Ogólnie wiadomo, ze uklad aktywny jest lepszy, ale może wy doswiadczeni basowi
wyjadacze potraficie rzeczowo wyjasnic, dlaczego w basie jest on taki istotny,
no bo w gitarach raczej się nie stosuje aktywnej elektoniki. Wiem, ze to
pytanie z serii oczywistych, ale ciekaw jestem waszego zdania 😛
Pozdr.
Czy uważasz, że aktywny układ elektroniczny jest konieczny w grze na basie?
Czy używasz układu aktywnego, czy pasywnego w swoim basie?
Jaka jest Twoja opinia na temat użycia aktywnego układu w basie?
Dlaczego uważasz, że aktywny układ jest lepszy niż pasywny?
Czy są jakieś wady związane z używaniem układu aktywnego w basie?
Jakie są główne różnice między układem aktywnym a pasywnym w grze na basie?
Czy uważasz, że początkujący basiści powinni używać układu aktywnego czy pasywnego?
Czy zauważyłeś różnicę w dźwięku między układem aktywnym a pasywnym w swoim basie?
Jakie efekty można uzyskać przy użyciu aktywnego układu w basie?
Czy uważasz, że aktywny układ jest bardziej odpowiedni dla jakiś konkretnych stylów muzycznych?
A jak obczaić czy przystawki są zasilane baterią czy preamp?
I jak jest aktywny pickup i preamp to muszą być dwie baterie 9V?
Preamp to nic innego jak regulacja tonów niskich, wysokich, itd. Na chłopski
rozum to gitara z aktywnym przedwzmacniaczem ma więcej pokręteł, ale to też
nie zawsze się sprawdza.
Ja mam aktywny pickup 9v oraz preamp, do którego potrzeba 18v. W basie mam
tylko dwie baterie.
Mam aktywne pickupy i muszę powiedzieć, że w gitarach do 1000zł one
tylko wzmacniają sygnał. Zacząłem grać na pasywie. Aktyw buczy i szumi, a
pasyw jest delikatny i czyściutki.
To w takim razie co jest regulowane – jeśli chodzi o brzmienie – w gitarach
pasywnych?
Pokrętełko tone, z tego co wiem obcina albo nie obcina wysokie tony.
Zależnie od ustawienia.
ja mam pasywny w basie z korekcją na aktywny…. i kiedy chcę to
przełączam…. odpowiada mi to rozwiązanie….;D najczęściej jednak na
pasywie gram….
Gałka tone obcina wysokie częstotliwości 😉
?????????
Prewamp. PRE AMP. preampLIFIER. PRZEDWZMACNIACZ.
To urządzenie to jest tzw. „wstępny wzmacniacz” i służy do dopasowania
sygnału wejściowego do właściwego wzmacniacza. I to jest jego podstawowa
funkcja. Oczywiście tu pojawiają się także możliwości korekcji
częstotliwości (EQ).
Taka jaka jest jakość przedwzmacniacza, taka ogólna jakość brzmienia. W
tańszych instrumentach tani preamp próbuje kompensowac niedostatki
instrumentu silnym sygnałem, możliwością jakiejś tam korekcji pasma i
ustawienia np. sporego dołu.
W droższych wersjach sam preamp to już bardziej wyrafinowane urządzenie
oferujące użytkownikowi już własne, niepowtarzalne brzmienie (podobnie jak
preampy sceniczne, studyjne, HI-FI.
Ja jednak wolę porządne drewno i porządny pasyw, a koleś który założyl
temat wysnuł kretyńską teorię jakoby aktywne jest lepsze, aż dziw, ze nikt
go nie sprostował, i dalej się to tak toczy od lat. No bo co znaczy „lepsze”.
Jest inne, ale na pewno nie lepsze.
Aarth ale w praktyce sprowadza się do regulacji w gitarze
tonów niskich, wysokich itd. 😉
Zauważ, drogi kolego Aarth, że wszelakie rackowe preampy nie
służą w sumie wstępnemu wzmacnianiu sygnału, ale raczej kształtowaniu
brzmienia. Tak się przyjęło i tak się mówi.
Natomiast co do teorii aktywne lepsze / gorsze, to moim skromnym zdaniem
lepsze, dlatego, że daje większe możliwości kreowania brzmienia (to chyba
zrozumiałe), natomiast to, czy nam się podoba, czy nie, to jest kwestia
gustu.
Jak ktoś ma kase to se jebnie jakiegoś preampa dobrego (np. taki na 4x9Volt
:D) i będzie miał przełącznik aktyw pasyw i już mu to da coś więcej
mozliwości a co do pikapów bo tych się nie da przełaczyć to już trzeba się
głębiej zastanowić 😀
Niektórzy basiści po prostu wolą brzmienie pasywnych układów, w muzyce
grunge wykorzystują takie brzmienie (gdzieś tak czytałem :D).
