Hej, ostatnio czytałam sobie szkółkę na bass Janusza Popławskiego. i Mma
takie pytanko odnośnie budowy akordów:
1. Nad taktem widnieje : C#5 a w takcie są same Cis (i moje pytanko jest
takie) co oznacza to C#5 ? Jakie dźwięki wchodzą w skład tego akordu ( co
oznacza ta 5? jakaś kwinta ale konkretniej budowa )
2. Z jakich dźwięków składa się np. akord taki jak G5, A5, E 5, E7, C7…
( ta siódemeczka) albo Gm7
Jeśli macie jakieś stronki gdzie to jest napisane bardzo prosiłabym o
podanie :):):)
Z góry dziękuję wam :*:*:*
Co oznacza C#5 na tle samego Cis w takcie i jakie dźwięki wchodzą w skład tego akordu?
Z jakich dźwięków składa się akord G5, A5, E5, E7, C7 i Gm7, z uwzględnieniem budowy tzw. siódemek?
Jak można opisać budowę akordów rozszerzonych i czy istnieją różnice między nimi a akordami standardowymi?
Czy istnieje różnica między akordem zapisanym jako C#5 a akordem Cis z siódmą?
Co to są kwarta i kwinta i jak są one obecne w budowie akordów na basie?
Jakie są najczęściej stosowane akordy w muzyce basowej i jakie dźwięki wchodzą w ich skład?
Czy istnieją różnice w budowie akordów między różnymi stylami muzycznymi, takimi jak jazz, rock czy funk?
Jaka jest różnica między akordami zapisanymi numerami (np. G a akordami zapisanymi literami (np. Gm?
Czy istnieją jakieś strony internetowe, na których można znaleźć szczegółowe informacje o budowie akordów na basie?
Czy istnieją jakieś szybkie sposoby na opanowanie budowy akordów i ich zastosowania w grze na basie?
a bardziej po młodzieżowemu nie można?
Jak dobrze się wczytasz w tą stronkę powinieneś do wszystkiego dojść
sama, a to jest zdecydowanie najlepszy sposób nauczenia się:)
http://www.gitara.ethelred.strefa.pl/?menu=akordy/budowa#12
to jest jeszcez pieron… akordy jazzowe 🙁
Jeśli to jest C i#5 to są takie dźwięki: C E Gis- to #5 to jest właśnie
wieksZona
kwinta.(czyli 5). No i już.W innych akordach podobnie.
więc jak jest ta 5 to się to 3 składnik akordu będzie się zwiększać o
połowę czy jak? ( wtedy z G na Gis) a w ogóle to jest C#5 więc nie powinno
być Cis E Gis? ? ?
Żeby jakiejś gafy nie sieknąć: wydaje mi się, że C#5 powinno się
zapisać jako C#5+, czyli gramy 1,3 i zwiększony o pół tonu 5 stopień skali
majorowej zaczynając od Cis, czyli Cis, F, A. Jeśli zaś zapiszemy C5#, to
mamy analogicznie do powyższego (tylko z innym zapisem) C, E, Gis.
Nie wiem, czy dobrze to wyjaśniłem.
C#5+ – akord Durowy Cis ze zwiększoną kwintą (inaczej Cis5#)
C5# – akord Durowy C ze zwiększoną kwintą (inaczej C5+)
Jak coś pomotałem to naprostujcie.
hmm… aż wziąłem gitarę do łap i siedzę i liczę i nijak się doliczyć
nie mogę tego Cis, E, G.
Skala durowa Cis: Cis, Dis, F, Fis, Gis, B, C, Cis.
1 pozycja: Cis, 3 pozycja: F, 5 pozycja zwiększona: A
Cis, F, A.
Musi być Cis, F, A. Inaczej zburzycie mój światopogląd… I w ogóle
;).
Kurde, sama już nie wiem skoro mam C#5 to będzie Cis (skala durowa) i tercja
wielka czyli F i tercja duz czyli A tak? o to chodzi? ( W DUROWYCH PRZECIEż
TEN 3 SKłąDNIK JEST TERCJA MALA A NIE DUZA) HELP!
