Podstawy teorii muzycznej dla opornych, czyli tworzymy podręcznik

Autor podjął się ambitnego zadania stworzenia internetowego podręcznika do teorii muzycznej dla początkujących. Podręcznik ma obejmować szeroki zakres tematów od wartości rytmicznych po triady harmoniczne.

Jakiś czas temu w tym KLIK temacie pojawiła się inicjatywa
stworzenia czegoś w rodzaju podręcznika z „teorią” 🙂

Zadeklarowałem się, że mógłbym spróbować napisać coś w takim stylu.
Weryfikatora mojej pracy mam (dobrze mieć dziewczynę w szkole muzycznej,
liźnie się coś wiedzy :D), więc teraz pasuje ustalić listę zagadnień i
ich kolejność 🙂

Moja propozycja to:

1. Dźwięki- wartości rytmiczne

2. Dźwięki- nazewnictwo

3. Interwały do oktawy

4. Tonacja C-dur/ a-moll i skale diatoniczne

5. Budowa akordów, akordy w tonacji C-dur/ a-moll

6. Pentatonika durowa i molowa

7. Koło kwintowe i powstawanie kolejnych tonacji.

8. Odmiana harmoniczna tonacji molowej.

9. Triada harmoniczna i blusik 12-taktowy 🙂

10. Przewroty akordów.

Z takich „podstaw” to tyle mi do głowy przyszło i to mógłbym napisać-
oczywiście będą zdjęcia i nuty. Na wideo mnie nie namówicie 😛 jeśli
ktoś może coś pomóc to niech pisze 🙂 lista tematów jest otwarta więc
piszcie a będę dodawał:)

Sugestie, uwagi, pytania?:)

Podziel się swoją opinią

91 komentarzy

  1. @Polcia: Z jakich dźwięków składa się akord, np. Cm+7 C+7 czy coś takiego.. 🙂

    Polcia, nie o tym miało być 🙂

    ale jeśli dobrze rozumiem pytasz o dwa akordy?

    No to jeżeli moja interpretacja jest dobra

    Cm7+ to cmoll z septymą wielką, czyli c es g h(b#?)

    C7+ cdur z septymą wielką- c e g h

  2. Macius: właśnie chodziło mi o parę takich przykładów 🙂 z wyjaśnieniem
    🙂

    Dzięki 🙂

  3. Ja bym się chętnie dowiedział, co to znaczy te „+7”, ale to chyba podpada
    pod budowę akordów, nie ?:D

    Oczekuję pierwszej lekcji z niecierpliwością 🙂

  4. +7 to septyma wielka… ;P czyli oprócz zwykłych składników, dokładasz
    jeszcze septymę…

  5. Poprostu kolejną tercje 😛

    ale pojawił się kolejny problem: ktoś mi będzie musiał nagrać kilka
    dźwiękow, bo ja nie mam jak za bardzo. Ale to już na pw

  6. macius – w ostateczności niedługo przyjeżdża mi toneport – mogę
    ponagrywać co prostsze rzeczy 😉 i cieszę się, że ktoś poważny się za to
    zabrał, byłeś bodaj pierwszą osobą o której pomyślałem jak pomysł na
    szkółkę się pojawił

    edit: a z tematów dodałbym dźwięki na gryfie, chyba, że w którymś z
    powyższych się to zawiera. Wbrew pozorom sporo osób ma z tym problem.

  7. no ;D nareszcie moja propozycja się ziści 🙂 myślę żeby zrobić temat
    „Teoria – podręcznik” i tam dawać wszystkie lekcje, a w tym temacie zadawać
    pytania dotyczące lekcji 🙂

  8. Na pewno nie ma nikt propozycji na tematy?

    Ja powolutku kończę z wartościami rytmicznymi- tylko jakoś muszę nagrać
    empetrójki 🙂

  9. No może ja zaczne z cwiczeniami i teoria interwałow a oczekuje w pomocu w
    ogrywaniu akordow i improwizacji (głownie w tonacji e-moll mój zespół gra
    trash):

    Teoria

    http://www.img233.imageshack.us/img233/8058/interwaly.th.jpg

    Cwiczenia

    http://www.img197.imageshack.us/img197/8080/cwiczenia1.th.jpg

    http://www.img136.imageshack.us/img136/2932/cwiczenia2.th.jpg

    Przepraszam za zła jakoś zdjec ale nie mam lepszego aparatu.

