Budowa akordów rozszerzonych

Hej, ostatnio czytałam sobie szkółkę na bass Janusza Popławskiego. i Mma
takie pytanko odnośnie budowy akordów:

1. Nad taktem widnieje : C#5 a w takcie są same Cis (i moje pytanko jest
takie) co oznacza to C#5 ? Jakie dźwięki wchodzą w skład tego akordu ( co
oznacza ta 5? jakaś kwinta ale konkretniej budowa )

2. Z jakich dźwięków składa się np. akord taki jak G5, A5, E 5, E7, C7…
( ta siódemeczka) albo Gm7

Jeśli macie jakieś stronki gdzie to jest napisane bardzo prosiłabym o
podanie :):):)

Z góry dziękuję wam :*:*:*

Co oznacza C#5 na tle samego Cis w takcie i jakie dźwięki wchodzą w skład tego akordu?
Z jakich dźwięków składa się akord G5, A5, E5, E7, C7 i Gm7, z uwzględnieniem budowy tzw. siódemek?
Jak można opisać budowę akordów rozszerzonych i czy istnieją różnice między nimi a akordami standardowymi?
Czy istnieje różnica między akordem zapisanym jako C#5 a akordem Cis z siódmą?
Co to są kwarta i kwinta i jak są one obecne w budowie akordów na basie?
Jakie są najczęściej stosowane akordy w muzyce basowej i jakie dźwięki wchodzą w ich skład?
Czy istnieją różnice w budowie akordów między różnymi stylami muzycznymi, takimi jak jazz, rock czy funk?
Jaka jest różnica między akordami zapisanymi numerami (np. G a akordami zapisanymi literami (np. Gm?
Czy istnieją jakieś strony internetowe, na których można znaleźć szczegółowe informacje o budowie akordów na basie?
Czy istnieją jakieś szybkie sposoby na opanowanie budowy akordów i ich zastosowania w grze na basie?

Podziel się swoją opinią

42 komentarze

  1. Jeśli to jest C i#5 to są takie dźwięki: C E Gis- to #5 to jest właśnie
    wieksZona

    kwinta.(czyli 5). No i już.W innych akordach podobnie.

  2. @kontrapianista: Jeśli to jest C i#5 to są takie dźwięki: C E Gis- to #5 to jest właśnie wieksZona
    kwinta.(czyli 5). No i już.W innych akordach podobnie.

    więc jak jest ta 5 to się to 3 składnik akordu będzie się zwiększać o
    połowę czy jak? ( wtedy z G na Gis) a w ogóle to jest C#5 więc nie powinno
    być Cis E Gis? ? ?

  3. Żeby jakiejś gafy nie sieknąć: wydaje mi się, że C#5 powinno się
    zapisać jako C#5+, czyli gramy 1,3 i zwiększony o pół tonu 5 stopień skali
    majorowej zaczynając od Cis, czyli Cis, F, A. Jeśli zaś zapiszemy C5#, to
    mamy analogicznie do powyższego (tylko z innym zapisem) C, E, Gis.

    Nie wiem, czy dobrze to wyjaśniłem.

    C#5+ – akord Durowy Cis ze zwiększoną kwintą (inaczej Cis5#)

    C5# – akord Durowy C ze zwiększoną kwintą (inaczej C5+)

    Jak coś pomotałem to naprostujcie.

  4. @Void: Żeby jakiejś gafy nie sieknąć: wydaje mi się, że C#5 powinno się zapisać jako C#5+, czyli gramy 1,3 i zwiększony o pół tonu 5 stopień skali majorowej zaczynając od Cis, czyli Cis, F, A.
    chyba miałęs na mysli Cis E G ;P

  5. hmm… aż wziąłem gitarę do łap i siedzę i liczę i nijak się doliczyć
    nie mogę tego Cis, E, G.

    Skala durowa Cis: Cis, Dis, F, Fis, Gis, B, C, Cis.

