Czołem !
Męczy mnie jedna sprawa Agathis !, wyczytałem u was że Agathis to badziewne
drewno, pytam dlaczego i dlaczego firma ESP pakuje Agathis w gitary za 2,5
tysiaka. Proszę o opinie bo nie wiem czy warto inwestować w sprzęt z dechą
agathisową, (oczywiście wg mnie bas jest okej i wystarczy mi w zupełności
jedyny pytajnik to decha, nie podaje nazyw ani marki basu bo nie chodzi mi o
gitarę tylko o jej część) a jeśli nie to dlaczego, tylko proszę o rozsadne
odpowiedzi, ponieważ wyżej nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie, jeżeli
źle szukałem proszę o linka do postu…
Niskodźwięczne Pozdrawiam !
Czy wiecie, dlaczego Agathis jest uważane za badziewne drewno do budowy gitar basowych?
Co sądzicie o drewnie Agathis jako materiału do budowy instrumentów basowych?
Czy jest sens inwestować w gitarę basową z dechą Agathisową za 2,5 tysiąca?
Dlaczego firma ESP stosuje Agathis w swoich instrumentach basowych, jeśli uważane jest to za słabe drewno?
Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić dlaczego Agathis jest uważane za słabe drewno i nieodpowiednie do używania w gitarach basowych?
Co myślicie o użyciu Agathis jako materiału do budowy strunami basowymi?
Czy ktokolwiek miał już doświadczenie z graniem na gitarze basowej z dechą Agathisową i mógłby mi powiedzieć, jak brzmi w porównaniu do innych drewnianych instrumentów?
Czy faktycznie Agathis jest tak złe jak mówią i czy powinienem unikać kupowania instrumentów z tym drewnem?
Jakie są alternatywne drewna do Agathis, które mogą być lepsze do budowy gitar basowych?
Co powinienem wiedzieć przed podjęciem decyzji o zakupie gitar basowej z drewnem Agathis?
W gitary czy w basy?! Bo to jest różnica.
Bass, żeby było pełnym zdaniem… W basy oczywiście model ESP LTD F255
przykładowo… cena 2690, korpus agathis podstrunica palisander gryf bla
bla…
Widzę dwa rozwiązania:
1. ESP/LTD jest nienormalne (zawsze uważałem tę firmę za dziwną 😀 )
2. Te basy są dedykowane basowym rzeźnikom z równie rzeźnickich kapel,
którzy jeszcze przesterowują sygnał i napierdzielają kostką. Wtedy wyższe
pasma się przydają. Jakby dodać sobie do tego EMG, który dość mocno
ingeruje w sygnał to mamy pełen obraz.
Bas dla rzeźników krojących kozy. 😀
Wybaczcie mi to specyficzne poczucie humoru.
edit: a tak serio to cenę znacznie podbija fakt, że ma toto wmontowane EMG,
które swoje kosztują
Ok zgoda czyli sugerujesz że agatis jes drewnem które tworzy dźwiek bardziej
sterylny, powiem rockowy bez tego aksamitnego bom bom które mamy w przypadku
lipy i zdaje się olchy ?, więc jeżeli potrzebuje prostego chebla bez
przesadzonej elektroniki itd, zestaw agathis/palisander jest ok ? czy po prostu
to drewno nie ma dźwięku i nalezy zrezygnowac ?
niewydaje mi się żeby aż taki wpływ na cenę miała elektronika, a że bas
wygląda jak z kosmosu i może faktycznie grają na tym rzeźnicy co kroją
kozy, to dla przykładu ESP LTD B254 jest nieco mniej oryginalny w wyglądzie
Powiem tak – jeśli masz 2000zł do wydania na bas to weź coś innego. A
jeśli chcesz kupić tanią gitarę z agathisem i próbujesz to jakoś
usprawiedliwić toto nie tędy droga.
Powiedz konkretnie o co chodzi. 😛
Bo z pytaniami pokroju „dlaczego firma ESP pakuje Agathis w gitary za 2,5
tysiaka” to do samego producenta proszę.
