BAsoofkowy Preamp Lampowy – ver 2.0

Prezentujemy zupe艂nie now膮, ulepszon膮 wersj臋 BPL - Basoofkowego Preampa Lampowego 2.0, kt贸ry teraz zawiera oddzielny blok drive i zaawansowany routing sygna艂u. Dzi臋ki wsp贸艂pracy z fantastycznym zespo艂em tw贸rczym, preamp mo偶e generowa膰 a偶 sze艣膰 niezale偶nych sygna艂贸w w r贸偶nych miejscach uk艂adu, co stawia go w awangardzie rozwi膮za艅 dla gitarzyst贸w basowych.

Poprzednie posty o BPL zagin膮艂y w po偶odze dziej贸w przy okazji awarii
serwera.

Ale oto ver 2.0 mo偶na by powiedzie膰 „finalna”. Zmiany to dobudowany oddzielny
blok drive

i „studyjny” routing sygna艂u. Premp w tej wersji mo偶e generowa膰 sze艣膰
niezale偶nych sygna艂贸w

z r贸偶nych miejsc uk艂adu. Mi臋dzy innymi Direct Master , Pre-Out , Direct
Drive , Tuner.

Alfik zagoni艂 do pracy znajomego plastyka-profesjonalist臋 kt贸ry
zaprojektowa艂 grafik臋 panelu.

Ja , w przyp艂ywie „geniusz” wymy艣li艂em nazw臋 „firmy” czyli „FuTuBe” od
„future” i „tube”

a Ivar , 贸w plastyk doko艅czy艂 dzie艂a i zaprojektowa艂 tak偶e logo.

Tu sk艂adam podzi臋kowania dla Alfika i Ivara , za wydatn膮 pomoc w realizacji
i r贸wnie wa偶ne

wsparcie moralne.

A teraz… 馃檪 Reference All Tube Bass Guitar Preamplifier FTB-1B

www.airgunservice.pl/prmp/p2/1.jpg

www.airgunservice.pl/prmp/p2/2.jpg

www.airgunservice.pl/prmp/p2/3.jpg

www.airgunservice.pl/prmp/p2/4.jpg

www.airgunservice.pl/prmp/p2/5.jpg

Na koniec ma艂a pojedyncza pr贸bka specjalnie dla Papy 馃檪

Gain drajwera na 70% a sam drajw domiksowany do czystego brzmienia.

www.airgunservice.pl/music/jimi.mp3

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

60 komentarzy

  1. To… jest… pi臋kne…

    Jaki b臋dzie koszt sprzeda偶y? 馃榾 Dzia艂a w ten sam spos贸b, co 1.0?

  2. ta 2 pr贸bka aaaa cudo 馃榾 kiedy jakie艣 basoofkowe testowanie tego cude艅ka ?
    馃檪

  3. Tak, jak pod poprzednim tematem, tak i pod tym si臋 podpisuje! Musz臋 to mie膰!
    Gdy tylko ruszy produkcja to chc臋 by膰 wpisany na list臋 oczekuj膮cych 馃槈

  4. fajne fajne, i logo te偶 jest cool. Tylko szkoda Igorro, 偶e reklamujesz
    sprz臋t, kt贸rego nie wolno nam mie膰… 馃槈

  5. Czy ja wiem , czy reklamuj臋.. ? Nie napisa艂em nigdzie zamawiajcie , kupujcie
    , tylko u mnie , tylko teraz.. 馃榾

    Przyznam , 偶e my艣l o produkcji troch臋 mnie przera偶a. Monta偶 jest bardzo
    pracoch艂onny

    , „wystrojenie” po monta偶u chyba jeszcze bardziej.

    Mo偶e to wredny „urok” prototyp贸w. Boj臋 si臋 ,偶e ( tu wini臋 Alfika 馃榾 )jest
    tam za du偶o nawsadzane. Na dobr膮 spraw臋 , z tego preampu zrobi艂by trzy
    r贸偶ne urz膮dzenia.

    Zestrojenie wszystkiego ( kompresora , drive , barwy ) zabra艂o mi

    kilka razy wi臋cej czasu ni偶 zmontowanie bebech贸w , a偶 w ko艅cu zacz臋艂o to
    gra膰

    sp贸jnie i dynamicznie.

    Wygl膮da na to , 偶e chc膮c zrobi膰 jakie艣 kilka sztuk , to bym musia艂
    zamawia膰 p艂ytki

    w jakiej艣 firmie , obudowy od razu z powierconymi otworami i nadrukowanym
    panelem itp.

    Co prawda mam ju偶 wszystkie projekty , sito na panel etc , ale to si臋 by
    op艂aca艂o

    dopiero przy zam贸wieniu przynajmniej 10szt komplet贸w , aby wyj艣膰 na
    rozs膮dn膮 cen臋.

    Na razie jad臋 18-tego na testy do Alfikowa i zobaczymy co dalej..

