Dorobic Piezo Tweeter Do Combo

Dorobić piezo tweeter do combo

Chodzi o to, że chciałbym do HAND BOXA 100 watowego z jednym głośnikiem
dorobić tweeter umieszczony centralnie przed cewką basowego.

Teraz pytanie: nie chodzi o to jak to przymocować, tylko jak podłączyć do
płytki, ew. jaką płytkę zrobić. Są na to jakieś sposoby? Zaznaczam, że
lutownica nie jest mi obca i niezbyt skomplikowane układy mnie nie
przerażają. Da się to w ogóle to zrobić? dajcie jakieś linki, albo
coś…

Czy ktoś może mi pomóc dorobić piezo tweeter do mojego combo basowego?
Jak podłączyć piezo tweeter do płytki w moim Hand Boxie?
Czy jest jakiś sposób, aby umieścić tweeter centralnie przed cewką basowym?
Czy potrzebuję jakiejś specjalnej płytki do podłączenia piezo tweetera?
Czy istnieje jakiś łatwy sposób, aby podłączyć piezo tweeter do mojego combo?
Czy ktoś zna jakieś linki lub materiały, które pomogą mi dorobić piezo tweeter do mojego combo basowego?
Jakie narzędzia potrzebuję, aby dorobić piezo tweeter do mojego combo basowego?
Czy zrobić piezo tweeter w domu to dobry pomysł?
Jakie są kroki, aby podłączyć piezo tweeter do mojego combo basowego?
Czy ktoś może polecić mi jakieś instrukcje, jak dorobić piezo tweeter do mojego combo basowego?

Podziel się swoją opinią

41 komentarzy

  1. Nie za bardzo rozumiem jak chcesz ten głośnik umieścić, ale to jest nie
    istotne akurat.

    Żeby to do kupy połączyć to by wypadało zwrotnicę zrobić. Żeby ją
    wykonać musisz mieć parametry głośników które będziesz miał
    zamontowane.

  2. Najprościej w szerg z tweeterem wstawić kondensator ceramiczny albo inny( nie
    elektrolit) o warości ok kilkunastu uF, który odetnie niższe
    częstotliwości, które mogłyby uszkodzić głośniczek. Tutaj jest do
    ściągnięcia program Wins Pro, którym możesz dokładniej obliczyć sobie
    różne tego typu filtry.

  3. Żeby to było takie proste Krzych_w 🙂

    WiniSD policzy ale najważniejsze jest ucho. Teoria nie idzie w parze z
    praktyką w tej dziedzinie :/ ( niestety )

    Jeśli wstawisz sam kondensator to zrobisz filtr I rzędu, a filtr powinno się
    dobrać w zależności od charakterystyki częstotliwościowej głośnika.

  4. Yyyy… no dobra, będę miał już parametry głośników… i co dalej?
    Pomożecie? Bo jak już wydam kasę na tego twetera to chciałbym, żeby
    działał…

  5. No to jak będziesz miał charakterystykę częstotliwościową głośnika to
    sobie na nią popatrzysz i będziesz wiedział jakiego rzędu filtr masz
    zastosować ( jak nie będziesz wiedział to mi podeślesz tą charakterystykę
    i ja ci powiem ). Musisz też mieć charakterystykę głośnika który już
    masz ( tego niskotonowego ).

    Później musisz sobie obliczyć jakie musisz dać kondensatory i cewki w
    swojej zwrotnicy.

    Możesz to zrobić na przykład tutaj:

    http://www.slave.e-edukacja.pl/~drzepsuj/hiend/xover/projp/projp.htm

    Później idziesz do elektronika, kupujesz kondensatory, cewki i płytkę do
    wytrawiania i mazak do rysowania ścierzek no i jeśli nie masz to jeszcze
    chlorek żelaza będziesz potrzebował.

    Bierzesz płytkę, rysujesz mazakiem do ścieżek, ścieżki, następnie
    wkładasz płytkę do chlorku żelaza i czekasz aż się płytka wytrawi.

    Następnie wiercisz sobie otworki tam gdzie powinny być i lutujesz.

    Możliwe że gwizdek który kupisz będzie miał mniejszą moc od niskotonowego
    i wtedy musisz założyć jeszcze zabezpieczenie na gwizdek ( najlepiej
    szeregowo wlutować żarówkę przed gwizdkiem ). Na dodatek gwizdek będzie
    miał zapewne większą skuteczność niż niskotonowy więc będziesz musiał
    go trochę zdławić.

    http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

    Na tej stronie na dole masz taki układ ( razem z okienkami do liczenia ).
    Nazywa się L-Pad.

