Je艣li by艂 podobny temat, a nie dokopa艂em si臋 do niego to prosz臋 o
zamkni臋cie i skierowanie mnie do tego „w艂a艣ciwego”.
Zabieram si臋 za wykonanie gitary z nast臋puj膮cych materia艂贸w:
korpus: maho艅
gryf: klon
podstrunnica: palisander
Bass b臋dzie 4-strunowy.
M贸j problem polega na tym, 偶e nie wiem w jaki uk艂ad pickap贸w i艣膰..
Mam dwa single Wilkinson WJB00 (do uk艂adu Jazz Bass) oraz 2xMM Giovanni.
Mog臋 najpierw zrobi膰 uk艂ad Jazz, a p贸藕niej po prostu powi臋kszy膰 otwory i
w艂o偶y膰 MM.. Ale co je艣li brzmienie na Jazz’ach oka偶e si臋 lepsze? Co w
mahoniu spisze si臋 lepiej? Drewno kosztowa艂o mnie wiele zachodu i kasy,
dlatego chc臋 unikn膮膰 plucia sobie w brod臋 spowodowanego zrobieniem
niepotrzebnych otwor贸w..
Dlatego mam do Was pro艣b臋 o zgromadzenie w tym temacie swoich opinii o tym
jakie pickupy gaj膮 najlepiej w okre艣lonym drewnie. Chodzi o osobiste
opinie i do艣wiadczenia, a nie o wywo艂anie k艂贸tni! A przy okazji pomo偶ecie
mi wybra膰 馃檪
W shoutbox’ie piszecie, 偶e P+J, ale mam ju偶 wios艂o w takiej konfiguracji.
Jaki jest najlepszy uk艂ad pickup贸w do wykonania gitary basowej z korpusu z mahoniu, gryfu z klonu i podstrunnicy z palisandru?
Czy powinienem wykorzysta膰 single Wilkinson WJB00 czy 2xMM Giovanni w mojej 4-strunowej gitarze basowej?
W jaki spos贸b powinienem zamontowa膰 pickupy do mojej gitary basowej?
Jakie drewno jest najlepsze do zastosowania z pickupem Jazz Bass?
Czy powinienem wybra膰 pickupy Jazz Bass czy MM Giovanni do mojej gitary basowej?
Jaki jest najlepszy spos贸b na unikni臋cie niepotrzebnych otwor贸w przy wyborze pickup贸w do gitary basowej?
Co jest lepsze dla drewna mahoniu: pickupy Jazz Bass czy MM Giovanni?
Czy powinienem zmieni膰 konfiguracj臋 mojej gitary basowej, pomimo 偶e ju偶 mam P+J?
Jakie s膮 wasze opinie i do艣wiadczenia na temat pickup贸w do gitary basowej z okre艣lonym drewnem?
Czy pickup Jazz Bass b臋dzie dzia艂a艂 dobrze z korpusu z mahoniu i jakie efekty d藕wi臋kowe mog膮 by膰 uzyskane?
Maho艅+klon+palisander – mul膮ce, ciemne, ciep艂e bzmienie. Ja bym szed艂 w
ekstremalny uk艂ad pt. Humbucker pod gryf, jazz pod mostek. Generalnie, jazz
by艂by dla rozja艣niania, a humbucker dla podstawowego uderzenia. :]
Humbuckery + 艣ci臋ty J (\\) wydaj膮 si臋 dobrym wyborem, ew. twin jazz +
J.
Aktualnie przerzucam si臋 bas z mahoniu+ p艂yta klon wzorzysty i szyjka klon +
heban (fakt, troch臋 inna podstrunnica) z dwoma J ustawionymi pod skos.
Wra偶enia po ograniu – b. dobre.
zr贸b uk艂ad pickup贸w jak w jazz bassie.
je艣li MM to wystarczy jeden pod mostem 馃槈
Eeee… nieba艂dzo ;P Przytocz臋 tutaj chocia偶 przyk艂ad mojego BTB czy
Vintage V1005, kt贸ry maj膮 podobn膮 specyfikacj臋 (tyle, 偶e jeszcze klon na
topie). Wcale to nie s膮 mul膮ce wios艂a.. mo偶na powiedzie膰, 偶e maj膮
masywne brzmienie. Je艣li chodzi o uk艂ad pickup贸w… Ten MM nie ma
mo偶liwo艣ci roz艂膮czania?