Wiem na czym polega to C7 itak dalej.. ale z tym C5 to już nie
Hmmm… nie jestem muzykiem z zawodu i nie wiem czy dobrze tłumaczę (wyłazi
na wierzch fragmentaryczna wiedza, to o czym dyskutujemy, w szkołach
muzycznych mają w elementarzu ;)):
Z grubsza rzecz ujmując najprostszy akord to trójdźwięk, tak? Tak.
Akord durowy składa się z 1, 3 i 5 pozycji gamy durowej, tak? Tak.
W przypadku C# (Cis dur), są tam dźwięki: Cis, F, Gis, tak? Tak.
Gdy dostawimy 5 przy nazwie (C#5), mówi nam to, że musimy zwiększyć 5
stopień akordu o półton, tak? Tak.
W efekcie mamy Cis, F, A, tak? Chyba tak ;).
Rozpatrując akord durowy w interwałach mamy złożenie dwóch interwałów:
tercji wielkiej i małej. Oznaczenie 5 lub 5# lub 5+ lub 5zw powoduje tylko to,
że zamiast tercji wielkiej i małej stosujemy dwie wielkie.
I tyle 😉 Chyba.
Dzięki polcia_2006, za zmuszenie do pogrzebania w pamięci i książkach
:).
Nie pytać o septymowe, bo już nie mam siły :>
dziękuję za pomoc :):) :*:*
Nie ma problemu z tą pomocą. Żeby zrobić Ci trochę większy mętlik w
głowie powiem, że dodaje się nie tylko oznaczenie 5 i 7, ale również 4, 9,
6, 7/5 i różne inne znaczki :).
Kiedyś (dawno temu, jak młóciłem na gitarach klasycznych i akustycznych)
była taka bardzo przyjemna książka pana Grzegorza Templina pt. “Gitara dla
każdego”, która przez wielu uczących się traktowana była jak biblia. I
faktycznie dawała całkiem niezłego kopa w dziedzinie teorii dla niemuzyków.
Tam właśnie została opisana dokładnie większa część niuansów
związanych z budową akordów. Niestety, mój egzemplarz gdzieś się
zawieruszył i zostałem bez :(. W każdym razie polecam.
ej po pierwsze jak macie jakiś akord w tym przypadku C5 to ta piatka mowi nam
jaki interwal zaznaczamy w akordzie! tak jak ktoś wczesniej powiedzial
podstawaowy akrod sklada się z prymy tercji i kwinty ALE NIEKONIECZNIE!!!!! na
przyklad majac akord E7 mozemy go zagrac rownie dobrze grajac pryme tercje i
septyme :))
podsumowujac cyferka przy literce mowi nam jaki interwal mamy uwzglednic w
naszym akordzie w tym przypadku musi to być akord w ktorym na pewno musi się
pojawic septyma czyli ta tajemnicza piatka! wiec akrod ten rownie dobrze może
się skladac z septymy kwinty prymy, oktawy seksty kwinty, nony prymy
kwinty………
przykladow jest dużo zwlaszcza biorąc pod uwage fakt ze można stosowac
przewroty akordów, musimy tez wziac pod uwage fakt ze gramy na basie , który
posiada 4 struny
wiec raczej nie da się w sposob normalny zlapac naraz prymy tercji i kwinty
wiec sila rzeczy nie mozemy takiego akordu zagrac :))
Reasumujac proponuje skonsultowac się z kims kto gra już dlugo i wie co gra!
Chyba jest zbyt późno i rzeczywiście zbyt krótko gram, bo nie rozumiem.
Do tej pory rozmawialiśmy o budowie akordów, a nie o ich graniu. Nie upieram
się przy graniu akordów, a raczej przy graniu akordowych sekwencji
dźwięków. Chociaż potrafię zagrać akord złożony z prymy, tercji i
kwinty, to zwykle tego nie robię, bo jest to niepotrzebne.
Dalej, gdybyś mógł wyjaśnić czemu wymienione przez Ciebie sekwencje
(septyma-kwinta-pryma oraz reszta), różnią się od siebie w brzmieniu “na
ucho”, skoro odnoszą się do jednej “tajemniczej piątki, czyli septymy”
(czego też nie rozumiem).