    Ad do cwiczen np 1 dźwięk i 2 dźwięk jeżeli sa np kwintami to 2 do 3 nie lecz 3
    do 4 one sa po prostu parami ustawione …

  10. 1. nuty

    2. nuty

    3. nuty

    4. wartosci rytmiczne

    5. znaki przykluczowe, rodzaje pauz itp.

    6. interwaly (i b. dużo spiewania chocby na la la la tych interwalow żeby je
    slyszec)

    7. i powoli mozemy zaczac uczyc się zasad harmonii i budowy akordow.

    do felixmma te fotki co wrzuciles to inna wersja ze tak powiem tab`ow, nie
    mieszaj tym ludziom w glowach bo malpe tez można nauczyc przyciskania na 1 i 3
    progu (bez urazy oczywiście)

    pozdrawiam

  11. Ano uzeb dobrze prawi. Jak już chcesz się uczyć skali na
    pamięć to bez sensu jest się uczyć każdej osobno. Uczysz się odległości
    dźwięków między poszczególnymi stopniami, najlepiej zaczynając od
    jakiegoś schemtu (który na basie do każdej skali, np. mollowej, jest taki
    sam)

    Dla przykładu podstawowy schemat dla mollów:



    o tonika
    x dźwięk należący do skali
    - dźwięk nie w skali

    G -----
    D x-o--
    A x-xx-
    E o-xx-

    Jest to przykład dla jednej oktawy, bo oczywiście w zasięgu ręki w takiej
    pozycji są jeszcze dźwięki ze skali.

    Jak już nauczysz się ogrywać skalę w ten sposób to zmieniasz pozycję i
    się uczysz na przykład:


    G -o---
    D -xx-x
    A -xx-x
    E ----o

    Potem łączysz takie schematy, bogaty w wiedzę gdzie są sekundy małe
    między poszczególnymi stopniami skali, a gdzie nie. Pamiętasz żeby nie
    ogrywać tylko jednej oktawy i tak dalej. Wszystko zależy od inwencji własnej
    ćwiczącego i nie zamykania się w jednym takim schemacie.

    A zaraz i tak ktoś mnie zje*ie za takie podejście do nauki skal, bo gdzie
    dwóch nauczycieli tam trzy podejścia. 🙂

  12. Zakwasie, według mnie świetnie tłumaczysz. Gdybyś mógł napisać coś
    jeszcze o ogrywaniu skal byłbym zachwycony.

  13. Ja umiescilem to co kiedyś dal mi mój nauczyciel i wg mnie to super cwiczenie
    na odnajdywanie dźwięków na gryfie (znaczy się interwalow miedzy nimi) dla
    poczatkujacych…

    Pamietam jeszcze czasy jak liczylem gdzie septyma wielka gdzie nona …

    PS to co ja dalem to nie skale ale cwiczenia odnajdywania poszczegolnych
    interwalow na gryfie ….

  14. dex, w pierwszym masz napisane ze to as moll, a to leci po durowym 🙂

    ale gam/tonacji najlepiej się dźwiękami ucz 🙂 wbrew pozorom to nie jest
    trudne 🙂

    ale i sposób zakwasa jest wg mnie bardzo dobry. Mając tonike pod
    wskazującym, „jedziesz” po interwałach a dźwięki rozpoznajesz już na
    gryfie 🙂 fajnie się sprawdza takie coś przy improwizacji 🙂

  15. co to za brednie, jak F moll może się zaczynać od E…

    żeby nie było to ostatnie to e-moll.

  16. Wiem, że taby to taby ale cóż…

    Zakwas może mogłbyś wytłumaczyć na wybranym przez siebie przykładzie?

