Tag: Jesion

Jesion jest gatunkiem drewna często niedocenianym w lutnictwie, jednak jego cechy takie jak twardość i elastyczność sprawiają, że doskonale nadaje się na korpus gitary. Gatunek ten jest twardszy od dębu i oferuje różnorodność brzmień, zależnie od jego odcienia. Jak doskonale każdy wie, rodzaj drewna, z którego wykonana jest gitara, ma kluczowe znaczenie w jej brzmieniu oraz wytrzymałości. Żaden producent nie zdecyduje się na wykorzystanie miękkiego drewna, ponieważ łatwo ulega odkształceniom i absolutnie nie wytrzymałoby siły naciągu strun. Dlatego warto dość mocno pochylić się nad tym tematem, zanim dobierzemy wiosło dla siebie. Jednym z długo niedocenianych gatunków drewna jest jesion, który w zależności od rodzaju potrafi zaskoczyć nas swoimi walorami.

Dlaczego jesion?
Ten gatunek drewna rewelacyjnie sprawdza się w lutnictwie, ponieważ jest twardy i elastyczny. Fakt, o którym mało kto wie to, że jesion ciemny jest twardszy i bardziej wytrzymały od dębu. Jego wytrzymałość maleje wraz z utratą ciemnego odcienia, czyli im jaśniejsze drewno tym drewno jest mniej twarde. Minusem dla nas -potencjalnych użytkowników gitar, jest kwestia jego ciężaru. To gatunek o dość dużej masie. Oczywiście między poszczególnymi odmianami ciężar się zmienia, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Tych kilka cech sprawia, że jesion stał się dość popularny w świecie muzyki, szczególnie wśród gitarzystów.

Rodzaje drewna na instrumenty
Szukając drewna lub poszczególnych elementów do budowy gitary możemy spotkać się z określeniem drewno rezonansowe. To nic innego jak rodzaj drewna nadający się do użycia jako instrument, ze względu na swoje właściwości akustyczne. Drewno to idealnie nadaje się na instrumenty elektryczne. Sklepy oferują również tzw. drewno rezonansowe specjalnie certyfikowane, które jak zauważymy, jest zdecydowanie droższe – ale nie bez przyczyny. Jest to materiał przeznaczony do budowy instrumentów klasycznych, typowo akustycznych takich jak np.: skrzypce, altówki, gitary klasyczne.

Jak to brzmi?
Ważne jest jednak brzmienie instrumentu. Różni się czasem znacząco w zależności od użytego rodzaju drewna oraz elementu, do którego budowy został użyty. Ten gatunek najczęściej możemy spotkać w korpusie gitary. Bazując na wcześniejszych informacjach na temat jesionu, wiemy już, że to ciężkie drewno, a tym samym gęstość struktury drewna jest duża. Nie pozwala to na wysoką głośność. Gitara kiepsko rezonuje „na sucho” w porównaniu do takich wykonanych z innego gatunku drewna. Dźwięk jest lepiej skoncentrowany na dolnych pasmach, a brzmienie jest klarowne i krzykliwe. Urok tego gatunku polega na konturowym, perkusyjnym wydźwięku. Niektórzy nazywają jego charakter wyszczekanym i atakującym. To idealne drewno do tzw. „ciężkiego grania”, co z czasem dostrzegły specjalizujące się w tym marki. Istnieją jednak odmiany, jak np. jesion bagienny, który w odróżnieniu od „normalnego” ma zdecydowanie luźniejszą strukturę wewnętrzną. Tym samym sam instrument jest zdecydowanie lżejszy wagowo jak również dźwiękowo. Jego brzmienie jest szlachetniejsze i delikatniejsze. Stąd też jesion zwykły nadaje się idealnie do gitar basowych, które rezonują na dużo niższych pasmach niż gitary elektryczne. Te drugie potrzebują w większości jaśniejszej barwy, którą mogą osiągnąć przy jesionie bagiennym.

Nexus Freak Horn 4str

Jesion korpus, dąb winny top, klon i jakiś egzotyk na gryfie, heban napodstrunnicy, nakładka na główkę też z dębu winnego. Pickup EMG 35DC ipreamp EMG BQC. Na tym właśnie grywam.

