Artykuł eksploruje nostalgiczną wartość oraz praktyczne znaczenie posiadania sprzętów muzycznych z czasów PRLu, NRD. Zawiera osobiste doświadczenia autora związane z używaniem tych urządzeń oraz zaprasza do dyskusji na temat ich obecnej wartości.
Odwiedzając pewne miejsce, natrafiłem na stary bas, który najprawdopodobniej jest modelem Samba, ale z uszkodzonym oznaczeniem. Gitarę tę znalazłem wiszącą na ścianie, ale niestety jej właściciel nie był zainteresowany jej sprzedażą.
Opisuję mój bas Defil Mambo z 1972 roku, który przetrwał dekady i mimo swojego wieku, wciąż brzmi świetnie. Zmieniony pickup na Humbuckera Merlina dodaje mu świeżego brzmienia, chociaż instrument ma swoje uroki i wady.
Mirosław Szeffer, muzyk starszego pokolenia, dzieli się swoimi wspomnieniami o życiu w Polsce Ludowej. Porównuje różne aspekty życia społecznego, kulturowego i gospodarczego z obecnymi czasami.
Autor wyraża tęsknotę za wpisami basistek na swoim blogu, wspominając o wpływie ich obecności oraz rozmyśla nad możliwymi przyczynami ich nieobecności, doszukując się winy po swojej stronie. Zastanawia się, czy zbliżające się wakacje przyniosą zmianę.
Tekst opowiada o nostalgicznym powrocie do czasów służby wojskowej autora, spędzonych w Orkiestrze Garnizonowej. Zawiera opis codzienności wojskowej orkiestry oraz wspomnienia związane z kolekcją fotografii, które dokumentują życie muzyczne w późnym PRL-u.
Waldemar, basista z 30-letnim doświadczeniem, opowiada o swojej muzycznej drodze i pasji do gry na basie. Podkreśla zmiany na scenie muzycznej, zwłaszcza wzrost liczby kobiet basistek.
Historia muzyczna w Polsce w okresie PRL była pełna wyzwań. Brak dostępu do materiałów i podręczników do nauki gry na instrumentach sprawiał, że muzycy musieli radzić sobie w różnorodny sposób, by rozwijać swoje pasje.
Artykuł opisuje zaskakująco głębokie związki jazzu z politycznymi organizacjami w PRL. Przedstawia też anegdoty związanego z jazzem Zbigniewa Namysłowskiego oraz barwną historię kontraktu z Japończykami.
Tekst opowiada o systemie weryfikacji muzycznej w Polsce w czasach PRL, kiedy to, aby móc wykonywać zawód muzyka za pieniądze, potrzebna była specjalna kwalifikacja. System ten obejmował egzaminy przed państwową komisją i był podzielony na różne kategorie, zależne od umiejętności i doświadczenia muzyków.