Witam 🙂 Dziś z cyklu „Pytanie o elementarne podstawy” chciałbym się
zapytać, jak tłumicie struny? Już tłumacze obrazowo o co mi chodzi 🙂
Otóż chodzi mi o taką sytuację, kiedy np. gram dźwięk na E po czym gram
dźwięk na D, ale chcę, żeby było słychać tylko ten dźwięk na strunie D
a tamten na E stłumić jakoś 🙂 Bo z tego co mi przychodzi do głowy to moża
tłumić:
– palcami którymi grasz (w sensie wprawiasz struny w drganie)
– palcami którymi dociskasz struny na progach
– jakoś całą łapą (np. jeśli grasz na D i przechodzisz na A, to można
chyba jakoś tak złapać gryf, żeby tą stłumić a tą docisnąć)
Przepraszam za mój długi wywód, ale chciałem zobrazować to co mi się
kotłuje w głowie 😀 Proszę o pomoc, bo mam trochę z tym problemy 🙂 Pewnie
to kwestia wyćwiczenia odpowiednich technik, ale lepiej się poradzić
doświadczonych basistów 🙂
Jak tłumisz struny na basie?
Czy możesz mi powiedzieć jakie techniki stosujesz do tłumienia strun na basie?
Jakie sposoby tłumienia strun na basie polecasz?
Czy mógłbyś opisać, jak tłumić struny palcami na basie?
Czy wiesz, jak tłumić struny basowe za pomocą dociskania ich na progu?
Jakie drgania strun tłumisz palcami na basie?
Jak unikasz sytuacji, w której dźwięk na jednej strunie zakłóca dźwięk na innej?
Jaki jest twój sposób na tłumienie strun, aby uzyskać czysty dźwięk?
Czy możesz zdradzić tajniki tłumienia strun na basie?
Jakie sugestie możesz mieć dla początkującego basisty odnośnie tłumienia strun?
hmmm, generalnie to cie mało rozumiem ale jak grasz dźwięki na roznych
strunach to te dźwięki , które maja brzmiec muszą być lewą ręka przyciśniete
a te które nie to delikatnie odpuszczasz i struna przestaje brzmieć ?!
szukasz jeszcze innego rozwiązania
Też mnie się tak zdawało, że należy przytrzymać strunę nie dociskając do
progu 🙂 Ale myślałem, że może sa inne techniki, bo z tą czasami mam
cieżkie przeprawy 😀 Może to kwestia wyćwiczenia i wyrobienia palców, żeby
jeden tłumił a drugi był tam gdzie powinien 🙂
Są dwa sposoby…pierwszy to tlumienie strun palcami prawej dloni-np. kcuk
opierasz na „E” 1 i 2 palec grają a 3 i ewentualnie 4 tlumią struny nie
biorące udzialu w grze. Drugi to tlumienie lewą ręką-„wolnymi palcami”… I
jeszcze jest trzeci…myślę że najlepszy: lączysz oba poprzednie
sposoby-lewa+prawa…sam tak robię. Zerknij na „Modern Electric Bass”
Pastoriusa na You Tube-on tam o tym mówi…
_______________________________________
King Crimson RULEZZZ!!!
Jeśli chcesz zagrac dźwięki E i potem D na pustych , to nie lepiej po pustej E
zagrac 5 prog struny A 😀 ?? Ale ludzi robia sobie problemy 😀 Hehe teraz mnie
zbesztajcie …
———–
KaDeT – proszę bardzo 🙂
może on ma potrzeba akurat tam zagrac? albo nie chodzi o dźwięk D na pustej,
tylko JAKIS TAM dźwięk na tej strunie? Tak czy inaczej on nie pytal gdzie grac,
tylko jak tlumic;)
Ja robie to właśnie lewa reka… albo „przykrywam” strune reszta dloni, albo
zwyczajnie przestaje dociskac dźwięk, , który ma już nie brzmiec…
No właśnie KaDeT 😛 Apropo dociskania też jest problem, bo jak szybko chce
coś zagrać to jak puszczam strunę, to też ją wprawiam w drganie 😀
Szarpanie pustych strun lewą ręką to też jest ponoc jakaś metoda grania…
Co do tłumienia, Coś nowego co mogę wnieśc to jak ja tłumię kiedy
szarpię struny kostką, otóż trzymając ją między kciukiem a wskazującym,
mam wolne posotałem aplce prawy ręki, nimi też tłumię wyższe struny,
niższe zresztą również. Kiedy uderzam palcyma, przeważnie wskazującym i
środkowym, serdeczny jakoś tam automatycznie wędruje na nieużywane struny.
Może to i dobry pomysł dla brzdąkania, ale nie czwicząc tłumienia lewą
ręką nie będę umiał grac popem slapem, próbowałem 😀 Jakieś
pomysły?…
Don masz technike Pastoriusa 🙂 Obejrzałem sobie filmik podrzucony przez
micha, i on właśnie tak robi: gra wskazującym i środkowym, a pozostałe w
tym kciuk tłumia te, które winny być tłumione 🙂
No ja tłumie kciukiem albo serdecznym palcem w sumie. No albo lewą reką ale
to raczej rzadko. BO chyba chodzilo właśnie o takie tłumienie a nie granie „X”
;p BO jeśli tak to się po prostu nie dociska struny do progu i tyle.
