Bas własnego projektu

Autor podjął się wyzwania budowy własnego basu, wykorzystując używany, ale adaptowany gryf przeznaczony prawdopodobnie dla gitary czterostrunowej. Przez cały proces autor będzie dokumentować swoje postępy, używając tanich materiałów i radząc sobie z ograniczeniami sprzętu.

2514-img_2746-2-640x267.

2539-olp_mm3_series_parallel_switch_dpdt_mod.
Cześć wszystkim!

Podobno budując pierwszą gitarę popełnia się wszystkie możliwe błędy,
postanowiłem więc je popełnić 🙂

Wiem też, że tematów w tym stylu jest cała masa i wiemy wszyscy czym się
one kończą. Mimo to postanowiłem zaryzykować. Chciałbym w tym miejscu
przedstawiać moje postępy w budowie własnego basu. Będzie to bardzo prosta
konstrukcja przeznaczona dla amatora (czyli dla mnie), więcej szczegółów
podam w trakcie. Jako, że basista ze mnie mierny będę używał raczej tanich
materiałów bo raczej i tak nie usłyszę różnicy. Może kiedyś zdecyduję
się na kolejną budowę, wtedy nie będę oszczędzał. Zaplanowałem już
całość konstrukcji i potrzebuję pomocy z kilkoma szczegółami. Do
rzeczy:

1. Gryf Kupiłem na alledrogo używany gryf:
allegro.pl/gryf-do-basu-5-strun-24-progi-i4253966102.html Od samego
początku wydawało mi się, że siodełko jest własnej roboty a konstrukcja
jest dość wąska jak na piątkę. Po otrzymaniu paczki rozwiały się moje
wątpliwości. Okazało się, że siodełko ma tak jak napisał sprzedawca 42,5
mm czyli niewiele więcej niż JB 39,47 mm i prawie tyle samo co PB 41.91mm
(dane z internetu). I tu pojawia się moje pytanie. Prawdopodobnie więc jest
to gryf od czwórki “przystosowany” do pięciu strun. Czy znacie inne
konstrukcje o tak wąskim rozstawie strun? Czy może lepiej darować sobie
dodatkową strunę i skrobać czwórkę?

Pozdrawiam i liczę na wyczerpujące odpowiedzi.

Czy powinienem zbudować swój własny bas?
Jakie błędy popełniają zazwyczaj osoby budujące swoją pierwszą gitarę?
Jakie są zalety budowania własnego basu?
Jakie materiały powinienem użyć do budowy basu dla amatora?
Co powinienem uwzględnić planując budowę swojego basu?
Czy warto zainwestować w droższe materiały do budowy basu?
Co myślicie o używaniu tanich materiałów do budowy basu?
Czy znacie konstrukcje gryfów z wąskim rozstawem strun?
Czy powinienem zrezygnować z dodatkowej struny i skrobać czwórkę?
Jakie są najlepsze sposoby na ulepszenie basu własnego projektu?

Podziel się swoją opinią
wariograf
wariograf
Artykuły: 0

38 komentarzy

  1. Trzeba wstawic nowe siodelko i konstruowac bas czterostrunowy. Ciezko będzie
    zdobyc pickupy do piatki o tak waskim rozstawie nabiegunnikow (lub
    probowac wstawic standardy pod skosem). Z mostkiem tez zabawa. No i jeszcze
    wygoda grania…

  2. @Aviator: Trzeba wstawic nowe siodelko i konstruowac bas czterostrunowy. Ciezko będzie zdobyc pickupy do piatki o tak waskim rozstawie nabiegunnikow (lub probowac wstawic standardy pod skosem). Z mostkiem tez zabawa. No i jeszcze wygoda grania…

    Przecież istnieją pickupy “bezpolowe” z niewidocznymi nabiegunnikami,
    Bartolini produkuje tylko takie. Więc jaki masz problem? Jeżeli ktoś lubi
    wąski rozstaw to dlaczego nie.

  3. @pik23:

    @Aviator: Trzeba wstawic nowe siodelko i konstruowac bas czterostrunowy. Ciezko będzie zdobyc pickupy do piatki o tak waskim rozstawie nabiegunnikow (lub probowac wstawic standardy pod skosem). Z mostkiem tez zabawa. No i jeszcze wygoda grania…

    Przecież istnieją pickupy “bezpolowe” z niewidocznymi nabiegunnikami, Bartolini produkuje tylko takie. Więc jaki masz problem? Jeżeli ktoś lubi wąski rozstaw to dlaczego nie.

    A mostek można zrobić z singli…wszystko kwestia ogarnięcia i finansów.

  4. Dzięki serdeczne za odpowiedzi. Jest więc tak, jak się spodziewałem.
    Zostanę przy czwórce, i tak nie mam pomysłu jak mógłbym wykorzystać tą
    dodatkową strunę 😀 A do tego, teraz w modzie jest “wintydż”.