    1 pozycja: Cis, 3 pozycja: F, 5 pozycja zwiększona: A

    Cis, F, A.

    Musi być Cis, F, A. Inaczej zburzycie mój światopogląd… I w ogóle
    ;).

  6. @Void: hmm… aż wziąłem gitarę do łap i siedzę i liczę i nijak się doliczyć nie mogę tego Cis, E, G.
    Skala durowa Cis: Cis, Dis, F, Fis, Gis, B, C, Cis.

    1 pozycja: Cis, 3 pozycja: F, 5 pozycja zwiększona: A
    Cis, F, A.
    Musi być Cis, F, A. Inaczej zburzycie mój światopogląd… I w ogóle ;).

    Kurde, sama już nie wiem skoro mam C#5 to będzie Cis (skala durowa) i tercja
    wielka czyli F i tercja duz czyli A tak? o to chodzi? ( W DUROWYCH PRZECIEż
    TEN 3 SKłąDNIK JEST TERCJA MALA A NIE DUZA) HELP!

    Wiem na czym polega to C7 itak dalej.. ale z tym C5 to już nie

  7. Hmmm… nie jestem muzykiem z zawodu i nie wiem czy dobrze tłumaczę (wyłazi
    na wierzch fragmentaryczna wiedza, to o czym dyskutujemy, w szkołach
    muzycznych mają w elementarzu ;)):

    Z grubsza rzecz ujmując najprostszy akord to trójdźwięk, tak? Tak.

    Akord durowy składa się z 1, 3 i 5 pozycji gamy durowej, tak? Tak.

    W przypadku C# (Cis dur), są tam dźwięki: Cis, F, Gis, tak? Tak.

    Gdy dostawimy 5 przy nazwie (C#5), mówi nam to, że musimy zwiększyć 5
    stopień akordu o półton, tak? Tak.

    W efekcie mamy Cis, F, A, tak? Chyba tak ;).

    Rozpatrując akord durowy w interwałach mamy złożenie dwóch interwałów:
    tercji wielkiej i małej. Oznaczenie 5 lub 5# lub 5+ lub 5zw powoduje tylko to,
    że zamiast tercji wielkiej i małej stosujemy dwie wielkie.

    I tyle 😉 Chyba.

    Dzięki polcia_2006, za zmuszenie do pogrzebania w pamięci i książkach
    :).

    Nie pytać o septymowe, bo już nie mam siły :>

  8. Nie ma problemu z tą pomocą. Żeby zrobić Ci trochę większy mętlik w
    głowie powiem, że dodaje się nie tylko oznaczenie 5 i 7, ale również 4, 9,
    6, 7/5 i różne inne znaczki :).

    Kiedyś (dawno temu, jak młóciłem na gitarach klasycznych i akustycznych)
    była taka bardzo przyjemna książka pana Grzegorza Templina pt. “Gitara dla
    każdego”, która przez wielu uczących się traktowana była jak biblia. I
    faktycznie dawała całkiem niezłego kopa w dziedzinie teorii dla niemuzyków.
    Tam właśnie została opisana dokładnie większa część niuansów
    związanych z budową akordów. Niestety, mój egzemplarz gdzieś się
    zawieruszył i zostałem bez :(. W każdym razie polecam.

  9. ej po pierwsze jak macie jakiś akord w tym przypadku C5 to ta piatka mowi nam
    jaki interwal zaznaczamy w akordzie! tak jak ktoś wczesniej powiedzial
    podstawaowy akrod sklada się z prymy tercji i kwinty ALE NIEKONIECZNIE!!!!! na
    przyklad majac akord E7 mozemy go zagrac rownie dobrze grajac pryme tercje i
    septyme :))

    podsumowujac cyferka przy literce mowi nam jaki interwal mamy uwzglednic w
    naszym akordzie w tym przypadku musi to być akord w ktorym na pewno musi się
    pojawic septyma czyli ta tajemnicza piatka! wiec akrod ten rownie dobrze może
    się skladac z septymy kwinty prymy, oktawy seksty kwinty, nony prymy
    kwinty………

    przykladow jest dużo zwlaszcza biorąc pod uwage fakt ze można stosowac
    przewroty akordów, musimy tez wziac pod uwage fakt ze gramy na basie , który
    posiada 4 struny

    wiec raczej nie da się w sposob normalny zlapac naraz prymy tercji i kwinty
    wiec sila rzeczy nie mozemy takiego akordu zagrac :))

    Reasumujac proponuje skonsultowac się z kims kto gra już dlugo i wie co gra!