    A flat minor

    G——————————

    D———-3-6-7-7-6-3———

    A—-3-4-6————-6-4-3—

    E-4-6————————6-4

    A minor

    G————-0-2-2-0———–

    D——-0-2-3——–3-2-0——

    A-0-2-3——————–3-2-0

    E——————————–

    B flat minor

    G————–1-3-3-1———–

    D——-1-3-4———4-3-1——

    A-1-3-4———————4-3-1

    E———————————

    c minor

    G————-3-5-5-3————

    D——-3-5-6———6-5-3——

    A-3-5-6———————6-5-3

    E———————————

    D flat minor

    G————–4-7-7-4————-

    D——-4-6-7———-7-6-4——-

    A-4-6-7———————–7-6-4

    E———————————–

    D minor

    G————-5-7-7-5————

    D——-5-7-8———8-7-5——

    A-5-7-8———————8-7-5

    E———————————

    E minor

    G———————————

    D————-0-2-2-0————-

    A——-0-2-3———3-2-0——-

    E-0-2-3———————-3-2-0

  17. @macius: dex, w pierwszym masz napisane ze to as moll, a to leci po durowym 🙂
    ale gam/tonacji najlepiej się dźwiękami ucz 🙂 wbrew pozorom to nie jest trudne 🙂
    ale i sposób zakwasa jest wg mnie bardzo dobry. Mając tonike pod wskazującym, „jedziesz” po interwałach a dźwięki rozpoznajesz już na gryfie 🙂 fajnie się sprawdza takie coś przy improwizacji 🙂

    i tak nie rozumiem ;/ chyba naprawdę oporny jestem 🙁 no nic, czekam na
    pierwszą „lekcję” 🙂

  18. @macius: ale i sposób zakwasa jest wg mnie bardzo dobry. Mając tonike pod wskazującym, „jedziesz” po interwałach a dźwięki rozpoznajesz już na gryfie 🙂 fajnie się sprawdza takie coś przy improwizacji 🙂

    Ja sobie taki sposób opracowałem z myślą o improwizacji właśnie. Od
    samego początku przgody mojej z muzyką chciałem potrafić brać instrument
    do ręki i grać z marszu, stąd nauczyłem się postrzegać skale w taki
    sposób. Jednak zastrzegam:

    TONIKA NIE TYLKO POD WSKAZUJĄCYM!!!

    To samobójstwo zarówno przy improwizacji jak i przy tworzeniu regularnych
    linii. Uszy się zamykają i zaczyna pracować ręka, po czym wpadamy w
    schematyzm i powtarzalność – nuuuuudyyyyy 🙂

    @Dex: Zakwas może mogłbyś wytłumaczyć na wybranym przez siebie przykładzie?

    Taki schemat jak podałem:


    G -----
    D x-o--
    A x-xx-
    E o-xx-

    to to samo co Twoje:



    B flat minor
    G--------------1-3-3-1-----------
    D-------1-3-4---------4-3-1------
    A-1-3-4---------------------4-3-1
    E---------------------------------

    Z tym, że na strunie wyżej, czli:


    G x-o--
    D x-xx-
    A o-xx-
    E -----

    „o” to w tym przypadku dźwięk b – a każdy następny
    krzyżyk odpowiada dźwiękom, które podajesz. Jak widzisz w moim schemacie
    masz przerwę między dźwiękiem b i c (progi 1 i 3 na strunie A) zaznaczoną
    myślnikiem – to dźwięk h, który do tej skali nie należy.

    Ponadto w podanych przez Ciebie przykładach skal są błędy (wynikające z
    notacji tabulaturowej robionej zapewne na szybko)

    Na przykład zamiast:



    D flat minor
    G--------------4-7-7-4-------------
    D-------4-6-7----------7-6-4-------
    A-4-6-7-----------------------7-6-4
    E-----------------------------------

    powinno być:



    D flat minor
    G--------------4-6-6-4-------------
    D-------4-6-7----------7-6-4-------
    A-4-6-7-----------------------7-6-4
    E-----------------------------------