Agathis jest nieco „suchy”, brak mu ciepłego dołu ale nie można powiedzieć
że nie ma dźwięku.
mam 2000zł na gitarę i zastanawiam się nad basem który posiadasz
obecnie jak dobrze pamiętam, Ibanez btb400qm, jest super rozbudowana
elektronika dobre drewno na pewno ma świetny dźwięk, tylko szczerze mówiąc
bardziej pasował by mi btb200 nie zewzgledu na rzexniczy wygląd po prostu
szukam fajnego basu który będzie mnie radował i tyle 🙂 chce żeby fajnie
chrumkał :), nie potrzebuje wypasionej elektroniki bo nie sadze żebym
kiedykolwiek coś nagrywał, a jeśli chodzi o gre na żywca moim skromnym
zdaniem więcej zalezy od głośnika niż elektroniki więc chciałbym
zrezygnować z btb400qm, jedyny mankament to agatis, nie miałem nigdy styku z
tym drewnem więc po prostu pytam, kasa nie stanowi dla mnie problemu, po prostu
chce sobie sprawić radość fajną gitara która będzie proporcjonalna do
moich wymagań… zresztą widziałem gościa który miał blat zrobiony z
przezroczystego plastiku nie wiem co to za tworzywo heh niezły patent 😀
A ile chcesz za swojego Ibanez btb400qm ??
To LTD z aghatisu z super elektroniką EMG nie gra z drewna, tylko gra z
pickupów.
Aktywna elektronika ma to do siebie, że od drewna bardzo niewiele zależy
jeśli chodzi o brzmienie, dlatego dają agatis ( może żeczywiscie jest do
d*py, ale się nie znam ) i wtedy są bardziej na plusie niż gdyby dali jakiś
bagienny dziwoląg z ameryki południowej 🙂
ja uwazam ze lepiej mieć slabszy pikap a konkretniejsza deske, bo przystawke
wymiensiz a z decha trudniej
Tak, ale jeśli wiesz, że będziesz korzystał z czegoś takiego jak EMG to
równie dobrze możesz użyć obudowy z komputera jako korpusu bo to i tak za
bardzo nie zmieni brzmienia.
Akryl. BCRich robi takie rzeczy na porządku dziennym.
A jeśli chodzi o basówkę. BTB200 to innaczej wyglądający GSR. Sad but
(almost) true. Na basie nie ma co przesadnie oszczędzać. I wydanie 2000zł na
bas to naprawdę nie przesada. I jeśli chcesz żeby Ci bas ładnie „chrumkał”
to BTB200 może się nada ale BTB400 będzie chrmukał, miauczał, dudnił i
stepował 😀 . Ale decyzja jest twoja. (Tylko żeby nie było że nie
ostrzegaliśmy 😛 )
W zasadzie byłem i jestem zdecydowany na btb400qm mimo że moje serce nalezy
do dwusetki ale prawda jest faktycznie smutna nie ma alternatywy pomiędzy,
najbardziej irytuje mnie ten czerwony kolor i chyba tylko o to mi się rozchodzi
hehe… pozdrawiam i dzięki za zaangażowaniwe w dyskusje
P.S.
Może stworzymy temat gdzie znajdą się jeszcze inne gatunki drewna i ich
wpływ na dźwięk basu, to chyba będzie duże ułatwienie dla ludzi z podobnym
problemem, np: każdy wie ze palisander jest dobry na podstrunice ale nie każdy
wie czemu 🙂 no i pozatym będzie można błysnąć wiedzą lub ją uzupełnić
Zawsze można przemalować… Mi też nie podoba się czerwony – dlatego przez
miesiąc czekałem aż mi czarną Basię sprowadzą 🙂
Dzisiaj wieczorem coś zakombinujemy, jeżeli chodzi o dyskusję nt. drewna i
jego wpływu na brzmienie.
Przecież topic ma dobry tutuł i więc piszcie o drewnie. Ja sam na te
„stolarskie” tematy niewiele mogę powiedzieć. W swoim następnym basie myśle
o aktywnej elektronice i dobrych pasywnych pickupach, mam nadzieje że to
pozwoli mi usłyszeć deske.
Rację masz Gorgoroth – myślę raczej o tym, żeby jakoś wyczyścić ten
topik i zacząć pisać na inny temat od nowa ;}.