  10. Chyba jest zbyt późno i rzeczywiście zbyt krótko gram, bo nie rozumiem.

    Do tej pory rozmawialiśmy o budowie akordów, a nie o ich graniu. Nie upieram
    się przy graniu akordów, a raczej przy graniu akordowych sekwencji
    dźwięków. Chociaż potrafię zagrać akord złożony z prymy, tercji i
    kwinty, to zwykle tego nie robię, bo jest to niepotrzebne.

    Dalej, gdybyś mógł wyjaśnić czemu wymienione przez Ciebie sekwencje
    (septyma-kwinta-pryma oraz reszta), różnią się od siebie w brzmieniu “na
    ucho”, skoro odnoszą się do jednej “tajemniczej piątki, czyli septymy”
    (czego też nie rozumiem).

    Zważ, że w większości nie jesteśmy muzykami z zawodu ani z wykształcenia,
    a jedynie z zamiłowania i niektóre kwestie trzeba nam wyjaśniać
    łopatologicznie.

  11. hehe

    C#5 może oznaczać ze grasz dzwięki akordu Cis-dur (cis – eis(f) – gis) z
    kwintą w basie ! czyli gis jest grane jako pierwszy składnik, czyli akord w
    II przewrocie, czyli gis-cis-eis. chyba o to chodzi bo odnosnie zapisu akordów
    nad pięciolinią to jeśli mają wystąpić dzwięki podstawowe nie pisze się
    żadnych cyferek. jeśli przy akordzie jest 7 lub 9 to oznacza to ze należy do
    składników podstawowych akordy dodać odpowiednio 7 septymę lub 9 nonę.
    chyba ze chodzi np. w tym konkretnym przypadku o akord C-dur ze zwiększoną
    kwintą czyli w tym przypadku gis ?! musisz sprawdzic w opisie w jais sposob
    autor opisuje to co zapisuje. istnieje kilkanascie sposobow zapisu akordow w
    ten sposob. jakby co to PW zapraszam

  12. septyma to siodemka a nie piatka 😛 piatka to kwinta jak już wczesniej
    zauwazylem!

    chyba rzeczywiscie jest już za pózno!

    EDIT: o tym właśnie uzeb mowilem ale może nie wyrazilem się zbyt jasno ;))

    Pozdrawiam i ide spac!

  13. Akord o takim oznaczneiu mówi że należy do dźwięku C# zagrać kwinte w tym
    wypadku G#. Pomijana jest tutaj celowo tercja !!! Za to można dodać oktawe –
    również C# lub jeszcze raz G# w przewrocie interwału. Po dodaniu oktawy mamy
    : pryme kwinte i oktawe – słynne power chordy – wykorzystywane głównie w
    muzyce rockowej, metalowej.

  14. A ja pozwolę sobie odkopać temat i dodam, że ukończyłem I-szy stopień
    szkoły muzycznej iiii… nie mam pojęcia o czym mówicie. xD

    @Void: Hmmm… nie jestem muzykiem z zawodu i nie wiem czy dobrze tłumaczę (wyłazi na wierzch fragmentaryczna wiedza, to o czym dyskutujemy, w szkołach muzycznych mają w elementarzu ;)):