    @Jarbas.. sprz臋t, kt贸rego nie wolno nam mie膰… 馃槈 艂ossochodziii ? 馃榾

  6. Igorro Zrobi艂 ju偶 moim i ju偶 nie tylko moim zdaniem zdecydowanie najlepiej
    brzmi膮cy preamp do basu na 艣wiecie – „troszk臋” go cisn臋 teraz 偶eby by艂 to
    najbardziej funkcjonalny i kreatywny preamp z nieograniczonymi mo偶liwo艣ciami
    kreacji barwy w studiu i na scenie. I to w zasadzie si臋 ju偶 uda艂o. Oczekuj臋
    niecierpliwie soboty 18. Panowie powiem wam w tajemnicy, 偶e brzmienie preampu
    powali艂o ju偶 kilku najbardziej znanych i wymagaj膮cych basist贸w sesyjnych
    tym kraju. Do ko艅ca wakacji b臋dzie na nim nagrane jeszcze kilka p艂yt.
    Panowie czapki z g艂贸w.

  7. Czapka to mo偶e i nie ale gratulacje tak. Czapk臋 艣ci膮gn臋 jak ogram:P

  8. @igorro: Czy ja wiem , czy reklamuj臋.. ? Nie napisa艂em nigdzie zamawiajcie , kupujcie , tylko u mnie , tylko teraz.. 馃榾
    Przyznam , 偶e my艣l o produkcji troch臋 mnie przera偶a. Monta偶 jest bardzo pracoch艂onny
    , „wystrojenie” po monta偶u chyba jeszcze bardziej.
    Mo偶e to wredny „urok” prototyp贸w. Boj臋 si臋 ,偶e ( tu wini臋 Alfika 馃榾 )jest tam za du偶o nawsadzane. Na dobr膮 spraw臋 , z tego preampu zrobi艂by trzy r贸偶ne urz膮dzenia.
    Zestrojenie wszystkiego ( kompresora , drive , barwy ) zabra艂o mi
    kilka razy wi臋cej czasu ni偶 zmontowanie bebech贸w , a偶 w ko艅cu zacz臋艂o to gra膰
    sp贸jnie i dynamicznie.
    Wygl膮da na to , 偶e chc膮c zrobi膰 jakie艣 kilka sztuk , to bym musia艂 zamawia膰 p艂ytki
    w jakiej艣 firmie , obudowy od razu z powierconymi otworami i nadrukowanym panelem itp.
    Co prawda mam ju偶 wszystkie projekty , sito na panel etc , ale to si臋 by op艂aca艂o
    dopiero przy zam贸wieniu przynajmniej 10szt komplet贸w , aby wyj艣膰 na rozs膮dn膮 cen臋.
    Na razie jad臋 18-tego na testy do Alfikowa i zobaczymy co dalej..

    @Jarbas.. sprz臋t, kt贸rego nie wolno nam mie膰… 馃槈 艂ossochodziii ? 馃榾

    na pewno znajdziesz te 10 os贸b 偶eby uzyska膰 rozs膮dn膮 cen臋. Po prostu we藕
    koszt wszystkiego i podziel mi臋dzy kupuj膮cych i niech wp艂ac膮 Ci kas臋. Nikt
    nie m贸wi艂 偶e preamp mo偶e by膰 gotowy na nast臋pny dzie艅, je艣li tak bardzo
    go pragn膮 mog膮 poczeka膰 kilka tygodni/miesi臋cy 馃檪

  9. ch臋tnie te偶 bym si臋 dopisa艂 do listy…

    ale je偶eli to taka dobra konstrukcja to opatentuj to ;] a i nawet pchaj si臋
    dalej w znan膮 mark臋 bo na polskich 艣mieciach z艂ota nie zrobisz tak 艂atwo
    jak za granicami. Powodzenia!

  10. O to to. Opatentowa膰 i zareklamowa膰 si臋 za granic膮 馃槈

    A tak poza tym to my艣l臋, 偶e znalaz艂oby si臋 10-ciu ch臋tnych na ten preamp
    na samej basoofce 馃槈

  11. Kail88 odkopa艂 temat , wi臋c troch臋 informacji z palcu boju.

    Do soboty zmaga艂em si臋 odpowiednim poziomem wyj艣ciowym preampu.

    ( prawie miesi膮c r贸偶nych wariant贸w stopnia ko艅cowego ) , a nawet
    przenios艂em

    w kt贸ry艣 weekend warsztat do Alnika do studia ( kilka paczek element贸w ,
    lutownica , miernik ).

    Problem by艂 w tym , 偶e obecnie studyjny poziom sygna艂u to 6.15V (+18dbu) na
    impedancji 10k.

    Dla por贸wnania dodam , 偶e dowoln膮 ko艅c贸wk臋 mocy da si臋 wysterowa膰 do
    pe艂nej mocy

    napi臋ciem zaledwie 0.775V ( tzw 0 dBu.), a poprzednio obowi膮zuj膮cy
    standard

    studyjny ( tzw analogowy ) to zaledwie 1.22V ( +4dbu )

    Wykrzesa膰 z „lampy” 6V na 10khm to ca艂kiem spore wyzwanie.

    Ogromna wi臋kszo艣膰 urz膮dze艅 , w tym niby ca艂kowicie lampowych Ampeg贸w ,
    Marshalli ,

    na wyj艣ciu XLR ( Cannon ) do studyjnych potrzeb wspomaga si臋
    p贸艂przewodnikowymi wzmacniaczami operacyjnymi.