Lodzio – powodzenia z ta obudowa od kompa:D a akrylowy bc rich brzmi jak gowno
jak dla mnie:P zauwazcie ze satiriani w swoim akrylowym Ibanez miał wbudowane
drewniane elemnty z drewna wokol przystawek i elektroniki
Po pierwsze – widziałeś kiedyś drewniane elementy nie z drewna? 😀
A po drugie – to i tak niewielkie ma znaczenie, bo rezonuje cała decha, więc
brzmienie i tak nie będzie dorównywało w pełni drewnianej gitarze. Inna
sprawa, że po przesterowaniu itd. to taki sygnał dla przeciętnego słuchacza
będzie nie do odróżnienia.
No właśnie… Czemu???
To nieładnie ze strony pana Satrianiego, że traktuje nas jak przeciętnych
słuchaczy.
A palisander jest ogólnie dobry, bo jest w miarę twardy, a nie tak drogi jak
np. heban. Na pewno chodzi też o pewne walory brzmieniowe, wydaje mi się że
ogólnie ma trochę cieplejsze brzmienie niż np. klon, ale nie potrafie
powiedzieć do jakiego stopnia materiał z którego wykonana jest podstrunnica
wpływa na sound całego basu, musiałbym usłyszeć dwie takie same gitary z
różnymi podstrunnicami :] W sumie to pan Satriani ma racje że mnie traktuje
jak przeciętnego słuchacza 😀
W ogóle z tego co pamiętam, Pan Zenon Spawacz napisał wyśmienity artykuł
na temat drewna i innych materiałów lutniczych, radzę pogrzebać w czytelni.
Palisander należy do grupy drewien dosyć twardych, z wyraźną i obfitą
górą.
Tu jest taka mała ściąga odnośnie gatuków drewna:
http://www.lootnick.com/indexy/elektronika.htm
fajna stronka…szczegolnie zdobienia gryfu mi się podobają…jak kupie nowy
bass(już niedlugo 😀 ) to sobie(mam nadzieje ❓ ) pozwole na takie pikne
zdobienia…
Jestem ciekaw ile kosztuje takie zdobienie gryfu…mniej więcej…
Mam pytanie … bo mój skromny basik Fender Squier Precission bass (special)
był produkowany jeszcze za czasów gdy Squiery były robione w japonii. i
właśnie… drewno mi za diabła nie pasuje na agathis… jest zdecydowanie za
ciężkie. Pozatym bass ma naprawdę przyjemne brzmienie, a aktywnej elektroniki
w nim nie ma, a pasywna tez nie 1 klasy. Czy ktoś byłby w stanie mi
powiedzieć jakie może być to drewno. tak gdzie się obił lakier wygląda na
dość jasne, jest ciężkie… a rok produkcji to mniej więcej 82-87…
albo jesion albo olcha, ale stawiam na olche
ładne rzeczy tam mają 😀
ano, całkiem względne
Do arvizu:
Możesz śmiało do nich zaimejlować 🙂
Sam do tam pisałem. Ostrzegam, że ceny mają wprost proporcjonalne do
jakość (a jakość mają wysoką)
np. za kopie 4-strunowego StingRaya chcą 3800zł
A obsługa bardzo miła.
Dobra, zacznijmy jakoś rzeczowo o drewnie.
Po pierwsze – warto wyjść z tego, jak po polsku nazywają się główne
odmiany drewna używanego w budowie instrumentów.
Aghatis – Sosna
Alder – Olcha
Ash – Jesion
Bubinga – Bubinga ;}
Cherry – Wiśnia
Ebony – Heban
Elm – Wiąz
Mahogany – Mahoń
Maple – Klon
Oak – Dąb
Rosewood (oraz Tulipwood, Cocobolo i wszystkie drewna, które podczas obróbki
wydają różany zapach) – Palisander
Walnut – Orzech
Wybaczcie Kapralu, ale muszę się nie zgodzić. Swego czasu trochę czytałem
o tym czymś co się zwie agathis i nijak to drzewko ma się do sosny
(pomijając fakt, że sosna w języku Szekspira to pine, czyt. pajn).