    No niestety, ale nie. Ze szkoły muzycznej wyniosłem tylko niechęć do muzyki
    klasycznej i jakąś tam wiedzę jeśli chodzi o teorię, ale tylko i
    wyłącznie klasyczną ;/ Tak więc, Voidzie, dzieci w elementarzu niestety nie
    będą miały C#5, a raczej dominanty nonowe w 3-ech przewrotach ;P

  15. to od d*py strony zacząłeś:P ja się nauczyłem grać a potem od razu 2
    stopień:)

    rozwój piorunujący

  16. okej nie chcialo mi się wszystkiego czytac się przyznam 🙂

    Ogolnie sposobó notacji akordów jest dużo, niektozy stosuja opisy dokładne,
    niektorzy upraszczają. Niektorzy notuja rożnie rożniaście 🙂

    C#5 ?

    hmm jak dla mnie coś jest tu nie tak..

    Jeśli bym miał napisane tak dokladnie jak wyzej potraktowałbym to jako zwykly
    durowy akord Cis 🙂

    ale tu mi się włącza zastanowienie, po co ktoś notował ta 5 ?? jeśli było
    by tu 5+ mielibyśmy do czynienia z kwintą zwiększoną, a tak to nie wiem w
    jakim celu ktoś nam przypomina o tej kwincie…

    Ja wysnuwam 3 opcje 🙂

    albo ktoś się przypadkowo machnał i sobie walnał 5

    albo ktoś się machnął i niedopisał +

    albo ktoś sobie w taki sposob notuje kwinte zwiększoną utrudniając ludziom
    życie i prowadzac do takich dyskusji jak teraz 😉

    a ja bym zamiast tego proponował zagrac akord Gsus3/5-/7- | Cis 😉

    kiedyś pamietałem dokladnie dokładnie niuanse opisywania akordow w jazzie
    najbardziej pomotanych, ale się przyznam ze teraz wszystkich szczegolików nie
    pamietam, bo sa one GÓWNO POTRZEBNE 🙂 a jeśli się okaza potrzebne to mam
    swoja magiczna książeczne na półce. Sztuka aranzacji czy coś takiego 🙂

    a i nie ma się wg mnie za bardzo tym przejmować 🙂 zaden akord nie jest zły
    🙂 w zależnosci od humory można przeciez zmienic odpowiednio charakter utworu
    tam dodając sobie none, tam sekste lub septyme zwiększoną 🙂

    przeciez to muzyka a nie budownictwo gdzie obciązenie musi być wyliczone
    dokładnie, nie

    p.s politechnika robi ze mnie głupka 🙂

  17. Czasem warto po prostu chwilę poszukać zamiast snuć własne teorie.

    Fragment z książki “Chords & Scales for Guitar” dotyczący budowy akordów (z
    przykładami):

    budowa akordów (www.segmentation.fault.pl/bass/akordy.pdf)

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  18. coffinshaker – nie chcę podważać czyjegoś tam autorytetu, ktokolwiek
    stworzył zapis tych akordów jakie dałeś w linku, ale dla mnie jest tam
    pewna zagadka, która nadal nie rozwiązuje zagadnienia. Przy C5 mamy TYLKO DWA
    DŹWIĘKI, czyli C i G, pomijamy tercję, czyli cyferka 5 przy tonice akordu
    oznacza, że gramy tylko ową prymę i kwintę… ale już przy C6 gramy cały
    akord CEG + szósty sopień gamy, czyli sekstę, czyli A, mamy CEGA… dlaczego
    w zapisie z 5 pomijamy dźwięk między 1, a 5 stopniem, a w C6 nie pomijamy i
    gramy wszystkie dźwięki pomiędzy? Jest to co najmniej bez sensu…

    Zaznaczam, że nie znam się na zapisach akordów gitarowych, a bazuję tutaj
    na swojej klasycznej wiedzy, byćmoże w owych zapisach tak po prostu jest, ale
    tak czy siak jest to bez sensu.

    edit: a co najciekawsze tylko i wyłącznie przy C5 pomijamy dźwięk pomiędzy
    innymi dwoma, we wszystkich innych C7, C13 itp. gramy wszystkie dźwięki po
    kolei…

