymour Duncan pisze, że
    zrobienie reverba kosztowało go ~100$, co generalnie podważa sens
    własnoręcznej produkcji – taniej kupisz gotowy.

  29. Można zrobić z dostępnego w sieci schematu Reboot Delay. Ja takowy zrobiłem
    i działa wyśmienicie, ale ja jestem elektronikiem. Trudny nie jest, jednak to
    nie klocki Lego, że złożysz i jest. Czasami trzeba trochę nad uruchomieniem
    posiedzieć. Koszt części elektronicznych nie jest duży w porównaniu z
    obudową, malowaniem i footswitchem.

    Tutaj post, w którym się chwaliłem:
    https://basoofka.net/forum/45334,drugie-zycie-elektrosmiecia-czyli-rebote-delay/

  30. @KrzysztofK: Można zrobić z dostępnego w sieci schematu Reboot Delay.

    Delay i reverb to nie to samo.

    Własny reverb można zbudować w oparciu o gotowy moduł np. BTDR-2H firmy
    Accutronics.

  31. Jacente dobrze mówi. Jakiś czas temu pojawiły się te moduły Accutronicsa.
    Schemat aplikacyjny wydaje się być całkiem prosty. Pytanie tylko czy warto
    wydawać 70zł na taki moduł.

    Z gotowych rozwiązań cyfrowych to jest jeszcze FV-1 od Spinsemi, z tym że tu
    znowu chip jest drogi i do tego montowany jedynie powierzchniowo.

    Ogólnie na pierwszy efekt nie brałbym niczego, gdzie urwanie
    nóżki/spalenie/zepsucie pociągnełoby za sobą duże koszty.

  32. No macie racje, przeglądając wcześniej budowę takiego reverba jest to zbyt
    skomplikowane jak na początek więc zacznę od czegoś prostego.

    Czy ktoś z was ma jakieś ciekawe efekty bardzo proste do zbudowania na
    początek? Nie chodzi mi żeby były zbudowane przykładowo z wejścia,
    jakiejś lampy i tyle tylko by nie były zbyt trudne ponieważ to moje
    początki z robieniem własnych efektów 🙂

    Na necie jest dużo schematów ale nie wiadomo czy to takie proste jak na
    rysunku…

    Podrzućcie jakieś pewne, nietrudne, sprawdzone budowy efektów 🙂

  33. Witajcie! Pierwszy post pomyślałem że pochwalę się moim nowym arcydziełem
    😀 Kopia Overdrive/boost Fulltone BassDrive Mosfet.

    http://www.imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/538/BPzJEI.jpg

    Opis Przełączników niech pozostanie tajemnicą ;P Powiem tylko że
    możliwości jest całkiem dużo. W oryginale mamy tylko dwa przełącznik: dwu
    i trzy skokowy. W tym o to wynalazku zastosowano 3 przełączniki dwu skokowe
    co daje nieco więcej kombinacji. Brzmienie powala bardzo ładna korekcja
    wszystkimi potkami. Są dobrane tak że jak by nie kręcić to zawsze wszystko
    jest na miejscu 🙂

    http://www.imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/674/6dSA6F.jpg

    Tu dla ciekawskich bebechy 😀

  34. A poleci ktoś w miarę prosty a przyzwoity (czyt. nie tragiczny) brzmieniowo
    chorus do basu – chodzi oczywiście o schemat.

    Może być i pod gitarkę elektryczną + modyfikacje pod bas – o ile to działa
    jako tako.

    Pozdrawiam

  35. Najszybciej kupić Koda KD-22 i lekko zmodować. To jest klon Bossa CE-2 na
    bardzo dobrych podzespołach. 😉

  36. Ten chorus to jeden z popularniejszych efektów, zaraz po TubeScreamerze. W
    sieci są informacje, ja oprócz tych znanych dawałem nieco większe wartości
    kondensatorów między stopniami. Poprawiło się przenoszenie niskich tonów,
    ale nie zmienia to faktu, że jest to dość zimny w barwie chorus, choć
    fajny.

    Od siebie zaadoptowałem z bliźniaczego flangera gałkę regen bodajże co
    dodało lekkiego pogłosu/metaliczności.

