Pozycja Kciuka A Tłumienie strun

W trakcie mojej pierwszej lekcji w Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, napotkałem na interesującą kwestię dotyczącą pozycji kciuka przy grze na basie. Zostałem poinformowany, że kciuk powinien leżeć luźno na przystawce lub na strunie E, aby pomóc w tłumieniu innych strun podczas gry. To zmieniało podejście, do którego byłem przyzwyczajony, polegające na opieraniu kciuka o przystawkę lub strunę E, i od tego momentu zacząłem zastanawiać się, jak inni basiści radzą sobie z tłumieniem auto-buczących strun.

**Szukalem w opcji szukaj, ale nie znalazłem odpowiedzi na pytanie, wiec
piszę:**

Dzisiaj miałem 1 zajecia we Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki rozrywkowej, i
chciałbym Was zapytac, drodzy koledzy basiści o nurtujaca mnie rzecz:

Pan wykladowca, dodam ze zawodowy muzyk po akademii muzycznej powiedzial, ze
prawa reka musi być luzno, a kciuk ma się wspierac na przystawce,bądź obok
(grajac na E) a na innych strunach analogicznie schodzi w dół, czyli opierać
się ma na E i A., celem wytlumienia ich podczas gry na nizszych strunach.

Ogladalem sporo filmikow na youtube itp i nie rzadko spotkalem się z faktem, by
basiści opierali kciuk na strunie A …

sprawa ta bardzo mnie meczy, gdy calkowicie muszę zmienic pozycje dloni (do tej
pory grałem w 90% na przystawce, czasami schodzac na E)

Jak Wy trzymacie kciuk? Jak tlumicie auto-buczącą strunę E? Z góry
dziekuje za odpowiedzi

ZADALEM TO PYTANIE NA INTERNETOWYM KURSIE BASU, i taka otrzymalem
odpowiedz:

Nie jestem alfa i omęgą, więc mylić się mogę, ale moim zdaniem trochę to
bez sensu. To ile nut ma być do zagrania na strunie D, żeby należało
przestawić palec i po co? Przekombinowanie, które zupełnie niczemu nie
służy i nie widziałem nikogo by ktoś tak przestawiał palce.

Jeśli nie masz w tym przestawieniu jakiegoś celu (np. w konkretnym groove za
chwilę, będziesz chciał szarpnąć kciukeim strunę A), to nie ma co
przestawiać. Masz wygodną pozycję do zagrania dźwięku na każdej strunie w
dowolnej ilości i kolejności.

Tu masz ładny przykład:

Zwróć uwagę, że jest tu przestawienie kciuka w bardzo konkretnym momencie,
w konkretnym celu.

Jak powinienem trzymać kciuk przy grze na basie?
Jakie są najlepsze sposoby tłumienia strun E na basie?
Jaki jest najlepszy sposób trzymania kciuka na basie?
Czy powinienem trzymać kciuk na strunie A podczas gry na basie?
Czy prawda jest, że kciuk powinien opierać się na przystawce i schodzić na niższe struny?
Co zrobić, gdy auto bucząca struna E przeszkadza mi podczas grania na basie?
Czy powinienem przestawić palec podczas grania nut na strunie D na basie?
Jak długo powinienem grać na jednej strunie basu?
Jakie są najlepsze sposoby na grę solówek na basie?
Jak unikać błędów podczas gry na basie?

Podziel się swoją opinią

35 komentarzy

  1. Wszystko to zależy od grającego, ja często schodzę na E i A, szczególnie
    jak gram w wysokich pozycjach. Generalnie nie ma jakieś reguły, powinieneś
    grać tak, żeby nic nie brzęczało i tak, żebyś nie spinał dłoni, żeby
    Ci było wygodnie. A jak nie widziałeś filmików, w których basiści
    opierają kciuk na A, to dużo masz jeszcze do obejrzenia :). (Pastorius i
    Claypool jako pierwsi mi przychodzą do głowy).

  2. Generalnie tłumienie za pomocą palców prawej ręki (nie tylko tego
    „pływającego kciuka”, ale też palca małego i serdecznego) to bardzo
    pożyteczny nawyk, dający naprawdę dużo dobrego. Mi przestawienie się
    zajęło około dwóch tygodni (do momentu kiedy zaczęło to być
    naturalne).

    PS. Swoją drogą pozdrów Skrzypka/Grabowego/Kogoś Innego

  3. ~Kapral (ale mi chodzi o calkowite latanie reki, a nie sporadyczne dotnkiecie
    struny A 🙂 )

    ~Radarro hehehe 🙂 A Ty po szkole ? czy w trakcie ?

