Lewa ręka

W artykule poruszam kilka istotnych pytań dotyczących ułożenia lewej ręki na gryfie basu. Odpowiadam na wątpliwości związane z pozycją kciuka, dotykaniem strun niższych oraz kształtem palców podczas gry.

Mam kilka pytan co do ‘poruszania’ się po gryfie lewa reka:

Z tego co przeczytalem to poleca się granie na basie z kciukiem opartym w
‘pionowej’ połowie gryfu (nie potrafie tego lepiej okreslic) i grac tak aby
kciuk znajdowal się napreciwko palca srodkowego kiedy reka jest oparta na
gryfie. tak wiec zastanawiam się czy powinienem starac się za wszelka cenę grac
tak aby palec srodkowy znajdowal się na przeciwko srodkowego, czy nie
koniecznie i może mi się zdarzc tak ze kciuk jest na wysokosci np. palca
serdecznego?

Drugie pytanie, to czy duzym bledem jest jeśli gram strune E, i zdaza mi się ze
palce srodkowy,wskazujacy i serdeczny dotykaja czasem strun polozonych nizej na
gryfie, poniewaz kiedy staram się grac tak aby nie dotykaly, to łokieć lewej
reki zbliza mi się do brzucha i przy graniu na progach blizej korpusu),
przeszkadza mi ona i nie mam mozliwosci dokladnie grac?

Trzecie pytanko, to znowu, czy duzym bledem jest jeśli kiedy gram to palce nie
zawsze sa proste tylko czasem wykrzywione na ukos w kierunku korpusu przy
naciskaniu progow?

Czy powinienem grać na basie z kciukiem opartym w pionowej połowie gryfu i zawsze starać się, aby kciuk był w linii z palcem środkowym?
Czy dotykanie strun niżej na gryfie palcami srodkowym, wskazującym i serdecznym podczas gry struny E jest błędem, czy nie?
Czy niewłaściwe jest naciskanie progów palcami wygiętymi na bok?
Czy powinienem starać się utrzymać rękę jak najniżej na gryfie?
Czy powinienem zmieniać pozycje ręki podczas gry wysoko na gryfie?
Czy powinienem opierać lewe przedramię na korpusie basu podczas gry?
Czy powinienem ulepszyć swoją technikę, aby nie dotykać strun niżej na gryfie podczas gry struny E?
Czy powinienem stosować różne techniki przy naciskaniu progów na gryfie?
Czy powinienem używać innej ręki do gry niż lewa ręka?
Czy mogę grać na basie bez naciskania palcami na progi?

Podziel się swoją opinią

23 komentarze

  1. Graj jak Ci wygodnie i tak, żebyś mógł zagrać to co chcesz, bo inaczej nie
    będziesz miał przyjemności z grania. Wszystkie reguły ustalone przez Nie
    Wiem Kogo są moim zdaniem sztuczne, da się grać równie dobrze bez nich.

  2. A masz może jakiś sposob ulozenia reki lewej tak żeby nie “dochodzila” do
    brucha, poniewaz jeśli probuje grac w takiej pozycji to muszę presunac kciuk
    prawie na sam dol tylnej czesci gryfu

  3. No generalnie warto uczyć się gry trzymając kciuk równolegle do progów i
    naprzeciw palca środkowego, ale taka sytuacja jaką opisałeś (delikatne
    przesunięcie kciuka w prawo czy lewo) to nie jest żaden błąd, z którego
    można by robić halo. Ważne, żeby nie spinać dłoni i mieć ją
    rozluźnioną, coby nie bolało. A jak boli, to trzeba przerwać i zrewidować
    swoją technikę.

    Dotykanie strun położonych niżej jest wręcz wskazane, żeby przypadkiem nie
    wzbudzały się do wibracji, bo to tylko przeszkadza. Oczywiście nie warto ich
    też “przypadkiem” przyciskać, bo to też powoduje, że grają 😉

    Generalnie to trudno utrzymać palce ciągle prostopadle do gryfu, więc
    zbytnio się tym nie przejmuj. A jeśli to odchylenie wydaje Ci się zbyt
    duże, to zawieś wyżej bas.

    Moim zdaniem należy naucz się tej książkowej techniki, żeby później, po
    sensownym opanowaniu kwestii luźnego grania, potrafić wytknąć jej
    niedoskonałości względem własnych możliwości i znaleźć najlepsze dla
    siebie ułożenie rąk i sposób wydobywania dźwięków.

  4. Dzieki!

    Mam jeszcze jedno pytanko, poniewaz gram sobie dajmy nato kawalek smells like
    teen spirit i tam jest takie coś:

    ————————-

    ————————-

    ————————-

    1-1-1-1-6-6-6-6-4-4-4-4-9-9-9-8

    No i gram tak:

    na 1szym progu trzymam palcem wskazujacym, pozniej przesuwam palce w dol gryfu
    i 6ty prog gram malym palcem(ew. serdecznym) pozniej 4ty prog gram w tym samym
    ustawieniu reki co na 6tym, ale gram srodkowym, ale kiedy przesuwam reke aby
    zagrac na 9 i 8 progu to 9ty prog gram srodkowym a 8 wskazujacym.