    Poniewa偶 preamp jest konstrukcj膮 „lampowo-ortodoksyjn膮” , chcia艂em tych
    scalaczk贸w

    unikn膮膰.A styk technologii lampowej i p贸艂przewodnikowej sta艂 si臋 nie lada
    problemem.

    I w ko艅cu si臋 uda艂o. Mam 7.5V czy艣ciutkiej sinusoidy na wyj艣ciu.

    W przysz艂膮 sobot臋 zn贸w jad臋 do Wa-wy , mam nadziej臋 偶e tylko w celu
    sprawdzenia

    i pozostanie dobudowanie transformatory wyj艣ciowego dla sygna艂u
    symetrycznego.

  12. a ja posluchalem.. i jednej i drugiej pr贸bki i nie le偶y mi to. absolutnie..
    Moze przez bas, raczej na pewno przez roundy – nie takie brzmienie mam w glowie
    i slyszalem jak kto艣 mowi lampa.. tak czy inaczej wielkie gratulacje, ze tam
    kto艣 tam to chwalil i mowil, ze najlepsze:) zawsze to fajna sprawa. i oby tak
    dalej.

  13. W艂asnie, dobrze by艂oby wiedziec jaka jest szacunkowa cena.

    Wielu deklaruje zakup a cena mo偶e nieco ostudzi膰 zapedy lub wprost przeciwnie
    z 10 zrobi si臋 30 zam贸wie艅. 馃檪

    Poza konkursem ..

    Pomys艂 z wej艣ciem w kontakt z jakim艣 zachodnim producentem nie jest g艂upi.
    Pewnie ci臋偶ko b臋dzie si臋 przebi膰, ale warto pr贸bowa膰. 馃檪

  14. Brzmi 艣wietnie. Je艣li si臋 zdecydujesz na masow膮 produkcj臋 to wiem na co
    zbiera膰 馃檪

  15. Widzisz igorro? Kup臋 ludzi jest ch臋tnych na to cacko 馃槈 Jak by艂a jeszcze
    wst臋pna wersja bez obudowy itd to m贸wi艂e艣 o cenie oscyluj膮cej w ok贸艂
    1200-1500 z tego co pami臋tam. Wi臋c z obudow膮 mo偶e to wynie艣膰 oko艂o 2k za
    sztuk臋? Czy si臋 myl臋?

  16. 50% ceny ampeg贸w z wy偶szej p贸艂ki (i wielu innych wzmacniacz贸w) to ich
    zajebisto艣膰 (b膮d藕 te偶 marka). Wi臋c ja bym poczeka艂 na to co powie sam
    igorro 馃檪

  17. @Szergiel .. prace trwaj膮 bardzo intensywnie, ale ilo艣膰 szczeg贸艂贸w do
    doszlifowania

    te偶 jest spora. A jak zwykle , diabe艂 tkwi w szczeg贸艂ach 馃檪

    @Ogrodnik .. rzeczywi艣cie Ampeg stanowi jeden z kilku punkt贸w
    odniesienia.

    Aktualnie , dzi臋ki uprzejmo艣ci Alfika , mam w domu „na stanie” preamp

    Ampeg SVP-Pro.

    Szybkie por贸wnanie wygl膮da tak: Ampeg v. Futube

    – Ampeg ma 10-punktowy EQ ,a Futube tylko 4-punktowy , za to z

    jednoczesnym wyborem wyborem czterech z szesnastu pasm.

    – Futube ma kompresor optyczny ( Alfik okre艣la go jako bardzo dobry ) ,Ampeg
    nie ma wcale kompresora.

    – Futube umo偶liwia r贸wnoleg艂膮 prac臋 przesteru , 艂膮cznie z synchroniczn膮
    prac膮

    z dwoma zestawami nag艂a艣niaj膮cymi ( jeden dla clean , jeden dla drive )

    – Ampeg umo偶liwia uzyskanie dw贸ch r贸偶nych sygna艂贸w wyj艣ciowych ( Master
    Out i Tuner )

    Futube pi臋ciu ( Master Out , Direct Mater Out , Tuner , Pre-Out , Drive Out ,
    Direct Drive Out ) z niezale偶n膮 kontrol膮 poziomu wyj艣膰 typu Direct (
    potencjometry na tylnim panelu.

    – Ampeg ma p臋tl臋 efekt贸w , Futube co prawda ma obecnie , ale jej mie膰 nie
    b臋dzie.

    Nie da si臋 rozs膮dnie pogodzi膰 poziom贸w sygna艂u z efekt贸w typu kostka

    i jednocze艣nie efekt贸w o studyjnym poziomie sygna艂u.

    – Futube ma obecnie dwa wej艣cia o r贸偶nej impedancji wej艣ciowej ( 1M i 250K
    )

    To specjalny uk艂on dla posiadaczy przetwornik贸w o mocno zarysowanej
    cz臋stotliwo艣ci

    rezonansowej przetwornika.

    – Futube ma dwa prze艂膮czalne poziomy czu艂o艣ci wej艣cia , ale Ampeg
    wi臋ksz膮 regulacj臋 czu艂o艣ci.