  4. Moja rada – staraj się jak najwięcej tłumić struny lewą dłonią. O kciuku
    prawej nie myśl tyle bo jego przestawianie wejdzie Ci w krew naturalnie z
    czasem i nawet nie będziesz myślał o tym kiedy go przestawiasz… Myśl o
    włożeniu serca w to co grasz, a nie o tym kiedy zmienić pozycje kciuka z
    przystawki na strunę itd…

    Zresztą ja jestem całkowicie przeciwny jakiemukolwiek ustawianiu dłoni przez
    nauczycieli – jest w cholere muzyków genialnych, których nikt nie uczył i
    nikt nie ustawiał im rąk. A gdyby ustawiał im ktoś łapy to może nie
    skończyli by jako geniusze z własnym nie powtarzalnym stylem? Dodam, że tacy
    nie typowi muzycy/samouki często mają z pozoru złe i nienaturalne ułożenie
    ręki itp, ale im tak wygodnie. Choćby pierwszy z brzegu KLIK Quintin Berry – jak by jemu jakiś
    nauczyciel ustawiał kiedyś łapę i on by go posłuchał to byśmy mieli o
    jednego niepowtarzalnego i genialnego basistę mniej na tym świecie… Takich
    przypadków jest wiele mimo, że ten jest wyjątkowo ekstremalny.

    Więc reasumując: GRAJ TAK JAK CI WYGODNIE!!

    pozdrawiam.

  5. Parę lat po, a wspominam ją nieźle.

    Ibanezbass nie masz racji. Ja bym to ujął: Najpierw poznaj różne ustawienia
    aparatu gry, a potem graj tak jak ci wygodnie. Granie „bo mi się wydaje, że
    jest ok” nigdy nie jest niczym dobrym.

  6. Oba sposoby są poprawne, graj jak uważasz za wygodniejsze.

    Ja oparcie kciuka przenoszę, z tym, że z każdego punktu oparcia
    „obsługuję” 2 najbliższe struny. Już wyjaśniam:

    Gdy mam kciuk na przystawce szarpię B i E

    Kciuk na B, szarpię E i A

    Kciuk na E – szarpię A i D

    Kciuk na A – szarpię D i G

    Oczywiście nie jest to sztywna reguła, czasem szarpnę D mając kciuk na B
    itp.

    Tak się uczyłem grać prakycznie od samego początku (jestem samoukiem) tyle
    że analogicznie na czwórce. Dla mnie to sposób najbardziej naturalny.

    Bardzo ułatwia (przynajmniej mnie) tłumienie niższych strun, nie muszisz
    kombinować z przekładaniem lewego kciuka z drugiej strony gryfu, wolnymi
    palcami itp., stawiasz kciuk i towarzystwo siedzi cicho. Pomaga mi w
    wyrównaniu ataku, bo pozycja do szarpania każdej struny jest mniej więcej
    taka sama (nie musisz rozczapierzać łapy, by sięgnąć G z przystawki). Z
    tego samego powodu ułatwia prawej łapie przesiadkę na bas z inną liczbą
    strun.

  7. @Medawc:
    Oczywiście nie jest to sztywna reguła, czasem szarpnę D mając kciuk na B itp.

    Gdybyś tak nie robił jestem ciekaw jak by wyglądało granie oktaw 😉

    Chociaż sam generalnie łapę trzymam cały czas opartą na przystawce, a to z
    tego względu, że często skacze ze struny E na G tylko po to żeby zagrać
    samotną szesnastkę. Przestawianie kciuka byłoby wtedy bardzo
    kłopotliwe.

    Jednak podczas grania motywów na wyższych strunach np. dwudźwiękami na
    strunach G i D kciuk zostaje przestawiony.

    Moja zasada podczas gry na basie jest taka jak ze skeczu Monty Pythona:
    „Adaptuj, ulepszaj, improwizuj.”

    Nie ma uniwersalnego sposobu.

  8. Masz tam dobrze przedyskutowany temat 🙂 (przy okazji ogólnie o ustawieniu
    prawej ręki)

  9. Ja też najczęściej na przystawce, aczkolwiek kiedy gram coś na G albo na A,
    wtedy opieram kciuk o strunę E.

    Na A jeszcze mi się nie zdarzyło jakoś.