Nexus Freak Horn 4str

Jesion korpus, dąb winny top, klon i jakiś egzotyk na gryfie, heban napodstrunnicy, nakładka na główkę też z dębu winnego. Pickup EMG 35DC ipreamp EMG BQC. Na tym właśnie grywam.

Aztec precision bass Matsumoku 77r.

Precel kupiony od użytkownika tego forum;) Klon i jesion. Dziś mu wymieniłemsiodełko. Brzmi w pełni pro jak przystało na dobrego staregojapońca;)bardzo wygodny i pięknie gadający bas.

Nexus Freak Horn 4str

Jesion korpus, dąb winny top, klon i jakiś egzotyk na gryfie, heban napodstrunnicy, nakładka na główkę też z dębu winnego. Pickup EMG 35DC ipreamp EMG BQC. Na tym właśnie grywam.

Nexus Gom Jabbar 5

Nexus Gom Jabbar 5 to bas z wyjątkową specyfikacją, który łączy w sobie rzemiosło i innowacyjność. Od unikatowego wyboru drewna po zaawansowane komponenty, ta gitara bazowa jest prawdziwym dziełem sztuki.

C[z]ort

Przedstawiam historię swojego powrotu do muzyki po ciężkich czasach, za sprawą basu marki C(z)ort z układem Bartolini. Po przejechaniu 300 km znalazłem idealny instrument, choć zmagałem się z doborem odpowiednich strun.

Sterling Ray 35 by Music Man

Sterling Ray 35 jest atrakcyjną propozycją dla tych, którzy marzą o brzmieniu StingRaya, ale nie chcą lub nie mogą wydać fortuny. W mojej recenzji dzielę się wrażeniami po kilku miesiącach użytkowania tego instrumentu, poruszając kwestie brzmienia, wykonania oraz ogólnej jakości.

Fender JB The Ventures

Ta recenzja przybliża doświadczenia z użytkowania basu Fender JB The Ventures, porównując go z innymi modelami tego typu instrumentów. Zwracam uwagę na jakość wykonania, brzmienie oraz komfort gry, wskaźnikiem referencyjnym jest bas Tobias.

GMR Bassforce Custom 6 NTB

Recenzja GMR Bassforce Custom 6 NTB po wymianie mostka z schaller 3d na ETS i innych modyfikacjach. Brzmienia zostały nagrane z wykorzystaniem multiefektu rp50, pokazując dynamikę i charakterystykę bassu przy użyciu zużytych strun D'addario.

Moje graty:]

W swojej kolekcji mam kilka wyjątkowych basów, każdy z nich charakteryzuje się unikatowym brzmieniem i budową. W szczególności Lakland 55 02 Skyline różni się znacząco od Music Mana Stingray 5, co obala popularne mity o ich podobieństwie.

Rozwijam się! – Prace znów ruszyły

Z dumą prezentuję postępy pracy nad moim basem, którego korpus wykonałem przedwczoraj z wyjątkowego połączenia drewna: jatoby, starego jesionu. Korpus ozdobiony zostanie logo 'GruBass', a model otrzymał nazwę 'Tony'.

Cort B4, jesion

Jestem właścicielem basu Cort B4 Jesion od niemal trzech lat, który wyróżnia się wygodą gry oraz jakością wykonania. Bas ten oferuje przyjemne brzmienie zarówno w aktywnym, jak i pasywnym trybie pracy, co czyni go idealnym wyborem dla fanów funky.

Hohner Hrb Dlx

Recenzja gitary basowej Hohner Hrb Dlx, która oferuje profesjonalne brzmienie, wygodę gry i atrakcyjną cenę. Modele 4 i 5-strunowy prezentują wysoką jakość wykonania oraz aktywną elektronikę.

[gitara] Washburn RB 2502 CBL

Oto moja szczera recenzja basu Washburn RB 2502 CBL - pięciostrunowego instrumentu z korpusem z jesionu, klonowym gryfem, oraz pickup'ami w układzie HS. Ta gitara basowa oferuje niesamowity sustain, idealne intonacje dzięki systemowi Buzz Feiten i wygodę gry, czyniąc ją znakomitym wyborem dla wszechstronnych basistów.