    Proponuję Ci żebyś nauczył się grać skali b moll którą podałeś na
    tabulaturze poprawnie bez ruszania ręki (zmieniania pozycji). Zapamiętasz
    wtedy w jaki sposób układają Ci się palce na gryfie, mając dźwięk b pod
    palcem wskazującym. Następnie jeżeli przesuniesz rękę tak, żeby palec
    wskazujący był na dźwięku tonicznym innej skali (czyli jeżeli chcesz
    zagrać d-moll, kładziesz paluch na dźwięku d) oraz powtórzysz schemat
    opalcowania z ogranego już b-moll, zauważysz, że palce ruszają się tak
    samo i wyłapiesz wszystkie błędy które pojawiły się w Twoich tabulaturach
    🙂

    Mam nadzieję, że wszystko jasne, bo to mój najdłuższy post na tym forum.
    😀

  19. No dobra Zakwas, (świetnie tlumaczysz) ale zapomniałeś o jednej waznej
    rzeczy, to co pokazujesz, to ćwiczenie gam nie skal.

    Prosty przykład:

    G —-

    D x-o-

    A x-xx

    E o-xx

    To powyżej, pokazuje jak zagrać gamę w jednej pozycji, by zagrać wszystkie
    dzwięki z ćwiczonej skali to strunę G tez trzeba użyć.

    Czyli:

    G x-x-

    D x-o-

    A x-xx

    E o-xx

    Własnie w ten sposób ćwiczę skale, po całym gryfie i grając każdy
    możliwy dźwięk na danej pozycji.

    Sheehan w filmiku najlepiej to pokazuje. I właśnie po obejrzeniu tego,
    nauczyłem się dobrze się uczyć się skal, się.

    https://www.youtube.com/watch?v=ngRicIFHzAI

  20. WoWR – napisałem wyżej, że są to tylko dźwięki z obrębu
    jednej oktawy.

    Jeżeli chcemy być już tacy dokładni i grać dalej, to proponuję nie robić
    tego w ten sposób w jkai to podałeś:


    G x-x-
    D x-o-
    A x-xx
    E o-xx

    ponieważ brakuje sekundy przy graniu drugiego przebiegu.

    powinno się to grać na przykład tak:


    G x-x-x
    D x-o-x
    A x-xx
    E o-xx

    Rozszerzając pozycję i łapiąc brakujący dźwięk (a nawet dwa) małym
    palcem. To co podałeś sprawdza się przy pentatonice mollowej, gdzie
    pierwszym interwałem jest tercja.

    A jak już znowu piszę to przy okazji dwa różne schematy dla durów (znowu w
    obrębie jednej oktawy- kto będzie się czuł na siłach będzie ciągnął
    dalej i opracowywał kolejne pozycje):



    Prosto:
    G ------
    D -x-xo-
    A -xx-x-
    E --o-x-

    Trudno (rozszerzona pozycja):
    G ------
    D --xo--
    A -x-x-x
    E -o-x-x

    Warto również zauważyć, że jeżeli ogramy moll (skala
    EOLSKA) od trzeciego stopnia, to w efekcie zagramy skalę
    JOŃSKĄ czyli właśnie podany przeze mnie wyżej dur.

    Dzięki temu macie kolejną pozycję do męczenia 🙂

  21. @vicia: Jeżeli ma być durowa(jońska) toniką jest C, jeżeli molowa naturalna(eolska) toniką jest A…

    No i to jest moim zdaniem podstawowy błąd w
    rozumowaniu
    !!!

    Takie same zależności są między e-moll i G-dur czy między c#-moll i
    E-dur.

    Wiele osób nie może tego zrozumieć i zamyka się w myśleniu – moll to a,
    dur to C.

    TAK NIE JEST!

  22. @vicia: zakwas: Błąd to niestety Ty, a nie ja popełniłeś… Gdzie na moim schemacie widzisz e-moll i G-dur czy c#-moll i E-dur? ;o

    No właśnie nie popełniłem błędu, Ty też nie, ale w błąd możesz
    wprowadzić. Spotykałem się z przypadkami, gdzie ludzie myśleli kategorią
    skala eolska = a-moll

    . Nie potrafiłem wtedy takiemu delikwentowi przetłumaczyć, że e-moll to
    też skala eolska zagrana od dźwięku e. Tu się kłania przy okazji koło
    kwintowe, które też warto by przybliżyć, ale to już zostawiam komu innemu,
    byle ten ktoś nie szczędził klawiatury, bo zagadnienie łatwe do
    przybliżenia laikowi nie jest.