  10. Pooglądaj szkółki Myunga- on często grając na wyższych strunach opiera
    kciuk na A, czasem na D (ma szóstkę). Ja przyzywczaiłem się się do
    opierania kciuka na przystawce. Częściej używam lewego kciuka do
    wytłumienia E jak muszę to szybko zrobić, jakiś taki odruch sobie już
    wyrobiłem. Kciuk niby powinien być w czasie gry w połowie gryfu, ale
    wątpie, czy jakiś straszny błąd popełniam

  11. ja sporadycznie opieram kciuk (albo o E albo o przystawkę). kiedyś opierałem
    tylko o przystawkę. generalnie uważam, że opieranie przydaje się przy
    twardych strunach – przy 95-35 jest zbędne. opieram rękę przed łokciem na
    body – w ten sposób mam wyciągnięty przegub i swobodny, szybki dostęp do
    całego setu – fakt że na jazzopodobnych piątkach jest to już ciężkie, ale
    ja dość rzadko używałem tej grubej struny więc także się sprawdzało;
    problem może być tylko z basami o mniejszym bądź przedesignowanym korpusie.
    polecam tę metod – bo równocześnie masz wtedy dostęp do różnych barw basu
    – od mulącego walkingu przy podstrunnicy po jacowy ostry dźwięk przy mostku.

  12. ja opieram palce na przystawce, E, i A nawet. i Jak lata mi kciuk to jakoś
    nawet tego nie zauważam już.

  13. Ja opieram kciuka na 5 strunie a do tłumienia uzywam serdecznego i małego
    palca prawej reki

  14. dziekuje wszystkim za odpowiedzi, przydaly się 🙂 Przestawiam się na latanie
    prawa reka i tlumienie 🙂 pozdrawiam

  15. Jak chcesz przestawiać kciuk to tak skupiać na tym się trzeba tylko na
    początku. Potem człowiek nie zwraca na to specjalnie uwagi nawet, kciuk sam
    chodzi.

  16. nie robię tego czesto, ale czasem zdaza mi się opierać kciuk o gryf w
    okolicach 24progu, milusi duł z tego wychodzi. czasem z nudów zagram
    opierając kciuk o korpus tak, ze żeby dosięgnąć struny E muszę wyciagnąć
    palce na 5cm (wcięcie w korpusie):P no… ale to już gdy mi się nudzi.
    najczęsciej gram trzymając palec na przystawce, czasem schodze do E ale nigdy
    do A.

    pzd

  17. Ja tak ustawiam palce, czasem nawet kładę kciuk na strunie D. Nie widzicie
    tego na youtube? A po co się sugerowac youtubem? Tam często grają ludzie
    którzy nie mają pojęcia o basie. Bass tłumi się czym się da ja tłumię
    lewą i prawą ręką. I to jest opowiednie podejscie, widać ze koles się zna.

  18. Ja np. kciuk zawsze trzymam na przystawce , mały palec na E a serdeczny na A i
    sprawa załatwiona. Jak trzeba zagrać strunę A to serdeczny idzie na E, a jak
    trzeba zagrać E to wszystkie paluszki na przystawkę, proste …

    ———————————————————–

    Set the ball A-Rollin

    Ill be clicking off the miles

    On the train of consequences

    My boxcar life O style

    My thinking is derailed

    Im tied up to the tracks

    The train of consequences

  19. To jak z nożem i widelcem. Jakieś głupie snoby wymyśliły głupie zwyczaje,
    że niby widelec w lewej się trzyma. Trzymaj jak Ci wygodniej.

  20. Te głupie snoby to z reguły najlepsi basiści. Od nich to pochodzi, od
    muzyków, tych wartościowych. Moze się nie znam, ale warto czasem podpatrzeć,
    posłuchac 😉

    B & B

  21. To jest zamierzony efekt aby wprowadzić słuchacza w trans poprzez granie
    wolnych partii oraz użycie ultradźwięków i niskich częstotliwości. Ja tak
    nie umiem, nie wiem jak Wy …

    P.S.

    Ciekawe jakiego Sadowskyego używa 🙂

    ———————————————————–

    Set the ball A-Rollin

    Ill be clicking off the miles

    On the train of consequences

    My boxcar life O style

    My thinking is derailed

    Im tied up to the tracks

    The train of consequences

  22. To jest świadome wchodzenie nie do rytmu, nie w tonację, wykreślenie ze
    słownika słów: dokładność, rytm, artykulacja, tonacja, dynamika, zdrowy
    rozsądek i umiejętność samooceny ^^. Ale muszę powiedzieć jedno – to jest
    tak chore, ze aż wspaniałe hahaha^^

    B & B

  23. Jednym słowem oni grają:

    jazzmetal

    Definicja Jazzu:

    Jeśli zagrasz nie ten dźwięk co trzeba – wstydź się.

    Jeśli zagrasz nie ten dźwięk co trzeba dwa razy – wtedy właśnie jest to
    jazz.

    😉

    „Racja jest jak d*pa, każdy ma własną.”

  24. Od kiedy gram na 5 w ogóle nie używam pikapów jako podpórki, może to
    oprócz przydatności w tłumieniu też kwestia tego, że mam krótkie palce.
    Ogólnie jak każda inna forma tłumienia jest to przydatne i z biegiem czasu,
    tak jak inni już napisali, staje się naturalne.