Sadowsky prezentuje 5-strunową basówkę Single Cut z 24 progami

Sadowsky wchodzi na nowy poziom projektowania basów z modelem Single Cut 24 Fret 5-String, który został zaprezentowany na targach NAMM Show w 2016 roku. Instrument ten, opracowany we współpracy z basistą Chipem Shearinem, wyróżnia się wyjątkowym designem i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.

Schecter prezentuje basy z serii CV

Schecter zaprezentował nową serię basów CV na targach Winter NAMM. Charakteryzują się one innowacyjnym układem elektroniki oraz możliwością przełączania pickupów w różnych konfiguracjach.

Potrzebuje pomocy przy wyborze pierwszego wiosła :]

Rozpoczynając swoją przygodę z gitarą basową, znalazłem dwie gitary, które skradły moje serce: Cort B4 oraz Washburn T24. Każda z nich ma swoje unikatowe cechy, dlatego zwracam się z prośbą o poradę, która z nich będzie najlepszym wyborem.

Pare pytan nt 1 basidla handmade

Przygoda z tworzeniem własnego basu od zera to nie lada wyzwanie. Wybór drewna, rozmieszczenie pickupów oraz decyzja o elektronice to tylko niektóre z dylematów.

Birdland – nowa marka, nowy projekt, nowy bas!

Przedstawiam pierwszy bas marki Birdland, zainspirowany serią Modern od Sadowskiego, ale z klasycznym wyglądem Jazz Bassa w nowoczesnej i drapieżnej odsłonie. Instrument jest pasywny, z jednoczęściowym gryfem, korpus z jesionu, gryf i podstrunnica z klonu, wyposażony w pickupy Seymour-Duncan SSB-5.

Powitać!

Dominik przedstawia się i opowiada o swojej pasji do muzyki oraz grze na basie, którą rozpoczął na starym instrumencie swojego brata. Planuje zrobić własny bas z jesionu schnącego za stodołą.

The W

Na tym obecnie grywam, Warwick FNA, rocznik 98, korpus to jesion bagienny iklon na topie, gryf Ovangkol i podstrunnica Wenge, MM-style pickup, elektronikaaktywna Seymour Duncan Basslines. Wzmacniacz to Peavey Mark VI Bass, amerykański z lat 80 bodajże, wyrwanyokazyjnie od pewnego faceta, ale widać po nim że nie był rozpieszczany. kolumna to Peavey TX-210 wyrwana okazyjnie […]

Budowa Pierwszego Wlasnego Instrumentu Nergal666

Budowa pierwszego wlasnego instrumentu NERGAL666

Ten artykuł opisuje moją przygodę z budową pierwszych własnych instrumentów - elektrycznej gitary i basu, z wykorzystaniem różnych gatunków drewna. Skupiam się na wyborze materiałów, ich wilgotności oraz konstrukcji wspólnych partie korpusów z różnych drewn.

Birdland – starcie czwarte.

Z manufaktury 'Birdland' wyjechał kolejny bas, oparty na pickupie MM z rozstawem strun na mostku 19mm. Dzięki temu jest to unikalny MM5, na którym gra się niezwykle wygodnie, z użyciem pickupa marki 'Tesla', który zapewnia mocny i diabelski sygnał.

Warwick Corvette 5 Proline [1994]

Recenzja gitary basowej Warwick Corvette 5 Proline z 1994 roku, z naciskiem na różnice dźwiękowe między ustawieniami aktywnymi i pasywnymi. Detalowe opisanie komponentów i jakości dźwięku podczas różnych technik gry.

Niebasotwórstwo

Opisuję proces tworzenia unikalnej gitary elektrycznej typu telecaster, z korpusu i gryfu wykonanych z jednego kawałka jesionu. Projekt jest w trakcie realizacji, obejmując wyzwania związane z wyborem i montażem przystawek.

Project fretlesa

Autor projektu postanowił wykorzystać pozostałe drewno jesionowe do stworzenia basu fretless zamiast telecastera. Znalazł używany gryf za 50zł, który wymagał przeszlifowania i polakierowania.

JazzAss day 1 [lecą wióry]

Pierwszy dzień pracy nad nowym projektem basu rozpoczął się od obróbki jesionu. Pomimo pewnych wyzwań związanych z twardością drewna, postępy są obiecujące, a plany na następny dzień ambitne.