    I jeszcze jak popatrzysz na zależność oporu od częstotliwości to
    zauważysz że dla pewnych częstotliwości głośnik ma bardzo duży skok
    oporu. Można to też zdławić za pomocą układu Zobela ( w powyższym linku
    masz go nad L-Pad`em ).

    To chyba tyle 🙂

    W razie pytań, zapraszam.

  6. No nie wiem jaki sens jest wytrawiać płytkę do zwrotnicy 1 bądź 2 rzędu.
    Chyba że chcesz budwać jakiś skomplikowany układ. Kupujesz płytkę
    rezoteksową lub inną izolacyjną(a może bc nawet od biedy kawałek sklejki),
    wiercisz 5 otowrów(2 do wyprowadzeń cewki 1 do przymocowania cewki i 2 do
    wyprowadzeń kondensatora), kupujesz oczka lutownicze, przykręcasz lutujesz i
    po zabawie. Częstotliwość podziału pasma możesz dobrać na ok 2-3 kHz
    sprawdzając uprzednio czy obydwa głośniki przeniosą dobrze tą
    częstotliwość. Do takiego zastosowania nie ma co się trudzić na niewiadomo
    co. Pozdrawiam

  7. Ale skoro już robić to po co zgadywać jakie mają być parametry ?

    A płytkę robić po to żeby wszystko się kupy trzymało, a nie wisiało na
    kabelkach.

    Akurat tak się składa że najlepiej słyszane przez człowieka
    częstotliwości to 2.5 – 3kHz więc nie należy robić na tej częstotliwości
    podziału bo może drażnić ( wynika to z budowy małżowiny ucha ).

  8. z*ebiście 😀

    Dzięki lodzio, znajdę chwilę czasu to skoczę po tego tweetera i dokładnie
    się przyjrzę. Jak nie będę czegoś widział to się odezwę. A taki
    głośnik to kupić w elektornicznym czy w muzycznym?

    A co do wytrawienia płytki to jest najmniejszy problem 🙂 Mam gdzieś słoik z
    chlorkiem, płytka też się znajdzie. Chodzi tylko o to jak to wszystko
    połączyć, zlutować żeby działało. Szczerze mówiąc to najlepiej jak bym
    miał rozrysowaną płytkę, no ale cóż…

    Gdzie się podłącza ten układ? Do wyjścia na kolumnę?

    edit:

    już wiem: aktywna/pasywana zwrotnica :]

    Kupię te wszystkie potrzebne części w elektronicznym? Mieszkam we
    Wrocławiu, więc mam nadzieję że tak.

    Aha, i jeszcze jedna sprawa: czy jest możliwość, że ten układ nie będzie
    działał?

    lodzio, jak wszystko będzie śmigać to specjalnie przyjadę do Częstochowy i
    postawię Ci bro 😉

  9. Głośnik to sobie kup nie w sklepie elektronicznym, ani nie w muzycznym tylko
    w sklepie z głośnikami.

    Schemat połączenia elementów masz na tych stronach z kalkulatorami do
    liczenia elementów zwrotnic.

    Jeśli chodzi o zaprojektowanie płytki to możesz do tego urzyć programu
    „PCB123 Schematic”. Tam rysujesz sobie schemat ideowy ( taki jak na tych
    powyższych stronach ) i później włączasz widok płytki i wszystkie
    elementy sobie rozmieszczasz jak ci pasuje i będziesz miał narysowane
    ścieżki według schematu. Później wystarczy przerysować i gotowe.

    Myślę że nie ma co w tym popsuć żeby nie działało. Chyba że źle
    polutujesz, ale piszesz że to potrafisz więc chyba nic nie popsujesz.

    Na tych rysunkach z powyższych stron masz napisane gdzie się podpina
    głośniki i gdzie jest gniazdo kolumny.

    Elementy kup w elektronicznym, tylko powiedz, że to na zwrotnice to ci dadzą
    troszkę lepsze części. Ja za kondensatory i na cewki do dwóch zwrotnic
    zapłaciłem 32zł.

  10. Czyli Ty robiłeś już zwrtonice? To dobrze, masz już jakieś doświadczenie
    – będę miał jakieś wsparcie.

    No dobra, w takim razie jak kupię głośnik to się odezwę: żebyś
    sprawdził, czy wszystko dobrze policzyłem, zaprojektowałem.