Zważ, że w większości nie jesteśmy muzykami z zawodu ani z wykształcenia,
a jedynie z zamiłowania i niektóre kwestie trzeba nam wyjaśniać
łopatologicznie.
hehe
C#5 może oznaczać ze grasz dzwięki akordu Cis-dur (cis – eis(f) – gis) z
kwintą w basie ! czyli gis jest grane jako pierwszy składnik, czyli akord w
II przewrocie, czyli gis-cis-eis. chyba o to chodzi bo odnosnie zapisu akordów
nad pięciolinią to jeśli mają wystąpić dzwięki podstawowe nie pisze się
żadnych cyferek. jeśli przy akordzie jest 7 lub 9 to oznacza to ze należy do
składników podstawowych akordy dodać odpowiednio 7 septymę lub 9 nonę.
chyba ze chodzi np. w tym konkretnym przypadku o akord C-dur ze zwiększoną
kwintą czyli w tym przypadku gis ?! musisz sprawdzic w opisie w jais sposob
autor opisuje to co zapisuje. istnieje kilkanascie sposobow zapisu akordow w
ten sposob. jakby co to PW zapraszam
septyma to siodemka a nie piatka 😛 piatka to kwinta jak już wczesniej
zauwazylem!
chyba rzeczywiscie jest już za pózno!
EDIT: o tym właśnie uzeb mowilem ale może nie wyrazilem się zbyt jasno ;))
Pozdrawiam i ide spac!
Akord o takim oznaczneiu mówi że należy do dźwięku C# zagrać kwinte w tym
wypadku G#. Pomijana jest tutaj celowo tercja !!! Za to można dodać oktawe –
również C# lub jeszcze raz G# w przewrocie interwału. Po dodaniu oktawy mamy
: pryme kwinte i oktawe – słynne power chordy – wykorzystywane głównie w
muzyce rockowej, metalowej.
yy
A ja pozwolę sobie odkopać temat i dodam, że ukończyłem I-szy stopień
szkoły muzycznej iiii… nie mam pojęcia o czym mówicie. xD
No niestety, ale nie. Ze szkoły muzycznej wyniosłem tylko niechęć do muzyki
klasycznej i jakąś tam wiedzę jeśli chodzi o teorię, ale tylko i
wyłącznie klasyczną ;/ Tak więc, Voidzie, dzieci w elementarzu niestety nie
będą miały C#5, a raczej dominanty nonowe w 3-ech przewrotach ;P
to od d*py strony zacząłeś:P ja się nauczyłem grać a potem od razu 2
stopień:)
rozwój piorunujący
okej nie chcialo mi się wszystkiego czytac się przyznam 🙂
Ogolnie sposobó notacji akordów jest dużo, niektozy stosuja opisy dokładne,
niektorzy upraszczają. Niektorzy notuja rożnie rożniaście 🙂
C#5 ?
hmm jak dla mnie coś jest tu nie tak..
Jeśli bym miał napisane tak dokladnie jak wyzej potraktowałbym to jako zwykly
durowy akord Cis 🙂
ale tu mi się włącza zastanowienie, po co ktoś notował ta 5 ?? jeśli było
by tu 5+ mielibyśmy do czynienia z kwintą zwiększoną, a tak to nie wiem w
jakim celu ktoś nam przypomina o tej kwincie…
Ja wysnuwam 3 opcje 🙂
albo ktoś się przypadkowo machnał i sobie walnał 5
albo ktoś się machnął i niedopisał +
albo ktoś sobie w taki sposob notuje kwinte zwiększoną utrudniając ludziom
życie i prowadzac do takich dyskusji jak teraz 😉
a ja bym zamiast tego proponował zagrac akord Gsus3/5-/7- | Cis 😉
kiedyś pamietałem dokladnie dokładnie niuanse opisywania akordow w jazzie
najbardziej pomotanych, ale się przyznam ze teraz wszystkich szczegolików nie
pamietam, bo sa one GÓWNO POTRZEBNE 🙂 a jeśli się okaza potrzebne to mam
swoja magiczna książeczne na półce. Sztuka aranzacji czy coś takiego 🙂
a i nie ma się wg mnie za bardzo tym przejmować 🙂 zaden akord nie jest zły
🙂 w zależnosci od humory można przeciez zmienic odpowiednio charakter utworu
tam dodając sobie none, tam sekste lub septyme zwiększoną 🙂
przeciez to muzyka a nie budownictwo gdzie obciązenie musi być wyliczone
dokładnie, nie
p.s politechnika robi ze mnie głupka 🙂
Czasem warto po prostu chwilę poszukać zamiast snuć własne teorie.