    @MPB:
    Wnoszę o nazywanie dźwięku B po imieniu 🙁

    Jestem za!

    Będąc na polskim forum przypominam, że dźwięk b leży pomiędzy a oraz h!
    🙂

  23. Masakra te wasze tłumaczenie… ale w każdym razie podziwiam 🙂 i czekam na
    tą lekcję 😀

  24. Zakwas a ja twierdzę, że mamy ABCDEFG i wuj. To, że milion lat temu komuś
    się pomyliło i źle zapisał to już jego sprawa. B to B a nie A#!!!

  25. MPB: Niestety jesteśmy w Polsce – popieram zakwasa!

    zakwas: Dla mnie wszystko o kole kwintowym jest zawarte tutaj:

    [url]https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_kwintowe[/url] [url]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/Wikipedia-logo.png/180px-Wikipedia-logo.png[/url]

  26. Tak pisać sobie Miś możesz, ale jak przyjdzie do omawiania koła kwintowego,
    to wyjdzie, że nie ma czegoś takiego jak Bes, a Hes jest nie poprawne i
    używa się b 🙂

    H i koniec! 😀


  27. jońska C/dorycka D/frygijska E/lidyjska F/miksolidyjska G/eolska A/lokrycka H
    0||1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|
    G|| |A | |H |C | |D | |E |F | |G | |A | |H |C | |D | | E|
    D|| |E |F | |G | |A | |H |C | |D | |E |F | |G | |A | | H|
    A|| |H |C | |D | |E |F | |G | |A | |H |C | |D | |E |F | |
    E||F | |G | |A | |H |C | |D | |E |F | |G | |A | |H |C | |
    H||C | |D | |E |F | |G | |A | |H |C | |D | |E |F | |G | |

    Jeżeli ma być durowa(jońska) toniką jest C, jeżeli molowa
    naturalna(eolska) toniką jest A, ogrywamy tak jak mówi zakwas.

  28. Zaczynam łapać ALE:

    Czyli skala B flat minor którą podałem to po prostu B minor ?

    I grając to:

    B flat minor

    G————–1-3-3-1———–

    D——-1-3-4———4-3-1——

    A-1-3-4———————4-3-1

    E———————————

    i przesuwając ręke na dźwięk D gramy

    D minor

    G————-5-7-7-5————

    D——-5-7-8———8-7-5——

    A-5-7-8———————8-7-5

    E———————————

    Dobrze rozumiem?

  29. zakwas: Błąd to niestety Ty, a nie ja popełniłeś… Gdzie na moim
    schemacie widzisz e-moll i G-dur czy c#-moll i E-dur? ;o


    jońska G/dorycka A/frygijska H/lidyjska C/miksolidyjska D/eolska E/lokrycka Fis
    0||1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|
    G|| |A | |H |C | |D | |E | |F#|G | |A | |H |C | |D | | E|
    D|| |E | |F#|G | |A | |H |C | |D | |E | |F#|G | |A | | H|
    A|| |H |C | |D | |E | |F#|G | |A | |H |C | |D | |E | |F#|
    E|| |F#|G | |A | |H |C | |D | |E | |F#|G | |A | |H |C | |
    H||C | |D | |E | |F#|G | |A | |H |C | |D | |E | |F#|G | |

    Dodam jeszcze że na schematach zawarte są skale
    modalne/średniowieczne/kościelne:

    jońska – pierwszy C-dur, powyższy G-dur;

    hypojońska;

    dorycka;

    hypodorycka;

    frygijska;

    hypofrygijska;

    lidyjska;

    hypolidyjska;

    miksolidyjska;

    hypomiksolidyjska;

    eolska – pierwszy a-moll, powyższy e-moll;

    hypoeolska.