    – Ampeg ma sterowany footswithem funkcj臋 Mute i EQ , a Futube Mute i
    Drive.

    – Ampeg ma dwa dodatkowe filtry w torze ( Brite i Ultra-Lo ) , Futube nie ma
    wcale czego艣 takiego.

    – Ampeg ma regulacj臋 barwy z nachyleniem 12db/otc , Futube tylko 6db/otc , ale
    o znacznie mniejszych zniekszta艂ceniach fazowych.

    – Ampeg ma do艣膰 w膮skie pasmo przenoszenia ( w uj臋ciu globalnym )( skutek
    u偶ycia ECC83

    charakterystyka Ampega ( barwa na zero )

    http://www.airgunservice.pl/other_img/svt-linear.png

    charakterystyka Futube ( barwa na zero )

    http://www.airgunservice.pl/other_img/futube-linear.png

    – Ampeg posiada wyj艣cie XLR , Futube jeszcze nie ( w opracowaniu )

    – Ampeg jest szary , Futube czarny 馃檪

    – Ampeg jest „misiowaty” , Futube kopie w g艂o艣nik

    To tak z grubsza… Generalnie Futube jest planowany jako sprz臋t klasy butique
    i

    daj臋 sobie jeszcze rok na finalne dopieszczenie konstrukcji,

    a przyznam , 偶e czasami mam ju偶 go do艣膰 馃檪 ( cho膰 mi przechodzi , jak
    sobie na nim program )

    Cena ?.. Na razie nic konkretnego nie wiadomo .. Przedzia艂 1-2k z艂.

    W najbli偶szym czasie jeden egzemplarz pojedzie po znajomych na tras臋
    objazdow膮,

    na zasadzie dostajesz , bawisz si臋 dwa tygodnie , odsy艂asz nast臋pnemu.

  18. Wed艂ug mnie EQ jest taki jaki powinien by膰 w艂a艣nie 馃檪 Jak dla mnie
    w艂a艣nie ta g贸rka 艣licznie brz臋cz膮ca jest g艂贸wn膮 przewag膮 nad innymi
    preampami jakie s艂ysza艂em (no mo偶e z SWR贸w si臋 jeszcze takie co艣 da
    ukr臋ci膰 nie trac膮c brzmienia). Pytanie tylko na ile jest to konstrukcja
    uniwersalna – brzmienie jest nie mniej charakterystyczne co ampegowe.

  19. @Ogrodnik .. my艣l臋 偶e dobre i „charakterne” brzmienie to g艂贸wny atut
    ka偶dych urz膮dze艅

    klasy , powiedzmy, wy偶szej.

    To je odr贸偶nia od setek urz膮dze艅 graj膮cych tak samo.

    @Puciak.. takie „dziwne” EQ jest tylko pozornie niewygodne.

    W praktyce ustawiasz pasma ( cztery z szesnastu ) pod swoj膮 , konkretn膮
    gitar臋 i operujesz ju偶 tylko czteroma ga艂kami. Fakt , nie da si臋 szybko
    przej艣膰 „od Sasa do lasa”,

    ale nie taki by艂 cel. Chcia艂bym ,aby ten preamp by艂 mocno
    „spersonalizowany”

    i okre艣la艂 brzmienie konkretnego muzyka , a nie oferowa艂 „wszystkie
    brzmienie

    wszystkich muzyk贸w”.

    Najtrudniejsze by艂o pogodzenie scenicznej funkcjonalno艣ci ze studyjn膮
    operatywno艣ci膮.

    Wymusi艂o to tak偶e np kompromis w cz臋stotliwo艣ciach pasm EQ.

    Dla przyk艂adu , niski 艣rodek ma cz臋stotliwo艣ci 艣rodkowe na 100,150,200,250
    Hz.

    Na pierwszy rzut oka zdecydowanie za g臋sto , ale jak si臋 okazuje , takie
    rozmieszczenie pasm daje mo偶liwo艣膰 idealnego „ustawienia si臋” zaraz obok
    brzmienia stopy perkusji przy nieingerowaniu w pasma zaj臋te w zespole przez
    inne instrumenty , np d贸艂 z gitar na przesterach. Mamy dzi臋ki temu
    selektywn膮 stop臋 i selektywny bass w brzmieniu zespo艂u , a taka sekcja nie
    „gryzie” si臋 z pozosta艂ymi instrumentami kapeli.

    I przyznam szczerze , bez Alfika nie da艂 bym rady zrobi膰 dobrego , sprytnie
    umiejscowionego EQ. Tu potrzeba wieloletniego do艣wiadczenia w nagrywaniu i
    miksowaniu zespo艂u.

    Generalnie Alfik wywr贸ci艂 mi do g贸ry nogami punk widzenia na EQ w materii
    podzia艂u pasm.

    Ja wiedzia艂em jedynie ( bardziej intuicyjnie ni偶 wynikaj膮cy z wiedzy ) , 偶e
    to ma by膰 6db/oct , to to bardziej „muzykalny” EQ.