    Czy to jest blad?

    I czy ogolnie bledem jest ze czasem jak przesuwam reke po progach na 1-2
    dźwięki to gram wszystkie dźwięki wskazujacym palcem?

    np jak gram:

    ———–5-4

    3-5-7-8-5-7—

    To 3ci prog gram wskazujacym, 5 wskazujacym, 7 wskazujacym, 8 srodkowym, potem
    przesuwam znowu reke i gram 5ty prog srodkowym, 7 malym, 5 srodkowym i 4
    wskazujacym. Czy jest to blad takie “poruszanie” się jedynie wskazujacym
    palcem?

  5. nic nie rozumiem z twojego opisu. Mogę ci tylko poradzić żebyś używał
    wszystkich strun bo po to one są.

  6. slts graj:

    ——————————–

    ——————————–

    ——–1-1-1-1———4-4-4-3-

    1-1-1-1———4-4-4-4———

    ~~~~~~

    Ćpam kokainę, upijam się do upadłego, wypalam 2 paczki fajek na raz, mam
    tatuaże wszędzie, gdzie się tylko da, nie wiadomo po co, robie nieprzyzwoite
    rzeczy z przypadkowymi osobami, mam pieniądze nie wiadomo skąd…

  7. @MPB: nic nie rozumiem z twojego opisu. Mogę ci tylko poradzić żebyś używał wszystkich strun bo po to one są.

    Od tego one są, od tego są one, od tego są.

    Nawet on to wie, że taby ssą.

  8. Graj jak ci wygodnie i żeby wszystkie dźwięki brzmiały jak należy.

    *****************************************

    ::Peavey Axcelerator 5(na sprzedaż), Hartke 2115 combo::

    Podgatunek basisty?? Gitarzysta 😀

  9. @MPB: nic nie rozumiem z twojego opisu. Mogę ci tylko poradzić żebyś używał wszystkich strun bo po to one są.

    Chodzi mi mniej więcej o to czy dajmy nawet taki przyklad Smells like teen
    spirit (wedlug mojego taba)

    ——————————-

    ——————————-

    ——————————-

    1-1-1-1-6-6-6-6-4-4-4-4-9-9-9-8

    To gram tak: 1-1-1-1 na gryfie trzymam wskazujacym, 6-6-6-6 przesuwam reke i
    gram srodkowym (lub wskazujacym) 4-4-4-4 znowu przesuwam reke i gram srodkowym
    albo wskazujacym i 9-9-9-8 gram srodkowym i to 8 gram wskazujacym

    Chodzi mi o to ze: 4-4-4-4-6-6-6-6 można zagrac 4-4-4-4 wskazujacym a 6-6-6-6
    malym, a ja wole 4-4-4-4 wskazujacym/srodkowym, przesunac reke i znowu grac
    6-6-6-6 wskazujacym lub srodkowym). Czy jest to bledem i czy lepiej się tego
    odzwyaczaic?

  10. Ja sądzę, że najlepiej grać uzywając wszystkich palców i jak najmniej
    ruszając łapą po gryfie. Tak jest ekonomiczniej i taki nawyk znacznie
    pomaga, jak chcesz zagrać coś szybszego/bardziej skomplikowanego.

  11. @Gruby666: jak gram:
    ———–5-4
    3-5-7-8-5-7—

    To 3ci prog gram wskazujacym, 5 wskazujacym, 7 wskazujacym, 8 srodkowym, potem przesuwam znowu reke i gram 5ty prog srodkowym, 7 malym, 5 srodkowym i 4 wskazujacym. Czy jest to blad takie “poruszanie” się jedynie wskazujacym palcem?

    Raczej nie powinno się więcej niż 2 razy grać tym samym palcem przy zmianie
    pozycji (tak jak to opisałeś). Lepiej jest zagrać 3. próg palcem
    wskazującym, następnie bez zmiany pozycji zagrać 5. próg serdecznym lub
    małym, a dalej może być tak jak napisałeś, chociaż według mnie wygodniej
    byłoby zagrać 7. próg serdecznym, 8. małym, 5. środkowym i dalej bez
    zmian.

  12. @Gruby666:

    @MPB: nic nie rozumiem z twojego opisu. Mogę ci tylko poradzić żebyś używał wszystkich strun bo po to one są.

    Chodzi mi mniej więcej o to czy dajmy nawet taki przyklad Smells like teen spirit (wedlug mojego taba)
    ——————————-
    ——————————-
    ——————————-
    1-1-1-1-6-6-6-6-4-4-4-4-9-9-9-8

    To gram tak: 1-1-1-1 na gryfie trzymam wskazujacym, 6-6-6-6 przesuwam reke i gram srodkowym (lub wskazujacym) 4-4-4-4 znowu przesuwam reke i gram srodkowym albo wskazujacym i 9-9-9-8 gram srodkowym i to 8 gram wskazujacym

    Chodzi mi o to ze: 4-4-4-4-6-6-6-6 można zagrac 4-4-4-4 wskazujacym a 6-6-6-6 malym, a ja wole 4-4-4-4 wskazujacym/srodkowym, przesunac reke i znowu grac 6-6-6-6 wskazujacym lub srodkowym). Czy jest to bledem i czy lepiej się tego odzwyaczaic?

