Solo, linia basu do akordow … hmm

Zastanawiasz się, jak grać solo basowe do akordów e-moll, a-moll, G-dur, i czy zmieniać skalę? A może interesuje cię, jak tworzyć podkład pod gitarę używając pentatonik? Ten artykuł pomoże rozwiązać twoje wątpliwości.

Witam !!!

Mam kilka pytan odnosnie teorii…

Uprzedzam ze szukalem nie tylko na tym forum odpowiedzi i nie znalazłem zadnej
, która by mi wytlumaczyla pytania…

1. Czy jeżeli chce napisac solo pod akordy e-moll, a- moll, G-dur grane przez
gitarę (tonacja e-moll jak widac:D) uzywam skali e eolskiej podczas calego solo
czy przy zmienie akordow muszę zmienic skale na a eolska i G jonska ?

2. Jeśli chce zrobić tylko podklad pod gitarę (powiedzmy takie same akordy) to
muszę uzywac pentatonik i zawsze na 1 uderzenie grac pryme tego akordy i
konczyc pryma lub septyma (gdzies tak slyszalem) ?

3.Jak grałem jakiś podklad mega improwizacji bez znania zadnych skal (tak dla
funu) to gubilem się jak robilem pull off wzgledem perkusji… Jak jest np 1 i
2 i 3 i 4 (liczenia) to na i na być pull off ?

4.Jeśli macie jakieś ciekawe patenty na ogrywanie akordu (nie wiem może jacys
wielcy basiści którzy ich uzywali ja nie znalazłem) to proszę o podanie…

Z góry dzięki i proszę o pomoc:D

Pozdrawiam

Czy muszę zmieniać skalę na a eolską i G jonską, gdy chcę napisać solo pod akordy e moll, a moll i G dur grane przez gitarę?
Czy muszę zawsze grać primę akordu i kończyć primą lub septymą, gdy chcę zrobić tylko podkład pod gitarę z takimi samymi akordami?
Jak powinienem grać pull off względem perkusji, gdy gram improwizację bez znajomości skal? Czy powinienem grać pull off na „i”?
Macie jakieś ciekawe patenty na ogrywanie akordów, które mogą mi pomóc? Czy wiecie o jakichś wielkich basistach, którzy ich używali?
Czym jest skala eolska? Czy powinienem jej używać podczas całego solo?
Czy istnieją jakieś szczególne techniki gry na basie, które mogą pomóc w ogrywaniu akordów?
Jakie są najlepsze sposoby na improwizację jako basista? Czy powinienem znać wiele skal?
Czy są jakieś specjalne techniki gry na basie, które pomogą mi w napisaniu solówki?
Jakie są najlepsze sposoby na naukę teorii muzycznej jako basista?
Czy powinienem zawsze grać pull off na „i”, gdy gram improwizację?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402

34 komentarze

  1. 1 – ciągle jedziesz dźwiękami z tonacji e-moll. Ale to nie znaczy musisz
    się sztywno trzymać odmiany eolskiej. Możesz korzystać z odmiany doryckiej
    albo harmonicznej, a jeżeli potrafisz, to nawet dźwięk obcy zabrzmi
    dobrze.

    2 – możesz tak grać, ale nie musisz. Najważniejsze, żeby dobrze brzmiało.
    Na przykład możesz zaraz przed pojawieniem się akordu zagrać dźwięk
    niższy o sekundę małą od jego prymy (dźwięk prowadzący) albo wyższy o
    sekundę wielką. Możliwości jest wiele.

  2. Ja wyznaję zasadę: jak brzmi dobrze, to co za różnica z jakiej jest skali?
    🙂

    Tak jak piszesz trzymanie się takich zasad jest często pomocne, ale nie
    powinieneś się ograniczać. Bez kombinowania do niczego nie dojdziesz.

  3. No wiem ale jak czasem chce coś dograc to takie cuda mi wychodza z mojej
    zeschizowanej (:)) glowy i w ogóle nie brzmi … A jakbym miał coś czym moglbym
    się „ograniczyc” byloby pomocne:D

  4. Nie ograniczaj się, to najgorsze co można zrobić. Jak chcesz poćwiczyć, to
    próbuj grać solo używając do E-moll eolskiej, do A-moll doryckiej a do
    G-dur jońskiej (czyli graj wszystko „z jednym #”, ale właśnie sens jest w
    tym, żeby stosować nie skale, a dźwięki. Tak jak napisał Mr.Bean – możesz
    też używać innych skal. Spróbuj solo oprzeć bardziej na trójdźwiękach,
    a nie na skalach.