    Kilka „sztandarowych” wydawa艂o by si臋 cz臋stotliwo艣ci nie nie ma wcale.

    Np 1khz. Jest 800hz i 1,25khz , bo 1khz „zajmuje” 艣rodek z gitar

    Mnie si臋 z trudem uda艂o przeforsowa膰 jeden z podzia艂贸w filtru p贸艂kowego
    na 8khz.

    B艂a偶ej uwa偶a , 偶e to w miksie i tak zginie , bo np nakryj膮 je blachy i
    syntezatory

    ( i pewnie ma racj臋 ) a ja z kolei lubi臋 pogra膰 po cichu w pokoju z super
    soczyst膮

    ultra g贸r膮.

    I takich podobnych problem贸w by艂o kilkadziesi膮t i trzeba by艂o znale藕膰
    kompromis.

  20. Haha preamp zrobiony niemal podemnie 馃榾 W Edenie podbijam ok. 160hz i 1,25khz a
    1khz ucinam wi臋c 艣wietnie si臋 to pokrywa 馃檪

    Niestety Igor, ca艂e to mozolne dobieranie pasm sprawdza si臋 w 100% tylko i
    wy艂膮cznie w marzeniach B艂a偶eja, gdzie wszyscy graj膮 na jazzbassach,
    stratach, stroj膮 w ten sam spos贸b b臋bny itd;) Co gorsza kolegom z zespo艂u
    nie powiesz jak maj膮 brzmie膰 nawet argumentuj膮c to tym, 偶e wchodzicie sobie
    nawzajem w pasma i nie brzmi to razem najlepiej.

    Problem w tym, 偶e (nad czym wielce ubolewam) lata 70 si臋 sko艅czy艂y i teraz,
    gdy czasy si臋 zmieni艂y, mn贸stwo zespo艂贸w stroi si臋 ni偶ej, gra na
    instrumentach nowoczesnych, basach z aktywn膮 elektronik膮, zbudowanych z
    drewien egzotycznych itd. Mimo to jest mn贸stwo genialnie brzmi膮cych p艂yt, w
    kt贸rych w 偶adnym stopniu dob贸r grat贸w i ich setup nie pokrywa si臋 z
    klasycznymi pogl膮dami np Alfika wi臋c doradzam du偶o otwarto艣ci w tej kwestii
    馃檪

    Pointa jest taka: uczcie si臋 etykiety brzmienia zespo艂u 馃檪 Je艣li macie
    fajny, zgrany zesp贸艂 to nie ustawiajcie brzmienia w domu a wsp贸lnie na
    pr贸bie. Po to by B艂a偶ej i jego koledzy po fachu nie rwali w艂os贸w z g艂owy
    podczas realizacji waszych p艂yt i mogli w pe艂ni wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci
    takich cud贸w jak ten stworzony przez Igora 馃槈 A i brzmi to 艣wietnie i podnosi
    zesp贸艂 o kilka klas gdy s艂yszy si臋 co艣 takiego 馃槈

    To m贸wi艂em ja- Jarz膮bek Wac艂aw, trener drugiej klasy.

  21. Misiek…

    Pasma preampu s膮 tak dobrane, 偶e mo偶na ukr臋ci膰 ka偶de rozs膮dne brzmienie
    niezale偶nie od estetyki stroju i instrumentu graj膮cego. Gdyby by艂 dla mnie i
    pod Fender wystarczy艂o by trzy przyciski:

    1. jazz mostek

    2. jazz oba pickupy

    3. precision

    i ewentualnie galka wi臋cej drive…

    …a nie 16 precyzyjnie dobranych pasm do wyboru

    W studiu musz臋 ukr臋ci膰 wszystkie rodzaje brzmie艅 a nie tylko takie, kt贸re
    mi si臋 podobaj膮.

    Zasady equalizacji dotycz膮 w rownym stopniu orkiestry symfonicznej, co
    zespo艂u metalowego…

    Poza tym gdyby nawet by艂 robiony pod moje gusta i pod Fender z trzema
    przyciskami to dodalibysmy czwarty musicman i i tak 80% basist贸w
    nagrywaj膮cych p艂yty by艂o by bardzo zadowolonych…

    Lata70siate si臋 skonczyly owszem ale wtedy wystarcza艂 Acoustic, SVT i
    Hiwatt…

    Preamp testowa艂o ju偶 kilku Basist贸w z pierwszej dziesi膮tki w tym kraju oraz
    paru znanych producent贸w i realizator贸w. Rozmawiamy tu o bardzo znanych
    nazwiskach. Wszyscy i to nie zale偶nie od estetyki s膮 zachwyceni brzmieniem i
    doborem pasm EQ. W mi臋dzy czasie na prototypie nagra艂em ju偶 trzy p艂yty a
    muzycy mieli do wyboru sporo grat贸w z g贸rnej p贸艂ki wszystkie odpad艂y w
    przedbiegach. To urz膮dzenie dla profesjonalist贸w, kt贸rzy posiadaj膮 dobrze
    brzmi膮ce instrumenty i nie chc膮 po drodze spieprzy膰 ich brzmienia.