Fragment z książki “Chords & Scales for Guitar” dotyczący budowy akordów (z
przykładami):
budowa akordów (www.segmentation.fault.pl/bass/akordy.pdf)
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
coffinshaker – nie chcę podważać czyjegoś tam autorytetu, ktokolwiek
stworzył zapis tych akordów jakie dałeś w linku, ale dla mnie jest tam
pewna zagadka, która nadal nie rozwiązuje zagadnienia. Przy C5 mamy TYLKO DWA
DŹWIĘKI, czyli C i G, pomijamy tercję, czyli cyferka 5 przy tonice akordu
oznacza, że gramy tylko ową prymę i kwintę… ale już przy C6 gramy cały
akord CEG + szósty sopień gamy, czyli sekstę, czyli A, mamy CEGA… dlaczego
w zapisie z 5 pomijamy dźwięk między 1, a 5 stopniem, a w C6 nie pomijamy i
gramy wszystkie dźwięki pomiędzy? Jest to co najmniej bez sensu…
Zaznaczam, że nie znam się na zapisach akordów gitarowych, a bazuję tutaj
na swojej klasycznej wiedzy, byćmoże w owych zapisach tak po prostu jest, ale
tak czy siak jest to bez sensu.
edit: a co najciekawsze tylko i wyłącznie przy C5 pomijamy dźwięk pomiędzy
innymi dwoma, we wszystkich innych C7, C13 itp. gramy wszystkie dźwięki po
kolei…
o proszę akurat ze w przypadku C5 tworzy dwudzwiek to nie wiedzialem 🙂
a dlaczego się tak dzieje ?? bo tak jest ustalone 🙂
Nie mam pojęcia dlaczego tak jest 🙂 Trzeba by się zagłębić w historię
power chordów:
[url]https://en.wikipedia.org/wiki/Power_chord[/url] link do Wikipedii
Nie zmienia to faktu, że tak przyjęło się je zapisywać i moim zdaniem
doszukiwanie się jakichś ukrytych treści w tym zapisie mija się z celem 🙂
Jest to pewna niekonsekwencja, ale chyba nietrudno to zapamiętać.
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
Witam
Polecam się nauczyc interwałow wtedy budowy akordow nie beda przeszkodą:)
pozdr
No wiadomo… tzw. wyjątek potwierdzający regułę, wszędzie w końcu musi
się znaleźć… Ale i tak mnie to nerwi xD
Tak się zastanowiłem chwilę..
Weźmy nieszczęsny akord C dur (zapis C), czyli C-E-G
Przy zapisie C6 dodajemy sekstę, której de facto nie ma w durowym akordzie.
Otrzymujemy C-E-G-A.
Przy zapisie C7 mamy akord dominantowy(?) czyli dodajemy zmniejszoną septymę,
wychodzi: C-E-G-Bb (C-E-G-B w naszej notacji)
itd. itp.
Co w takim razie miałby oznaczać zapis C5? C-E-G + G? Trochę bez sensu. “5”
w takim zapisie nie niesie żadnej informacji o dodatkowych dźwiękach, gdyż
informacja o kwincie jest już zawarta w zapisie “C”, czyli akordzie
durowym.
W takim razie musi chodzić o coś innego (odjęcie tercji). Trochę pokrętna
logika, ale dla mnie ma to sens 🙂
(Przepraszam jeśli coś pokręciłem, ale nigdy nie uczyłem się polskiej
notacji muzycznej. Jestem samoukiem głównie z angielskiej literatury 😉 )
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
No fakt, ma to jakiś sens. Nie wpadłem na to. ;P Tylko i wyłącznie w takiej
formie ma to sens, ale przyznaj, że wprowadza to pewne zamieszanie (patrząc
nawet po ilości postów i różnych teorii xD). W końcu wszędzie gdzie mamy
jakąś cyferkę to dodajemy dany dźwięk, a tu nie dość, że odejmujemy to
jeszcze 3, a nie 5, który jest przy C…
Ma to jakiś sens, ale mimo wszystko wprowadza zamieszanie ;P
albo chodzi o C-dur na kwincie.