    Oczywiście jeśli byś mógł 😉

  11. Jasne, tylko że w zwrotnicach najważniejsze jest doświadczenie w ilości
    wykonanych zwrotnic, ponieważ to co wyliczysz będzie wporządku, ale tylko w
    teorii. W tej kwestii niestety nie pomogę bo jak narazie zrobiłem dwie
    kolumny audio i jedną basówą więc narazie mała moja praktyka jest i
    doświadczenie. Ale sprawdzenie poprawności obliczeń i schematu zrobie z
    przyjemnością 🙂

  12. Felov – na ul. Tęczowej jest sklep elektroniczny i tam też mają pokaźną
    ofertę głośników – ale pewnie wiesz ;P.

  13. Na Tęczowej jest moja szkoła. lol 😀

    Faktycznie mają tam parę głośników, ale jeśli chodzi o części
    elektroniczne to duuużo im brakuje do Dworcowej – tam jest dużo lepszy
    asortyment, no, ale nie mają za to głośników 😀

  14. Mieszkam na Dworcowej, się orientuję :D.

    Axel i Axel2 to zawodowe sklepy, końcówki do kabli tam kupuję. Panowie są
    fachowcami.

  15. Być może, ale Ci hurtowni zrobili mnie w jajo, ale to po części moja wina,
    no, ale straciłem góra 8 zł, więc nie jest najgorzej. 😉 Po prostu najpierw
    trafiłem do tego sklepu w bramie myśląc że to ten detaliczny, cholera… :/
    Dopiero jak już zapłaciłem powiedzieli, żebym popytał po drugiej stronie
    :/

    Mam jeszcze jedno pytanie:

    Przerabiam już działające kombo, więc czy będę musiał zrobić dwie
    zwrotnice? Wiadomo, że do tweetera trzeba będzie ustalić punkt odcięcia, a
    co z niskotonowym, który do tej pory był szerokopasmowy? Do niego też trzeba
    wykonać zwrotnicę? No bo już nie będzie się musiał zajmować „górami”.

  16. Zwrotnica w głośniku jest jedna.

    W przypadku kolumny dwudrożnej składa się ona z filtra górnoprzepustowego (
    do gwizdka ) i dolnoprzepustowego ( do basowego ). Dodatkowo jak już
    wcześniej wspomniałem można założyć L-Pad, Zobel circut oraz żarówkę
    żeby zabezpieczyć gwizdek.

    Ale teoretycznie potrzebujesz tylko części na filtr dolno i górno
    przepustowy, czyli dwie cewki i dwa kondensatory.

    Na tych stronach masz takie rysunki koło kratek w które wpisujesz parametry
    głośników. Te rysuneczki to są właśnie schematy łączenia wszystkiego.

  17. Nie chcę się przyczepiać, ale na prawdę nie widzę sensu robić płytki
    drukowanej do zwrotnicy z 5 dziurkami. Z powodów w/w oraz tego że jest to
    obwód silnoprądowy i aby to chodziło porządnie musisz mieć bardzo grube
    ścieżki. Lepiej się sprawdzaja w tym celu połaczenia grubymi przewodami. Ja
    w praktyce nie spotkałem się ze zwrotnicami wytrawianymi na płytce w
    kolumnach estradowych czy instrumentalnych. W sprzęcie audio owszem.
    Następną rzeczą jest częst. podziału. Jaką lodziu proponujesz skoro nie
    między 2 a 3 kHz. Może powiesz jakie częst. podziału dobrałeś w
    skonstruowanych przez Ciebie kolumnach. Mówię tu o ogólnej zasadzie, w
    konkretnym przypadku trzeba ją dobrać przeglądając charakterystyki. Ucho
    ludzkie jak mówisz jest bardzo wyczulone na tę częst. tak więc można sobie
    pozwolić na delikatne stłumienie tego najbardziej słyszalnego przez nas
    pasma. Cała sztuka ze zwrotnicami polega właśnie na tym, żeby stłumić tak
    aby powstało wrażenie liniowość odtwarzanego dźwięku. Pozdr.

  18. Nigdy nie zrobisz liniowego dźwięku, nieważne jakimi byś głosnikami
    dysponował.

    Ja zrobiłem zwrotnicę II rzędu od 3kHz czyli tak naprawdę dopiero
    niskotonowy przestaje chodzić na około 3.5kHz.

    Żadne grube ścieżki, ani grube kable ci nie pomogą. Kto ci naopowiadał
    takich rzeczy ?

