Najprościej rzecz biorąc akord to zbiór kilku (najczęściej czterech) dźwięków oddalonych od siebie o konkretne interwały.
W ogromnej większości akordów kolejne dźwięki oddalone są od siebie o tercję (małą lub wielką).
Pamiętamy interwały? :>
Absolutnie najbardziej podstawowe akordy (tzw. harcerskie – bo ogrywane
przez harcerzy przy ogniskach w postaci chwytów) składają się trzech
dźwięków oddalonych od siebie w sumie o dwie tercje. Wyróżniamy dwa
podstawowe typy akordów „harcerskich” – durowy i molowy. W durowym pierwsza
tercja jest wielka, druga mała, w mollowym odwrotnie. Zupełnie tak jak w
poniższej tabelce:
Nazwa polska Nazwa angielska Pierwsza Tercja Druga Tercja Przykład Oznaczenie Akord durowy Major chord Wielka Mała C-Dur: C, E, G C Akord mollowy Minor Chord Mała Wielka A-moll: A, C, E Am
Warto wyrobić sobie odruch „myślenia akordami” – jeśli w jakimś utworze
znajdziemy tercję od razu podejrzewajmy akord, zatrzymajmy się na moment,
pomyślmy co to za akord i zapamiętajmy. Zapytajmy gitarzysty, co gra w tym
momencie – myślmy czasem o muzyce czysto teoretycznie.
Drugą kluczową sprawą jest kształcenie słuchu – rozpoznawajmy tercję ze
słuchu, odróżniajmy ją od innych interwałów, odróżniajmy małą od
wielkiej. To ważne, szczególnie jeśli jammujemy albo gramy coś „na radar” –
zespół gra swoje, a my musimy się do nich dopasować znając jedynie
tonację.
A teraz czas na trochę inne podejście. Zastanówmy się w jakich
odległościach od pierwszego znajdują się kolejne dźwięki akordu. Po
naszemu pierwszy dźwięk akordu (czyli np. w przypadku e-moll dźwięk E)
nazywa się po prostu prymą, u kolegów zza atlantyku to tzw. „root note”.
Weźmyna tapetę akord a-moll (Am). Po kolei:
A — 3m –> C — 3w –> E
(3m – tercja mała, 3w – tercja wielka)
To, że drugi dźwięk (C) oddalony jest od prymy (A) o tercję małą
nie podlega wątpliwości. Natomiast jak wygląda sytuacja w przypadku
trzeciego dźwięku? Jaki interwał dzieli dźwięki A i E, ile to półtonów?
Zajrzyjmy do tabeli z poprzedniej lekcji… uwaga… tak! Kwinta czysta.
Składniki akordów nazywamy tak samo jak interwały które dzielą je od
pierwszego dźwięku akordu. Czyli w przypadku akordu mollowego po kolei:
pryma, tercja mała, kwinta (nie musimy zaznaczać, że chodzi tu o kwintę
czystą).
A teraz zróbmy to samo z akordem durowym, ale każdy sam ;).
I co? Znowu kwinta czysta.
Zapiszmy to w tabelce:
Typ akordu I składnik II składnik III składnik Akord durowy Pryma Tercja wielka Kwinta Akord mollowy Pryma Tercja mała Kwinta
I to by było tyle na dzisiaj. Czas na ćwiczenia :>
A w zasadzie jedno ale dość pomysłowe. „Wlazł kotek na płotek”.
Pamiętamy? Na pewno. Umiemy zagrać? Nie? I o to chodzi. Czas „obczaić” to ze
słuchu. Mała podpowiedź. Pierwsze dwa dźwięki oddalone są od siebie o
tercję małą ale graną „wspak”, czyli np. od C do A. Kolejne dwa dokładnie
tak samo. „I-mru-ga” to zagrane po kolei trzy składniki akordu durowego. Do
roboty 😀
Jakie są najprostsze akordy harcerskie i jakie interwały je składają?
Jakie są podstawowe typy akordów harcerskich i jakie interwały je składają?
Co to są interwały i jak wpływają na tworzenie akordów?
Jaki jest sposób na rozpoznawanie akordów i rozwijanie słuchu muzycznego?
Jak nazwane są składniki akordów i jakie to ma znaczenie przy nauce gry na basie?
Jakie odległości od pierwszego dźwięku znajdują się w akordach i jak je rozpoznawać?
Jakie składniki ma akord durowy i jakie składniki ma akord mollowy?
Jakie są wartości interwałów między dźwiękami w akordach i jak je odróżnić?
Jaka jest najlepsza metoda ćwiczenia gry na basie i rozwijania umiejętności akordów?
Jak można nauczyć się grać popularne melodie bez znajomości akordów na basie?