Moja kapela zacyzna koncertowanie i proszą nas o rider techniczny, a my
neiwiemy jak go zrobić. Jak patrze na inne raidery to co w jednym to co innego
może pomozecie ? Jest nas trójka Bas, perk, voc+git
Jak powinienem stworzyć rider techniczny, gdy moja kapela zaczyna koncertować?
Czy mógłby mi ktoś pomóc w przygotowaniu ridera technicznego na potrzeby koncertów mojego zespołu?
Co muszę wziąć pod uwagę przy tworzeniu ridera technicznego do naszych występów?
Jak mogę się nauczyć tworzyć rider techniczny dla mojej grupy muzycznej?
Czy są jakieś przykłady riderów technicznych dla zespołów basowych, perkusyjnych i wokalno-gitarowych?
Czy moglibyście polecić mi jakieś narzędzia lub programy przydatne do tworzenia riderów technicznych?
Jak stworzyć rider techniczny do koncertów mojego zespołu, skoro jesteśmy dopiero na początku kariery?
Czy istnieją standardowe wymagania dla riderów technicznych, które powinniśmy stosować?
Jakie informacje powinienem uwzględnić w naszym riderze technicznym, żeby koncerty były jak najlepsze?
Czy możecie mi doradzić, jak dostosować rider techniczny do rozmiaru i charakteru koncertu, który gramy?
nom piszesz najpierw jak i jakimi mikrofonami maja być naglosnione bebny gitara
bass i vokal np tomy shurami stopa dynacordem a werbel tonsilem (takie
przyklady podaje 😛 ) gitara czy ma być naglosniona mikrofonam czy przez
liniowe wyjscie i bass to samo, na vocal jaki mikrofon ma być czy shure sm58
czy inny ile ma być monitorow odsluchowych i o jakiej mocy, jakiej mocy maja
być przody np w lokalu o takiej mocy w plenerach o takiej zrobcie rys sceny i
jak się ustawiacie itp itd 🙂
______________________________________________________________________________
Basista Mental Slavery
To zależne od imprezy.
Ale najprostszy rider to taki, że piszecie co macie do nagłośnienia.
Czyli ile gitar, ile wokali i czy perka jest.
Przodami i odsłuchami z reguły zajmują się organizatory imprezy.
Chyba, ze jesteście wielkimi gwiazdami już i możecie sobie wołać
konkretnego sprzętu.
Borg ale wiesz lepiej nie wiedza co chopaki mniej więcej chca 🙂
______________________________________________________________________________
Basista Mental Slavery
pawel15
No tak, ale niech mierzą siły na zamiary, oraz zachowają odrobinę zdrowego
rozsądku.
Bo jak sobie zażyczą odsłuchów na “bóg jedyny wie czym” a będzie to mały
koncercik w jakimś klubiku, to ich do innego klubu nie zaproszą bo stwierdzą
że nie stać ich na “gwiazdki”.
Dlatego polecam się zorientować najpierw jak duża to impreza, oraz zaufać
organizatorom i akustykom.
Bo jeśli akustyk będzie dobry, to i nagłośnienie koncertu będzie dobre i
dobrze zorganizowane.
Skromnością i pokora można o wiele więcej zdziałać.
Przynajmniej mi się udaje 😛
hmm… może Lodzio by powiedział co w takim czymś powinno się zawierać??
wkońcu jest “panem nagłośnieniowcem”… 😛 przydałoby się coś takiego w
czytelni może nawet??
o tak propo to pytaj się lodzia on wie najlepiej jak się robi ridera
technicznego wkoncu naglasnia kapele ;p
______________________________________________________________________________
Basista Mental Slavery
np coś takiego
channel_________________instrument_____________________input
01______________________bass drum_______________________mic
02______________________snare drum______________________mic
03______________________overhead left___________________mic (condenser)
04______________________overhead right__________________mic (condenser)
05______________________tom_____________________________mic
06______________________flor tom________________________mic
07______________________bass amp._______________________XLR
08______________________electric piano__________________DI box
09______________________electric piano__________________DI box
10______________________synthesizer_____________________DI box
11______________________synthesizer_____________________DI box
12______________________guitar amp._____________________mic
13______________________clarinets_______________________mic (condenser)
14______________________clarinets_______________________mic (condenser)
15______________________voc_____________________________mic
4 monitors
minimum 2 monitor lines
…….
może też zawierać schemat rozstawienia na scenie w postaci rysunku
(w praktyce na razie wszyscy proszą o rider i mają go w d*pie)
Rider mojej kapeli zawiera proste informacje typu “co gdzie stoi i ile tego
jest”. Plus minimalne preferencje co do nagłośnienia (czyli np. mikrofon na
piec gitarowy czy DIbox do basu). To wszystko zapisane w formacie PDF, żeby
ładnie wyglądało.