    Dodatkowo powiem tylko, 偶e finalna wersja preampu znajdzie si臋 w niedalekiej
    przyszlosci w pewnym bardzo znanym warsztacie lutniczym w Nowym Yorku.

    „Mimo to jest mn贸stwo genialnie brzmi膮cych p艂yt, w kt贸rych w 偶adnym
    stopniu dob贸r grat贸w i ich setup nie pokrywa si臋 z klasycznymi pogl膮dami np
    Alfika wi臋c doradzam du偶o otwarto艣ci w tej kwestii :)” – wymie艅
    kilka…

    „Niestety Igor, ca艂e to mozolne dobieranie pasm sprawdza si臋 w 100% tylko i
    wy艂膮cznie w marzeniach B艂a偶eja, gdzie wszyscy graj膮 na jazzbassach,
    stratach, stroj膮 w ten sam spos贸b b臋bny itd;) Co gorsza kolegom z zespo艂u
    nie powiesz jak maj膮 brzmie膰 nawet argumentuj膮c to tym, 偶e wchodzicie sobie
    nawzajem w pasma i nie brzmi to razem najlepiej.”

    Zale偶y jakim „kolegom” kolegom z domu kultury w „pcimiu dolnym” to i owszem –
    natomiast zawodowi muzycy z du偶ym do艣wiadczeniem studyjnym raczej wiedz膮 jak
    sobie nawzajem nie wchodzi膰 w pasmo i jak aran偶owa膰 utwory. To urz膮dzenie
    na rynek profesjonalny a nie amatorski.

  22. To dobrze, 偶e dajesz sobie jeszcze rok pracy. Zd膮偶臋 si臋 wygrzeba膰 z
    d艂ug贸w i uzbiera膰 kas臋 馃榾

    Czy regulacja barwy z nachyleniem 6db/otc to kompromis, czy sprawa absolutnie
    celowa? Albo inaczej. Czy 12db/otc w Ampegu jest konieczno艣ci膮, czy
    mo偶liwo艣ci膮?

  23. Dla mnie (ale ja si臋 na tym nie znam) – mo偶liwo艣ci膮, stworzon膮 by piec
    pasowa艂 wi臋kszej ilo艣ci muzyk贸w (czyli tak偶e tym mniej pro i nie pro) a
    tak偶e tym, kt贸rzy potrzebuj膮 ekstremalnych dozna艅 (np „u艣miech romana” lub
    jeszcze drastyczniejsze ustawienie pana Fieldyego z Korn)

    Moim zdaniem gdy TRZEBA co艣 podbi膰 albo uci膮膰 o 12db to jest co艣 nie tak z
    paczk膮, basem, zespo艂em albo pomieszczeniem.

    Zamiast tak drastycznie kr臋ci膰 na EQ wola艂bym wyeliminowa膰 kt贸r膮艣 z
    przyczyn problemu.

  24. @Szergiel.. Te 6db to absolutnie 艣wiadomy i celowy wyb贸r.

    Pomijaj膮c fajerwerki ten preamp ma dwie rzeczy r贸偶ni膮ce go od innych i
    stanowi膮ce o jego brzmieniu.

    Lampa FE86 na wej艣ciu i w艂a艣nie pozornie t臋py EQ 6db/oct i „dziwacznym”
    podzia艂em pasm.

    Zakres regulacji te偶 niewielki do tylko 12db ( nie +/- 12db ).

    Na papierze nie wygl膮da to ciekawie , ale praktyce dzia艂a to
    rewelacyjnie.

    Przy dowolnym ustawieniu EQ nie tracimy „naturalno艣ci” brzmienia.

    Zawsze jest szeroko i „muzykalnie”.

    Ostatnie zmiany w EQ ( „sesja warszawska” sprzed 2 tygodni ) spraw臋 brzmienia
    EQ

    doprowadzi艂y do szcz臋艣liwego fina艂u.

    W kt贸rym艣 momencie mieli艣my zakres regulacji oko艂o 4-5db ( teoretycznie
    bezsensowny )

    a mimo to barwa zmienia艂a si臋 w ca艂kowicie wystarczaj膮cym stopniu.

    Na tej ostatniej sesji u Alfika by艂 tak偶e producent DeMono , realizator z
    innego szacownego studia , cz艂owiek z r贸wnie wielkim uchem jak Alfik ,

    i finalna regulacja w zakresie 10-12db zosta艂a wsp贸lnie uznana za kryj膮ca ze
    sporym zapasem potrzeby regulacji.

    Sam EQ jest zdecydowanie inny ni偶 np w Ampeg czy SWR.

    Normalne , najcz臋艣ciej u偶ywane , korektory zmieniaj膮 faz臋 sygna艂u w
    zale偶no艣ci od ustawienia potencjometru.( zmienia si臋 tzw sta艂a RC ).

    Tutaj mam zesp贸艂 filtr贸w o sta艂ym , niewielkim przesuni臋ciu fazy ( bo 6db
    ) ,

    a potencjometry dzia艂aj膮 jako t艂umiki poziomu sygna艂u wychodz膮cego z
    poszczeg贸lnego filtru.

    EQ jest typu „addytywnego” czyli nie potrafi wycina膰 fragment贸w pasma.