Moja głowa nie daje spokoju moim kończynom – lutnicze ADHD

Trooper manufacture rozważa wznowienie produkcji basów, z nowym projektem pięciostrunowego basu jazzowego o nazwie Trooper JazzAss Smasher V. Wykonany z jesionu, projekt wciąż jest w fazie rozwoju z wieloma zagadnieniami do rozwiązania, w tym wybór gryfu i miejsca produkcji.

Struganie basu – wersja domowa – nieprofesjonalna

Autor opisuje swoje doświadczenie zbudowania domowej gitary basowej, inspirując się modelami Cort Curbow 4 i Cort Action 4. W procesie wykorzystano jesion na korpus i gryf oraz rozważano użycie dębu lub palisandru na podstrunnicę.

Gdybym kasę miał… – projekt BASU [?]

Zastanawiam się nad stworzeniem własnego, unikatowego basu z pewnymi modyfikacjami wzorowanymi na modelu Ibaneza BTB. Projekt obejmuje dobor ciekawych materiałów oraz elementów, w tym podstrunnica z klonu 'ptasie oko', korpus z klonu lub jesionu oraz pickupy Bassblaster'y od Merlina.

Ibanez Roadstar II?

Czytelnik rozważa zakup gitary serii Ibanez Roadstar II, poszukując instrumentu o miękkim, funkowym brzmieniu. Zwraca się o poradę, podkreślając swoją niewielką wiedzę na temat basów i rozbieżność opinii na ich temat.

Moje graty

Myślę że foty są na tyle czytelne, że nie trzeba opisywać. Ogólniezbieram 🙂 bo lubię mieć. Po pracy to pozwala mi na chwilę oderwać się odcodziennej prozy życia. Jednak opis się chyba przyda. 1) Gitara to Sandberg California JM5 – mat, jesion, palisander 2) Nagłośnienie Genz-Benz: GBE 1200 & GB 610T-XB2 3) Pedalboard: BOSS, EBS, […]

Nexus Freak Horn 4str

Jesion korpus, dąb winny top, klon i jakiś egzotyk na gryfie, heban napodstrunnicy, nakładka na główkę też z dębu winnego. Pickup EMG 35DC ipreamp EMG BQC. Na tym właśnie grywam.

1983 Peavey T-40

Peavey T-40, rocznik 1983, wersja Blade, 3-tone vintage sunburst, jesion +klon, pasywny, uniwersalny, śmiercionośny.

Filip Grządzielewski

Gram Art Rock w zespole Fortpain www.fortepain.pl Mój sprzęt? Ligman Custom Guitars „Bazyliszek” ( jesion, klon, sapelli, aguilar OBP-3, Bartollini) O piecu nie wspomne bo żal dupe ściska 😀

Birdland

Korpus: jesion, gryf pięcioczęściowy: klon/orzech amerykański,podstrunnica: klon.

Squier Vintage Modified Jazz Bass & Fender P-J Bass

Moje graty: Squier zmodyfikowany i lutnicza kopia Fender P-J Bass. Decha w preclu jesion zamawiana u lutnika,gryf (one piece)z guitar project (tenrobiony w Korei nie w Chinach) Pickupy tak jak w Jazzie Merlin Pickups. Płytka elektrownia,ekranowanie miedzianą taśmą i wszystkie detalezainstalowane przeze mnie

Birdland

Korpus: Jesion, gryf i podstrunnica: klon, pickupy: Seymour-Duncan SSB-5.

Powstaje fretless

Właśnie jestem w trakcie produkcji mojego pierwszego całkowicie w 100% odgołej dechy basu. Będzie to kopia fenderowskiego Jazza w wersji fretless. Jest klasycznie –korpus: jesion, gryf: klon, podstrunnica: palisander. Do tego merlinowskiehumbuckery. Znaczniki progów wykonane z wklejonego forniru klonowego.Ciężkie to jak diabli! Na razie nie oszlifowane ostatecznie, więc jeszcze gotrochę odchudzę. Moim pierwszym powodem do […]

Columbus

Korpus lite drewno – jesion – z tyłu widać piękne słoje, gryf cały zklonu. Dość ciężki, chociaż rekordów wagi nie bije;). Czarny binding imarkery, mostek w pełni sprawny z płynną regulacją. W basie zainstalowałemklucze firmy GOTOH- największe i najcięższe. Wymiana wpłynęła na poprawędźwięku-jest bardziej ” masywny”. Przetowrniki fabrycznie ( tak jak w yamato, cimarze, suzuki, […]