  5. Tak to wygląda na chwilę obecną:

    Korpus wykonany z jesionu i dębu. Wiem co to oznacza, ale nie miałem dostępu
    do większej ilości dobrego surowca.

    Stan surowy, jutro czeka mnie szlifowanie.

  6. Lubię brzmienie basów z przystawką przy gryfie.W tym przypadku przystawka
    przy gryfie nie będzie dawała dźwięku jaki zazwyczaj daje, ponieważ mostek
    będzie przesunięty kilka centymetrów do przodu ze względu na długość
    gryfu. A co do osprzętu to będzie to humbucker od Wilkinsona.

  7. Czy w twoim gryfie 42,5 mm ma rozstaw strun w siodełku, czy taka jest
    szerokość gryfu w tym miejscu?

    Szerokość gryfu przy siodełku w preclu to 44 mm. Szerokość strun w tym
    miejscu jest odrobinę mniejsza.

    Jest co najmniej kilka gitar basowych pięciostrunowych które są zrobione na
    takiej szerokości gryfu przy siodełku, jak czterostrunowe. Ja sam mam np.
    Steinbergera Spirita LX 25. To może nie do końca to samo, bo nie ma siodełka
    a próg zero, ale w tym miejscu szerokość gryfu wynosi 44 mm. Nawet sam się
    trochę zdziwiłem. W dość popularnej Yamaha RBX 375 szerokość gryfu przy
    siodełku wynosi 45 mm, tak samo jak np. W moim wymarzonym Sandbergu California
    VM 5 (choć tam też jest próg zero), ale już np. W Squierze Pbass V
    szerokość gryfu wynosi ponad 47 mm.

    W moim Steinbergerze z tego co wyczytałem montowane są humbackery EMG. Na
    talkbassie ktoś napisał, że dokladnie takie same montowane są w cztero i
    pięciostrunowych basach.

  8. Trochę wystają, choć i to wina zdjęcia bo HB jest podnoszony przez kabel.
    Jak nie będzie łapał sygnału to kupię mniejszy a ten wsadzę w inne
    wiosło.

    Macie jakieś pomysły na ładną maskownicę? Z początku miała być taka
    hop ale szkoda mi zakrywać tych pięknych słoi. Chyba poprzestanę na
    czymś takim myk tylko, że przycięte zaraz za przystawką.

    No i wszystkie zdjęcia z budowy można oglądać na tym albumie na G+ myk

  9. To ja podepnę się pod ten temat.

    Po kompletnym fiasku “projektu Jolana” KLIK szczegóły tutaj (korpus został mi podkupiony za wyższą cenę niż w
    ogłoszeniu się ugadałem) pozostała mi zajawka na ten kształt… no i
    pojawił się w Krakowie człowiek oferujący niedrogie “wystruganie” dowolnego
    korpusu w stanie surowym: tutaj link (OLX.pl/oferta/korpus-gitarowy-explorer-jazz-bass-precision-jaguar-telecaster-sg-CID751-ID5cVow.html) . O gryfie myślałem najpierw z Guitarproject, ale potem
    pomyślałem o tym: DIY BassKit.

    Niepotrzebny korpus z płytką i mostkiem (na bank chcę inny) bym opchnął,
    dodał pickup H do P i…

    Pytania:

    – czy ktoś orientuje się czego spodziewać się po takim gryfie?

    – ile może krzyknąć lutnik za frezowanie kieszeni na gryf i pickupy oraz
    spasowanie korpusu z gryfem?

    – czy waszym zdaniem warto?

    Muszę wspomóc się pomocą fachowca, bo aż tak zaawansowanych urządzeń do
    frezowania w domu nie mam, a i dopasuje to lepiej ode mnie.

    Resztę planuję wykonać sam. Cel: “for fun & satisfaction”:)

  10. Jeżeli “for fun & satisfaction” to pewnie i jak ja, czyli ” I need $” 🙂

    Cena za ten korpus jest świetna. Klejenie samemu, struganie itp. to kupa
    roboty. Może też wyjść drożej. Uwierz mi, wiem co mówię…

    Co do kieszeni na gryf i przystawki. Pogadaj z jakimiś kolesiami od CNC, dla
    nich to kilka linijek kodu. Mój korpus był w całości frezowany na CNC i
    bardzo chwalę sobie tą metodę.

    PS: Ta Jolana ma świetny kształt, gdybym wiedział wcześniej nie strugał
    bym precla 😀

  11. Żaden dramat, wygląda jak powinno. U mnie już prawie finisz, dzisiaj
    polutuję układ i zostanie tylko maskownica.

  12. @Kapral: Łojezus, jaki dramat 😀

    A ja myślałem, że taki “projekt” mieści się w wintydżowo-stonerowym
    klimacie;)

  13. Wintydż, stołner i pickup MM? 😀 (notabene – jakiś niedoskalowany ten pickup
    na obrazku)

    Dodatkowo – kształt typu explo i tego rodzaju główka – to już chyba lepiej
    po prostu kupić Thunderbirda.