Borg ma rację, trzeba mierzyć siły na zamiary. Nie w każdym klubie jest
najwyższej jakości sprzęt. Zawsze mnie skręca jak widzę rider kapeli
równie amatorskiej co moja, która wypisuje nie wiadomo jakie mikrofony, a w
co drugim wersie ridera widnieje wytłuszczone “TYLKO NIE
BEHRINGER!” czy coś w ten deseń.
ja właśnie grałem u lodzia pierwszy koncert z obecnym zespolem i poprosił o
rider, to napisałem sam tyle o ile:
Gitara rytmiczna + wokal główny
Gitara prowadząca,
Bas + wokal
Perkusja + wokal
Bębny:
Centrala,
Werbel,
Tom,
Kocioł,
Talerze:
Hi-hat,
Crash,
Splash,
China,
Crash.
Lodzio nic a nic nie narzekał. Wydaje mi się, że taki jest ok.. Zawsze on
lepszy niż olanie tematu (co właśnie zrobiło 3 zespoły i lodzio się
wnerwił 🙂 ).
Patrzac na posty poprzedników myślę, że sobie poradzisz Michalbasie. I
również wg mnie Borg ma rację.
Mogę Ci pokazać jak nie robić póki naprawdę nie będziesz czegoś
znaczył.
Dostałem to od zespołu który co prawda wydał płytę itd. itp., ale wielce
znani jakoś nie są 🙂
Ubaw w knajpie był przez miesiąc prawie 😀
http://www.images49.fotosik.pl/90/a3124dd2ecba9b3e.jpghttp://www.images37.fotosik.pl/86/c42a39d2466d0519.jpghttp://www.images44.fotosik.pl/90/405b1ec9a4d89e53.jpgMam nadzieję że zakryłem wszystkie dane 🙂
Giga ROTFL. A ja bym wolał, żebyś nie zakrywał. W końcu rider to nic
tajnego
No niby tak – Samokhin Band. Fajna muza w gruncie rzeczy i zagrana zawodowo
przez dobrych instrumentalistów, ale ich akustyk to z wymaganiami przegiął
😉
A ROTFL, to by był jakbym Ci napisał co dostali, ale mi się nie chce
Napisz napisz, grali u nas w Kaliszu, ZAPEWNIAM Cię, ze nie dostali nawet
1/100 tego, co w tym debilnym riderze.
Moja kapela też ma rider trochę “na wyrost” … ale bez przesady
http://www.theremoval1.110mb.com/gfx/stuf/rider.doc
Wystarczy, że mieli dwa odsłuchy na jednym torze 😉 A do stopy SM57 co
najwyżej- jedyne co się zgadzało z ridera to to że mogli wykorzystać te
mikrofony, bo akurat mamy takie 😉
No i osiem wejść w mikserze, żadnego bekstejdżu, z jakąśtam ilością
krzeseł, scena 5×3
Aha, wodę im daliśmy
Może ja za bardzo wierzę w ludzi, ale mam wrażenie że oni to dla jaj
napisali, zdając sobie sprawę z tego, że nigdy nikt im takich warunków nie
zapewni (w każdym bądź razie nie w Polsce), i że i tak z reguły gra się
na tym co akurat klub ma pod ręką 🙂 .
Nie sądzę, wygląda jakby to jednak było pisane nibypro, ze śmiertelną
powagą 🙂
Jako realizator dźwięku radzę: rider pisz jak najdokładniej i bądź
elastyczny (staraj się nawiązać kontakt z osoba odpowedzialną za sprawy
techniczne przed imprezą i ustal co jest Ci naprawdę potrzebne w danym
miejscu). co do ridera wyżej – uważam, że jest całkowicie profesjonalny i w
moich skromnych progach w 100% do zrealizowania, a nie pracuję w instytucji
posiadającej ogormny budżet (na marginesie dziś miałem okazję korzystać
grzecznościowo ze studia Teatru Wielkiego i widziałem co może wyniknąć z
ogromnego zaplecza finansowego i dobrego pomysłu…zapiera dech).
pozdrawiam i trzymam kciuki
może i napisali dla jaj, ale rider techniczny to nie miejsce na zarty :p
Rider wyżej jest 100% profi widać że akustyk nie jest idiota i zna się na
rzeczy. Wymagania spokojnie do zrealizowania przez większość profesjonalnych
firm nagłośnieniowych w tym kraju. Kontakt telefoniczny i elastyczność
przed koncertem zwykle załatwia wiekszość niedomówień i stresów jak
kolega zauważył.
