Najpro艣ciej rzecz bior膮c akord to zbi贸r kilku (najcz臋艣ciej czterech) d藕wi臋k贸w oddalonych od siebie o konkretne interwa艂y.
W ogromnej wi臋kszo艣ci akord贸w kolejne d藕wi臋ki oddalone s膮 od siebie o tercj臋 (ma艂膮 lub wielk膮).
Pami臋tamy interwa艂y? :>
Absolutnie najbardziej podstawowe akordy (tzw. harcerskie – bo ogrywane
przez harcerzy przy ogniskach w postaci chwyt贸w) sk艂adaj膮 si臋 trzech
d藕wi臋k贸w oddalonych od siebie w sumie o dwie tercje. Wyr贸偶niamy dwa
podstawowe typy akord贸w “harcerskich” – durowy i molowy. W durowym pierwsza
tercja jest wielka, druga ma艂a, w mollowym odwrotnie. Zupe艂nie tak jak w
poni偶szej tabelce:
Nazwa polska Nazwa angielska Pierwsza Tercja Druga Tercja Przyk艂ad Oznaczenie Akord durowy Major chord Wielka Ma艂a C-Dur: C, E, G C Akord mollowy Minor Chord Ma艂a Wielka A-moll: A, C, E Am
Warto wyrobi膰 sobie odruch “my艣lenia akordami” – je艣li w jakim艣 utworze
znajdziemy tercj臋 od razu podejrzewajmy akord, zatrzymajmy si臋 na moment,
pomy艣lmy co to za akord i zapami臋tajmy. Zapytajmy gitarzysty, co gra w tym
momencie – my艣lmy czasem o muzyce czysto teoretycznie.
Drug膮 kluczow膮 spraw膮 jest kszta艂cenie s艂uchu – rozpoznawajmy tercj臋 ze
s艂uchu, odr贸偶niajmy j膮 od innych interwa艂贸w, odr贸偶niajmy ma艂膮 od
wielkiej. To wa偶ne, szczeg贸lnie je艣li jammujemy albo gramy co艣 “na radar” –
zesp贸艂 gra swoje, a my musimy si臋 do nich dopasowa膰 znaj膮c jedynie
tonacj臋.
A teraz czas na troch臋 inne podej艣cie. Zastan贸wmy si臋 w jakich
odleg艂o艣ciach od pierwszego znajduj膮 si臋 kolejne d藕wi臋ki akordu. Po
naszemu pierwszy d藕wi臋k akordu (czyli np. w przypadku e-moll d藕wi臋k E)
nazywa si臋 po prostu prym膮, u koleg贸w zza atlantyku to tzw. “root note”.
We藕myna tapet臋 akord a-moll (Am). Po kolei:
A — 3m –> C — 3w –> E
(3m – tercja ma艂a, 3w – tercja wielka)
To, 偶e drugi d藕wi臋k (C) oddalony jest od prymy (A) o tercj臋 ma艂膮
nie podlega w膮tpliwo艣ci. Natomiast jak wygl膮da sytuacja w przypadku
trzeciego d藕wi臋ku? Jaki interwa艂 dzieli d藕wi臋ki A i E, ile to p贸艂ton贸w?
Zajrzyjmy do tabeli z poprzedniej lekcji… uwaga… tak! Kwinta czysta.
Sk艂adniki akord贸w nazywamy tak samo jak interwa艂y kt贸re dziel膮 je od
pierwszego d藕wi臋ku akordu. Czyli w przypadku akordu mollowego po kolei:
pryma, tercja ma艂a, kwinta (nie musimy zaznacza膰, 偶e chodzi tu o kwint臋
czyst膮).
A teraz zr贸bmy to samo z akordem durowym, ale ka偶dy sam ;).
I co? Znowu kwinta czysta.
Zapiszmy to w tabelce:
Typ akordu I sk艂adnik II sk艂adnik III sk艂adnik Akord durowy Pryma Tercja wielka Kwinta Akord mollowy Pryma Tercja ma艂a Kwinta
I to by by艂o tyle na dzisiaj. Czas na 膰wiczenia :>
A w zasadzie jedno ale do艣膰 pomys艂owe. “Wlaz艂 kotek na p艂otek”.
Pami臋tamy? Na pewno. Umiemy zagra膰? Nie? I o to chodzi. Czas “obczai膰” to ze
s艂uchu. Ma艂a podpowied藕. Pierwsze dwa d藕wi臋ki oddalone s膮 od siebie o
tercj臋 ma艂膮 ale gran膮 “wspak”, czyli np. od C do A. Kolejne dwa dok艂adnie
tak samo. “I-mru-ga” to zagrane po kolei trzy sk艂adniki akordu durowego. Do
roboty 馃榾
Jakie s膮 najprostsze akordy harcerskie i jakie interwa艂y je sk艂adaj膮?
Jakie s膮 podstawowe typy akord贸w harcerskich i jakie interwa艂y je sk艂adaj膮?
Co to s膮 interwa艂y i jak wp艂ywaj膮 na tworzenie akord贸w?
Jaki jest spos贸b na rozpoznawanie akord贸w i rozwijanie s艂uchu muzycznego?
Jak nazwane s膮 sk艂adniki akord贸w i jakie to ma znaczenie przy nauce gry na basie?
Jakie odleg艂o艣ci od pierwszego d藕wi臋ku znajduj膮 si臋 w akordach i jak je rozpoznawa膰?
Jakie sk艂adniki ma akord durowy i jakie sk艂adniki ma akord mollowy?
Jakie s膮 warto艣ci interwa艂贸w mi臋dzy d藕wi臋kami w akordach i jak je odr贸偶ni膰?
Jaka jest najlepsza metoda 膰wiczenia gry na basie i rozwijania umiej臋tno艣ci akord贸w?
Jak mo偶na nauczy膰 si臋 gra膰 popularne melodie bez znajomo艣ci akord贸w na basie?