    Wyci膮膰 np 1khz o 3db znaczy w nim podnie艣膰 ca艂膮 reszt臋 o 3db w stosunku
    do 1khz.

    Ca艂y EQ jest silnie „zbocznikowany” sygna艂em sprzed sekcji EQ , co
    „wype艂nia”

    fazowe i amplitudowe dziury w pa艣mie mog膮ce powsta膰 ( i powstaj膮ce ) np na
    styku zboczy dw贸ch „oddalonych” od siebie filtr贸w np 2.khz i 800Hz.

    W艂a艣nie ten bocznik , w praktyce jeden male艅ki rezystor , doprowadzi艂
    spraw臋 EQ

    do fina艂u.

    Przy okazji wysz艂a jeszcze jedna ciekawa rzecz.

    Ot贸偶 wykres charakterystyki okazuje si臋 by膰 bardzo niepewnym narz臋dziem do
    ocenienia czy por贸wnania brzmienia.

    Taki wykres nie daje 偶adnej wiedzy o fazie sygna艂u , a jedynie o jego
    amplitudzie.

    Sam z艂apa艂em si臋 na tym , 偶e mia艂em np dwie identycznie wygl膮daj膮ce
    charakterystyki

    a dwa r贸偶ne brzmienia.

    I tak sobie siedz臋 , lutuj臋 , kombinuj臋 w poszukiwaniu Brzmieniowego
    艢wi臋tego Gralla 馃檪

  25. Nadziwi膰 si臋 nie mog臋… 馃槈

    W艂a艣nie, pytanie. Jak ma si臋 sprawa tych przesuni臋膰 fazowych przy
    equalizacji podw贸jnym parametrycznym 艣rodkiem w por贸wnaniu do korektora
    graficznego? M贸wimy o fabrycznych konstrukcjach. Nie wiem czego to zas艂uga,
    ale mam wra偶enie, 偶e parametryk brzmi naturalniej.

    Z innej beczki. Czy po przes艂aniu schematu preampa opartego o opampy
    (niestety) otrzyma艂bym od Ciebie Igorro jakie艣 wskaz贸wki dotycz膮ce poprawy
    brzmienia lub wychwycenia ewentualnych b艂臋d贸w?

  26. Alfik- wszystko doskonale rozumiem, m贸wi臋 tylko, 偶e jak bardzo uniwersalny
    by nie by艂 to i tak wszystkim nie dogodzisz 馃檪 S膮 r贸偶ni ludzie i maj膮
    swoje kaprysy. Popatrz cho膰by zdziwiony post Szergla o teoretycznie ma艂ej
    mo偶liwo艣ci regulacji. Dla mnie i te 6db to za du偶o bo w moim eq ga艂ki s膮
    jedynie lekko mu艣ni臋te ale niekt贸rym b臋dzie za ma艂o:) Doskonale wiem o
    szale jaki wywo艂uje ta zabawka w twoim studio i cieszy mnie to wielce.

    P艂yt wymienia膰 nie b臋d臋 bo to te偶 rozbije si臋 o 艣cian臋 Twojego gustu 馃槈
    Cho膰 jak Warwick贸w nie lubi臋 tak uwielbiam s艂ucha膰 basu Pete Trewawasa na
    p艂ytach zespo艂u Transatlantic (kostkowany Warwick Thumb z egzotyka z
    przystawkami EMG czyli ca艂e z艂o tego 艣wiata). Dodatkowo z gitar z tego co
    pami臋tam by艂y jakie艣 aktywne Parkery. Mog臋 si臋 myli膰 馃槈

    Co najwa偶niejsze:

    Troch臋 nadinterpretowa艂e艣 to co napisa艂em bo, jak ju偶 z Igorem
    uzgodni艂em, preamp przygarn臋 na jaki艣 czas pod sw贸j dach i je艣li
    rzeczywi艣cie mnie zetnie tak, 偶e zapomn臋 o Edenie to nast臋pny egzemplarz
    b臋dzie dla mnie 馃槈

  27. Gratulacje, cude艅ko ;] Mam chrapk臋 na co艣 takiego, ino jak zawsze kasy brak.
    A powiedz mi jak z jak膮艣 ko艅c贸wk膮 mocy do zestawu? 馃榾 Planujesz zrobi膰
    kiedy艣 co艣 takiego, czy chcesz zrobi膰 tylko preamp?

  28. @Pinio .. W艂a艣nie sam do艣wiadczasz tego o czym pisz臋.

    Je艣li masz g臋sty graficzny EQ , np 10-pasmowy , nie jest to sprz臋t studyjny
    ,

    to mamy prawie 100% pewno艣ci , 偶e jest EQ o 12db/oct , oraz co jeszcze
    bardziej

    gmatwa spraw臋 , jest to EQ aktywny.

    Problem z aktywnymi EQ jest taki , 偶e zmienia si臋 ich tzw „Q” czyli
    dobro膰.

    W miar臋 „podnoszenia” potencjometru zbocza takie filtru s膮 coraz bardziej
    ostre

    i wprowadzaj膮 coraz wi臋ksze zniekszta艂cenia fazy.