Gorzej miałem w Indiach jak nagłaśniałem koncerty Krzesimira Dębskiego
(Kwartet smyczkowy, fortepian, flet saxofon, gitara el, 2x skrzypce
elektryczne, bas, bęben i 5 wokali) z kilkustonnicowego rideru + backline
dostawałem 20% sprzętu (pięć razy gorszej jakości) i paru kompletnie
niekumatych słabo mówiacych po angielsku technicznych a tu na widowni
Państwo z ministerstwa, Państwo z ambasady… i radź sobie człowieku. Gdyby
nie bardzo wysoki poziom i duże doświadczenie muzyków przywykłych do
ekstremalnych warunków pracy to bym chyba na zawał zszedł…
Z riderami to jest tak: piszesz je na wyrost żeby dostać te 10% bo jak
napiszesz normalnie to w ogóle cię zleją i rzeczywiście dostaniesz mikser
10 kanałów przody ze spalonymi gwizdkami a o monitorach nawet nie śnij – 5
minut po twoim koncercie to już jest dyskoteka i lepiej żeby cię już nie
było w klubie 😉 … Miałem okazję pograć kilka tras po matuszce Rasiji
dziki kraj ;-). W Polsce jest naprawdę spoko jeśli chodzi o graty wiele się
zmieniło i niewielki klub dysponuje niezbędnym minimum żeby można było
dać normalny koncert. Co do riderów najlepiej żeby techniczne sprawy opisał
jakiś zaprzyjaźniony akustyk – jeśli zna zespół dobrze będzie wiedział
czego Wam potrzeba – od odsłuchów na scenie po peryferia przy konsolecie.
Żadna tajemnica 😉 – podpinam link do ridera mojej kapeli bez wodotrysków
krótko i na temat.
rootwater_raider_2009.rar (www.sendspace.pl/file/PmmcDaID/)
Co więcej, skromność bezwzględnie popłaca w 200%. Bycie miłym
komunikatywnym i układnym też, ale to jest Wasz koncert i ludzie (jeśli
przyszli) 😉 przyszli na Was a nie na naburmuszonego pana kutastyka czy
technicznego więc trzeba się nauczyć również asertywności. Z własnego
doświadczenia wiem że jeśli ludzie wyczują że mogą wejść Wam na głowę
z pewnością to zrobią. Wiele razy widziałem młode kapele kszątające się
po scenie ze spalonym head’em lub próbujący podpiąć D-box pod klawisz
etc… podczas gdy panowie techniczni z fajkiem na zapleczu czekają na
gwiazdę wieczoru. Oczywiście nie generalizuje bo są firmy które świadczą
usługi na bardzo wysokim poziomie ale trafiają się czasem durnie którzy
samą swoją postawą „jestem tu za karę” lub „co ty smarkaczu wiesz”
potrafią popsuć cały występ.
Obadaj strukturę tego ridera wywal to co Wam nie jest potrzebne uaktualnij
dane i masz gotowy rider. Oczywiście nie wiem na jakim jesteście etapie
grania więc jeżeli dopiero stawiacie pierwsze kroki kilka podanych tu
informacji może być troszkę na wyrost i może Was narazić na szyderstwo ze
strony tych „profesjonalnych wyjadaczy”. Wszystko z głową, mierzcie
zamiary na siły i pomału dążcie do celu 😉
pozdrawiam
Henio… to Ty grasz w Rootwater…? *o*
Miszczu!!!:D
ostatnio miałem założyć ten temat, ale zapomniałem :]
dzięki za przydatne info 🙂
_______________________________________________
http://www.myspace.com/warbell
😉
Może ja też się wypowiem.
Rider to jest podstawa jeśli chcesz zagrać koncert gdziekolwiek.
Nikt nie jest medium i nie może się domyślić jakie masz instrumenty w
kapeli.
Nawet tak oczywista sprawa jak perkusja nie jest wcale oczywista bo niby każdy
ją ma i każdy ma stopę, werbel, trzy tomy, hi hat i blachy.
A jednak…
Mogą być cztery albo i pięć tomów. Dwie centrale nagłaśniane przez
trigger i mikrofony, dwa werble ( nagłaśniane od góry i od dołu ) oraz
milion blach dookoła perkusisty. I jeszcze konga do tego i jeszcze może jakiś
pad 🙂
Każdy zespół chce być traktowany poważnie, ale też powinien się tak
zachowywać.