Nie można powiedzieć, że lepszy jest układ aktywny, lub pasywny. To po
prostu kwestia gustu, tak samo jak jedni wolą np. basy Fender i grubym gryfem,
a inni wolą np. „sportowe” Jebanezy … tak myślę
i aktywny ma swoje zalety i pasywny ma swoje zalety, ja wole zdecydowanie
pasywne uklady. Dlaczego?
Bo maja specyficzne brzmienie, nie czuc w nich takiego cyfrowego
przetworzenia… no tak jakby porównac gramofon i cd. Zupelnie co innego.
Inna sprawa to potrzeba baterii w układzie aktywnym. Ja tam bym się zawsze
bał że mi wysiądzie w środku koncertu:P
sernik: Niektóre basy mają przełącznik aktyw/pasyw. Mój na pasywie nie
wymaga baterii, więc podczas koncertu nie ma strachu. Co do brzmienia masz
rację. Czasem drażni mnie ta sztuczność dźwięku.
moje pytanie: czy ten przełącznik działa tak dobrze że nie widać różnicy
pomiędzy takim twoim pasywem a moim bez przełącznika?
Yyy…
Przełącznik wyłącza preamp aktywny. Przystawki są w pełni pasywne. Jest
to normalny pasyw. Problem jest taki, że owy układ aktywny wzmacnia
wielokrotnie sygnał (w moim przypadku wzmacniając szumy 6 krotnie) Na pasywie
już trzeba nieźle pokręcić gałkami w piecu/efekcie.
Co można zrobić, żeby zwiększyć silę sygnału wyjściowego w moim
Washburnie xb 120, na pasywie ?
pogadać z lutnikiem może?
Przez kilka ładnych lat grałem na basie aktywnym ( Biliński z pickupami EMG
) teraz od paru lat precel pasywny. Moja osobista i subiektywna opinia jest
taka, że bas aktywny daje ładne, mruczące, wyrównane brzmienie natomiast
kompletnie zabija dynamikę grania. Na pasywie mam większe wyczucie w łapie i
jak chce grać cicho to bas gra cicho, jak głośno to głośno. Na aktywnym
czuję się tak jakbym miał cały czas włączony kompresor. Czy to źle ?
Zależy od rodzaju muzyki jaką chce się grać. Takie wyrównane, śliczne,
wygładzone brzmienie jest przydatne w większości nowych stylów a w muzyce
pop praktycznie nieodzowne. Natomiast nie wyobrażam sobie grać rasowego
bluesa czy hardrocka na aktywnym basie.
I jeszcze.
Wydaje mi się, że wiele firm wstawia aktywne pickupy dlatego że ich gitary
sa po prostu kiepski i chcą tanim kosztem „podrasować” brzmienie.
Kwestia osobistych preferencji, nic ponad to.
Mam Corta C4 i dokładnie taką samą sytuację… Chociaż, gdy podłączyłem
go do porządnego pieca układ aktywny dawał znać o sobie. Aktywnego używam
głównie do slapu…
Można mieć na coś takiego subiektywną opiniię?
Poza tym generalizowanie, że bas aktywny daje takie-a-takie brzmienie, to
dość absurdalna sprawa, ponieważ na to ma wpływ kilka innych czynników,
oprócz aktywności basu.
To ja spytam inaczej: Czy jest możliwe zreanimowanie brzmienia naprawdę
bylejakiej gitary jakimś naprawdę doskonałym aktywnym preampem?. Odpowiedź
„tak” znaczyłaby, że wsadzanie aktywnej elektrowni do taniutkich basów ma
jednak sens. Odpowiedź „nie” znaczyłaby, że to tylko grubymi nićmi szyte
oszustwo klientów o drewnianym uchu…
Ma sens do pewnego stopnia.
Cześć.
Nabyłem Squiera pasywa 5 strun. Mam Ibaneza aktywa 4 struny. Mój problem
polega na tym, że na zestawie Ashdown Mag 300 + Ashdown 410T DEEP bez względu
czy wepnę gitarę na low input czy high input pasyw gra strasznie cicho,
jakieś 40% tego co aktyw. Czy mogę to jakoś poprawić bez kostek
efektów/prempu?
Chce się przerzucić na piątkę, ale w studiu mam słabsze combo i pasyw już
by się nie przebił, a kostek nie używam, chyba, że to mus?
Na magu masz wskaźnik siły sygnału, jak to wygląda na nim? Nawet przy
maksymalnie rozkreconym gainie?