    Jak sobie to wyobrażasz ?? : kabel 2,5mm kwadratowego przylutujesz do cewki na
    któej jest drut o średnicy 0,7 mm ?? Przecież to się mija z celem 🙂

    Stworzenie jak najbardziej liniowego dźwięku nie polega na stawianiu
    zwrotnicy w miejscu w którym następuje jakieś podbicie częstotliwości.
    Cała sztuka ze zwrotnicami nie polega na tym, żeby stłumić te najlepiej
    słyszane częstotliwości. Proponuję ci przeczytać bardzo fajną książkę:
    Jerzy Krajewski”Głosniki i zestawy głośnikowe”.

    Rzeby zestaw głośników dobrze działał trzeba:

    Dobrać dwa głosniki do siebie tak, żeby przez pewien zakres częstotliwości
    ( na przykład 1.5 – 2kHz ), charakterystyka częstotliwościowa obu
    głosników była do siebie zbliżona. Wtedy instalując zwrotnicę przy
    podziale na przykład na 1.7kHz uzyskujemy wyciszenie niskotonowego i
    podgłośnienie wysokotonowego głośnika.

    Nie rozumiem dlaczego uwarzasz że zwrotnica ma na celu wytłumienie jakichś
    częstotliwości. To nie zwrotnica ma robić. To mają tak być dobrane
    głośniki żeby jeden nie grał głośniej albo ciszej od drugiego.

  19. Sory, ale wydaje mi się ze się znowu nie rozumienmy. Nie wiem jak ty czytasz
    moje posty, że wynika z tego że napisałem, iż chcę uzyskać liniowy
    charakterystykę lutując kable 2.5mm2 bezpośrednio do cewki i uważam że
    zwrotnica służy do tłumienia częstotliwości.!???!!! Poleccam książkę
    „Czytanie ze zrozumieniem – Zofia Czarniecka-Rodzik” Chodzi mi o to że w pkt.
    podziału częst. następuje osłabienie amplitudy, nie da się w danym
    pkt.odciąć pasma nieskończenie stromo. Dlatego im pochylenie filtru większe
    tym lepiej. Nie ma filtru idealnego, tak więc idąć na kompromis częst.
    podziału ustala się tam gdzie można pozwolić sobie na stłumienie
    amplitudy.

  20. Teraz zrozumiałem 🙂

    Wcześniej (według mnie) napisałeś to jakoś po chińsko-azerbejdżańsku i
    nie skumałem :). Ale teraz się zgadzam z tobą.

  21. allegro.pl/item527480407_zwrotnica_filtr_basowy_tweeter_250w_najtaniej.html

    czy coś takiego nada się?

    EDIT

    albo taka

    allegro.pl/item527874402_zwrotnica_estradowa_2_way_300_600w_driver_faktura.html

  22. pierwsza ma za wysoki podział jak do Twojego pieca. W drugiej nie wiem jaki
    jest podział częstotliwości ale widzę kondensatory 3,3uF i 10uF czyli
    jeżeli to jest zwrotnica 18dB/okt a na taką wygląda to częstotliwość
    powinna być ok. Do tego jeszcze głośnik wysokotonowy w miarę dobry musisz
    mieć. za niewiele ponad 100zł kupisz już dobry głośnik

  23. Dajcie spokój ze zwrotnicą. Po co? Dla jednego tweetera z kondensatorem?
    Przecież basowemu głośnikowi nie wolno ograniczać pasma. Przerost formy nad
    treścią. Tak jak Frytejro napisał: Kondensator 4,7uF w
    szereg, można dodać wyłącznik i sprawa załatwiona. Można jeszcze się
    pobawić z potencjometrem ściszającym tweeter.

  24. dokaldnie o galce tez myślę ale narazie zrobie sobie tylko on/off i zoabcze czy
    zda egzamin, jak nie to zapodam voluma:)

  25. Wydaje mi się, że wystarczy potencjometr w szereg za kondziem włożyć i
    będzie Ok. Tylko, że ten potencjometr musiałby być większej mocy.

  26. no to może i tak tez od razu sprobuje bo i tak muszę dzis zahaczyc o
    elektroniczny by kupić kabel to kupie jakaś galke i będę się bawil.

  27. W Tonsilowskich Altonach były takie potencjometry do gwizdków i
    średniotonowych.

  28. a moc/opornosc potencjometru była dobrana z jakimś zapasem? patrzyles może ?
    czy jak najblizsza parametrom glosnika?

  29. Ja do swojej paczki 15 właśnie będę montowal gwizdek, ale z wylacznikiem, do
    tego sam kondensator 4,7micro. Taki patent nieraz stosowalem w przypadku kolumn
    audio i to się sprawdzalo. Nie będę się bawil poki co w zwrotnice.

