Witam!
Skala molowa naturalna i progresje akordów dla niej właściwe.
Temat ten od dłuższego czasu mnie fascynuje, dlatego też chciałbym
zapoczątkować dyskusje na ten temat ale i podzielić się z wami progresjami,
które sam wysłyszałem. Oczywiście nieśmiało oczekuję, że sam poznam
nieznane mi w tej chwili progresje akordów dzięki wam 🙂
Na początek podam to co sam znam:
Nadmienię tylko, że będę zapisywał progresje stopniami (nie podaje trybu
akordu ponieważ wynika to z budowy skali, a i tak w niektórych utworach są
grane kwintami) by było uniwersalne. Każdy podpunkt to jeden utwór – czasem
będzie kilka progresji w jednym utworze, czasem będę podawał np. tylko
progresje z partii instrumentalnej by nie powielać tego co było wcześniej.
Jeżeli chcecie poznać utwory, w których występują te progresje – dajcie
znać, a każda progresja zostanie opatrzona linkiem 🙂
1. I | V | I | V | I | VII | VI | V |.
2. I | VII | I | VII | I | VII | VI | V |.
3. I | VI |.
4. Utwór w którym występują trzy progresje: I | I | VII | VI | IV |. VI |
IV | VII | I. I | VII | VI | IV |.
5. I | IV | I | IV III |. (W ostatnim takcie 2 akordy)
6. I | VI | IV | V |.
7. Utwór gdzie mamy dwie progresje: I | I | VI | IV |. I | VI | IV | VII
|.
8. Tak samo jak wyżej: I | I | VI | VII |. VI | VII | VI | VII |.
9. I | VI | III | VII |.
10. I | I | IV | V |.
11. I | V | VI | IV |.
12. I | VII | VI | VII |.
13. I | VI | V | VII |.
14. I | I | VI | VII| I | I | III | V |
Czy ktoś zna progresje akordów w skali molowej naturalnej?
Czy mam dobre progresje przy różnych utworach na basie?
Jakie progresje są dobre do utworów w skali molowej naturalnej?
Jaka jest najlepsza progresja akordów do gry na basie w skali molowej naturalnej?
Czy ktoś miał doświadczenie w grze progresji w skali molowej naturalnej na basie?
Jakie są najlepsze utwory do nauki graczenia progresji w skali molowej naturalnej na basie?
Czy ktoś może podzielić się linkami do utworów z progresjami akordów w skali molowej naturalnej?
Jakie są najważniejsze rzeczy do zapamiętania grając w skali molowej naturalnej na basie?
Czy ktoś zna najlepsze techniki do grania progresji akordów w skali molowej naturalnej na basie?
Jakie są najczęściej używane progresje akordów w skali molowej naturalnej na basie?
Progresji akordów jest w zasadzie nieskończenie wiele.
Z najbardziej popularnych i często stosowanych zabrakło VI-VII-I
No i nie ma czegoś takiego jak akord kwintowy – chodziło Ci prawdopodobnie o
tzw. powerchord (nie wiem nawet czy ma to polską nazwę), czyli dwudźwięk, a
on jeszcze akordem nie jest, bo potrzeba trzech dźwięków, żeby stworzyć
akord.
P.S.: Tak, trafiłem tu z wątku o programach do kształcenia słuchu. 😉
Ale plama z tym akordem kwintowym, jasne, chodziło o pałerczorta czyli
dwudźwięk 😀 – Poprawione.
„Progresji akordów jest w zasadzie nieskończenie wiele” – to chętnie poznam
te których jeszcze nie znam!
Progresja którą podałeś znam jako melodie :D, całkiem nieźle brzmi w
formie akordów. Myślę, że jako pochód nadaje się tylko na jakieś
przejście czy coś takiego gdyż nie wyobrażam sobie zwrotki, refrenu czy
partii instrumentalnej opartej o progresje która nie zaczyna się od akordu
opartego na pierwszym stopniu skali.
A może się mylę i jest to powszechne, a ja tego nie wysłyszałem…
https://www.youtube.com/watch?v=yMNhXFeUvOs
Cały refren na takiej progresji – nagranie mojego baaardzo staaarego zespołu.
😉
Myślę, że trochę od d*py strony zabierasz się za pojmowanie harmonii jako
takiej…
Daję znać.
Myślę, że o wiele ciekawiej prezentowały by się te progresje, gdyby do
każdej znaleźć po kilka znanych utworów. Fajne pole do konkurowania wśród
forumowiczów.
Staram się analizować to co słyszę w utworach.
Zakwas nie bój się rozwinąć swojej myśli, z chęcią dowiem się dlaczego
tak sądzisz, nawet jeżeli chcesz zmieszać mnie z błotem 🙂
Edit:
Halabala – „kilka znanych utworów do progresjii” no to jest wyzwanie… Ja ze
swojej strony mogę zaoferować przykłady utworów które sam znam, nic ponad
to.
Lulu93 – błędy jakie popełniasz to przede wszystkim:
-zamykanie się tylko w progresjach właściwych dal moll
-ograniczanie się o akordów trójdźwiękowych
Weź sobie choćby progresję z Autumn Leaves – moll i z siódemkami,
zdecydowanie bardziej rozwinie Cię niż szukanie kolejnej progresji II V II V
IV I, z których w zasadzie każdy wariant może mieć miejsce przy dobrze
poprowadzonej linii melodycznej. Poza tym warto zapoznać się też z pojęciem
przewrotów akordów (odsyłam do google), bo to też ma wpływ na postrzeganie
progresji, które utożsamiłeś we wcześniejszej wypowiedzi z melodią – a to
błąd.
Umów się z kimś na parę lekcji, przez Internet szkoda klawiatury na
niektóre zagadnienia… 😉