    Więcej o nich:

    [url]https://pl.wikipedia.org/wiki/Skale_modalne[/url] [url]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/Wikipedia-logo.png/180px-Wikipedia-logo.png[/url]

    edit: Obydwa posty edytowane były kilka razy, aby coś
    dodać. Jeżeli takie schematy odpowiadają większej ilości osób to mogę
    rozpisać w taki sposób wszystkie skale kościelne do czytelni.

  30. Ktoś prosił jeszcze o dźwięki na gryfie:


    Tonacje krzyżykowe:
    0||1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|
    G||G#|A |B |H |C |C#|D |D#|E |F |F#|G |G#|A |A#|H |C |C#|D |D#|E |
    D||D#|E |F |F#|G |G#|A |A#|H |C |C#|D |D#|E |F |F#|G |G#|A |A#|H |
    A||A#|H |C |C#|D |D#|E |F |F#|G |G#|A |A#|H |C |C#|D |D#|E |F |F#|
    E||F |F#|G |G#|A |A#|H |C |C#|D |D#|E |F |F#|G |G#|A |A#|H |C |C#|
    H||C |C#|D |D#|E |F |F#|G |G#|A |A#|H |C |C#|D |D#|E |F |F#|G |G#|


    Tonacje bemolowe:
    0||1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|
    G||As|A |B |H |C |Db|D |Eb|E |F |Gb|G |As|A |B |H |C |Db|D |Eb|E |
    D||Eb|E |F |Gb|G |As|A |B |H |C |Db|D |Eb|E |F |Gb|G |As|A |B |H |
    A||B |H |C |Db|D |Eb|E |F |Gb|G |As|A |B |H |C |Db|D |Eb|E |F |Gb|
    E||F |Gb|G |As|A |B |H |C |Db|D |Eb|E |F |Gb|G |As|A |B |H |C |Db|
    H||C |Db|D |Eb|E |F |Gb|G |As|A |B |H |C |Db|D |Eb|E |F |Gb|G |As|


    Polska notacja:
    C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, F, Fis/Ges, G, Gis/As, A, Ais/B, H


    Notacja przyjęta w większości krajów zachodnich:
    C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, F, Fis/Ges, G, Gis/As, A, Ais/Bb, B
  31. Dex: Ucz się grać po polsku, będzie Ci łatwiej. `B flat minor` to nic innego
    jak eolska B, czyli popularna skala b-moll, analogiczne `D minor` to d-moll.

  32. uzeb: Ja myślę, że macius to wszystko poskłada i poda na tacy w czytelni
    tak jak obiecał.

  33. @vicia: Dex: Ucz się grać po polsku, będzie Ci łatwiej. `B flat minor` to nic innego jak eolska B, czyli popularna skala b-moll, analogiczne `D minor` to d-moll.

    czyli A flat minor = A minor a różnice są w tym co napisałem kilka postów
    wyżej

  34. A flat minor =/= A minor

    `A flat minor` to po polsku as-moll

    `A minor` to po polsku a-moll

  35. @zakwas: Tak pisać sobie Miś możesz, ale jak przyjdzie do omawiania koła kwintowego, to wyjdzie, że nie ma czegoś takiego jak Bes, a Hes jest nie poprawne i używa się b 🙂
    H i koniec! 😀

    Nie ma takiego dźwięku jak H 😉 więc nie można omawiać koła kwintowego,
    które jest niepoprawnie rozpisane. H to błąd, który popełnił jakiś
    pijany mnich x lat temu i od tamtego czasu w paru krajach świata uczą muzyki
    z tym jakże głupim błędem.

    Nie istnieje dźwięk H, jeśli ktoś się upiera to może sobie używać, ale
    to nie jest poprawne.

    Po drugie

    Tabulatury. Jak nie zacznie się myśleć dźwiękami, tylko operuje się
    cyferkami i wyuczonymi mechanicznie schematami na gryfie, to za daleko się nie
    zajedzie.

    Jeśli ktoś do tego ma kiepski słuch (tak jak ja) to po 6 latach „grania” nie
    umie w zasadzie nic

    To, że Hendrix nie umiał nut, nie świadczy o tym, że „pospolity basoofkowy
    Heniek” ich nie potrzebuje. Mamy tutaj kilku świetnych muzyków, ale to nie
    znaczy, że wszyscy sobie poradzą z graniem tylko za pomocą słuchu i
    wyobraźni.