  14. Na szybko kleciłem ten rysunek – stąd za bardzo zmniejszyłem humba:)

    Generalnie humba chcę, a splita P muszę…

    Nie lubię główek 2+2, a poza tym ogranicza mnie trochę ten komplet DIY (z
    niego chcę coś wykroić).

    Najbardziej by mi pasował leworęczny gryf Fendera, ale to rzadkość.

    Ale jak masz jakiś fajny pomysł, co by można wyciąć z główki tego
    zestawu DIY, to rozważę każdą ciekawą opcję.

    To nie jest jeszcze “zamknięty” projekt.

  15. O taką główkę tam widzę

    Jutro dam zdjęcia mojej konstrukcji, brakuje maskownicy, ale już gra i to
    powyżej oczekiwań.

    A tak to wyglądało dziś:

  16. Jest dobrze. Trzeba jeszcze przelutować elektronikę bo spieprzyłem to po
    całości i zrobić maskownicę.

  17. Promocja była… Ja z tych od Krausa 😀

    A i zapomniałem dodać, że struny są wpuszczane w korpus.

  18. Słuchajcie mam problem z elektroniką. Muszę przelutować wszystko od
    początku.

    Potrzebuję pomocy: Zamarzyło się mieć rozłączany HB. Szukam schematu: 1
    ton, 1 głośność, przełącznik jedna cewka, druga cewka, obie cewki. Czy
    robił ktoś coś podobnego? Może ktoś łaskawy dysponuje schematem?

    Pytanie drugie: Jaka jest praktyczna różnica w użyciu potencjometrów 250 i
    500 KO?

  19. Co do rozłączanego HB, ma to mało sensu, bo różnica między jedną cewką
    a drugą będzie mała. Oczywiście różnica między humbackerem a
    którąkolwiek z cewek jest większa, więc możesz zrobić przełączanie
    między singlem a humbem po prostu. Albo jeszcze lepiej, zrób przełącznik
    szeregowo/równolegle, w tej pozycji mocno wpływa to na efekt.

    Schemat takiego układu masz tu:

    Ma to moim zdaniem najwięcej sensu.

    Potki 500 pod humbackery. 250 pod single. Tak się zazwyczaj robi.

    Jak skończysz, spróbuj założyć tapewoundy w tym basie, robią cuda z
    brzmieniem basów z humbackerem pod gryfem!

  20. Hmmm to jest też jakieś rozwiązanie. Mógłbyś podrzucić jakieś hasła
    pod jakimi szukać takiego brzmienia?

  21. Tu koleś poszedł o krok dalej i dał dwa pstryczki – rozłączanie cewek i
    wybór “szeregowo/równolegle”:

    http://www.forums.vintageguitarandbass.com/showthread.php?1524-Mudbucker-Series-Parallel-Coil-Tap-Mod-%28with-audio-samples%29&s=4c57e955bddbf3e99153543fb9943670
    Jest i próbeczka.

    Jak słychać, różnica między szeregowym a równoległym ustawieniem cewek
    humbackera w tej pozycji jest spora – wybór między mułem a względną
    selektywnością.

    (UWAGA: schemat podany przez gościa nie pokrywa się w 100% z rozwiązaniem,
    które Ty byś musiał zastosować! Mudbucker w tamtym basie to Sidewinder, ma
    obie cewki “położone na bok”, a domyślnie są one w przeciwfazie, podczas
    gdy Twoje najpewniej są w fazie)

  22. Hej! Dawno mnie tu nie było. Na dzień wygląda to tak:

    Wiosło brzmi jak powinno. Gryf chiński paździerz, akcja strun bardzo niska,
    decha jesion + doklejka z dębu, HB Wilkinson, potencjometry DIY. Mostek wydaje
    się być przesunięty bo ta bestia ma 24 progi. Nie da się ukryć
    niedoróbek, ale miało to być wiosło do prostej agresywnej gry i udało się
    na 110%.

  23. Dałem d*py trochę z tymi wkrętami to fakt. Bardziej wściekam się na to, że nie zaokrągliłem krawędzi maskownicy routerem. Mimo wszystko, jest surowo tak jak miało być.

  24. Wyszło chyba całkiem nieźle – bardzo dobrze to wygląda, tylko maskownica
    trochę psuje efekt. Jesteś zadowolony z brzmienia? Projekt zakończony, czy
    też będziesz coś jeszcze kombinować?

  25. Hej! Wybacz, zwłokę w odpowiedzi, ale nie często tu jestem. Brzmienie jest
    bardzo ok. Nie mam porównania do droższych konstrukcji, więc nie chcę
    dawać deklaracji. HB pod gryfem brzmi świetnie przy grze kciukiem (nie slap)
    lub kostką. Kiedyś myślałem coby upchnąć tam 8 strun, albo drugiego HB,
    ale na dzień dzisiejszy zadowoli mnie poprawa elektroniki 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.