Flame CS5 jakiego tu nie było

FLAME CS 5 elit series 2000 jesion ;układ HH przetwornik przy gryfieceramiczny przy mostku alnico 5 ; oba mają rozłączane cewki ; przełącznikGryf – oba – mostek ; ekranowanie ; osprzęt schaller

ręcznie robiona lutnicza piątka

Lutnicza piątka produkcji domowej : ) drewno: machoń,jesion i klon Pickupy: z Ibaneza K5 Siodełko i progi: mosiądz cały osprzęt: warwicka klucze: olejowe

KLOS Guitars prezentuje Apollo Electric Bass

KLOS Guitars wprowadza na rynek serię elektrycznych instrumentów Apollo, w tym Apollo Electric Bass. Basówka ta, dostępna w wersji standardowej i Pro, wykorzystuje technologię kompozytową z szyjką z włókna węglowego.

Ibanez prezentuje serię basów SR600E

Ibanez rozszerza swoją linie instrumentów basowych o serię SR600E, która obejmuje wersje cztero-, pięcio- i sześciostrunowe. Modele wykonane są z ciała jesionowego, szyi z jatoby i orzecha, oraz podstrunnicy z palisandru.

Fodera prezentuje bas „Joey Standard Special”

Fodera wprowadza na rynek nowy model gitary basowej z serii Standard - „Joey Standard Special”, który jest hołdem dla jednego z założycieli firmy, Joeya Lauricelli. Bas łączy w sobie sprawdzone specyfikacje Standard z ulubionymi połączeniami tonewood Joeya.

Spector w 2019 roku odświeża serię Legend Standard

Firma Spector dokonała aktualizacji swojej serii Legend Standard w 2019 roku, wprowadzając szereg innowacji, które z pewnością zainteresują basistów szukających nie tylko świetnego dźwięku, ale i wyjątkowej estetyki swojego instrumentu.

Ibanez prezentuje basy Soundgear SR670 i SR675

Firma Ibanez poszerza swoją flagową serię basów Soundgear o modele SR670 oraz SR675. Cztero- i pięciostrunowe instrumenty wyróżniają się dzięki ciału z mahońu z nakładką z jesionu oraz nowymi mostkami B500 i B505.

G&L L2000 Tribute

decha jesion, gryf klon, podstrunnika klonowa, dwa humbackery MFD, 3 gały:volume, paswywny tone cut (bass), paswywny tone cut (treble), 3 pstryczki:selektor przystawek, tryb szeregowy / równolegy, przełącznik pasyw, aktyw,aktyw z podbitą górką

Supro wprowadza na rynek bas Huntington

Supro zaprezentowało model basu Huntington, retro konstrukcję z konfiguracjami pojedynczego, podwójnego lub potrójnego przetwornika. Bas krótkoskalowy posiada kształt ciała wzorowany na modelach z wczesnych lat 60., z pasywną elektroniką i projektem dźwięku, podobnym do kultowego Supro Pocket Bass.

Recenzja basów z serii Deluxe Satin od Sadowsky Guitars

Sadowsky Guitars przedstawiło swoją najnowszą linię basów - Deluxe Satin, łączącą w sobie rzemiosło i styl w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Nowa seria to krok naprzód w porównaniu do standardowej linii Satin, oferująca wykończenie z perełkowego klonu i bogatą paletę kolorystyczną.

Cort prezentuje basówkę Action DLX AS

Cort wprowadza na rynek basówkę Action DLX AS, oferującą zaawansowanie technologiczne i estetykę w prostym wydaniu. Wyposażona w przedwzmacniacz Markbass MB-1 z 3-pasmowym EQ, model ten wznieca spore zainteresowanie wśród basistów.

Pickup Do Precision Bass

Pickup do precision bass

Witam 😉 Jaki przetwornik polecicie do Greco precision bass korpus jesion,podstrunnica klonowa. Zależy mi żeby miał dużo środka i góry. 😉 Proszęo wszystkie ciekawe rady Pozdrawiam!!! Mateusz

Sandberg Guitars wprowadza na rynek bas Forty Eight

Sandberg Guitars wprowadza na rynek model Forty Eight, będący hołdem dla starej szkoły rocka i metalu. Dostępny w kilku wykończeniach, w tym w metalicznym, postarzanym czerwonym, bas przyciąga uwagę nie tylko wyglądem, ale i specyfikacjami.