C-dur na kwincie, czyli w drugim przewrocie 😉 już o tym mówiłem i ktoś
jeszcze też, ale jak widać z linka, który zapodał coffinshaker nie jest to
C w drugim przewrocie.
Jedna z notacji zakłada taki zapis (C5) dla zaznaczenia, że chodzi o
przewrót, przy czym liczba przy nazwie oznacza który jest to przewrót. I tak
C1 to C-dur w pierwszym przewrocie, C2 w drugim, itd.
C5 oznaczałby 5-ty przewrót 😉
Osobiście stosuję zapis z ukośnikiem:
C/E dla pierwszego przewrotu
C/G dla drugiego przewrotu.
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
A w klasyce właśnie 3 oznacza pierwszy przewrót, bo zaczyna się od tercji
akord, a 5 oznacza drugi, bo zaczynamy od kwinty 😉
Tego nie wiedziałem 🙂 Pewnie z racji tego, że jestem samoukiem.
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
Wiem, więc nie mam żadnych zarzutów 😉 gratuluję takiej wiedzy i swobodnego
poruszania się w temacie, jak na samouka jest na prawdę dobrze 😉
ej ale C7 jest dominantą tylko w F-dur sam z siebie jest po prostu akrodem
durowym septymowym:) ze rozwiązuje się na F-A-C, to jest inna sprawa
Jak w takim razie w naszej notacji rozróżniane są akordy C7 i Cmaj7 skoro
jak piszesz C7 to akord durowy septymowy?
Mi się zawsze wydawało że akordem durowym septymowym nazywamy Cmaj7, a z
racji tego że C7 ma zmniejszoną septymę (co wynika z jego budowy na V
stopniu skali) nazywamy go dominantowym.
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!
C maj 7 oznacza, że jest to akord C dur z dodaną septymą małą, w Polsce
zapisuje się to C7:)
a jest dominantą TYLKO i wyłącznie dla F dur i F moll, bo jak np będziesz
grać w tonacji a moll i jebniesz C7 np na klaiwszach czy gitarze to NIE
spełnia on funkcji dominanty
mit o skalach tez mnie drażni, skale budujesz od 1 stopnia gamy w jakiej
zamierzasz grac, więc C7 będzie dominantą akordu i tonacji i gamy i skali i
traidy F dur, bo jest na V stopniu od F
czyz nie? 😀
Wracając do akordu Cis5 (C#5) jest to oznaczenie sugerujące nam granie tzw
Riffu.
Akord np C5 jest akordem zbudowanym z dwóch dźwięków – C i G, oraz oktawy
C.
Na tabulaturze wygląda to tak:
g–5—
d–5—
a–3—
e——
oczywiście w tym rejestrze nie będzie miał selektywnego brzmienia 🙂
kububasek, C maj 7 to Cdur z septymą wielką (a nie
małą)
C7 to Cdur z septymą małą.
coffinshaker zmniejszona septyma w C to dźwięk heses, czyli
w brzmieniu a
straszny bałagan w tym temacie
edit:
Void napisał:
hmm… aż wziąłem gitarę do łap i siedzę i liczę i nijak się doliczyć
nie mogę tego Cis, E, G.
Skala durowa Cis: Cis, Dis, F, Fis, Gis, B, C, Cis.
1 pozycja: Cis, 3 pozycja: F, 5 pozycja zwiększona: A
Cis, F, A.
Musi być Cis, F, A. Inaczej zburzycie mój światopogląd… I w ogóle
wink.
(…)
Żeby zrobić Ci trochę większy mętlik w głowie powiem, że dodaje się nie
tylko oznaczenie 5 i 7, ale również 4, 9, 6, 7/5 i różne inne znaczki
Smiling.
Void nie rób nikomu mętliku w głowie, bo mętlik to jest w
tym co piszesz (bez obrazy)
Co prawda sprawa C#5 została już w znacznym stopniu wyjaśniona, ale dodam
jeszcze cytat z pewnej internetowej encyklopedii 😉
szczepan: Zgadza się. Chodziło mi dosłownie o
“zmniejszenie” septymy wielkiej, czyli septymę małą. To był mój
niefortunny skrót myślowy.
__________________________________
I intend to live forever.. So far so good!