  19. o proszę akurat ze w przypadku C5 tworzy dwudzwiek to nie wiedzialem 🙂

    a dlaczego się tak dzieje ?? bo tak jest ustalone 🙂

  20. Nie mam pojęcia dlaczego tak jest 🙂 Trzeba by się zagłębić w historię
    power chordów:

    [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Power_chord[/url] link do Wikipedii

    Nie zmienia to faktu, że tak przyjęło się je zapisywać i moim zdaniem
    doszukiwanie się jakichś ukrytych treści w tym zapisie mija się z celem 🙂
    Jest to pewna niekonsekwencja, ale chyba nietrudno to zapamiętać.

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  21. Witam

    Polecam się nauczyc interwałow wtedy budowy akordow nie beda przeszkodą:)

    pozdr

  22. No wiadomo… tzw. wyjątek potwierdzający regułę, wszędzie w końcu musi
    się znaleźć… Ale i tak mnie to nerwi xD

  23. Tak się zastanowiłem chwilę..

    Weźmy nieszczęsny akord C dur (zapis C), czyli C-E-G

    Przy zapisie C6 dodajemy sekstę, której de facto nie ma w durowym akordzie.
    Otrzymujemy C-E-G-A.

    Przy zapisie C7 mamy akord dominantowy(?) czyli dodajemy zmniejszoną septymę,
    wychodzi: C-E-G-Bb (C-E-G-B w naszej notacji)

    itd. itp.

    Co w takim razie miałby oznaczać zapis C5? C-E-G + G? Trochę bez sensu. “5”
    w takim zapisie nie niesie żadnej informacji o dodatkowych dźwiękach, gdyż
    informacja o kwincie jest już zawarta w zapisie “C”, czyli akordzie
    durowym.

    W takim razie musi chodzić o coś innego (odjęcie tercji). Trochę pokrętna
    logika, ale dla mnie ma to sens 🙂

    (Przepraszam jeśli coś pokręciłem, ale nigdy nie uczyłem się polskiej
    notacji muzycznej. Jestem samoukiem głównie z angielskiej literatury 😉 )

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  24. No fakt, ma to jakiś sens. Nie wpadłem na to. ;P Tylko i wyłącznie w takiej
    formie ma to sens, ale przyznaj, że wprowadza to pewne zamieszanie (patrząc
    nawet po ilości postów i różnych teorii xD). W końcu wszędzie gdzie mamy
    jakąś cyferkę to dodajemy dany dźwięk, a tu nie dość, że odejmujemy to
    jeszcze 3, a nie 5, który jest przy C…

    Ma to jakiś sens, ale mimo wszystko wprowadza zamieszanie ;P

  25. C-dur na kwincie, czyli w drugim przewrocie 😉 już o tym mówiłem i ktoś
    jeszcze też, ale jak widać z linka, który zapodał coffinshaker nie jest to
    C w drugim przewrocie.

  26. Jedna z notacji zakłada taki zapis (C5) dla zaznaczenia, że chodzi o
    przewrót, przy czym liczba przy nazwie oznacza który jest to przewrót. I tak
    C1 to C-dur w pierwszym przewrocie, C2 w drugim, itd.

    C5 oznaczałby 5-ty przewrót 😉

    Osobiście stosuję zapis z ukośnikiem:

    C/E dla pierwszego przewrotu

    C/G dla drugiego przewrotu.

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  27. A w klasyce właśnie 3 oznacza pierwszy przewrót, bo zaczyna się od tercji
    akord, a 5 oznacza drugi, bo zaczynamy od kwinty 😉

  28. Tego nie wiedziałem 🙂 Pewnie z racji tego, że jestem samoukiem.

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  29. Wiem, więc nie mam żadnych zarzutów 😉 gratuluję takiej wiedzy i swobodnego
    poruszania się w temacie, jak na samouka jest na prawdę dobrze 😉

  30. ej ale C7 jest dominantą tylko w F-dur sam z siebie jest po prostu akrodem
    durowym septymowym:) ze rozwiązuje się na F-A-C, to jest inna sprawa

  31. Jak w takim razie w naszej notacji rozróżniane są akordy C7 i Cmaj7 skoro
    jak piszesz C7 to akord durowy septymowy?