  5. Jeśli mogę coś dodać, to niekoniecznie trzeba się trzymać nawet skal
    budowanych na akordach. Mamy przecież półtony poza skalą, które można
    wykorzystać. I to wcale niekoniecznie schodząc z A do G po drodze plumkając
    G#. Dawno (prawie 10 lat) nie miałem gryfu w rękach, więc nie pojadę z
    gotowcem. Fajnie takie rzeczy brzmią w podziałach triolowatych 😉

  6. Znasz teorie – wyśmienicie !

    ale nie zamykaj się tylko na niej, bo znajomość teorii samouka (mam to samo
    jak sądzę) jest taka wąska, że skupiając się tylko na niej się
    ograniczamy. Zwracaj na nią uwagę, nie dawaj tercji wielkiej jak masz akord
    molowy itd itp, ale najważniejsze jest to co zagrasz i usłyszysz – jeśli
    brzmi, to graj, jeśli nie – szukaj dalej. Tak dojdziesz do „swoich”
    rozwiązań – bezcenne przy improwizacjach, jam session, robieniu nowego
    materiału na szybko. Tutaj zamiast trzymać się kurczowo skali poleciałbym
    po składowych akordów (pryma tercja kwinta) do tego czasem jakiś dźwięk
    przejściowy na końcówkę taktu dawał i jest git.

  7. @Dante Morius: nie dawaj tercji wielkiej jak masz akord molowy

    A czemu? Jako półton do zejścia do molowej tercji – często idealny
    dźwięk. Nie ma się czego bać 🙂 Jako półton do dalszego skakania po i za
    skalą – jeszcze lepszy.

  8. Dex

    Super sprawa by to była. Ciężko w ogóle jest z teoria, fajnie by było jak
    by była jakaś książka, blog albo coś i tam zawarta cała teoria. A tak
    trzeba szukać wszędzie i wszystko jest w innym miejscu…

  9. Nie wiem czy ktoś się czuje na tyle kompetentny żeby to robić. Jednak jest
    to jakieś wyzwanie dla ewentualnego chętnego 🙂

  10. Kurde 2 lata gram a i tak nie wiem co to pryma, kwinta itd. Dla mnie byłoby to
    niezwykle pomocne i myślę, że dla innych również. Tercja wielka? Akord
    molowy? WTF ? 😀

  11. no dobra, to są podstawy, które może i byłbym w stanie wyłożyć zielonym
    ludizom, ale nie chce mi się. 😛

    Ktoś chętny? :>

  12. Mi przez to szukanie już się wszystko popierdzieliło 🙂 Major „tak” Major
    „srak” i bądź mądry – pisz wiersze. Myślę, że koleżeńska pomoc w
    postaci dobrego kompedium lub jak to kolega befunky robi szkółki na slap,
    byłaby o wiele bardziej przydatna niż ten cały bajzel w necie. Nawet ta
    szkółka mayonsa nie jest zbyt fajnie objaśniona.

  13. Myślę, że mógłbym spróbować coś takiego stworzyć. W sensie taki
    „podstawy podstaw”, naprawdę najpotrzebniejsze i proste rzeczy.

    ALE:

    najpierw trzeba by zrobić coś w rodzaju listy- co powinno być zawarte i w
    jakiej kolejności to umieścić.

    No i przydałby się ktoś, kto by mnie weryfikował 🙂

  14. Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter Wink

    leże 😀

    vicia, podałeś ciekawą rzecz, ale myślę, że osoba początkująca nic z
    tego nie zrozumie.