    A propos szkoły muzycznej to wydaje mi się, że taki nauczyciel raczej nie
    może uczyć na zasdzie „grajcie jak wam wygodnie, co wam pasuje i w ogóle to
    tracicie tu czas bo muzyka pochodzi z serca a nie podręcznika” i jak się już
    do takiej szkoły chodzi to z jakimiśm ramami trza się liczyć, co nie zmienia
    przy tym faktu, że nie koniecznie trzeba wszystko co tam propagują jak
    aspirynę łykać i czasem dobrze pomyśleć samemu lub założyć temat na
    odpowiednim forum ;d

    Bass & Love

  25. Wybaczcie za to że odkopuje temat – ale nie chce zakładać nowego. Otóż od
    pewnego czasu wziąłem się z gre z tłumieniem strun (dawniej kciuk miałem
    non-stop na przystawce a wszystkie struny prócz tej granej robiły sobie co
    chciały). Metoda którą stosuje to:

    gram E -> kciuk jest na przystawce

    gram A -> kciuk jest na E

    gram D,G -> kciuk na A i oparty o E tym samym ją tłumiąc +(W czasie
    grania struny G, D jest tłumiona przez palce wskazujący i środkowy
    opadające na nią).

    I tu parę wątpliwości:

    1. Czy uważacie że taka taktyka jest OK? Ktoś ją stosuje?

    2. Czy takową technike stosować zawsze? Tzn. przy wolnych kawałkach i przy
    szybkich? Bo póki co w wolnych to brzmi faktycznie jak gra z tłumieniem, ale
    jak coś szybszego zaczynam to zaczynają się szumy i brzędknięcia np. przy
    przekładaniu kciuka ze struny A na E, i nie wiem, czy z czasem wszystko
    będzie OK, kciuk się wyrobi przy takim lataniu i będzie mi się grało w
    każdym tempie bez kłopotu czy obrany przezemnie system jest na tyle
    czasochłonny w trakcie gry (głównie przez częste przekładanie kciuka), że
    zawsze będzie mnie jakoś ograniczał.

    3. Załóżmy że chce zagrać takie coś (taki byle jaki przykład):

    G|————-7–|

    D|—————-|

    A|—–9-9——–|

    E|-7-7—–7-7—9|

    I co teraz? Trzymać się przyjętego systemu i latać kciukiem
    Przystawka,E,Przystawka,E,A,Przystawka nie idąc na łatwizne czy wręcz
    odrotnie – lepiej robić wyjątki w podobych sytuacjach i grać wszystko z
    przystawki?

    Wiem, że powinno być tak jak mi wygodniej 😀 ale mam dylemat bo z fizycznego
    punktu widzenia wole opcje nr.2 a z psychicznego opcje nr.1 (lubię się
    trzymać pewnych zasad:D tak już mam nie tylko przy basie ;p)

    4. I jeszcze jedno pytanie na temat opadania palców na strune wyżej niż się
    gra. Np. gram na G a pierwszy palec po szarpnięciu oczywiście leci na D iii?
    Mam go tam trzymać tam do momentu aż drugi palec po swoim szarpnięciu już
    będzie się na niej „kładł” i tym pierwszym wtedy szarpać G czy można go
    ściągnąć wcześniej?

    Jak zwykle się rozpisałem ;p wybaczcie.

    Pozdrawiam!

  26. 1. Jest OK, sam tak grywam. 🙂

    2. Nie, żadna reguła odnosząca się do muzyki i grania nie jest ostateczna i
    „niezłamywalna”.

    3. W tym przykładzie paluch IMO powinien być na przystawce, bądź
    ewentualnie sprytnie ześlizgiwać sięw razie potrzeby na strunę E, ale nie
    niżej. Stosuj takie granie tylko wtedy gdy sprawdza się na dłuższą metę,
    nie ma sensu opierać palca na jeden dźwięk na strunie niżej. Lewa ręka
    też przecież powinna tłumić niechciane dźwięki!

    4. I tu dochodzimy do kwintesencji – zagraj jakiś motyw, zaobserwuj jak
    zostawiasz te palce. Dobrze jakbyś o sobie nagrał. Jeżeli tłumisz struny na
    tyle, że ich nie słyszysz jak ma ich nie być – robisz dobrze wszystko –
    gratulacje! 😀 Jeżeli jednak pojawiają się przydźwięki to znak żeby coś
    zmienić i sam niestety musisz zlokalizować co, ew. znaleźć w sąsiedztwie
    kogoś ogarniętego kto Ci udzieli porady, bo Internet jest zbyt mało
    precyzyjnym narzędziem na takie porady akurat. 😉

Możliwość komentowania została wyłączona.