Aktualizacja gitary basowej Le Fay ROB 344-66/IIIa

Le Fay wprowadza do swojej gitary basowej ROB 344-66/IIIa nowy system przetworników, rozszerzając możliwości brzmieniowe instrumentu. Korpus z olchy i jesionu, wzmocniony szyjka z padauku lub klonu, a do tego nietypowa skala multisscale i progi fanned!

Nowa seria basów DBZ Barchetta

Firma DBZ Guitars wprowadziła właśnie na rynek nową serię basów DBZ Barchetta. Modele te łączą tradycyjny styl z nowoczesnymi rozwiązaniami, oferując unikatowe instrumenty basowe.

Filip Grządzielewski

Gram Art Rock w zespole Fortpain www.fortepain.pl Mój sprzęt? Ligman Custom Guitars „Bazyliszek” ( jesion, klon, sapelli, aguilar OBP-3, Bartollini) O piecu nie wspomne bo żal dupe ściska 😀

Filip Grządzielewski

Gram Art Rock w zespole Fortpain www.fortepain.pl Mój sprzęt? Ligman Custom Guitars „Bazyliszek” ( jesion, klon, sapelli, aguilar OBP-3, Bartollini) O piecu nie wspomne bo żal dupe ściska 😀

Filip Grządzielewski

Gram Art Rock w zespole Fortpain www.fortepain.pl Mój sprzęt? Ligman Custom Guitars „Bazyliszek” ( jesion, klon, sapelli, aguilar OBP-3, Bartollini) O piecu nie wspomne bo żal dupe ściska 😀

Filip Grządzielewski

Gram Art Rock w zespole Fortpain www.fortepain.pl Mój sprzęt? Ligman Custom Guitars „Bazyliszek” ( jesion, klon, sapelli, aguilar OBP-3, Bartollini) O piecu nie wspomne bo żal dupe ściska 😀

Łukasz

Gram od 2002-07-15 Mój sprzęt? – Combo Box Taurus TL-3510 (2x 10″ sica 350W) z dodatkową kolumną Taurus TF-115 (1x 15″ Celestion 250W). – GMR bassforce Custom 6 NTB g-Klon/s-Jesion/t-Topola – 2x bassculture/ aguilar obp 3 – Trooper MM bass (ołnmejd) – JazzAss V (ołnmejd) – Fretless 6 NTB (ołnmejd) – Digitech RP-50

Ibanez BTB 675 a 775 różnice, czy warto dopłacać??

Tak jak w temacie. Czym się różnią te dwa modele oprócz ceny i drewna(675jesion/orzech, 775 mahoń – jest duża różnica wbrzmieniu) oraz różnic wizualnych. Warto dołożyć parę stów do 775?? Poprawiono, bo mnie oko rozbolało. zakwas

Inne drewno na gryf

Wiadmo że zazwyczaj stosuje się klon, ale czy można zastosować też jesion np z podstrunnicą włącznie?? Jeśli był taki temat to sorki.

Jesion?

Mam pytanie odnośnie jesionu krajowego, nadaje się on na korpus do basu? Ijak bardzo różni się od jesionu amerykańskiego? Jak ktoś jest z okolic Gdańska to tu mają jesion krajowy www.jacyno.com.pl/kontakt.html

Cort B4 [OPB]

Witam, Czy ktokolwiek z was spotkał się z wersją Corta b4 ( jesion ) w koloże OPB(Open Pore Black), i czy jest ona w ogóle dostępna w polsce? W żadnym sklepie puki co nie znalazłem tej wersji, a może ktoś z obecnychtutaj ma? to prosiłbym o jakieś foto w wyższej rozdzielczości 🙂 pozdr.

Spector poszerza serię NS Dimension o nowe kolory

Spector Musical Instruments zapowiada rozbudowę swojej serii basów NS Dimension, wprowadzając dwie nowe, fascynujące opcje kolorystyczne. Dostępne zarówno w wersjach cztero-, jak i pięciostrunowych, te basy zapewniają nie tylko niepowtarzalny wygląd, ale także wyjątkową grę.