  37. Dziś ukończony overdrive/booster z blendem. Jako overdrive fajnie dogaduje
    się z gitarą, ale składałem go do basu i chyba moje oczekiwania co do
    niego, jako lampowego przesteru basowego były zbyt wygórowane;)

    Z basem całkiem fajnie sprawdza się jako booster i tak chyba zostanie, a do
    lampowego przesteru zrobię kolejne podejście:)

    http://www.pics.tinypic.pl/i/00667/0pso24nj3roi.jpg

  38. Ulek:

    zauważyłem, że przester w basie polega bardziej na podbiciu pewnego
    specyficznego pasma we wzmacniaczu niż jako tako na obcinaniu sygnału po
    chamsku jak robi to niemal każdy przester dedykowany do basu. Już tłumaczę
    o co chodzi: wziąłem sobie symulacje Ampeg SVX i w nim Ampeg SVT-4PRO,
    zacząłem bawić się equalizerem w tymże wzmacniaczu. Okazało się, że jak
    podbiłem na pełną piz.. częstotliwości 150 Hz i 300 Hz to uzyskałem
    całkiem przyjemny, wcale nieprzesadzony, smażony przester. Próbkę masz w
    linku – trochę nie jest nośne moje granie, ale zawsze w okolicznościach
    nagrywania skille spadają mi niemal do zera. Jeśli to to, to droga prowadzi
    przez konstrukcje boostera/wmzacniacza (nazwij to jak chcesz),
    przepuszczającego powyższe tony i EWENTUALNIE blendującego go z całym
    sygnałem.

    O ile pierwsza część jest dosyć prosta, bo to będzie zwyczajny stopień
    lampowy ze zmodyfikowanymi wartościami kilku elementów RC to o blendowaniu
    muszę poczytać.

    http://www.soundcloud.com/user58006585/bala-przester-1-01

    Snuje ogólny wniosek: dla ludzkiego ucha, najprzyjemniejsze przesterowanie to
    przesterowanie środkowych tonów.

  39. Nad tym boosterem jeszcze się pochylę, ale wczoraj popełniłem klona
    Catalinbread SFT:)

    http://www.images.tinypic.pl/i/00669/yrwcow4vhx8u.jpg

    Niestety nie miałem oryginalnych tranzystorów 2N5457 więc zastąpiłem je
    BF245A… i muszę jeszcze zmienić potencjometr gain’u na typ “reverse audio”
    bo jakiekolwiek zmiany słychać jedynie w zakresie ostatnich 15-20%
    obrotu.

    Obudowa oczywiście dopiero w planach:)

    Edit: Obudowa przyjechała w piątek a w weekend znalazłem trochę czasu,
    żeby powiercić, opisać i polakierować – całość powoli nabiera
    kształtu:)

    http://www.images.tinypic.pl/i/00674/tb9a7wj9dlnd.jpg

    Edit2: I końcowy “efekt”:

    http://www.pics.tinypic.pl/i/00676/65kt3ns75mor.jpg

  40. Troszkę zboczę z fuzów – chodzi mi po głowie jakiś sansamp ale z drugiej
    strony mam średnią ochotę wywalić worek kapusty na oryginał, żeby potem
    się przekonać że to nie było jednak to.

    Dorwałem gdzieś schemat tego cuda ale zaraz mi znajomy elektronik spuścił
    powietrze, że takich schematów krąży w sieci na pęczki a jeden bardziej
    fałszywy od drugiego.

    Jest w ogóle sens i szansa, żeby taki schemat dorwać i poskładać sensownie
    działającego kościa czy lepiej zająć się czymś pożytecznym?

  41. Jeśli nie masz potwierdzenia weryfikacji schematu przez przynajmniej kilka
    osób/wpisów, to możesz stracić czas i kasę (ale nie za wielką, bo
    szacuję że np. klona SFT poskładałem za 10-15% procent nowego – licząc,
    że nowy kosztuje na rocktone.pl 790zł).

    Możesz porównać kilka/kilkanaście schematów i wybrać ten z największą
    powtarzalnością – potem zweryfikować z połączeniami na PCB i sprawdzić
    czy któryś z autorów nie zamieścił jakiegoś filmiku z próbkami – to
    zwiększy prawdopodobieństwo, że będzie to gadało.

    I jeszcze jedno – klon niekoniecznie będzie lepszy od oryginału (to jednak
    indywidualna i ręczna “produkcja”, inne części itp) ale zawsze jest szansa,
    że akurat Tobie jego brzmienie siądzie bardziej niż fabrycznego – zwłaszcza
    że budując go, samemu nie ocenisz jego brzmienia obiektywnie;)

    Podsumowując – moim zdaniem warto spróbować (poświęcając wcześniej
    trochę czasu na mały “research”).

Możliwość komentowania została wyłączona.