Hmpf… Śmiem twierdzić, że ten wskaźnik nie działa, bo odkąd tego Maga
mam i gram na nim z basem aktywnym czy pasywnym to się nie ruszył z 0. Teraz
się zacząłem zastanawiać czy to niebezpieczne dla sprzętu, że nie
wskazuje nic…
Kręcę gałami w Precisionie i jedynie trochę środkowa podbija dźwięk, ale
coś mi się wydaje, że środkowa po prostu mostkowy pickup odpala. W każdym
bądź razie gały na full i cichy ten bas strasznie jest.
Hmmm,
Spróbój wpiąć się swoim aktywem w wejście pasywne, gdzie oczywiście
volume gitary na maksa, i kręcąc gainem powiedz jak szybko sygnał ulegnie
zniekształceniu.
Jak mniemam nie masz żadnej kostki? Najlepiej preamp, i wtedy wpiąć się dla
porównania w returna pętli efektów.
Mam podejrzenie iż możesz mieć coś nie tak z preampem we wzmaku.
Ok, potestowałem i tak:
Aktywny na HIGH input gra zadowalająco, na LOW input gra ciszej, ale nadal
nieźle.
Pasywny na HIGH input gra 40% tego co aktyw, na LOW input gra 30% tego co
aktyw.
Podpiąłem aktywa do LOW input i kręcąc gałą od potencjonometrów od maksa
do środka to zaczęło w kolumnie zaczęło cicho popiardywać.
Coś z tego idzie wywnioskować?
Mam kostkę, np. Deluxe Big Muff Pi.
Wiosło w kostkę, a dalej z kostki do gniazda return, tak? Bo nawet nie wiem
do czego ten return.
Raczej do input, return to powrót z pętli efektów
Niedoczytałem co napisał kolega wyżej, sorry
Czyli chyba do niczego nie dojdziemy i tego nie rozwiążę ;/
Teamat co do aktywnego czy pasywnego basu polega tylko i wylaczne na guscie.
Najlepiej ograc kilka basów pasywnych oraz kilka aktywnych i porownac brzmienie
najbardziej pasujace do wlasnego gatunku muzycznego, chyba ze szuka się
uniwersalnego basu to chyba bardziej polecal bym aktywne. Ja gram na pasywnym
ponad 50 letnim basie i niczego mi nie brakuje.
No niestety ja o zupełnie czym innym mówię, mianowicie
i nadal nie mogę tego rozgryźć.
Jak miałem kiedyś taki sam zestaw MAGów (z kolumną 8 ohm) to i tak zawsze
wybierałem wejście high, bez względu na to jaką gitarę wpinałem, bo
grało mi to lepiej i chociaż nie używałem wtedy żadnych preampów i
grałem głównie na JB pasywie w bardzo hałaśliwym składzie, to jakoś ten
komplet dawał radę głośnością. Skoro jedna gitara jest cichsza od drugiej
to używaj wejścia high i zgłośnij wzmacniacz, przede wszystkim
input/gain.
Pasywna gitara może być cichsza, ale dlatego właśnie masz wejścia we
wzmacniaczu High i Low, pierwsze dla pasywów, drugie żeby uniknąć
możliwych zniekształceń dla gitar z mocniejszym sygnałem – czyli zazwyczaj
aktywnych, ale zdarzają się też gitary z takimi przystawkami pasywnymi,
które będą głośniejsze niż niejedna aktywna więc nie ma reguły.
Ale zakładając że wszystko masz w pasywnej gitarze polutowane jak trzeba i
sprawne (w tym struny świeże), to moim zdaniem (oceniając na odległość)
kostka i to najlepiej jakiś preamp, może być jedynym rozwiązaniem jeżeli
chcesz mieć koniecznie mocniejszy sygnał.
Część przesterów i pewnie innych efektów w kostce, możesz potraktować
jak booster sygnału gitary (nie wiem czy akurat big muff tak zadziała bo nie
miałem go nigdy) podłączając je normalnie w torze między gitarą a
wzmacniaczem.
W kwestii głośności znaczenie może mieć odległość przystawek od
strun
Witam, od roku gram na gitarze Langowski 5 NTB do tego flaty Sadowsky , układ
aktywny Artec i aktywne soapbar humbuckery tej firmy. Gitara bardzo ładnie
brzmi z dechy tak trochę kontrabasowo jednak brzmienie jest ” skażone „
całkowicie aktywnym układem i tu moje pytania:
1.Czy wymiana tylko przystawki gryfowej (tylko takiej używam) na pasywną i
wpięcie jej do aktywnego preampu wpłynie na poprawę brzmienia?