Co do treści ridera:
wstęp:
Normalnie nie ma sensu tego pisać, ale w naszych realiach prawie każdy pisze
na dzień dobry, że graty mają być firmowe, konsoleta z działającymi
tłumikami i takie tam bzdety. że system musi zapewniać równe pokrycie
dźwiękiem na danym obszarze ble ble ble monitory takie i takie tyle i tyle
itd.
Koleja sprawa to input lista.
Tutaj piszemy tabelkę w której jest napisane:
numer kanału instrument mikrofon ewentualne zasilanie phantom ewentualnie
rodzaj statywu.
Później jeszcze rysujemy stage plan
Na rysunku znajduje się rozmieszczenie instrumentów na scenie.
Gdzie stoi perkusja, piec basowy, gitarowy, lira korbowa itd….
Dodatkowo zaznaczamy kto śpiewa, gdzie potrzebujecie gniazdka z prądem i
takie tam bajery.
Jeśli zespół chce być profesjonalny i ma sponsora który nie ma co z kasą
robić to dodatkowo możecie mieć rider oświetleniowy w którym piszecie
jakie lampki gdzie maja stać i na kogo świecić jakim kolorem i takie
tam.
A jak kapelka rideru nie ma, a zaczyna marudzić przy wchodzeniu na scenę z
gratami to się wtedy atmosfera zagęszcza, akustyk się w*rwia, zespółsię
w*rwia i wszystko jest do d*py…
🙂
Jak ktoś chce żeby mu pomóc z pisaniem ridera to zapraszam na mejla:
[email protected]
Witam wszystkich ( dawno mnie tu nie było to się witam :)).
Cieszę się, że tak dużo kapel prosi o napisanie ridera technicznego (
dzięki temu wszystkim będzie żyło się lepiej ).
Odkopuję więc temat bo niektórzy mogą mieć kłopot z dokopaniem się do
tego tematu.
Ridery oczywiście dalej mogę pisać i jeśli ktoś jest zainteresowany to
proszę o kontakt:
[email protected]
Hehe znam taki zespół XXXXXXX którzy wg ridera w małym klubie wymagają
2x3kw na stronę i 6 odsłuchów a basista gra na LDMie i pół roku temu nie
potrafili się nastroić. Do tego graja PUNK na 3 akordy.Udało im się zagrać
trasę z Kultem i mają IDENTYCZNY rider:D
Rider jest bardzo istotną sprawą bo inaczej firma nie wie jaki sprzęt jest
potrzebny. A jeśli chodzi o ridery na wyrost pisane z dużą przesadą to one
są eliminowane bardzo szybko. Sprawa jest prosta. Jeśli gra taka kapela jak
napisałeś to przysyła rider do organizatora, organizator ten rider przesyła
do firmy nagłośnieniowej i ona na podstawie tego ridera robi wycenę usługi.
Jeśli ma przyjechać zespół którego nikt nie zna a mają wymagania
gigantyczne to albo koncert się nie odbędzie albo kapela zmniejszy wymagania,
bo nikt nie zapłaci za wynajem sprzętu np. 2 czy 3 tysięcy jeśli ma
przyjechać jakaś kapela co dopiero nos z garażu wystawili.
Temat w górę 🙂
Ridery dalej pomagam pisać. Co prawda czasu coraz mniej ale w miarę
możliwości pomagam więc zapraszam.
A żeby usprawnić sprawę zapytań o ridery to poprosiłbym o przysyłanie
następujących informacji:
Nazwa zespołu
Numer telefonu imię i nazwisko osoby kontaktowej w sprawach technicznych w
kapeli
Ilość osób w zespole
Kto na czym gra ( imiona nie potrzebne tylko np basista gitarzysta itd )
Co się składa na perkusję ( np. stopa, werbel, hihat, tom1, tom2, tom3,
blachy )
Kto gdzie na scenie stoi
Czy bas jest podłączany przez gniazdo XLR czy przez d-box
Ile jest wokali w zespole
Kto i ile i gdzie potrzebuje gniazdek elektrycznych
Przydają się też informacje ( dla mnie w celu odpowiedniej treści ridera )
na temat rodzaju muzyki jaką zespół gra i czy jest już jakoś znany czy nie
bardzo ( kwestia rozbudowania ridera )
Ridery oczywiście piszę bezpłatnie, jedyne co robię to do napisanego przeze
mnie ridera dopisuję na końcu informację że w razie problemów z
dostarczeniem nagłośnienia można skorzystać z usług mojej firmy 🙂
w razie pytań:
[email protected]
lodzio temat dalej aktualny ?? albo czy może mi ktoś
podesłać raider swojego zespołu , średnio znanego z metalowych /deathowych
klimatów ??
z góry dzięki