Pentatonika cz2

W drugiej części artykułu poświęconej pentatonice analizujemy, jak skale pentatoniczne współgrają z akordami majorowymi i molowymi. Przyglądamy się zarówno pentatonice dur, jak i moll, podając przykłady ich zastosowania.

Witam

Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem
coś zle poprawcie mnie proszę

” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zarówno do
toniki, jak i do subdominanty.”

Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu
C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?

„Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech
akordów molowych (na II, III i VI stopniu)”

A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll
i G moll?

I ostatnia prośba

POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych
akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?

Z góry dzikuje i pozdrawiam:)

Czy czytałem ostatnio lekcję o pentatonice i nie jestem pewien, czy dobrze ją zrozumiałem?
Czy pentatonika C D E G A C pasuje do akordu C dur i F dur?
Czy pentatonika molowa C Eb F G Bb C pasuje do akordów molowych na II, III i VI stopniu?
Czy pentatonika molowa C moll będzie pasować do akordów D#moll, F moll i G moll?
Jakie są fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akordów, takich jak Cmoll, Cdur, C7 i Cmoll 7?
Jak powinienem zastosować pentatonikę w graniu na basie?
Jakie są inne sposoby na wykorzystanie pentatoniki w muzyce basowej?
Jakie są korzyści płynące z gry pentatoniką na basie?
Czy powinienem skupić się na nauce pentatoniki, a nie na innych skalach i akordach?
Jakie konsekwencje dla mojej gry może mieć brak zrozumienia pentatoniki na basie?

Podziel się swoją opinią
szymon15121998
szymon15121998
Artykuły: 1

11 komentarzy

  1. Uch, chyba przez Internet Ci tego nie wyklaruję, bo widzę, że się
    zapętliłeś…

    Podpowiem tylko, że pentatonika C-dur pod akord F-dur raczej średnio będzie
    pasowała, bo nie zawiera nawet dźwięku F w sobie. 😉

    Pograj sobie pod dane akordy skale i zobacz czy Ci pasują jeżeli nie jesteś
    pewien z teoretycznego punktu widzenia. Nie ufaj do końca teorii, użyj też
    czasem ucha! 🙂

  2. No i prawidłowo. O tym pisał Zakwas. Dla subdominanty będzie to pentatonika
    F dur.

  3. @szymon15121998: Witam
    Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem coś zle poprawcie mnie proszę
    ” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zarówno do toniki, jak i do subdominanty.”
    Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?
    „Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech akordów molowych (na II, III i VI stopniu)”
    A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll i G moll?

    Mógłbyś podać źródło strony? Może coś przekręciłeś? Bo po kilku
    minutach analizy to wychodzą z tego same bzdury, nawet jeśli przyjąć, że
    podane stopnie dotyczą skali pentatonicznej.

    Jeszcze kwestia pytania o pentatonikę molową: jeśli opierasz się w
    budowaniu tych akordów na stopniach skali molowej naturalnej, to II stopniem
    tej skali jest akord D moll, trzecim Es moll, a szóstym As moll. I nie ma w
    tej skali czegoś takiego jak Dis moll (D#moll), tylko Es moll, taka drobna
    kwestia enharmonii).

    @szymon15121998: I ostatnia prośba
    POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?
    Z góry dzikuje i pozdrawiam:)

    Cmoll – gamy molowe

    C7 – miksolidyjska

    EDIT:

    A temat nadaje się do działu o teorii

  4. Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E
    moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll
    pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A
    moll).

    Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E
    moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze
    zabrzmi to jak należy 🙂

    Duża część czarnych bluesmanów tak działa – jadą w jednej pentatonice
    cały kawałek. I źle nie jest 😀

  5. @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    No właśnie, a jak rozumiem, z tego co jest tu napisane przez kolegę wyżej,
    autor chciał wykorzystywać jedną pentatonikę C moll do wszystkich akordów.

  6. No i nie widzę problemu. Pentatonika A moll zawiera też E i D. Można więc
    jedną pentatoniką A moll obskoczyć progresję złożoną z mollowych A, D i
    E (czyli zwykły mollowy blues, choć często na dominantę daje się jednak
    akord E7 – bo ładniej dąży do rozwiązania – wtedy jednak nadal wszystko
    można ograć A moll). Można też na luzaka tą jedną pentatoniką obskoczyć
    bluesa A moll, D7, E7. Wszystko będzie ładnie pięknie, o ile umie się ową
    pentatonikę wykorzystać. Mi to nie wystarcza,bo nie jest to szczyt
    wyrafinowania, ale BB King, Albert Collins, czy John Lee Hooker grali tak całe
    życie i raczej trudno im zarzucić, że coś robią źle 😀

  7. @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze zabrzmi to jak należy 🙂

    Duża część czarnych bluesmanów tak działa – jadą w jednej pentatonice cały kawałek. I źle nie jest 😀

    może i ale nic z tego nie rozmumiem

    http://www.magazyngitarzysta.pl/warsztat/lekcje/6006-jazz-60-o-pentatonikach-sow-kilka.html
    oto link do strony

    Czyli bluesa mogę grać tylko A mollem Dopasowywojac dźwięki do akordow
    gitarzysty?

    np:

    G——————————————–

    D——————————————–

    A———————-5–5–5–5–7–7–7–7

    E—-5–5–5–5–5–8————————-

  8. Stary. Zabrałeś się za trudne warsztaty 🙂 Moje dotychczasowe wywody
    dotyczyły solówek w prostym bluesie z 3 akordów. W przypadku basu
    pentatonika może nie wystarczyć. Proste schematy basowe opierają się
    głównie na prymie, kwincie i septymie akordu. Tak więc dla Toniki w A moll
    można zagrać prosty schemat typu A A E E G G E E i potem to transponować do
    kolejnych akordów – dla Subdominanty D D A A C C A A i dla Dominanty E E H H D
    D H H. Jak widzisz spoza pentatoniki jest tutaj H. Na początek poćwicz takie
    schematy, które po prostu przesuwasz na gryfie zależnie od akordu (pod
    palcami ten sam układ cały czas, tylko grany w różnych miejscach).

  9. Znajdź sobie ogarniętego nauczyciela, na prawdę trudno zakumać niektóre
    rzeczy przez Internet. Jak jesteś z Łodzi to służę pomocą, jak nie – jest
    temat z ogłoszeniami nauczających i szukającymi pomocnej ręki. 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.