    Wyczailem fajny polski głośnik, bardzo tani, jak zamontuje to powiem jak
    brzmi.. ale pasmo ma ladne bo pozniej 2k jeszcze przenosi 😀 – firma STX – na
    necie jest po 28zł a w skepie dalem 34. DOdam , że jest na neodymie..

    @lodzio: Dobrać dwa głosniki do siebie tak, żeby przez pewien zakres częstotliwości ( na przykład 1.5 – 2kHz ), charakterystyka częstotliwościowa obu głosników była do siebie zbliżona.

    to jest raczej niewykonalne bo basowa 15 tak wysoko nie przenosi.. zreguly do
    5k.. wysokotonowki klasyczne do audio sa w okolicach 3k, w paczkach widzialem
    ze przewaznie sa takie do ok 1,5k

  30. o widisz dzięki! wybiore opcje 30 i 20 tak ze będzie 12ohm, bo głośnik mam na 8
    jak w tych dolnych 2 schematach 🙂 moc wezme jakaś najwieksza moc. Tylko jedno
    pytanko mam.. te 30 ohmowki sa z wylaczaniem? bo się zastanawiam czemu tylko 30
    jest reg w ukladzie rownoleglym – ten 2 nieregulowany jest do tego filtra RLC?

  31. Te są bez wyłącznika bo w kolumnach Hi-Fi głośnik wyskokotonowy zawsze
    grać musi. Ten nieregulowany równolegle z potencjometrem stanowi regulowany
    filtr RLC. Jednak dla naszego przypadku taki filtr wydaje mi się zbędny. Wg
    moich przypuszczeń potencjometr szeregowo z kondensatorem załatwi sprawę.
    Jeżeli jeszcze będzie z wyłacznikiem to już zupełny bajer.

  32. niestety nie da się normlanie kupić potencjometrow mniejszych niż 1kohm – a
    przynajmniej w zwyklym elektronicznym, i to jeszcze maja te potencjometry na
    0,5W.. muszę poki co pozostac przy samym wylaczniku, chyba ze KrzysztofK wiesz
    gdzie mogę dorwac jakiś taki 12 ohmowy potencjometr? bo jedynie co my przyszlo
    na mysl ale to już zabawy jak ze zwrotnica by było.. kupić zwykle 10ohmowe
    rezystorki na duza moc i zastosowac przelacznik opornosciowy.. ale to zabawy
    pelno..

  33. Jak już będziecie podłączać ten gwizdek , to nie zapomnijcie o Thermal
    Protection System

    ( producenci uwielbiają takie nazwy 🙂 ) czyli żarówka z kierunkowskazu
    21W/12V wpięta w szereg

    z gwizdkiem.

    Przy małych mocach zimne włókno żarówki ma małą oporność i gwizdek gra
    całą dostarczoną energią.

    Przy dużych mocach prąd się zwiększa , rozgrzewa się włókno żarówki ,
    oporność włókna gwałtownie rośnie

    i ogranicza moc dostarczaną do gwizdka , skutecznie zabezpieczając go przed
    przeciążeniem.

    Działa (naprawdę niezawodnie ) to jak kompresor. Patent często stosowany
    nawet w drogich markowych kolumnach.

    Jak już to zrobimy , to będziemy mieli prawdziwy Compression Driver 🙂

    EDIT-> sorki , zauważyłem , że chodzi o driver piezzo , a z takim to
    raczej nie zadziała.

    Ale z normalnym ( elektromagnetycznym ) jak najbardziej.

    I w sumie dlaczego piezzo ? .Przecież one brzmią tak paskudnie.

  34. Oczywiście żarówka jest wspaniałym bezpiecznikiem dla wysokotonowych
    głośników jednak we wzmacniaczu basowym uważam, że można ją sobie
    podarować. Tutaj raczej nie będzie jakiś sprzężeń czy ogromnych
    przeciążeń wysokimi częstotliwościami.

  35. no ja dlatego kupilem głośnik 200W max wiec raczej nic mu się nie stanie 😉 ..
    tylko co z tymi potencjometrami wiecie gdize takie dorwac?:)

  36. Na obecną chwilę przychodzi mi do głowy tylko opornica suwakowa 🙂 –
    zupełnie nie do przyjęcia. Przełącznik z drabinką rezystorów mocy już
    byłby lepszym rozwiązaniem. Oj muszę się mocno zastanowić.

Możliwość komentowania została wyłączona.