Najbardziej mog臋 Ci przybli偶y膰 moje odczucia z grania na Vintage.. kt贸ry ma
uk艂ad J+MM. Ot贸偶, w moim odczuciu, kiedy gra艂em na samym MM w tym basie, po
prostu brzmienie by艂o dla mnie miodzio. Takie dosy膰 HIFI, du偶o do艂u i
g贸rki, ale dobrze reagowa艂a na regulacj臋 艣rodkowego pasma na wzmacniaczu.
Natomiast kiedy do艂膮cza艂em do tego jazza pod gryfem.. nagle pokazywa艂 si臋
wielki mu艂 i dosy膰 ma艂o klarownie brzmia艂. Natomiast najmniej mnie si臋
podoba艂o brzmienie samego jazza pod gryfem.. Przypominam r贸wnie偶, 偶e w
Vintage siedz膮 pickupy aktywne Wilkinsona. O ile tego MM bym zostawi艂,
to jazza kompletnie nie u偶ywa艂. Wg mnie najlepszym rozwi膮zaniem b臋dzie
uk艂ad J+MM.
Jak tylko masz mo偶liwo艣膰, to ograj sobie gdzie艣 takiego Vintagea. Na pewno
to rozwieje wiele Twoich w膮tpliwo艣ci.
E: A! Przypomnia艂o mnie si臋, 偶e jeszcze, 偶e gra艂em swojego czasu na BC
Rich..
http://www.dcmusicstore.com/core/media/media.nl?id=66395&c=364154&h=43cc091634a26fe72efa
dok艂adnie ten model. Maho艅 + klon na topie + 2 MM. Przyznam, 偶e obok bia艂ej
wersji tego basu, ten jest r贸wnie偶 cholernie pi臋kny 馃榾 ale strasznie leci na
g艂贸wk臋.. cholernie niewygodny..
Aaaale, nie o tym mowa. Przyznam, 偶e strasznie dziwnie brzmia艂o mnie
wrzucenie takiej kombinacji pickup贸w. Przede wszystkim strasznie
niewygodnie si臋 gra艂o.. a brzmienie pozostawia艂o wiele do 偶yczenia. Ju偶
lepszym rozwi膮zaniem jest LTD kt贸ry艣 z model贸w co ma w sobie humba pod
gryfem i MM pod mostkiem. Wi臋c na pewno nie pakuj si臋 w uk艂ad 2 x MM 馃檪
U偶y艂em skr贸tu my艣lowego, chodzi艂o mi o rozmieszczenie takie jak w Jazz
Bassie, ale zamiast J w 艣rodkowej pozycji by艂by humb… 馃榾
Pisz臋 2giego posta, poniewa偶 kiedy chc臋 drugi raz edytowa膰 posta wyskakuje
mi wiadomo艣膰, 偶e nie mam do tego „uprawnie艅”..
E: o, teraz tego posta mog臋 zedytowa膰, ale wy偶szego 2gi raz ju偶 nie mog臋
podda膰 edycji..
Btw Imo艂, mnie chodzi艂o tylko o jedno s艂owo w Twojej wypowiedzi..
„mul膮ce”.. ;P
A nie jest tak, 偶e dwa Jazzy b臋d膮 mi lepiej siedzia艂y w ci臋偶szym graniu
ni偶 MMy??
Mo偶e uk艂ad jak w Thumbie, czyli Jazzy pod skosem, bardzo blisko mostu?
A dlaczego w temacie nie zawar艂e艣 tego, 偶e to ma by膰 wios艂o do ci臋偶szych
brzmie艅? 馃槢 To jednak diametralnie zmienia podej艣cie do sprawy..