    Dla bardzo dociekliwych jest Szkoła na gitarę basówą Popławskiego. Moim
    zdaniem to polska „basowa biblia”. Tutaj możemy sobie popisać podstawy, ale
    nawet podstawy powinny być zapisane w prawidłowym „języku”.

  36. @mazdah:

    @zakwas: Tak pisać sobie Miś możesz, ale jak przyjdzie do omawiania koła kwintowego, to wyjdzie, że nie ma czegoś takiego jak Bes, a Hes jest nie poprawne i używa się b 🙂
    H i koniec! 😀

    Nie ma takiego dźwięku jak H 😉 więc nie można omawiać koła kwintowego, które jest niepoprawnie rozpisane. H to błąd, który popełnił jakiś pijany mnich x lat temu i od tamtego czasu w paru krajach świata uczą muzyki z tym jakże głupim błędem.
    Nie istnieje dźwięk H, jeśli ktoś się upiera to może sobie używać, ale to nie jest poprawne.

    Ktoś się kiedyś pomylił i tak przyjęto. A to że ktoś, kiedyś
    „wymyślił”, że niektóre wyrazy będą pisane przez „ó” zwalnia nas z
    takiego podejścia? Przecież reszta świata nie zna takiej litery! Przecież
    to to samo co „u”!

    Przemawia przez was ignorancja panowie. Porozmawiajcie z jakimkolwiek
    profesorem od spraw muzycznych. Może wam się to nie podobać, ale nie zmieni
    to faktu, że tak jest.

    Dla mnie to taki sam błąd jak zamienne używanie nazewnictwa dźwięków
    Es i Dis. Po coś są zasady i język – po to
    żeby się niemi posługiwać

    Aha, i nie mów, mazdah, że coś jest niepoprawne, skoro posługuje się tym
    cały „półświatek” akademicki 🙂

  37. Półświatek akademicki uczył się muzyki w czasach kiedy wszystko co
    zachodnie było złe. H przyjęło się tylko w kilku krajach Europy, a nie
    uczono go w szkołach tylko dlatego, że przyjęło się uważać notację z B
    za amerykańską.Polskie „Ó” nie powstało w wyniku błędu.

    Tak naprawdę warto znać obie notacje, tak samo jak klucz wiolinowy a nie
    tylko basowy.

    Es i Dis to faktycznie dwa różne dźwięki, przypadkiem znajdują się w
    jednym miejscu na gryfie 😉 ale faktycznie nie powinno się stosować tego
    naprzemiennie.

  38. pierwsza lekcja pojawi się prawdopodobnie wieczorem, na razie czekam aż mi
    przybędzie płytka z officem, żeby odczytać tabiki maciusa jakie muszę
    nagrać, wyśle mu i wklei 😀

  39. no to super, czekam z niecierpliwością, macius może jednak ktoś cię na
    video namówi? albo ciebie Dante? dziewczyny mogą powklejać nagie zdjęcia 😉
    😀

  40. Uważam, że robienie takiego podręcznika, to trochę porywanie się z motyką
    na słońce… ale róbta co chceta.

    Co do B/H – chyba właśnie dobry podręcznik powinien uwzględniać i taką i
    taką nomenklaturę, a przynajmniej wspomnieć o tym. Nie widzę żadnych
    problemów z wyjaśnieniem, co oznacza „bi – flat” i ogólnie nomenklatura
    hamerykańska – jak ktoś chce pograć jazz, to powinien umieć jej używać.
    Jak ktoś chce grać muzykę klasyczną, to powinien umieć „mówić po
    naszemu”.

  41. A jak mówicie po polsku na bi flat? Bo jak powiecie po prostu B, to ktoś
    może pomyśleć, że chodzi po prostu o „polskie” H. 🙂 Czyli jak w polskim
    języku mówionym rozróżniacie B od Bb? Tak czysto z praktycznego punktu
    widzenia, bo nie jest dla mnie problemem używanie obydwu nomenklatur.

Możliwość komentowania została wyłączona.