O agathisie przeczytać można tu:
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Agathis
Na tyle, na ile mi pozwala moja znajomość biologii (i terminologii) mogę
powiedzieć, że jest to drzewo tropikalne, rosnąca na wyspach Oceanu
Indyjskiego (głównie Indonezja, Malezja, Nowa Kaledonia). A co do
sosnowatości to jakoś spokrewniony agathis jest (ten sam rząd co sosenka,
ale rodzina już inna). Poza tym to, co jest na zdjęciu to bardziej przypomina
baobab niż sosnę ;>
Jeszcze z często spotykanych:
basswood = lipa
poplar = topola
Mój błąd – gdzieś przeczytałem i mi się ubzdurało.
Teraz apel do ludzi – weźcie się określajcie z czego macie zrobione basy,
dobra? 😀
olchowsky 😉
Również olcha 🙂 Tak przy okazji ludzie powiedzcie mi, które drewno
najlepiej nadaje się do blusa ? 😉
Bluesa często gra się na Jazzbassach – a te robione są najczęściej z lipy
albo olchy. W grę wchodzi tutaj również typ pickupa (tak mi się wydaje).
Szyjka: klon
Podstrunica: palisander
Korpus: olcha
Hmmm a ja szczerze zawsze myślałem, że bluesa gra się na preclach, a nie
jazzach 🙂 hmmmm
Określić się? Ależ proszę:
Ibanez BTB400QM
korpus: lipa + klonowy top (klon wzorzysty)
gryf: pięcioczęściowy klon + orzech
podstrunnica: palisander (rosewood)
Nie słyszałem aby jazzbassy były robione z lipy, no chyba że te nowoczesne
dalekowschodnie wynalazki. Przodującym materiałem w historii firmy Fender
była i jest olcha, w niektórych przypadkach jesion. precel ma sound bardziej
dudniący, mocny dół, a to za sprawą głównie prztwornika, tak więc do
bluesa sprawdzi się znakomicie.Pozdrawiam!
Spoko, że piszecie z jakiego drewna macie bas, ale przydałoby się jeszcze
napisać CO TO ZA BAS.
[quote=”Dzióbek”]Szyjka: klon
Podstrunica: palisander
Korpus: olcha
Yamaha RBX374
Skajłej
Szyjka: klon
Podstrunica: palisander
Korpus: sprasowany papier toaletowy + makulatura…
Nowy nabytek 🙂 korpus i gryf klon przekładany mahoniem ..pięknie
gada…basidło Lutnicze ala Warwick Streamer Lx 5
Mayones wszyscy już wiedzą ze kopia Spectora;D
Szyjka: klon przekładany mahoniem
Podstrunica: palisander
Korpus olcha
Spector
Korpus: klon + lipa
Szyjka: 3 części – klon
Podstrunica: palisander (kiepskiej jakości)
Słyszałem taki MIT, że gorsze kawałki drewna, którego użyto do produkcji
gitary, to te którym widać słoje…
Prawda, że to głupota?
Prawda…?
jeśli jest drewno to muszą być słoje ( w przypadku rodzimych gatunków) to
czy widać słoje bardziej lub mniej zależy od rodzaju przekroju (styczny
,promieniowy,poprzeczny) a generalnie jak widzisz ładny rysunek drewna tym bas
jest bardziej estycznie przyjazny dla oka i dla potencjalnego nabywcy.
Szergiel – toi jest brednia i to taka fest, gdyż często najbardziej cenione
przez lutników etc. są kawałki drewna z wyraźnymi i pięknymi fakturami
słojów.
CHYBA, że w tym micie chodzi o sęki w drewnie, a nie o słoje.
Wtedy się zgodzę.
Ibanez BTB 400QM TK 😈
Korpus: Lipa
Gryf: Klon z mahoniem
Podstrunica: Palisander
Washburn XB120 TR 😀
Korpus: Olcha
Gryf: Klon
Podstrunica: Palisander
To może malutkiego off topa zrobie.
Czym się różni siodełko mosiężne od grafitowego ?
Właśnie sobie chcę kupić i nie wiem które lepsze.
Mosiężne podobno podbija trochę wysokie tony. A co robi grafitowe ?