    Co prawda da si臋 ukr臋ci膰 „super-duper” , ale ca艂e brzmienie jest
    nieklarowne

    i „zmielone”.

    I w贸wczas du偶o „przyja藕niejszy” dla pasma 艂agodny i szeroko parametryk da
    du偶o lepsze efekty.

    W og贸le mam coraz wi臋ksze w膮tpliwo艣ci na temat stosowania graficznych
    EQ.

    Przecie偶 „szatkuj膮” one pasmo w drobne kawa艂ki i to co z siebie
    „wypluwaj膮”

    ma niewiele wsp贸lnego z sp贸jno艣ci膮 brzmienia.

    Je艣li mia艂bym co艣 w膮sko doda膰 czy uj膮膰 z pasma , u偶y艂bym
    pojedynczego

    w膮skiego filtru i zrobi艂 to co trzeba , a nie ciacha艂 pasmo siekier膮 co np
    1/2 oktawy. Kto i czym zlepi to potem w jeden kawa艂ek ?

  29. Alfik, wszystko co piszesz jest takie enigmatyczne. Top10 basist贸w w Polsce,
    znana pracowania lutnicza w NY. Dlaczego nie poda膰 konkret贸w ? Kto testowa艂
    ten preamp?

  30. Mo偶e p贸jdziemy za ciosem i opracujemy wsp贸lnymi si艂ami jaki艣 stopie艅 mocy
    optymalny do zastosowania z w/w preampem? Bo nasuwa si臋 pytanie. Mos-Fet,
    Hex-fet, Bi-polar czy jeszcze inny zwierz? Pewnie idea艂em by艂aby lampa…

  31. @Puciak .. niestety nic nie s膮dz臋 , bo go nie s艂ysza艂em , a gdybanie to nie
    moja domena 馃檪

  32. Dlatego ze sa w pewnym stopniu osobami publicznymi – by膰 mo偶e beda endorserami
    tego sprz臋tu a tu sprawa idzie o sprawy prawne i nie tylko… proste jak
    drut…

  33. @Alfik: Dlatego ze sa w pewnym stopniu osobami publicznymi – by膰 mo偶e beda endorserami tego sprz臋tu a tu sprawa idzie o sprawy prawne i nie tylko… proste jak drut…

    Gorzej jak s膮 endorserami innego sprz臋tu a nagrali na tym preampie 馃槈

  34. Gorzej, jak ka偶dy ma inny top10 polskich basist贸w i ten top10 Alfika to
    nikomu nic nie m贸wi膮ce nazwiska.

  35. Nie ma urz膮dze艅 dla wszystkich – to prawda tylko, 偶e Igor jest wizjonerem,
    kt贸ry z pozornie starych i podstawowych wr臋cz fundamentalnych pomys艂贸w
    z艂ozyl do kupy urzadzenie, , kt贸re przelamuje wszystkie „nawyki” i skr贸ty
    wytanowe wielu innych konstrukcji i na sw贸j spos贸b jest pionierskie w czasach
    kiedy to od lampy si臋 ucieka i niby wszystko ju偶 by艂o. Rezultaty brzmieniowe
    s膮 IMO genialne, cho膰 jeszcze musimy si臋 pozmaga膰 si臋 z paroma
    detalami.

    „Cho膰 jak Warwick贸w nie lubi臋 tak uwielbiam s艂ucha膰 basu Pete Trewawasa na
    p艂ytach zespo艂u Transatlantic (kostkowany Warwick Thumb z egzotyka z
    przystawkami EMG czyli ca艂e z艂o tego 艣wiata). Dodatkowo z gitar z tego co
    pami臋tam by艂y jakie艣 aktywne Parkery. Mog臋 si臋 myli膰 ;)”

    Misiek Warwick z EMG i kostka to nie ca艂e z艂o tego 艣wiata – dzi臋ki mul膮cemu
    Warwickowi z kostki ma brzmienie prawie jak z palca tam to akurat pasuje –
    aran偶 jest jakby troszk臋 pod niego. Toola te偶 nie krytykuje jako艣… Moje
    gusta s膮 bardzo szerokie tylko lubi臋 mity zwalcza膰. Gorzej jak kto艣
    chcia艂by przebi膰 si臋 z takim wios艂em z palca przez 艣cian臋 mesa boogie
    twierdz膮c, 偶e w metalu taki bass to jest to… bo ladnie wyglada na
    wysoko艣ci kolan i koledzy te偶 na takim graj膮 bo w sklepie brzmia艂
    pot臋偶nie w dole… a jazz bass brzydko wyglada w metalowej kapeli…

  36. Misiu – ja si臋 dziwi臋 ma艂emu zakresowi regulacji na papierze. W
    rzeczywisto艣ci mi to pasi, a gust mam przecie偶 nieco inny ni偶 Alfik.

    Motyxie – je艣li ma Ci臋 to uspokoi膰, to wiem co to za basi艣ci (przynajmniej
    kilku), s膮dz臋 偶e niejednego znasz. Mo偶esz spa膰 spokojnie.

  37. @Alfik: w czasach kiedy to od lampy si臋 ucieka quote]

    Tutaj to i ja bym mocno dyskutowa艂.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.