    jeżeli wszytko jest zagrane rowno z dobra artykulacja i ci wygodnie to mozesz
    nawet fiutem to grac(jeżeli ci wygodnie)

    sex alkohol and metal

  13. “Ksiązkowe” rady są dobre, ale wg mnie z czasem u kazdego technika trzymania
    reki na gryfie ewoluuje na swój sposob, i po jakimś czasie nie da się mieć
    ułozonej ręki zle. Gdyby mnie zobaczył jakiś pro, co to nie naczytał się
    w ksiązkach pewno by mnie zbeształ widząc jak czasami otulam całą ręka
    gryf.

  14. Jeszcze mam taki jeden problem, trzymam palec mniej więcej w polowie gryfu, ale
    jeśli gram coś dluzej w jednej pozycji kciuka, zaczyna mnie on strasznie bolec,
    można coś z tym zrobić?

  15. Można. Należy grać delikatniej, bo grając prawą ręką mocno,
    automatycznie lewa się spina. Możesz też spróbować poszukać lepszej
    wysokości zawieszenia. Poza tym standard: Lewa ręka luźno. Wytrzymałość
    się wyrobi z czasem.

  16. A mam takie pytanko, poniewaz kiedy gram na siedzaco (i czasem na stojaco) to
    kiedy gram niektore rzeczy lewa reka zdaza się ze dotykam ciała (dokładniej
    brucha :)), szczegolnie grajac takie rzeczy jak:

    ————-9—

    ——9—7——

    —7—-5——–

    -5—————

    I chodzi mi o to czy jest to błąd, jeśli tak to jak to wyeliminowac?

    Drugie moje pytanie to czy grajac takie rzeczy jak np.

    -1-3-5————————-

    ——-1-3-5——————-

    ————-1-3-5————-

    ——————-1-3-5——-

    W “poleceniu” do cwiczenia jest napisane żeby nie uzywac palca serdecznego, ok
    nie uzywam palca serdecznego, ale jeśli probuje to zagrac bez zadnego ruszania
    lewą ręka, muszę bardzo wygiac ja do przodu, ale jeśli gram to nie ruszajac
    kciuka, ale ruszajac trochę dlonia nie mam zadnych problemow. CHodzi mi glownie
    o to w jaki sposob powinno grac się takie rzeczy?

  17. Odnośnie pierwszego, ja jak to gram raczej nie dotykam łokciem ciała, ale to
    też po części kwestia wysokości ustawienia basu.

    A odnośnie drugiego to graj jak Ci wygodnie, ale staraj się wykonywać jak
    najmniejszy ruch lewą ręką (jeśli jest konieczny). Graj na luzie, nic na
    siłę i trochę zdrowego rozsądku też się przyda.

  18. Pierwsze kurde naucz się dźwięków na gryfie ułatwi ci to sprawe. I tedy uzywaj
    takich dźwięków , które sa najblizej siebie i takich palcy , które maja najkrótsza
    droge do tych dźwięków.

  19. MichiMD – to raczej jest cwiczenie na rozstaw paluchow

    dlatego tez jest napisane żeby nie uzywac palca serdecznego – żeby cwiczyc
    maly.

  20. MichMD – pierwsze się kurde naucz czytac to zobaczysz ze chodzi o cwiczenie na
    rozstaw paluchow

    A co do tego pierwszego pytania, to zgadzam się ze jak wyzaej zawiesze gitarę
    to nie mam z tym problemow, ale czy to jest blad grajac tak jak napisalem?

  21. Czasem lepiej nieco opuścić ręke, niż forsować nadgarstek.

    Chodzi o to, że czasem trudno jest się dostać do niższych strun czy
    coś.

    Wtedy, zdaje mi się, można nieco ręką ruszać. Ważne, żeby był

    LUZ LUZ LUZ

    (a przynajmniej ja tak robię)

  22. widzę, że nie tylko ja mam problem z lewą łapą mnie się ona trochę
    męczy,(gram na basie od 2 miesięcy) ale dopiero tak po około 40 miniutach
    grania kawałka tego typu

    ————4——-1——

    ————–0-22—-33—

    —2-2-2-2—————–

    —————————

    używam tego na rozgrzewkę, bo fajnie rozgrzewa palce (przynajmniej moje) non
    stop praktyka i będzie dobrze. Miesiąc temu nie zagrałem tego, bo miałem
    kurczliwośc palców, a dzisiaj idzie jak po maśle. Technikę nawiasem
    mówiąc podpatruję na koncertach lub na youtube jakieś kawałki live
    oglądam, bo nie mam nikogo kto mógłby pokazać, a pisane porady trudno mi
    wtłaczać w życie.

    PS. mój błąd polegał na tym, że grałem bez pieca, nie słyszałem zbyt
    dobrze i napierniczałem mocno w struny i trzeba było mocno dociskać struny,
    teraz mam piec i delikatna praca po gryfie wydobywa ładne dźwięki.

Możliwość komentowania została wyłączona.