    Skale, gamy, tonacje powinno się uczyć raczej poprzez tłumaczenie ich
    budowy, a nie tabelkami 🙂 takie moje zdanie

  15. macius: żeby to wszystko porządnie ogarnąć i zrozumieć potrzeba by rok
    nauki, albo i dwa, a może jednak trzy… ;D

  16. To może kanał youtubowy? Pożyjemy zobaczymy. Chwała tym którym się chce
    uczyć innych ! 🙂

  17. Dobrym pomysłem była by specjalnie napisana platforma do tego celu, żeby
    umieszczać lekcje na własnych kanałach yt i dodawać je do bazy w
    odpowiednim dziale – można by wtedy zrobić również lekcje klangu, walkingu
    i tappingu w osobnych działach. Trochę na pewno było by roboty na początku,
    ale później wygoda użytkowania nieporównywalnie lepsza. Tylko czy
    basoofkowy serwer by wytrzymał napór tych wszystkich gitaruli co będą nasze
    lekcje wykorzystywać? ];->

  18. Co to znaczy modalna, harmoniczna, toniczna, dominantowa, półzmniejszona, i
    co to za cyferki tam sa… Co to w ogole jest ?? 🙁

  19. Super by było jak ktoś by chciał zrobić taki bajer… Wiele ludzi pewnie by
    z tego korzystało 😀

  20. Chyba na tym forum jeszcze nie było:

    skala durowa i jej skale modalne:

    ========================

    durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa

    dorycka (mollowa jazzowa – rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A
    H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie

    frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | molowa | mroczne
    brzmienie, dobra do metalu

    lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa
    skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion

    miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa

    molowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D |
    molowa

    lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona
    | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie

    skala harmoniczna molowa i jej skale modalne

    =================================

    harmoniczna molowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | molowa
    (włąściwie molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych –
    Xm(maj7)

    Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D
    |półzmniejszona

    Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A
    H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych
    durowych (wprowadza napięcie)

    Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | molowa, dobra do
    bluesa

    Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D
    | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie

    Lidyjska #9| 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa |
    charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza

    Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy, daje tą której
    używam) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)|
    zmniejszona

    Melodyczna molowa i jej skale modalne

    ============================

    molowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7
    | 2122221 | E F# G A H C# D# | molowa (molowa toniczna) | dobra do akordów
    molowych tonicznych – Xm(maj7)

    Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D |
    molowa

    Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# |
    durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza
    napięcie) zwykłe durowe

    Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G#
    A# H C# D | dominantowa

    Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D |
    dominantowa

    Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D |
    półzmniejszona

    Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 |
    1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie
    wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o
    (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7

    Skale bopowe (8-tonowe)

    ==================

    Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa

    Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# |
    dominantowa | uzywajac nieeksponować D#

    Bopowa molowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | molowa |
    dobra też do metalu

    Pentatoniki

    ========

    Pentatonika molowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | molowa

    Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa

    Pentatonika molowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | molowa

    Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie
    ma ściśle okreslonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa |
    dobra do bluesa

    Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa

    Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa

    Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/molowa

    Skale egzotyczne

    ============

    In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony
    akord frygijski

    Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# |
    molowa (molowa toniczna)

    Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A
    H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie

    Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5
    b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | molowa/dominantowa

    Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || molowa (molowa toniczna)

    Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo
    charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jeśli się ja gra nad
    akordem durowym

    Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa

    Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | molowa (molowa
    toniczna)

    Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | molowa | podstawowa pentatonika w
    koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej
    pentatoniki durowej)

    Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do
    znaczenia pentatonika w koma-gaku

    Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z
    koma-gaku

    Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D
    E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G
    zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej

    Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/molowa | bardzo
    nieokreślony charakter

    Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | molowa

    Skale symetryczne (nie piszę stopniami)

    =============================

    Pólton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D |
    zmniejszona/półzmniejszona/molowa/dominantowa

    Cały ton – półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/molowa
    toniczna | czasami nią ogrywa się akordy durowe

    Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami
    ogrywa się nią akordy zmniejszone

    Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona

    Pólton – półton – cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D |
    dominantowa/zwiększona

    Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter
    Wink

    Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć Wink )

    =============================

    Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | molowa

    Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D |
    molowa

    Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232
    | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa

    Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa |
    rzadko używana

    Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/molowa |
    bardzo specyficzne brzmienie

    Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | molowa
    (molowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie

    Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | molowa
    (molowa toniczna)

    Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D |
    dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę

    Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# |
    durowa/dominantowa

    Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#|
    durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali

    format dla skal:

    nazwa skala w formacie 1 2 3 … (nazwy stopni), skala w formacie 2,1….
    (odległości), skala w jednej tonacji dźwiękami (zwykle E, za wyjątkiem
    niektórych egzotycznych), zastosowanie (durowa/molowa/dominantowa itd), uwagi

  21. GruBass: Koszt takiego czegoś w profesjonalnej firmie nie powinien
    przekroczyć 1000zł, ale wierzę w basistów i to że znalazła by się ekipa,
    która by stworzyła coś takiego. Ostatnio ktoś w shoucie pisał, że na
    informatykę idzie, a nuż coś już umie?