    Mi się zawsze wydawało że akordem durowym septymowym nazywamy Cmaj7, a z
    racji tego że C7 ma zmniejszoną septymę (co wynika z jego budowy na V
    stopniu skali) nazywamy go dominantowym.

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  32. C maj 7 oznacza, że jest to akord C dur z dodaną septymą małą, w Polsce
    zapisuje się to C7:)

    a jest dominantą TYLKO i wyłącznie dla F dur i F moll, bo jak np będziesz
    grać w tonacji a moll i jebniesz C7 np na klaiwszach czy gitarze to NIE
    spełnia on funkcji dominanty

    mit o skalach tez mnie drażni, skale budujesz od 1 stopnia gamy w jakiej
    zamierzasz grac, więc C7 będzie dominantą akordu i tonacji i gamy i skali i
    traidy F dur, bo jest na V stopniu od F

    czyz nie? 😀

  33. Wracając do akordu Cis5 (C#5) jest to oznaczenie sugerujące nam granie tzw
    Riffu.

    Akord np C5 jest akordem zbudowanym z dwóch dźwięków – C i G, oraz oktawy
    C.

    Na tabulaturze wygląda to tak:

    g–5—

    d–5—

    a–3—

    e——

    oczywiście w tym rejestrze nie będzie miał selektywnego brzmienia 🙂

  34. kububasek, C maj 7 to Cdur z septymą wielką (a nie
    małą)

    C7 to Cdur z septymą małą.

    coffinshaker zmniejszona septyma w C to dźwięk heses, czyli
    w brzmieniu a

    straszny bałagan w tym temacie

    edit:

    Void napisał:

    hmm… aż wziąłem gitarę do łap i siedzę i liczę i nijak się doliczyć
    nie mogę tego Cis, E, G.

    Skala durowa Cis: Cis, Dis, F, Fis, Gis, B, C, Cis.

    1 pozycja: Cis, 3 pozycja: F, 5 pozycja zwiększona: A

    Cis, F, A.

    Musi być Cis, F, A. Inaczej zburzycie mój światopogląd… I w ogóle
    wink.

    (…)

    Żeby zrobić Ci trochę większy mętlik w głowie powiem, że dodaje się nie
    tylko oznaczenie 5 i 7, ale również 4, 9, 6, 7/5 i różne inne znaczki
    Smiling.

    Void nie rób nikomu mętliku w głowie, bo mętlik to jest w
    tym co piszesz (bez obrazy)

  35. Co prawda sprawa C#5 została już w znacznym stopniu wyjaśniona, ale dodam
    jeszcze cytat z pewnej internetowej encyklopedii 😉

    Power chord dosłownie “akord mocy” – dwudźwięk mylnie utożsamiany z akordem, najczęściej wykorzystywany w muzyce rockowej, spotykany bez wyjątku w riffach każdego zespołu bluesowego, rockowego i heavymetalowego.

    Składa się z prymy i kwinty (czasem dodaje się także oktawę). Notowany jest przez dodanie 5 przy nazwie akordu (np. E5, G5, A#5, Bb5). O jego uniwersalnym charakterze decyduje brak tercji, co uniemożliwia zidentyfikowanie czy jest to akord durowy czy molowy i dostarcza pełni swobody w tworzeniu progresji akordowych. W fachowej terminologi muzyczej określany jako akord enigmatyczny (ze względu na brak tercji).

  36. szczepan: Zgadza się. Chodziło mi dosłownie o
    “zmniejszenie” septymy wielkiej, czyli septymę małą. To był mój
    niefortunny skrót myślowy.

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

Możliwość komentowania została wyłączona.