Szczerze? I jedno i drugie po艂膮czenie b臋dzie brzmie膰 dobrze. To ju偶 tylko
od Ciebie zale偶y, jak膮 podejmiesz decyzj臋. Osobi艣cie nawet nie pomy艣la艂em
o takiej propozycji.. mimo, i偶 w swoim basie te偶 mam zamiar wpakowa膰 dwa
humby blisko siebie przy mostku pod skosem, aby mie膰 to po艂膮czenie brzmienia
ala MM z typowym brzmieniem humba blisko mostka. B臋dzie bardzo mocne, raczej
niemul膮ce brzmienie 馃槈
Pami臋taj, 偶e umieszczenie dw贸ch singli blisko siebie daje bardzo zbli偶ony
efekt do tego, jakby艣 wpakowa艂 humba. Aczkolwiek to mo偶e by膰 dobry pomys艂.
P贸ki co zastanawiam si臋 nad dwoma singlami pod skosem lub standardowym
Jazzem. W przysz艂o艣ci zawsze mog臋 powi臋kszy膰 otw贸r pod mostem na MMa: )
Tak chyba b臋dzie najbezpieczniej..
Ewentualnie mo偶esz zawsze waln膮膰 sobie 3 single.. dwa pod mostek i jeden pod
gryf. Zawsze kolejna opcja. Tylko trzeba by nowego singla kupi膰 馃槈
Dobry dob贸r drewna. Zdob膮d藕 mo偶e kawa艂ek hebanu na podstrunnice i w og贸le
b臋dzie malina. Co do pickap贸w to wejd藕 w M (jeden w odleg艂o艣ci oko艂o 7 cm
od mostu) lub M+J przy gryfie. Nie s艂uchaj Immo 偶eby dawa膰 M pod gryf – to
jakie艣 nieporozumienie.
Czytaj ze zrozumieniem 馃榾
Ale skoro wies艂o ma by膰 do 艂ojenia, to i tak moja opinia si臋 nie liczy, bo
sugerowa艂em bluesowy secik, co艣 jak PJ, tylko z wi臋kszym pieprzni臋ciem w
dolnym 艣rodku i w dole.
W przypadku H+S ustawia膰 singla pod takim k膮tem jak na obrazku, czy
odwrotnym? Jaki to mo偶e mie膰 wp艂yw na brzmienie? Czy mo偶e prosto? Bo mam do
wyboru singla pod gryf i pod most, czyli jeden jest d艂u偶szy i mo偶na go
ustawi膰 pod k膮tem.
Takie wirtualne doradzanie jest niewiele warte. S膮 wios艂a z takim drewnem,
kt贸re brzmi膮 do艣膰 jasno (cho膰by Fender model Victor Baley) – uk艂ad typowy
dla Jazza + preamp.
Co do humba przy gryfie – to nie jest g艂upi pomys艂. Cewki po艂膮czone
szeregowo mog膮 zabrzmie膰 podobnie, do przystawki typu P.
Ja mym waln膮艂 dwa razy J. Ale ja si臋 na ci臋偶kich brzmieniach nie znam.
Ja to bym waln膮艂 humba pod gryf i dwa jazzy pod most. 馃檪
Ale Humba na ukos w jedn膮 stron臋, a 2xJ na krzy偶.
A propo wirtualnego doradzania:
Zainstaluj dwa single pod mostem pod skos i dwa humbuckery na 艣rodku i przy gryfie
pod odwrotny skos 馃檪
Humba pod gryf i singiel pod most maj膮 wszystkie sygnowane przez Stu Hamma
Washburny
O, o, co艣 w tym typie. 馃榾
Tych pickup贸w nie pakuje si臋 byle gdzie, rozmieszczenie pickup贸w
jest zale偶ne od punkt贸w na strunie gdzie gra jako艣 tam. Nie pami臋tam
nazwy.
Wiarygodny post :DDD Ale prawd臋 powiadasz.
punkty martwe – to si臋 bodaj偶e nazywa i ma z*ebi艣cie wielkie znaczenie!
Chcia艂em zauwa偶y膰, 偶e przy graniu w wy偶szych pozycjach ca艂y ten wykres
si臋 zw臋偶a, a co za tym idzie owe martwe punkty si臋 przesuwaj膮, wi臋c
ustalaj膮c pozycj臋 pickupa nie da si臋 wyeliminowa膰 wszystkich tych
punkt贸w. Mo偶na wybra膰 miejsce, w kt贸rym b臋d膮 pojawia膰 si臋
najrzadziej.
dok艂adnie!