Moje pytanie mo偶e nie dotyczy tylko gitary basowej, co ca艂ego instrumentarium
馃槈 W zespole ka偶dy z nas zajarany jest muz膮 z lat 80′ (na przyk艂ad Kombi,
INXS) i chcieliby艣my nieco zbli偶y膰 si臋 do niej brzmieniowo.
Jakie sztuczki stosowa膰:
a) Na pr贸bach?
b) W nagraniach (na razie sami nagrywamy, tak偶e nic specjalnego, ale jakie
tricki stosowa膰 w domowym studiu?).
Na pierwszy rzut…ucha 馃槈 To muza z tych czas贸w ma bardzo fajnie wykreowan膮
przestrze艅 – wszystko jest na reverbie/delayu 馃榾 Pera na reverbie, gitara na
reverbie, wokal na reverbie, bas na reverbie. Jak to wszystko posklada膰, 偶eby
nie by艂o „papki” w nagraniu?
Cz臋sto te偶 wyst臋puj膮 jakie艣 chorusy, jakie efekty warto nak艂ada膰 na
gitar臋 i bas?
Jakich syntezator贸w w muzyce rockowej/popowej/disco itp. w tamtych czasach
u偶ywano? Czasem robi臋 za klawiszowca (na razie nie mam kasy na w艂asny
syntezator, ale uzywam wtyczek VST na pr贸bach. W sensie klawiatura
steruj膮ca>laptop z VST>interfejs>konsola>g艂o艣niki).
Jak mog臋 zbli偶y膰 si臋 brzmieniowo do lat 80 w swojej muzyce?
Jakie sztuczki mog臋 stosowa膰 na pr贸bach, aby uzyska膰 brzmienie z lat 80?
Jakie tricki powinienem zastosowa膰 w domowym studiu, aby uzyska膰 brzmienie z lat 80?
Jak mog臋 sk艂ada膰 ka偶dy element nagrania (perkusja, gitara, wokal, bas) bez efektu papki?
Jakie efekty lub efekty d藕wi臋kowe powinienem u偶ywa膰 na gitarze i basie, aby uzyska膰 brzmienie z lat 80?
Jakie syntezatory by艂y u偶ywane w muzyce rockowej/popowej/disco w latach 80?
Jakie urz膮dzenia lub wtyczki VST s膮 najlepsze do imitowania brzmienia z lat 80?
Jak mog臋 stosowa膰 efekty reverb i delay, aby uzyska膰 brzmienie z lat 80?
Na jakim sprz臋cie lub urz膮dzeniu powinienem gra膰, aby uzyska膰 idealne brzmienie basowe z lat 80?
Jakie aran偶acje lub uk艂ady d藕wi臋kowe powinienem stosowa膰, aby uzyska膰 charakterystyczne dla lat 80 brzmienie zespo艂u?
Reverb + chorus = <3
Przede wszystkim bardzo jasne mixy. Ka偶dy instrument gra bardzo skupionym,
odr臋bnym od pozosta艂ych instrument贸w pasmem i wszystko jest
mega-selektywne.
Nie na wszystkim jest reverb. Losowo przes艂ucha艂em par臋 numer贸w zespo艂贸w
kt贸re wymieni艂e艣 i sta艂y, kr贸tki reverb s艂ysz臋 tylko na werblu. Reverb
pojawia si臋 te偶 na gitarze, wokalu i klawiszach ale w 95% przypadk贸w tylko
na jednym z nich na raz, w艂a艣nie po to 偶eby nie rozmydli膰 brzmienia.
S艂ycha膰, 偶e my艣leli o tym ju偶 na etapie komponowania, bardzo dobrze
zaplanowali gdzie reverb w danym momencie b臋dzie potrzebny.
Na gitarze czasem delikatny chorus, na basie zdecydowanie nie.
Perkusja elektroniczna albo mocno zbramkowana. Bardzo mocno rozstrzelona w
panoramie, a偶 dziwnie si臋 tego czasem s艂ucha ale g艂贸wnie st膮d bierze si臋
wra偶enie przestrzeni.
Bas to w wi臋kszo艣ci przypadk贸w synth, mocno perkusyjny i kr贸tki. Gdybym
chcia艂 zbli偶y膰 si臋 do tego charakteru na bas贸wce za艂o偶y艂bym flaty i
gra艂 pi贸rem z palm-mutem. Mo偶e nawet wpakowa艂bym g膮bk臋 pod struny przy
mostku. Mo偶na pomy艣le膰 nad oktawerem typu Boss OC-2. Chorus i reverb raczej
bym odpu艣ci艂, rozmydl膮 punkt. Efekty typu synth w twoim przypadku bez sensu
– lepsze efekty wyci艣niesz z klawiszy.
Przy nagraniach nie powiniene艣 mie膰 problemu. Zabrzmie膰 tak na pr贸bie
b臋dzie ci臋偶ko.
Bardziej og贸lnie o latach 80, ni偶 o konkretnych zespo艂ach: Syntezator Yamaha
DX7! Kiedy艣 by艂y jakie艣 emulacje VST, teraz my艣l臋, 偶e te偶 s膮 i to
lepsze – pewnie da si臋 ukr臋ci膰 zbli偶one barwy na dowolnej wsp贸艂czesnej
wtyczce oferuj膮cej syntez臋 FM – DX7 to jeden z pierwszych tego typu synth贸w
na rynku. Yamaha mia艂a chyba 12 bitowy DAC, wi臋c pr贸uj膮c j膮 na艣ladowa膰
mo偶na jakim艣 lekkim bit crusherem sygna艂 potraktowa膰… ale ja si臋 nie
znam za bardzo, wi臋c to czyste spekulacje.
W 艂a艅cuchu efekt贸w przyda膰 mo偶e si臋 te偶 flanger.