    Kapuch89: Dokleiłem format skal.

  22. Vicia to pokaż mi książkę zawierająca cała basowa teorie za 100zł
    koniecznie po polsku… Tylko teoria bez rożnych ćwiczeń itp

  23. @GruBass: Vicia to pokaż mi książkę zawierająca cała basowa teorie za 100zł koniecznie po polsku… Tylko teoria bez rożnych ćwiczeń itp

    Cała teoria? Stary, Ty nie wiesz o co pytasz 😛 tego jest w cholere dużo i
    nie ma tak łatwo 😛

  24. No dlatego chciałbym zgromadzić jakąś tam cześć tej teorii w jednym
    miejscu żeby było łatwo i sprawnie 😀

  25. GruBass: Dlaczego ja? ;o Poza tym to nie ma teorii basowej i niebasowej, jest
    teoria muzyki.

    macius ma racje, `całej teorii` ludzie po akademiach nie znają.

  26. Proponuję zacząć od książki Podstawy harmonii funkcyjnej Jacka Targosza.
    Nie zrażajcie się rozpisem na czterogłosowy chór 😉

  27. witt – po mojemu świetny pomysł.

    Ktoś rzucił pytanie co powinien taki blog zawierać. Po mojemu na żywca
    myśląc:

    – dźwięki na gryfie

    – interwały

    – budowa akordów

    – pentatoniki durowa i molowa

    – skale modalne

    to kropla w morzu teorii, ale i tak potężny zastrzyk dla kogoś kto mówi
    „piąty próg na drugiej strunie”. Potem można pododawać np. blues 12taktowy,
    podczepić jakieś schematy ćwiczeń, podstawy walkingu… jeżeli ktoś
    mógłby mnie redagować z bredni jakie bym wypisywał (bez wrzasku tylko z
    korektą) to mógłbym spróbować się tego podjąć.

    Wszycho wyjaśnione na nuty+tabulatura, może nagrania przykładów, z
    metronomem.

    ps. faktycznie, do podejścia pod tercje małą można użyć dużej 😉

  28. ej, a może zróbmy to tak – założymy kanał youtube o nazwie np Basoofka
    albo podstawy basu i kilka osób mogłoby zamieszczać tam filmiki, te co się
    nieco bardziej znają, jak np zakwas czy macius czy kto jeszcze byłby
    chętny

    to ma same zalety bo:

    – po 1 nie będzie się męczyć z tym jedna osoba

    – powstanie fajna współpraca między basoofkowiczami

    – można będzie ułożyć plan i podzielić się konkretnymi filmikami do
    zrobienia

    – w końcu będzie coś od ludzi dla ludzi i po ludzku 😀

    – bo to jest super pomysł

    do dzieła! 🙂

    e: to może być pierwsza opensourceowa szkółka basowa!

  29. No właśnie się zgłaszam, jeno potrzebuję tolerancji na wiedzę samouka i
    jakąś jedną-dwie osoby które są obeznane i tylko by sprawdziły, czy
    bredni nie piszę, przed publikacją na blogu 😀

  30. lepsze byłoby video, może qbanez by coś nagrał, zakwas z jeden filmik
    szalejot też coś lololnik by też coś mógł dorzucić, ogólnie wszyscy
    którzy mają znośną kamerę i coś tam wiedzą i się nie wstydzą, potem
    można załóżmy popytać i zamieścić dany materiał, tak to widzę 🙂

  31. @GruBass: Vicia to pokaż mi książkę zawierająca cała basowa teorie za 100zł koniecznie po polsku… Tylko teoria bez rożnych ćwiczeń itp

    Wiem, że nie po polsku… Ale teoria bez ćwiczeń jest w tej książce (może
    komuś się kiedyś przyda): „The Melodic Bass Library. Scales & Modes for the
    bass gitarist” by Jimmy Haslip.

    Nawet jeśli ktoś słabo zna angielski, język nie powinien być dużą
    barierą. Można dzięki tej książce zrozumieć więcej o skalach zamiast
    wkuwać bezsensownie na pamięć.

Możliwość komentowania została wyłączona.