Chodziło o tłumienie, granie typu X wytłumaczono mi już łopatologicznie 😀
A co to jest granie typu X?…
Zaznaczenie tlumionych dźwięków, , które grasz na tabach (np przy klangowaniu)
to jest tłumienie struny tak by wydawała pusty dźwięk np można trzymać
strunę tuż przy mostku ale dokładnej techniki nie znam a muszę poznać bo
jest mi to teraz potrzebne niech ktoś mi to wytłumaczy 😉 taką technikę by
łatwo można było z niej korzystać 😛
Ja czytałem i widziałem w praktyce (i próbowałem zastosować ze średnim
skutkiem) że strunę E można stłumić kciukiem lewej ręki – wiecie,
przekładając go po drugiej stronie gryfu.
FuLL MooN ale co to za filozofia grac jakieś dźwięki i w jednym miejscu zamiast
docisnac strune do progu lekko ja przytrzymac (polozyc palce na niej bez
dociskania)a zagrac normalnie? Jedyny problem to zrobić tak, żeby się flazolet
nie zrobil
nie no zapytałem się już wprawionego basisty i wiem to 😉
a żeby się flazonet nie robił to się wtedy naciska strunę 2 palcami ale to
przy mostku to też jest jedna technika jak się gra jakieś szybsze kawałki
😉
te funkowe tłumienia są genialne, ale nie wiem czy kiedykolwiek to tak
ładnie opanuje :/ to się tłumi chyba lewą ręką na gryfie
___________________________________
Knock Knock, Get in Funky ^^
Sorry że odkopuje temat ale macie podzielone zdania a akurat potrzebne mi
tłumienie slapu. Jedni mówią że się tłumi na gryfie, inny że przy mosku.
Wie ktoś dokładnie gdzie trzeba co docisnąć żeby tłumić slap tak jak
Flea, Les Claypool itd.? (dociskanie jednym palcem struny i uderzenie kciukiem
jest prawie niemożliwe wg. mnie O.o).
poogladaj sobie na filmikach jak oni to robia…
myślę ze nie ma jakiegoś uniwersalnego sposobu… to tak jak z ulozeniem lewej
reki na gdyfie jedni trzymaja ksiazkowo inni po swojemu i mimo to dobrze
graja
ja tlumie struny przy slapie palcami lewej reki
kombinuj kombinuj kombinuj 😀 kiedyś podpatrywałem wielkich, ale uważam że
to ślepa uliczka – każdy ma trochę inne dłonie i szuka trochę innego
dźwięku 🙂
podlaczam się do tego tematu. sciagnelem sobie ebooka i probowalem dzisiaj grac
sobie cwiczenia z niego (cwiczenia slapem) no i jest problem z tlumieniem
strun. owszem, można tlumic lewa reka i sam tak robie, ale problem pojawia się
np kiedy dochodzi granie hammer-on. postaram się to prosto wytlumaczyc. wiec,
szybkie naprzemienne granie, najpierw struna g i hammer-on od dźwięku C do D
(pierwszym i trzecim palcem) i szybkie zejscie na strune d i hammer on od
dźwięku G do A (palce tak samo), prawa reka to pop na strunie g i slap na
strunie d. czyli takie typowe szybkie granie, , które można czesto uslyszec w
roznych kawalkach. problem w tym, ze kiedy to robie wszystkie struny wibruja i
jest jedno wielkie buczenie. probowalem robic to np tak, ze kiedy robilem pop
ukladalem sobie prawa reke na strunach tak, ze tlumila mi wszystkie procz g i
pop robilem samym palcem nie odrywajac dloni no ale potem jest slap i dlon
trzeba oderwac i zapieprzyc kciukiem w strune, pozatym podciagajac tak strune
trzymajac cala dlon na strunach jest niewygodnie i sam już nie mam pomyslu co z
tym zrobić. zna ktoś z szacownego grona forumowiczow jakiś dobry sposob, jakaś
dobra technike tlumienia strun podczas klangowania?
edit:
wczoraj w nocy buszujac po youtube szukajac rozwiazania mojego (i pewnie nie
tylko mojego) problemu trafilem na filmik w ktorym podpatrzylem jedna calkiem
fajna i skuteczna technike, mianowicie chodzi o to, aby tlumic struny
przedramieniem prawej reki. może wydawac się dziwne ale jest skuteczne i wcale
nie takie trudne. kiedy nie uzywamy struny E wystarczy ustawic sobie
przedramienie tak aby delikatnie dotykalo tej struny (co wcale nie jest trudne
o ile bas nie wisi nisko). do tego przerzuce się na zostawianie kciuka na
nizszej strunie podczas slapu, wczesniej grałem tak, ze tylko odbijalem, a
zostawiajac go nizej to zawsze o jedna strune wytlumiona więcej. np udezajac
kciukiem w strune A zostawiam kciuk na strunie D, przedramieniem tlumie E i
lewa reka G.