2. Czy dobrym pomysłem jest dodanie pasywnego singla z Jazza zaraz obok gryfu,
z ominięciem preampu, ale z przełącznikiem Jazz/dotychczasowy układ?
3. Czy są jeszcze jakieś opcje ingerencji w gitarę by zagrało drewno ?
Dzień dobry!
Jestem totalnym laikiem jeśli chodzi o gitary(i nie tylko), ale zostałam
wrobiona w wybranie niedrogiego basu, do brzdąkania dla mojego młodszego
kuzyna. Cioteczka uznała że jako osoba obeznana w internetach sobie z tym
poradzę. Właściwie znalazłam już parę typów, pod ścisłą kontrolą
oczywiście.
I tu moje pytanie, bo czytam czytam i doczytać się nie mogę, nie znam się i
jeszcze zapewne mylę modele XD.
W jakie układy są wyposażone te dwa basy: Jay Turser JTB 400, Cort Action
Bass?
oba pasywne 🙂
Bardzo dziękuję!
O to właśnie chodziło żeby się rodzinka nie musiała o baterie martwić,
bo przyszły muzyk dopiero w podstawówce :).
O nie, tylko nie baterie, jaki problem, pieseł, wow.
1. Poprawa brzmienia jest stwierdzeniem zbyt subiektywnym żeby o niej
rozmawiać w oderwaniu od kontekstu. Na pewno będzie inaczej. Czy lepiej? To
musisz stwierdzić sam. Jeśli masz jazdę na pasywne brzmienie, bo aktywny
preamp też raczej trzeba by pominąć.
2. To nie jest dobry pomysł. Pojedynczy singiel = szumy. Do tego Montowanie
przetwornika przy samym gryfie nie najlepiej wpłynie na wytrzymałość
mechaniczną gitary jeśli od początku nie została zaprojektowana z myślą o
takim rozwiązaniu. No i brzmienie przetwornika zamontowanego w takim miejscu
to na ogół bardzo napompowany, rozlazły dół – nie wiem czy o taki efekt ci
chodzi gdy piszesz o brzmieniu z dechy.
3. Można pójść w stronę zamontowania mostka z układem piezoelektrycznym,
wtedy będziesz miał bardzo akustyczne brzmienie. Temat musiałbyś sam
wybadać, ja wiem tylko, że takie coś istnieje ale nigdy się tym mocniej nie
zainteresowałem. Nie wiem co warto polecić i na co uważać.
Jest możliwość zamontowania zamiast humbuckera aktywnego Jazza od EMG
http://www.emgpickups.com/40j.html tylko dalej będzie aktywne a brzmienie
singla podoba mi się, tylko zawsze słyszałem pasywnego 🙂 , albo pasywny
http://www.czakmusic.pl/emg-40hz-przetwornik-do-gitary-basowej-humbucker,3,21057,21056
tylko z EMG polecane są raczej aktywne, bez wiercenia pasował by jeszcze
http://www.bestbassgear.com/sbc-5-he-s-4.htm który ma podobna indukcyjność
do Artec-a aktywnego 🙂 i jeszcze rodzima produkcja w stawce tylko ponoć nie
grają dobrze z preampem ( chyba chodzi o aktywny?)
http://www.merlinpickups.com/index.php?id=bassblaster-5
Najbardziej zależy mi na ucieczkę od aktywnych układów oraz dużo niskiego
basu , gitara jest z mahoniu ma potencjał ale brakuje tej przestrzennej
bańki, bas jest, ale taki popowy :/
Ja dużo czytałem na temat preampów i wciąż nie wiem, czy mam kupować
jakiś preamp outboard lub onboard, czy nie :/ Jest sens, kiedy ma się aktywny
bas+wzmacniacz? Preamp we wzmaku jest…
A podoba Ci się jak brzmi? Jak tak to po co marnować pieniądze i to
zmieniać?
Podoba, ale jak słyszę aktywne Jazz Bassy na YT to podobają mi się
bardziej, brzmia pełniej.
A, no i wyżej napisałem „aktywny”, ale chodziło mi o „pasywny” 😛 „pasywny
bas+wzmacniacz”.
Zdecydowałem się na Merlin -y Bassblaster pasywne, niestety są podłączone
jeszcze do preampu( nie można dostać pusch pull 100k 🙁 Bardzo się ciesze z
wyboru, dobrze brzmią single jak i humbuckery, a zresztą sami posłuchajcie
🙂 sample kilku ścieżek i jakiś podkład z Abletona bez wtyczek, bas wpięty
prosto do interfejsu audio
http://www.soundcloud.com/jokersound/chase-the-devil-langowski-merlin-pickups-flatwound