dzisiaj zaczne sobie to cwiczyc, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Kidnoise to tłumienie przedramieniem to na elektryk tylko idzie. Do slapu
teraz zwyczajnie dotykam palcem lewej ręki struny i slapuje, nie idzie narazie
za dobrze ale pewnie się przywyczaje 🙂
no tak, ja tez staram się tak robic przede wszystkim, ale tak jak pisalem, mam
np cwiczenie w ktorym sa do zagrania szesnastki (nuty a dokladnie wartosci
rytmiczne, tak jakby ktoś nie wiedzial) na dwoch strunach D i G technika
hammer-on, wyglada to tak, ze bardzo szybko przebierasz placami i przeskakujesz
ze struny na strune tak ze po prostu nie ma fizycznej mozliwosci tego aby lewa
reka struny tlumic podczas takiego napieprzania, no może co najwyzej kciukiem
jakoś probowac strune E, a prawa reka naprzemian podrywa strune G i od razu
walisz kciukiem w D, problem polega na tym, ze wtedy reszta strun zaczyna drgac
no i robi się nieprzyjemny efekt.
co do tego tlumienia przedramieniem, jak nie masz basu za nisko to wtedy można
tak robic, sam probowalem, ale jednak nie jest to takie wygodne, wole mieć
jednak wolne przedramienie, wtedy gra mi się bardziej komfortowo
Ćwicz chłopie, ponagrywaj się, usłyszysz dokladnie co poprawić. Najpierw w
wolnych tępach, tak aby móc wytłumić wszystko co niepotrzebne, z czasem
zaczniesz robić to automatycznie – nie będzie to długi czas jeśli dobrze
poćwiczysz.
no tak, mam swiadomosc, ze wszystko przychodzi z czasem. staram się cwiczyc
czesto, wydrukowalem sobie szkole na slap i przenosze się kilka razy dziennie
do garazu żeby spokojnie sobie pocwiczyc, gram powoli z metronomem i staram się
jak najdokladniej. w wiekszosci jest coraz lepiej, tylko podczas tego
przebierania szybkiego jest ten problem i zastanawiam się jak go moglbym
fizycznie wyeliminowac kiedy jedna dlon szybko przebiera palcami i przeskakuje
ze struny na strune a druga dlon tez jest w ciaglym szybkim ruchu.
jak wychodzi wolno a szybko nie, to ćwicz w tempie w którym wychodzi Ci
prawie idealnie. Kiedy w nim zacznie wychodzić idealnie, podbij metronom o 3-5
bpm, i znowu do perfekcji. I to nie tylko slap tak ćwicz, wszystko tak się
powinno „rozwijać” 😉
Mam małe pytanie nieco abstrahujące od tematu:
Na początku tego filmiku
Jaco
mówi, ze mały i serdeczny palec tłumią strunę g i d? Wydaje się to
nielogiczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę dalszą czesc materiału.
Oczywiście pewnie coś zle zrozumiałem, wiec proszę o wytłumaczenie:)
nie rozumiem co widzisz nielogicznego – zaczynając grać te barokowe przebiegi
tłumi właśnie serdecznym; innymi słowy jak struna nie gra i masz
możliwość wyrób sobie nawyk tłumienia reszty strun + tłum strunę
właśnie szarpniętą żeby nie interferowała „dobrzmiewając” z dźwiękiem
na innej strunie – taki jest mesydż
o co kaman? najlepiej przekonać się grając na bardzo grubych strunach w
dolnym rejestrze kiedy to przy pomocy samej lewej ręki ciężko stłumić
spore drżenie przy szybkich przebiegach
Mesydż łapię, chodzi mi o to, ze mówiąc, żeby tłumić palcami prawej
dłoni kładzie je na stronach g i d, a imo powinny one tłumić e i a.
mam pytanie , czy tłumienie strun polega na tym by nie dotykać palcem struny
? Chodzi mi dokladnie ze trzymać palec ale nie dociskać ja do progu
Do Dummerworlda – Tak, tylko uważaj żeby trzymać palec pomiędzy progami a
nie nad progiem aby uniknąć flażoletu 😉
Bzdury. Pomiędzy progami też są flażolety. Najlepiej położyć wszystkie
palce na strunie. Wtedy zminimalizujesz prawdopodobieństwo wystąpienia
flażoletu 🙂
Bzdura. Ja sobie wyciszam flażolety potencjometrem „Flażowolum”.
Wystarczy polożyć dwa palce. I kolejne dwa zawsze można wykorzystać, po co
maja lezec bezczynnie.
Niech sobie odpoczywają 😛 Poza tym nie powiedziałem że trzeba.
Powiedziałem najlepiej. trzeba umieć czytać
[offtopic]
Ej wyczuj ironie, nie napisalem tego na powaznie.
[/offtopic]
Nie ważne iloma palcami tłumisz, ważne, żeby uzyskać zamierzony efekt 🙂
Mi jednym też wychodzi xD
tak, bo nie na wszystkich progach masz flazolety – choc i na nieflazoletowych
masz tez przydzwieki, ale ja jednak bym posluchal kolegów i tlumil co najmniej
dwoma.
i will do that my lord